Toppbilden, visa:    


Att hänga i kroken på TGOJ M3b

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Att hänga i kroken på TGOJ M3b

Inlägg av Lihkströmsverken »

Nu när jag är lycklig innehavare av ett TGOJ malmlok M3b

Bild

funderar jag på vad jag skall hänga i kroken på loket. Nu visar det sig att det trots allt finns en hel del malmvagnar som, med llite kompromisser, kan användas.

Först, och äldst är Perls M2 vagnar. En modell som tillhör de äldsta ur Perls produktion och sedan lång tid tillbaka utgångna.

Bild

Därnäst kommer Perls M4 vagn, även den utgången.

Bild

Ännu en Perlsvagn och nu M5

Bild

Så VVA:s M3 vagnar

Bild

M3 vagnarna moderniserades och blev då M30/M31, en Perlmodell

Bild

Så en intressant modellproduktion, Nya Kopparbergs Verkstads stora plåt med 16 olika malmvagnar. Härifrån kan såväl såväl (om jag inte missminner mig) byggas M4, M5 och M30/M31

Bild

Slutligen skall inte Kolos malmvagn litt M1 glömmas bort då ett antal såldes av SJ till TGOJ, alltså ännu en modell.

Bild

Som syns av ovanstående lista så finns/har funnits ett antal TGOJ malmvagnar så nog går det att få ihop ett korrekt (?) TGOJ malmtåg allt.

/Ola

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Att hänga i kroken på TGOJ M3b

Inlägg av Magnus P3 »

NMJ ser ut att ha lyckats bra med loket. [JC_doubleup.gif] Grattis till detta nyförvärv!

Min minnesbild från 1970- och 1980-talen är att ett typiskt TGOJ malmtåg bestod av ett st Ma-lok + 40-50 st M5-vagnar. Det förekom nog även M4-vagnar, men de var inte lika vanliga som M5. Ibland ersattes Ma-loket av 2 st Bt-lok.

Jag har inte helt koll på när M3b-loken gick i trafik, men jag antar att de pensionerades när Ma-loken kom under 1950-talet. De lär nog ha dragit alla vagntyper du visar upp. Kanske är M3 den mest typiska malmvagen som drogs av dessa ånglok? ...och den finns väl förstås inte som modell ännu?

En mj-fråga i sammanhanget är hur långa malmtågen bör vara för att se "trovärdiga ut"? Det är en smaksak, men 15-20 vagnar kanske? Der är ju lätt ordnat om man håller sig till Rocos LKAB-modeller, men lite arbetssammare om man ska bygga alla från etsplåtar.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Att hänga i kroken på TGOJ M3b

Inlägg av Lihkströmsverken »

Passade på att igår kväll provköra mitt M3b lok på klubbanan. Imponerad av köregenskaper men klubbkamrater uttryckte sitt tvivel mot att loket trafikerat Malmhamn-Mållösa Järnväg - övertygad om att det bara var avundsjuka....

Bild

/Ola

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Att hänga i kroken på TGOJ M3b

Inlägg av MatsN »

Lihkströmsverken skrev:Passade på att igår kväll provköra mitt M3b lok på klubbanan. Imponerad av köregenskaper men klubbkamrater uttryckte sitt tvivel mot att loket trafikerat Malmhamn-Mållösa Järnväg - övertygad om att det bara var avundsjuka....
Ha! Klart det har! Hör man ju på namnet: "Malmhamn..." :mrgreen:
Alla gånger avundsjuka!
Jag är i alla fall avundsjuk. Försöker vifta bort mitt "icke-M3b-innehav" med att "Jag bygger ju inte TGOJ".... :roll:

Får väl snacka in mig hos någon som har ett M3b och övningsköra med och dregla över det!
Salivsug anbefalles! [JC_doubleup.gif]

/Mats

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: Att hänga i kroken på TGOJ M3b

Inlägg av KOLO »

Ni får inte glömma ( ;) ) att det finns M1 1888 år modell, alltså den ”senare” varianten från SNJ (senare SJ) som såldes till TGOJ. Där TGOJ satte på en påbyggnad.

Bild
TGOJ M1 från ca 1940

Bild
Samma vagn men TGOJ MSS1 alltså tidigare märkning.

Bild[/URL]
Ett påbörjat bygge av undertecknad som ”snart” blir klart :)

NMJ's M3b är en väldigt fin modell, jag har sett den live och kan bara gratulera de som fått tag i den (själv har jag köpt fräsar för pengarna.....).

Kjell

P.S. Byggsatsen finns hos RG (lite smygreklam :))
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Att hänga i kroken på TGOJ M3b

Inlägg av MatsN »

KOLO skrev:Ni får inte glömma ( ;) ) att det finns M1 1888 år modell, alltså den ”senare” varianten från SNJ (senare SJ) som såldes till TGOJ. Där TGOJ satte på en påbyggnad.

NMJ's M3b är en väldigt fin modell, jag har sett den live och kan bara gratulera de som fått tag i den (själv har jag köpt fräsar för pengarna.....).
Och då kan jag intyga att M1 1888 års modell är en mycket intressant byggsats som säkert blir en fin modell färdigbyggd.
Införskaffade naturligtvis en sådan plus fler M1 1886 i Skövde på Bankalaset. [JC_doubleup.gif]

/Mats

tågtyckarn

Re: Att hänga i kroken på TGOJ M3b

Inlägg av tågtyckarn »

TGOJ räknade inte antal vagnar utan tågvikter, jag har lite minnen om att frågan har varit uppe på Järnvägshistoriskt forum. Tågvikter bestäms av lokens dragkraft och största motlutet på banan, samt i viss mån kopplens hållfasthet. Mellan tummen och pekfingret ca 9 vagnar från Gränges malm söderut. En jämnförelse, Malmtågen med Of 2 tog 23 Mas vagnar norrut, med ett ellok som var dubbelt. M3b opererade normalt På norra TGOJ Mellan Ludvika och linde, där byte till turbinlok för södra delen av banan genomfördes. Det finns många här som kan det bättre än jag så korrigera mej gärna om ni vill. :D

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Att hänga i kroken på TGOJ M3b

Inlägg av alsum »

Ju fina malmvagnar 1886 och 1888. Likadan hos Malmbanan i Kiruna och Luleå. Då R-ånglok med malmvagnar?

tågtyckarn

Re: Att hänga i kroken på TGOJ M3b

Inlägg av tågtyckarn »

Här finns en tråd om TGOJs tågvikter

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=93202

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1042
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Att hänga i kroken på TGOJ M3b

Inlägg av magnus63 »

Härligt att skåda. Hur är det med Lokstall1s 3-axliga malmbyttor, har TGOJ haft sådana är är de en SWB-historia? Inte de bottentömda Mas-varianterna utan de här:
http://www.lokstall1.se/Godsvgn.htm (SWB M4/M5)

Kjell Friberg
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 jan 2012, 16:28
Ort: Linköping

Re: Att hänga i kroken på TGOJ M3b

Inlägg av Kjell Friberg »

Dessa treaxliga malmvagnar är SWBb:s modernisering av de äldre vagnarna med träkorg. TGOJ moderniserade också sina, det är typerna M30 och M31, vilka var bland de vanligaste i tågen och kan vara litet svåra att skilja från moderniserade M5 (med igensatta sidoportar) för ovana betraktare.
Låt inte din fantasi hindra dig - den är ändå överträffad av verkligheten.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Att hänga i kroken på TGOJ M3b

Inlägg av Lihkströmsverken »

För snart fyra år sedan ställde jag frågan och nu är det på gång några malmvagnar "att hänga i kroken efter TGOJ M3b".
TGOJ sju vagnar.JPG
Det handlar om två 20 tons och fem 30 tons malmvagnar, tyvärr gjorde jag ett tankefel (?) när den ena 30-tonsvagnen, den med bromshytt, egentligen är i ett utförande som inte fanns vid TGOJ (utan bara vid SWB). Men vem bryr sig, bromshyttsvagnen är fräck ....

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Att hänga i kroken på TGOJ M3b

Inlägg av Lihkströmsverken »

Mitt M3b lok har nu (nästan) fått några malmvagnar att hänga i kroken.
Malmvagnar bild 1.JPG
Malmvagnar bild 2.JPG
Malmvagnar bild 3.JPG
Malmvagnar bild 4.JPG
Malmvagnar bild 5.JPG
Malmvagnar bild 6.JPG
Malmvagnar bild 7.JPG
Malmvagnar bild 8.JPG
Nu skall bara (?) dessa färdigställas och tjugo (?) till byggas .....

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"