Att ta sig över trösklar.
Läste Hr. Bylens avslutningsvis i Allt om Hobby, kände det lite som et knuff eller et spark i baken.
I lång tid har jag känd mig som en peeping Tom, och känner att nu får jag försöka presentera mig, kanske fixa till något inlägg då och då. Jag är inte den stora skribent ens på mitt modersmål, och värre blir det när jag ska försöka mig på svenska. Så detta kommer at likna en dubbel CV en for hobby och en for annat.
Jag är äkta dansk (jyllänning), dansk gift och far till tvillingar på 21, år har hunnit bli 57 år. Flyttade till Sverige hösten 89 till Gnosjö. Innan flytten hade jag stort set hele Europa som arbetsplats. Väl i Sverige blev det industri, men jag hamnade på kustbocken igen 99, först åt en dansk åkare med Skandinavien som arbetsplats. Sen lite på industri igen, och nu sen 05 hos samma lokala åkare, med lokalt arbete. Bor idag i grankommunen Gislaved.
Bättra att bekänna färg på några viktiga punkter, som känns viktiga här på forumet.
Musik: saxofon/dragspel, här läggar jag mig inte i, jag lyssnar på Rock av den hårda sorten från Jimi Hendrix till Metallica, låt mig ändå tillägga at på dansk hettar Dragspel, Harmonika det kan väl glädja Sture med et så fint och harmonisk namn.
Dryck; ja, jag är anglofil danskar så det är Öl, whiskey och kaffe. Har aldrig lärt mig dricka vin.
Bilar; privat är det Skoda och Volvo, men här får pris och behov bestämma, men OK föredrar Volvo, på jobbet är det tyvärr en Södertälje vibrator.
Modeltåg drivs såklart med likström, inga plank på släp mellan hjulen här.
Så kom jag behändigt om i modellvärlden. Det förste tåg var en julklapp så jag fick vid 10 år ålder, mitt tjatt måste ha hjälp, far hade konstigt nock både en spånskiva med ram och remsor av tunn plywood över! Så redan annandagen jul gick det lilla rangerlok runt på banan. Denna ”bana” fick plats under kojsängen, flyttades till matbordet värja gång det värja gång det var kör/bygg dags. Vi var en 2+3 familj i 2 rok, så glädjen var stor när vi fik en 4 rok, eget rum och med det en fast modelljärnväg, här byggdes i stor still, startsatsen hade ökats med et ånglok och 2 långa personvagnar , inhandlat av bedstefar i Tyskland och därför tyska. Nu 16 år, och familjen flyttade till Köbenhavn. Allt modelltåg med tillbehör hamnade i kartonger, och jag kom in i knallert och piger åldern. Här fick det ligga till jag fick mitt förste eget boende. Det började klia i modell tarmen, men plats för någon bana fanns inte.
Här händer så en ändring i modell hobbyn, först via ett vitrinskåp som rymde merparten av det rullande materiel, och at min yngre broder samtidigt slängde vore teknobilar, så tog det fart och bilar blev hobbyn, båda 1:87, 1:50-1:43 och lite i 1:24, det mesta är lastbilar och utryckningsfordon. Den del av hobbyn har följt med via barn, flytt och hus. Så kom vi till Hestra 2006, och et rum på 14/15 m2 i källaren blev hobbyrum, så efter diverse förseningar HUS =JOBB var jag i 2011 klar at börja på riktigt. Ramverk (ett stort C), Vitriner till bilarna, 2 arbetsplatser (far och son),allt redo.
Så kom frugan på att det var bättre om sonen fick rummet i källaren, egen ingång etc. etc. Jaha om igen.
Ny omläggning av inriktning. Jag får aldrig tid/råd med, den här bana typ MiWuLa , så nu har jag en typ av stora moduler, som hyllar under et bord, mera om det en annan gång. Nu är jag så igen klar till att börja, hellre en liten bana än igen.
Jag har planerad att plåga forumet, med norra av mina bilar, båda gamle syndar och nya, hoppas komma igång här under efter jul/nyårs helgen. Vi får besök av barnen och där satser jag på hjälp med att få till det här med at visa bilder.
Hoppas detta kan läsas, här är inte så många röda sträck, men erfarenheten har lärt mig, att ändå kan var helt galet.
Med detta kom jag över tröskel 1, nr. 2 får bli att få till et riktigt inlägg.
//John