Toppbilden, visa:    


Markfrigång

Tips om hur man bygger eller förbättrar modeller.
t43
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 jan 2013, 19:53

Markfrigång

Inlägg av t43 »

Eller snarare spårfrigång kanske?
Någon som vet hur mycket fritt utrymme mellan rälsöverkant och fordonets underrede som är nödvändigt för att kunna passera fritt på exempelvis en modul :?:
/Peter

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Markfrigång

Inlägg av Svante Andersson »

t43 skrev:Eller snarare spårfrigång kanske?
Någon som vet hur mycket fritt utrymme mellan rälsöverkant och fordonets underrede som är nödvändigt för att kunna passera fritt på exempelvis en modul :?:
/Peter
Du ska aldrig ha något som sticker ovanför rälernas överkant. Inte ens plankorna på en brädbelagd korsning med väg. Och det är då oftast inte fordonens underrede som är problemet utan den eventuella användningen av Kadeekoppel vid en modulkörning.
Kadee har ett specat minimimått på detta men med sådana koppel i NEM-fickor kan de komma var som helst höjdled pga bristen på precision i koppelfickorna och deras upphängningar.

Om det då istället är hur lågt ett fordon får vara du funderar på hänger det på var du mäter eftersom många inte klarar av att bygga plana spår på i övrigt plana moduler. Alltför ofta skrapar loks plogar i spåret pga ojämnheter där spåret dippar en aning och i värsta fall orsakar en kortslutning som stänger ner digitalsystemet. Så det hänger alltså på hur bra byggaren av modulen klarat planheten... helt plana spår och lok utan fjädring, kanske några tiondelar behövs. Eller en klent byggd modul med kanske begagnade växlar och spår som egentligen borde kasserats behöver tre millimeter....

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

t43
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 jan 2013, 19:53

Re: Markfrigång

Inlägg av t43 »

Tackar! Alltid bra att veta innan man börjar bygga. Min fråga var egentligen: Hur lågt får fordonet vara utan att ta i något på/i rälsen, som exempelvis växlar? Att frågan kom upp just nu beror på att jag har ett Mg-lokbygge på gång med Roco-boggier som jag skulle vilja byta till mindre hjul på, originalhjulen på boggien är lite för stora. Skulle jag byta till mindre hjul, då kan jag få en frigång under boggien på 1mm med
lite modifiering. Frågan är om det kan bli problem då? Jag har hjul med rätt diameter 12.6, Rocohjulen är 15mm.

/PL

Skriv svar

Återgå till "Byggtips"