Toppbilden, visa:    


Ny medlem säger Hej!

... skriv en rad eller två om dig själv! :-)
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Tror vi kan bilda en hyfsad orkester, med dragspel, saxofon, piano och trummor, så har vi väl en rätt stabil grund att stå på! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av alsum »

Syns Johan vill vara med orkester grupp och han sjunger som Evert Taube. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Sjunger lika bra som Evert Taube när han skaldade om Kinesiska Muren ... :?

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av thorpe »

Johan Molin skrev:Sjunger lika bra som Evert Taube när han skaldade om Kinesiska Muren ... :?
Den första svenska "rappen" enligt Peter Carlsson!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av 1956 »

http://www.youtube.com/watch?v=QrgzNI98r78

Minns den med pina från skolan när en av mina lärare spelade upp den på en Tandberg-bandspelare för oss elever.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av thorpe »

1956 skrev:http://www.youtube.com/watch?v=QrgzNI98r78Minns den med pina från skolan när en av mina lärare spelade upp den på en Tandberg-bandspelare för oss elever.
Den låter f-n så mycket bättre uppspelad på en Studer-rullbandare! 8-)

Hagalund
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 jun 2012, 11:52
Ort: Nykil

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Hagalund »

Det är väl bäst att presentera sig till sist. Mats heter jag och Rundqvist är efternamnet. Bördig från Södertälje men har bott i Linköping sedan 1982, och sedan tre år tillbaka ute på landet, närmare bestämt på postorten Nykil, på ett torp som heter Hagalund. Det namnet passar ju bra med tanke på den mer kända järnvägsplatsen med samma namn :) Bygger sedan ett år tillbaks på en bana som är löst baserad på valda delar av ÖCJ, Östra Centralbanans Järnvägsbolag. Det är min första anläggning i 1:87. Tidigare har jag byggt, eller åtminstone påbörjat :) fyra mindre banor i N. Annars har jag byggt plastmodeller i i princip hela livet. Nu bygger jag en hel del icke järnvägsanknutet också men jag har satt en begränsning att allt jag bygger måste vara i skala 1:87.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Hej Mats! Trevligt att höra en ny röst på forumet! Hoppas du kommer att berätta mer om dina förehavanden och att vi ska få se din version av ÖCB framöver!

Vadan flytten till Nykil?

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

Välkommen till forumet, Mats!
Kul att du hittade den här presentationstråden. Jag undrar om alla medlemmar nu har presenterat sig...... 8-) 8-)

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Cor van der Meijde »

Välkommen till det kamratliga modelljärnvägsforumet! [JC_doubleup.gif]

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av HKN »

Eftersom Sture funderade på om alla medlemmar presenterat sig ännu, vilket jag inte har. Men då jag istället lovat Sture att göra det, så är det väl dags:

Hans Karlsson-Nyhlén är det fullständiga namnet och ur det är det nog inte speciellt svårt att härleda nicket. Karlsson har hängt med från början medan -Nyhlén lades till då jag insåg att jag var den enda i familjen som inte hette så. Född i nödens år 1946 och har alltså hunnit bli några år. Pensionär sedan årsskiftet men har fått återfall och gör inhopp på sista arbetsplatsen emellanåt. Större delen av yrkeslivet har ägnats åt vad Mölle-Mats brukar benämna Konsnylting. Jag har betat av att antal IT-bolag under åren och haft placering på ett antal ställen mellan Karlstad och Enköping. Som konsult är man ju dock sällan på placeringsorten utan jag har jobbat runt på många orter på inom och utanför Sverige. För dryga tio år sedan lämnade jag konsultyrket och hamnade senare på Järnvägsmuseum i Gävle i några år innan jag rundade av med att hantera geografiska informationssystem i kommunägt företag på nuvarande hemorten, Surahammar.
Bild
Järnvägsintresset började tidigt, här synes modern formligen bära mig från tåget sommaren 1946 medan släkt i form av moster, mormor och morfar förfärat undrar vad som komma skall. Under skolåren blev det mycket pendlande mellan dåvarande bostadsorten Forshaga och Karlstad och då blev nya tag med tåg. Förutom att den första modelljärnvägen byggdes så passade jag på att kolla förebilderna noggrant. En variant på det var att köra NKlJ:s AEG-lok, på bilden nedan en femtonårig lycklig lokförare.
Bild
Efter en svacka i järnvägsintresset kom jag igång i mitten på 1970-talet och började då använda kameran mera flitigt än tidigare i järnvägsmiljöer. Jag var då också aktiv i ett antal museiföreningar plus att jag under några år var klubbmästare för SJK Värmland. Under början på 1980-talet fick jag till en anläggning i källaren i det hus jag bodde i då, tidigare var det mest hyllbanor som byggts. Förebilden blev som hos så många andra en bana som planerats men aldrig kom till i verkligheten, nämligen mellan Fryksdalsbanan och norra Klarälvdalen. Kombinerat med andra planerade banor mellan västra Dalarna och Norge så skulle det kunna bli en rejäl möjlighet till trafik. Den hanns dock inte byggas så mycket på innan jag flyttade till Västmanland och banan fick rivas.
Bild
En bild från ovanstående bana med BJ G3 125 och godståg komma tuffande. De senaste åren har en stor del av den tid som ägnats åt hobbyn varit att leta fram underlag till diverse tillverkare av modeller och byggsatser. Det händer också att jag dyker upp i marknadsmontrar och kränger modeller, som exempelvis i Gävle nu i höstas. Numera är jag anläggningslös men har petat ihop ett par fotomoduler som skall nyttjas för att plåta de modeller som jag samlat på mig under åren.
Bild
En bild från en tidig version av fotomodul 1.
Någon bild på mig i nuvarande skick skall vi drabba menigheten med, det har ju Sture redan gjort. Någon i framtiden skall det även bli lite LGB i någon trädgård, se info i annan tråd. I övrigt kan sägas att jag är gift med Kerstin och har två utflugna döttrar plus två likaledes utflugna bonusbarn. I stället har en glad hund fått tagit över i rollen som den som styr våra liv.

Det var något om mig!

/Hasse
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Fantastiskt trevligt! Tack för att du ville bestå oss med denna härliga historik ("numera har vi en hund som styr våra liv!"), och jag hoppas att vi får skåda fler resultat av byggarmödor framöver! För att inte tala om rapport när barnbarnen börjar trilla ner (eller vad de nu gör!).

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av HKN »

Några "egna" barnbarn har jag ännu inte fått se trilla ner, men fem stycken bonusbarnbarn är också av glädje. Två är dessutom äldre än yngsta dottern. Så kan det bli när frun föder barn på 60-talet, 70-talet, 80-talet och 90-talet....

/Hasse
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

BAJ3
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 okt 2013, 23:50
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av BAJ3 »

Hej
Är nog senaste tillskottet på detta forum så jag passar på att presentera mig direkt.
Theo Magnusson heter jag och är född och uppvuxen i Borås med omnejd. Tillverkningsår 1973.
Jag har 2 barn, en dotter på 10 år som tycker min hobby är det töntigaste som finns och en son på 5 månader som nog ska gå att forma 8-)

Har alltid haft ett intresse för Mj men tog inte upp hobbyn förrän för något år sedan. Bygger inga banor (ännu) utan sparar bara på lok och vagnar och då i första hand brunlok men även de orange rc loken och Y6:orna får en plats. Har även på senare tid börjat bygga modeller själv med ganska bra resultat, tror jag.
Har blivit helt biten av byggandet och gick med i detta forum i första hand för att kunna få byggtips och råd om vart man får tag på svenska plåtar och byggsatser. Så alla tips man kan få om tillverkare är välkomna [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Hej och välkommen Theo!

Då kanske du och jag kan bilda påtryckargrupp för att låta Fleischmann eller någon annan modelltågsdrake göra en modell av Borås-Alvestas DEVA-motorvagn, tillika det fordon som senare hamnade på Mjölby-Hästholmens Järnväg! :D :D :D

Jannice
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 nov 2013, 00:51

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Jannice »

Hej!

Bild
Jannice heter jag och jag är ny i branschen! Jag bor i Solna tillsammans med min tålmodige make. Inte nog med att jag är lite udda, mitt tågprojekt är också udda. Jag har byggt upp vardagsrumsgolvet och satsar på flygperspektiv. 4 kvm glasgolv och därunder ska det bli ett industriområde i skala H0. Just nu försöker jag få ordning på belysning och spårläggning och allt är ännu bara provisoriskt utlagt, men vänta bara!
När jag inte sysslar med små tåg så jobbar jag som chef på en daglig verksamhet för personer med olika funktionsnedsättningar, och som vårdlärare. Det är verkligen roligt att ta del av allt fantastiskt som ni gör! Jag är full av beundran och lär mig massor av allt som ni är bussiga och delar med er av!


Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Hej Jannice och varmt välkommen till oss udda figurer här på Mötesspåret! Onekligen trevligt att ha en tjej med oss igen, och ditt annorlunda projekt måste vi ju få lov att följa framöver. Hoppas du ska trivas med oss andra här!
Senast redigerad av Johan Molin den 24 nov 2013, 21:38, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av ollef »

Kul med nya grepp och vinklingar.
Skall bli spännande att följa fortsättningen.

Välkommen Jannice
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av H0n3 »

Välkommen in Jannice!

Tåg under glasskiva i soffbord har förekommit några gånger, men det där glasgolvsprojektet låter mycket intressant, det får du plåta och berätta mer om.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Cor van der Meijde »

Välkommen Jannice!
Verkligen konstigt.
Jag skulle inte våga, ett glasgolv.
Jag ser att du går. För mycket trasiga glasbord
Jag är nyfiken på vad du kommer att bygga!
Framgång!

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Arne Lindgren »

Jag är så tråkigt parktisk... Hur lyfter du glasskivan, den måste ju väga massor. Och lyfter du själva banan när den kräver handpåläggning så att du får huvudet i 'markhöjd'. Men det är en helt underbar idé. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Som ger mig en idé också. Soffbordet i rummet där jag ska ha min lilla industribana... Graff hade en pråm för att flytta vagnar till sin bokhyllehamn. En fiddleyard i bordet och en vagnpråm man lyfter över till Tyskby.

Men välkommen Jannice, det är så kul med folk som tänker utanför Märklinkatalogsramen. (Ja, jag gillar nya treskensrälsen..)
Nya idéer förde nya idéer.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av mikath »

@Jannice
Välkommen, och kul med tjejer!!!

/Mika
Bild

Jannice
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 nov 2013, 00:51

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Jannice »

Hej på er!
Tack för allt välkomnande! Det känns roligt!
Eftersom vi bor trångt och jag vill se tågen till vardags så får man vara lite uppfinnare! Glasskivorna är 4 till antalet och väger ca 50 kg styck. Så det är toppen med att förena nytta
(= styrkelyft) med nöje! Det är delar av ett begagnat scengolv och väldigt tåligt. Och, Arne; huvudet i markhöjd är inget om låger sig göras i första taget... Här är det flygperspektiv som gäller. Jag älskar att flyga och det är toppen att sitta i soffan och inta whiskyn samtidigt som man kan sitta och planera sin egen värld och se tågen susa förbi under fötterna. Men som sagt så har jag heller aldrig sett den här idéen någonstans så jag får uppfinna lösningar på alla problem allt eftersom. Just nu kämpar jag med att installera belysningen. Jag vill ha dagsljusbelysning och kvällsbelysning och testar just nu fibetoptik med ca 60 ljuspunkter som skall dras in i hus och bakom kulisser. Det blir många meter kulisser, 8 meter, så det är ingen risk att jag blir syssloslös den närmaste tiden. Bilder kommer! Tar tacksamt emot alla tips, eftersom jag är total nybörjare och inte kan nånting annat än att hitta på konstiga saker!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Här har vi suttit i alla år och räknat nitar och så kommer någon som du som redefinierar hobbyn och får en att glömma var man placerade framändesskärmarna någonstans! Det är ju riktigt kul! Särskilt som vi väl alla på olika sätt blir nybörjare i din värld. Heja på ska vi förstås göra, komma med mer eller mindre korkade råd kan vi säkert också. Du är väl medveten för övrigt att det slutliga riddarslaget är när vi börjar diskutera dr-gsp-l och bilar från Trollhättan i din kommande anläggningstråd? 8-)

Jannice
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 nov 2013, 00:51

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Jannice »

Ser fram emot alla kommande riddarslag! Dragspelsfrågan får jag återkomma till. Så när som ny kanske man ska försöka uttrycka sig nyanserat och klokt. När det gäller musik så har jag en obegriplig fabless för whiskeydrickande, lätt överviktiga medelåldersmän med gitarr. Vet inte vad genren heter. Visor/rock? ;) Och glaset lyfter jag med två glaslyftar, sådana som glasmästare har.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av P Falk »

Hej Jannice och välkommen i gänget! [JC_doubleup.gif]
Låter väldigt läckert med ett blickfång som rör sig under glasrutan, skall bli roligt att se lite bilder längre fram.
Om du klurar på belysning etc. Jag gissar att du redan sett de där remsorna på ett par meter med RGB lysdioder där en liten fjärrkontroll kan blanda dessa till alla möjliga färger och nyanser, kanske skulle kunna vara ngt för indirekt belysning av bakgrund, för natt/dag/kväll/morgon etc.
Jannice skrev:När det gäller musik så har jag en obegriplig fabless för försupna, lätt överviktiga gubbar med och gitarr, vet inte vad genren heter. Visor/rock?
Japp, det blir att hänga av sig dragspelet och kränga på sig guran istället, undrar om det funkar med fyra ackord och en Cacao-likör.
(Säg det inte till någon, men jag e inte så förtjust i Whiskey... :oops: )
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

Jannice skrev:När det gäller musik så har jag en obegriplig fabless för whiskeydrickande, lätt överviktiga medelåldersmän med gitarr. Vet inte vad genren heter. Visor/rock?
Äntligen!! [JC_doubleup.gif]
Välkommen till forumet! :D

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Vi får väl försöka värva Keith Richards och Tom Waits hit också (även fast den senare är väl mer pianist än gitarrist ...)!

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Cor van der Meijde »

Och lite konstigt är vi alla.
Lite galen!

Jannice
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 nov 2013, 00:51

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Jannice »

Bäste P. Falk!
Vilket nytänkande! Från dragspel till gura! Då är det bara det där med likören… Men vem vet det kanske är nästa stora trend bland rockstjärnorna?! Du är antagligen en riktig trendsättare! :)
Tack för tipset med lysdioderna. Jag håller på att testa några olika varianter, för att se vad som funkar bäst. Tur att det finns snälla elektriker!

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av arcego »

Välkommen i gänget, kul att du gillar lätt övrrviktiga medelålders gubbar, det är ju precis det en hel del av oss är.
Läcker lösning på platsbehovet med att bygga anläggningen på golvet i vardagsrummet.
Fantastiskt innovativt [JC_doubleup.gif]
Ser fram emot fler bilder och beskrivningar vad det lider!
Häftigt!

// Thomas

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Mölle-Mats »

arcego skrev:... lätt övrrviktiga medelålders gubbar, det är ju precis det en hel del av oss är.
Hrmmm broder Thomas, lätt överviktiga gubbar i övre medelåldern menar du väl!?! :?

Men icke förty - varmt välkommen till vår nya forumsyster! Kul idé med glasgolvet! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Mölle-Mats »

Jannice skrev:... När det gäller musik så har jag en obegriplig fabless för whiskeydrickande, lätt överviktiga medelåldersmän med gitarr. Vet inte vad genren heter. Visor/rock? ;) Och glaset lyfter jag med två glaslyftar, sådana som glasmästare har.
Har just återupptäckt och "snöat in" på den störste av dem alla (i alla fall i mina ögon) - Mäster Cees (även om han nog snarare var svårt överviktig ...)! Såg om filmen om hans liv häromkvällen, det resulterade i ett par ordrar till nät-skivhandlarna - idag har "hyllningsplattan" med covers av den svenska popeliten på 80-talet - "Den Flygande Holländaren" - gått varm i CD-spelaren! Väntar med spänning på nästa leverans med en del original-plattor samt soundtracket från filmen. [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Det finns (eller fanns?) ett samlingsalbum med cd-skivor som innehöll ALLT han sjungit in. Vilket jag är en oerhört lycklig ägare till sedan ett tiotal år tillbaka ...

Jannice
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 nov 2013, 00:51

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Jannice »

Håller med om att han är Den Störste! Så många geniala texter som han framförde som ingen annan. Blir lite avundsjuk på era skivsamlingar! Nu för tiden blir det mest Spotify för min del, men det blir nog till att investera i en hederlig skivspelare igen. Jag har visserligen en resegrammofon för stenkakor så rasp, hack och egendomligt ljud behöver jag inte sakna... ;)
Snart har jag rättat alla mina elevers examensarbeten och då hoppas jag kunna visa lite bilder på utvecklingen under glasgolvet. Håller på med kulisserna och ska försöka få till spårläggningen som jag vill ha den.


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Spännande Jannice! Under tiden får vi andra försöka öva oss i att sjunga med hesa röster. Vilket blir extra svårt för mig som inte kan sjunga alls. Den lätta övervikten är däremot inget problem alls ...

Jannice
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 nov 2013, 00:51

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Jannice »

Cor van der Meijde! Jag kan tyvärr inte se youtube klippet! Men tack vare dig fick jag se andra fina filmer! Tack!

Och Johan, Det där med att kunna sjunga verkar inte vara så nödvändigt. Se bara på Lundell och Dylan, ingen klassisk skönsång direkt. Dom är bara bäst ändå! Men öva på! Jag ser fram emot själva uppträdandet! Medan du övar på sången så övar jag på att bygga och konstruera min modellvärld. Just nu sliter jag med frågan om hur jag ska veta hur jag ska lägga spåren så att det blir som jag vill, mycket frågor kring kurvradier och stigning vid broar och annat som känns som utmaningar. Det är i alla fall inga problem med att få till önskelistan! Dottern påpekade lite syrligt att hon är den enda på sitt jobb, som har en mamma som alltid har längst önskelista och som har svårt att vänta till julafton... :)

ERP
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 jan 2014, 11:59

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av ERP »

Hej hej
Mitt namn är Peter E och jag kallar mig ERP här på forumet
Jag har väl alltid varit intresserad av MJ och besökt SMJ vid några tillfällen
har dock inte i vuxen ålder bygg något.
Men så vid 48 blev jag pappa för första gången och nu har ju det satt fart på
alla dessa projekt man drömde om som barn.
Så nu har jag renoverat upp ett rum som ska bli Marcus och mitt tågrum.

jag kommer starta en tråd i min anläggning och där beskriva vad vi ska göra.


Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av H0n3 »

Hej och välkommen Peter E!

Hoppas du ska finna mycket inrtessant här.

Men du, vi kanske måste var lite tydliga med våra namn kanske annars risk att det blir rörigt.

Mvh

Peter E(stelius)
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Hej och varmt välkommen!

Vi får väl fortsätta kalla dig ERP och Peter Estelius för H0n3 så reder vi säkert ut detta. Ska bli spännande att få följa dina förehavanden framöver!

torsten
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 apr 2012, 03:54
Ort: Reykjavik, Island

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av torsten »

Gott nytt år på er alla!

Jag har satt upp plywood-skivan med min lilla tågbana igen och skall försöka göra något före sommaren.
Meningnen är att vända på skivan och bygga ny bana på "baksidan" :idea: - tala om miljövänlig mj-recycling ;)

Jag lyckades tyvärr inte ladda upp min profilbild :roll: men någon kommer vel ihåg mig från stinsensforum, där man orakde inte längre med de stränga, tom elaka moderatorerna :?

Det verkar mycket lugnare här på Mötesspåret så att jag ser fram emot trevligt "umgänge" framöver.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Är det Torsten, vår isländske meteorolog, vi har kontakt med? Välkommen åter, hoppas att du ska finna dig tillrätta i detta lite "stillsammare" forum, och lycka till med ditt nya anläggningsbygge!

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

Tjena, Torsten!
Visst minns vi dig - välkommen hit! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

"Stillsamt" är väl en felaktig beskrivning, tvärtom är ju Mötesspåret mycket livaktigt! Däremot är det stillsamt när man jämför med den katharsis som rådde för drygt ett par år sedan på Stinsen, där vi språkades vid senast.

En katharsis som i dag har lett till att Stinsen väcker ens gamla neurologikunskaper till liv. Sopor, stupor osv. De som armbågade ut oss som sedan bildade Mötesspåret, lämnade ju Stinsen i praktiken i samma stund som vi tvingades göra det. Vilket antyder att det inte var framförallt Stinsens väl de arbetade för ...

Men "bygones are bygones". Här är vi nu, och hoppas du ska trivas hos oss Torsten!

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Cor van der Meijde »

exakt, bör du begrava gamla i diket!
Glöm det.
Välkommen till våra vänner-forum!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av St. Mikael »

Hej Sverige.
Jag är en Livesteamare som bor i Norge. Jag är svensk men har snart bott halva mitt liv här i grannlandet. Jag har i några år deltagit i ett engelskt forum http://gardenrails.myfreeforum.org/ och det norska Mjf forumet http://forum.mjf.no/default.asp?SID=149 ... 5930787037 Ni finner mina inlägg där under " St.Michael" Jag har länge varit på letning efter ett motsvarande forum i sverige, och det här verkar fint [JC_doubleup.gif] Jag har mycket att fråga och diskutera om, men startar med ett (hoppas jag) frestande bilde från min bana "ØVJ" (øvre Vang jernbane)
Bild
Hoppas ni är intreserade i mitt arbete med ØVJ
Hälsningar från Michael

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Verkar jättespännande! Det vill vi se mer av. Hoppas att du ska finna dig tillrätta i detta lite lätt utflippade gäng, men som nästan alla upplever som trivsamt och just som rubriken antyder, kamratligt. Jag är rätt säker på att jag har medlemmarna med mig när jag hävdar att vi ser med förväntan fram emot vad du kommer att berätta om din infallsvinkel i hobbyn!

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Rune H »

Hej allesamman ! För några dagar sedan upptäckte jag denna tråd och förstod att jag missat att presentera mig.
Bild
Alltså: jag heter Rune Holm och bor i Gamla Enskede i södra Stockholm. Född 1942 och alltså pensionär sedan 6-7 år. Efter folkskolan 3 år i yrkesskola som finmekaniker. Första jobb som bilelektriker (lagom finmekaniskt), efter lumpen på F 21 som kameramekaniker övergick jag till automatbranchen. Efter några år så delades firman och jag följde med den delen som sålde förströelsespel, jukeboxar var roligast. 1980 bytte jag område igen och kom till Rifa (senare Ericsson Components). Det tog alltså 20 år innan jag fick använda kunskaperna från yrkesskolan. 10 år senare blev det jobb på ett bokbinderi som servicetekniker, inte bokbindare. Det räckte nästan in i mål, var arbetslös några år innan pensionen.
Det var det yrkesmässiga, 1971 träffade jag en trevlig tjej, vi gifte oss –74, fick två välartade söner Svante –75 och Fredrik –77. 1986 skilde vi oss och sedan dess lever jag solo. Sönerna som nu närmar sig de 40 sköter sig bra, Fredrik bor på Island och försörjer sig som fotograf. Han finns här : http://fredrikholm.se/fh/. Svante jobbar i sportaffär och springer mycket, inte Maraton, det är för kort !! Nikkaluokta- Abisko på under 15 timmar var den senaste prestationen. Han är också min datasupport.
Jag har inte haft något med mj-anknytning sedan 1950-talet. Jag sparade inte som de flesta andra grejorna utan gav bort de till ett par kusiner. Utom ett D-lok som finns kvar än. Att jag hamnade först på Stinsen och sedan på Mötesspåret beror på att jag blev bekant med Janne Claesson när vi jobbade med att återställa ss Mariefred efter branden 1994. Janne är väl känd i mj-kretsar. Han visade hur jag kunde lägga ut bilder, mest neonskyltar först. Sedan startade Svenne ”God föresats” och där har jag lagt ut många bilder, mest från skärgården.
Efter skilsmässan började jag jobba ideellt med ångbåtar. Först Mariefred och lite på Djurgården 3 innan jag övergick till Ejdern som finns i Södertälje. 2008 blev det i stället gammelvagnar på Djurgården och på den vägen är det än.
Ejdern är väl inte så känd som ångbåtarna i Stockholm så här kommer en bild på henne.
Bild
Byggd 1880 och med originalmaskinen kvar.
SSB 24 har jag visat förr men alla kanske inte kollar alla trådar.
Bild
Bild från invigningen 2011 men inte alla bitar på plats.
Det fanns inga kontakter för signaler från konduktör till förare bevarade så jag lånade en kontakt från en annan vagn och kopierade den.
Bild Bild
Ett av de roligaste jobben på vagnen eftersom det var min egen idé helt o hållet.Kontaktbladen kommer från flipperspel, kasta inget användbart. ;) De täcks av ett lock sedan.
Jag har som sagt ingen anläggning men har stor behållning av att se hur ni bygger era modeller och landskap. Att läsa alla skrönor är också roligt, jag har Modelltåg –91 med Krister Brandts härliga berättelser så jag vet var ni hämtar inspirationen.
Det blev en lång historia men nu vet ni varför jag inte visar någon anläggning eller modell.
/Rune.

Skriv svar

Återgå till "Ny medlem säger Hej!"