Toppbilden, visa:
Engelsfors-Drambo Bergslag
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen
Håller med! Och att få med så mycket detaljer i 1:160!
Men en sak som jag funderar över när det kommer till tekniken att kunna skriva ut modeller på det här sättet. Det måste vara kul att få fram hus lite snabbare än förr, men förtar det också lite av glädjen i det gamla hantverksmässiga sättet att bygga, med träflak, kniv och lim? Har själv ingen erfarenhet av denna nya teknik.
Men en sak som jag funderar över när det kommer till tekniken att kunna skriva ut modeller på det här sättet. Det måste vara kul att få fram hus lite snabbare än förr, men förtar det också lite av glädjen i det gamla hantverksmässiga sättet att bygga, med träflak, kniv och lim? Har själv ingen erfarenhet av denna nya teknik.
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen
Ärligt talat, snabbare blir det nog inte heller då jag tycker det är roligt att rita och dröjer mig kvar allt för länge vid alla detaljer.NisseH0 skrev: ↑12 mar 2022, 23:09 Men en sak som jag funderar över när det kommer till tekniken att kunna skriva ut modeller på det här sättet. Det måste vara kul att få fram hus lite snabbare än förr, men förtar det också lite av glädjen i det gamla hantverksmässiga sättet att bygga, med träflak, kniv och lim? Har själv ingen erfarenhet av denna nya teknik.
Sedan är det än så länge en utmaning med ritandet, då jag ännu inte behärskar ritprogrammets alla möjligheter utan provar mig fram.
Har aldrig byggt med träflak, så i det här fallet är det den tillskurna kartongstommen som ersätts.
Men det ligger lite i vad du funderar på, men nu idag har jag äntligen nått den milstolpe då jag tar fram stålskala, kniv och lim för fasadmontering.
Samtliga hus i verkstadskomplexet klara för takmålning och fasadmontering.
Fasadytorna som jag ritade för ett halvår sedan kontrollmäts och justeras efter hur bygget verkligen blev.
Efter utskrift på fotopapper dränker jag in ytorna med retuscherfernissa för att binda och skydda bläcket.
Jag inbillar mig också att detta gör att bläcket blir lite mer motståndskraftigt mot blekning, men det är bara vad jag tror.
Sen får arken hänga på tork i några timmar.
Baksidorna på de tillskurna fasadytornaerna sprayas med 3M Photo mount och trycks på plats.
Först ut blev mellanskeppet där gjuteriet, den äldsta byggnaden i komplexet, står längst bort
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen
[media][/media]Verkligen imponerande skärpa i dessa hus,
man tror ju inte att detta är n-skala!
Tack för förklaring av arbetsprocessen, med denna nya teknik ligger vad jag förstår utmaningen i själva ritprocessen, något som man säkert kan utveckla hur långt som helst
man tror ju inte att detta är n-skala!
Tack för förklaring av arbetsprocessen, med denna nya teknik ligger vad jag förstår utmaningen i själva ritprocessen, något som man säkert kan utveckla hur långt som helst
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen
Bygget av verkstadskomplexet har landat i och med att resten av fasaderna limmats på plats.
Nu blir det kanske en liten paus i bygget innan anläggningsavdelningen inkallas för att bädda in byggnaderna i sluttningen
från de bakersta byggnaderna ner till ån.
Några bilder till från komplexet just nu.
Nu blir det kanske en liten paus i bygget innan anläggningsavdelningen inkallas för att bädda in byggnaderna i sluttningen
från de bakersta byggnaderna ner till ån.
Några bilder till från komplexet just nu.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
- Anna-Carin
- Inlägg: 476
- Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen
Väldigt snyggt och övertygande! Roligt att ha fått se det växa fram, det är en intressant kombination av metoder du har använt.
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen
Imponerande byggkomplex!
Jag är också imponeraad av nytänkandet Du visar vad det gäller byggmetoder!
Jag är övertygad om att det blir väldigt snyggt när Du har bäddat in byggnaderna i landskapet.
MVH / Per N
Jag är också imponeraad av nytänkandet Du visar vad det gäller byggmetoder!
Jag är övertygad om att det blir väldigt snyggt när Du har bäddat in byggnaderna i landskapet.
MVH / Per N
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen
Mycket fint. Man kanske skulle börja om i N-skala och tillverka Motala Verkstad?
Känns som alltför myckert jobb och resurser skulle bli bortkastade, men nog kittlar dert lite grann ...
Känns som alltför myckert jobb och resurser skulle bli bortkastade, men nog kittlar dert lite grann ...
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen
Tack!Anna-Carin skrev: ↑17 mar 2022, 07:56 Väldigt snyggt och övertygande! Roligt att ha fått se det växa fram, det är en intressant kombination av metoder du har använt.
Jo, det har varit en intressant resa när metoderna ändrades och växte fram under resans gång, men resultatet har så här långt blivit som jag tänkt från början.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen
Innan jag fortsätter med markanläggningen bestämde jag mig plötsligt för att komplettera med det hus i änden av komplexet som jag från början uteslöt från bygget för att jag inte trodde att det skulle få plats och för att den egentligen inte tillhör verkstadskomplexet, byggt runt år 1900.
Det är en av det gamla brukets tre brännhyttor, som återuppbyggdes direkt efter en stor brand 1780.
Byggnaden har därför en helt annan karaktär med sina vitkalkade grova stenmurar som inte alls passar att återge i modell med samma släta utskrivna pappersfasader som de andra byggnaderna med sina fönsterrika tegelfasader.
Och trots att Coviden också plötsligt slog till samtidigt, så att kroppen gick upp i stabsläge, gick bygget av den nästan fönsterlösa byggnaden rätt snabbt.
Fotograferade och mätte i lördags och på tisdag kväll stod modellen målad och klar.
(Covidanfallet var väl relativt lindrigt, som en vanlig influensa och nästan över när bygget var klart)
Alltihop 3D-ritat och tillverkat i ett enda stycke.
Och under tiden färgen torkade passade jag på att förbereda för markarbetena med lite smådetaljer vid gatunivån
där det blir svårt att senare komma åt mellan husen.
Trappor och ramper till dörrar och portar samt hål för brunnslocken.
Det är en av det gamla brukets tre brännhyttor, som återuppbyggdes direkt efter en stor brand 1780.
Byggnaden har därför en helt annan karaktär med sina vitkalkade grova stenmurar som inte alls passar att återge i modell med samma släta utskrivna pappersfasader som de andra byggnaderna med sina fönsterrika tegelfasader.
Och trots att Coviden också plötsligt slog till samtidigt, så att kroppen gick upp i stabsläge, gick bygget av den nästan fönsterlösa byggnaden rätt snabbt.
Fotograferade och mätte i lördags och på tisdag kväll stod modellen målad och klar.
(Covidanfallet var väl relativt lindrigt, som en vanlig influensa och nästan över när bygget var klart)
Alltihop 3D-ritat och tillverkat i ett enda stycke.
Och under tiden färgen torkade passade jag på att förbereda för markarbetena med lite smådetaljer vid gatunivån
där det blir svårt att senare komma åt mellan husen.
Trappor och ramper till dörrar och portar samt hål för brunnslocken.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen
Efter att sluttningarna temporärt kommit på plats under dagen blev det några trevliga bilder till med husen lite mer nedbäddade.
En vy från "gatuplanet" både från förebild och modell.
Modellen från andra hållet
Och lite mer från ovan.
Marken ligger alltså fortfarande lös därav de ganska framträdande sprickorna........
En vy från "gatuplanet" både från förebild och modell.
Modellen från andra hållet
Och lite mer från ovan.
Marken ligger alltså fortfarande lös därav de ganska framträdande sprickorna........
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen
Helt fantastiskt!
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen
Dette bygningskomplekset må nok være et av de råeste jeg har sett når det gjelder scratchbygging, og attpåtil i N-skala... Jeg bøyer meg i hatten!
- Anna-Carin
- Inlägg: 476
- Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
- Kontakt:
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen
Kan bara hålla med: En helt fantastisk avbildning av en likaledes fantastisk miljö! Det blir 6 stångjärnshammare av 5 möjliga!
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen
Tack alla!
Så här långt det har ju gått över förväntan och jag känner mig helt nöjd med byggnadsdelarna.
Nu skall byggnaderna och markytorna slutmonteras på dioramaplattan och då kommer det roliga med
att man kommer på detaljer som kan göra dioramat ännu mer trovärdigt.
Här skall ju pågå arbete med läggning av ny takplåt över den gamla plåten
men då behövs kanske lite mer för att det ska synas att arbete pågår, t.ex. en byggnadsställning
- Lite ritjobb och så ett skott i skrivaren
- Check!
Sedan behövs någon som faktiskt tar sig an arbetet
- Hittar ingen lämplig Preiserfigur för takarbete i N-skalesortimentet
- Tillbaka till ritprogrammet och flytta runt kroppsdelarna på min hemritade traktorförare
- Kompletterad med en skruvdragare i handen
- Check!
(Fast vad detaljerna blir små när de skall målas i skala N, så här nära ska man inte gå med kameran)
Sådär nu har vi fått igång takbytet så smått........
Lite väl grov dimension för takläkt kanske när man tittar så här nära.........
---------------------------
Men allt går inte bara framåt.......
- fast det är ju helt normalt när det gäller hobbypyssel, och det är ju först då man egentligen lär sig något
----------------
När jag nyss påbörjade finjusteringarna inför monteringen av byggnader och markytor upptäckte jag att jag spegelvänt en fasad på en av utbyggnaderna
Låter väl kanske inte så allvarligt, det märks ju inte.......
Men det gjorde det omöjligt att ansluta en yttre trapp mellan övre marknivån och ner till åkanten.
Alltså: gör om, gör rätt
- Inte alltför betungande när man har underlagen på datorn
- Lite ändringar på ritningen och så en ny utskrift av just den lilla byggnaden
- Passar på att justera ett par andra smådetaljer som jag också sett att de nog kunde gjorts bättre men inte tyckt att de behövde åtgärdas
Och så pratar vi inte mer om det.
Så här långt det har ju gått över förväntan och jag känner mig helt nöjd med byggnadsdelarna.
Nu skall byggnaderna och markytorna slutmonteras på dioramaplattan och då kommer det roliga med
att man kommer på detaljer som kan göra dioramat ännu mer trovärdigt.
Här skall ju pågå arbete med läggning av ny takplåt över den gamla plåten
men då behövs kanske lite mer för att det ska synas att arbete pågår, t.ex. en byggnadsställning
- Lite ritjobb och så ett skott i skrivaren
- Check!
Sedan behövs någon som faktiskt tar sig an arbetet
- Hittar ingen lämplig Preiserfigur för takarbete i N-skalesortimentet
- Tillbaka till ritprogrammet och flytta runt kroppsdelarna på min hemritade traktorförare
- Kompletterad med en skruvdragare i handen
- Check!
(Fast vad detaljerna blir små när de skall målas i skala N, så här nära ska man inte gå med kameran)
Sådär nu har vi fått igång takbytet så smått........
Lite väl grov dimension för takläkt kanske när man tittar så här nära.........
---------------------------
Men allt går inte bara framåt.......
- fast det är ju helt normalt när det gäller hobbypyssel, och det är ju först då man egentligen lär sig något
----------------
När jag nyss påbörjade finjusteringarna inför monteringen av byggnader och markytor upptäckte jag att jag spegelvänt en fasad på en av utbyggnaderna
Låter väl kanske inte så allvarligt, det märks ju inte.......
Men det gjorde det omöjligt att ansluta en yttre trapp mellan övre marknivån och ner till åkanten.
Alltså: gör om, gör rätt
- Inte alltför betungande när man har underlagen på datorn
- Lite ändringar på ritningen och så en ny utskrift av just den lilla byggnaden
- Passar på att justera ett par andra smådetaljer som jag också sett att de nog kunde gjorts bättre men inte tyckt att de behövde åtgärdas
Och så pratar vi inte mer om det.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen
Några veckor sedan sist, och dom veckorna har kantats av både en Covidomgång och bakslag i vädret.
Det har å andra sidan då blivit extra tid i hobbyrummet för dioraramabygget.
Så pass mycket tid att ursprungsomfattningen av dioramat nu är färdigbyggd.
Men som i de flesta projekt blir det tillägg på vägen........
Och hur det ska gå med den tillkommande etappen, Svartåfåran, kan man ju undra när man ser de välklädda byråkraterna vid åkanten.
Uppmätning har visserligen påbörjats, men det är nog risk för att de byråkratiska kvarnarna kan sätta käppar i hjulen för en alltför optimistisk planering
Inför arbeten vid vattendrag är det ju många instanser som ska säga sitt:
- Läns- och kommunstyrelser
- Den lokala kommundelsförvaltningen
- Representanter från Bruket och Kraftbolaget
- Naturskyddsföreningen och de motstridiga intresseorganisationerna "Bevara Bävern" och "Rädda Träden"
------------------------------
Fler bilder och beskrivning av hela bygget finns här: http://frykmo.se/mj/gubb00.html
.
.
Det har å andra sidan då blivit extra tid i hobbyrummet för dioraramabygget.
Så pass mycket tid att ursprungsomfattningen av dioramat nu är färdigbyggd.
Men som i de flesta projekt blir det tillägg på vägen........
Och hur det ska gå med den tillkommande etappen, Svartåfåran, kan man ju undra när man ser de välklädda byråkraterna vid åkanten.
Uppmätning har visserligen påbörjats, men det är nog risk för att de byråkratiska kvarnarna kan sätta käppar i hjulen för en alltför optimistisk planering
Inför arbeten vid vattendrag är det ju många instanser som ska säga sitt:
- Läns- och kommunstyrelser
- Den lokala kommundelsförvaltningen
- Representanter från Bruket och Kraftbolaget
- Naturskyddsföreningen och de motstridiga intresseorganisationerna "Bevara Bävern" och "Rädda Träden"
------------------------------
Fler bilder och beskrivning av hela bygget finns här: http://frykmo.se/mj/gubb00.html
.
.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen
Ett mycket välgjort diorama Olle. Väldigt likt förebilden är det också, och med roliga och underhållande händelser. Är detta något som ska till i gubbagropen sedan?
Hälsningar, Josef.
Hälsningar, Josef.
Senast redigerad av Fotingen den 05 feb 2023, 15:47, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen
Tack Josef!
Ett par små underhållande händelser brukar jag vilja ha med för att fånga ögat, men man får vara försktig så att det inte blir för mycket, då försvinner motivet från betraktaren.
Det känns lite udda att bygga ett avsnitt helt utan räls, men som du gissar så skall dioramat planteras in i Gubbagropen i närhet till både linje och ett industrispår
Ungefär så här:
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - På gång i Gubbagropen
Jaha! Så bra det blir. Jag ser verkligen fram emot att följa detta projekt.
Smart med ett industrispår, och jag förstår att det kan bli lite för mycket underhållning på en anläggning, även om det kan bli riktigt roligt att se på i alla fall.
Smart med ett industrispår, och jag förstår att det kan bli lite för mycket underhållning på en anläggning, även om det kan bli riktigt roligt att se på i alla fall.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - TGOJ Motorvagnar på byggebordet
På byggebordet - TGOJ motorvagnar i skala N.
Röjer väg på byggebordet med de första delarna till en ny modell.
Huvudingridienserna med ett Tomix TM-20 chassie som drivlina
Närbild på de 3D-utskrivna karosserna, den vänstra grundmålad.
Lite stökig kabeldragning efter installation av dekoder och anslutning till släpet som även det fått strömupptagning på samtliga axlar.
Släpet behövde tyngas en del för att hålla sig stabilt på spåret, på prototypen blev det med några skruvar:-)
Här kommer en liten videosnutt från första provkörningarna efter det att dekodern installerats.
Det blev även några fler målningsvarianter av motorvagnen, än så länge stillastående i väntan på digitalisering......
Från vänster:
- X21 1990-tal - SJ blå
- X20 1990-tal - De båda ändvagnarna är början till ett X20, 4-vagnarståg i Västmanlands lokaltrafiks färger
- X22 1980-tal - Utan gångbord
- X21 1960-tal - Med gångbord och Grängeslogga
- X21 1950-tal - Leveransutförande
Och här på spåret vid Skultuna stationsområde.
Röjer väg på byggebordet med de första delarna till en ny modell.
Huvudingridienserna med ett Tomix TM-20 chassie som drivlina
Närbild på de 3D-utskrivna karosserna, den vänstra grundmålad.
Lite stökig kabeldragning efter installation av dekoder och anslutning till släpet som även det fått strömupptagning på samtliga axlar.
Släpet behövde tyngas en del för att hålla sig stabilt på spåret, på prototypen blev det med några skruvar:-)
Här kommer en liten videosnutt från första provkörningarna efter det att dekodern installerats.
Det blev även några fler målningsvarianter av motorvagnen, än så länge stillastående i väntan på digitalisering......
Från vänster:
- X21 1990-tal - SJ blå
- X20 1990-tal - De båda ändvagnarna är början till ett X20, 4-vagnarståg i Västmanlands lokaltrafiks färger
- X22 1980-tal - Utan gångbord
- X21 1960-tal - Med gångbord och Grängeslogga
- X21 1950-tal - Leveransutförande
Och här på spåret vid Skultuna stationsområde.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
-
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - TGOJ Motorvagnar på byggebordet
Väcker barndomsminnen från Norrköping!
Den ursprungsgrön/beiga kan jag dock inte minnas att ha sett någon gång, däremot ofta den TGOJ-röda.
Den ursprungsgrön/beiga kan jag dock inte minnas att ha sett någon gång, däremot ofta den TGOJ-röda.
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - TGOJ Motorvagnar på byggebordet
Ja, den här vagnstypen har följt mig genom livet.
Har svaga minnen av den gul/gröna på tidiga resor mellan Linköping och morföräldrarna i Västerås där delsträckor trafikerades av TGOJ.
Sedan har den följt mig dit jag flyttat.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - TGOJ Motorvagnar på byggebordet
Verkligen trevliga motorvagnar, minns dem från resor i Dalarna på 80-talet.
När jag ser din bana känns det som nutid eller bara några år sedan, du fångar det (nästan) samtida Sverige på pricken.
Och vad snyggt du lyckas skriva ut korgarna!
När jag ser din bana känns det som nutid eller bara några år sedan, du fångar det (nästan) samtida Sverige på pricken.
Och vad snyggt du lyckas skriva ut korgarna!
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - TGOJ Motorvagnar på byggebordet
Du är verkligen duktig Olle!
Om man själv bara hade en 3D-skrivare…
Om man själv bara hade en 3D-skrivare…
Senast redigerad av Fotingen den 05 feb 2023, 15:51, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - TGOJ Motorvagnar på byggebordet
I väntan på att modellens små etsdetaljer skall komma hem har jag börjat med de två saknade mellanvagnarna till X20-setet.
Passform, utseende och gångegenskaper rakt fram - OK.
Men en del justeringar behövs på underreden/koppelarmar för att vagnarna ska kunnas kopplas ihop på ett bra sätt och fungera i kurvor
Men dekoderinstallationen blev betydligt prydligare när man lärt sig av misstagen från första modellen.
Och på raksträckorna gick ju tåget rätt bra redan nu
---------------
Nu har de etsade handräckena kommit hem och jag har ritat X21:ans fönsterrader med gardiner utan omtag.
Efter montering av de nya detaljerna var det dags för några provkörningar i grönskan.
---------------
Passform, utseende och gångegenskaper rakt fram - OK.
Men en del justeringar behövs på underreden/koppelarmar för att vagnarna ska kunnas kopplas ihop på ett bra sätt och fungera i kurvor
Men dekoderinstallationen blev betydligt prydligare när man lärt sig av misstagen från första modellen.
Och på raksträckorna gick ju tåget rätt bra redan nu
---------------
Nu har de etsade handräckena kommit hem och jag har ritat X21:ans fönsterrader med gardiner utan omtag.
Efter montering av de nya detaljerna var det dags för några provkörningar i grönskan.
---------------
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - TGOJ Motorvagnar på byggebordet
Hej!
Jag har inte X20/21-erfarenhet utan ”bara” X9-dito. Men dina bilder väcker minnen, det är så att man känner den gungande gången i sittmusklerna.
Fint återgivet!
Baronen
Jag har inte X20/21-erfarenhet utan ”bara” X9-dito. Men dina bilder väcker minnen, det är så att man känner den gungande gången i sittmusklerna.
Fint återgivet!
Baronen
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - TGOJ Motorvagnar på byggebordet
X9 var väl motorvagnarna som gick i Konferensen med upptur från Motala omkring kl 0550 och åter från Stockholm vid halvfemsnåret. Så den har jag åkt med flera gånger, när min pappa hade ärenden i Stockholm.
När det gäller TGOJ har jag till min förskräckelse upptäckt att X20/21 gjorde turer Västerås.Norrköping ändå till Nässjö en gång i världen.
Med andra ord passerande Mjölby. Vilket betyder att man skulle hostat upp pengar under den tiden dessa fanns i modell (för jag vill minnas att de gjorde det...).
Å andra sidan blir det ett hopplöst kapitel att försöka få med alla typer av fordon som passerat Mjölby. X2(000), Xoa5/8, Xoa9 m fl mfl. Och som egentligen bara kommer att fylla rollen som fotostatister den dag jag byggt Mjölby ...
När det gäller TGOJ har jag till min förskräckelse upptäckt att X20/21 gjorde turer Västerås.Norrköping ändå till Nässjö en gång i världen.
Med andra ord passerande Mjölby. Vilket betyder att man skulle hostat upp pengar under den tiden dessa fanns i modell (för jag vill minnas att de gjorde det...).
Å andra sidan blir det ett hopplöst kapitel att försöka få med alla typer av fordon som passerat Mjölby. X2(000), Xoa5/8, Xoa9 m fl mfl. Och som egentligen bara kommer att fylla rollen som fotostatister den dag jag byggt Mjölby ...
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - TGOJ Motorvagnar på byggebordet
Mycket passande, hade vi bokat in oss på en "studieresa" med Föreningen Sörmlands Veteranjärnvägars X21:a som genomfördes idag.
Ett mycket välorganiserat arrangemang, hålltider hölls, trivsam personal, lunchen var utmärkt, vad mer kan man önska av en utflykt?
Vi steg på i Eskilstuna där tåget som ankom från Strängnäs vände rikting mot sin destination i Oxelösund.
Det trevliga med att åka den här typen av motorvagn är framåtsikten
även om undertecknad här skymmer sikten med ryggtavlan i jakt på bilder.
Bilder som den här, när vi passerar Harsjön i skogarna norr om Hälleforsnäs
Avstigning i Oxelösund
Där väntade en gammal (1968) SJ/SL-buss som tog oss till både Femöresfortet och Sjöfartsmuseet.
Det blev ju ungefär som på bilderna jag tog i förrgår på modellen av utfärdståget vid Drambo station
Ett mycket välorganiserat arrangemang, hålltider hölls, trivsam personal, lunchen var utmärkt, vad mer kan man önska av en utflykt?
Vi steg på i Eskilstuna där tåget som ankom från Strängnäs vände rikting mot sin destination i Oxelösund.
Det trevliga med att åka den här typen av motorvagn är framåtsikten
även om undertecknad här skymmer sikten med ryggtavlan i jakt på bilder.
Bilder som den här, när vi passerar Harsjön i skogarna norr om Hälleforsnäs
Avstigning i Oxelösund
Där väntade en gammal (1968) SJ/SL-buss som tog oss till både Femöresfortet och Sjöfartsmuseet.
Det blev ju ungefär som på bilderna jag tog i förrgår på modellen av utfärdståget vid Drambo station
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - TGOJ Motorvagnar på byggebordet
Det är något av Orwells "Djurfarmen" över detta. Än tittar man på det ena och än tittar man på det andra, men det går inte längre att se vad som är modell och vad som är verklighet ...
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - TGOJ Motorvagnar på byggebordet
Tack! Jo nu ser vagnar och omgivande miljöer rätt bra ut, nu gäller det bara att få till det där med gångegenskaperJohan Molin skrev: ↑31 jul 2022, 20:51 Det är något av Orwells "Djurfarmen" över detta. Än tittar man på det ena och än tittar man på det andra, men det går inte längre att se vad som är modell och vad som är verklighet ...
Så projektet fortsätter mot målet.........
Det blir lätt många versioner med provvagnar när man t.ex. försöker få till egna underreden till släpvagnarna som beter sig hyfsat på spåren tillsammans med drivenheten.
Jag är nu uppe i version 4.1 av underreden och boggier,
Första provet med X21 (tvåvagnarståget) fungerade hyfsat men behövde ändå en del justeringar
4-vagnarståget, X20 gick som tåget rakt fram, men fungerade inte i kurvor, växelgator och motlut.
Mindre justeringar behövdes på boggierna för att på samma gång få både bättre rull och bättre hållbarhet på axelinfästningarna.
Det behövdes mer tyngd både för att hålla de väldigt lätta släpvagnarna på spåret och till drivenheten för att ge bättre dragkraft.
"Lådorna" på släpens undersida gjordes ihåliga och gjordes betydligt större än på förebilden, men det kan jag leva med de sitter ju på undersidan.
Vagnarna kopplas samman med en fast koppling av enkel 0,5 mm mässingstråd som böjs till
Hålen fick flyttas någon mm inåt vagnen för att öka godstjockleken så att tråden inte skar igenom.
Den nya versionen kan nu fyllas med en ansenlig mängd lågt placerad wolframgranulat och plats finns för mer på golvet om det skulle behövas
Drivenheten (framförallt på 4-vagnarståget) behövde mer tyngd för att öka adhesionen och ge mer dragkraft
och där fanns det inte plats för några extra lådor.
1 mm blyplattor kapades, viktes och limmades där det fanns plats, inte så snyggt och förebildslikt, men gav önskad effekt.
Och så fick X20-tåget sina fönsterremsor monterade.
En ny kort videosnutt där båda tågen nu går rätt bra genom både kurvor och växelgator.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - TGOJ Motorvagnar på byggebordet
Inte visste jag att man använde dubbelspår på det sättet uppe i Bärschlagen!
Som alltid, roligt och inspirerande att se!
Som alltid, roligt och inspirerande att se!
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - TGOJ Motorvagnar på byggebordet
Jo men det är tradition här uppe.Johan Molin skrev: ↑13 aug 2022, 13:10 Inte visste jag att man använde dubbelspår på det sättet uppe i Bärschlagen!
Dubbelspåret på modulerna representerar två skilda, delvis parallella, enkelspårslinjer.
Ungefär som BJ och TGOJ-linjerna mellan Grängesberg och Ställdalen.
I slutet av videon ser man att linjerna slutligen divergerar i olika riktningar.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - TGOJ Motorvagnar på byggebordet
Ungefär som Vikbolandsbanans förgrening på Vikbolandet m a o! Där körde tydligen rälsbussarna kapp innan banorna slutligen gick åt varsitt håll!
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - TGOJ Motorvagnar på byggebordet
Även i Vara på 60-talet, skickade ibland stins Nyberg iväg rälsbusståget mot Göteborg (sista åren bara till Sjövik) och D-loksdragna persontåget mot Uddevalla samtidigt. Då behövde inte bommarna vid kyrkan vara nere så länge. Tågen startade på var sin sida av bangården, så man såg inte det andra tåget förrän efter omlastningsskjulet, men sedan gick spåren tätt en liten bit innan 120-gradeskurvan mot Tumleberg. Efter passage av den stora silobyggnaden var det åter fri sikt mellan tågen en liten bit bort till tegelbruket.
Fattar fortfarande inte riktigt att det här är N-skala. Med vikande syn bygger jag nu mest i nollan.
Fattar fortfarande inte riktigt att det här är N-skala. Med vikande syn bygger jag nu mest i nollan.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - TGOJ Motorvagnar på byggebordet
Ljungby är väl ett annat exempel, om vi ska tala om olika spårvidder.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - TGOJ Motorvagnar på byggebordet
Apropå "kappkörning" mellan tågen på parallella linjer - här en klassisk bild på när SDJ:s tåg till vänster och GDJ:s tåg till höger "räjsar" över broarna i södra utfarten ur Rättvik. Strax därefter divergerade linjerna mot Borlänge (som finns kvar än i våra dagar och ingår i Dalabanan) respektive Falun (som sedan länge är uppriven på delsträckan Rättvik-Grycksbo)
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - TGOJ Motorvagnar på byggebordet
Jag har även för mig att i USA så kallar man ett sådant fenomen på järnvägen för racetrack
Rätta mig om jag har fel
/Josef
Rätta mig om jag har fel
/Josef
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Förtätning på lilla rundbanan
Delad glädje är dubbel glädje
I somras undrade mitt barnbarn om det inte var dags att bygga ett hus till på vår lilla rundbana.
För tre år sedan byggde vi en modell av Dagarns stationshus tillsammans och nu ville hon ha nya utmaningar.
Som av en händelse hade jag redan en modell på gång, men byggsatsen var ännu inte riktigt klar.
Vi påbörjade i alla fall planeringen och bestämde var byggnaden skulle stå.
Jag hade inte berättat vilket hus det skulle bli men jag tror nog att hon redan då anade att det skulle bli en modell av deras eget hus där dom flyttade in under våren.
Och nu vid senaste besöket satte vi igång att bygga.
Det här är en kort videosnutt på bygget.
Med stadig hand och med säkert byggöga färdigställdes den här nya husmodellen till lilla järnvägen.
Farfar hade skurit ut och limmat fasaderna på byggdelarna och hon monterade och limmade samman delarna helt på egen hand.
Jag vet inte vem som var nöjdast när modellen av huset stod klar, modellkonstruktören eller byggaren.
Sedan behövde vi göra en del förberedelser för att få plats med det nya huset, garaget fick flyttas.
Därefter kunde vi börja placera ut de nya kedjehusen.
Husmodellen är den samma som finns med som bilaga till min artikel i senaste Modelljärnvägsmagasinet,
I somras undrade mitt barnbarn om det inte var dags att bygga ett hus till på vår lilla rundbana.
För tre år sedan byggde vi en modell av Dagarns stationshus tillsammans och nu ville hon ha nya utmaningar.
Som av en händelse hade jag redan en modell på gång, men byggsatsen var ännu inte riktigt klar.
Vi påbörjade i alla fall planeringen och bestämde var byggnaden skulle stå.
Jag hade inte berättat vilket hus det skulle bli men jag tror nog att hon redan då anade att det skulle bli en modell av deras eget hus där dom flyttade in under våren.
Och nu vid senaste besöket satte vi igång att bygga.
Det här är en kort videosnutt på bygget.
Med stadig hand och med säkert byggöga färdigställdes den här nya husmodellen till lilla järnvägen.
Farfar hade skurit ut och limmat fasaderna på byggdelarna och hon monterade och limmade samman delarna helt på egen hand.
Jag vet inte vem som var nöjdast när modellen av huset stod klar, modellkonstruktören eller byggaren.
Sedan behövde vi göra en del förberedelser för att få plats med det nya huset, garaget fick flyttas.
Därefter kunde vi börja placera ut de nya kedjehusen.
Husmodellen är den samma som finns med som bilaga till min artikel i senaste Modelljärnvägsmagasinet,
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag -Förtätning på lilla rundbanan
Ja Olle, det finns bara en enda riktig kommentar till detta:
- P Ekstrand
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
- Ort: Ingarö
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag -Förtätning på lilla rundbanan
Hej !
Det gillar jag verkligen
MvH
Pär
Det gillar jag verkligen
MvH
Pär
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag -Förtätning på lilla rundbanan
Kan man beskåda detta på Skansen i oktober?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag -Förtätning på lilla rundbanan
Tyvärr inte!
Tanken med den lilla rundbanan, förutom att låta barnbarnen köra och bygga,
var från början att även kunna ha med den vid utställningar och låta barnen
få möjlighet att köra lite tåg själva (under viss uppsikt
Men det får bli vid något kommande tillfälle.
Även om banan är rätt liten tror jag inte att den får plats i kärran när jag bara kan köra en sväng
(och så behöver jag fixa lite med reläer till banans enda växel så att den automatiskt slår
om till rakläge när tåget lämnat stickspåret)
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Hur gick det sen i Gubbagropen?
Hur gick det sen med verkstadsdioramat i Gubbagropen? Sist jag skrev något här i forumet var tydligen i april......
Jo, dioramat fick för en kort tid ta plats på sin avsedda plats ner i gropen.
Men fortsättningen med omdragning av spåren och bygge av terräng runt dioramat är inte planerat att börja förrän tidigast sommaren 2023.
Så jag har lånat ut dioramat till Skultuna Hembygdsförenings utställningslokal fram till nästa sommar eller så........
Tyvärr är det lite glest mellan tillfällena de har lokalen öppen för visning, det är inte lätt att driva något med ideell föreningsverksamhet.
-------
Men det blir ändå en fortsättning med dioramat redan nu i höst, eller ska vi kanske säga en repris
Under bygget av modellen lade jag ut lite bilder i en lokal facebookgrupp - Historiska Skultuna.
Så en dag i våras hörde en kille av sig och var lite nyfiken på dioramat. Det var han som var fastighetsägare till verkstadskomplexet och hyr ut en del av lokalerna till lite olika små-verksamheter
Han ordnade så att vi träffades i lokalerna ett par veckor senare så att jag kunde ta några kompletterande bilder i vinklar jag tidigare inte kommit åt.
Så undrade han om han kunde få beställa ett eget diorama över fastigheten.
Och efter att under sommaren printat ut husen några i taget börjar det bli dags att komma igång med Gäddström Mk II
Jag har nu plockat fram den nya uppsättningen med husmodeller på arbetsbänken där de väntar på fasadsättning och målning.
Efter en första omgång med färg på tak och träytor har markläggningen påbörjats.
Men för att få lite fart på arbetet fick jag anlita entreprenadfirman Gräv-så-det-ryker.
Så nu går det framåt............
Jo, dioramat fick för en kort tid ta plats på sin avsedda plats ner i gropen.
Men fortsättningen med omdragning av spåren och bygge av terräng runt dioramat är inte planerat att börja förrän tidigast sommaren 2023.
Så jag har lånat ut dioramat till Skultuna Hembygdsförenings utställningslokal fram till nästa sommar eller så........
Tyvärr är det lite glest mellan tillfällena de har lokalen öppen för visning, det är inte lätt att driva något med ideell föreningsverksamhet.
-------
Men det blir ändå en fortsättning med dioramat redan nu i höst, eller ska vi kanske säga en repris
Under bygget av modellen lade jag ut lite bilder i en lokal facebookgrupp - Historiska Skultuna.
Så en dag i våras hörde en kille av sig och var lite nyfiken på dioramat. Det var han som var fastighetsägare till verkstadskomplexet och hyr ut en del av lokalerna till lite olika små-verksamheter
Han ordnade så att vi träffades i lokalerna ett par veckor senare så att jag kunde ta några kompletterande bilder i vinklar jag tidigare inte kommit åt.
Så undrade han om han kunde få beställa ett eget diorama över fastigheten.
Och efter att under sommaren printat ut husen några i taget börjar det bli dags att komma igång med Gäddström Mk II
Jag har nu plockat fram den nya uppsättningen med husmodeller på arbetsbänken där de väntar på fasadsättning och målning.
Efter en första omgång med färg på tak och träytor har markläggningen påbörjats.
Men för att få lite fart på arbetet fick jag anlita entreprenadfirman Gräv-så-det-ryker.
Så nu går det framåt............
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Hur gick det sen i Gubbagropen?
När entreprenadfirman gjort sitt fortsätter jag på egen hand
Markytorna ska målas och bekläs med grönska
I botten med Fine turf och sedan fortsätter jag i morgon med ett lager med Coarse turf i lite olika nyanser.
Markytorna ska målas och bekläs med grönska
I botten med Fine turf och sedan fortsätter jag i morgon med ett lager med Coarse turf i lite olika nyanser.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Hur gick det sen i Gubbagropen?
Nog med grönska och detaljering.
Nu är Mk2 av dioramat klart och det kan lämnas över till beställaren.
En liten video med en översikt av dioramat innan leverans:
Till skillnad från Mk1 av dioramat är Mk2 helt rent från fordon och figurer
beställaren önskade att det skulle vara byggnaderna som innehåller hans lokaler som var i fokus.
Nu är Mk2 av dioramat klart och det kan lämnas över till beställaren.
En liten video med en översikt av dioramat innan leverans:
Till skillnad från Mk1 av dioramat är Mk2 helt rent från fordon och figurer
beställaren önskade att det skulle vara byggnaderna som innehåller hans lokaler som var i fokus.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Hur gick det sen i Gubbagropen?
Som du vet är jag väldigt svag för den här typen av miljöer, uppvuxen som jag är med Motala Verkstad och dess virrvarr av byggnader, skorstenar och järnvägsspår för ögonen.
Ibland är det inte utan att jag skulle vilja börja om i N-skala och tillverka Motala Verkstad, centralstationen (! - Motala Verkstad hade också en egen station) och hamnen. Men jag får plita vidare på det jag har, det projektet är alltför långt gånget.
Det blir sex fabriksskorstenar av fem möjliga!
Ibland är det inte utan att jag skulle vilja börja om i N-skala och tillverka Motala Verkstad, centralstationen (! - Motala Verkstad hade också en egen station) och hamnen. Men jag får plita vidare på det jag har, det projektet är alltför långt gånget.
Det blir sex fabriksskorstenar av fem möjliga!
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Hur gick det sen i Gubbagropen?
Tack Johan!
Jo, i Motala verkstads, idag lite spartanskt inredda stationshus, var jag inne på en konstutställning under vårens konstrunda.
Verkstadsmiljön var verkligen både utmanande och trevlig att bygga, men det får räcka med två upplagor av fastigheten.
Nästa projekt får bli något annat, får väl se vad det blir.........
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Hur gick det sen i Gubbagropen?
Även om det varit tyst ett bra tag från Drambohorisonten har det hänt en del på anläggningen under tiden den varit nedplockad efter Skansenutställningen. Senast i går sågs Magnus “Murre” Svensson, från Engelsfors Enahanda, på perrongen vid Drambo Bruk, klar för att rapportera om nyheter vid stationsområdet.
Vad hade nu den här nyhetsmurveln i kikarn, kan man fråga sig?
Den här händelsen är alltså resultatet av en rätt utdragen historia.
Allt började våren 2000 då företagare och banförvaltare i Dramboregionen kände sig missgynnade gentemot de resurser som tillförts vid centralorten Engelsfors. Man inkom bl.a. med krav på att det nedgångna stationsområdet vid Drambo Bruk skulle åtgärdas för att få till ett fungerande och mer välkomnande resecentrum.
Ett helt nytt och mer för samhällets storlek passande stationshus byggdes.
Men de styrande var inte helt nöjda, man ville ha mer och samlades åter för att ställa nya krav.
Man hade bl.a. åsikter om att den befintliga perrongen inte kunde ta emot annat än korta regionaltåg
Så i de nya kraven fanns önskemål om att även fjärrtågen skulle kunna stanna vid stationen för att möjliggöra resor med direkttåg från och till storstan.
Och i mitten av november togs det första spadtaget för utbyggnaden.
Så här såg området ut före expansionen.
Perrongen ser skapligt lång ut men rymmer bara en tåglängd med 4 personvagnar.
En ny 35-centimeters mellansektion byggs in mellan de tidigare halvorna.
Och en dryg månad senare blev det så här.
Fortsättning följer………..
Vad hade nu den här nyhetsmurveln i kikarn, kan man fråga sig?
Den här händelsen är alltså resultatet av en rätt utdragen historia.
Allt började våren 2000 då företagare och banförvaltare i Dramboregionen kände sig missgynnade gentemot de resurser som tillförts vid centralorten Engelsfors. Man inkom bl.a. med krav på att det nedgångna stationsområdet vid Drambo Bruk skulle åtgärdas för att få till ett fungerande och mer välkomnande resecentrum.
Ett helt nytt och mer för samhällets storlek passande stationshus byggdes.
Men de styrande var inte helt nöjda, man ville ha mer och samlades åter för att ställa nya krav.
Man hade bl.a. åsikter om att den befintliga perrongen inte kunde ta emot annat än korta regionaltåg
Så i de nya kraven fanns önskemål om att även fjärrtågen skulle kunna stanna vid stationen för att möjliggöra resor med direkttåg från och till storstan.
Och i mitten av november togs det första spadtaget för utbyggnaden.
Så här såg området ut före expansionen.
Perrongen ser skapligt lång ut men rymmer bara en tåglängd med 4 personvagnar.
En ny 35-centimeters mellansektion byggs in mellan de tidigare halvorna.
Och en dryg månad senare blev det så här.
Fortsättning följer………..
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Nytt vid Drambo Bruk 2023
Som vanligt hög nostalgifaktor Olle! Längan med röda hus påminner mycket om Raden i Motala, de röda hus som står mitt emot gamla Motala Verkstad!