Toppbilden, visa:    


HC rälsbuss Yo1

Mjo
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 jun 2014, 22:35

HC rälsbuss Yo1

Inlägg av Mjo »

Hej,

under ett flertal år har jag suktat efter en HC rälsbuss Yo1 och går mer eller mindre i funderingar på att införskaffa mig en. Men, jag har ett par funderingar som det kanske finns någon som kan hjälpa mig med. Jag kör 3-räls, är detta något praktiskt problem om man exempelvis får tag på en kåpa från UGJ?
Vad för drivning och underrede kan rekommenderas?

/Magnus

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: HC rälsbuss Yo1

Inlägg av mikath »

Kolla med Sture Holmberg om han kan ha nåt.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: HC rälsbuss Yo1

Inlägg av Johan Molin »

Välkomnen till Mötesspåret! Själv är jag dålig rådgivare eftersom jag aldrig kört annat än 2r, men jag gissar att Mikas råd är väldigt bra. Sture Holmberg är ju erkänt duktig på drivningar till modeller så det är nog ett bra förstahandstips.

Mjo
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 jun 2014, 22:35

Re: HC rälsbuss Yo1

Inlägg av Mjo »

Jag tackar och bockar för svaren och för välkomsthälsningen. Jag ska ta kontakt med Sture rörande drivningen.

Med vänlig hälsning
Magnus

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: HC rälsbuss Yo1

Inlägg av larsess »

Hej Mjo!
Välkommen till Mötesspåret!
Danska Heljan har ju Scandia-boggierälsbussar på programmet, också i AC-version! Dessa rälsbussar byggdes ju i princip efter Hilding Carlssons recept (dock med stålkorg), rent av på licens, tror jag. Jag har själv funderat på att sätta SJ-kåpa på ett Heljan-chassie. Jag är dock lycklig ärare av ett Yo1-underrede av Anders Hildorssons förnämliga tillverkning (dessa görs tyvärr ej längre, vad jag vet) så ännu har det inte blivit av att köpa in Heljanmodellen. Men det borde passa bra, storleksmässigt. Andra AC-modeller från Heljan (My-lok och T 21 t ex) fungerar ganska bra så det borde gälla rälsbussarna också!
Med vänlig hälsning;
/Larsess

Mjo
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 jun 2014, 22:35

Re: HC rälsbuss Yo1

Inlägg av Mjo »

Tackar tackar Larsess och tack för förslaget om Heljan!

Rörande Anders Hildorssons förträfflighet så kan jag bara instämma, har en gammal Lima Rapid med hans drivning som jag är väldigt nöjd med.

Med vänlig hälsning
Mjo

Skriv svar

Återgå till "Svenska Motorvagnar"