Jag var ute på en arbetsresa idag och hade kameran med, på vägen passerade jag den här platsen. Jag tänkte kolla om någon vet var det här läckra lokstallet finns.
/Christer
Toppbilden, visa:
Svenska lokstall
Re: Svenska lokstall
Lokstallet i Kisa - Östergötland.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Svenska lokstall
Tja, det låg kvar i minnet
Googlade runt för ett par månader sedan och sökte bilder på lokstall och detta med sina torn och tinnar fastnade som sagt i minnet.
Har själv inget minne av lokstallet trots att jag var i Kisa rätt så ofta som barn.
Men då var det kanske inte lokstall som stod högst på intresselistan
Googlade runt för ett par månader sedan och sökte bilder på lokstall och detta med sina torn och tinnar fastnade som sagt i minnet.
Har själv inget minne av lokstallet trots att jag var i Kisa rätt så ofta som barn.
Men då var det kanske inte lokstall som stod högst på intresselistan
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Svenska lokstall
Jag hittade den här sidan som handlar om lokstallet.
http://www.stangadalsbanan.se/lokstall.html
/Christer
http://www.stangadalsbanan.se/lokstall.html
/Christer
/Christer
Re: Svenska lokstall
Var detta ett normalspår eller ett smalspårs stall när det byggdes?
Det måste vara ett av de mest unika kolstallen i Sverige.
Det måste vara ett av de mest unika kolstallen i Sverige.
Re: Svenska lokstall
Stångådalsbanan (Linköping- Bjärka Säby - Kisa - Vimmerby - Berga - Kalmar) har aldrig varit smalspår vad jag vet. Däremot är Tjustbanan, som grenar av sig från Stångådalsbanan breddat 891 mm spår. Bjärka Säby - Åtvidaberg har varit normalspår, men Åtvidaberg - Jenny - Västervik är breddat, rätt säker på att det är NVHJ gamla spår.
Sträckan Jenny - Västervik är treskenspår, och Jenny - Hultsfred - Åseda är fortfarande 891 och i drift (museijärnväg). Västervik - Hultsfred (- Växjö) var i kommersiell drift till säkert slutet på 1970-talet, kanske rentutav 1980-tal. Det står kvar en hel del junk i Västervik, som Yp-bussar och någon Z4p, samt lite Op, Gsp och Gp-vagnar, samt Q37p(??) grodor. Ser ut som Rimbo-Grandes 87:1 kollektion ungefär...
Sträckan Jenny - Västervik är treskenspår, och Jenny - Hultsfred - Åseda är fortfarande 891 och i drift (museijärnväg). Västervik - Hultsfred (- Växjö) var i kommersiell drift till säkert slutet på 1970-talet, kanske rentutav 1980-tal. Det står kvar en hel del junk i Västervik, som Yp-bussar och någon Z4p, samt lite Op, Gsp och Gp-vagnar, samt Q37p(??) grodor. Ser ut som Rimbo-Grandes 87:1 kollektion ungefär...
Re: Svenska lokstall
Rätt överlag. Åtvidaberg-Västervik (77,1 km) breddades medan du åkte barnvagn, norrut från Åtvidaberg till Norsholm (41,3 km) lades ner -64, när normalspåret till Västervik invigdes. Växjö-Västervik (inte Åseda) hade rälsbusstrafik till 19/8 1984.magnus63 skrev:Stångådalsbanan (Linköping- Bjärka Säby - Kisa - Vimmerby - Berga - Kalmar) har aldrig varit smalspår vad jag vet. Däremot är Tjustbanan, som grenar av sig från Stångådalsbanan breddat 891 mm spår. Bjärka Säby - Åtvidaberg har varit normalspår, men Åtvidaberg - Jenny - Västervik är breddat, rätt säker på att det är NVHJ gamla spår.
Sträckan Jenny - Västervik är treskenspår, och Jenny - Hultsfred - Åseda är fortfarande 891 och i drift (museijärnväg). Västervik - Hultsfred (- Växjö) var i kommersiell drift till säkert slutet på 1970-talet, kanske rentutav 1980-tal. Det står kvar en hel del junk i Västervik, som Yp-bussar och någon Z4p, samt lite Op, Gsp och Gp-vagnar, samt Q37p(??) grodor. Ser ut som Rimbo-Grandes 87:1 kollektion ungefär...
Om jag kunde det här utantill? nääää.. , jag läste i "Kronan på verket" av Stig Svallhammar, Frank Stenwalls förlag, många fina bilder av bl. a. Lars Hagström.
Re: Svenska lokstall
Delvis har du rätt, sträckan Kalmar -Berg har varit smalspår med 891 mm.magnus63 skrev:Stångådalsbanan (Linköping- Bjärka Säby - Kisa - Vimmerby - Berga - Kalmar) har aldrig varit smalspår vad jag vet. Däremot är Tjustbanan, som grenar av sig från Stångådalsbanan breddat 891 mm spår. Bjärka Säby - Åtvidaberg har varit normalspår, men Åtvidaberg - Jenny - Västervik är breddat, rätt säker på att det är NVHJ gamla spår.
Sträckan Jenny - Västervik är treskenspår, och Jenny - Hultsfred - Åseda är fortfarande 891 och i drift (museijärnväg). Västervik - Hultsfred (- Växjö) var i kommersiell drift till säkert slutet på 1970-talet, kanske rentutav 1980-tal. Det står kvar en hel del junk i Västervik, som Yp-bussar och någon Z4p, samt lite Op, Gsp och Gp-vagnar, samt Q37p(??) grodor. Ser ut som Rimbo-Grandes 87:1 kollektion ungefär...
Den breddades i två omgångar, Kalmar-Sandbäckshult - Mönsterås breddades 1971-1972, sträckan Sandbäckhult - Berga breddades 1977-1978.
Persontrafiken Kalmar - Berga - Linköping startade igen 1997.
Mvh
Anders Svensson, Kalmar
Re: Svenska lokstall
Lokstallet i Kisa har nu blivit byggnadsminne.
http://www.lansstyrelsen.se/ostergotlan ... lanet.aspx
http://www.lansstyrelsen.se/ostergotlan ... lanet.aspx
/Christer
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Svenska lokstall
Så trevligt! Vilket ju bevisar tesen att det finns ångloksstall kvar i Sverige, påståenden om motsatsen till trots!