Abbonnerad gruvsamhälle heter ju numera Tyskby, en ny banskiss kommer.
Nu äntligen, mina första smalspår lagda. Prototypiskt.
Nästa steg blir att testa att malmvagnarna går att få upp.
Toppbilden, visa:
Tyskby och dess verk...samhet
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Tyskby och dess verk...samhet
Ja, med de rätta hjälpmedlen kan man uträtta underverk, som modellbyggare....
Re: Tyskby och dess verk...samhet
Arne, den där bilden tog du väl i onsdags eller torsdags, inte väl ändå ikväll...
Kom ihåg att komma ihåg.
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Tyskby och dess verk...samhet
Åjo, ikväll var det Royal X_mas och 2011s julsnaps.jogra skrev:Arne, den där bilden tog du väl i onsdags eller torsdags, inte väl ändå ikväll...
Re: Tyskby och dess verk...samhet
Undra om man kan konvertera en centraldammsugare till ett lämpligt transportsystem.
På jobbet slänger de ut delar av ett gammalt rörpostsystem, kanske kan vara något...
Tankvagnar funkar ju också och man kan lyfta på ändan o själv gå ut i förrådet också, för all del.
Hur som ser vi fram emot att skåda malmvagnar längre fram...!
På jobbet slänger de ut delar av ett gammalt rörpostsystem, kanske kan vara något...
Tankvagnar funkar ju också och man kan lyfta på ändan o själv gå ut i förrådet också, för all del.
Hur som ser vi fram emot att skåda malmvagnar längre fram...!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Tyskby och dess verk...samhet
Nog är det uppförsbacke från Göteborg till Mar'sta', Vänern ligger väl omkring 44 m. ö. h., men så brant har jag inte sett den.
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Tyskby och dess verk...samhet
Jag tänkte dra upp vagnarna med loket, det blir mer rangering.
(Lämna malmvagnarna på ett stickspår,
dra fram en vagn till rampen,
koppla på malmvagnen den på den lilla vagnen som alltid har linan i andra änden,
lossa loket och kör in det på spåret med en likadan vagn dit linan går via 2 block,
koppla på och dra upp vagnen,
Tippa,
Släpp ner vagnen genom att backa loket,
koppla loss loket från 'linan',
Hämta tomma vagnen,
Ställ den vid dom andra fulla malmvagnarna,
Hämta en full vagn... repetera. )
Alternativet var att ha en motor däruppe, men det här känns roligare.
Jag gjorde en 100gramsvagn som last-test.
Motorchassiet är ett tomix Nskale spårvagnschassie.
Det hade inte en chans.
Inte ens med ett finger på.
Jag gjorde en annan dummyvagn av två boggier och en vikt från en N-boxcar.
Njae, men med ca 50 gram bly på loket kom vagnen upp.
Och jag testade att koppla på en Atlas N-hopper fast den var för lång. Men det hade gått.
Nu vet jag att det går.
Blir malmvagnarna för tunga kan jag greja en motvikt med ett block som väger emot dummyvagnen linan sitter i.
Ett annat alternativ är att låta det andra spåret gå i en uppförsbacke så blir loket mera motvikt.
Det kommer att lösa sig.
Nästa steg blir att digitalisera chassiet och sätta på en tung kåpa.
Och att bygga första westernvagnen.
(Lämna malmvagnarna på ett stickspår,
dra fram en vagn till rampen,
koppla på malmvagnen den på den lilla vagnen som alltid har linan i andra änden,
lossa loket och kör in det på spåret med en likadan vagn dit linan går via 2 block,
koppla på och dra upp vagnen,
Tippa,
Släpp ner vagnen genom att backa loket,
koppla loss loket från 'linan',
Hämta tomma vagnen,
Ställ den vid dom andra fulla malmvagnarna,
Hämta en full vagn... repetera. )
Alternativet var att ha en motor däruppe, men det här känns roligare.
Jag gjorde en 100gramsvagn som last-test.
Motorchassiet är ett tomix Nskale spårvagnschassie.
Det hade inte en chans.
Inte ens med ett finger på.
Jag gjorde en annan dummyvagn av två boggier och en vikt från en N-boxcar.
Njae, men med ca 50 gram bly på loket kom vagnen upp.
Och jag testade att koppla på en Atlas N-hopper fast den var för lång. Men det hade gått.
Nu vet jag att det går.
Blir malmvagnarna för tunga kan jag greja en motvikt med ett block som väger emot dummyvagnen linan sitter i.
Ett annat alternativ är att låta det andra spåret gå i en uppförsbacke så blir loket mera motvikt.
Det kommer att lösa sig.
Nästa steg blir att digitalisera chassiet och sätta på en tung kåpa.
Och att bygga första westernvagnen.
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Tyskby och dess verk...samhet
Nu håller Tyskby på att få rullande materiel byggd på orten.
Och eftersom det inte bara finns gruvindustrin Tyskbyverken utan även en verkstad för att bygga just rullande materiel, och senare en massafabrik så har man gått samman och bildat Förenande Industrier i Tyskby Transport Aktiebolag.
Tyskby lokåvagn, eller vad det heter, måste forska lite, har börjat bygga ett diesellok enligt anpassad amerikansk modell. Ett ALKO S1,33. Man har ställt ett chassie på spåret och håller på att först bestämma koppelhöjden och sen kontrollera om det funkar i dom tvära S-kurvorna som P-K-växlarna medför- Det funkar!!
Och eftersom det inte bara finns gruvindustrin Tyskbyverken utan även en verkstad för att bygga just rullande materiel, och senare en massafabrik så har man gått samman och bildat Förenande Industrier i Tyskby Transport Aktiebolag.
Tyskby lokåvagn, eller vad det heter, måste forska lite, har börjat bygga ett diesellok enligt anpassad amerikansk modell. Ett ALKO S1,33. Man har ställt ett chassie på spåret och håller på att först bestämma koppelhöjden och sen kontrollera om det funkar i dom tvära S-kurvorna som P-K-växlarna medför- Det funkar!!
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Tyskby och dess verk...samhet
Oj, jag har ju inte varit här på ett tag
Skriver ikapp.
Längesen:
Så, nu är loket med den svetsade mellanchassiet MIG-gat.
Buffertbalkarna inslipade och nu då. Provköra.. Vaf? Kadeekrokarna ligger för lågt. Felsökningen visar att jag fick ta ur lite ur stålramen för boggierna, och då sjönk den 1,5 mm. Jag får ta ur 1.5 till ur balkarna och höja kopplen. Provkörning kommer. Skönt att hitta felet ändå. Man ser dom 1,5 mm-rarna mellan den gråa plasten i chassiet och styrenen på förra bilden.
I söndags:
Sådär.. nu är det migsvetsade chassiet på plats och loket kan skjuta en boggievagn genom korta H0e (009) Peco-växlar i ett S utan att det låser sig. Nu ska vi se vad den drar upp för tipp-rampen.
I Måndags:
Min jättetunga blyvagn fick den inte upp.. Men! Som den var drog den upp en 18grammare. (En Atlas N boxcar fast utan box, bara viktplattan mellan boggierna). När jag la på 20 gram på vagnen och 40 extra på loket kom den också upp. 100 gram bly på loket blir det nog. Bra, nu kan jag börja skissa på dom där tippvagnarna och har marginal Jag kan sänka rampen, eller låta loket ha nedförsbacke när det ska dra upp en vagn. Det kommer att funka!
Eftersom jag troligen är ganska udda med att MIG-svetsa ett mj-lok så tar jag med det till Skövde. I dess halvfärdiga skick.
Skriver ikapp.
Längesen:
Så, nu är loket med den svetsade mellanchassiet MIG-gat.
Buffertbalkarna inslipade och nu då. Provköra.. Vaf? Kadeekrokarna ligger för lågt. Felsökningen visar att jag fick ta ur lite ur stålramen för boggierna, och då sjönk den 1,5 mm. Jag får ta ur 1.5 till ur balkarna och höja kopplen. Provkörning kommer. Skönt att hitta felet ändå. Man ser dom 1,5 mm-rarna mellan den gråa plasten i chassiet och styrenen på förra bilden.
I söndags:
Sådär.. nu är det migsvetsade chassiet på plats och loket kan skjuta en boggievagn genom korta H0e (009) Peco-växlar i ett S utan att det låser sig. Nu ska vi se vad den drar upp för tipp-rampen.
I Måndags:
Min jättetunga blyvagn fick den inte upp.. Men! Som den var drog den upp en 18grammare. (En Atlas N boxcar fast utan box, bara viktplattan mellan boggierna). När jag la på 20 gram på vagnen och 40 extra på loket kom den också upp. 100 gram bly på loket blir det nog. Bra, nu kan jag börja skissa på dom där tippvagnarna och har marginal Jag kan sänka rampen, eller låta loket ha nedförsbacke när det ska dra upp en vagn. Det kommer att funka!
Eftersom jag troligen är ganska udda med att MIG-svetsa ett mj-lok så tar jag med det till Skövde. I dess halvfärdiga skick.
Re: Tyskby och dess verk...samhet
Och för att fortsätta på Cors inläggm (Don't ask me why)
https://www.youtube.com/watch?v=QghICtdvNH4
https://www.youtube.com/watch?v=QghICtdvNH4