Toppbilden, visa:    


Engelsfors-Drambo Bergslag

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Avslut av försäsongen

Inlägg av ollef »

Efter städpatrullens arbete kunde trafiken släppas på igen

Bild
På Engelsfors bangård har de gamla, för 14 år sedan, tillfälligt uppsatta provbryggorna bytts ut mot bryggor i stabilare material.

Bild
Vid utfarten kompletterades installationen med några nya master.

Bild
Linjestolpar sattes upp på de sträckor som saknade, bl.a stolpen med specialinfästning här på bron

Bild
Arbetena sträckte sig hela vägen bort till Skultuna.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Avslut av försäsongen

Inlägg av ollef »

Nykomlingar på anläggningen

Har övat lite för att försöka komma överens med Fusion 360 för CAD-ritning
Resultatet blev modeller av ett par lokomotorer som efter SJ-tjänstgöring gått här vid Östra verken i Skultuna

Bild
Bjurström R18W SJ Zs 53 --------------------------------------- Kockums Z4 SJ Z49 175

Ett par bilder på modellerna i Skultunamiljö.

Bild
Bjurströmmarn i 60-talsanda

Bild
Kockums Z49 två årtionden senare

Efter tjänstgöringen i Skultuna kommer inte modellerna att gå samma öde till mötes som de skrotade förebilderna.
Bild
Dom kommer att tas hand om av ett järnvägssällskap vid Myggebo lokstall

Bild

Där i alla fall Z49 kommer att göra lite nytta med att dra andra fordon vid museet när den väl får sin drivning framåt sommaren.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Nykomlingar på anläggningen

Inlägg av Johan Molin »

Synnerligen trevligt!

Jag förstår dina val. Själv har jag sedan länge letat med ljus och lykta efter information om MHJ:s lokomotor Zs 1, sedermera SJ Z4 136.
Jag har hittat bilder av dess "halvsystrar" BJ Zm4 och Zm 5, samtliga byggda i Kalmar.

Din bjurströmare är inte helt olik BJ-lokomotorerna, om än ingen exakt avbild.

Jag får leta vidare, lite svårfångat med en lokomotor som MHJ ägde mellan 1936 och 1940 ...

(Men skulle du få för dig att göra lokomotorn i H0-skala så hör gärna av dig!) :-CO

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Nykomlingar på anläggningen

Inlägg av 1956 »

Mycket läckert! Jag gillar verkligen, förutom dina fina modeller, bakgrunden med det realistiska perspektivet.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Nykomlingar på anläggningen

Inlägg av ollef »

Tack!

Dert är rätt kul att kunna lufta modellerna i miljöerna framför kameran.
Och lite nöjd är jag också med bakgrunderna där jag med rätt enkla penseldrag fått till både djup och karaktär

Kommer ett par fredagsbilder på Z49:an som bonus.

Bild

Bild
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Nykomlingar på anläggningen

Inlägg av NisseH0 »

Jag hade förmånen att se din bana på riktigt
på en modellbyggarmarknad i Solna innan pandemin kom, mycket imponerande detaljrikedom i n-skala, och kul med någon som bygger modelljärnväg med nutida förebilder.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Nykomlingar på anläggningen

Inlägg av ollef »

NisseH0 skrev: 25 apr 2021, 14:14 Jag hade förmånen att se din bana på riktigt på en modellbyggarmarknad i Solna innan pandemin kom,
mycket imponerande detaljrikedom i n-skala, och kul med någon som bygger modelljärnväg med nutida förebilder.
Ja, i Solna var det en efterlängtad provkörning för den nya varianten av utställningsbanan,
sen har det ju av kända orsaker hittills inte blivit någon mer visning.
Får väl se vilka möjligheter som dyker upp framöver..............
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Nykomlingar på anläggningen

Inlägg av Johan Molin »

Du får väl säga som Ian Anderson i en intervju jag hörde bara häromdagen: Kanske till 2023, utomhus och med sittande publik ...

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Gäddström - ett kommande höstprojekt?

Inlägg av ollef »

Gäddström - ett kommande höstprojekt?
Får önska er en skön sommar
- det är ju ett tag kvar till höst och byggsäsong men planer kan man ju smida under tiden.

Jag har länge velat bygga några fler byggnader från min närmiljö i Skultuna, gärna någon typ av bruksmiljö. Har ju hittills bara byggt stationshuset, en cykelverkstad och så vårt eget hus.
Jag har inte hittat någon bra, tillräckligt stor ledig yta på banan där en sån miljö skulle kunna klämmas in.

Men arbetet med de små lokomotererna, här ovan i tråden, gav mig plötsligt helt nya uppslag och jag har just börjat stuva om i tankarna för planeringen av de delar av banan som ännu saknar landskap, Gubbfallet och Gubbagropen som jag kallar för pensionärsytorna.
Bild
Byggnaderna som nu är aktuella har vi passerat dagligen de tre senaste åren under våra morgonpromenader.
Helt utan tanke på modellbygge, men nu är korpgluggarna ordentligt öppnade.
Bild

Fastigheten som kallas för Gäddström tillhör Skultuna Messingsbruk men tillverkningen i fastigheten är sedan länge nedlagd.
Den består av ett flertal äldre industribyggnader på olika höjdnivåer, ut- och tillbyggda allt eftersom behov för verksamheten har uppstått.
En del av lokalerna är numera uthyrda till mindre företag eller föreningar, andra lokaler står förmodligen tomma.
- En klart lockande förebild och en modell av den blir nog både rolig och utmanande att konstruera och bygga.

Bild
Enligt Eniros flygfoto är fastigheten c:a 100*60 meter, vilket i N-skala skulle bli ungefär 75*40 cm.
Fortfarande en rejäl klump, men jag tror att den skulle passa in enligt mina nya planer.

Nu är det bara att börja samla underlag för ritningar.
Ut och fotografera (och mäta) från de vinklar man kommer åt.
Och sedan bygga en enkel mockup för att se om utrymmet räcker

Fortsättning följer..........
Senast redigerad av ollef den 18 jun 2021, 22:11, redigerad totalt 3 gång.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Gäddström - ett kommande höstprojekt?

Inlägg av ollef »

Några bilder till under tiden som jag försöker sammanställa underlag och letar mer info om byggnadernas historia.

Bild
Många fönster blir det här också........

Bild
På baksidan av mellanskeppet håller man på att lägga nytt tak över det gamla.

Bild
Övre skeppet inrymmer idag Brukshotellets konferenslokaler.

Bild
Komplexet från framsidan?
Takvinklarna lär också bli en utmaning, men det är ju det som är kul med modellbygge.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Gäddström - ett kommande höstprojekt?

Inlägg av Johan Molin »

Här får man se till att sätta på sig haklappen i god tid! Jag som älskar gamla verkstadsmiljöer (indoktrinerad av såväl Norrköping som Motala Verkstad) älskar sånt här!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Gäddström - ett kommande höstprojekt?

Inlägg av St. Mikael »

Så spännande! Detta blir en sann glädje att följa med på! Och helt säkert mycket lärorikt också!
[JC_doubleup.gif] Michael

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Gäddström - ett kommande höstprojekt?

Inlägg av ollef »

Johan Molin skrev: 12 jun 2021, 16:07 Här får man se till att sätta på sig haklappen i god tid! Jag som älskar gamla verkstadsmiljöer (indoktrinerad av såväl Norrköping som Motala Verkstad) älskar sånt här!
Det är nog ingen brådska med haklappen ännu Johan Spar den tills framåt vintern, då kanske det "riktiga" bygget är på gång :-BS
Men lite grundforskning är i alla fall avklarad.

Efter några återbesök har jag fått någorlunda klart för mig hur de många huskropparna hänger ihop och efter en hel del ritande följt av lite pappslöjd är mockupen klar.

Bild

Utrymmeskraven för komplexet verkar inte bli större än att det passar in där jag hoppats, i en sluttning ner mot ån.
Nu behöver jag skissa lite mer på placering så att komplexet även passar in i omgivningen för en möjlig anslutning av ett industrispår upp mot närmaste stationsområde.
Förebildens verkstad saknar helt järnvägsanslutning, men här på modellen vore det trevligt att bygga det industrispår man aldrig byggde ner till till bruket.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Gäddström - ett kommande höstprojekt?

Inlägg av ollef »

Fick lov att röja upp lite i Gubbagropen innan det gick plocka in mockupen så att den fick plats ungefär där jag tänkt mig.
Det ser ut att fungera med både storlek och placering i höjdled.

Bild

Med lite justeringar med bl.a. en liten minskning kurvradierna på de två huvudlinjerna siktar jag just nu mot denna skiss.

Bild

Från de två utdragsspåren i nederkant vid Skultuna station skulle det gå att bygga ett nytt anslutningsspår ner till verkstan
trots att spåren ligger på utsidan och behöver dras genom en kulvert under huvudlinjerna.
Lutningen blir kanske lite brant, men kan kanske ändå hållas inom rimliga gränser. Det blir ju bara enstaka vagnar som skall dras fram och tillbaka.

Nu få skissen ligga och marinera under sommaren innan jag börjar, det kan ju dyka upp nya och annorlunda uppslag och idéer under tiden.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Drivning till liten och lätt lokomotor i skala N

Inlägg av ollef »

Nu har jag fått rull på en av Z49:orna :play:

Bild

Visade för ett tag sedan proven med några 3D-printade Z49:or tänkta som modeller utan driv.
Men när de stod klara ändrade jag mig och ville gärna ha någon av dom rullande.
Efter tips i forum och FB-grupper beställde jag några olika 6 volts minidrivningar för att prova.

Bild

Från Doehler & Hass beställde jag ett par PD06A-3-dekodrar anpassade för att kopplas direkt på 6 voltsmotorer samt några små backup-kondensatorer.
Väldigt glad att dekodrarna hade förlödda kablar även på vs och ground där kondensatorn skall kopplas in.

Bild

Lika glad var jag att jag beställde två stycken PD06:or då den första plötsligt blev glödhet och släppte ut sin blåa rök.
Jag hade lite för bråttom när jag med "skohorn" försökte passa in drivning, dekoder, kondensator och lite för yvigt kablage och lyckades kortsluta mot rälsen
- vad jag nu hade att göra där så nära rälsen......Och nu har jag ingen dekoder till Bjurströmmarn. :-Dia

Bild
Lite bättre så här
Svansen är backup-kondensatorn

Bild
Loket med driv vägde bara 9 gram och man fick trycka ned det med fingret för att ens kunna programmera det på prog-spåret
och det tog inte emot nya kommandon om man lyckades få det att rulla utan fortsatte i samma fart
Bild
I gömmorna hittade jag några gamla blysänken som plattades till lite och placerades i front och akter. Ytterligare 3 sänken plattades till tunna skivor och placerades i taket.
Nu hade jag adderat 8 gram extra och det räckte för att få kontakt och förhoppningsvis tillräcklig tyngd för att dra ett par vagnar.

Bild
Klar för provkörning :train3:
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Drivning till liten och lätt lokomotor i skala N

Inlägg av Johan Molin »

Intressant Olle!
Jag blir framförallt intresserad av drivningen och var du hittat den. Tidigare fanns det ju australier som kunde åstadkomma alla möjliga varianter av detta. Och jag letar efter en treaxlig smalspårsdrivning, hittills utan resultat tyvärr.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Drivning till liten och lätt lokomotor i skala N

Inlägg av ollef »

Johan Molin skrev: 08 jul 2021, 00:14 Intressant Olle!
Jag blir framförallt intresserad av drivningen och var du hittat den. Tidigare fanns det ju australier som kunde åstadkomma alla möjliga varianter av detta. Och jag letar efter en treaxlig smalspårsdrivning, hittills utan resultat tyvärr.
Köpt den via Ebay och där sökt på TGW TU-TMC100
TGW har några olika minidrivningar köpte även en TU-16A med ännu kortare hjulbas och från ARU en liknande drivning A4008 Power N16G också via Ebay hos handlaren plazajapan.com
Leveranstid ett par månader från Japan om de inte är "tillfälligt slut" hos handlarna.
Samtliga driv jag tittat på har varit tvåaxliga.............
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Årets videotur längs linjerna

Inlägg av ollef »

EDMJ 2021 - Årets layout tour på Engelsfors-Drambo Modelljärnväg.

Har från min sida varit lite lägre aktivitet än vanligt den senaste tiden.
Men jag har efter en del rutinändringar i alla fall åter börjat komma igång med 3D-printandet för Frykmodell.

Den lite lägre bygg- och produktionsaktiviteten har istället gett mig lust att gå med kameran längs linjerna så här blev det:

En 12-minuters tur längs mina mellansvenska järnvägslinjer som de ser ut nu i augusti 2021 innan delar av banan plockas ned för vidare utbyggnad.
Det blir både rullande tåg och nedslag på detaljer längs linjerna.
Som avslut en liten blick framåt om vad jag planerar i nästa steg.

Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Gäddstöm - har kommit igång med ritarbetet

Inlägg av ollef »

Under sommaren skrev jag lite om ett kommande byggprojekt i anläggningens "Gubbagrop", som jag nog skulle ta tag i under hösten. Nu är hösten här, trädgårdsmöblerna är på väg att ställas undan och jag har börjat rita lite på det 5-skeppiga verkstadsskomplexet vid norra delen av Skultuna Bruk.

Bild

Bilden visar ett utsnitt från pågående arbete med det västra skeppets tegelbyggnad, mycket tegel och många fönster blir det..........
På denna fasad återstår nu bara finliret med detaljer och skavanker samt lite inredning innanför några av fönstren för att liva upp utseendet.
Men det spar jag till senare, fortsätter nog istället med att rita fasaderna till de andra skeppen,
nu när jag fått lite flow i arbetet med fönster och dörrar.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Gäddström, ritarbete pågår

Inlägg av ollef »

Har varit lite tyst här ett tag på forumet från min sida.
Nu, när en dryg månad gått sedan senaste inlägget har vintern börjat ta sitt grepp runt förebilderna till pågående bygge.
Bild
Bild

Har nu gått runt två varv och ritat alla fasadytor på byggnaderna.
- Första varvet fasader och fönster, andra varvet detaljer och tak mm

Och det är först nu det "riktiga" modellbygget kan ta sin början med att skära ut och prova in alla delar till de skilda
byggnadernas stommar och sedan fortsätta med att skriva ut, skära till och limma alla fasadytor.

I ett senare skede, när man ser hur måtten blev är det dags för att planera takens utformning.
Har inte bestämt vilket material som skall användas till taken ännu
Papp eller mönstrade styrenark, kanske kompletterat med en del 3D-printat.
Taken är ju tyvärr det som oftast syns mest på ett modellbygge när man tittar lite från ovan.

Bild
Det blir ett gytter av huskroppar när man ser komplexet från sydsidan

Bild
Här har vi tagit oss lite längre in längs det centrala skeppet.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Gäddström, ritarbete pågår

Inlägg av Johan Molin »

Inte undra på att du valde denna förebild! Det verkar ju vara ett helt oemotståndligt bygge, och riktigt fint blir det också! Sex mässingsljusstakar av fem möjliga!

Användarens profilbild
runhällen
Inlägg: 67
Blev medlem: 08 jan 2017, 17:55

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Gäddström, ritarbete pågår

Inlägg av runhällen »

Bilderna får mig direkt att tänka på en byggare som kan studeras på youtube: https://www.youtube.com/c/Chandwell

Han bygger också i skala N och mycket med kartong. Gärna Wheatabix frukostflingor... Fasaderna printar han med en bläckstråleskrivare. Man skulle kunna tro att det skulle bli väldigt platt men varje fall på foto ser det väldigt bra ut. I stället för att med olika tekniker försöka efterlikna verkligheten printar han foton av den.

I en av sina senaste filmer beskriver han generöst alla material han arbetar med.

/Mats B

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Gäddström, ritarbete pågår

Inlägg av ollef »

runhällen skrev: 01 dec 2021, 10:08 Bilderna får mig direkt att tänka på en byggare som kan studeras på youtube: https://www.youtube.com/c/Chandwell
Tack Mats för länken till videorna om Chandwell.

Såväl skala som arbetsflöde och material känns ju väldigt bekanta från min horisont.
Även om ytorna är väldigt släta kan man med skuggningar etc uppnå en mycket realistisk effekt
framförallt om man ser modellerna på normalt "tittavstånd"

Google maps och liknande tjänster kan ju användas till mycket som t.ex när han från screenshots ritar upp fasadkonturerna till modellerna. Ungefär som när jag jobbar från egna foton.
Sedan gör vi ungefär på samma sätt och lägger konturerna över passande "färdiga" stenmönster eller ritar egna rappade/teglade fasadytor och skriver ut på bläckstråleskrivare.
Att göra fasader direkt från foton går ju bara undantagsvis, då man sällan kan komma tillräckligt långt ifrån byggnaden för att få rätt proportioner och vinklar och ofta skyms stora delar av folk, träd, skyltar och annat ovidkommande;-)

Skillnaden är väl att han även tar höjd för att få med inredning och belysning i konstruktionerna.
Medan jag helt skippat det och istället ritar fönsterramar med gardiner och inredning och ibland även med fönsterblänk skymtande direkt på fasadutskriften.
På det viset slipper jag både skära ut och spröjsa alla fönster. Mitt aktuella projekt har ju säkert runt 200 fönster!!!!!

Bild
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Gäddström, ritarbete pågår

Inlägg av ollef »

Dublettpost borttagen
Senast redigerad av ollef den 12 dec 2021, 23:21, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Gäddström, ritarbete pågår

Inlägg av Johan Molin »

En annan välkänd person som ju arbetar mycket med fotografiska hussidor är ju proffsbyggaren Lance Mindheim. Men det är kanske lite lättare i Miamis industridistrikt; de flesta byggnaderna är ju avbildade fyrkantiga lådor ...

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Vad skall det bli i Gubbagropen?

Inlägg av ollef »

Senaste tiden har mina inlägg mest handlat om vad som gjorts och inte så mycket om hur jag gjort.
Men nu börjar jag närma mig den punkt där det "riktiga" modellbyggararbetet skall påbörjas, helt från grunden på en ny area i rummet efter en lång tid av planerings- och ritarbeten.

Bild

Så nu tänker jag försöka att lägga upp en lite mer samlad bygglogg för det pågående arbetet med "Gubbagropen" på hemsidan.
Här på forumet kommer det nog som tidigare lite då och då några mer summariska rapporter.

https://frykmo.se/mj/gubb00.html

Där finns redan nu en hel del om förberedelser och arbetet med att rita underlag till verkstadsbyggnaderna.
- Dels på en mer översiktlig nivå med de olika momenten beskrivna
- Men också med knappar som länkar till mer detaljerad info där den som vill titta lite djupare kan botanisera
- Just nu finns det även en del beskrivningar av flöde och hur jag använder vissa verktyg i Corel Draw under ritarbetet
som kanske kan intressera de som använder det verktyget.
- Andra ritprogram har säkert liknande funktioner som man kan relatera till.
-------------------
När jag har letat historisk information och bilder för de aktuella byggnaderna har jag ännu inte fått så bra träffar
men hittade följande filmade guldklimp på Kulturarv Västmanland om Svenska Metallverkens verksamhet år 1918.



Hela den 18 minuter långa filmen är ett mycket intressant tidsdokument om Metallverkens olika verksamheter.
Vid minut 11 börjar avsnitten om verksamheterna i Skultuna
- Först från sågverket, som ännu var i drift när vi på 80-talet flyttade in som grannar till sågen
- Sedan en del från kärlfabriken i byggnaden Pommern, som är en del av mitt modellbygge
--------------------------------
I väntan på att jag sätter igång med det riktiga modellbyggandet har jag nu gjort klar en illustration med samtliga fasader till den första etappen i modellbygget.

Bild
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Vad skall det bli i Gubbagropen?

Inlägg av Johan Molin »

Ojojoj, undrar om en haklapp kommer att räcka?

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Vad skall det bli i Gubbagropen?

Inlägg av thorpe »

Jag lånar barnbarnets med förstyvad ficka!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Vad skall det bli i Gubbagropen?

Inlägg av ollef »

Då har bygget kommit igång, om än så länge bara i provfasen
En lite större bild - 800 px bred
Klart att börja.
- Ark med 1 och 2mm kartong, 3M Photomount för att limma pappret på kartongen, Stanley-kniv, brytbladskniv och skalpellen för finare arbeten längre fram.
En lite större bild - 800 px bred

Stommarna är tänkta att sättas ihop på detta sätt med utskurna skåror där mellanväggarna flätas samman med mittväggen
På ytterväggarna har limmats extra skivor med mellanrum som bildar monteringsspår för mellanväggarna.
På det viset blir det en rätt stabil konstruktion som under bygget kan sättas ihop och plockas isär utan att behöva använda lim.
-----------------------
Första provmontering - Finn fel fel
Det blir alltid några fel vid första provet.
• Feltänk vid konstruktionen
• Delar som fattas  
• Några mått som blivit fel.

Så tillbaka till ritbordet och justera. Bl.a. så behövde fler delar göras på 2mm kartong för att bli stabilare.
Den här byggnaden blir ju betydligt större än tidigare byggen i samma teknik där det räckte med 1mm kartong.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Vad skall det bli i Gubbagropen?

Inlägg av ollef »

Efter justeringarna passade delarna bättre .

En lite större bild - 800 px bred
Första skeppet under provmontering

En lite större bild - 800 px bred
Sen var det bara att följa upp med nästa stomme och koppla samman de båda huvudskeppen i komplexet.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Vad skall det bli i Gubbagropen?

Inlägg av Anna-Carin »

Vilken praktisk metod, den ska jag lägga på minnet. Det ska bli spännande att se det här komplexet växa fram!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Vad skall det bli i Gubbagropen?

Inlägg av ollef »

Anna-Carin skrev: 19 dec 2021, 13:38 Vilken praktisk metod, den ska jag lägga på minnet. Det ska bli spännande att se det här komplexet växa fram!
Tack [JC_doubleup.gif]
Såg nu att jag som vanligt börjat redovisningen mitt i arbetet. :=nee
Hade ju tänkt att visa flödet med den här typen av konstruktion hela vägen från början. Så här kommer dom första stegen, lite i efterskott......

En mycket stor del av arbetet med bygget görs i ritprogrammet under konstruktionssfasen.
Kan kännas lite overkill, men det har man igen när man kommer till det riktiga bygget, då är ju redan alla mått på plats.
Bara att skriva ut. limma, skära och montera ihop (även om det alltid behövs några manuella korrigeringar under arbetet ;-)

Bild
Från skisserna gör jag en översiktsritning över byggnaden. Där ritas alla väggar in med rätt tjocklek och längd och med tanke på hur de skall fästas samman.

Den här gången har jag satt namn och färgkodat alla delar redan från början. Då blir det lättare att hålla reda på hur tjock kartong delen skall limmas på och var den skall sitta vid montering.
I det här komplexet blir det ju rätt många delar som kommer att likna varandra

Bild
Med måtten från översiktsritningen och de tidigare fasadskisserna ritas de olika väggarna med namn och färgkoder.
De ljusgröna ytorna på väggarna är markeringar för var de olika stödbitarna skall placeras för att skapa monteringsspår

På hemsidan ska jag försöka hålla infon lite mer strukturerad :=Koko
https://frykmo.se/mj/gubb00.html
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Vad skall det bli i Gubbagropen?

Inlägg av ford1929 »

:-T snyggt
Roger(Forden)

BEF
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 okt 2012, 19:07
Ort: Skåne-Tranås

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Vad skall det bli i Gubbagropen?

Inlägg av BEF »

Olle,
Vad använder du för lim för att fästa utskrifterna på kartongen. Det är ju viktigt att delarna inte blir skeva. Jag skulle nog använda något spraylim typ 3M Photo Mount eller liknande.
Mvh/Bertil

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Vad skall det bli i Gubbagropen?

Inlägg av ollef »

BEF skrev: 20 dec 2021, 08:21 Olle,
Vad använder du för lim för att fästa utskrifterna på kartongen. Det är ju viktigt att delarna inte blir skeva. Jag skulle nog använda något spraylim typ 3M Photo Mount eller liknande.
Mvh/Bertil
Se ett par inlägg högre upp i tråden ;)

Jo, jag använder 3M Photomount för detta.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Vad skall det bli i Gubbagropen?

Inlägg av ollef »

Resultatet av helgens julpyssel.
Klippa-och-klistra, prova-och-passa

Bild
Så nu är stomdelarna inpassade och löst sammansatta till samtliga skepp och utbyggnader på Gäddströmsverkstäderna.

Bild
Nu blir det en kort paus i arbetet sen börjar nästa etapp med att börja mäta upp takytor och takvinklar.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Vad skall det bli i Gubbagropen?

Inlägg av St. Mikael »

Olle, tack för att du visar ditt bygge! Fast än jag bygger i en annan skala med andra tekniker och material, är det både lärorikt och inspirerande att följa med i processen [JC_doubleup.gif]
I samma släng får jag passa på att uttrycka min uppskattning till Graffen, som ska ge sig på industribygging från "Red dead redemption.." [JC_doubleup.gif]
Michael

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Vad skall det bli i Gubbagropen?

Inlägg av ollef »

Arbetet i Gubbagropen är igång igen och det blir delvis nya vägar mot målet.

Bild
Efter att med kartongbitar ha provat in alla takytor och vinklar var det dags att fundera på hur takplåtarna skulle göras.
- Ska de vara ritade på papp/kartong som limmas på de släta takytorna på samma sätt som fasaderna?
--- Blir nog tyvärr lite dålig reliefeffekt, trots skuggning och den bristen syns ju extra tydligt på taken.
- Färdiga styrenark med plåtstruktur?
---Kan nog bli bra, men man behöver kolla upp vilka typer av ark med plåttak som finns för att få rätt typ till den här byggnaden i skala N

Jag tänkte istället ge mig på ett tredje alternativ - försöka rita egna tak och skriva ut med 3D
- Om det går bra kan jag anpassa plåtlängder och läggning till takytor, ränndalar och ventilationshuvar
- Då kan jag nog också få till detaljen med plåtarna på delarna av det gamla slitna och lappade taket som ännu inte var utbytta när jag fotograferad.
Bild
En lite större bild - 800 px bred
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Vad skall det bli i Gubbagropen?

Inlägg av Johan Molin »

Ett fruktansvärt roligt projekt! Jag är djupt avundsjuk över att inte ha någon motsvarighet längs den lilla hästholmabanan.
Iofs har jag mer än en gång tänkt bygga en H0-skalemodell av Motala Verkstad. Men då får jag nog riva allt jag byggt hittills, och det känns inte bekvämt.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Vad skall det bli i Gubbagropen?

Inlägg av ollef »

Johan Molin skrev: 04 feb 2022, 14:19 Ett fruktansvärt roligt projekt! Jag är djupt avundsjuk över att inte ha någon motsvarighet längs den lilla hästholmabanan.
Iofs har jag mer än en gång tänkt bygga en H0-skalemodell av Motala Verkstad. Men då får jag nog riva allt jag byggt hittills, och det känns inte bekvämt.
Ja, verkstäder har ju en tendens att bli rätt stora till ytan.
Då passade min förebild alldeles utmärkt, men det är ju bara övre verken, ett utsnitt av bruksområdet.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Vad skall det bli i Gubbagropen?

Inlägg av ollef »

Den här varianten öppnade plötsligt för fler nya idéer och alternativ för det fortsatta arbetet och kompassen ställdes om.

Om jag nu 3D-printar taken skulle jag ju lika gärna kunna fortsätta nedåt och printa de släta väggarna i samma stycke.
Måtten har jag ju redan både i datorn och hur det blev i verkligheten på kartongmodellen.
Bild
- Det blir ingen skillnad i grundkonstruktionen
- Jag kommer fortfarande att limma fasadytorna med ritade tegelmönster, fönster och skuggningar på de släta väggarna.
- Man riskerar inte att de relativt tunna printade takytorna slår sig.(Fast färdiga styrenark eller "krusad" folie hade inte heller slagit sig)
- Det löser också ett par andra problem som jag funderat på utan att bli nöjd med alternativen.
-- Fasaderna har en karakteristisk dekorkant med tydlig relief i överkant.
-- Den skulle bli konstig i hörnen om man bara använde de släta ritade fasaderna
-- Och det skulle ha blivit mycket pill och inte bra om man försökte skära till smala (0,5mm) remsor och limma.
Med 3D-printning av hela huskroppen kan man bygga dekorkanten direkt i anslutning till takfoten och sedan skära till och limma fasadytan direkt nedanför.

Bild

Men för att kunna printa tak behövs en skrivare med lite större byggyta än vad mina Photon S hanterar för att hålla ner antal delar som skall skarvas ihop.
Men för en gång skull råkar tajmingen vara väldigt god.
Fick för två veckor sedan hem en lite modernare skrivare med rejäl badbalja som behöver trimmas in.
Bild
Den gamla skrivarens byggyta är 121*68*165 (l*b*h) jämfört med den nya 197*122 samt 245 mm på höjden om man önskar

Så nu är det bara att sätta igång med provutskrifter..........
Några byggnader får delas på lämpliga ställen. Byggnaden i printern är 188 mm lång, d.v.s 9 mm tillgodo till maxlängden. :-)
Bild

Och som sagt, skrivare och modeller behöver trimmas in innan rätt kombination för exponeringstider m.m. hittas.
Taket och huset till vänster fick för lite exponering i startlagren och släppte delvis från plattan.
Och huset till höger hade perfekt exponering, men drabbades av att Snål-Olle inte fyllt på tillräckligt med resin i baljan.
Surt, det fattades bara någon centiliter.

Men skrivaren jobbar på och under kvällen bör jag ha ett par huskroppar klara.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Vad skall det bli i Gubbagropen?

Inlägg av ollef »

Nu har printern gjort vad den kan.
Bild

Mittenskeppet består av 3 byggnader som var och en fick plats i skrivaren utan att behöva delas
Den större lösa takytan spänner över två byggnader och skrevs därför ut som en separat del.

Bild
Sammansatt blir det så här

Och avsnittet med det gamla slitna taket då?
Bild
Jo, det blev som jag önskade.
Får önska trevlig helg!
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Drambo Moppers på utflykt

Inlägg av ollef »

Nu när restriktionerna börjar släppa även i Engelsforsregionen passar Drambo Moppers på att lufta sina fordon.
Bild
Först på väg till föreningsmöte vid stationshuset i Skultuna.
Bild

Bild
Sedan gör man ett besök hos de snälla mc-farbröderna Raging Raisins i Drambo.
Bild
---------------
De små brickorna med tallrikar och flaskor är nog det minsta jag skrivit ut på 3D-skrivarna.
Bild
Efter att ha målat upp maten på tallrikarna kan man duka upp en måltid med fyra brickor på en cm2

Förstoringslampa och en ännu fint formad pensel i minsta storlek gjorde arbetet lite lättare.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Drambo Moppers på utflykt

Inlägg av Anna-Carin »

Härliga scener, och rolig användning av 3D-printern! :lol:

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Drambo Moppers på utflykt

Inlägg av P Falk »

Du milde tid.. :shock:
Och jag som tycker 0-skalans figurer är pilliga ibland vad gäller målning. Och du printar o målar glatt i N-skalan.. Hatten av för det!
Kåkarna i resin ger absolut mersmak. Taket med alla plåtarna var läckert! :-J :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Drambo Moppers på utflykt

Inlägg av ollef »

Nu var det nog snart en månad sedan jag hörde av mig nere från Gubbagropen.
Hamnade som vanligt lite längre tid än jag trodde bakom datorn med takläggningen.
Min vana trogen har jag en tendens att fastna i detaljer och överarbeta saker och ting, bara för att det är så roligt att rita..........

Men nu har jag äntligen börjat låta skrivaren jobba med de taklagda huskropparna.

En lite större bild - 800 px bred

Till dom här husen har jag ritat profiler till två typer av plåtar, en äldre vågformad (sinus) och en kantig modernare (trapets) till utbytta tak.
Bild
Profilerna "dras ut" till passande längder:
- antingen till hela taklängder där varje delplåt vinklas en grad så att skarven blir tydlig
- eller som singelplåtar som kan läggas på lite mer personliga sätt vid lagningar eller som sneda plåtar på slitna tak.

Bild
Plåtarna vinklas in efter taklutning och har sedan duplicerats till större sjok
Bild

Där taken möts behöver man göra plats för ränndalar så delar av de räfflade sjoken får skäras ut.
Bild

Därefter fyller man på med lägre släta ytor för ränndalen.
Bild

Det är här man kan börja prata om lite överarbetning.
Förebildens böjda takplåt i vinkeln var en utmaning att få till.
Så kan man ju redan från början få dit alla skorstenar och ventlilationsrör med täckplåtar och allt, direkt inbakat i taket.
Och jag bara älskar den här typen av ventilkupor med "vindflöjel" och hoppas att de blir kvar under utskriften

Bild

Det gick ju åt några provkörningar för att trimma in nya skrivaren och den här typen av modeller som kan skrivas ut
direkt på byggplattan, och man är glad dom gånger det ser ut så här när man plockar ur skrivaren efter drygt tio timmars printjobb.
Det här är precis vad som får rum på längden i printbaljan.

Och dom där ventilhuvarna då?
Bild
Jo, dom blev som önskat, får bara vara lite försiktig vid hanteringen då dom ju sticker ut lite på höjden...........

Nu är jag en bra bit på väg:
Bild
Tio av fjorton husdelar utskrivna, den elfte på gång i skrivaren, den tolfte körs i natt och den trettonde ligger på ritbordet.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen

Inlägg av ford1929 »

alltid kul att följa dina projekt... :-T
Roger(Forden)

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen

Inlägg av robbox »

Läckert att dig arbete praktiskt med skrivaren. Speciellt slabbet efter utskriften. Mycket inspirerande.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen

Inlägg av ollef »

robbox skrev: 28 feb 2022, 09:37 Läckert att dig arbete praktiskt med skrivaren. Speciellt slabbet efter utskriften. Mycket inspirerande.
Inspirerande med slabbet [JC_doubleup.gif] ?
- Tja, vi har väl alla våra böjelser :-JJ
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen

Inlägg av Johan Molin »

Ett otroligt intressant projekt! Gammal svensk industriarkitektur är synnerligen värd att bevara, även i modell.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"