Toppbilden, visa:    


Engelsfors-Drambo Bergslag

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Ny infart - Till ombyggd hemsida

Inlägg av Johan Molin »

Har inte hunnit nptera den fantastiska strandkanten med sina ekor förrän nu! Synnerligen inspirerande!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Byråkratvisioner!

Inlägg av ollef »

Det var ett tag sedan vi träffade byråkraterna i Engelsforsregionen, men nu är dom tillbaka.

Vid bygget av återvinningsstationen vid Drambo bruk blev det kvar en en bit oplanerad tomtmark nere i vänstra hörnet där det tillsvidare blev en parkeringsyta. Ytan gränsar till restaurang Stickspårets utomhusscen, "The Turntable" vid Banmarkens småindustriområde som finns utanför bild på nästa sektion.

Bild

Den här frågan tog de kommunala visonärerna i kommunledning och byggnadsförvaltning tag i.
Man har under en längre tid tyckt att området runt stationen och industriområdet inte har lyft fram de värden som Drambo brukssamhälle borde ha.
Här såg man en möjlighet att profilera sig gentemot den större grannkommunen Engelsfors.

Man vände sig till ett antal arkitektbolag som återkom med sina tolkningar av kommunledningens visioner,
det ena förslaget än mer storstilat och med fler stora karaktärsbyggnader än det andra, samtliga förslag helt utan tanke på ekonomi och praktiska följder. Höga hus med unika former eller färger, svamp och strutformade skärmtak i svepande former.

Nu beskriver jag alltså händelserna här nere i skala 1:160-världen och alla eventuella likheter med verkliga händelser eller verkliga personer, levande eller döda, är en ren tillfällighet".

Här ett exempel på ett nyskapande? förslag från en av arkitektfirmorna:

Bild

Ritat för att ge området en doft av storstadspuls, ett kombinerat rese- och kulturcenter skulle ge Drambo den önskade statusen i regionen.
I ett annat förslag hade man helt enkelt grävt ner det estetiskt störande spårområdet och anlagt en skulpturpark på markytan........

Men vad blev det då, en fingertutt, kanske? Drambo är ju rätt långt från att likna en storstad........

Efter mycken debatt i lokalpress och på de kulturella och kommunala scenerna fick visionärerna under reservation vika sig för en mer praktisk realisering.

Bild

Och det var i vanlig ordning Luko, han som driver Stickspårets restaurang som dragit i trådarna.
Han hade vid bygget av läktaren vid utescenen förberett ett antal dolda utrymmen under läktaren som nu skulle passa utmärkt till att åtminstone komplettera befintlig utescen och tillsammans med kommunens och regionens kulturförvaltningar kalla det för Kulturcentrum.
Bygglov, nja det hade han nog inte sökt den gången, men nu passerade ärendet rakt igenom utan handläggning.

Bild

Här ser vi första spadtaget tas av representanter från kommunledning och kulturnämd tillsammans med Luko och byggföretag.
Vem som är vem får var och en gissa sig till?
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Byråkratvisioner!

Inlägg av Johan Molin »

:shock: . Tur att man inte fick igenom sitt politikermaosoleum!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Kameratåget åter på spåret

Inlägg av ollef »

Johan Molin skrev::shock: . Tur att man inte fick igenom sitt politikermaosoleum!
Jo, här i minivärlden kom insikten om förhållandet mellan kostnad och nytta att styra vägvalet.
Undrar hur det blir i Västra Aros, där är planerna i fullskala fortfarande väldigt högtflygande när man vill ersätta den inte allt för gamla
ombyggnaden av stationsområdet som, hör och häpna, inte fungerade som man tänkt.
-------------------------------------------------

Plockade fram det "gamla" kameratåget för en provkörning nu i veckan.
Det har vilat i några år sedan det byggdes för 6 år sedan.

Bild

Kameran gömdes in i nosen på en AFM7 manövervagn med avsikt att visa "live cab-views" från förarhytten under utställningar
därav det diskreta formatet och medföljande begränsningar i kvalitet.

Här en länk till en sida om bygget: http://frykmo.se/mj/lok/b7/afm7.htm

Tyvärr kom den allmänna utbyggnaden av Wifi att sätta käppar i hjulet för användningen på utställningar.
Det gick bra vid dom två första utställningarna, på det då Wifi-glesa Järnvägsmuseet i Gävle, men senare på Hobbymässan i Älvsjö blev det mest myrornas krig på skärmen och jag la ner visningen.

Nu har jag tagit fram kameratåget igen för att göra lite lokala cab-rides för en kommande presentationsvideo.
Med facit i hand skulle det för detta ändamål passa bättre med det som förmodligen kan finnas på marknaden idag.
En batteridriven kamera med högre upplösning och inbyggd inspelningsmöjlighet.
En sådan behöver ju inte heller byggas in och döljas eftersom den bara skall göra fotokörningar och inte själv synas i bild.

Men nu är det den här som jag har och den fungerar ju, även om bilderna blir lite väl korniga.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag

Inlägg av ollef »

Har kompletterat anläggningen så att det finns målade bakgrunder till alla "färdiga" sektioner
och den är nu åter hopplockad och näst intill körklar efter visningen i Solna för ett par veckor sedan.

Bild

Som ett exempel skymtar här bakgrunden mellan träden vid Myggebo lokstall (modell av lokstallet i Ängelsberg)
Den lokala museiföreningen har fått tillskott med ett ånglok som när lusten faller på skall bli ett Ga-lok.
(Men just nu har man varken lust eller resurser att ta hand om loket, det står ju rätt bra där det står)

Får önska er alla en skön Valborg
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag

Inlägg av BoIS:aren »

Så snyggt!
/ Janne

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag

Inlägg av 1956 »

BoIS:aren skrev:Så snyggt!
/ Janne
Instämmer till fullo, men lite hormoslyr på banvallen hade inte skadat. ;)

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag

Inlägg av Simpan »

Vilken fin bakgrund du har målat. [JC_doubleup.gif] Fick äntligen chansen att beskåda denna ljuvliga modell live i Solna, kul att se den in action och trevligt att få byta några ord med dig på samma gång.
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Videopresentation 2019

Inlägg av ollef »

Summering av säsongens byggarbeten på anläggningen resulterade i ett lite längre videoklipp

Nu när byggsäsongen 2018-2019 är över för min del och det börjar bli dags att komma upp från källaren ut till grönskan
och fågelsången fick jag för mig att göra en ny videopresentation av källarbanan till den punkt i byggandet jag kommit idag.

Anläggningen är nu mer sammanhållen efter vinterns rätt så omfattande kompletteringsarbeten.
Här kommer då en lite längre video jämfört med de småklipp som jag tidigare lagt upp på YouTube.


Håll till godo (om ni orkar alla 16 minuterna och står ut med "fula gubben" i början på filmen :=Koko
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Engelsfors-Drambo Bergslag

Inlägg av ollef »

Återfall till källarläge, trots sommaruppehåll :regn:

Nu har det varit ett par ruggiga och kulna sommardagar och det var inte så svårt att tillfälligt hoppa av från "att-göra-listan" och istället krypa tillbaka ner i källaren och dona lite. Det behövdes ett par småfixar för att göra klart arbetet med belysning och sätta upp dammskydd för delarna med landskap.

Bild

Och så passade jag på att lufta och filma den av mina två X2000-modeller som är i rullande skick.
(På den andra modellen med SJ-grå målning, behöver jag dra nya ledningar mellan vagnarna innan den åter är körbar.....)


X2000-tågen är ju kända för att hos vissa personer skapa yrsel.
Yrsel-känslor uppskattas ju av många och kan till exempel skapas genom intag av spontanjästa drycker
På X2K-modellen på filmen skapas yrseln istället av slumpartad spontanlutning, även på raksträckor som nog syns på bilderna. :=S

På biljettpriset tillkommer därför en extra nöjesskatt i de vagnar som har korglutning :-JJ
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Ombyggnad av vår egen tomt i skala 1:160

Inlägg av ollef »

Uppdatering av hemma-hos-olle-diorama

2014 byggde jag ett diorama över vår egen tomt som den såg ut just då. Den har ännu inte fått någon fast placering på banan,
men finns tillfälligt placerad lite ödsligt, på en i övrigt obebyggd sektion med arbetsnamnet Hemmaplan

Bild

Därefter har jag inte riktigt hunnit med att hålla dioramat uppdaterat med de förändringar vi gjort i skala 1:1.
Så nu skall jag göra ett försök att komma ikapp verkligheten.

Bild
Det här är en "drönarbild" av dioramat sett från nordost

Bild
Men det är här på baksidan som det mesta av arbetet kommer att göras

Hela det stora trädgårdslandet behöver göras om så att odlingsdelen flyttas från skuggan bakom uteplatsen.
- Den gamla murkna slipersmuren byts ut mot en formstensmur
- Uteplatsen byggs om och flyttas norrut längs den nya muren
- Det lilla illa placerade växthuset tas bort och ersätts av ett nytt växthus, sammanbyggt med uteplatsen.
- (Modellen av växthuset flyttas till ett diorama hos sonen i Gävle, precis som förebildens växthus har flyttats till hans trädgård.)

- Och så behöver förstås de nedplockade fruktträden planteras tillbaka på tomten (Det slapp vi göra i skala 1:1 i alla fall :-BS

Bild

På dioramat har jag lejt ut en del av arbetet till en lokal entreprenadfirma som redan har hunnit riva och schakta en hel del.
Men nu så närmar sig ju sommaren och firman har visst tagit på sig fler jobb som man lovat skall vara klara "före semestern"
så vi får väl se med vilket tempo jag kan skicka rapporter....... :suck:
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Bygglogg med div. småjobb

Inlägg av ollef »

Lite svalka i källaren kan vara skönt efter en varm dag.
Plockar lite här och var i bygglådorna efter diverse arbeten som inte avslutats.

I kväll blev det en fortsättning på bygget av Köping-Uttersbergs Järnvägs stationshus.
I december hade jag byggt klart försöksmodellen och skrivit ut de korrigerade delarna på fotopapper och som sedan dess fått ligga och mogna till sig.
Bild
Nu har jag haft ett par klipp-och-klistra-sessioner och börjat montera ihop den slutliga? versionen.
Ett tillägg jämfört med provmodellen är dom etsade snickerierna under takens utskjutande del som här limmas på plats.

Bild
Detaljfoto av snickarglädjen med profiler som var alldeles för många och alldeles för små för att skära ut i papp som resten av modellen så jag gjorde en etsad variant.
De tillhör husets karaktär men är kanske så små att de egentligen inte syns.........
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Bygglogg med div. småjobb

Inlägg av ollef »

Småjobben fortsätter:

KUJ:s stationshus:
Bild
Efter lite måttjustering gick det att få dit de nya snickerierna under de utskjutande takdelarna.
-----------------------------------------------------------
Hemmaplan:
Här är arbetet igång på flera fronter
Bild
Vi börjar med den "nysnickrade" modellen av vår uteplats med tillbyggd växthusdel.
Etsade väggar och fönster med det halvgenomskinliga plasttaket 3D-printat.
Sen skulle det även ha funnits en 3D-printad skalamodell av kaminen istället för det släta svarta röret,
men den och en liten kökssoffa som printades ut samtidigt som taket har jag tydligen lagt på "ett bra ställe"...... :=u

Bild
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Bygglogg med div. småjobb

Inlägg av ollef »

Bild
I det urgrävda trädgårdslandet behövs det en hel del matjord.
Här är det av kvalité Woodland Scenics, Turf, Earth som vi hoppas skall ge goda skördar framöver

Och på en annan del av tomten pågår samtidigt plattsättning
Bild

Ett tidsödande men roligt arbete, även i skala 1:1.
Men för 1:160-figuren blev det rätt tungt att hantera, då plattorna fick bli dubbelt så stora som de var när jag lade dom i fullskala
för att det skulle vara möjligt att få mönstret synligt vid utskrift(samt att kunna skära ut några stycken av de små rackarna - 1,5*2,5 mm)
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Bygglogg med div. småjobb

Inlägg av ollef »

Småjobben på tomten fortsätter för att komma ikapp förebilden......

Bild
Den bläckskrivarprintade markstenen på uppfarten ligger på plats tillsammans med styrenkantsten och en ny etsad stödmur som rests på vänster sida av huset.
Samtidigt som anläggningsgubbarna håller på att städa upp, kommer det en lastbil med en ny leverans

Bild
Det blev nästan en hel pall marksten över från uppfarten.
Passar på att lägga plattor längs jord-och kompostavdelningen vid garaget så att det inte blir så lerigt längs gången.

Bild
Nu har nästa omgång hantverkare anlänt för att ta hand om den nya leveransen.
Det blir tätt mellan de olika hantverkarna när man i modell skall efterlikna de arbeten som gjorts runt huset de senaste sju åren på bara ett par veckor.

Bild
Takarbeten är inget för mig, jo jag har t.o.m lagt om till plåttak, även på huvudbyggnaden på egen hand, men jag längtar inte upp igen :=u
Så den här gången känns det bra att kunna nöja sig med att titta på när panelerna sätts upp.

Bild
Och fort gick det också, däremot är som jag tidigare skrev, plattsättning något som är tidsödande.
Under tiden montörerna satt upp panelerna har jag som synes inte lagt en platta till......... :suck:
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Bygglogg med div. småjobb

Inlägg av P Falk »

Fantastiskt vilket jobb du gjort här Olle! Modellbygge i mästarklass, verkligen..
Kul att kunna följa familjens projekt i modellform, ist för några foton på hela härligheten.
Och solfångare på taken också.. Imponerande! För tankarna inledningsvis till plana solfånare för varmatten, men av antalet paneler att döma och avsaknad av pool för dumpning av varmvattenöverskott, så är det gissningsvis elektrontransport snarare än varmvattentransport som sker från dina tak.. :-J :-T
Kul läsning, Olle! :=KOMP
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Bygglogg med div. småjobb

Inlägg av Simpan »

Stiligt Olle! [JC_doubleup.gif]
Och det är kul hur du visar och berättar. :-BS
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Bygglogg med div. småjobb

Inlägg av ollef »

Simpan skrev:Stiligt Olle! [JC_doubleup.gif] Och det är kul hur du visar och berättar. :-BS
Tack :=KOMP Jag tycker också det är lite kul att sätta Preiserfolket i arbete för att ge liv i bilderna.
Och det är precis som du gissar Peter, solceller som sitter på taket, vilket innebär att vi sedan en dryg månad tillbaka
numera kan titulera oss mikroproducenter av elkraft.
----------------------------------

Nu när hantverkarna är klara med sina leveranser får vi själva ta hand om arbetet med grönskan på dioramat.
Träden skall återplanteras och växthuset, det tomma trädgårdslandet och rabatterna skall fyllas med grönt.

Bild

Men först skall jag prova om det går att göra något åt den platta mossmattan.
Provar väl först med lite gräsmattegödning så får vi se om det blir något resultat :-vet-inte
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Bygglogg med div. småjobb

Inlägg av ollef »

I väntan på att gräset skall växa tar vi oss en fikapaus i modellbyggararbetet mitt på den gröna skärmattan.
Bild

Den här lilla gruppen skall så småningom ner under träden där hustrun och jag permanent skall sitta och njuta av kaffe och saft i den ständiga modellsommaren
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Bygglogg med div. småjobb

Inlägg av ollef »

Regnet kom strax före midsommarafton och därefter har gräsmattan fått ett par dagar att växa till sig.
Under tiden har jag hämtat fram fruktträden som skall återplanteras.

Bild
Gräset gror snabbt i skala 1:160 :train2:
Fast jag får väl erkänna att det nog snarare var det momentet nedan som fick gräsmattan att ta sig

Bild
Lite limblask, en Grassmaster och lite blandat kortklippt gräs från olika påsar.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Bygglogg med div. småjobb

Inlägg av ollef »

Som avslutning skall det planteras i trädgårdsland och rabatter.

Bild

I en vitlimssträng utlagd på non-stick ugnspapper har jag stuckit ned några delar av det yttersta fina grenverket av rotdelar från björk.
Skall så småningom bli småbuskar.

Några kasserade provsträngar med 6mm statisk gräs gjorda för att likna vassruggar (vilket dom inte gjorde..stråna pekade mer åt sidan än uppåt)
klipps isär och skulle nog med lite tur istället kunna bli stammarna till blasten i potatislandet.

Bild

Billig hårspray sprayas över strängarna som sedan doppas i WS turf, medium green
Skakas av och sprays igen för att hålla "bladverket" på plats

Bild

Buskarna och några andra "vassruggar" får samma behandling, men med mörkare grön färg på turfen.

Bild

Nu har dom olika grödorna tagit sig i trädgårdslandet
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Bygglogg med div. småjobb

Inlägg av ollef »

Nu äntligen, efter färdigställt arbete, är det dags för den välförtjänta fikastunden i trädgår´n :-J

Bild
Efter all gödning verkar gräset ha tagit sig lite väl bra, men det får nog vara så ........ :-Love
----------------------------------------------------------------------------------

Ett sammanfattande bildsvep över den "uppdaterade" tomten

Bild
Först lite från ovan

Bild

Bild
Välkomna till Fiskarvägen 6 i Skultuna

Bild

Bild
Den nya kombinerade uteplatsen/växthuset

Bild
Och så baksidan en gång till
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Fikastund i trädgår´n

Inlägg av P Falk »

Fantastiskt vilken kreativitet i den mindre skalan.
Har svårt att se att det faktiskt är halva halvnollan med alla detaljer som du skapar. Otroligt snyggt, Olle!
Ja, det där gräset växer som bara attan. Är det något med grundvattnet eller är det månne Backmyra som läcker några stärkande droppar..
Kanske dags att installera en liten klipprobot som kan röra sig fram och åter i det lilla "dioramat". [JC_doubleup.gif]
Snyggt modellerat, som sagt! :-J :-T :=KOMP
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Fikastund i trädgår´n

Inlägg av ford1929 »

Kan bara hålla med Peter,,,,, mycket snyggt.... [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Fikastund i trädgår´n

Inlägg av kjaxne »

Väldigt vackert! Det är svårt att tro att det är i N-skala när det är så stor detaljrikedom. Du är verkligen en källa till inspiration! Alltid trevligt med de små berättelserna kring byggena också [JC_doubleup.gif]
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Fikastund i trädgår´n

Inlägg av ollef »

Tack för de positiva bifallen :=KOMP
Det är ju smidigt att ha förebilden runt knuten när man bygger och detaljerar.
P Falk skrev:Kanske dags att installera en liten klipprobot som kan röra sig fram och åter i det lilla "dioramat". [JC_doubleup.gif]
Kommer inte på fråga, Peter.
Gubben i kepsen behöver ju något att fördriva tiden med när han blir klar med plattläggningen.
Fast det går ju inte så fort för honom, han är kvar vid samma platta som för en vecka sedan........ :=nee
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Fikastund i trädgår´n

Inlägg av thorpe »

Vackert byggt! [JC_doubleup.gif]
Vad gäller plattsättaren så finns ju alltid devisen "skomakare, bliv vid din läst". ;)

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - KUJ:s stationshus i modell

Inlägg av ollef »

Ett par regniga sommardagar.
Vad passar då bättre än att göra klart de sista detaljerna på KUJ:s stationshus och så sammanställa en video om bygget.

Ett par stillbilder på resultatet också:
Bild
Bild

Stationshuset byggde jag på uppdrag från järnvägsförvaltningen vid Drambo bruk som ansåg sig blivit förfördelade med det ytterst lilla stationshus som placerats på anläggningen vid Drambo bruks station. :-ras Man ansåg att orten status gentemot Engelsfors skulle stärkas :train2: med ett större stationshus och man förslog då denna byggnad istället.

Tyvärr måste jag meddela förvaltningen att detta hus inte alls passade in på tillgänglig yta och vi behöver söka efter lämpligare objekt på marknaden. :roll:

Men om sanningen skall fram är orsaken den att det plötsligt slog mig att KUJ:s station skulle passa bättre vid ett ännu oplanerat område på anläggningen där jag funderar på att bygga en liten kanalhamn med anslutande järnväg, men ännu inte bestämt vilka byggnader som skall finnas i hamnen.
KUJ:s stationshus, med hamnkontor och allt, skulle ju passa som hand i handske.


-------------------
Liten kortfattad historik om KUJ:s stationsbyggnad:

• 1865-1866 - Stationshuset uppfördes och nyttjades från början gemensamt av de båda nyöppnade linjerna Köping-Uttersbergs Järnväg för trafiken till industriorterna längs Hedströmmen samt Köping-Hults Järnväg för trafik mot Örebro

• 1875 - All persontrafik flyttades till den nya station som byggdes på andra sidan hamnen när Stockholm-Westerås Bergslags järnväg öppnades. Stationshuset blev kvar som administrativ byggnad för KUJ och godsstation vid Köpings hamn

• 1940-talet - Byggnaden kompletterades med ett hamnkontor i de två tillbyggnaderna till höger på nedre bilden

• 1968 - Godstrafiken fanns kvar vid stationshuset fram till 1968

• 2019 - I hamnkontorets byggnad har idag Köping-Uttersbergs Järnvägs museiföreing sina lokaler I stationsdelen serveras luncher vid restaurang Athos som på sommaren har uteservering med idyllisk utsikt över Köpings hamn
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - KUJ:s stationshus i modell

Inlägg av 1956 »

Helt fantastiskt! [JC_doubleup.gif]

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - KUJ:s stationshus i modell

Inlägg av S Johansson »

Så fint det blir. Att du bara kan...
Dessutom en instruktiv film, även om jag aldrig skulle kunna prestera något liknande.
/SJ

Användarens profilbild
Simpan
Inlägg: 187
Blev medlem: 05 mar 2017, 00:09

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - KUJ:s stationshus i modell

Inlägg av Simpan »

Herregud Olle! :shock:
Modellbyggande på en nivå man själv bara kan drömma om, supersnyggt!
Så himla kul att se och höra din video och historien kring stationshuset också.
[JC_doubleup.gif]
Bästa hälsningar,
Simon

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - KUJ:s stationshus i modell

Inlägg av Johan Molin »

Sådär elegant enkelt ser det bara ut när det är någon som verkligen kan som gör det! [JC_doubleup.gif]

Det minns jag när jag var liten och skulle spela piano. När åhöraren sade "Det där var ett svårt stycke" så visste jag att jag inte kunde det ...

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Fler stationshus på gång

Inlägg av ollef »

Jag håller mig envist kvar vid temat Västmanländska stationshus i kartong med samma teknik som för KUJ:s stationshus här ovan.

Nu fortsätter jag med ett par förebilder från linjen Krylbo-Frövi där jag tidigare byggt Fagersta C, som etsad modell.
Bild
Först ut är en modell av Dagarns stationshus, byggd i samma stil som Fagersta C och flera av de andra husen längs linjen, men i typens minsta utförande.
Här på en bild från 2004.

Bild
Stommen har jag försökt att göra så pass enkel att sätta ihop så att barnbarnet, snart 4-år, med "lite" hjälp"
borde kunna pussla ihop och limma samman delarna till ett eget stationshus som hon därefter får "plantera"
nere på sin egna lilla bana i källaren här hemma.

Bild

-------------------------
Förra helgen var det dags, vi fick "låna" barnbarnen i fyra dagar när föräldrarna for till London på fotbollsresa.
(Hur kan man få sådana intressen ???? Vad gjorde jag för fel :-vet-inte
-----------------------------
Här genomgår byggsatsen 4-års-kontrollen med godkänt resultat
Bild
Under stort allvar stryks här lim längs längs monteringsspåren.

Efter att farfar skurit ut delarna kunde hon på egen hand lägga på lim och passa ihop både stomme och fasadsidor.
Min provmodell gjorde nytta som förlaga när det skulle monteras.
Sen fick jag hjälpa till och trycka till fasaderna så att alla tappar låg an mot varandra.

Bild
En bra start på modellbyggeri eller annat hobbypyssel, att själv få ihop något som redan från början ser ut som ett hus
och få placera ut det på sin egen järnväg.

Vid nästa besök fortsätter vi tillsammans med tak och skorstenar.
(Sedan skall jag avsluta med att täcka stommen med ett nytt lager fasad där inte monteringsspåren syns.)

Bild
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Fler stationshus på gång

Inlägg av H0n3 »

Ser väldigt härligt ut. Också kul att kunna involvera småbarnen i bygget. Det kommer de att komma ihåg längre fram när man minst anar det. Bästa sättet att grundlägga kreativa aktiviteter är ju att få vara med och göra och det på egen hand.

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Fler stationshus på gång

Inlägg av ollef »

Nästan färdigt...........

Bild
Kompletterat med yttersta fasadskiktet, tak och snickerierna i takvinklarna.

Återstår att ordna tegelfärg på skorstenarna, men det tänkte jag låta min hjälpreda fixa vid nästa besök.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Fler stationshus på gång

Inlägg av P Falk »

Jättesnyggt bygge, Olle!
Underbart att du får med dig en hjälpreda i processen också. Är övertygad om att det är en väldigt bra investering över tid.
Oavsett om 4-åringen blir modellbyggare eller inte, så ger det en väldigt bra träning i skapandets ädla konst.
Påminns hela tiden om att detta är N-skala (inte H0 eller 0:an). Fantastiskt så mkt fina detaljer du får till. Hatten av för detta! :-J :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - ...

Inlägg av ollef »

Precisionsarbete. [JC_doubleup.gif]

Bild

Lite tegelfärg på skorstenarna var ju det som fattades.

Bild
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Engelsfors-Drambo Bergslag - En doft av 60-tal

Inlägg av ollef »

En doft av 60-tal vid Skultuna

Bild

Uppe på stora anläggningen har klockan tillfälligt vridits tillbaka
för att få en blick av de nyligen påbörjade transporterna av maskiner från stora traktorfabriken i Eskilstuna.

Bild
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - ...

Inlägg av 1956 »

Härliga bilder! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - ...

Inlägg av Johan Molin »

Underbara bilderr, cåväl på traktortåget som på pysslande barnbarn. Härligt.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Påhittade namn - Oväntat sammanträffande

Inlägg av ollef »

Många av oss brukar ju hitta på, mer eller mindre, fyndiga namn på våra samhällen.

En av mina stationer ligger vid det påhittade Drambo bruk, någonstans i Bergslagen.
Från början kallade jag samhället Rambo, en blandning mellan de två bruksorterna Ramnäs och Virsbo här i Västmanland.
När jag sedan byggde till med ett whiskydestilleri ändrade jag namnet till Drambo (A whee little dram )Bild

När jag nu skall bygga om stationsområdet och modellen av Krampens stationshus skall ersätta det gamla huset
har jag samtidigt läst på lite om Krampen och dess omgivningar där KURJ:s smalspårsbana anslöt till stambanan.

Norr om stambanan, precis där KURJ:s stickspår till Krampen viker av mot stationsområdet ligger en sjö.
Sjön visar sig ha namnet Dramboln, ett lite oväntat och lustigt sammanträffande.

Här en bild på stationsområdet vid Drambo bruk som det ser ut nu innan arbetet med stationsbytet har påbörjats.

En lite större bild - 800 px bred
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Påhittade namn - Oväntat sammanträffande

Inlägg av ford1929 »

kul det där med namnet på sjön...det är nästan som att du skulle
köpa en lott :-J
Roger(Forden)

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag

Inlägg av ollef »

Husbyggesperioden avslutad.

Sista husbygget inför omdaningen av Drambo stationsområde avslutat.

En lite större bild - 800 px bred

Då skall också pappersmockupen till godsmagasinet som stått nere på banan i drygt 10 år bytas ut.
Det kommer att gå åt lite schaktarbete då den slutliga modellen är betydligt bredare.

En lite större bild - 800 px bred

Förebilden är godsmagasinet vid Grängesbergs station som i modell har kortats av och spegelvänts.

En lite större bild - 800 px bred

För denna modell har jag gjort ett litet avseg från temat med klipparksmodeller.
Den här är, förutom taken, helt och hållet gjord som 3D-utskrift i resinskrivaren.
Uppdelad i två delar och med separata takstolar då huset i sin helhet inte ryms i skrivaren.

En lite större bild - 800 px bred
En lite större bild - 800 px bred
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag

Inlägg av ford1929 »

Olle skrev Uppdelad i två delar och med separata takstolar då huset i sin helhet inte ryms i skrivaren
kul att se att man kan göra i stort sett vad som helst med
3d teknik. :-T även om skrivarens yta har en begränsning..
men som allting annat så går väl tekniken framåt även på 3d
ang skrivaryta/kostnad för en maskin
...lite sugen blir man på att försöka sej på denna teknik..
man får väl lägga in ett investeringsförslag till "styrelsen" ;)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag

Inlägg av ollef »

Hej!
Avslutar vintern/vårens byggsäsong med en "layout-update-video"



- Lite om bygget av stationshusen från Krampen
- En del rullande tåg med bl.a dubbla TMY:er, Reginor och som avslutning, det fullängds X2000 som jag åter fått fått på räls.

Nu kliver jag upp ur källarn och tar sommarlov ett tag :-CO :regn:
hur länge jag nu kan hålla mig därifrån :-haha
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag

Inlägg av ollef »

Såg att det var länge sedan jag skrev något i denna tråd så jag får väl fylla på med uppföljning efter det förra videoklippet

Även om 2020 ännu inte är avslutat så finns även nu årets slutliga "Layout update" från Engelsfors Drambo modelljärnväg på Youtube.

Då det varit rätt lugnt på själva anläggningen förutom bygget vid Drambo station, gör vi först ett besök i modellverkstan där jag varit desto mer.
- Lite om hur jag använder och jobbar med de nya 3D-skrivarna till delar av modeller.
- Lite om arbetet med framtagning av nya modeller, den här gången 80-talarna i skala N
- Och för er som orkar titta hela vägen (eller snabbspolar förbi snacket :train2: )
--- Några klipp med bl.a 80-talarna på rull runt anläggningen

Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag

Inlägg av 1956 »

Tack för en proffsig och intressant film. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag

Inlägg av Johan Molin »

Jättetrevligt. Stort tack Olle!

Då väntar jag spänt på att du ska printa en "Myrslok" (lastterängbil 957) samt Väderstadverkens sortiment av jordbruksmaskiner! :-CO :=u

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag

Inlägg av St. Mikael »

Intressant och givande film, även för mig som är i en helt annan skala och tillnärming till tåghobbyen. Tack :-T

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag

Inlägg av ollef »

Får önska en God Fortsättning och ett så småningom lite mer normalare Nytt År 2021!

2020 har för min del varit ett spännande år, fyllt av Trial-and-error-utmaningar med den för mig nya tekniken med 3D-printning.
Hur mycket tid som helst har gått åt till konstruktion och testverksamhet som följdes av en rätt omfattande produktion
vid maskineriet i Modellbyggeriet som gav två helt nya produktlinjer med byggsatser som faktiskt mottogs rätt väl på vår lilla marknad.

Det blev inte mycket tid över för eget bygge på anläggningen, men nu lagom till det nya året har jag nått en efterlängtad brytpunkt
och kan ta tag i några arbeten som fått stå tillbaka, bl.a ska det bli lite landskap på en av de sektioner som fortfarande saknar grönska.

Men vad ser jag när jag kommer in i tågrummet...........
En lite större bild - 800 px bred

De tomma ytorna på sektionerna har använts som upplag för "skall-ställa-undan-dom-någon-annan-dag-prylar"
Och faktiskt, det blev just på annandagen jag tog tag i saken och ställde (de flesta) prylarna på plats

En lite större bild - 800 px bred
Det är den här hörnsektionen som står på tur för att få landskap.
Nu är anmälan gjord till Bandistriktet och Trafikverket och arbetet kan sättas igång.

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred
Avspärrningar har satts upp

En lite större bild - 800 px bred
Och sektionen har plockats bort och flyttats till verkstan
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"