Toppbilden, visa:
Engelsfors-Drambo Bergslag
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Nytt år - Äntligen tid för lite bygge på anläggningen igen
Trevligt! Då har vi alltså mer ögongodis att vänta oss framöver!
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Nytt år - Äntligen tid för lite bygge på anläggningen igen
Först ut blir sektionen Banvakten där nu landskapsutformningen skall påbörjas efter att de olika uppslagen fått marinera lite.
Sektionen ligger i ett hörn mellan Höjden och bangården vid Myggebo.
Sektionen skall vara en sparsamt detaljerad landskapsmodul med en ensam banvaktsstugetomt
där jag tänkte återanvända ett par av de första husmodeller som jag byggde efter förebild i början av 90-talet.
Banvaktsstuga 788, Storkärret i närheten av Svanå längs den upprivna linjen Tillberga - Ramnäs.
Och som lite uppvärmning inför bygget gjorde jag idag ett återbesök vid stugan.
Det var 30 år sedan jag var här och mätte upp stugan och 15 år sedan jag senast var här och rekade
så det var ju inte säkert att allt såg ut som tidigare.
Så här såg stugan ut år 2000 när Hamre scoutkår hade den som scoutstuga.
Och nu 20 år senare ser den ut så här i vinterrregnet
Inte så stor skillnad faktiskt, lite stökigare på tomten runt uthuset och mörkare och mycket mer mossa med alla granar så nära.
På höger sida löper den före detta banvallen.
Sektionen ligger i ett hörn mellan Höjden och bangården vid Myggebo.
Sektionen skall vara en sparsamt detaljerad landskapsmodul med en ensam banvaktsstugetomt
där jag tänkte återanvända ett par av de första husmodeller som jag byggde efter förebild i början av 90-talet.
Banvaktsstuga 788, Storkärret i närheten av Svanå längs den upprivna linjen Tillberga - Ramnäs.
Och som lite uppvärmning inför bygget gjorde jag idag ett återbesök vid stugan.
Det var 30 år sedan jag var här och mätte upp stugan och 15 år sedan jag senast var här och rekade
så det var ju inte säkert att allt såg ut som tidigare.
Så här såg stugan ut år 2000 när Hamre scoutkår hade den som scoutstuga.
Och nu 20 år senare ser den ut så här i vinterrregnet
Inte så stor skillnad faktiskt, lite stökigare på tomten runt uthuset och mörkare och mycket mer mossa med alla granar så nära.
På höger sida löper den före detta banvallen.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Nytt år - Äntligen tid för lite bygge på anläggningen igen
Under tiden jag var ute vid banvaktsstugan samlades det en del folk utanför avspärrningen vid den bortplockade sektionen utanför Engelsfors.
Trots, eller kanske tack vare, den tidigare visade skyltens uppmaning att hålla avstånd från området har dom tydligen planerat för lite fritidsaktiviteter på området.
Uschhh - Ingen aktivitet som passar mig - nej hellre bygger jag modeller
Trots, eller kanske tack vare, den tidigare visade skyltens uppmaning att hålla avstånd från området har dom tydligen planerat för lite fritidsaktiviteter på området.
Uschhh - Ingen aktivitet som passar mig - nej hellre bygger jag modeller
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Nytt år - Äntligen tid för lite bygge på anläggningen igen
Så, nu har vi kommit igång med det nya året och arbetet med hörnsektionen är då igång
Det här är utgångsläget:
- Spår, växlar och det elektriska gjordes klart redan vid bygget av stommen.
- Landskapet lämnades som en platt isoleringsskiva, grovt formad i framkant för att följa sargens profil.
Ur en upphittad, skadad isoleringsskiva med ett intressant mönster skall resten av landskapet modelleras.
Med såg, rasp, filar, knivar och sandpapper i olika grovlekar formas de olika delarna
Sedan pusslas de ihop och limmas med trälim mot underlaget.
Skarvar, hål, skavanker och övergångar har nu spacklats med husfix
Det här är utgångsläget:
- Spår, växlar och det elektriska gjordes klart redan vid bygget av stommen.
- Landskapet lämnades som en platt isoleringsskiva, grovt formad i framkant för att följa sargens profil.
Ur en upphittad, skadad isoleringsskiva med ett intressant mönster skall resten av landskapet modelleras.
Med såg, rasp, filar, knivar och sandpapper i olika grovlekar formas de olika delarna
Sedan pusslas de ihop och limmas med trälim mot underlaget.
Skarvar, hål, skavanker och övergångar har nu spacklats med husfix
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvaktssektionen
Ett litet steg till
Grundmålat i lite olika bottentoner inför fortsättningen
där nu husen provas på plats för första gången sedan landskapet formats. och husgrunden "planterats"
- Sedan blir det lite mer funderingar kring hur och var jag vill ha träd, dungar och ängsytor.
- Därefter lite mer praktiskt arbete - ballastläggning som jag inte är så förtjust i, men det skall väl också göras.......
- Sen som belöning får jag börja med grönskan.
Grundmålat i lite olika bottentoner inför fortsättningen
där nu husen provas på plats för första gången sedan landskapet formats. och husgrunden "planterats"
- Sedan blir det lite mer funderingar kring hur och var jag vill ha träd, dungar och ängsytor.
- Därefter lite mer praktiskt arbete - ballastläggning som jag inte är så förtjust i, men det skall väl också göras.......
- Sen som belöning får jag börja med grönskan.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvaktssektionen
Roger(Forden)
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvaktssektionen
Inte framme vid det lockande arbetet med grönskan än.
Det var lite till som behövde göras innan ballasten kan läggas.
Men ännu en liten bit på väg........
Mer om bygget finns på min hemsida http://frykmo.se/mj
Det var lite till som behövde göras innan ballasten kan läggas.
Men ännu en liten bit på väg........
Mer om bygget finns på min hemsida http://frykmo.se/mj
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvaktssektionen
Haklappen är väl fastknuten med dubbelt halvslag! T o m tredubbelt, s k ”kirurgknut” ...
- P Ekstrand
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
- Ort: Ingarö
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvaktssektionen
Hej !
Blir fint med dina kontaktledningsstolpar
God fortsättning
Pär
Blir fint med dina kontaktledningsstolpar
God fortsättning
Pär
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvaktssektionen
Arbetet fortsätter - Dags för makadam
[/img]
[/img]
[/img]
Lite efterjustering av färgtonen på bärlagret under det översta lagret.
Färgsprutan gjorde också en lätt överflygning över de lite "grövre" stenarna längst ned på banvallen
för att hålla samman färgskalan lite bättre.
[/img]
[/img]
[/img]
[/img]
Lite efterjustering av färgtonen på bärlagret under det översta lagret.
Färgsprutan gjorde också en lätt överflygning över de lite "grövre" stenarna längst ned på banvallen
för att hålla samman färgskalan lite bättre.
[/img]
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvaktssektionen
Arbetet fortsätter - Dags för makadam
Lite efterjustering av färgtonen på bärlagret under det översta lagret på sidolinjen.
Färgsprutan fick också göra en lätt överflygning över de lite "grövre" stenarna längst ned på banvallen för att hålla samman färgskalan lite bättre.
Nu är det dags att leta träd- och buskagematerial på hyllorna och fundera ett tag på hur de skall placeras i landskapet.
Lite efterjustering av färgtonen på bärlagret under det översta lagret på sidolinjen.
Färgsprutan fick också göra en lätt överflygning över de lite "grövre" stenarna längst ned på banvallen för att hålla samman färgskalan lite bättre.
Nu är det dags att leta träd- och buskagematerial på hyllorna och fundera ett tag på hur de skall placeras i landskapet.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvaktssektionen
Veckans arbeten med uppodling av landskapet.
Framdukat med diverse strössel till paneringen.
På vänstra sidan används Woodland Scenics-produkter i olika toner till bottenlagret
På högra sidan skall jag skära till lite återanvända ängsmarker av teddytyg från en tidigare skrotad kurvsektion.
Delarnas former och målning passade efter lite pusslande oförskämt bra även på denna kurvsektion.
Under tiden limmet torkar passar jag på att måla några fler nya smådetaljer.
Ett par avslappnade gubbs som väntar på arbetsuppgifter i det scoutläger som flyttas över till ängarna på nya sektionen
Marktäckarväxtligheten fixad, nästa steg blir gräs och småbuskar.
Framdukat med diverse strössel till paneringen.
På vänstra sidan används Woodland Scenics-produkter i olika toner till bottenlagret
På högra sidan skall jag skära till lite återanvända ängsmarker av teddytyg från en tidigare skrotad kurvsektion.
Delarnas former och målning passade efter lite pusslande oförskämt bra även på denna kurvsektion.
Under tiden limmet torkar passar jag på att måla några fler nya smådetaljer.
Ett par avslappnade gubbs som väntar på arbetsuppgifter i det scoutläger som flyttas över till ängarna på nya sektionen
Marktäckarväxtligheten fixad, nästa steg blir gräs och småbuskar.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvaktssektionen
Det tycks vara odlingsklimat som befrämjar snabb växtlighet! Då finns det hopp för världen m a o! ...
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvaktssektionen
Jo, här i denna skyddade miljö växer det så det knakarJohan Molin skrev: ↑24 jan 2021, 21:44 Det tycks vara odlingsklimat som befrämjar snabb växtlighet! Då finns det hopp för världen m a o! ...
Allt grönare blir det.
Får se hur det blir i morgon när jag återvänder till vänstersidan för att plantera det lite längre statiska gräset.
Jag och grassmastern brukar inte vara helt överens.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvaktssektionen
Vi kom inte riktigt överens den här gången heller, Herr Grassmasster och jag.
Det blev liksom ingen riktig resning på de längre stråna.
Behövs troligtvis lite mer övning, mer anpassade längder på stråna och kanske en omgång nytt lim som inte har stått så länge......
Tills leveransen kommer håller jag på att färdigställa förgrunden framför järnvägen.
Det är ängsmarken på vänster sida som skall bli lite yvigare med lite mer buskage och gräsmarker.
Till kalhygget på mitten står en dunge återanvända spirea-tallar och väntar.
Läs mer om bygget från början på: http://www.frykmo.se/mj/banvakten_2021.html
Det blev liksom ingen riktig resning på de längre stråna.
Behövs troligtvis lite mer övning, mer anpassade längder på stråna och kanske en omgång nytt lim som inte har stått så länge......
Tills leveransen kommer håller jag på att färdigställa förgrunden framför järnvägen.
Det är ängsmarken på vänster sida som skall bli lite yvigare med lite mer buskage och gräsmarker.
Till kalhygget på mitten står en dunge återanvända spirea-tallar och väntar.
Läs mer om bygget från början på: http://www.frykmo.se/mj/banvakten_2021.html
Senast redigerad av ollef den 06 feb 2021, 17:47, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvaktssektionen
Ser verkligen fint ut. Just det där med att försöka skapa djup i anläggningen, vilket du har lyckats med, tycker jag har stor betydelse.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvaktssektionen
Själva landskapet har många likheter med salig Uno Miltons skapelse på Tekniska Museet! Så du har väl inte lyckats sådär jättedåligt precis ...
I ärlighetens namn; det blir 6 grässtrån av 5 möjliga!
Kan man stoppa med en Viagratablett i herr Gräsmästare?Vi kom inte riktigt överens den här gången heller, Herr Grassmasster och jag.
Det blev liksom ingen riktig resning på de längre stråna. ...
I ärlighetens namn; det blir 6 grässtrån av 5 möjliga!
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvaktssektionen
Tack
Känner mig rätt nöjd så här långt, nu återstår nästan bara en ny date med Mr Grass.
Det som återstår är då lite prassel i bakgrunden tillsammans med Grassmastern.
Kanske inga tabletter men vi får se om han gillar de små påsar med gräs jag beställt
Fast den här gången får jag nog inte vara så het på gröten utan ta mig tid att öva på några provytor för att bättra på handlag och teknik.
Lite överraskande då bakgrunden är en böjd skiva och målad innan jag bestämt form och färg på landskapet.
Känner mig rätt nöjd så här långt, nu återstår nästan bara en ny date med Mr Grass.
Området med återanvänt teddytyg framför järnvägen fungerade riktigt bra. Där finns väl en del inspiration från Miltons klassiska ängsmarker.Johan Molin skrev: ↑01 feb 2021, 14:30 Själva landskapet har många likheter med salig Uno Miltons skapelse på Tekniska Museet! Så du har väl inte lyckats sådär jättedåligt precis ...
Kan man stoppa med en Viagratablett i herr Gräsmästare?
Det som återstår är då lite prassel i bakgrunden tillsammans med Grassmastern.
Kanske inga tabletter men vi får se om han gillar de små påsar med gräs jag beställt
Fast den här gången får jag nog inte vara så het på gröten utan ta mig tid att öva på några provytor för att bättra på handlag och teknik.
Jo, den relativt enkelt hållna bakgrunden "gifte sig" överraskande bra tillsammans med landskapet och skapade ett trovärdigt djup.
Lite överraskande då bakgrunden är en böjd skiva och målad innan jag bestämt form och färg på landskapet.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvaktssektionen
Dubbelpost
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvaktssektionen
På de tidigare bilderna i tråden har jag fuskat lite med inlånade linjestolpar av blandade sorter för att fylla ut. Nu har jag pillat ihop ett antal stolpbyggsatser så att rätt sorts stolpe står på rätt plats.
Efter sidolinjen - stolpar med den äldre typen av utliggare samt en sugtransformator och efter huvudlinjen stolpar med nyare utliggare.
Vid växlarna - "fördelningsstolpar" med dubbla utliggare
I närheten av vägskyddsanläggningen, placerad på nästa sektion behövs en stolpe med lite krafs i toppen. Säkringar och transformator för att ta ner hjälpströmmen till bomskåpet.
Efter sidolinjen - stolpar med den äldre typen av utliggare samt en sugtransformator och efter huvudlinjen stolpar med nyare utliggare.
Vid växlarna - "fördelningsstolpar" med dubbla utliggare
I närheten av vägskyddsanläggningen, placerad på nästa sektion behövs en stolpe med lite krafs i toppen. Säkringar och transformator för att ta ner hjälpströmmen till bomskåpet.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvaktssektionen
Inte bara vackert, det är rent av otillständigt vackert!
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvaktssektionen
Ja bäste Robert, det är bara att hålla med!!!
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten, omtag gräsytor
Omtag på gräsytorna i bakgrunden.
Efter att jag efter lite tips på Youtube försökt "trimma" min Grassmaster 2.0 fick jag efter ett par dagar hem ersättaren tillsammans med lite nytt fräschare lim och några påsar med gräs i andra färger och längder. (2.0:an kommer att lämnas i behållaren för elektronikskrot på återbruket )
Nu får vi se hur resultatet blir, resningen blev i alla fall betydligt bättre.
Det står just nu och torkar, färgerna blir missvisande innan det vita limområdena torkat, så bilder kommer senare.
Det blev för enkelhetens skull ännu en Noch Grassmaster, men nu version 3.0 profl som borde ge tillräcklig kraft för de strålängder jag använder.
Det finns avsevärt kraftigare maskiner t.ex RTS Greenkeeper, med den verkar vara lite overkill för gräsytor i skala N.
Men det fanns ett problem med Grassmastern, i alla fall med min maskin.
Plastlocken med silarna passade erbarmligt dåligt. de vill liksom inte ta gäng och hamnar snett.(bilden till vänster)
Om man inte är uppmärksam trillar silen av under ströarbetet och då blir det mycket slaget gräs på de förlimmade ytorna.
Även om man försöker vara noggrann när man sätter på locket lyckades jag bara var tionde gång att få gängen att passa.
Problemt löstes lätt, då jag har locken med metallgaller till 2.0:an kvar. De passade perfekt (Bilden till höger)
Efter att jag efter lite tips på Youtube försökt "trimma" min Grassmaster 2.0 fick jag efter ett par dagar hem ersättaren tillsammans med lite nytt fräschare lim och några påsar med gräs i andra färger och längder. (2.0:an kommer att lämnas i behållaren för elektronikskrot på återbruket )
Nu får vi se hur resultatet blir, resningen blev i alla fall betydligt bättre.
Det står just nu och torkar, färgerna blir missvisande innan det vita limområdena torkat, så bilder kommer senare.
Det blev för enkelhetens skull ännu en Noch Grassmaster, men nu version 3.0 profl som borde ge tillräcklig kraft för de strålängder jag använder.
Det finns avsevärt kraftigare maskiner t.ex RTS Greenkeeper, med den verkar vara lite overkill för gräsytor i skala N.
Men det fanns ett problem med Grassmastern, i alla fall med min maskin.
Plastlocken med silarna passade erbarmligt dåligt. de vill liksom inte ta gäng och hamnar snett.(bilden till vänster)
Om man inte är uppmärksam trillar silen av under ströarbetet och då blir det mycket slaget gräs på de förlimmade ytorna.
Även om man försöker vara noggrann när man sätter på locket lyckades jag bara var tionde gång att få gängen att passa.
Problemt löstes lätt, då jag har locken med metallgaller till 2.0:an kvar. De passade perfekt (Bilden till höger)
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten, omtag gräsytor
Så, nu har marken under gräset torkat.
Två viktiga verktyg vid anläggningsarbetet är tandborste och dammsugare.
Mellan de olika lagren, när limmet har torkat, borstar och suger man bort lösa grässtrån som ligger kors och tvärs innan man av misstag fixerar dom med nästa omgång lim.
Det är alltså bättre att låta limmet torka mellan de olika skikten och inte som i reklamen för gräslimmet framhäva att man för att snabba på arbetet kan spraya på för nästa lager så fort man satt första gräslagret.
Om man inte borstar och dammsuger, riskerar man att få rätt mycket liggande gräs kvar.
En bild till från ängarna vid andra sektionskanten.
För att se gräset lite mer i detalj, högerklicka på bilden och öppna den i ett nytt fönster eller flik!
Två viktiga verktyg vid anläggningsarbetet är tandborste och dammsugare.
Mellan de olika lagren, när limmet har torkat, borstar och suger man bort lösa grässtrån som ligger kors och tvärs innan man av misstag fixerar dom med nästa omgång lim.
Det är alltså bättre att låta limmet torka mellan de olika skikten och inte som i reklamen för gräslimmet framhäva att man för att snabba på arbetet kan spraya på för nästa lager så fort man satt första gräslagret.
Om man inte borstar och dammsuger, riskerar man att få rätt mycket liggande gräs kvar.
En bild till från ängarna vid andra sektionskanten.
För att se gräset lite mer i detalj, högerklicka på bilden och öppna den i ett nytt fönster eller flik!
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
- Anna-Carin
- Inlägg: 476
- Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten, omtag gräsytor
Roligt att du är nöjd med den nya modellen, det ser verkligen fint ut! Vilka strålängder har du använt?
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten, omtag gräsytor
Ett eller ibland två stycken 2mm-lager som bas på nya ytor.
(här har jag istället börjat med 4mm uppepå det på det gamla underlaget med blandat strån som låg kors o tvärs.)
Fyller på med 4 mm på ytor andra än gräsmattor på tomter.
Det långa gräset på ängarna är 6mm.
Fungera bra i skala N, då allt över 6 mm blir för långt.
2 och 4mm-stråna är nya för mig, har tidigare bara haft 2,5 och 6mm strån.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten, omtag gräsytor
Efter diverse irriterande "gräsligheter" på slutet är jag nu i mål och känner mig rätt nöjd med landskapandet på sektionen.
En vy från den fuktsjuka sänkan nedanför banvallen
Bortom den igenväxta byvägen skymtar banvaktsstugan
Dom gästande scouterna har slagit läger vid talldungen
Markpersonalen ser till att hålla grytan kokande medans ungdomarna funderar på annat........
Ängen bakom scoutstugan
Mer bilder från sektionen och landskapandet hittar du på http://www.frykmo.se/mj/fa01_ban.html
En vy från den fuktsjuka sänkan nedanför banvallen
Bortom den igenväxta byvägen skymtar banvaktsstugan
Dom gästande scouterna har slagit läger vid talldungen
Markpersonalen ser till att hålla grytan kokande medans ungdomarna funderar på annat........
Ängen bakom scoutstugan
Mer bilder från sektionen och landskapandet hittar du på http://www.frykmo.se/mj/fa01_ban.html
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten, allt på plats
Tack för fina bilder på ett imponerande bygge.
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten, allt på plats
Är det alldeles säkert att Du fortfarande bygger i N-skala Olle?
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten, allt på plats
Tack
Det har varit riktigt inspirerande att under vintern smyga ner i källaren till det här sommarbygget.
Lagom mycket problem och utmaningar för att hålla intresset uppe och nå fram dit jag siktade.
Annars får jag ju inte plats med landskapet på de smala hyllorna.
---------------------------
Den nu färdiga sektionen skall kopplas ihop med övriga sektioner.
Då ser man bl.a. att det vid skarven fattas en en vägstump över ängen.
Då är det bara att åter kalla in entreprenadfirman för åtgärd.
Så den gamla sanningen "en modelljärnväg blir aldrig färdig" står fast.
Det har varit riktigt inspirerande att under vintern smyga ner i källaren till det här sommarbygget.
Lagom mycket problem och utmaningar för att hålla intresset uppe och nå fram dit jag siktade.
Ja, så länge ögon och fingrar tillåter envisas jag med N-skala
Annars får jag ju inte plats med landskapet på de smala hyllorna.
---------------------------
Den nu färdiga sektionen skall kopplas ihop med övriga sektioner.
Då ser man bl.a. att det vid skarven fattas en en vägstump över ängen.
Då är det bara att åter kalla in entreprenadfirman för åtgärd.
Så den gamla sanningen "en modelljärnväg blir aldrig färdig" står fast.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
- Anna-Carin
- Inlägg: 476
- Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten, allt på plats
Så fint fångat alltsammans! Mina favoritdetaljer är resterna från förr i form av den igenvuxna vägen, det gamla äppleträdet på gräsmattan som blivit äng, och jordkällaren.
Jag kommer att tänka på en gammal järnvägskorsning, där skyltarna "Livsfarlig ledning" står i kanten av uppvuxen skog, och man knappt ser några spår av själva vägen... En gammal övergiven jordkällare fanns alldeles intill vägen vid en busshållplats jag passerade på väg till skolan; igår såg jag ett flygfoto från mitten av 50-talet, då låg en stor ladugård med mjölkkor precis där vägen går nu, fast på andra sidan busshållplatsen.
Jag kommer att tänka på en gammal järnvägskorsning, där skyltarna "Livsfarlig ledning" står i kanten av uppvuxen skog, och man knappt ser några spår av själva vägen... En gammal övergiven jordkällare fanns alldeles intill vägen vid en busshållplats jag passerade på väg till skolan; igår såg jag ett flygfoto från mitten av 50-talet, då låg en stor ladugård med mjölkkor precis där vägen går nu, fast på andra sidan busshållplatsen.
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten, allt på plats
Tack Anna-CarinAnna-Carin skrev: ↑27 feb 2021, 12:45 Så fint fångat alltsammans! Mina favoritdetaljer är resterna från förr i form av den igenvuxna vägen, det gamla äppleträdet på gräsmattan som blivit äng, och jordkällaren.
Tillbaka till arbetet vid skarven mellan sektionerna
- Det fattades ju en vägstump över ängen i bortre änden
- Järnvägsövergången skulle återfå sin vägskyddsanläggning
- Avfarten mot den igenväxta byvägen var alldeles för bred för att passa ihop.
Så när entreprenadfirman fått mäta, schakta och fixa börjar det närma sig........
Kompletterat med vägskydd, grönska i matchande färger och ett par färister för att dölja sektionsskarvarna över vägen.
Åter på marken igen............
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten
Tyvärr försvann dina bilder ut i eter-rymden!
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten
Hmmmm....
Jag har bytt webhotell under helgen, men allt är ompekat och "borde" fungera., men mycket kan hända........
Kan tänkas att någon gammal sökväg ligger kvar i din webläsarcache.
Standardsvaret från helpdesk, kan du avsluta och starta om webbläsaren?
Vad får du för felmeddelande?
Är det fler som har problem?
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten
Har tittat igenom Dina tre senaste sidor Olle och jag ser varenda bild. Fina bilder förresten!
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten
Jag kan tyvärr inte heller se några av dina bilder.
/Ola
/Ola
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten
Kan bero på att jag under dagen även bytt till annan domänregistrator och då också till nya namnservrar. Det kan ta upp till 48 timmar innan en sådan ändring slagit igenom till andra internetleverantörer och det har väl inte nått ned till Skåne ännu
Prova i morgon igen och återkom gärna med resultat....
Prova i morgon igen och återkom gärna med resultat....
Senast redigerad av ollef den 02 mar 2021, 09:06, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten
Jag ser alla dina gamla bilder, och ser nu i varje fall en av de nya.
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten
Hej!
Ej heller har ändringen nått trakten av f.d. Tjärna Grindars hpl på Borlänge-Siljans Järnväg km 66,8 nedlagd för 111 år sedan.
Det är konstigt att skala N fotografier inte åker lättare i telegrafledningarna än till exempel skala OO som kommer från England och som är allmänt känt som ett elektriskt problemland, jag säger bara Lucas. Skala G borde inte gå att överföra med elektricitet över huvud taget. Visst låter det logiskt?
Baronen
Galvaniskt underbarn
Ej heller har ändringen nått trakten av f.d. Tjärna Grindars hpl på Borlänge-Siljans Järnväg km 66,8 nedlagd för 111 år sedan.
Det är konstigt att skala N fotografier inte åker lättare i telegrafledningarna än till exempel skala OO som kommer från England och som är allmänt känt som ett elektriskt problemland, jag säger bara Lucas. Skala G borde inte gå att överföra med elektricitet över huvud taget. Visst låter det logiskt?
Baronen
Galvaniskt underbarn
- Anna-Carin
- Inlägg: 476
- Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten
I går såg jag inte bilderna, och min dator kunde inte hitta din domän. Men i dag går det fint!
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten
Ska vi tro Baronen så ska vi akta oss för att titta i undervåningen till Olles modell-imperium, för där härskar mörkrets furste!
Joseph Lucas var väl också känd som "glappkontaktens uppfinnare" ...
Quote: "A gentleman shouldn't be motoring about in the dark".
Joseph Lucas var väl också känd som "glappkontaktens uppfinnare" ...
Quote: "A gentleman shouldn't be motoring about in the dark".
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten
Bilderna syns! Ljuset har segrat, Mörkrets furste är förpassad till ”the fiddle yard” där han ju faktiskt hör hemma. (Fundera på den!)
Olles gestaltning av svenskt landskap är i sanning fantantastisk. Hade bilderna presenterats som tagna på en O-anläggning så hade jag trott på det. Jättesmart med färisterna i modulskarven, har själv funderat lite över hur man åstadkommer skarvfria moduler.
Tack Olle för att Du inspirerar oss, oss här nedanför Olympen (eller om det är på Yggdrasils nedre grenar, metafor väljs efter eget tycke).
Baronen
Olles gestaltning av svenskt landskap är i sanning fantantastisk. Hade bilderna presenterats som tagna på en O-anläggning så hade jag trott på det. Jättesmart med färisterna i modulskarven, har själv funderat lite över hur man åstadkommer skarvfria moduler.
Tack Olle för att Du inspirerar oss, oss här nedanför Olympen (eller om det är på Yggdrasils nedre grenar, metafor väljs efter eget tycke).
Baronen
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten
Jo man kände sig lite gran som den vigt skuttande Ratatosk när man väl såg dina bilder igen!
Men det känns mer som om vi får ta del av nornornas, Urds, Verdandis och Skulds värld när det blev ljus över rymderna igen, än över den triste Nidhögg, som vi ett kort trist ögonblick vi fick umgås med!
Men det känns mer som om vi får ta del av nornornas, Urds, Verdandis och Skulds värld när det blev ljus över rymderna igen, än över den triste Nidhögg, som vi ett kort trist ögonblick vi fick umgås med!
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten
Jo, vad skönt att allt åter är uppe och rullar och att alla bitar och bytes åter hittar rätt väg genom våra operatörers labyrinter av kabelgravar och radiolänkar.
(Och att jag äntligen fått tummen ur och flyttat bort från en webhotellsleverantör som misskötts sig ordentligt)
Som bonus för de glädjande beskeden att bilderna syns igen kommer tre nytagna varianter på tidigare motiv från den nya sektionen
(Och att jag äntligen fått tummen ur och flyttat bort från en webhotellsleverantör som misskötts sig ordentligt)
Som bonus för de glädjande beskeden att bilderna syns igen kommer tre nytagna varianter på tidigare motiv från den nya sektionen
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten
Väl skrivet Johan!
Olle bjuder på en av de basala beståndsdelarna i en IB66M, hjtrak och ptp-kärra. 11 år senare var i IB77 ptp-kärran och traktorn ersatta av Tbg21 för personaltransport. Men en sådan svensk scen, några ekipage till och lite repgubbar med snus i halva ansiktet så är känslan perfekt. Svårt med snuset i 160-del förståss.
Men åter till anläggningsdesignelementet och Mörkrets furste/f-n själv/Gammel Jerk. Vem ser sambandet?
Baronen
Olle bjuder på en av de basala beståndsdelarna i en IB66M, hjtrak och ptp-kärra. 11 år senare var i IB77 ptp-kärran och traktorn ersatta av Tbg21 för personaltransport. Men en sådan svensk scen, några ekipage till och lite repgubbar med snus i halva ansiktet så är känslan perfekt. Svårt med snuset i 160-del förståss.
Men åter till anläggningsdesignelementet och Mörkrets furste/f-n själv/Gammel Jerk. Vem ser sambandet?
Baronen
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten
Jo, ekipaget är ett privat provexemplar i skala N,Lihkströmsverken skrev: ↑03 mar 2021, 16:00 Hjultraktor och drivkärra även i skala N? Ser inget om detta på hemsidan, kanske ett "privat projekt"
/Ola
Troligtvis kommer det in i sortimentet, men inte förrän framåt hösten.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten
Aaargh!
Jag såg fel!! Lihkströmsverken har rätt, det är en drivkärra inte en ptp-dito. (Å han är väl marinjär?) Jag har skämt ut hela armén hela vägen tillbaka till de sextom smocke karlar som följde Gurra Eriksson till Stockholm 1523. Kapitulationen vid Perevolotjna eller Sveaborgs förräderi känns som näbbmusfisar i världsrymden i jämförelse med skammen över misstaget. Hade jag haft minsta droppe samurajblod så hade jag känt mig tvingad att begå seppuku med kokkärlslocket.
Men Olles modell är hur som helst fin. Blir säkert populär i sortimentet!
Baronen
Jag såg fel!! Lihkströmsverken har rätt, det är en drivkärra inte en ptp-dito. (Å han är väl marinjär?) Jag har skämt ut hela armén hela vägen tillbaka till de sextom smocke karlar som följde Gurra Eriksson till Stockholm 1523. Kapitulationen vid Perevolotjna eller Sveaborgs förräderi känns som näbbmusfisar i världsrymden i jämförelse med skammen över misstaget. Hade jag haft minsta droppe samurajblod så hade jag känt mig tvingad att begå seppuku med kokkärlslocket.
Men Olles modell är hur som helst fin. Blir säkert populär i sortimentet!
Baronen
Senast redigerad av Baronen den 21 mar 2021, 18:59, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten
Oavsett vad så har Fo-chefen i Linköping köpt in ett antal att använda som persontransportkärror i Hästholmentrakten ...
(här satsas det stort bland livgrenadjärerna! )
(här satsas det stort bland livgrenadjärerna! )
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banvakten
Som avslutning på försäsongens bygg och underhållsperiod har jag kompletterat med bryggor och linjestolpar längs linjerna där det saknades.
Plus en del annat småfix som fler trilskande växlar och bortflugen grönska.
Innan trafiken släpptes på kördes underhållståget över hela banan. Något jag gör allt för sällan.
Det består av en Tomix Track Cleaner som körs med dammsugarfunktionen och en spårrengöringsvagn tankad med kemiskt ren bensin.
Tåget gjorde även en sväng på den Brittiska delen av banan där det sedan var läge att tömma.
Den är rätt effektiv, dammsugarvagnen.
Och då trodde jag att det mesta var borta sedan jag dammsugit banvallarna med stordammsugaren
Får passa på att önska en Glad Påsk
Plus en del annat småfix som fler trilskande växlar och bortflugen grönska.
Innan trafiken släpptes på kördes underhållståget över hela banan. Något jag gör allt för sällan.
Det består av en Tomix Track Cleaner som körs med dammsugarfunktionen och en spårrengöringsvagn tankad med kemiskt ren bensin.
Tåget gjorde även en sväng på den Brittiska delen av banan där det sedan var läge att tömma.
Den är rätt effektiv, dammsugarvagnen.
Och då trodde jag att det mesta var borta sedan jag dammsugit banvallarna med stordammsugaren
Får passa på att önska en Glad Påsk
Senast redigerad av ollef den 03 apr 2021, 12:13, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell