Toppbilden, visa:
Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Hej Svenne
Jag var tvungen att kolla på kartongen.... ......69956 heter den jag utgick ifrån, AC orginal
http://www.ebay.de/itm/ROCO-69956-DIESE ... 2eb896d4fc
Jag var tvungen att kolla på kartongen.... ......69956 heter den jag utgick ifrån, AC orginal
http://www.ebay.de/itm/ROCO-69956-DIESE ... 2eb896d4fc
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Härliga bilder på din bana, den ser riktigt trivsam ut
Stefan
Stefan
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Min fråga var väl lite bakvänd för att komma från en tvårälsare. Men din bild var så fin och jag har ingen V1:a, så när jag såg att fabrikatet var Roco så tänkte jag då finns den förstås för 2R o.s.v. ...pareng skrev:...Jag var tvungen att kolla på kartongen.... ......69956 heter den jag utgick ifrån, AC orginal
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Jag tyckte också frågan var lite udda En 2-rälsare hittar du lättare också, jag letade länge innan jag fick min 3-rälsare till rimligt, pris €80Svenne skrev:Min fråga var väl lite bakvänd för att komma från en tvårälsare. Men din bild var så fin och jag har ingen V1:a, så när jag såg att fabrikatet var Roco så tänkte jag då finns den förstås för 2R o.s.v. ...pareng skrev:...Jag var tvungen att kolla på kartongen.... ......69956 heter den jag utgick ifrån, AC orginal
/P
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Halloj! Jättesnyg anläggning , du har verkligen "fått till det", pappkulisserna är jättesnygga, var har du
fått tag i dom! Det är precis vad jag letar efter till min anläggning.
Mvh
Roiny
fått tag i dom! Det är precis vad jag letar efter till min anläggning.
Mvh
Roiny
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
dala61 skrev:Halloj! Jättesnyg anläggning , du har verkligen "fått till det", pappkulisserna är jättesnygga, var har du
fått tag i dom! Det är precis vad jag letar efter till min anläggning.
Mvh
Roiny
Köpte på Tradera, det är Auhagen, artikelnummer 42 498
/P
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Vy över Klockarbackens hållplats där tiden står stilla, 14.56
Lokaltåget till Ekensberg står klart för avgång på spår 3 i Sundknäs, vilket alltid anländer samma tid till Klockarbacken, 14.56.
Översikt över Sundknäs station.
Lokaltåget till Ekensberg står klart för avgång på spår 3 i Sundknäs, vilket alltid anländer samma tid till Klockarbacken, 14.56.
Översikt över Sundknäs station.
Senast redigerad av pareng den 08 mar 2018, 17:27, redigerad totalt 2 gång.
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Härliga och stämningsfulla bilder!
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Lika trevligt som alltid! Mera, tack!!!
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Oh, va fint Pär. Dessutom ser det så eftersträvansvärt färdigt ut.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Snyggt! Roligt att få se en Märklinbana. Fin bakgrund också. Visa gärna mer!
/SJ
/SJ
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Så snyggt och finstämt.
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Imponerad av dina stämningsfulla bilder inspirerande!
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Hittade denna anläggning "bakvägen" via sökning på Stinsens forum i Sture Byl'ens anläggningstråd.
Oerhört stämningsfulla detaljrika bilder på en fantastiskt vacker anläggning.
Ytterligare anläggning som sätts upp på besökslistan
Thomas
Oerhört stämningsfulla detaljrika bilder på en fantastiskt vacker anläggning.
Ytterligare anläggning som sätts upp på besökslistan
Thomas
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Jag hade vid min Falu-visit häromkvällen förmånen att tillsammans med broder Vierundvierzig bli inviterad på förevisning av Spiskroken, och här kommer ett litet bildreportage från begivenheten.
Här har vi värden själv, broder Pareng till vänster och till höger den fagre (nåja ... ) ynglingen broder Vierundvierzig a k a Valentin Messing, som dragit på sig sin allra bästa "nej-jag-vill-inte-vara-med-på-kort"-min!
Som kanske framgår av bilderna så är det tur att jag bantat ned mig 30 kilon, för 1½ år sedan så skulle jag aldrig ha kommit in över huvud taget - för tågrummet är verkligen ytterligt välutnyttjat för modelljärnvägen och det är TRÅNGT mellan sektionerna! Här fick jag dessutom äran av att hålla i originalkartongen till Märklins nyutgåva av det klassiska Da-loket, sådant är en stor ära för en sann Märklinist!
När skönheten kom till byn ... Här ser vi innehållet i kartongen stå på spåret. Provkörning företogs förstås, men maskinen kräver nog lite smörjning och inkörning innan den kan sättas i trafik på allvar!
Och som traditionerna påbjuder när man bygger modelljärnvägar i Dalarna, så ska förstås stackars kamrater utsättas för häckling genom att färekomma i menageriet! Här ser vi i bildens centrum en suddig (även på kort, tydligen! ) Valentin Messing stå och luta sig mot kolskyffeln under en paus från ånglokseldandet. Med sig så har han sin garderob, som ju hyser deponin av hans Märklin-lok (omsorgsfullt nedpackade i sina originalkartonger förstås!). Undrar om han ska våga glänta på dörren till Gar du Robe och släppa fångarne loss och låta lokomotiven komma ut ur sina kartonger för att bli vädrade?
En annan briljant detalj i scenariot är denna, där prosten S. Tinzén sitter ensam och övergiven i en skogsbacke och surar för att ingen vill höra hans predikningar - ja, det är rent av så illa att ingen vill prata med honom över huvud taget!
Så kördes det en del med tågen, och här ser vi tågklarerare Pareng hålla sitt vakande öga över att trafiken flöt som avsett.
En modelljärnväg utan lokstation är ingen modelljärnväg i mina ögon (sug i´rej Sture! ), och givetvis finns det en mycket fin såda i Spiskroken!
Och när vi sett oss mätta på modelljärnvägen och svalkat av våra upprörda känslor med en utsökt Oktoberfest-Bier så fortsatte förevisningen i det angränsande garaget, där vi beskådade denna härliga MGB Tourer! VILL HA!!!
Här har vi värden själv, broder Pareng till vänster och till höger den fagre (nåja ... ) ynglingen broder Vierundvierzig a k a Valentin Messing, som dragit på sig sin allra bästa "nej-jag-vill-inte-vara-med-på-kort"-min!
Som kanske framgår av bilderna så är det tur att jag bantat ned mig 30 kilon, för 1½ år sedan så skulle jag aldrig ha kommit in över huvud taget - för tågrummet är verkligen ytterligt välutnyttjat för modelljärnvägen och det är TRÅNGT mellan sektionerna! Här fick jag dessutom äran av att hålla i originalkartongen till Märklins nyutgåva av det klassiska Da-loket, sådant är en stor ära för en sann Märklinist!
När skönheten kom till byn ... Här ser vi innehållet i kartongen stå på spåret. Provkörning företogs förstås, men maskinen kräver nog lite smörjning och inkörning innan den kan sättas i trafik på allvar!
Och som traditionerna påbjuder när man bygger modelljärnvägar i Dalarna, så ska förstås stackars kamrater utsättas för häckling genom att färekomma i menageriet! Här ser vi i bildens centrum en suddig (även på kort, tydligen! ) Valentin Messing stå och luta sig mot kolskyffeln under en paus från ånglokseldandet. Med sig så har han sin garderob, som ju hyser deponin av hans Märklin-lok (omsorgsfullt nedpackade i sina originalkartonger förstås!). Undrar om han ska våga glänta på dörren till Gar du Robe och släppa fångarne loss och låta lokomotiven komma ut ur sina kartonger för att bli vädrade?
En annan briljant detalj i scenariot är denna, där prosten S. Tinzén sitter ensam och övergiven i en skogsbacke och surar för att ingen vill höra hans predikningar - ja, det är rent av så illa att ingen vill prata med honom över huvud taget!
Så kördes det en del med tågen, och här ser vi tågklarerare Pareng hålla sitt vakande öga över att trafiken flöt som avsett.
En modelljärnväg utan lokstation är ingen modelljärnväg i mina ögon (sug i´rej Sture! ), och givetvis finns det en mycket fin såda i Spiskroken!
Och när vi sett oss mätta på modelljärnvägen och svalkat av våra upprörda känslor med en utsökt Oktoberfest-Bier så fortsatte förevisningen i det angränsande garaget, där vi beskådade denna härliga MGB Tourer! VILL HA!!!
Senast redigerad av Mölle-Mats den 16 dec 2013, 20:43, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Strålande trevligt att via Mats kameraöga besöka denna klassiska anläggning.
Då blir nästa reportage från Gar Du Robe, då?
Då blir nästa reportage från Gar Du Robe, då?
Parillien är förstås nedlusat med lokstationer?Mölle-Mats skrev:En modelljärnväg utan lokstation är ingen modelljärnväg i mina ögon (sug i´rej Sture
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Enligt snabb beräkning förefaller det finnas ungefär lika många lokstationer i Morshyttan som i Parillien. Där klår jag er grabbar (om än med nöd och näppe)!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Tja, hur spännande är det att ta en massa foton på innehållet i en garderob fylld med travade originalkartonger med Märklin lok och vagnar med gavlarna vända mot betraktaren? Inte så mycket att fabla runt ...Sture Bylén skrev: Strålande trevligt att via Mats kameraöga besöka denna klassiska anläggning.
Då blir nästa reportage från Gar Du Robe, då?
Sture Bylén skrev:Parillien är förstås nedlusat med lokstationer?Mölle-Mats skrev:En modelljärnväg utan lokstation är ingen modelljärnväg i mina ögon (sug i´rej Sture
Nåååå gubbar, i Parillien finns det gott om lokstallar - de står t o m så tätt att man nödgats bygga dem på höjden!Johan Molin skrev:Enligt snabb beräkning förefaller det finnas ungefär lika många lokstationer i Morshyttan som i Parillien. Där klår jag er grabbar (om än med nöd och näppe)!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Nu har det varit en lång tid utan rapport från Spiskroken som lever gott och kan hälsa en baddare välkommen
Senast redigerad av pareng den 08 mar 2018, 17:27, redigerad totalt 2 gång.
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Jaså minsann! Ska man tolka det som att Spiskroken håller på att ta en gruvlig utveckling?
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Pampigt, Pär!
Blir det trafik ända uppåt Kilaforstrakten?
Blir det trafik ända uppåt Kilaforstrakten?
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Det kan nog tänkas att den får sträcka ut i en källare nära dig
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Utbyggnaden kommer ju att göra åverkan på huset, så det kan man väl säga?Johan Molin skrev:Jaså minsann! Ska man tolka det som att Spiskroken håller på att ta en gruvlig utveckling?
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Det låter som ett imponerande spektakel! Visa gärna bilder när det sker, vyerna från förra sommarens besök där, genom larsess vänlighet, sitter fortfarande fastklistrade på närhinnorna!Det kan nog tänkas att den får sträcka ut i en källare nära dig
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Med alla nyutgivna malmvagnsindivider i kroken lär väl den källarlängden behövas.pareng skrev:Det kan nog tänkas att den får sträcka ut i en källare nära dig
-
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 30 dec 2011, 22:53
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Enligt säkra källor skall dagens kvällspersontåg till Spiskroken medfört en H-vagn omgiven en obestämd arom från lasten. Vagnen växlades omgående ur till magasinet med hjälp av kvällskiftet på växlingen. Tjänstgörande eldare passade på att kika på vagnlistan och fraktsedeln innan magasinsförmannen tog över pappersluntan. Avsändarstation "Gare du Robe" och innehåll bl.a. vitlök, Camembert, baguetter, rödvin från Bourgogne, tryffel och grodlår. Efter att magasinet stängt för kvällen och kvällståget ställts på värmepost, sågs en automobil av icke bayersk härkomst backa in till magasinskajen med släckta gula lysen( ). Ett antal kollin lastades i ett huj och bilen försvann som en blå blixt i natten. Lokpersonalen som gått av skiftet och passerade magasinet, kunde bara konstatera att föraren av bilen inte ville bli igenkänd. Han var klädd i basker, röd schal och randig tröja. Svarta glasögon och korpsvart lösmustasch bidrog också till detta. Men hur kunde han ha tillträde till ett stängt godsmagasin??? Vem var det som hämtade varorna...???
// 44
// 44
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
En med Traction Avant månntro?Vierundvierzig skrev:en automobil av icke bayersk härkomst backa in till magasinskajen med släckta gula lysen( ).
// 44
-
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 30 dec 2011, 22:53
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Ganska troligt, för att inte säga högst sannolikt...........PeO skrev:En med Traction Avant månntro?Vierundvierzig skrev:en automobil av icke bayersk härkomst backa in till magasinskajen med släckta gula lysen( ).
// 44
// 44
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Kanske till och med till sannolikhet gränsande visshet.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Hade den S-märke på bakluckan? I så fall kan du kanske kolla med NSA vart bilen tog vägen efter kuppen, de brukar ju alltid ha skoj på jobbet när de spårar S-märkta bilar under devisen "I want to see that S car go" (vilket förstås också indikerar att du missade något väsentligt på last-/meny-listan ...)!
Men bortsett från det mindre väl avvägda valet av "flyktbil" så hoppas jag att föraren styr kosan hit till Mölle, skulle gärna låta mig väl smaka av stöldgodset!
Hela tilldragelsen, lastens innehåll och valet av flyktfordon påminner mig om denna gamla sanning (har väl dragit den förr, men den tål väl att repeteras):
Heaven is the place where:
- the chefs are French
- the engineers are German
- the police men are British
- the lovers are Italian
and it is all organised by the Swiss
Hell is the place where:
- the chefs are British
- the engineers are French
- the police men are German
- the lovers are Swiss
and it is all organised by the Italians.
Men bortsett från det mindre väl avvägda valet av "flyktbil" så hoppas jag att föraren styr kosan hit till Mölle, skulle gärna låta mig väl smaka av stöldgodset!
Hela tilldragelsen, lastens innehåll och valet av flyktfordon påminner mig om denna gamla sanning (har väl dragit den förr, men den tål väl att repeteras):
Heaven is the place where:
- the chefs are French
- the engineers are German
- the police men are British
- the lovers are Italian
and it is all organised by the Swiss
Hell is the place where:
- the chefs are British
- the engineers are French
- the police men are German
- the lovers are Swiss
and it is all organised by the Italians.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Raderat
Senast redigerad av pareng den 08 mar 2018, 17:24, redigerad totalt 1 gånger.
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Fjöl åv! Trodde Bror hade lite högre stående ambitioner med bilinnehavet med das Auto och ädel brittisk sportvagn i garaget - en sådan där Pjuttischutt är ju nästan lika "B" som en Renault Myggane! Fattas bara att du lägger en Uppochnedvattensbåt på taket också!pareng skrev: coupable
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Det ju en TGV Pjuttischutt, 180hk
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Men fortfarande en Pjuttischutt!pareng skrev:Det ju en TGV Pjuttischutt, 180hk
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Axel Pompidou lastade in en jädrans massa paket igår kväll. Han hade som vanligt baskern på sig men någon svart mustasch såg jag inte till så det kan knappast ha varit AP. Men bilen verkar stämma. Får kolla med sme´n om han vet något!Vierundvierzig skrev:Enligt säkra källor skall dagens kvällspersontåg till Spiskroken medfört en H-vagn omgiven en obestämd arom från lasten. Vagnen växlades omgående ur till magasinet med hjälp av kvällskiftet på växlingen. Tjänstgörande eldare passade på att kika på vagnlistan och fraktsedeln innan magasinsförmannen tog över pappersluntan. Avsändarstation "Gare du Robe" och innehåll bl.a. vitlök, Camembert, baguetter, rödvin från Bourgogne, tryffel och grodlår. Efter att magasinet stängt för kvällen och kvällståget ställts på värmepost, sågs en automobil av icke bayersk härkomst backa in till magasinskajen med släckta gula lysen( ). Ett antal kollin lastades i ett huj och bilen försvann som en blå blixt i natten. Lokpersonalen som gått av skiftet och passerade magasinet, kunde bara konstatera att föraren av bilen inte ville bli igenkänd. Han var klädd i basker, röd schal och randig tröja. Svarta glasögon och korpsvart lösmustasch bidrog också till detta. Men hur kunde han ha tillträde till ett stängt godsmagasin??? Vem var det som hämtade varorna...???
// 44
Utbyggnad > rum 2
Efter månader av trafik och andra projekt har inget skrivits här, men lagom till våren då allt på tomten växer så det knakar, kan inte Spiskroken vara sämre.
Bygget av den undre världen har påbörjats så smått, testar "foam" som blev över efter ett klickgolv istället för liggunderlag denna gången och det funkar förträffligt
vid en provkörning idag, tyst och fint blev det.
Bygget av den undre världen har påbörjats så smått, testar "foam" som blev över efter ett klickgolv istället för liggunderlag denna gången och det funkar förträffligt
vid en provkörning idag, tyst och fint blev det.
Senast redigerad av pareng den 08 mar 2018, 17:25, redigerad totalt 1 gånger.
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Utbyggnad > rum 2
Kul att se att det rör på sig i Spiskroken igen!pareng skrev:Efter månader av trafik och andra projekt har inget skrivits här, men lagom till våren då allt på tomten växer så det knakar, kan inte Spiskroken vara sämre.
Bygget av den undre världen har påbörjats så smått, testar "foam" som blev över efter ett klickgolv istället för liggunderlag denna gången och det funkar förträffligt
vid en provkörning idag, tyst och fint blev det.
Foam är en bra idé, nästan lika effektivt i ljuddämpningssyfte som en lekmatta va? Och jag har haft några rullar i ilsket ljusgrönt (ligger väl nu dock under klickgolven) som borde vara utmärkta, då får man ju gräsbetäckt landskap "på köpet" direkt ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Nu har bygget kommit så långt att jag tycker det finns något att visa av Spiskrokens utbyggnad i rum två, ett arbetståg passerar Fallers whiskydestilleri, i bakgrunden ses chefen som alltid är i hatten.
Banvaktsstugan placerad mellan SJ och SHJ för att förvirra B. Anvacktel som skymtar bakom husknuten.
Och här representanten för Wiking som klagar på att inte så många Wikingbilar syns ännu.
Första tåget från rum ett till två, bropelaren ska naturligtvis målas en gång till.
Senast redigerad av pareng den 08 mar 2018, 17:26, redigerad totalt 2 gång.
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Äntligen! Det har varit en lång väntan, men desto roligare när de första fotografierna torkat från framkallningslabbet (tihihi!)!
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
framkallnings-labbet eller framkallning-slabbet?Johan Molin skrev:Äntligen! Det har varit en lång väntan, men desto roligare när de första fotografierna torkat från framkallningslabbet (tihihi!)!
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Hej,
Nu händer det grejor på forumet
Kul med många fina byggen att följa.
Gillar "brobilden" lite extra. Ett brunlok står just nu högst på min önskelista men de är slutsålda (30301)
/Fredrik
Nu händer det grejor på forumet
Kul med många fina byggen att följa.
Gillar "brobilden" lite extra. Ett brunlok står just nu högst på min önskelista men de är slutsålda (30301)
/Fredrik
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Håller fullständigt med - brobilden är verkligen kanon!FredrikÅ skrev:Gillar "brobilden" lite extra. Ett brunlok står just nu högst på min önskelista men de är slutsålda (30301)
Har en liten idé om en möjlig (?) lösning till ditt brunloksönskemål, skickade dig just ett PM.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Lite bilder på bygget av Spiskrokens rum nummer två, byggd med "retroinslag", jag ville använda så mycket som möjligt av min Fallersamling, tyvärr får bara hälften plats, så resten kommer på Tradera, när jag orkar.
/P
Bygget av Älvholn station.
Luftledning monteras, jag använder Märklins på denna del.
Plattformen på plats.
Gipsning pågår med öl, Korsnäs blivande station.
Verkstaden vid Älvholn.
Besök från Schweiz.
Älvholn "färdig".
Arbetståg.
Älvholn.
Vattenkvarnen testas, fan vad hjulet snurrar då...
Verkstaden vid Älvholn igen.
Ingridsros station.
Fallers whiskydestilleri i fjärran.
Stomme till landskapet byggs.
Gipsning klar, Vierundvierzigs alter ego Messing syns utmattad efter allt gipsskyfflande.
Åhlbyns station är slutstation på privatbanan SHJ i rum 2.
Åhlbyns station igen.
/P
Bygget av Älvholn station.
Luftledning monteras, jag använder Märklins på denna del.
Plattformen på plats.
Gipsning pågår med öl, Korsnäs blivande station.
Verkstaden vid Älvholn.
Besök från Schweiz.
Älvholn "färdig".
Arbetståg.
Älvholn.
Vattenkvarnen testas, fan vad hjulet snurrar då...
Verkstaden vid Älvholn igen.
Ingridsros station.
Fallers whiskydestilleri i fjärran.
Stomme till landskapet byggs.
Gipsning klar, Vierundvierzigs alter ego Messing syns utmattad efter allt gipsskyfflande.
Åhlbyns station är slutstation på privatbanan SHJ i rum 2.
Åhlbyns station igen.
Senast redigerad av pareng den 08 mar 2018, 17:18, redigerad totalt 2 gång.
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Härligt att skåda alla trevliga nostalgiska Faller-byggnader (de har väl även baksida allesammans förmodar jag! ). Blir himla bra i övrigt också.pareng skrev:Lite bilder på bygget av Spiskrokens rum nummer två, byggd med "retroinslag", jag ville använda så mycket som möjligt av min Fallersamling ...
Aaaah, här kunde man nästan tro att det är hans absoluta favoritmateria han skyfflar - maaasmöggel!pareng skrev:Gipsning klar, Vierundvierzigs alter ego Messing syns utmattad efter allt gipsskyfflande.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 30 dec 2011, 22:53
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Aaaah, här kunde man nästan tro att det är hans absoluta favoritmateria han skyfflar - maaasmöggel! [/quote]pareng skrev:Gipsning klar, Vierundvierzigs alter ego Messing syns utmattad efter allt gipsskyfflande.
Föredrar nog gips i 1:87 framför maasmöggel i 87:1 alla dagar i veckan!!
Men allt är bättre än otacksam tjänstgöring inom transportsektorn, Spiskrokens Järnvägar och MMjS är undantagna givetvis. De förvaltningarnas trafikchefer och styrelser kan lära ut mycket om personalvård m.m. till andra s.k. "seriösa företag".......
44
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Mycket trevligt att se hur din anläggning växer vidare. Tydligt att "Arbete pågår", och det mitt i sommaren Broder Vierundvierzigs medverkan förefaller ju - som M-M antyder - här mer vintrig, än när vi senast gemensamt "styrde" ruljangsen på MMjS.
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Härligt att se Pär! Jag förstår att ni har trevligt både hos dig och på MMJS, du, vierundvierzig, Svenne (och larsess förstås!). Ska bli spännande att få följa fortsättningen!
Tyvärr verkar arbetsklimatet rått överallt i skala 1:1 i dag, oavsett bransch, så då kan det vara skönt att hygga sig tillsammans i 1:87 istället!
Tyvärr verkar arbetsklimatet rått överallt i skala 1:1 i dag, oavsett bransch, så då kan det vara skönt att hygga sig tillsammans i 1:87 istället!
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Broder Pareng!
Bilderna vi väntat på!! Verkligen spännande att se hur det utvecklar sig. Noterar att stoppbock ännu är monterad på bron till rum 1, förnuftig säkerhetsåtgärd! Fantastiskt landskap du åstadkommer, kul att se hur även "nostalgigranar från Fallers 1960-70-talsproduktion passar in. Nostalgiska vibbar från våra respektive hemmabanor från just 70-talet, ju! Hoppas forumbröders glada tillrop inspirerar till mer bygge i sommarregnet!
Hälsar Larsess från MMjS horisont, dock tillfälligt i Bohuslän.
Bilderna vi väntat på!! Verkligen spännande att se hur det utvecklar sig. Noterar att stoppbock ännu är monterad på bron till rum 1, förnuftig säkerhetsåtgärd! Fantastiskt landskap du åstadkommer, kul att se hur även "nostalgigranar från Fallers 1960-70-talsproduktion passar in. Nostalgiska vibbar från våra respektive hemmabanor från just 70-talet, ju! Hoppas forumbröders glada tillrop inspirerar till mer bygge i sommarregnet!
Hälsar Larsess från MMjS horisont, dock tillfälligt i Bohuslän.
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Lite fler bilder på bygget av Spiskrokens rum nummer två, tagna idag av min ohängde bror.
Senast redigerad av pareng den 08 mar 2018, 17:19, redigerad totalt 2 gång.
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Återfallet=Spiskrokens Järnväg
Som alltid trevliga bilder!
Och jag ser till min oförställda anglofila glädje att du har ett "warship"-lok!
Varför de heter så?
Tjaaa ...
HMS MAJESTIC, för sin tid ett av de största slagskeppen när hon byggdes år 1895 för Royal Navy (jag tror klassen hette "Royal Sovereign"-klass ...)!
Apropå absolut ingenting alls.
Och jag ser till min oförställda anglofila glädje att du har ett "warship"-lok!
Varför de heter så?
Tjaaa ...
HMS MAJESTIC, för sin tid ett av de största slagskeppen när hon byggdes år 1895 för Royal Navy (jag tror klassen hette "Royal Sovereign"-klass ...)!
Apropå absolut ingenting alls.