Toppbilden, visa:    


Konferensvagn och kontorsvagn

Användarens profilbild
Da 915
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jul 2012, 23:08
Ort: Örsundsbro
Kontakt:

Konferensvagn och kontorsvagn

Inlägg av Da 915 »

Ibland så snubblar man över udda saker när man shoppar i Västberga:

Bild

S1 5514:
Bild

5514 är mer känd som en A7, någon som vet om S1 varianten endast var en provmålning, eller?

S4MR 5483:
Bild

I vilket fall så är de snygga ihop och ett kul komplement till samlingen!

;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Konferensvagn och kontorsvagn

Inlägg av Johan Molin »

Ser jättefina ut! Däremot kan jag inte säga att jag har sett dessa vagnar, vare sig irl eller på bild förut! Vet du själv något mer om dem?

Användarens profilbild
Da 915
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jul 2012, 23:08
Ort: Örsundsbro
Kontakt:

Re: Konferensvagn och kontorsvagn

Inlägg av Da 915 »

Lite feedback har jag fått av några mj-bröder på nätet:

S4:orna 5579 och 5483 har gått "kontorsmärkta", 5482 var däremot märkt ASEA-pendeln, senare ABB-pendeln.
I SPM 1989 finns en bild på 5514 i provmålning som A7, kan tänkas att den även testades som konferensmärkt
vagn. Notera att 5514 har den SJ-loggan som Opel stoppade!
Däremot har S1 5577 haft konferensmärkningen som på modellen märkt 5514, dock med "rätt" logga.

Bilder finns här:
http://www.jarnvag.net/index.php/vagngu ... cialvagnar

;)

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Konferensvagn och kontorsvagn

Inlägg av MatsN »

Visst har vagnarna funnits i verkligheten!
Den första ”80-talsvagnen” som konferensvagn var ju S1 5248 vilken Roco avbildade i brunt utförande. 1990 levererades ytterligare 2 konferensvagnar, från KVAB till Malmö underhållsverkstad, som gjorde slutmonteringen.
Dessa fick littera S1RT och nummer 5577 ”Pegelows vagn” & 5578 ”Granholms vagn” och levererades målade i det utförande din modell har.
S1 5248 littrerades senare om till S1RT och målades om i grå/blå färgsättning (efter att 5577 & 5578 levererats). Jag har för mig att jag sett alla tre samtidigt på Malmö C och då var 5248 fortfarande brunmålad.
När det gäller kontorsvagnar är den mest kända förmodligen ASEA-Pendeln (senare ABB-Pendeln). Det var vagn S4 5482 som var vitmålad med orangeröda dörrar och Orangeröd text över hela sidan ”ASEAPENDELN” (senare ”ABB+PENDELN”) som levererades 1986.
Den var inredd med flera kontorsplatser med telefoner mm (modernt på den tiden).
Gick i ordinarie morgon & eftermiddagståg mellan Stockholm och Västerås (rätta mig om detaljerna inte stämmer). Tänkt för ASEA-medarbetare boende i Stockholm kunde åka till jobbet samtidigt som de kunde jobba. (Finns artikel i tidningen ”Järnvägar!” nr. 5.86).
Det levererades åtminstone ytterligare en kontorsvagn 1989 som målades grå/blå, den hade nummer 5579 och hyrdes en tid av Husqvarna.
Kontorsvagnarna blev nog ingen långvarig hit för de byggdes senare om.
Konferensvagnarna hade MD-boggier med skivbroms och kontorsvagnarna hade ASEA-boggier (M84S).

När det gäller dina modeller så ska man vara petig så är det fel boggier på konferensvagnen, troligen är det några burkar, lådor och detaljer på underredet som inte stämmer och så var det ju märkningen på den ena med fel nummer samt inredningen som inte är korrekt.
Men visst är det snygga modeller som platsar i ett tåg!

Jag vurmade för dessa ”80-tals personvagnar” på 90-talet och skaffade mig en bra laddning Roco-vagnar och en bunt RimboGrande-plåtar för att bygga alla varianter av vagnarna.
Jag fotade underreden, gavlar, sidor och tak allt vad jag kom åt.
Fick faktiskt byggt några stycken. Det blev en S1RT, R4R, B4 (senare BF4) och en B2.
Alla i blå (eller röd) färgsättning. Jag började på en WL4, men den ligger tyvärr i omålat ej färdigt skick…
Får man mycket tid någon gång så kanske det blir fler.
/Mats

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Konferensvagn och kontorsvagn

Inlägg av mikath »

@Da 915
Riktigt snygga vagnar även om de är föööör moderna för mig.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
Da 915
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jul 2012, 23:08
Ort: Örsundsbro
Kontakt:

Re: Konferensvagn och kontorsvagn

Inlägg av Da 915 »

Ja, man blir ju glad när dessa vagnar stod på begagnathyllan hos MJ-Hobbyexperten, det blev ett spontanköp...

Jag gjorde själv två konferensvagnar i senaste utförandet (exteriört) tidigare i år baserat på bilder som
Trainfreak tog åt mig:

Bild
SJ S1 50 74 89 - 73 248-1 (5248)

Bild
SJ S1 50 74 89 - 73 578-1 (5578)

:D

Användarens profilbild
Da 915
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jul 2012, 23:08
Ort: Örsundsbro
Kontakt:

Re: Konferensvagn och kontorsvagn

Inlägg av Da 915 »

Avrundar med bilder på mina två 5248:or av tidigare märkningsgenerationer...

S1T 5248:
Bild
Denna kom från Roco i slutet av 80-talet, art nr 44722

S1RT 5248:
Bild
Denna togs fram av Mj-Hobbyexperten 1998.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Konferensvagn och kontorsvagn

Inlägg av Johan Molin »

Dina egendekorerade vagnar kan ju t o m få mig att gilla svarta vagnar — åtminstone i modell!

Användarens profilbild
Da 915
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jul 2012, 23:08
Ort: Örsundsbro
Kontakt:

Re: Konferensvagn och kontorsvagn

Inlägg av Da 915 »

En röd rand lyfter det hela!
Tågabs "nya" B7 5248, fd SJ S1T 5248, men med sittvagnsinredning från två skrotade B7:or:

Bild

Konferensvagnen lever vidare....

;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Konferensvagn och kontorsvagn

Inlägg av Johan Molin »

Tack för nya fina bilder!

Konferensvagn ... vilket leder mig till funderingen: Vad var det för vagnar som gamla ASEA använde som "personalvagnar" för pendling från Stockholm till Västerås, med sådana mäktiga innovationer som att kunna vara uppkopplad med dator ombord osv osv, så man kunde börja arbeta redan innan man kommit fram?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Konferensvagn och kontorsvagn

Inlägg av PeO »

Den har behandlats bl. a. i Postvagnen, med bilder http://postvagnen.com/forum/index.php?m ... &id=245561
Staffan Sävenfjord skrev om den i Järnvägar, när den var ny
Googla på Asea-pendeln, så finns det lite bilder.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"