Toppbilden, visa:
The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Hej alla, jag kände att det blivit en hel del ändringar i min modellvärld.
Så pass att det krävs en ny anläggningstråd.
Det hela började med min Middletown, Kensington & eastern RR. En bana som skulle föreställa ett fiktivt New England 1943.
Tack vare flytt till större lokaler m.m. så började jag bygga på den lite grand, men kände att det inte funkade...
Min gode vän och museiägare Peter Haventon erbjöd sig då att ta över min bana att ha på museet!
Det som även ändrat min inriktning är att jag råkade köpa ett par D&RGW smalspårs-"mudhens" i HOn3.
Den "tabben" fick mig att gå tillbaka till mina inspirationsrötter; John Allen och Malcolm Furlow!
Min första riktiga bana var ju en Colorado gruvbana efter Furlows stil och tankesätt.
Den var trafikerad med det som gick att tillgå på den tiden, en Rivarossi Heisler och ett antal low side gondolas.
Min bok om John Allens Gorre & Daphetid RR (Gory and defeated) som jag fick när jag fyllde 12 var slutläst när jag var 18, så jag köpte en till!
Nu fick jag en idé!
Kunde man inte förflytta min fiktiva järnväg halvvägs över kontinenten till Colorado?
Jag har alldeles för många lok och vagnar med det egna bolagets målning för att dekalera om till nytt namn.....
Så om M-K & E kunde bli Minturn, Kings divide & eastern istället?
Minturn ligger mitt i D&RGWs smalspårsnät. Så om min fiktiva bana ansluter till smalspåret i Minturn och bröt ny mark åt NO, via Kings peak och vidare mot Idaho springs och Denver?
Jodå!
Då kan jag ha smalspår, normalspår och dubbelspårvidd.
Jag kommer ändå ta mig lite mer poetisk frihet och göra en hamn, men då blir det en flodhamn!
Så nu har man dilemmat att plocka ner de stommar jag pysslat med.....
Men de går enkelt att modifiera till min nya idé.
Den nya spårplanen är i stort sett en kopia av G&D!
Dock med lite ändringar för att passa utrymmet. Det som var givet var att det kommer att bli berg från golv till tak!
Det som gör detta till en kul plan är att man måste köra runt hela slingorna för att köra ett varv! Och det blir enkelt att ha överblick från mitten av rummet.
I påsk börjar äventyret!
Så pass att det krävs en ny anläggningstråd.
Det hela började med min Middletown, Kensington & eastern RR. En bana som skulle föreställa ett fiktivt New England 1943.
Tack vare flytt till större lokaler m.m. så började jag bygga på den lite grand, men kände att det inte funkade...
Min gode vän och museiägare Peter Haventon erbjöd sig då att ta över min bana att ha på museet!
Det som även ändrat min inriktning är att jag råkade köpa ett par D&RGW smalspårs-"mudhens" i HOn3.
Den "tabben" fick mig att gå tillbaka till mina inspirationsrötter; John Allen och Malcolm Furlow!
Min första riktiga bana var ju en Colorado gruvbana efter Furlows stil och tankesätt.
Den var trafikerad med det som gick att tillgå på den tiden, en Rivarossi Heisler och ett antal low side gondolas.
Min bok om John Allens Gorre & Daphetid RR (Gory and defeated) som jag fick när jag fyllde 12 var slutläst när jag var 18, så jag köpte en till!
Nu fick jag en idé!
Kunde man inte förflytta min fiktiva järnväg halvvägs över kontinenten till Colorado?
Jag har alldeles för många lok och vagnar med det egna bolagets målning för att dekalera om till nytt namn.....
Så om M-K & E kunde bli Minturn, Kings divide & eastern istället?
Minturn ligger mitt i D&RGWs smalspårsnät. Så om min fiktiva bana ansluter till smalspåret i Minturn och bröt ny mark åt NO, via Kings peak och vidare mot Idaho springs och Denver?
Jodå!
Då kan jag ha smalspår, normalspår och dubbelspårvidd.
Jag kommer ändå ta mig lite mer poetisk frihet och göra en hamn, men då blir det en flodhamn!
Så nu har man dilemmat att plocka ner de stommar jag pysslat med.....
Men de går enkelt att modifiera till min nya idé.
Den nya spårplanen är i stort sett en kopia av G&D!
Dock med lite ändringar för att passa utrymmet. Det som var givet var att det kommer att bli berg från golv till tak!
Det som gör detta till en kul plan är att man måste köra runt hela slingorna för att köra ett varv! Och det blir enkelt att ha överblick från mitten av rummet.
I påsk börjar äventyret!
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Instämmer, det här ser verkligen spännande ut. Jag siktar på ett besök i Ravlunda snarast!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Ojojoj! Detta vill jag också se!
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Fantastisk spårplan. Den gör mig riktigt nyfiken på fortsättningen.
/Rune.
/Rune.
- Sgt pepper
- Inlägg: 677
- Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
- Ort: Södermanland
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Mycket nyfiken på fortsättningen
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Ännu en länk från dig som man måste följa, Graffen !
"Den förening som vill ha mig som medlem, den föreningen vill jag inte vara medlem i."Groucho Marxx
- P Ekstrand
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
- Ort: Ingarö
- Kontakt:
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Hej !
Både spårplanen själv och din teckning av den
Hur stort är rummet den är ritad i ?
MvH
Pär
Jätte fin spårplanGraffen skrev:
Både spårplanen själv och din teckning av den
Hur stort är rummet den är ritad i ?
MvH
Pär
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Konstnärligheten i spårplansritningen påminner inte så lite om Iain Rice!
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Tackar! Rummet är 650 x 450 cm.
Så det blir lite storlek på det...
Så det blir lite storlek på det...
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Jag kom på att det är dumt att sprida ut mina byggen på flera trådar, så i fortsättningen hamnar de här om de ska vara på nya banan!
Här är senaste bygget:
CCM's Leadville house!
Ett fantastiskt roligt bygge. Dessutom ett väldigt vackert hus som jag gärna skulle vilja bygga i 1:1!
Min fru tyckte att vi skulle börja bygga nu...
Det är äkta glas i alla fönster och jag har gjort inredning i huset som kommer visas när jag fått in belysningen....
Ska bygga ett litet uthus/garage också som passar in i stilen.
Här är senaste bygget:
CCM's Leadville house!
Ett fantastiskt roligt bygge. Dessutom ett väldigt vackert hus som jag gärna skulle vilja bygga i 1:1!
Min fru tyckte att vi skulle börja bygga nu...
Det är äkta glas i alla fönster och jag har gjort inredning i huset som kommer visas när jag fått in belysningen....
Ska bygga ett litet uthus/garage också som passar in i stilen.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Det är ett sånt där hus som i Lady och Lufsen (dvs där Lady bodde!).
Kollade på din spårplan igen och jag förstår släktskapet med the GD Line. Men var är Annabelle? Du tycks ju ha plats för henne!
Kollade på din spårplan igen och jag förstår släktskapet med the GD Line. Men var är Annabelle? Du tycks ju ha plats för henne!
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Jo, arkitekturen är ju väldigt "Colonial revival", eller Georgiansk.
Hmm... Annabelle ja...
Jo, det är inte omöjligt, inte alls.
Hmm... Annabelle ja...
Jo, det är inte omöjligt, inte alls.
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Det är små smycken du sätter ihop Tänker du göra sådana och placera ut dem i helmiljö efter hand? Kan tänka att det på ett sätt gör byggandet aningen enklare då varje liten vy/litet diorama blir lättare att få till s a s. Att begränsa sig trots att det är gott om plats.
Hur har det gått med stommen, ... och banläggning , ...och .....
Drar fram stolen och fyller både chips- och popcornskålarna. Nu vattnas det rejält så haklapp på!
Eller m a o mer bilder !
/Peter
Hur har det gått med stommen, ... och banläggning , ...och .....
Drar fram stolen och fyller både chips- och popcornskålarna. Nu vattnas det rejält så haklapp på!
Eller m a o mer bilder !
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Hej!
Det här med smalspår i HOn3 är lite knepigt ibland...
Har provkört lite av mina lok och vagnar på den bana jag köpte av Bengan i våras.
Då var det en sak som irriterade mig. Kraftigt!
När man kör med vagnar i kopplet så oscillerar de i längsled. Mycket obra....
Detta pga Kadeekopplens konstruktion (#714). De fjädrar i längsled vilket gör att det ser mycket orealistiskt ut.
Hur löser man då detta?
Jo!
Man biter i det sura äpplet och beställer en himla många Sergent-koppel!!
http://www.sergentengineering.com
Dessa väldigt skalenliga koppel löser både oscilleringsproblemet och det fula avkopplingssystemet på Kadeekopplen.
Visst, de kommer i byggsats, men det ska nog gå....
Jag har beställt monteringsjiggar till dem också, det borde göra det hela lite enklare.
Det blev inte mycket dyrare än Kadee, så det talar för Sergent.
Det här med smalspår i HOn3 är lite knepigt ibland...
Har provkört lite av mina lok och vagnar på den bana jag köpte av Bengan i våras.
Då var det en sak som irriterade mig. Kraftigt!
När man kör med vagnar i kopplet så oscillerar de i längsled. Mycket obra....
Detta pga Kadeekopplens konstruktion (#714). De fjädrar i längsled vilket gör att det ser mycket orealistiskt ut.
Hur löser man då detta?
Jo!
Man biter i det sura äpplet och beställer en himla många Sergent-koppel!!
http://www.sergentengineering.com
Dessa väldigt skalenliga koppel löser både oscilleringsproblemet och det fula avkopplingssystemet på Kadeekopplen.
Visst, de kommer i byggsats, men det ska nog gå....
Jag har beställt monteringsjiggar till dem också, det borde göra det hela lite enklare.
Det blev inte mycket dyrare än Kadee, så det talar för Sergent.
- StefanChrister
- Inlägg: 520
- Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
- Ort: Stockholm
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Wow! Skall bli otroligt häftigt att följa detta!
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Ja, nu börjar alla pusselbitar komma på plats.
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Lite bilder på materiel till banan:
Alamosa:
Drug store:
Boiler house
Hotel
Figurer:
Alamosa:
Drug store:
Boiler house
Hotel
Figurer:
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Kopplar Sergent med Kadee, och finns dom med NEM-ficka?
Jag hittade en låda sittande omålade figurer på Älvsjömässan, jag ska testa att måla ett par svarta först. Det ser ju fantastiskt bra ut.
Sen har jag ett par moduler att bygga innan jag kan börja med dioramor. Dina grejor funkar som blåslampa....jag måste få börja med hus och sånt snart.
Gott nytt på´re.
Jag hittade en låda sittande omålade figurer på Älvsjömässan, jag ska testa att måla ett par svarta först. Det ser ju fantastiskt bra ut.
Sen har jag ett par moduler att bygga innan jag kan börja med dioramor. Dina grejor funkar som blåslampa....jag måste få börja med hus och sånt snart.
Gott nytt på´re.
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Nej, och nej....Arne Lindgren skrev:Kopplar Sergent med Kadee, och finns dom med NEM-ficka?
De finns med Accurails skalenliga koppelficka som med lite anpassning borde gå att modifiera att passa på europeiska lok och vagnar.
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Hej,
"Väldans" granna hus Graffen
Det där har du gjort bra minst sagt
/Fredrik
"Väldans" granna hus Graffen
Det där har du gjort bra minst sagt
/Fredrik
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Tack!
Nu har jag monterat Sergent koppel på ALL min HOn3 materiel!
50 koppel byggda, justerade, målade och monterade.....
Det var inte alla lok och vagnar som var enkla att modifiera.
Detta på grund av tidigare monterade Kadee-koppel.
På två av mässingsloken gick det inte att få dit ett i fronten, men skalakopplet som sitter där original fungerar kanon! Det kopplar klockrent med Sergent.
Nu har jag monterat Sergent koppel på ALL min HOn3 materiel!
50 koppel byggda, justerade, målade och monterade.....
Det var inte alla lok och vagnar som var enkla att modifiera.
Detta på grund av tidigare monterade Kadee-koppel.
På två av mässingsloken gick det inte att få dit ett i fronten, men skalakopplet som sitter där original fungerar kanon! Det kopplar klockrent med Sergent.
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Många idéer får man
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Hej alla, här är min nya anläggning.
Det hela började med min Middletown, Kensington & eastern RR. En bana som skulle föreställa ett fiktivt New England 1943.
Tack vare flytt till större lokaler m.m. så började jag bygga på den lite grand, men kände att det inte funkade...
Min gode vän och museiägare Peter Haventon erbjöd sig då att ta över min bana att ha på museet!
Det som även ändrat min inriktning är att jag råkade köpa ett par D&RGW smalspårs-"mudhens" i HOn3.
Den "tabben" fick mig att gå tillbaka till mina inspirationsrötter; John Allen och Malcolm Furlow!
Min första riktiga bana var ju en Colorado gruvbana efter Furlows stil och tankesätt.
Den var trafikerad med det som gick att tillgå på den tiden, en Rivarossi Heisler och ett antal low side gondolas.
Min bok om John Allens Gorre & Daphetid RR (Gory and defeated) som jag fick när jag fyllde 12 var slutläst när jag var 18, så jag köpte en till!
Nu fick jag en idé!
Kunde man inte förflytta min fiktiva järnväg halvvägs över kontinenten till Colorado?
Så om M-K & E kunde bli Minturn, Kings divide & eastern istället?
Minturn ligger mitt i D&RGWs smalspårsnät. Så om min fiktiva bana ansluter till smalspåret i Minturn och bröt ny mark åt NO, via Kings peak och vidare mot Idaho springs och Denver?
Jodå!
Så nu har man dilemmat att plocka ner de stommar jag pysslat med.....
Men de går enkelt att modifiera till min nya idé.
Det som var givet var att det kommer att bli mycket berg!
Spårplan (revision 1).
Rummet är 6.5 x 4.5 meter, så lite plats har jag för banan.
Colorado under sent 30 tal är aldrig fel.
Som rummet såg ut...
Det krävdes en del byggjobb för att skapa en trevlig atmosfär att bygga järnvägen i.
Första steget efter regling var isolering och fuktspärr.
Gips...
Jag ska ju ha bakgrunden målad direkt på gipsen, detta för att slippa sprickor i bakgrunden som det kan bli om man använder trä istället.
Jag rundade två av hörnen i rummet, jag gjorde en backing av 3 mm board.
Jag använde 6 mm gips som jag fuktade och formade runda till hörnorna..
Förbereder hur bakgrunden kan bli..
Jag lade en test för att se kulörer och utseende..
Behöver tonas ner, lite mer som denna:.
Har beställt matta och LED belysning.
Varde ljus!
Första LED stripen på plats.
Kommer bli dubbla rader med den andra monterad 20 grader mot bakgrunden.
Fyllnadsbelysningen med LED spotlights.
Kan nog bli bra.
Kjell o Co. switched trafo från Mean well, 12 V och 18 Ampere.
De är justerbara mellan 11.4 V och 12.2 V.
LED stripsen är på 12 Watt per meter och är 5 meter långa.
4800 K i temperatur.
Innan jag kan montera den sista belysningen måste jag bygga ljusskärmen runt banan.
Den ska vara ungefär 5 cm utanför bankanten så ljuset kan nå även fronten på anläggningen.
LED stripsen har en 40° ljusvinkel så den yttersta kommer monteras med 20° inåt så den lyser neråt och på bakgrunden.
Startat på bakgrunden.
Den är 18 x 1.4 meter. Med den storleken blir det lite dyrt med specialfärger, så den är målad med vanliga väggfärger.
Själva landskapet målas när ramverket är på plats.
Ramverket påbörjat.
Ramverket är konstruerat med 12 mm K-plywood som brädgården sågade i 13 cm breda remsor.
Sektionerna är limmade och spikade. (No more nails och spikpistol).
Den längsta sektionen är 2.4 meter lång. Ingen sektion är bredare än 65 cm.
Järnvägen är designad att vara demonterbar.
De första sektionerna:
På ben.
Plywood ramverket är både lätt och starkt.
En tredjedel av ramverket:
Jag använder 2x2 stående ben. Väggmonterade lutande ben hade blivit så mycket mer jobb utan större fördelar. Det är väldigt stabilt.
Det hela började med min Middletown, Kensington & eastern RR. En bana som skulle föreställa ett fiktivt New England 1943.
Tack vare flytt till större lokaler m.m. så började jag bygga på den lite grand, men kände att det inte funkade...
Min gode vän och museiägare Peter Haventon erbjöd sig då att ta över min bana att ha på museet!
Det som även ändrat min inriktning är att jag råkade köpa ett par D&RGW smalspårs-"mudhens" i HOn3.
Den "tabben" fick mig att gå tillbaka till mina inspirationsrötter; John Allen och Malcolm Furlow!
Min första riktiga bana var ju en Colorado gruvbana efter Furlows stil och tankesätt.
Den var trafikerad med det som gick att tillgå på den tiden, en Rivarossi Heisler och ett antal low side gondolas.
Min bok om John Allens Gorre & Daphetid RR (Gory and defeated) som jag fick när jag fyllde 12 var slutläst när jag var 18, så jag köpte en till!
Nu fick jag en idé!
Kunde man inte förflytta min fiktiva järnväg halvvägs över kontinenten till Colorado?
Så om M-K & E kunde bli Minturn, Kings divide & eastern istället?
Minturn ligger mitt i D&RGWs smalspårsnät. Så om min fiktiva bana ansluter till smalspåret i Minturn och bröt ny mark åt NO, via Kings peak och vidare mot Idaho springs och Denver?
Jodå!
Så nu har man dilemmat att plocka ner de stommar jag pysslat med.....
Men de går enkelt att modifiera till min nya idé.
Det som var givet var att det kommer att bli mycket berg!
Spårplan (revision 1).
Rummet är 6.5 x 4.5 meter, så lite plats har jag för banan.
Colorado under sent 30 tal är aldrig fel.
Som rummet såg ut...
Det krävdes en del byggjobb för att skapa en trevlig atmosfär att bygga järnvägen i.
Första steget efter regling var isolering och fuktspärr.
Gips...
Jag ska ju ha bakgrunden målad direkt på gipsen, detta för att slippa sprickor i bakgrunden som det kan bli om man använder trä istället.
Jag rundade två av hörnen i rummet, jag gjorde en backing av 3 mm board.
Jag använde 6 mm gips som jag fuktade och formade runda till hörnorna..
Förbereder hur bakgrunden kan bli..
Jag lade en test för att se kulörer och utseende..
Behöver tonas ner, lite mer som denna:.
Har beställt matta och LED belysning.
Varde ljus!
Första LED stripen på plats.
Kommer bli dubbla rader med den andra monterad 20 grader mot bakgrunden.
Fyllnadsbelysningen med LED spotlights.
Kan nog bli bra.
Kjell o Co. switched trafo från Mean well, 12 V och 18 Ampere.
De är justerbara mellan 11.4 V och 12.2 V.
LED stripsen är på 12 Watt per meter och är 5 meter långa.
4800 K i temperatur.
Innan jag kan montera den sista belysningen måste jag bygga ljusskärmen runt banan.
Den ska vara ungefär 5 cm utanför bankanten så ljuset kan nå även fronten på anläggningen.
LED stripsen har en 40° ljusvinkel så den yttersta kommer monteras med 20° inåt så den lyser neråt och på bakgrunden.
Startat på bakgrunden.
Den är 18 x 1.4 meter. Med den storleken blir det lite dyrt med specialfärger, så den är målad med vanliga väggfärger.
Själva landskapet målas när ramverket är på plats.
Ramverket påbörjat.
Ramverket är konstruerat med 12 mm K-plywood som brädgården sågade i 13 cm breda remsor.
Sektionerna är limmade och spikade. (No more nails och spikpistol).
Den längsta sektionen är 2.4 meter lång. Ingen sektion är bredare än 65 cm.
Järnvägen är designad att vara demonterbar.
De första sektionerna:
På ben.
Plywood ramverket är både lätt och starkt.
En tredjedel av ramverket:
Jag använder 2x2 stående ben. Väggmonterade lutande ben hade blivit så mycket mer jobb utan större fördelar. Det är väldigt stabilt.
Senast redigerad av Graffen den 21 jun 2018, 15:58, redigerad totalt 1 gånger.
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Allt ramverk utom kurvorna.
Har även monterat den första 15 mm plywood spårbädden.
Det blir plywood på stationerna och den lägsta nivån. Stigningarna blie byggda med Spline-banvall.
Spline-banvallen blir gjord med 6 mm MDF som jag sågade i 25 mm remsor.
Lade ut lite Peco HOn3 växlar för att se att mina tankar stämmer.
Laserskurna sweep sticks för HOn3. Suveräna hjälpmedel!
Jag fick dessa tillverkade av en vän i USA.
En del kork limmad. Det är standard HO kork som jag skurit av 6 mm på för att den ska passa till HOn3 (16.5mm - 10.5mm = 6mm).
Måste beställa mer kork .... Behöver ungefär 40-50 meter till.
Har även påbörjat Spline-banvallen.
Limmar den med "No more nails" från Pattex på patron.
Går åt många klämmor och tvingar dock....
Dessutom dags att börja tillverka de specialväxlar jag behöver.
Här är 2/3 av spårbädden klar.
Noga att kolla stigningarna så de ligger under 2%.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Tack! Det är mycket "tungt" arbete som du redan hunnit med. Det här blir fint. Snart börjar det roliga finliret! "Tillverka specialväxlar"... Jag ser fram emot att få följa fortsättningen!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Så utomordentligt roligt! Michael i farten igen! Det är säkert många fler än jag som är glada för detta! Det här ska bli riktigt roligt att få följa. Tack!!!
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Tack, det har varit ett tungt år med alldeles för många dödsfall i familjen.
Nu har äntligen inspirationen kommit åter.
(Till er som väntar på utförda jobb, så börjar det klarna på den fronten med).
Det var ett tag där lusten att fortsätta med hobbyn var helt väck.
Efter träffen i höstas började det ordna sig, sen dog morsan....
Och sen bröt farsan höften för ett par månader sedan.
Nåja, finns det liv finns det hopp!
Hoppas ni kommer tycka om mina framsteg med anläggningen.
Nu har äntligen inspirationen kommit åter.
(Till er som väntar på utförda jobb, så börjar det klarna på den fronten med).
Det var ett tag där lusten att fortsätta med hobbyn var helt väck.
Efter träffen i höstas började det ordna sig, sen dog morsan....
Och sen bröt farsan höften för ett par månader sedan.
Nåja, finns det liv finns det hopp!
Hoppas ni kommer tycka om mina framsteg med anläggningen.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Haklapp på, och något litet stimulerande i glaset / koppen! Vi är ivriga och redo!
Sköt väl om dig själv; jag har väl egentligen börjat landa nu, 5 år senare ...
Sköt väl om dig själv; jag har väl egentligen börjat landa nu, 5 år senare ...
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Välkommen tillbaka på spåret Michael! Det ska bli ett verkligt nöje att få följa den här byggtråden; vi är många som har mycket att lära av Dig!
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Instämmer med föregående talare.
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Åh vad roligt att få vara med och följa detta, Michael.
Vi är ju en del som är lite svaga för det där smalspåriga med berg och raviner. Skall bli roligt att följa med på den resan och det är otroligt att du kommit så långt redan. Inte minst med tanke på allt arbete att bara få rummet i skick som du vill.
Fantastiskt att få plats med din fina lokstation i "Twin Peaks", för att inte tala om raviner, tunnlar och höga broar.
Hög dräggelfaktor här, tycker jag. Kanske inte räcker med haklapp, kanske lika bra att gå på salivsugen direkt. Så läckert!
Vi är ju en del som är lite svaga för det där smalspåriga med berg och raviner. Skall bli roligt att följa med på den resan och det är otroligt att du kommit så långt redan. Inte minst med tanke på allt arbete att bara få rummet i skick som du vill.
Fantastiskt att få plats med din fina lokstation i "Twin Peaks", för att inte tala om raviner, tunnlar och höga broar.
Hög dräggelfaktor här, tycker jag. Kanske inte räcker med haklapp, kanske lika bra att gå på salivsugen direkt. Så läckert!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Instämmer, jättekul att du har kommit igång igen! Det ser mycket lovande ut. Kanske dags för besiktning, jag finns ju inte så långt bort.
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Säger bara ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vad läckert
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Tackar!
Jag har påbörjat arbetet med landskapsmålningen på bakgrunden.
Att göra en representation av Colorado rockies är inte så lätt som det låter...
Man vill att de ska vara höga och imponerande, och ha färgvariationerna som de riktiga har.
Dessutom måste jag hitta en detaljnivå som jag är nöjd med.
Jag använder vanliga akrylfärger att måla med.
Jag har påbörjat arbetet med landskapsmålningen på bakgrunden.
Att göra en representation av Colorado rockies är inte så lätt som det låter...
Man vill att de ska vara höga och imponerande, och ha färgvariationerna som de riktiga har.
Dessutom måste jag hitta en detaljnivå som jag är nöjd med.
Jag använder vanliga akrylfärger att måla med.
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Ser väldigt bra ut det där rätt man som håller i penseln
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Stämmer perfekt med min minnesbild av Colorado! Jag plockade med mig en hel del fascinerande stenar därifrån i schatteringar mellan guldgult och rött (!).
Dock, i varje fall så sent som i juni var de högsta bergstopparna fortfarande lätt snöklädda! Vet dock inte hur det såg ut senare i augusti t ex.
Dock, i varje fall så sent som i juni var de högsta bergstopparna fortfarande lätt snöklädda! Vet dock inte hur det såg ut senare i augusti t ex.
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Väcker minnen från Silverton Railroad. Det här skall bli mycket trevligt att följa.
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Jag byggde en trevägsväxel för att passa min spårplan, en trevägs stub i HOn3.
Det är en # 6 med 60 cm radie.
Jag kommer förmodligen att använda en Tam Valley trepunkts servokontroll till den.
Det är jättekul att bygga växlar själv.
Det är en # 6 med 60 cm radie.
Jag kommer förmodligen att använda en Tam Valley trepunkts servokontroll till den.
Det är jättekul att bygga växlar själv.
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Gjorde lite mer på min tre-vägs stub i HOn3. En dragstång är gjord, nu är det ytterligare två att tillverka som ska hålla spårvidden. Det är lite knepigt att göra dem eftersom skenorna måste kunna röra sig individuellt. Jag lödde små rälsspik för att hålla skenorna på plats.
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Jag byggde en kurvväxel också.
HOn3 med kod 70 räls. 70 och 55 cm radier.
Vad som är kvar att göra är att isolera mittstycket och att rengöra flänsarna från lödtennet. Jag bygger mina växlar till de specifikationer som Railway Engineering rekommenderar. Jag använder deras roller gauges och kontrollerar spårvidden med NMRA-måttet, använder flänsänden istället för spåränden.
HOn3 med kod 70 räls. 70 och 55 cm radier.
Vad som är kvar att göra är att isolera mittstycket och att rengöra flänsarna från lödtennet. Jag bygger mina växlar till de specifikationer som Railway Engineering rekommenderar. Jag använder deras roller gauges och kontrollerar spårvidden med NMRA-måttet, använder flänsänden istället för spåränden.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Mycket prydliga byggen, med omväxlande bilder!
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Lite enkelspårigt blir det med alla växlar...
Byggde en # 6 vänsterväxel i HOn3 med 65 cm radie.
De börjar gå enkelt att bygga nu, den här tog inte mer än en timme att göra.
Jag använder en uppritad mall för att få radien rätt. Annars använder jag NMRA-mallen och spårmått.
Mittstycket har en smalare spårvidd för att det ska rulla bättre genom växeln.
Jag använder flänsmåttet på NMRA-mallen för att få det rätt.
Byggde en # 6 vänsterväxel i HOn3 med 65 cm radie.
De börjar gå enkelt att bygga nu, den här tog inte mer än en timme att göra.
Jag använder en uppritad mall för att få radien rätt. Annars använder jag NMRA-mallen och spårmått.
Mittstycket har en smalare spårvidd för att det ska rulla bättre genom växeln.
Jag använder flänsmåttet på NMRA-mallen för att få det rätt.
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Gör väl inget att det är "enkelspårigt", det måste vara mycket jobbigare med en dubbelspårig
Skämt åsido, det verkar inte vara så svårt ändå att bygga en växel förutsatt att man har en mall att gå efter. Hur böjer du rälsen? Har du en särskild "böjapparat" för kurvorna ser jämna och fina ut.
Härligt att se att du är på gång igen. Dina alster är alltid inspirerande, för att inte tala om bakgrundsmålningen !
/Peter
Skämt åsido, det verkar inte vara så svårt ändå att bygga en växel förutsatt att man har en mall att gå efter. Hur böjer du rälsen? Har du en särskild "böjapparat" för kurvorna ser jämna och fina ut.
Härligt att se att du är på gång igen. Dina alster är alltid inspirerande, för att inte tala om bakgrundsmålningen !
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Senaste bygget.
Inga byggbilder då mitt minneskort inte ville funka....
Bron är en träbyggsats från Scale Structures limited; The Dinky Creek bridge i HOn3.
Alla nitar och beslag är i metall.... Att måla alla beslag och borra 600+ hål för nitar var lite pyssel.
Inga byggbilder då mitt minneskort inte ville funka....
Bron är en träbyggsats från Scale Structures limited; The Dinky Creek bridge i HOn3.
Alla nitar och beslag är i metall.... Att måla alla beslag och borra 600+ hål för nitar var lite pyssel.
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Ett litet masterpiece!
Fantastiskt fint Graffen och superkul att du är tillbaka
/Fredrik
Fantastiskt fint Graffen och superkul att du är tillbaka
/Fredrik
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Tack Fredrik.
Campbell scale models bryggeri i HO har påbörjats.
Innehållet.
Nödvändiga verktyg..
Jag började med att mäta upp och markera delar.
Träådring med stålborste..
Jag skar ut de förstansade öppningarna med ett Xacto chisel blad, sen betsade jag träytorna som ska limmas.
Spikskallar görs med ett Trumpeter rivet tool.
Gavelväggarna linar upp på ena sidan, den andra är offset.
Efter att ha betsat alla väggar med india ink och ISO alkohol, så målade jag den avflagnade färgen.
Jag använder lacknafta som jag penslar på, sedan penslar jag direkt på en akrylfärg ovanpå. Eftersom de inte är blandbara så pärlar sig färgen och skapar effekten av flagnad färg när den torkat.
Jag använde en grågrön kulör..
De målade väggarna.
Alla snickerier målas gröna.
Väggarna ihoplimmade.
Golvet på plats, jag gjorde en öppning för trappa.
Bjälklag.
Fortsättning följer..
Campbell scale models bryggeri i HO har påbörjats.
Innehållet.
Nödvändiga verktyg..
Jag började med att mäta upp och markera delar.
Träådring med stålborste..
Jag skar ut de förstansade öppningarna med ett Xacto chisel blad, sen betsade jag träytorna som ska limmas.
Spikskallar görs med ett Trumpeter rivet tool.
Gavelväggarna linar upp på ena sidan, den andra är offset.
Efter att ha betsat alla väggar med india ink och ISO alkohol, så målade jag den avflagnade färgen.
Jag använder lacknafta som jag penslar på, sedan penslar jag direkt på en akrylfärg ovanpå. Eftersom de inte är blandbara så pärlar sig färgen och skapar effekten av flagnad färg när den torkat.
Jag använde en grågrön kulör..
De målade väggarna.
Alla snickerier målas gröna.
Väggarna ihoplimmade.
Golvet på plats, jag gjorde en öppning för trappa.
Bjälklag.
Fortsättning följer..
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: The Minturn, Kings divide & Eastern railroad
Följer givetvis detta med stort nöje!
Apropå ditt motiv; du har förstås redan sett det här, eller?
https://kalmbachhobbystore.com/product/ ... Y3NzIwMAS2
Apropå ditt motiv; du har förstås redan sett det här, eller?
https://kalmbachhobbystore.com/product/ ... Y3NzIwMAS2