Toppbilden, visa:    


DB-kulör?

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

DB-kulör?

Inlägg av magnus63 »

Jag har några Liliput godsfinkor, gladmålade och med felaktiga märkningar. Modellen i sig är dock en rätt bra modell av DB Gls205, eller DB Gms54 som den hette före UIC.reformen.
Det är en UIC standardtyp med färre ventilatorer än UIC Gs (eller Ge som den hette i Sverige), en godsfinka med 25 m2 golvyta och med innermått avpassade efter EUR-pallar. Gms hade färre ventilatorer, annars överensstämmer den med UIC Gs specifikationen. Typisk 1950-talskonstruktion alltså, Gms54 kom 1954 och de hängde med långt in på 80-talet. De var i likhet med Gs små, men lastade tungt. DB hade närmare 14 000 Gms/Gls och jag antar att de rullat flitigt även i Sverige.

Liliputtarna jag sitter på behöver ny kulör, så frågan är, vad ska jag använda för färg? Hur ser DBs godsvagnsröda ut jämfört med SJ-rött? Eftersom det här ska vara 1972, var DBs chassin fortfarande svarta då?

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: DB-kulör?

Inlägg av d680ae »

magnus63 skrev:Jag har några Liliput godsfinkor, ... en rätt bra modell av DB Gls205, eller DB Gms54 som den hette före UIC.reformen.
...
Liliputtarna jag sitter på behöver ny kulör, så frågan är, vad ska jag använda för färg? Hur ser DBs godsvagnsröda ut jämfört med SJ-rött? Eftersom det här ska vara 1972, var DBs chassin fortfarande svarta då?
Färgkulören heter RAL 8012 Rotbraun. Bilder på hur Gls 205 såg ut saknas inte på nätet om man t.ex Googlar på litterat

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: DB-kulör?

Inlägg av magnus63 »

Tackar!

Japp, här är en DB Gls205
http://ostertalbahn.homepage.t-online.de/fz_318.jpg

Liliputs DB Gls205 (gladmålad så det stänker om det):
http://farm6.static.flickr.com/5023/556 ... 6b12_m.jpg

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: DB-kulör?

Inlägg av magnus63 »

Och det fanns dekaler också! http://www.modellbahndecals.de/index.ph ... wagen.html

Hellre en svärm nästan korrekta DB-vagnar i ett svenskt godståg, vagntypen var mycket vanlig i Sverige, än gladmålningar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: DB-kulör?

Inlägg av Johan Molin »

Vågar man hovsamt be om en eller annan bild när du fått till det?

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: DB-kulör?

Inlägg av magnus63 »

Självklart.

Så speciellt upphetsande är väl inte Liliputs Gls54/Gms205, i princip är det ju "SJs typiska godsvagn med de välvda röda taket" som Liliput skrev i sin broschyr, ett rätt avslappnat förhållande till verkligheten. Med korrekta DB-dekaler blir påståendet mer korrekt, och enligt Kjell Friberg, vars expertis på området jag håller högt, var de vanligt förekommande i Sverige 1955 och framåt.

Efterföljaren Gs var ännu vanligare, det var ju en "uppgradering" med fler ventilatorer och bredare dörrar. SJ hade ju sin egen tolkning av UICs Gs-koncept (litt Ge), en modell jag verkligen saknar.
Inte så stor med sina 25 m2 golvyta, men konstruerad för EUR-pallar och de lastade förvånansvärt tungt. De ersatte alla gamla G3/Gs som rullade.

Skriv svar

Återgå till "Utländska Vagnar"