Toppbilden, visa:    


Ny medlem säger Hej!

... skriv en rad eller två om dig själv! :-)
Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWB-56 »

jogra skrev:
SWB-56 skrev: skulle jag vilja kalla att modelljärnväga.
[JC_doubleup.gif] Bra, håller helt med dig SWB-56, ytterst passande på Sture!
Och välkommen!
Tack för välkomnandet. Känns skönt. Och kul att mitt egenhändigt tillsnickrade ord kanske gått hem. Funderar allvarligt på att skriva till Sv Akademien och föreslå det som ett nyord i nästa SAOL. [JC_doubleup.gif]
LE

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWJ »

SWB-56 skrev:Dessutom undrar jag vad det är som skulle vara så olämpligt i att bli misstagen för SWJ? Har du något olämpligt rykte i detta forum, eller ska jag ta mig i akt? Vet du själv vad Rikard syftar på?
Jag tror att Johans svar kan vara en ledtråd... ;)
Johan Molin skrev:Jag tror att SWB-56 förstått skillnaden mellan medlemmar på ett forum som ger varandra gliringar med en glimt i ögat, varmt hjärta och en stor portion humor, och forum där det finns medlemmar som ger gliringar i huvudsakligt syfte att vara elak och såra sina favorithatobjekt.
SWB-56 skrev:vilken sorts påtryckningar jag utsatts för. Jag undrar just vad som ligger bakom dessa önskningar…
Själv är jag mest orolig för att någon från andra sidan av "garnridån" skulle vara in-nystad i en sådan eventuell härva. 8-)
Välkommen ånyo!
Tommy

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWB-56 »

SWJ skrev:
SWB-56 skrev:
Johan Molin skrev:Jag tror att SWB-56 förstått skillnaden mellan medlemmar på ett forum som ger varandra gliringar med en glimt i ögat, varmt hjärta och en stor portion humor, och forum där det finns medlemmar som ger gliringar i huvudsakligt syfte att vara elak och såra sina favorithatobjekt.
Ja, just så är det.

[quote="SWJ] Själv är jag mest orolig för att någon från andra sidan av "garnridån" skulle vara in-nystad i en sådan eventuell härva. 8-)
Tommy[/quote]

Nej Tommy, du behöver inte vara orolig. Visserligen har jag använt mig av garnar, men känner mig inte för den delen ortodoxt troende på ett enda ”rätt” sätt att garnifiera en anläggning. Men kanske handlar din oro om något annat. Jag är tämligen obevandrad på forumet och vet väldigt lite vad som utspelar sig i de olika trådarna. Du som i princip verkar ha varit med så länge som möjligt, kanske har lust att ge mig lite kött på benen vad gäller konfliktämnen, som det här verkar handla om.

Min viktigaste källa är utan jämförelse Sture. Han har ju garnar på sin anläggning, men inte hör väl han hemma på andra sidan ”garnridån”? Du kan väl förklara.
LE

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av thorpe »

Ett konfliktämne på detta forum är dr-gsp-l. Det finns en anti-falang och en pro-falang. Anti-falangen består mest av individer bosatta i Öst-Danmark. Pro-falangen hittar du litet längre norrut, där skogarna susa och forsarna brusa. Den noblaste av alla i pro-falangen är Sture Bylén från Hedemora. Han tycker Kalle Karlsson från Jularbo är en klämmig dr-gsp-lare. Det tycker många andra också men sådant förstår inte Öst-danskarna.

Men, dessa hedningar är dock av en mycket trevlig sort och det är med glimtar i ögonen och varma tankar vi ger varandra små gliringar. Det skulle aldrig falla oss in att vara gemena.

Ta dessa ord ad notam så går det dig väl på Mötesspåret.[JC_doubleup.gif]

För Alphorn & Säckpipe-sektionen
Thorpe

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Jag uppfattar Lars Eric som en äkta gentleman; han har inte hittills visat minsta åstundan att uppträda med dr-gsp-l på forumet! :mrgreen:

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev:Jag uppfattar Lars Eric som en äkta gentleman; han har inte hittills visat minsta åstundan att uppträda med dr-gsp-l på forumet! :mrgreen:
Det där sista är tyvärr en felskrivning som görs med automatik om ip adressen ligger i Öst-Danmark, det finns konverterare att ladda ner men det slarvas en del med dessa uppdateringar. Lite som när mobilen autokorrigerar text i SMS fönstret... Då blir det så här tokigt... :mrgreen:
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av thorpe »

P Falk skrev:
Johan Molin skrev:Jag uppfattar Lars Eric som en äkta gentleman; han har inte hittills visat minsta åstundan att uppträda med dr-gsp-l på forumet! :mrgreen:
Det där sista är tyvärr en felskrivning som görs med automatik om ip adressen ligger i Öst-Danmark, det finns konverterare att ladda ner men det slarvas en del med dessa uppdateringar. Lite som när mobilen autokorrigerar text i SMS fönstret... Då blir det så här tokigt... :mrgreen:
Ja, va´re inte det jag tänkte. Man skall ALDRIG slarva med uppdateringar. :mrgreen:

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av cgn1954 »

Heter det inte Fleskrivning?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Arne Lindgren »

thorpe skrev:Ett konfliktämne på detta forum är dr-gsp-l. Det finns en anti-falang och en pro-falang. Anti-falangen består mest av individer bosatta i Öst-Danmark. Pro-falangen hittar du litet längre norrut, där skogarna susa och forsarna brusa. Den noblaste av alla i pro-falangen är Sture Bylén från Hedemora. Han tycker Kalle Karlsson från Jularbo är en klämmig dr-gsp-lare. Det tycker många andra också men sådant förstår inte Öst-danskarna.

Men, dessa hedningar är dock av en mycket trevlig sort och det är med glimtar i ögonen och varma tankar vi ger varandra små gliringar. Det skulle aldrig falla oss in att vara gemena.

Ta dessa ord ad notam så går det dig väl på Mötesspåret.[JC_doubleup.gif]

För Alphorn & Säckpipe-sektionen
Thorpe
Ytterligare ett ämne är S4X0F0NER.. heller versal än gemen
hävdar den lilla banjosektionen
Arne Lindgren

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Mölle-Mats »

Arne Lindgren skrev: ... S4X0F0NER..
Förvisso kan man med fördel lägga in en siffra i detta ädla instruments benämning - men då ska det vara 6ofoner! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWB-56 »

:twisted:
Johan Molin skrev:Jag uppfattar Lars Eric som en äkta gentleman; han har inte hittills visat minsta åstundan att uppträda med dr-gsp-l på forumet! :mrgreen:
Först. Tack för de orden Johan! De värmde.

Modelljärnvägar var mitt stora intresse när jag klev in på Mötesspåret. Men snacka om att hoppa i galen tunna! Här verkar det snarare handla om att ta ställning i musikaliska och eller musikfilosofiska frågor. Nåja, jag får väl ta konsekvenserna av detta felsteg, men utan egen musikalisk verksamhet förstår jag inte hur det skall gå till.

Mina egna insatser i den musikaliska svängen begränsar sig tyvärr bara till en rad halv- och kvartshjärtade utflykter på i nämnd ordning: piano, tonett, ventilbasun, blockflöjt och synt med hur många instrument som helst. Och jag ger mig den på att det går att hitta dr-ag-sp-el där också. Javisst ja, jag har ju även utövat sjungning. Allt detta dock i måttliga doser och för myyyyycket länge sedan.

Men min bror i Norberg (alltså SÖDER om garnridån) trakterar sin egenbyggda nyckelharpa med den äran, om nu det kan vara till någon sorts motvikt mot drgspl. Hur som helst med detta, jag kommer inte att inlåta mig i några för- eller emot-diskussioner gällande musik utförd på det ena eller det andra instrumentet*. Jag gillar både Sten Broman, Drgspl och Åsa Jinder! Så, nu var det sagt!
Lars Eric

*tror jag :twisted:

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Clarre »

Ja jag kanske skulle skriva lite här också så ni får reda på vad jag är för filur.
Claes-Olof Strand heter jag, men går oftast under smeknamnet Clarre. Född 25'e Juni 1948 i Östra Eneby församlin i Norrköping.
Om vi börjar med tågintresset så kom det nog med modersmjölken. Mamma servitris på tåget och Pappa konduktör Morfar och farfar var också vid järnvägen
Enligt rykten så ska någon av dom varit stins vid någon av stationerena söder om Norrköping.

Mitt första tåg var något plåttåg som jag fick tidigt 50 tal. Skala har jag ingen aning om.
Efter det så blev det Fleischmann (tyckte dom hade snyggast räls. Någon bana blev det dock ej. Inte så lätt kanske när man bor i en etta med kallvatten och bara en kran i köket.
Vi bodde där tills jag var 14 år. Då flyttade vi till sollentuna i och med att Pappa då blev tågmästare.
Har alltid haft lite bråttom så min första dotter fick jag nitton år gammal och den andra fem år senare. Hann med att gifta mig gjorde jag också och det varade i sju år. Det var väl den där berömda sjuårskrisen förståss.
Var på god väg att göra en permanent bana Någon gång på 70 talet. Men det rann ut i sanden då jag började köra rally istället. Höll på med det till vintern -74 och började efter det köra bana i SSK serien. och höll väl på tre fyra år. Sen fick jag för mig att byta branch. Var tidigare bilmek. Men om man jobbar på verkstan på dagarna och med vänner och bekantas bilar på kvällarna och till sist tävlingsbilen på nätterna så går man in i väggen. Nu var det väl ingen som vissta vad det var då lika lite som whiplersskador.

Efter något år träffade jag en ny tjej Carina. Och vi har nu varit tillsammans i drygt 34 år. Med henne har jag ytterligare två tjejer Teresa och Angelica 31 och 28 år gamla. Tjejer innebär hästintresse. Så 1990 köpte vi en gård i Österby utanför Hedemora, Byggde stall och ridbana. Men åren går och nu är dom utflugna. Jag har 10 barnbarn så här långt och då har den ena inte börjat producera ännu.

Men när dom nu lämnat hemmet så har jag gjort om stallet till garage och har byggt mig några leksaker. Det värsta är att mitt hjärta är inte är i bästa skick. Så jag har inte kört någon bana på två år. Nu har dessutom ryggen börjat spöka så jag går så dubbelvikt så jag får skrapsår i pannan. Trots det så har jag på vårkanten gjutit formar och plastat ihop ett par STCC karosser. Sdan tänkte jag att jag skulle börja med en något lugnare hobby. Då gjorde jag "pojkrum" av ena jäntans rum. Där har ja så smått börjat på en järnvägsanläggning. Ytorna är inte allt för väl tilltagna, så jag tänkte köra en helixlösning och ha en dold bangård På undre plan.

Nu blev det lite mer skrivet än vad som var tänkt
Senast redigerad av Clarre den 13 aug 2014, 22:13, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWB-56 »

Hej Clarre och välkommen hit!
Din presentation gillar jag. Det känns redan som jag känner dig fast vi aldrig träffats. Jag gillar också att du vågar ta plats. När du lade ut din presentation i natt, satt jag själv och knölade med en presentation av en ny tråd, men tyckte att den blev alltför omfattande. Gick och lade mig i stället.
Clarre skrev:Nu blev det lite mer skrivet än vad som var tänkt

Så nu skriver jag nog också lite mer än vad som var tänkt.
Lars Eric

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Cor van der Meijde »

Välkommen Clarre!

Någon nära Hedemora!
Är det ett smittsamt virus?
Kanske något för Sture att bygga om gården.
Vi beklagar att du har fysiskt obehag.

Vi hoppas också höra från dig.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Och jag sitter på Söderköpings brunn och läser det här Östra Eneby kyrka har jag åkt förbi många gånger som liten när vi for från Finspång för att hälsa på morföräldrarna i Norrköping. Det var så spännande för där vände ju den"röda " linje 2. Spårvagnsintresse väcktes m a o tidigt.

Varmt välkommen! Undrar nu bara vad Mölle- Mats ska säga om en filur till på fel sida garnridån! :mrgreen:

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av 1956 »

Välkommen till Mötesspåret, Clarre!

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Clarre »

Tackar för välkomnandet. Ha inte hunnit skriva något ännu. Jag har ju fullt upp med att läsa igenom alla sidor.
Vidare har jag problem med att få in en avatar. Den dyker iaf upp i vebbläsaren om man skriver in den här adressen.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag4 ... 923c53.jpg

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av cgn1954 »

Hej

Avatar: Ser ju att din bild är 97 x 97 pix - och bara 4 kByte oxå. - ja - då är det nåt annat skumt... :?:

Maximalstorlek enligt kontrollpanelen: bredd: 101 pixlar, höjd: 101 pixlar, filstorlek: 9.91 KiB.

Å det är också skumt, filstorleken - min är 13,88 kByte och den funkar.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Eke
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 okt 2014, 22:11
Ort: Läckeby

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Eke »

Hej hej!

Jag heter Peter och har hållit på med modelljärnväg sedan jag var liten, från början med Märklin (Primex) men konverterade till 2R i slutet av åttiotalet!
Den stora hemmabanan kommer nog aldrig bli byggd för jag har börjat med moduler och har varit med i ModulSyd nästan från starten och brukar pula med det digitala på H0-2R på våra träffar!
Mitt nick Eke har jag haft sedan första klass när det visade sig att vi blev fem Peter i samma klass och det blev väl lite väl rörigt för både fröken och oss Petrar, och sedan har det hängt med i alla år!

Ska försöka få in en bild på mig själv också såsmåningom!


Mvh. Eke

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Trevligt att ha dig ombord! Varmt välkommen! Ska bli spännande att höra mer om dina förehavanden framöver.

Olander
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 nov 2014, 14:26

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Olander »

God afton i stugorna .

Wictor Olander var namnet och har uppnåt den högaktningsvärda åldern av 29 år :mrgreen: . Bor i en villa i världsmetropolen och järnvägsknuten Frövi. boendet delas med katten Gösta som lever efter måttot "rör det sig går det att döda " oavsett om det är mina fötter eller modelltåg.
Till vardags så kör jag lastmaskin på pappersbruket här i byn vilket jag trivs otroligt bra med , kör lite timmerbil när andan faller på också.
Gillar musik väldigt mycket och då ska det helst vara rockbilly , hårdrock eller kungarna från Fagersta dvs The Hives . Med stor risk för att välja sida direkt så kan nämna att jag gillar dragspel med :roll:

Har varit tågtokig sen 4års åldern då jag fick farsans gamla Märklinbana , höll på med det tills jag var runt 15 sen vart det A-traktor för hela slanten. Likaså när körkortet togs så utvecklades bilintresset på allvar , vilket slutade med allt ifrån Volvo 164 till trimmad Cheva Camaro . Nu har jag lugnat mig lite och glider runt i en otrimmad Oldsmoblie F85 65:a på sommaren ;) .

Efter ett besök på Mj-hobbymässan förra året fick jag blodad tand för mj igen och bestämde mig för att gå tillbaka till en Märklinbana . Den kommer att byggas med C-räls och ska avspegla orten Skinnshyttebruk ( kompisens uttryck för Skinnskatteberg ) , en fiktiv ort nånstans i Bergslagen med tillhörande pappersbruk .
Så just nu pågår inköp av grejer och planering för fulla muggar .

Övrig hobby är att samla på saker från anrika ASG och det innefattar allt från modellbilar, nyckelringar , skyltar ,kläder osv . Brukar även bygga lite lastbilar i 1:87 när jag tycker att jag har lust .

Bild på mig kommer så fort jag har fått ordning på den här K-märkta datorns innehåll och att den gör som jag vill.

Ha det gott så länge :D

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

Olander skrev:kan nämna att jag gillar dragspel
Välkommen till Mötesspåret!!

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av thorpe »

Sture Bylén skrev:
Olander skrev:kan nämna att jag gillar dragspel
Välkommen till Mötesspåret!!
Ber att få instämma. VÄLKOMMEN!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av jogra »

Välkommen in i stugvärmen Olander!

Trevligt att vi blir fler bilrallare. [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Varmt välkommen! Hoppas du ska trivas!

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av alsum »

Välkommen men jag känner inte dig. Hoppas allt bra med hobby du hade. :)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av P Falk »

Välkommen Victor! :D
Alltid roligt med nya forummedlemmar! Hoppas du kommer att trivas bland trådarna! [JC_doubleup.gif]
Lycka till med dina nya inköp!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Cor van der Meijde »

Välkommen till vår vänner forum!

Olander
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 nov 2014, 14:26

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Olander »

Jag tackar så mycket för det varma mottagandet , känner på mig att jag kommer trivas här , ni verkar vara ett bra och roligt gäng [JC_doubleup.gif] .

Kristian
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 nov 2014, 17:06

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Kristian »

Hej! Nyligen registrerad efter att ha tittat in lite då och då, första inlägget bör väl självklart placeras här? :)

Kristian heter jag, har tidigare funnits på Stinsen under namnet Kristian_K. Jag är 26 år gammal (Jahrgang -88) och kommer från Sorunda socken norr om Nynäshamn, min underbara fästmö som jag träffade för två år sedan kommer också från Sorunda men är två år yngre. För närvarande bor vi i en liten tvåa i sydligaste Roslagen men längtar tillbaka ned, hussökande pågår.

Min MJ-historia börjar under 90-talets första år när jag fick syn på min morbrors bana i skala N. Dittills hade jag varit fångad av traktorer och lantbruksmaskiner (lantis, som sagt...) men i en hast blev det tåg för nästan hela slanten. En dag under sommaren 1993 var jag och föräldrarna inne i Stockholm på utflykt, händelsevis råkade vi gå förbi skyltfönstret hos Wentzels... ;) Jag tvingade in mina stackars föräldrar och tillbringade en bra stund åt att titta på alla fina lok som fanns uppe på en hög hylla (sittande på pappas axlar). Till sist lyckades mamma tvinga/dra ut mig med löfte om att vi skulle tillbaka dit en annan gång. Efter sisådär tio meter stannade jag och frågade var pappa hade tagit vägen, strax därefter kommer pappa ut ur butiken, bärande på en röd kartong med en Fleischmannstartsats i H0! Ni vet, den där klassiska startsatsen med lilla Anna och ett kort tågsätt godsvagnar samt en cirkel med den makadamlösa rälsen. Så var mitt MJ-liv igång. :D

Sedan den startsatsen har jag bytt några gånger. Fleischmann:et sålde vi redan 1994 eftersom det var svårt att hitta återförsäljare (enligt mina föräldrar), så jag fick istället Märklins startsats med en M-skeneoval, en bro och ett tågsätt med tanklok + fyra godsvagnar. Omkring 1998 var jag trött på att leka på golvet med den stora skalan, dessutom trampade föräldrarna sönder min stackars metallräls... Till födelsedagen önskade jag mig endast en sak: Pengar! Och pengar blev det, mer än tillräckligt för att köpa "Start-set des Jahres" från Fleischmann i N-skala.

N-skalehobbyn har hållit i sig och det är min huvudskala idag. Men jag har även en hyfsad samling med H0-grejer för en framtida anläggning när vi har köpt hus. Jag har faktiskt grejer från flera skalor, pinsamt nog. I mina lådor hittar man Z, N, H0 (Lik- och växelström), H0e och 0e. En del avvecklas med tiden till förmån för mer N-skala. Framför allt Märklinet ligger risigt till, har inte så mycket av det.

I och med trångboddheten så är det inte aktuellt med någon ordentlig bana, men en liten oval har jag à 60 x 50 centimeter som jag bygger på under lediga stunder. Den ligger dock lite undangömd just nu, vi bygger nämligen en liten vinterbana att ha som juldekoration. :) Bilder på den kommer så småningom.

Vad mer kan jag berätta? Till vardags är jag lokförare på Roslagsbanan, tidigare har jag kört hos Stockholmståg samt varit reparatör på Mörby verkstad. Jag gillar språk och talar utöver svenska även tyska, nederländska, engelska, lite franska och försöker nu lära mig thailändska.

En liten bild ska vi väl ha också, men bilder på mig själv är svårhittade... Här är en från jobbet där jag tyvärr har solglasögon. Hoppas att den duger tills vidare. :)
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Kul, och trevligt att du berättar om dig själv! Då har vi en medlem som kan ge oss på tafsen när vi tror att vi vet hur en riktig järnväg sköts, OCH någon som äntligen kan kommunicera med Cor på hans eget språk! Varmt välkommen!

Kristian
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 nov 2014, 17:06

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Kristian »

Johan Molin skrev:Kul, och trevligt att du berättar om dig själv! Då har vi en medlem som kan ge oss på tafsen när vi tror att vi vet hur en riktig järnväg sköts, OCH någon som äntligen kan kommunicera med Cor på hans eget språk! Varmt välkommen!
Tack så mycket! Mja, en så'n tråkmåns vill jag inte vara, och folk kan säkert sina saker. :) Ska bli skoj att titta omkring här, har redan sett många snygga anläggningar.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av P Falk »

Roligt att höra lite om dig Kristian! Låter spännande att du håller på med flera skalor, det tror jag faktiskt är flera som gör här också. Än så länge har jag bara 2', men det kan ändra sig. Dela gärna med dig av kommande julbana, det ger alltid inspiration för oss andra.
Välkommen! Hoppas du skall trivas! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Kristian
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 nov 2014, 17:06

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Kristian »

P Falk skrev:Roligt att höra lite om dig Kristian! Låter spännande att du håller på med flera skalor, det tror jag faktiskt är flera som gör här också. Än så länge har jag bara 2', men det kan ändra sig. Dela gärna med dig av kommande julbana, det ger alltid inspiration för oss andra.
Välkommen! Hoppas du skall trivas! [JC_doubleup.gif]
Det är nog lätt hänt, det finns så mycket kul att köpa. :) Javisst, den kommer snart i en egen tråd. Tack snälla! :)

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av GammelDansken »

Att ta sig över trösklar.

Läste Hr. Bylens avslutningsvis i Allt om Hobby, kände det lite som et knuff eller et spark i baken.
I lång tid har jag känd mig som en peeping Tom, och känner att nu får jag försöka presentera mig, kanske fixa till något inlägg då och då. Jag är inte den stora skribent ens på mitt modersmål, och värre blir det när jag ska försöka mig på svenska. Så detta kommer at likna en dubbel CV en for hobby och en for annat.
Jag är äkta dansk (jyllänning), dansk gift och far till tvillingar på 21, år har hunnit bli 57 år. Flyttade till Sverige hösten 89 till Gnosjö. Innan flytten hade jag stort set hele Europa som arbetsplats. Väl i Sverige blev det industri, men jag hamnade på kustbocken igen 99, först åt en dansk åkare med Skandinavien som arbetsplats. Sen lite på industri igen, och nu sen 05 hos samma lokala åkare, med lokalt arbete. Bor idag i grankommunen Gislaved.
Bättra att bekänna färg på några viktiga punkter, som känns viktiga här på forumet. :oops:
Musik: saxofon/dragspel, här läggar jag mig inte i, jag lyssnar på Rock av den hårda sorten från Jimi Hendrix till Metallica, låt mig ändå tillägga at på dansk hettar Dragspel, Harmonika det kan väl glädja Sture med et så fint och harmonisk namn.
Dryck; ja, jag är anglofil danskar så det är Öl, whiskey och kaffe. Har aldrig lärt mig dricka vin.
Bilar; privat är det Skoda och Volvo, men här får pris och behov bestämma, men OK föredrar Volvo, på jobbet är det tyvärr en Södertälje vibrator.
Modeltåg drivs såklart med likström, inga plank på släp mellan hjulen här.
Så kom jag behändigt om i modellvärlden. Det förste tåg var en julklapp så jag fick vid 10 år ålder, mitt tjatt måste ha hjälp, far hade konstigt nock både en spånskiva med ram och remsor av tunn plywood över! Så redan annandagen jul gick det lilla rangerlok runt på banan. Denna ”bana” fick plats under kojsängen, flyttades till matbordet värja gång det värja gång det var kör/bygg dags. Vi var en 2+3 familj i 2 rok, så glädjen var stor när vi fik en 4 rok, eget rum och med det en fast modelljärnväg, här byggdes i stor still, startsatsen hade ökats med et ånglok och 2 långa personvagnar , inhandlat av bedstefar i Tyskland och därför tyska. Nu 16 år, och familjen flyttade till Köbenhavn. Allt modelltåg med tillbehör hamnade i kartonger, och jag kom in i knallert och piger åldern. Här fick det ligga till jag fick mitt förste eget boende. Det började klia i modell tarmen, men plats för någon bana fanns inte.
Här händer så en ändring i modell hobbyn, först via ett vitrinskåp som rymde merparten av det rullande materiel, och at min yngre broder samtidigt slängde vore teknobilar, så tog det fart och bilar blev hobbyn, båda 1:87, 1:50-1:43 och lite i 1:24, det mesta är lastbilar och utryckningsfordon. Den del av hobbyn har följt med via barn, flytt och hus. Så kom vi till Hestra 2006, och et rum på 14/15 m2 i källaren blev hobbyrum, så efter diverse förseningar HUS =JOBB var jag i 2011 klar at börja på riktigt. Ramverk (ett stort C), Vitriner till bilarna, 2 arbetsplatser (far och son),allt redo.
Så kom frugan på att det var bättre om sonen fick rummet i källaren, egen ingång etc. etc. Jaha om igen. :evil:
Ny omläggning av inriktning. Jag får aldrig tid/råd med, den här bana typ MiWuLa , så nu har jag en typ av stora moduler, som hyllar under et bord, mera om det en annan gång. Nu är jag så igen klar till att börja, hellre en liten bana än igen.
Jag har planerad att plåga forumet, med norra av mina bilar, båda gamle syndar och nya, hoppas komma igång här under efter jul/nyårs helgen. Vi får besök av barnen och där satser jag på hjälp med att få till det här med at visa bilder.

Hoppas detta kan läsas, här är inte så många röda sträck, men erfarenheten har lärt mig, att ändå kan var helt galet. :D

Med detta kom jag över tröskel 1, nr. 2 får bli att få till et riktigt inlägg.
//John

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av SWJ »

En Gammel Dansk är ju alltid uppiggande. :D
Velkommen John!
Tommy(SWJ)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Ja, jag hör också till "gammeldanskens vänner" så det var morsomt att få läsa! Tack för det!

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

Tack för en trevlig presentation! [JC_doubleup.gif]
GammelDansken skrev:på dansk hettar Dragspel, Harmonika det kan väl glädja Sture med et så fint och harmonisk namn.
Ja, vad säger man, he, he....Välkommen till forumet, John! :D

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Tack för en trevlig presentation! [JC_doubleup.gif]
GammelDansken skrev:på dansk hettar Dragspel, Harmonika det kan väl glädja Sture med et så fint och harmonisk namn.
Ja, vad säger man, he, he....Välkommen till forumet, John! :D
Välkommen John!

En trevlig levnadsbeskrivning, även om jag nog föredrar norskans benämning på dr-gsp-l framför danskans - trekkspill! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Roland H
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 jan 2015, 17:04

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Roland H »

Mitt namn är Roland? Någon modelljärnväg har jag inte och har av yrkesmässiga förhållanden inte haft möjlighet att bygga någon. Jag har vistats på havet hela mitt yrkesverksamma liv. Ärligt skall sägas att jag gjort två försök att arbeta i land, men det slutade alltid efter en mycket kort tid med en promenad till Skeppsbron (Sjömansförmedlingen ).
Däremot är jag fascinerad av era anläggningar och den fingerfärdighet ni besitter, som kan skapa dessa anläggningar och följer nästan dagligen era förehavanden.
Roland?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Välkommen återigen. Och nu blir jag ju nyfiken förstås. Vad betyder frågetecknet — du använder det ju både här och på Skärgårdsbåtsforumet?

Roland H
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 jan 2015, 17:04

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Roland H »

Jag har ett ytterligare ett tilltalsnamn med bindesträck mellan och det tjafsas alltid om vad jag skall kallas.
Själv är jag inte förtjust i det namnet. Men för att reta de som använder det andra namnet ställer jag frågan fri.
Roland?

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

Roland H skrev:Jag har ett ytterligare ett tilltalsnamn med bindesträck mellan och det tjafsas alltid om vad jag skall kallas.
Jag kan inte finna annat än att detta måste vara Jan Roland Hellsten, min gamle andrestyrman från T/S Barcarolle, år 1967. 48 år sedan - otroligt vad tiden går! Fantastiskt kul att du hittat hit. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] Har du hittat min anläggningstråd? Annars har du länken här: http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=15

simonarvestrand
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 feb 2015, 09:44
Ort: Rinna,Boxholm

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av simonarvestrand »

Som ny medlem så måste man väl skriva något här ?

Född i götet och uppväxt intill tåget mellan Skara - Lundsbrunn , bor idag några km utanför väderstad, tågintresset kommer från min far som jag byggde banor med som liten.
det är väl ca 25 år sedan vi avslutade det sista bygget, sedan har det legat på is men nu är det dags igen har jag tänkt. dom gamla analoga prylarna
får ligga i lådan tillsvidare och lite nytt digitalt blir inköpt.

Planen är att få till nått som liknar lundsbrunn lite men framförallt vill jag få tag i lok och fixa till så jag får ett som ser ut som VGJ29 (29an som vi sa) och en sj rälsbuss som också gick på banan då och än idag tror jag .

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

bor idag några km utanför väderstad
Varmt välkommen hit! Är det alltså Värsta "på andra sidan" du skriver om? Verkligen jättekul i så fall!

Användarens profilbild
krillodil
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jan 2014, 19:07
Ort: Skänninge

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av krillodil »

Välkommen! Roligt att det dyker upp fler slättbor här. :o
/Christer

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Nu blir det plötsligt många med anknytning till Ärans och Hjältarnas trakter som häckar på Mötesspåret! T o m Olle Frykmo kommer ju från Linköping även om han är vääääldigt återhållsam med att skryta om det ... :mrgreen:

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:T o m Olle Frykmo kommer ju från Linköping även om han är vääääldigt återhållsam med att skryta om det
Olle är på många sätt ett föredöme.... ;)

Välkommen till Mötesspåret, Simon(?)!

simonarvestrand
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 feb 2015, 09:44
Ort: Rinna,Boxholm

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av simonarvestrand »

Johan Molin skrev:
bor idag några km utanför väderstad
Varmt välkommen hit! Är det alltså Värsta "på andra sidan" du skriver om? Verkligen jättekul i så fall!
Visst är det värsta dock så långt ifrån så jag hamnar på andra sidan kommungränsen så det blir boxholms kommun.

Tycker dock fortfarande trots att jag bott på denna sidan i ca 7 år att andra sidan vättern ( västergötland ) är rätt sida :D


Tack för välkomnandet

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Tycker dock fortfarande trots att jag bott på denna sidan i ca 7 år att andra sidan vättern ( västergötland ) är rätt sida
Helt förståeligt; jag har bott i Skåne i totalt 30 år, men är fortfarande össchötte guschelöv!

Skriv svar

Återgå till "Ny medlem säger Hej!"