Toppbilden, visa:    


Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av pareng »

Hej Svenne

Jag var tvungen att kolla på kartongen.... :oops: ......69956 heter den jag utgick ifrån, AC orginal :)

http://www.ebay.de/itm/ROCO-69956-DIESE ... 2eb896d4fc
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Stefan S »

Härliga bilder på din bana, den ser riktigt trivsam ut [JC_doubleup.gif]


Stefan

Svenne

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Svenne »

pareng skrev:...Jag var tvungen att kolla på kartongen.... :oops: ......69956 heter den jag utgick ifrån, AC orginal :)
Min fråga var väl lite bakvänd för att komma från en tvårälsare. Men din bild var så fin och jag har ingen V1:a, så när jag såg att fabrikatet var Roco så tänkte jag då finns den förstås för 2R o.s.v. ... :oops:

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av pareng »

Svenne skrev:
pareng skrev:...Jag var tvungen att kolla på kartongen.... :oops: ......69956 heter den jag utgick ifrån, AC orginal :)
Min fråga var väl lite bakvänd för att komma från en tvårälsare. Men din bild var så fin och jag har ingen V1:a, så när jag såg att fabrikatet var Roco så tänkte jag då finns den förstås för 2R o.s.v. ... :oops:
:) Jag tyckte också frågan var lite udda :) En 2-rälsare hittar du lättare också, jag letade länge innan jag fick min 3-rälsare till rimligt, pris €80

/P
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

dala61
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 jan 2013, 17:10

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av dala61 »

Halloj! Jättesnyg anläggning [JC_doubleup.gif] , du har verkligen "fått till det", pappkulisserna är jättesnygga, var har du
fått tag i dom! Det är precis vad jag letar efter till min anläggning.

Mvh
Roiny

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av pareng »

dala61 skrev:Halloj! Jättesnyg anläggning [JC_doubleup.gif] , du har verkligen "fått till det", pappkulisserna är jättesnygga, var har du
fått tag i dom! Det är precis vad jag letar efter till min anläggning.

Mvh
Roiny

Köpte på Tradera, det är Auhagen, artikelnummer 42 498

/P
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av pareng »

Vy över Klockarbackens hållplats där tiden står stilla, 14.56
Bild

Lokaltåget till Ekensberg står klart för avgång på spår 3 i Sundknäs, vilket alltid anländer samma tid till Klockarbacken, 14.56.
Bild

Översikt över Sundknäs station.
Bild
Senast redigerad av pareng den 08 mar 2018, 17:27, redigerad totalt 2 gång.
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av 1956 »

Härliga och stämningsfulla bilder! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Lika trevligt som alltid! Mera, tack!!!

Svenne

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Svenne »

Oh, va fint Pär. [JC_doubleup.gif] Dessutom ser det så eftersträvansvärt färdigt ut.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av S Johansson »

Snyggt! Roligt att få se en Märklinbana. Fin bakgrund också. Visa gärna mer!
/SJ

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Arne Lindgren »

Så snyggt och finstämt.

Wiking
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 jan 2013, 16:33
Ort: Säter

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Wiking »

Imponerad av dina stämningsfulla bilder inspirerande!

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av arcego »

Hittade denna anläggning "bakvägen" via sökning på Stinsens forum i Sture Byl'ens anläggningstråd.
Oerhört stämningsfulla detaljrika bilder på en fantastiskt vacker anläggning.
Ytterligare anläggning som sätts upp på besökslistan [JC_doubleup.gif]

Thomas

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

Jag hade vid min Falu-visit häromkvällen förmånen att tillsammans med broder Vierundvierzig bli inviterad på förevisning av Spiskroken, och här kommer ett litet bildreportage från begivenheten.

Bild
Här har vi värden själv, broder Pareng till vänster och till höger den fagre (nåja ... :roll: ) ynglingen broder Vierundvierzig a k a Valentin Messing, som dragit på sig sin allra bästa "nej-jag-vill-inte-vara-med-på-kort"-min! :D

Bild
Som kanske framgår av bilderna så är det tur att jag bantat ned mig 30 kilon, för 1½ år sedan så skulle jag aldrig ha kommit in över huvud taget - för tågrummet är verkligen ytterligt välutnyttjat för modelljärnvägen och det är TRÅNGT mellan sektionerna! Här fick jag dessutom äran av att hålla i originalkartongen till Märklins nyutgåva av det klassiska Da-loket, sådant är en stor ära för en sann Märklinist! 8-)

Bild
När skönheten kom till byn ... Här ser vi innehållet i kartongen stå på spåret. Provkörning företogs förstås, men maskinen kräver nog lite smörjning och inkörning innan den kan sättas i trafik på allvar!

Bild
Och som traditionerna påbjuder när man bygger modelljärnvägar i Dalarna, så ska förstås stackars kamrater utsättas för häckling genom att färekomma i menageriet! Här ser vi i bildens centrum en suddig (även på kort, tydligen! :mrgreen: ) Valentin Messing stå och luta sig mot kolskyffeln under en paus från ånglokseldandet. Med sig så har han sin garderob, som ju hyser deponin av hans Märklin-lok (omsorgsfullt nedpackade i sina originalkartonger förstås!). Undrar om han ska våga glänta på dörren till Gar du Robe och släppa fångarne loss och låta lokomotiven komma ut ur sina kartonger för att bli vädrade? :mrgreen:

Bild
En annan briljant detalj i scenariot är denna, där prosten S. Tinzén sitter ensam och övergiven i en skogsbacke och surar för att ingen vill höra hans predikningar - ja, det är rent av så illa att ingen vill prata med honom över huvud taget! :lol:

Bild
Så kördes det en del med tågen, och här ser vi tågklarerare Pareng hålla sitt vakande öga över att trafiken flöt som avsett.

Bild
En modelljärnväg utan lokstation är ingen modelljärnväg i mina ögon (sug i´rej Sture! :mrgreen: ), och givetvis finns det en mycket fin såda i Spiskroken!

Bild
Och när vi sett oss mätta på modelljärnvägen och svalkat av våra upprörda känslor med en utsökt Oktoberfest-Bier så fortsatte förevisningen i det angränsande garaget, där vi beskådade denna härliga MGB Tourer! VILL HA!!!
Senast redigerad av Mölle-Mats den 16 dec 2013, 20:43, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

Strålande trevligt att via Mats kameraöga besöka denna klassiska anläggning. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Då blir nästa reportage från Gar Du Robe, då? ;)
Mölle-Mats skrev:En modelljärnväg utan lokstation är ingen modelljärnväg i mina ögon (sug i´rej Sture
Parillien är förstås nedlusat med lokstationer? :mrgreen:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Enligt snabb beräkning förefaller det finnas ungefär lika många lokstationer i Morshyttan som i Parillien. Där klår jag er grabbar (om än med nöd och näppe)!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev: Strålande trevligt att via Mats kameraöga besöka denna klassiska anläggning. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Då blir nästa reportage från Gar Du Robe, då? ;)
Tja, hur spännande är det att ta en massa foton på innehållet i en garderob fylld med travade originalkartonger med Märklin lok och vagnar med gavlarna vända mot betraktaren? Inte så mycket att fabla runt ... :roll:
Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:En modelljärnväg utan lokstation är ingen modelljärnväg i mina ögon (sug i´rej Sture
Parillien är förstås nedlusat med lokstationer? :mrgreen:
Johan Molin skrev:Enligt snabb beräkning förefaller det finnas ungefär lika många lokstationer i Morshyttan som i Parillien. Där klår jag er grabbar (om än med nöd och näppe)!
Nåååå gubbar, i Parillien finns det gott om lokstallar - de står t o m så tätt att man nödgats bygga dem på höjden! :mrgreen:
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av pareng »

Nu har det varit en lång tid utan rapport från Spiskroken som lever gott och kan hälsa en baddare välkommen ;)

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av pareng den 08 mar 2018, 17:27, redigerad totalt 2 gång.
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Jaså minsann! Ska man tolka det som att Spiskroken håller på att ta en gruvlig utveckling? 8-)

Svenne

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Svenne »

Pampigt, Pär! [JC_doubleup.gif]

Blir det trafik ända uppåt Kilaforstrakten? ;)

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av pareng »

Det kan nog tänkas att den får sträcka ut i en källare nära dig ;)
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av pareng »

Johan Molin skrev:Jaså minsann! Ska man tolka det som att Spiskroken håller på att ta en gruvlig utveckling? 8-)
Utbyggnaden kommer ju att göra åverkan på huset, så det kan man väl säga? :)
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Det kan nog tänkas att den får sträcka ut i en källare nära dig
Det låter som ett imponerande spektakel! Visa gärna bilder när det sker, vyerna från förra sommarens besök där, genom larsess vänlighet, sitter fortfarande fastklistrade på närhinnorna!

Svenne

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Svenne »

pareng skrev:Det kan nog tänkas att den får sträcka ut i en källare nära dig ;)
Med alla nyutgivna malmvagnsindivider i kroken lär väl den källarlängden behövas. 8-)

Vierundvierzig
Inlägg: 76
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:53

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Vierundvierzig »

Enligt säkra källor skall dagens kvällspersontåg till Spiskroken medfört en H-vagn omgiven en obestämd arom från lasten. Vagnen växlades omgående ur till magasinet med hjälp av kvällskiftet på växlingen. Tjänstgörande eldare passade på att kika på vagnlistan och fraktsedeln innan magasinsförmannen tog över pappersluntan. Avsändarstation "Gare du Robe" och innehåll bl.a. vitlök, Camembert, baguetter, rödvin från Bourgogne, tryffel och grodlår. Efter att magasinet stängt för kvällen och kvällståget ställts på värmepost, sågs en automobil av icke bayersk härkomst backa in till magasinskajen med släckta gula lysen( :!: ). Ett antal kollin lastades i ett huj och bilen försvann som en blå blixt i natten. Lokpersonalen som gått av skiftet och passerade magasinet, kunde bara konstatera att föraren av bilen inte ville bli igenkänd. Han var klädd i basker, röd schal och randig tröja. Svarta glasögon och korpsvart lösmustasch bidrog också till detta. Men hur kunde han ha tillträde till ett stängt godsmagasin??? Vem var det som hämtade varorna...???

// 44

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av PeO »

Vierundvierzig skrev:en automobil av icke bayersk härkomst backa in till magasinskajen med släckta gula lysen( :!: ).
// 44
En med Traction Avant månntro?

Vierundvierzig
Inlägg: 76
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:53

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Vierundvierzig »

PeO skrev:
Vierundvierzig skrev:en automobil av icke bayersk härkomst backa in till magasinskajen med släckta gula lysen( :!: ).
// 44
En med Traction Avant månntro?
Ganska troligt, för att inte säga högst sannolikt........... :lol:

// 44

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av PeO »

Kanske till och med till sannolikhet gränsande visshet.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

Hade den S-märke på bakluckan? I så fall kan du kanske kolla med NSA vart bilen tog vägen efter kuppen, de brukar ju alltid ha skoj på jobbet när de spårar S-märkta bilar under devisen "I want to see that S car go" (vilket förstås också indikerar att du missade något väsentligt på last-/meny-listan ...)!

Men bortsett från det mindre väl avvägda valet av "flyktbil" så hoppas jag att föraren styr kosan hit till Mölle, skulle gärna låta mig väl smaka av stöldgodset! :mrgreen:

Hela tilldragelsen, lastens innehåll och valet av flyktfordon påminner mig om denna gamla sanning (har väl dragit den förr, men den tål väl att repeteras):

Heaven is the place where:
- the chefs are French
- the engineers are German
- the police men are British
- the lovers are Italian
and it is all organised by the Swiss

Hell is the place where:
- the chefs are British
- the engineers are French
- the police men are German
- the lovers are Swiss
and it is all organised by the Italians.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av pareng »

Raderat
Senast redigerad av pareng den 08 mar 2018, 17:24, redigerad totalt 1 gånger.
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

pareng skrev: coupable :D
Fjöl åv! Trodde Bror hade lite högre stående ambitioner med bilinnehavet med das Auto och ädel brittisk sportvagn i garaget - en sådan där Pjuttischutt är ju nästan lika "B" som en Renault Myggane! Fattas bara att du lägger en Uppochnedvattensbåt på taket också! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av pareng »

Det ju en TGV Pjuttischutt, 180hk :-)
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

pareng skrev:Det ju en TGV Pjuttischutt, 180hk :-)
Men fortfarande en Pjuttischutt! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av thorpe »

Vierundvierzig skrev:Enligt säkra källor skall dagens kvällspersontåg till Spiskroken medfört en H-vagn omgiven en obestämd arom från lasten. Vagnen växlades omgående ur till magasinet med hjälp av kvällskiftet på växlingen. Tjänstgörande eldare passade på att kika på vagnlistan och fraktsedeln innan magasinsförmannen tog över pappersluntan. Avsändarstation "Gare du Robe" och innehåll bl.a. vitlök, Camembert, baguetter, rödvin från Bourgogne, tryffel och grodlår. Efter att magasinet stängt för kvällen och kvällståget ställts på värmepost, sågs en automobil av icke bayersk härkomst backa in till magasinskajen med släckta gula lysen( :!: ). Ett antal kollin lastades i ett huj och bilen försvann som en blå blixt i natten. Lokpersonalen som gått av skiftet och passerade magasinet, kunde bara konstatera att föraren av bilen inte ville bli igenkänd. Han var klädd i basker, röd schal och randig tröja. Svarta glasögon och korpsvart lösmustasch bidrog också till detta. Men hur kunde han ha tillträde till ett stängt godsmagasin??? Vem var det som hämtade varorna...???

// 44
Axel Pompidou lastade in en jädrans massa paket igår kväll. Han hade som vanligt baskern på sig men någon svart mustasch såg jag inte till så det kan knappast ha varit AP. Men bilen verkar stämma. Får kolla med sme´n om han vet något!

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Utbyggnad > rum 2

Inlägg av pareng »

Efter månader av trafik och andra projekt har inget skrivits här, men lagom till våren då allt på tomten växer så det knakar, kan inte Spiskroken vara sämre.
Bygget av den undre världen har påbörjats så smått, testar "foam" som blev över efter ett klickgolv istället för liggunderlag denna gången och det funkar förträffligt
vid en provkörning idag, tyst och fint blev det.
Bild
Senast redigerad av pareng den 08 mar 2018, 17:25, redigerad totalt 1 gånger.
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Utbyggnad > rum 2

Inlägg av Mölle-Mats »

pareng skrev:Efter månader av trafik och andra projekt har inget skrivits här, men lagom till våren då allt på tomten växer så det knakar, kan inte Spiskroken vara sämre.
Bygget av den undre världen har påbörjats så smått, testar "foam" som blev över efter ett klickgolv istället för liggunderlag denna gången och det funkar förträffligt
vid en provkörning idag, tyst och fint blev det.
Kul att se att det rör på sig i Spiskroken igen! [JC_doubleup.gif]

Foam är en bra idé, nästan lika effektivt i ljuddämpningssyfte som en lekmatta va? :mrgreen: Och jag har haft några rullar i ilsket ljusgrönt (ligger väl nu dock under klickgolven) som borde vara utmärkta, då får man ju gräsbetäckt landskap "på köpet" direkt ... 8-)
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av pareng »

Bild

Nu har bygget kommit så långt att jag tycker det finns något att visa av Spiskrokens utbyggnad i rum två, ett arbetståg passerar Fallers whiskydestilleri, i bakgrunden ses chefen som alltid är i hatten.

Bild
Banvaktsstugan placerad mellan SJ och SHJ för att förvirra B. Anvacktel som skymtar bakom husknuten.

Bild
Och här representanten för Wiking som klagar på att inte så många Wikingbilar syns ännu.

Bild
Första tåget från rum ett till två, bropelaren ska naturligtvis målas en gång till.
Senast redigerad av pareng den 08 mar 2018, 17:26, redigerad totalt 2 gång.
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Äntligen! Det har varit en lång väntan, men desto roligare när de första fotografierna torkat från framkallningslabbet (tihihi!)! [JC_doubleup.gif]

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev:Äntligen! Det har varit en lång väntan, men desto roligare när de första fotografierna torkat från framkallningslabbet (tihihi!)! [JC_doubleup.gif]
framkallnings-labbet eller framkallning-slabbet? :lol:

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av FredrikÅ »

Hej,
Nu händer det grejor på forumet [JC_doubleup.gif]
Kul med många fina byggen att följa.
Gillar "brobilden" lite extra. Ett brunlok står just nu högst på min önskelista men de är slutsålda (30301) [JC_doubledown.gif]
/Fredrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

FredrikÅ skrev:Gillar "brobilden" lite extra. Ett brunlok står just nu högst på min önskelista men de är slutsålda (30301) [JC_doubledown.gif]
Håller fullständigt med - brobilden är verkligen kanon! [JC_doubleup.gif]

Har en liten idé om en möjlig (?) lösning till ditt brunloksönskemål, skickade dig just ett PM.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av pareng »

Lite bilder på bygget av Spiskrokens rum nummer två, byggd med "retroinslag", jag ville använda så mycket som möjligt av min Fallersamling, tyvärr får bara hälften plats, så resten kommer på Tradera, när jag orkar.

/P

Bild
Bygget av Älvholn station.

Bild
Luftledning monteras, jag använder Märklins på denna del.

Bild
Plattformen på plats.

Bild
Gipsning pågår med öl, Korsnäs blivande station.

Bild
Verkstaden vid Älvholn.

Bild
Besök från Schweiz.

Bild
Älvholn "färdig".

Bild
Arbetståg.

Bild
Älvholn.

Bild
Vattenkvarnen testas, fan vad hjulet snurrar då...

Bild
Verkstaden vid Älvholn igen.

Bild
Ingridsros station.

Bild
Fallers whiskydestilleri i fjärran.

Bild
Stomme till landskapet byggs.

Bild
Gipsning klar, Vierundvierzigs alter ego Messing syns utmattad efter allt gipsskyfflande.

Bild
Åhlbyns station är slutstation på privatbanan SHJ i rum 2.

Bild
Åhlbyns station igen.
Senast redigerad av pareng den 08 mar 2018, 17:18, redigerad totalt 2 gång.
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

pareng skrev:Lite bilder på bygget av Spiskrokens rum nummer två, byggd med "retroinslag", jag ville använda så mycket som möjligt av min Fallersamling ...
Härligt att skåda alla trevliga nostalgiska Faller-byggnader (de har väl även baksida allesammans förmodar jag! :-BS ). Blir himla bra i övrigt också. :-T
pareng skrev:Gipsning klar, Vierundvierzigs alter ego Messing syns utmattad efter allt gipsskyfflande.
Aaaah, här kunde man nästan tro att det är hans absoluta favoritmateria han skyfflar - maaasmöggel! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Vierundvierzig
Inlägg: 76
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:53

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Vierundvierzig »

pareng skrev:Gipsning klar, Vierundvierzigs alter ego Messing syns utmattad efter allt gipsskyfflande.
Aaaah, här kunde man nästan tro att det är hans absoluta favoritmateria han skyfflar - maaasmöggel! :mrgreen:[/quote]

Föredrar nog gips i 1:87 framför maasmöggel i 87:1 alla dagar i veckan!! :lol:

Men allt är bättre än otacksam tjänstgöring inom transportsektorn, Spiskrokens Järnvägar och MMjS är undantagna givetvis. De förvaltningarnas trafikchefer och styrelser kan lära ut mycket om personalvård m.m. till andra s.k. "seriösa företag"....... :twisted:

44

Svenne

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Svenne »

Mycket trevligt att se hur din anläggning växer vidare. [JC_doubleup.gif] Tydligt att "Arbete pågår", och det mitt i sommaren :?: Broder Vierundvierzigs medverkan förefaller ju - som M-M antyder - här mer vintrig, än när vi senast gemensamt "styrde" ruljangsen på MMjS. :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Härligt att se Pär! Jag förstår att ni har trevligt både hos dig och på MMJS, du, vierundvierzig, Svenne (och larsess förstås!). Ska bli spännande att få följa fortsättningen!

Tyvärr verkar arbetsklimatet rått överallt i skala 1:1 i dag, oavsett bransch, så då kan det vara skönt att hygga sig tillsammans i 1:87 istället!

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av larsess »

Broder Pareng!
Bilderna vi väntat på!! Verkligen spännande att se hur det utvecklar sig. Noterar att stoppbock ännu är monterad på bron till rum 1, förnuftig säkerhetsåtgärd! Fantastiskt landskap du åstadkommer, kul att se hur även "nostalgigranar från Fallers 1960-70-talsproduktion passar in. Nostalgiska vibbar från våra respektive hemmabanor från just 70-talet, ju! Hoppas forumbröders glada tillrop inspirerar till mer bygge i sommarregnet! [JC_doubleup.gif]
Hälsar Larsess från MMjS horisont, dock tillfälligt i Bohuslän.

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av pareng »

Lite fler bilder på bygget av Spiskrokens rum nummer två, tagna idag av min ohängde bror.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild
Senast redigerad av pareng den 08 mar 2018, 17:19, redigerad totalt 2 gång.
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Som alltid trevliga bilder!

Och jag ser till min oförställda anglofila glädje att du har ett "warship"-lok!
Varför de heter så?

Tjaaa ...

Bild

HMS MAJESTIC, för sin tid ett av de största slagskeppen när hon byggdes år 1895 för Royal Navy (jag tror klassen hette "Royal Sovereign"-klass ...)!
Apropå absolut ingenting alls. :=u

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"