Sida 1 av 2

Re: N88

Postat: 07 aug 2014, 13:02
av LYR
Bild

Visst är det mycket trevligt att Brekina nu hunnit så här långt i produktionen - och modellerna beräknas anlända till de svenska mj-handlarna
som gjort beställningar inom ett par veckor.
Vi kan säkerligen också förvänta oss kommande versioner med andra påbyggnader och kombinationer efter hand
och även med loggor/märkning för olika åkerier.

Äntligen! kan jag nu utbrista efter att vi väntat i drygt tre år sedan ett digert underlag med ritningar bilder och faktauppgifter presenterats för Brekina i Nürnberg 2011.
Se bifogat klipp från Mo87 om ryktet "köksvägen" som tyskarna uttrycker det....om vad som snackats om eventuella kommande lastbilsmodeller.
/LYR

Re: N88

Postat: 07 aug 2014, 17:26
av LYR
Här på länken: http://www.mo87.de/index.php?st=1&kat=7517
kan vi se modellen i olika bildvinklar och i närbilder.
Samtidig ser vi vilka delar som kan plockas isär och som då är utbytbara mot andra kombinationer dels hos övriga N88:or i andra färger, men kan också bytas mot eventuella
övriga påbyggnader och tillbehör av Brekinas lastbilsmoddeller.
/LYR

Re: N88

Postat: 07 aug 2014, 19:55
av Johan Molin
Krigsmakten (ja, det hette så på den tiden) har beställt ett större antal för att klara övergången till 1960-tal, så dessa vehikler torde synas i västra Östergötland så småningom.

Re: N88

Postat: 07 aug 2014, 21:18
av H0n3
Så även i östra Västergötland d v s Karlsborgstrakten (mitt emot över Vättern).

N88an är en mycket välkommen deltagare på många sätt. Blir helt klart fler än en!

/Peter

Re: N88

Postat: 07 aug 2014, 22:21
av BoJ
Grundmodellen till N88 kommer redan 1951 som L395! Visst detaljer skiljer denna från N88.
Klipp från Ratten dec 1951
BoJ

Bild

Re: N88

Postat: 08 aug 2014, 08:37
av Hagalund
Den här generationen lastbilar från Volvo och Scania-Vabis är ju min generation! De var de här man beundrade som grabb och lekte med, i form av Tekno-modeller. Även om jag är en Vabis-kille är det välkommet med den snygga Volvon!

Mats

Re: N88

Postat: 08 aug 2014, 09:39
av Johan Molin
Känner igen det. De här bilarna såg man överallt, som långtradare, timmerbilar, gruskuskar, ja vad man vill.

Ibland känns det som om dialogen på Mötesspåret är lite som Monty Pythons tre gubbar som sitter med varsin GT och konstaterar hur det var förr och hur dagens ungdomar inte tror en när man berättar. "We used to live in a hole in the middle of the road, and went up to go to work one hour before we went to bed, and every evening when we came home, our daddy used to kill us" ... ;)

Re: N88

Postat: 08 aug 2014, 10:52
av LYR
Jo visst alla gamla gubbar, så tycker även jag och därför känns det nu mycket tillfredställande att projektet gått i hamn
- men det tog dryga tre år...man får inte ha bråttom när det gäller att få fram mj-modeller efter "äldre" svenska förebilder,
som kan kännas lite sekunda för yngre generationer -men vi hade också en barndom full med minnen.
"Denna hobby kräver dessa fordon!" för att citera Albert Engström ......om jag inte nu blandat bort minneskorten....
/LYR

Re: N88

Postat: 08 aug 2014, 13:04
av Johan Molin
Ja, eller "modelljärnväg kräva dessa drycker" vilket kanske är mer överensstämmande med populära samtalsämnen på forumet ...

Re: N88

Postat: 08 aug 2014, 18:04
av alsum
Skulle vore roligt om finns N88 byggsats komplett så man kan måla efteråt. Man kan minnas under tiden och flera olika färger. Varför inte?

Re: N88

Postat: 08 aug 2014, 21:28
av LYR
alsum skrev:Skulle vore roligt om finns N88 byggsats komplett så man kan måla efteråt. Man kan minnas under tiden och flera olika färger. Varför inte?
Bild

Men visst Alf,som vi kan se här på bilden så är modellen här isärplockad och alla delar lätt åtkomliga för målning.
Modellen är alltså inte limmad, utan bara genom att dra ut kofångaren så kan man lätt fortsätta plocka isär vidare
...så därför tror jag inga byggsatser kommer att finnas.
Här på länken http://mo87.de/ kan du se alla delar av modellen från olika vinklar -skrolla ner till rubriken "Volvo N88 in Handel"
LYR

Re: N88

Postat: 09 aug 2014, 12:22
av alsum
Tack bra ta bort delar sen måla på. Tack för svar av LYR. Men var finns köpa genom hobby butiken och jag kan inte skriva utländska språk och beställa. :oops:

Re: N88

Postat: 09 aug 2014, 12:24
av Johan Molin
http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... kina+volvo
Du bor nog närmare denna butik än de flesta av oss andra!

Re: N88

Postat: 09 aug 2014, 12:30
av PeO
.....fast alla avstånd är för långa för att gå till fots i den halvan av landet av landet.
Vågar vi vänta och hoppas på en Norrbottniabana som fungerar?

Re: N88

Postat: 09 aug 2014, 12:59
av alsum
Tack tack Johan att finns i Luleå.
Jo Peo skrev om Norrbottniabanan. Jag hoppas det och för många arbetslös kan jobba på banan. Varför inte? Jag tyckte att staten har glömt bort glesbyggden område. Om 15 år eller mer och börja bygga Norrbottniabanan. Bättre starta nu än vänta. EU har beslut bygga Norrbottniabana men????

Re: N88

Postat: 09 aug 2014, 14:28
av Cor van der Meijde
Jag skulle inte lita på Bryssel.
Det sätter bara gränserna öppna.

Re: N88

Postat: 09 aug 2014, 15:03
av alsum
Jo Bryssel öppnade men staten sägde NEJ. Vem kan tro på båda Bryssel eller staten? Bara skrivit upp och ner och bara bla bla bla. Varför?

Re: N88

Postat: 14 aug 2014, 01:16
av LYR
Bild

Idag kom de nya Volvo N88:orna ut i trafiken i mj-landskapen och såg ut att välkomnas av allmänheten.
Det finns gott om transportuppdrag som väntar på att utföras.
/LYR


Bild

Bild

Bild

Re: N88

Postat: 14 aug 2014, 10:03
av jogra
Snyggt LYR! [JC_doubleup.gif]

Så där ser de riktigt bra ut, bådar gott.

Re: N88

Postat: 14 aug 2014, 11:50
av Hagalund
Den ser trevlig ut! Lite mattlack och smuts så blir det bra! Den röd-blå ser dock ut som en leksaksbil :)

/Mats

Re: N88

Postat: 14 aug 2014, 12:20
av alsum
Ja det ser lite ljus ut lastbilar. Lika för mig och mycket intresse. Man kan måla hur som helst om finns del som kan öppna och måla på. Härligt gamla tiden och haft skoj åka lastbilar så minns det. 8-)

Re: N88

Postat: 14 aug 2014, 13:07
av LYR
jogra skrev:Snyggt LYR! [JC_doubleup.gif]

Så där ser de riktigt bra ut, bådar gott.
Visst finns det mycket man kan och vill förändra och bygga vidare på....förebilder finns dels på nätet,
men mycket bland våra personliga minnen.... Nu har vi ett bra utgångsmaterial som ger oss möjligheter att förverkliga dem.
/LYR
Hagalund skrev:Den ser trevlig ut! Lite mattlack och smuts så blir det bra! Den röd-blå ser dock ut som en leksaksbil :)

/Mats
Visst måste tiders spår av hårda körningar i skog, schakt och tung trafik få synas på en modell.
Jag ser fram emot höstens utmaningar och ny-byggen!
/LYR

Re: N88

Postat: 14 aug 2014, 23:02
av LYR
Bild

Här har jag "smutsat" ned lite grann i fronten....så det märks en skillnad....
/LYR

Re: N88

Postat: 15 aug 2014, 09:24
av ubjs
Hej

Kan man bygga om N88 till en Viking?

Mvh UB

Re: N88

Postat: 15 aug 2014, 10:18
av BAn
Det är, särskilt för oss som fastnat i gamla tider, intressant att notera att N88 till det yttre är nästan identisk med de tidiga tunga femtiotalsvagnarna.

Så här beskriver Volvo idag N88 (från 1965): "De verkade faktiskt vara nästan identiska med sina föregångare (Viking respektive Titan), men under skalet/motorhuven var de helt omgjorda."
http://www.volvotrucks.com/trucks/swede ... 20N88.aspx

... och så här Titan (från 1951): http://www.volvotrucks.com/trucks/swede ... d_L49.aspx

... och Viking (från 1953): http://www.volvotrucks.com/trucks/swede ... iking.aspx

Att N88 blev så exteriört lik sina nästan femton år äldre föregångare får väl tillskrivas det faktum, att den stora utvecklingen på karossidan gick mot frambyggda vagnar, såsom F88 (från 1964): "N-lastbilarna med motorhuv ratades till förmån för F-lastbilarna. Detta berodde till stor del på lagstiftningen i Tyskland, där regeringen försökte skydda järnvägens position genom att förhindra effektiva lastbilstransporter. Ett av de steg som vidtogs var att begränsa längden på fordonsekipagen och de tillåtna axellasterna. Lanseringen av F-lastbilen som standardfordon vid europeiska fjärrtransporter var ett framgångsrikt sätt att rädda lastbilarnas effektivitet och på så sätt bevara möjligheten till snabba, säkra och billiga varutransporter."
http://www.volvotrucks.com/trucks/swede ... d_G88.aspx

Så kan tysk sextiotalsjärnvägsprotektionism spela oss modellbyggare i händerna nu femtio år senare [JC_doubleup.gif]

/Bengt

Re: N88

Postat: 21 aug 2014, 20:47
av LYR
Bild

Nu kan vi se fler N88:or ute i fält…..
...och nedan är en också med inför start i ett veteranrally

/LYR

Bild

Bild

Re: N88

Postat: 21 aug 2014, 22:30
av SWJ
Mycket vackra bilder på N88:an, LYR. :D
Jag beställde några ex idag och ser fram
emot leverans.
Tommy

Re: N88

Postat: 30 aug 2014, 20:43
av Hagalund
Min N88 råkade förvandlas till en ltgb 939. Här bredvid en tgb m/46.

Bild


Mats

Re: N88

Postat: 30 aug 2014, 20:56
av alsum
Minns inte hur ser ut körsvisare när kör sväng gata. Inte blinka utan arm som lyfta upp o. ner o. upp. Visst var det? ( vad kallas det? ). Skulle satt på hytt sidan bak.

Re: N88

Postat: 30 aug 2014, 20:59
av H0n3
Snygg 939a!

Hur gjorde du den främre drivaxeln???

/Peter

Re: N88

Postat: 30 aug 2014, 21:15
av Hagalund
H0n3 skrev: Hur gjorde du den främre drivaxeln???

/Peter
Fram och bakaxlar kommer från en skrotad 4-hjulsdriven Steyr från Roco. Tror hjulen är från den också.

Mats

Re: N88

Postat: 30 aug 2014, 22:35
av H0n3
Aha, tack så mycket!

/Peter

Re: N88

Postat: 30 aug 2014, 23:36
av LYR
Grattis Hagalund! Det är den första ombyggda av Brekinas N88:or jag sett.
Det finns verkligen utmaningar i basmodellerna av N88:orna - hoppas på fler som vill bidra till mångfalden!
/LYR

Re: N88

Postat: 31 aug 2014, 06:42
av Arne Lindgren
alsum skrev:Minns inte hur ser ut körsvisare när kör sväng gata. Inte blinka utan arm som lyfta upp o. ner o. upp. Visst var det? ( vad kallas det? ). Skulle satt på hytt sidan bak.
Jag tror den hette körriktningsvisare. Det är vad blinkers också egentligen heter. (tror jag)

Re: N88

Postat: 31 aug 2014, 07:06
av alsum
Körriktningsvisare finns på skärmen. Ursäkta jag såg inte ordentligt titta på bilden.

Re: N88

Postat: 31 aug 2014, 10:36
av Cor van der Meijde
Var är den första med ett takräcke från "Model Production"??

Re: N88

Postat: 10 sep 2014, 09:08
av Johan i Hok
Hagalund skrev:
Min N88 råkade förvandlas till en ltgb 939. Här bredvid en tgb m/46.
939:an var en av de läckraste ombyggnationer jag sett! Det slog mig aldrig att det var den perfekta utgångspunkten för ett sådant bygge. Jag är väldigt imponerad och inspirerad. Det blir till att försöka få till lite byggtid och försöka producera någonting i grönt [JC_doubleup.gif]

Johan i Hok

Re: N88

Postat: 10 sep 2014, 21:58
av Cor van der Meijde
# 85606 Volvo N88 kombination ‘SJ – fran dörr till dörr’

Re: N88

Postat: 11 sep 2014, 07:38
av Magnus P3
Cor van der Meijde skrev:# 85606 Volvo N88 kombination "SJ – frÅn dörr till dörr"
Så här ser den modellen ut:

Bild

Är det någon som känner igen den och kan tidsbestämma förebilden?

Re: N88

Postat: 11 sep 2014, 09:38
av Regenten
Stiligt ekipage, Magnus!

Jag skulle tippa på 1960.

Hälsar Jonas :)

Re: N88

Postat: 11 sep 2014, 11:03
av LYR
Bild

De närmaste förebilder jag kan hitta med färgsättning och loggor är dessa ekipage.
Men är tveksam till den gröna tonen i färgen på Scanian med trailer
- se exempelvis på den äldre spetsnos-volvon - paketbilen, där är färgen mer neutralt grå som SJ övriga tjänstefordon från samma tidsepok.
/LYR

Bild

Re: N88

Postat: 11 sep 2014, 15:56
av Magnus P3
Scanian med semitrailer är onekligen "coolare" än Brekina-modellen. Den vill jag se i modell!

Synd att de verkar ha misslyckats med färgnyansen på Volvon.

Re: N88

Postat: 11 sep 2014, 16:16
av Cor van der Meijde
Magnus P3 skrev:Scanian med semitrailer är onekligen "coolare" än Brekina-modellen. Den vill jag se i modell!

Synd att de verkar ha misslyckats med färgnyansen på Volvon.
Det är aldrig bra! :lol: :lol: :lol:

Re: N88

Postat: 11 sep 2014, 18:07
av Magnus P3
Cor van der Meijde skrev:
Magnus P3 skrev:Scanian med semitrailer är onekligen "coolare" än Brekina-modellen. Den vill jag se i modell!

Synd att de verkar ha misslyckats med färgnyansen på Volvon.
Det är aldrig bra! :lol: :lol: :lol:
Nej, vi tror att de tyska producenterna ska vara lika noggranna när de gör svenska modeller som när de gör tyska. ;)

Re: N88

Postat: 11 sep 2014, 21:46
av Cor van der Meijde
Helt rätt.
Som vackra Daf med de tyska släp bakom ...
Outrageous!
Nu samma sak med de franska modeller.

Re: N88

Postat: 14 sep 2014, 09:30
av Claes Lislerud
Nu börjar redan småproducenterna att bygga ombyggningssett till N88.
87RPM visar här en med lång hytt. (Vilken typ kan säkert någon annan svara på.)

http://www.mo87.de/picservice/image.php ... d7fb18cb3a

Men på bilden visas också andra intressanta modeller.
- Tjorven
- Volvo Snabbe

Den officiella presentationen är efter vad jag förstår på Fulda mässan i slutet av oktober. Denna bilden visar vilka projekt som han håller på med inför mässan.

87RPM har sedan tidigare gjort Scania LB76 (1963) och Sisu M Serie (1978)
Listan över alla hans modeller finns här:
http://www.mo87.de/forumv2/viewtopic.ph ... 61#p197961

Re: N88

Postat: 14 sep 2014, 12:25
av LYR
Claes Lislerud skrev:Nu börjar redan småproducenterna att bygga ombyggningssett till N88.
87RPM visar här en med lång hytt. (Vilken typ kan säkert någon annan svara på.)
Bild

Här ser vi den längre hytten.
/LYR

Re: N88

Postat: 14 sep 2014, 16:59
av Claes Lislerud
Här är den riktiga bildtexten som förklarar i detalj vilka bilar vi ser på bilden i min tidigare länk.

Från överst till vänster:
Unic MZ Esterel Schlafkabine
Volvo N88 Nyström Schlafkabine (Brekina Transkit)
Berliet Stradair
Volvo L430 Trygge
Fiat 238
Commer PB
Kalmar Tjorven
Sisu KB-121
1968 Plymouth Roadrunner
1969 Chevrolet Nova
1968 Buick Gran Sport
1969 Dodge Charger

(Ett transkit är ett ombygnadssett där man behöver en donorbil av samma typ. t.ex har 87RPM flera transkits där man bygger om sedaner till herrgårdsvagnar.)

Re: N88

Postat: 14 sep 2014, 19:19
av Cor van der Meijde
Claes Lislerud skrev:Nu börjar redan småproducenterna att bygga ombyggningssett till N88.
87RPM visar här en med lång hytt. (Vilken typ kan säkert någon annan svara på.)

http://www.mo87.de/picservice/image.php ... d7fb18cb3a

Men på bilden visas också andra intressanta modeller.
- Tjorven
- Volvo Snabbe

Den officiella presentationen är efter vad jag förstår på Fulda mässan i slutet av oktober. Denna bilden visar vilka projekt som han håller på med inför mässan.

87RPM har sedan tidigare gjort Scania LB76 (1963) och Sisu M Serie (1978)
Listan över alla hans modeller finns här: http://motessparet.se/viewtopic.php?f=34&t=681
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=34&t=681

Re: N88

Postat: 14 sep 2014, 19:47
av TuveB
Den hytten går att använda till dubbelhytten på Ltgb 939E. :D