Toppbilden, visa:    


Ny medlem säger Hej!

... skriv en rad eller två om dig själv! :-)
Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av 1956 »

Det är verkligen trevligt att få veta mer om medlemmarna här, tack för en utförlig och trevlig presentation, Rune!


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Tack säger också jag! Nu har vi ju tampats på samma forum (t o m flera stycken!) i flera år, men ändå roligt att du berättar mera om dig själv Rune! Mannen bakom alla fantastiska skärgårdsbilder vi avnjutit genom åren här!

Svenne

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Svenne »

Bättre sent än aldrig, Rune!

Som Enskedebo 72 - 01 antar jag - då ovetande om dina många talanger - att vi setts i trakten av Sockenplan eller så. Men jättetrevligt att i alla fall få göra din bekantskap här på forumet. Med dina fina skärgårdsreportage och tänkvärda reflexioner är det ju liv i föresatstråden ännu. [JC_doubleup.gif] Måhända ses vi på stan eller på Blidan.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Mölle-Mats »

Trevligt att läsa din utförliga presentation broder Rune! Har ju njutit mycket av alla dina utsökta fina bilder i God föresats-tråden en längre tid nu, och ser fram emot fortsättningen av bildsviterna! [JC_doubleup.gif]

Ejdern är jag ju faktiskt ganska välbekant med (även om jag aldrig åkt med henne) - bodde i ett dussintal år "inom hörhåll" från hennes falskstämda ångdriva orgel i hemmahamnen i "Tokstan" ... :D Lustigt nog har jag nog aldrig lyckats fånga henne på bild (under mina år i Tälje så var jag dock rätt inaktiv med "plåtandet", skaffade den första digitalkameran i ungefär samma veva som jag flyttade därifrån). Men på den här bilden, som jag tog under en "god föresatspromenad" runtstan i juni 2012 så kan man väl skymta (i alla fall om man förstorar upp bilden rejält) ett litet parti av aktern på henne bakom lövverket strax till vänster om ponton-gångbron över Maren:
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Roligt att läsa tack för alla fina builder [JC_doubleup.gif]

Meh
Pär

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av magnus63 »

En bild på mig, och den röda Fender Frankenstein-basen (hopplockade delar) som jag byggde förra året.
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Här anar man en annan musikstil än den Mölle-Mats kör med (för att inte tala om Sture ...)!
Har du lagt av fezen?

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Här anar man en annan musikstil än den Mölle-Mats kör med (för att inte tala om Sture ...)!
Var inte så säker på det - jag tycker Magnus ofta visar en (för forumet ovanlig) stor vidsynthet. ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Nu tänkte ju jag mig som så, att det är en viss skillnad på vilka musikstilar man accepterar eller gillar, och vilka musikstilar man själv praktiserar. Det var det senare som ledde till min jämförelse!

Jag kan för övrigt tycka att t o m dragspel kommer till sin rätt när en av mina stora favoriter, Fred Åkerström, sjunger Han hade seglat för om masten, eller Gamla Nordsjön. Han kunde konsten att få en att faktiskt lyssna på texterna till dessa gamla slagdängor och nästan uppfatta dem som stor lyrik ...
Sveriges överlägset bäste Bellmantolkare någonsin. Ruben Nilson hann han också med. "Din klara sol, han är en väldig borg" ...

Fred Åkerström, Ludvig Jönsson och min pappa dog alla inom ett tvåveckors-spann i augusti 1985.

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:. "Din klara sol, han är en väldig borg" ...
Åkare Lundgrens söners druckna och tårfyllda avskedssång till fadern. En kontaminationsfullträff! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av magnus63 »

Sture Bylén skrev:
Johan Molin skrev:Här anar man en annan musikstil än den Mölle-Mats kör med (för att inte tala om Sture ...)!
Var inte så säker på det - jag tycker Magnus ofta visar en (för forumet ovanlig) stor vidsynthet. ;)
Det har det senaste året blivit betydligt mer jazzinfluerat och mindre hårdrock. Startade ett nytt band med några andra medelålders herrar i syftet att förutsättningslöst kunna komponera istället för att spela andras musik, det har tagit en vändning som ingen av oss egentligen kunde förutse. Dessutom lyckades vi lura med textförfattaren/poeten/saxofonisten/sångaren J Thunlind, och han är fullkomligt halsbrytande att arbeta med. Idag kom han dragandes med en låt som heter "Tryckfall" som handlar om en dykolycka?!? :shock: Ungefär där ligger ribban. Inget hjärta, smärta eller femackordsrock här inte.

Fezen har jag naturligtvis kvar.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av magnus63 »

Johan Molin skrev:Nu tänkte ju jag mig som så, att det är en viss skillnad på vilka musikstilar man accepterar eller gillar, och vilka musikstilar man själv praktiserar. Det var det senare som ledde till min jämförelse!

Jag kan för övrigt tycka att t o m dragspel kommer till sin rätt när en av mina stora favoriter, Fred Åkerström, sjunger Han hade seglat för om masten, eller Gamla Nordsjön. Han kunde konsten att få en att faktiskt lyssna på texterna till dessa gamla slagdängor och nästan uppfatta dem som stor lyrik ...
Sveriges överlägset bäste Bellmantolkare någonsin. Ruben Nilson hann han också med. "Din klara sol, han är en väldig borg" ...

Fred Åkerström, Ludvig Jönsson och min pappa dog alla inom ett tvåveckors-spann i augusti 1985.
Jag brukar spela med dragspelaren Marjan Idic och saxofonisten Marcho Marchev lite då och då. Inte det mest lättspelade precis. Det är lite mer åt det här hållet..
http://www.youtube.com/watch?v=EaEpBPc3MVg

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av thorpe »

magnus63 skrev:Fezen har jag naturligtvis kvar.
Anar man en Roland Kirk eller Sonny Rollins? 8-)

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

Senaste presentationen i den här tråden verkar vara från den 15 januari. Nog har vi väl fått några nya medlemmar sedan dess...?
(Och nog finns det väl en del "gamla" som ännu inte presenterat sig??)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Till och med några livaktiga! Eftersom denna hobby är en märklig blandning av att pula hemma i sin kammare och skratta och diskutera med med hobbyister så håller jag här helt med Sture; det vore kul om fler ville berätta om sig själva! Ju mindre tillrättalagt, desto bättre; vi alla som häckat här hittills är väl ungefär som i balladen om herr Rosenbloms spelemän; "Vi har varit på turné och har kommit lätt på sne´, finns det ingen som kan säga var vi e´?"

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:... "Vi har varit på turné och har kommit lätt på sne´, finns det ingen som kan säga var vi e´?"
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Det där var mitt i prick! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av 1956 »

En sak är säker, med stor risk för att min åsikt kan uppfattas som självgod; "Det kamratliga modelljärnvägsforumet" stämmer mer och mer överens med verkligheten! Tack skall ni ha grabbar för all sprudlande aktivitet och utvikningar får ämnet!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Ja, här tycks finnas en öronbedövande ( :? ) kunskap på alla möjliga av livets områden, kopplade med ett gott kamratskap.

Som sagt, gamle Ingemund Bengtsson myntade det så bra: "En person utan humor ska man inte ta på allvar".

Tar man sig själv på för stort allvar, vare sig man är landstingsdirektör eller mj-hobbyist så blir det väl så här:

Bild

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWB-56 »

Hej alla gamla och nya forumvänner!

Efter att ha registrerat mig och tassat runt på Mötesspåret ett halvår och känt på stämningen, dock utan att lämna det minsta spår efter mig, är det nog dags för mig att sätta ner foten och avslöja min avsikt att kliva in i gemenskapen och delta i galenskapen. Här tycker jag att jag hittat en samling ”tågdårar” som har en, i mina ögon, härlig distans till hobbyn, utan att för den skull för ett ögonblick förlora det stora allvaret i MJ-hobbyandet ur sikte. (Där satt den!)

Men inget av detta hade hänt om jag inte mött Sture – Bylén alltså – i Skövde 2010. Vi stod och dreglade över varandras stationer utan att veta om varandra. Hans modell var polisstationen i Hedemora medan min var en ”riktig” station som en gång fanns i Snyten.

Eftersom jag var inneboende i Hedemora under min gymnasietid, började jag prata lite om och kring hans förebild och på så vis knöts kontakten. Året därpå hade vi åter modeller att visa upp i Skövde och det var då Sture förvandlades till den Väckelsepredikant han egentligen är! Han predikade Mötesspårets lov i alla tillgängliga tonarter (dock utan dr-g-sp-ls-komp). Men uppvuxen som jag är inom Missionsförbundet, hade jag träffat alltför många predikanter med samma svada som Sture och följden blev att jag inte köpte budskapet rakt av. Jag har så länge alla dessa sociala medier funnits avhållit mig från dem, eftersom jag tyckt att de kräver alldeles för mycket av min dyrbara modellbyggartid. Vad jag inte riktigt ville ta till mig var att jag faktiskt skulle kunna få hjälp med ett och annat som jag fastnat på. Därför tog det mig faktiskt två och ett halvt år innan jag fattade och slog till och här är jag nu.

Och här är mitt CV:
Lars Eric (LE) Bergman.
Född i Norberg februari 1937.
Har framgångsrikt genomlidit alla på den tiden erforderliga barnsjukdomarna.
Har lagom framgångsrikt genomgått nödiga skolor för erhållande av arkitektexamen vid KTH.
Har genomgått reservofficersutbildning vid Flygvapnets Kadettskola F20.
Har arbetat 22 år som arkitekt och formgivit människors yttre verklighet
Har bytt yrkesinriktning för 27 år sedan till att hjälpa människor att forma om/ändra på den inre verkligheten, som de inte gillar och inte tror sig kunna lösa själva.
Har ett mycket väl utvecklat och dokumenterat MJ-intresse

Hur och när galenskapen började:
Min far gav mig, ovetande om följderna, ett Märklintåg som det hette, när jag fyllde 6 år. Succén var monumental! De närmast följande nio jularnas önskelistor innehöll i stort sett samma heta önskan: ”Något till tåget!" Men tillgången var knapp 1943 trots att jag dagligen såg tonvis med råvara för Gebr. Märklin & Cies tillverkning passera stationen. Men med leksakståg vinner man förstås inga världskrig. Hur pappa lyckades hitta startsatsen får jag aldrig veta, men det var väl något som blivit kvar i Nya Järnhandelns lager sedan före kriget. Loket är såvitt jag vet från 1937, mitt födelseår, så vi är jämgamla! Loket har tyvärr tappat kontakten med kraften underifrån. Själv odlar jag hellre kraften från ovan. Visserligen på mitt eget sätt, men i alla fall.
Bild
Här är de enda resterna jag har kvar av det som en gång gläntade på porten till MJ-världen.

Min bror och jag byggde senare en Märklinbana, men tanden var redan lite blodad och Wentzels, som jag lärde känna när jag en period hemföll till modellflyg, sålde även Model Railroader. Och 1954 köpte jag mina två första nummer. Min Mamma bläddrade igenom dem och insåg genast vad som höll på att hända och frågade med mild ängslan i rösten: Men Lars Eric du tänker väl inte göra om er fina tågbana nu!? Ett undvikande svar från mig var nog snarast en bekräftelse, för så blev det. Det var där och då som allt verkligen startade.
Bild
Kolla gärna i dessa båda nummer och jämför med Märklinkataloger från den tiden. Jag beundrar än idag min Mamma för hennes klarsyn!

Jag satsade på två nya banor för tvåräls likström liksom, men militärtjänst och studier i Stockholm gjorde det omöjligt att genomföra dessa projekt. I stället hittade jag SMJ 1964 och där har jag fortfarande mitt vattenhål i MJ-världen. Visserligen har det inte blivit någon egen bana ännu - men, men...

Specialintresse: Malmtransporter, gruv- och järnhantering under tiden 1935 – 1945. Minnena är mycket starka från den tid då jag växte upp med ständiga malmtransporter på SWB och KNJ. Det var spännande. Kriget rasade runt Sverige. Oron fanns hos alla. Pappa var inkallad och vi ungar lekte alltid krig så fort vi var ute. Mammas trygghet under den tiden blev att åka till släkten i Stockholm, vilket gav mig många chanser att åka rälsbuss och persontåg bakom SWB:s H3-lok mellan Norberg och Stockholm. De resorna minns jag som riktiga höjdare.

Delar av dessa minnen vill jag nu på något sätt återskapa i H0 här i Stjärnhov, 8,5 mil från SMJ! Men om detta senare på annan tråd, någon annan gång.

I det ”civila” är jag gift och bor med Lena. Vi har inga gemensamma barn, men jag har två barn i ett tidigare äktenskap. Utflugna sedan många år. Dessutom tre barnbarn. Alla bor i Stockholm, vilket jag och Lena också gjorde. Men efter 49 resp 39 år i centrala sta’n hade vi fått nog, sålde lägenheten och byggde oss ett hus på landet nära en sjö. Här kan vi äntligen gå barfota direkt ut i spenaten och gräva ner tårna i myllan. Fullkomligt underbart! Rekommenderas för alla!
Här finns framför allt plats för lite HObbyverksamhet vid sidan av allt annat vi sagt att vi skulle göra när vi blev pensionärer. - Vi har aldrig haft så ont om tid som nu!!

Bild
Utsikten från vår altan
LE/SWB-56

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av 1956 »

Tack för en härlig presentation och hjärtligt välkommen i gänget!

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWB-56 »

1956 skrev:Tack för en härlig presentation och hjärtligt välkommen i gänget!
Tackar mjukast (som jag minns att äldre sade när jag var liten) för din kommentar och att det var just du som admin som var först!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Ja somliga här i världen behöver ju inte arbeta fullt så intensivt som andra (apropå Rikards snabba svar) ... :mrgreen:

Varmt välkommen och stort tack för din mycket trevliga presentation! Skönt att du uppfattat forumet här såsom vi gärna vill att det ska vara!
Och Snytens station ser vi förstås gärna bild på framöver! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:Ja somliga här i världen behöver ju inte arbeta fullt så intensivt som andra (apropå Rikards snabba svar) ... :mrgreen:
Eller också är vissa mer effektiva än andra! :mrgreen:

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

Snyggt jobbat, Lars Eric, att du redan tagit dig hit till presentationen med bilder och allt.
Och vilken trevlig presentation, sedan!!! [JC_doubleup.gif]

Snyten/Farsarvet på SMJ är säkert bekant för flera av oss. Jag vill minnas att bygget är presenterat i någon MJ-årsbok för ett antal pår sedan. Stämmer det , LE?

Senast var förebild och modell stort uppslagna i MJ-magasinet nr 11 och 12.

Bild

Pricken öve i på station Farsarvet är att det är inrett. Till yttermera visso är det FILMAT inuti och den filmen var det första jag såg av modellen på min första Skövdeträff.

Bild

Året efter träffade jag Lars Eric. Ett möte som han skildrar så hänsynsfullt men vid något tillfälle ska jag berätta min version av detta första möte. :(

Hur som helst; kul att du är här. Jag råkar veta att ditt byggande numera ine enbart äger rum på SMJ så nu väntar vi med spänning på din alldeles egen anläggningstråd.

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWB-56 »

[quote="Johan Molin"]Ja somliga här i världen behöver ju inte arbeta fullt så intensivt som andra (apropå Rikards snabba svar) ... :mrgreen:

Tack, tack, Jag känner redan att jag hamnat rätt.
Apropå Snyten så botanisera gärna i Modelljärnvägsmagasinet nr 11 o 12 och eller gå in på smj.org och sök på Farsarvet.

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWB-56 »

[quote="Sture Bylén"]Snyggt jobbat, Lars Eric, att du redan tagit dig hit till presentationen med bilder och allt.
Och vilken trevlig presentation, sedan!!! [JC_doubleup.gif]

Tack Sture! Vi skall inte undanhålla din del i att jag fått ihop alltsammans. Tack för det också.
Vad gäller våra möten i Skövde, så har vi tydligen levt i olika världar. Jag har mina minnen och du dina. Jag skulle tro att vi kanske helst skall träffas på tu man hand och reda ut hur det egentligen begav sig. Dessutom är jag betydligt äldre än du vilket kan ha haft sin inverkan...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Jomenvisst känner vi väl till det berömda Farsarvet! Att sedan jag inte bums kopplade ihop detta fantastiska bygge med dig får ju skammens klädsamma rodnad att beklädar mina kinder ... :oops:

Men inte minskar precis önskan att åtminstone få se bilder på denna fantastiska stationsmodell!

Svenne

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Svenne »

Välkommen Lars Eric! [JC_doubleup.gif]

Mycket trevligt med ytterligare en trettiotalist, som kommer ut på Mötesspåret. (Vanligtvis betraktas ju 40-talister som referens för den bekymmersamma pensionärsproppen. Men vi är ju betydligt rarare.) Och extra trevligt att du har MJ-byggplaner. Och ett förhållande till Söder.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev:Jomenvisst känner vi väl till det berömda Farsarvet! Att sedan jag inte bums kopplade ihop detta fantastiska bygge med dig får ju skammens klädsamma rodnad att beklädar mina kinder ... :oops:
Oj, här är en till som känner sig träffad.... :oops: den kopplingen gjorde inte jag heller förrän nu. Men väldigt trevligt att läsa din presentation, SWB-56. På sikt kommer det kanske lite bilder och byggtrådar... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

Jag känner att jag bara måste få berätta min version/minnesbild av när jag träffade Lars Eric första gången.

Även jag kände till Farsarvet sedan rätt länge och när jag kom till Skövde första gången stod en laptop uppställd som visade en film med en vandring INUTI modellen. Folk flockades runt bildskärmen och vi var alla mycket imponerade. :o Dock visdes inte själva modellen detta år.

Men året efter fanns modellen på utställningsbordet och jag beundrade den länge och väl innan jag gick ut och strosade bland knallarna.

När jag efter ett tag återvände till modellutställningen ser jag en imposant herre, huvudet högre än jag, stå och grundligt studera mitt Hedemoradiorama. Mycket smickrad över detta tydliga intresse ställde jag mig bredvid mannen som då fick syn på mig och frågade om det var jag som var byggaren. Jodå, det kunde jag inte neka till.

Han ställde många intresserade frågor och kom med många smickrande omdömen. Man kan säga att han hade en förmåga att få mig att känna mig som Skövdeträffens absoluta husbyggarstjärna. Plötsligt var jag huvudet högre än honom.

När jag vältrat mig i min självgodhet ett bra tag kom jag på att artigheten förstås påbjöd att jag nedlät mig till någon fråga till honom också, så jag sa:

- Har du byggt något själv någon gång då?
- Ja, den där, säger han och pekar tvärs över bordet.

Där stod Farsarvet..... :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWB-56 »

Johan Molin skrev:Jomenvisst känner vi väl till det berömda Farsarvet! Att sedan jag inte bums kopplade ihop detta fantastiska bygge med dig får ju skammens klädsamma rodnad att beklädar mina kinder ... :oops:

Men inte minskar precis önskan att åtminstone få se bilder på denna fantastiska stationsmodell!
Spara gärna den högröda ansiktsfärgen till dess den behövs bättre - när du trampat i klaveret till exempel. Men lyd då detta råd: Stå still! För mig behöver du inte stå still!
Bilder på Farsarvet finns det nog en del redan på nätet, men följ gärna denna länk så länge. http://www.smj.org/wp/?cat=76 Vad det lider blir det kanske fler bilder.

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWB-56 »

"
Svenne skrev:Välkommen Lars Eric! [JC_doubleup.gif]

Mycket trevligt med ytterligare en trettiotalist, som kommer ut på Mötesspåret.
Tack för det! Det var en liten överraskning. Jag trodde nästan att jag skulle vara för gammal för detta, men hej vad jag bedrog mig.
På tal om något som Lena, min fru, undrade när hon såg din sida om Ljusnäs: "Det låter som släkt med Ljusne". Där finns tydligen kopplingar som det kanske blir tillfälle att återkomma till.

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWB-56 »

P Falk skrev:
Johan Molin skrev:Jomenvisst känner vi väl till det berömda Farsarvet! Att sedan jag inte bums kopplade ihop detta fantastiska bygge med dig får ju skammens klädsamma rodnad att beklädar mina kinder ... :oops:
Oj, här är en till som känner sig träffad.... :oops: den kopplingen gjorde inte jag heller förrän nu. Men väldigt trevligt att läsa din presentation, SWB-56. På sikt kommer det kanske lite bilder och byggtrådar... ;)
Snälla ni glöm det där med rodnad och att bli träffad. Jag känner mig bara så överraskande uppskattad, men ni får nog ta det lite lugnt med era förväntningar på framtiden. Jag måste ju ha lite att presentera först.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

På tal om något som Lena, min fru, undrade när hon såg din sida om Ljusnäs: "Det låter som släkt med Ljusne". Där finns tydligen kopplingar som det kanske blir tillfälle att återkomma till.
Jag hoppar helt självsvåldigt in i denna diskussion, i synnerhet som min hjärtans kär och mitt ljus här i livet Agneta kommer från just Ljusne.
Men Svennes underbara Ljusnäs är ju en lätt maskering av Ljusdal!

Vilket inte blir sämre av att förra året Agneta och jag fick ynnesten att se ett fantastiskt Hälsingland i miniatyr under sakkunnig guidning av larsess och Svenne, "någonstans på Söder". Vilket är dokumenterat på åtminstone ett par andra ställen på forumet, allra mest tror jag i en av de mest lästa trådarna här "God föresats", i allra högsta grad underhållen av Svenne i maskopi med Rune Holm!

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWB-56 »

Sture Bylén skrev:Jag känner att jag bara måste få berätta min version/minnesbild av när jag träffade Lars Eric första gången.
Jo, visst får du det, men kom ihåg att du bad om det själv.

Vi sågs ju faktiskt både 2010 och 2011. Första året hade du en modell med, men du säger att jag bara hade en laptop med interiörbilder från Farsarvet station. Där vill jag protestera! Om du kollar min visserligen lilla och oskarpa bild från Skövde 2010, ser du i bildens vänstra del en byggnad och till höger därom en laptop med ett pågående bildspel, utvisande interiörbilder från nämnda station. Byggnaden i all sin litenhet var stationshuset. Visserligen saknades en del för fasaderna viktiga element, men ändå…

Bild

Året därpå stod vi åter och dreglade över varandras prestationer. Du hade ytterligare en av dina sagolika dioramor från Hedemora med dig. Jag hade Farsarvet med mig igen, men den här gången färdigställt utvändigt. Någon laptop hade jag dock inte med då.

Men det var då som du helt försynt i en bisats mumlade om ett nytt forum. SIDOSPÅR skulle det visst heta. Inte undra på att Google inte hittade något när jag sökte på det namnet när jag väl kommit hem. Men det skulle vara ett vänligt och kamratligt forum fritt från besservisserpåhopp och lite ”träig” stil. Nåväl, mig tände det inte direkt. Min åsikt om fora i allmänhet är att de tar orimligt mycket tid från viktigare ting och är stressframkallande! Ett inlägg får tio svar, som genast måste besvaras och som ger upphov till flera svar. Och så fortsätter det. Under tiden blir inte ett enda Kadee-koppel monterat eller en meter spår lagd!! Jo, Jo, forum är nog bra, men jag bygger hellre!

Men i maj 2012 träffades du och jag i Morshyttan stn och det var just där och just då det hände! Något av det mest omtumlande i mj-sammanhang jag varit med om! Här fick jag kliva rakt in i din barndom. Här var allting på riktigt! Ingen påhittad historia eller fejkade namn behövdes. Allt jag kunde se hade faktiskt hänt! Jag känner fortfarande, när jag skriver detta, hur rörd jag blev när jag stod där och hörde dig berätta om alla figurerna och händelserna. (Men jag tror inte du märkte det.)

Ditt sätt att återskapa din barndom skulle jag vilja kalla att modelljärnväga. Ett nytt verb framsprunget ur paniken att inte hitta ”rätt” ord. Att väga in järnvägen i en modell av ett verkligt historiskt skeende.

Alla ni som känner Sture förstår vad jag pratar om och för er som inte känner Sture: kolla alla de videosekvenser han lagt ut på nätet och på sin hemsida. ‪http://www.bylen.se‬ så förstår ni.

För mig tändes en brinnande önskan att återskapa SWB:s och KNJ:s malmtransporter från Klackbergs gruvor i Norberg under tiden 1935-1945 – och den är på G!

Att jag efter viss påtryckning till slut kapitulerade för Mötesspåret ser ni nu, men det tog tid- blev medlem först januari i år.

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

SWB-56 skrev:du säger att jag bara hade en laptop med interiörbilder från Farsarvet station. Där vill jag protestera! Om du kollar min visserligen lilla och oskarpa bild från Skövde 2010, ser du i bildens vänstra del en byggnad och till höger därom en laptop med ett pågående bildspel, utvisande interiörbilder från nämnda station. Byggnaden i all sin litenhet var stationshuset.
Jag måste väl (motvilligt) ge mig på den här punkten, då..... :(
SWB-56 skrev: det var då som du helt försynt i en bisats mumlade om ett nytt forum
Ordet försynt kommer antagligen att ifrågasättas här.
SWB-56 skrev:Min åsikt om fora i allmänhet är att de tar orimligt mycket tid från viktigare ting och är stressframkallande! Ett inlägg får tio svar, som genast måste besvaras och som ger upphov till flera svar. Och så fortsätter det. Under tiden blir inte ett enda Kadee-koppel monterat eller en meter spår lagd!! Jo, Jo, forum är nog bra, men jag bygger hellre!
Ligger en hel del i det du säger men jag vill ändå hävda att den inspiration jag fått av kamrater(?) på forumet har gjort att det har blivit mera byggt än om jag bara skulle ha suttit för mig själv och pysslat.
SWB-56 skrev:För mig tändes en brinnande önskan att återskapa SWB:s och KNJ:s malmtransporter från Klackbergs gruvor i Norberg under tiden 1935-1945 – och den är på G!
Kul! :D Och snart får vi väl se det hela i en ny byggtråd? ;)
SWB-56 skrev:Att jag efter viss påtryckning till slut kapitulerade för Mötesspåret ser ni nu, men det tog tid- blev medlem först januari i år.
Du är så välkommen! Visserligen är forumet ibland rena Gudomlig Komedien men det kända citatet "I som här inträden, låten hoppet fara" gäller definitivt inte här. Tvärtom! :D :D

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWJ »

SWB-56 skrev:Att jag efter viss påtryckning till slut kapitulerade för Mötesspåret ser ni nu, men det tog tid- blev medlem först januari i år.
Varför behövdes det ”viss påtryckning” för att ta detta beslut - att ansluta sig till Mötesspåret?
Tommy

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av 1956 »

SWJ skrev:
SWB-56 skrev:Att jag efter viss påtryckning till slut kapitulerade för Mötesspåret ser ni nu, men det tog tid- blev medlem först januari i år.
Varför behövdes det ”viss påtryckning” för att ta detta beslut - att ansluta sig till Mötesspåret?
Tommy
En teori kan ju vara att SWB-56 tvekade inför risken att någon skulle sammanblanda honom med SWJ. :mrgreen:

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Cor van der Meijde »

Lars Eric,
Också från mig varmt välkommen till forumet.
Ja, det är sant ... Sture lever lite i det förflutna.
Därför porbeert han visualisera allt.
Men han gör det med passion! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Cor.

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWJ »

Du har säkert rätt Rikard – vem skulle inte försöka undvika en sådan sammanblandning. :mrgreen:
Men jag är fortsatt nyfiken på vilka påtryckningar SWB-56 utsatts för, för att
ansluta sig till Mötesspåret?
Välkommen till Mötesspåret SWB-56.:D
Tommy

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror att SWB-56 förstått skillnaden mellan medlemmar på ett forum som ger varandra gliringar med en glimt i ögat, varmt hjärta och en stor portion humor, och forum där det finns medlemmar som ger gliringar i huvudsakligt syfte att vara elak och såra sina favorithatobjekt.

Livet är för kort för att inte vi ska hygga oss och skratta tillsammans! [JC_doubleup.gif] Skål govänner och trevlig sommarhelg!

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWJ »

Johan Molin skrev: Livet är för kort för att inte vi ska hygga oss och skratta tillsammans! [JC_doubleup.gif] Skål govänner och trevlig sommarhelg!
Mitt i prick ånyå Johan, skål på dig och alla andra forumsbröder! :D
Tommy

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av thorpe »

Skål kosmonauter! Med en tillönskan om en trevlig och god sommarhelg! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Nazdrovyie! (Ta me fan!)

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av jogra »

SWB-56 skrev: skulle jag vilja kalla att modelljärnväga.
[JC_doubleup.gif] Bra, håller helt med dig SWB-56, ytterst passande på Sture!
Och välkommen!
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWB-56 »

SWJ skrev: Varför behövdes det ”viss påtryckning” för att ta detta beslut - att ansluta sig till Mötesspåret?
Tommy
Nej det behövs naturligtvis ingen påtryckning. Men jag erkänner gärna att det känns mycket härligare att acceptera en invitation (i detta fall = påtryckning). Då känner jag att jag är önskad, kanske till och med efterlängtad – och helst av flera förstås, i stället för att bara så där anonymt smyga in när ingen ser det. Du har säkert upplevt det själv någon gång – och visst känns det skööönt!?

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWB-56 »

1956 skrev:
SWJ skrev:
SWB-56 skrev:Att jag efter viss påtryckning till slut kapitulerade för Mötesspåret ser ni nu, men det tog tid- blev medlem först januari i år.
Varför behövdes det ”viss påtryckning” för att ta detta beslut - att ansluta sig till Mötesspåret?
Tommy
En teori kan ju vara att SWB-56 tvekade inför risken att någon skulle sammanblanda honom med SWJ. :mrgreen:
Jag säger som Brasse i Fem myror... : Fel, fel, fel, fel!
Kolla mitt svar till SWJ.

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWB-56 »

Cor van der Meijde skrev:Lars Eric,
Också från mig varmt välkommen till forumet.
Ja, det är sant ... Sture lever lite i det förflutna.
Tack för ditt välkomnande. Det verkar som om jag kommit rätt!
När det gäller att leva i det förflutna känner jag mig riktigt hemma. Sture är kanske lite för "modern" för mig, tjugo år närmare bestämt. Men Herre Gud vilken inspiratör!! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWB-56 »

SWJ skrev:Du har säkert rätt Rikard – vem skulle inte försöka undvika en sådan sammanblandning. :mrgreen:
Men jag är fortsatt nyfiken på vilka påtryckningar SWB-56 utsatts för, för att
ansluta sig till Mötesspåret?
Välkommen till Mötesspåret SWB-56.:D
Tommy
Nu börjar ni verkligen bli lite kryptiska och det gör mig extra nyfiken! :? Både du Rikard och Tommy (ursäkta att jag använder era förnamn utan att ha blivit presenterad) vill så gärna veta vilka eller vilken sorts påtryckningar jag utsatts för. Jag undrar just vad som ligger bakom dessa önskningar… Jag tror bestämt det blir roligare om jag håller lite på svaret ett tag.

Dessutom undrar jag vad det är som skulle vara så olämpligt i att bli misstagen för SWJ? Har du något olämpligt rykte i detta forum, eller ska jag ta mig i akt? Vet du själv vad Rikard syftar på?

Tack, jag känner mig välkommen! :D

Skriv svar

Återgå till "Ny medlem säger Hej!"