Från Artitec
http://imageshack.com/a/img577/4056/wm03.jpg
Stefan
Toppbilden, visa:
Har ni sett den här nya vagnen?
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Har ni sett den här nya vagnen?
Wow! HUR ska man nu motivera en slik vagn på hästholmabanan?
Re: Har ni sett den här nya vagnen?
Fler bilder och lite text här:
http://www.artitec.nl/index.php/en/trai ... ory_id=287
45 € tycker jag är ett helt OK pris för en udda vagn i liten upplaga.
Vilken svensk återförsäljare kan tänkas sälja denna? Tåg & Hobby i Luleå?
http://www.artitec.nl/index.php/en/trai ... ory_id=287
45 € tycker jag är ett helt OK pris för en udda vagn i liten upplaga.
Vilken svensk återförsäljare kan tänkas sälja denna? Tåg & Hobby i Luleå?
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Har ni sett den här nya vagnen?
Enligt mina noteringar, Ljungaverks (JLJ:s) vagnar 502031 och 502034 för syretransport, byggda 1941 för Stockholms Stads Superfosfatfabrik i Ljungaverk, av Westwaggon. Groteskt udda och väldigt roliga vagnar, ett måste att ha, särskilt om man tänker sig att bygga Johannisberg — Ljungaverks Järnväg ...
Men hur ska vi alla andra kunna motivera transporter med en slik skapelse?
Det bästa just jag kan komma på är att köpa den som present åt svärfar, mångårig pappersfabriksingenjör med en bakgrund från Hälsingland. Fast där var det väl Ljusnan som var älven förstås ...
Den som verkar närmast tillhands att kunna transportera en sådan här vagn runt sina domäner är väl Svenne, och så kanske larsess med sina kompisar!
Men hur ska vi alla andra kunna motivera transporter med en slik skapelse?
Det bästa just jag kan komma på är att köpa den som present åt svärfar, mångårig pappersfabriksingenjör med en bakgrund från Hälsingland. Fast där var det väl Ljusnan som var älven förstås ...
Den som verkar närmast tillhands att kunna transportera en sådan här vagn runt sina domäner är väl Svenne, och så kanske larsess med sina kompisar!
Re: Har ni sett den här nya vagnen?
Nästan rätt Vagnarna kommer till Sverige 1953. De brukades av Tyskarna för V-bombsprogramet (därav den kommer som modell) och transporterade då som senare flytande syre.Johan Molin skrev:Enligt mina noteringar, Ljungaverks (JLJ:s) vagnar 502031 och 502034 för syretransport, byggda 1941 för Stockholms Stads Superfosfatfabrik i Ljungaverk, av Westwaggon. Groteskt udda och väldigt roliga vagnar, ett måste att ha, särskilt om man tänker sig att bygga Johannisberg — Ljungaverks Järnväg ...
Men hur ska vi alla andra kunna motivera transporter med en slik skapelse?
Det bästa just jag kan komma på är att köpa den som present åt svärfar, mångårig pappersfabriksingenjör med en bakgrund från Hälsingland. Fast där var det väl Ljusnan som var älven förstås ...
Den som verkar närmast tillhands att kunna transportera en sådan här vagn runt sina domäner är väl Svenne, och så kanske larsess med sina kompisar!
Vagnarna 502031 / 34 sätts i trafik 1953 och i den ursprungliga tyska armegrå färgen. Vagnarna gick i trafik med syre till stålverken fram till 1970 och är avställda 1975, de har hafft andra mera iögonfallande loggor som Fosfatbolagets.
Det finns bilder på förebilden och vad jag kan se så är modellen helt korrekt.
BJ
Ps. Det finns en artikel med bilder om dessa vagnar i tidningen Tåg 1/95.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Har ni sett den här nya vagnen?
Aha, tack för den informationen! Bortsett från fel årtal och fel basindustri så var det m a o nästan rätt ...
Något stålverk torde det inte bli tal om i Hästholmen ...
Något stålverk torde det inte bli tal om i Hästholmen ...
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Har ni sett den här nya vagnen?
Snygg.. och jag kan nog använda flytande syre till min masugn.. och eftersom tyskbyverken disponerar en V1-a borde den vara avdragsgill.
Men varför finns den bara som svensk?
Men varför finns den bara som svensk?
Re: Har ni sett den här nya vagnen?
Den kommer säkert för tyska marknaden också när man fått klart för sig hur märkningen skall se ut?Arne Lindgren skrev:Snygg.. och jag kan nog använda flytande syre till min masugn.. och eftersom tyskbyverken disponerar en V1-a borde den vara avdragsgill.
Men varför finns den bara som svensk?
Tror att detta är endast ett provex då den är dekalerad med Alps-dekaler om jag nu ser rätt!
Troligen är det så att en svensk märkning var enklare då någon redan har tagit fram denna och tiden var kort till utställning.
Vagnen är främst framtagen för att bära stridsvagnar och tankpåbyggnaden är ett plus.
BJ
Här finns bild på förebilden:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=130608
Re: Har ni sett den här nya vagnen?
Lite skeptisk till förebildligheten ned i minsta detalj blir åtminstone jag, som vanligt. Ögat reagerar direkt på att förstängningen, eller i detta fall snarare fixeringen av överbyggnaden på vagnsunderredet ser ut att leva på ett uttänjt regelverk. Man ser inga, och förstår knappast heller hur man på en vagn med trägolv kunnat ordna en stabil och visuellt kontrollerbar förbindning mellan vagnen och tanken. På förebildsfotot ser det väl snarare ut att vara golv av stålplåt under tanken. Det ger ju helt andra möjligheter att medelst svetsning ordna mer diskreta men kraftiga konsoler eller fästplattor med bultförband, eller hur man nu valt att göra det. Det känns lite väl mycket Kajsa Warg över modellskapelsen.BoJ skrev:Johan Molin skrev:Enligt mina noteringar, Ljungaverks (JLJ:s) vagnar 502031 och 502034 för syretransport, byggda 1941 för Stockholms Stads Superfosfatfabrik i Ljungaverk, av Westwaggon.
...
Det finns bilder på förebilden och vad jag kan se så är modellen helt korrekt.
BJ
Ps. Det finns en artikel med bilder om dessa vagnar i tidningen Tåg 1/95.
Men sitter nu tanken inte bättre fast än det ser ut, kan det ju vara en lindrig utmaning att byta golvbeläggningen för bättre trovärdighet.
Re: Har ni sett den här nya vagnen?
Du får väl bygga ett järn- och stålverk, som behöver syrgas till Kaldo-konvertrarna... Tyckte du en östgötsk kyrka var stor ska du se ett stålverk i 1:87, det går väl åt en badmintonplan typ.Johan Molin skrev:Aha, tack för den informationen! Bortsett från fel årtal och fel basindustri så var det m a o nästan rätt ...
Något stålverk torde det inte bli tal om i Hästholmen ...