Toppbilden, visa:
IRR (Ingelstorp RailRoad)
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Tack Pär,
Det värmer
Det värmer
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Welcome back my friend, to the show that never end!
Tänkte just på dig häromdagen och att det var länge sedan man hörde nåt från dig, gladde mig att åter få ett livstecken från dig! Och extra kul att se att "min" kreatursbro detaljerats lite till!
Väderbitning av det rullande materialet är ju också en faiblesse som förenar oss. Jag har under sommaren/hösten delgivits en hel del klokskaper inom detta skrå av Göran Tholin och Graffen, och har nu så smått kommit igång med detta. Här en liten lägesrapport med ett gäng "billiga skräpgodsvagnar" som jag nyttjar som lärospånor, är väl en bit på väg med dem men det finns mer kvar att göra.
Än så länge så kör jag med påpensling/topsning av akrylfärg och wash, i nästa steg ska jag testa med att applicera lite torrpastell. Skulle väl egentligen vilja skaffa en airbrush för att fr a lägga på smuts som stänker upp underifrån, men är väl inte riktigt mogen än känns det som ...
Tänkte just på dig häromdagen och att det var länge sedan man hörde nåt från dig, gladde mig att åter få ett livstecken från dig! Och extra kul att se att "min" kreatursbro detaljerats lite till!
Väderbitning av det rullande materialet är ju också en faiblesse som förenar oss. Jag har under sommaren/hösten delgivits en hel del klokskaper inom detta skrå av Göran Tholin och Graffen, och har nu så smått kommit igång med detta. Här en liten lägesrapport med ett gäng "billiga skräpgodsvagnar" som jag nyttjar som lärospånor, är väl en bit på väg med dem men det finns mer kvar att göra.
Än så länge så kör jag med påpensling/topsning av akrylfärg och wash, i nästa steg ska jag testa med att applicera lite torrpastell. Skulle väl egentligen vilja skaffa en airbrush för att fr a lägga på smuts som stänker upp underifrån, men är väl inte riktigt mogen än känns det som ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Jamen sådärja...äntligen blev det fart på denna tråden igen. Vad kul Fredrik!
Och bron blev dessutom riktigt fin.
Vad är nästa delprojekt? Kontaktledning kanske, jag väntar med spänning...?
Och bron blev dessutom riktigt fin.
Vad är nästa delprojekt? Kontaktledning kanske, jag väntar med spänning...?
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Tjena Mats,
Har du vädrat alla vagnarna i vitrinen
Det hade tagit mig två år eller mer...
Airbrusch är en lyx som vore mumma men jag får nöja mig med enklare medel.
Och du har fått specialistutbildning av experter
Sådana tips och trix är ovärderligt.
Kul att höra ifrån Er alla Forumkamrater.
Vi hörs Mats
Har du vädrat alla vagnarna i vitrinen
Det hade tagit mig två år eller mer...
Airbrusch är en lyx som vore mumma men jag får nöja mig med enklare medel.
Och du har fått specialistutbildning av experter
Sådana tips och trix är ovärderligt.
Kul att höra ifrån Er alla Forumkamrater.
Vi hörs Mats
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Jo i princip så har jag väl det (även om några av kolvagnarna var "grundvädrade" när jag köpte in dem. De var då "försvenskade" och ommålade med bruna underreden också, men jag har åter-förtyskat/fördanskat dem med svarta underreden och sedan fortsatt jobbet med mer skit och rost plus försett dem med kollast).FredrikÅ skrev:Tjena Mats,
Har du vädrat alla vagnarna i vitrinen
Det hade tagit mig två år eller mer...
Projektet började nog egentligen för ungefär ett år sedan med just de vagnarna plus några kolvagnar till, och det finns mer att göra på dem - så vi får väl se när de kan betraktas som klara. Det kanske blir ett tvåårigt projekt av det med ...
Jag återkommer när det börjar komma fram något som jag känner att jag kan visa upp utan att skämmas alltför mycket. Är sugen på att ta ett nappatag i kväll igen, vi får se om jag lyckas ta mig en stund (det är ju så mycket annat som trycker på i min stressade pensionärstllvaro ).
Also sprach der Matserschmitt!
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Oavsett vilket, så har du gjort en riktig arbetsinsats Mats
Jag vet hur tidsödande det är men det betalar sig exponentiellt - som matematikern sa
Hoppas att du visar dina alster i närbild Mats när du känner för det.
Idag har jag pillat med närmiljön kring mitt sandhus. Det är inte riktigt färdigt men det tar sig...
/Fredrik
Jag vet hur tidsödande det är men det betalar sig exponentiellt - som matematikern sa
Hoppas att du visar dina alster i närbild Mats när du känner för det.
Idag har jag pillat med närmiljön kring mitt sandhus. Det är inte riktigt färdigt men det tar sig...
/Fredrik
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Jasså...jogra skrev:ford1929 skrev:har hållit ställningen på mötespåret
Så nu kan man dra ned på tempot
Roger(Forden)
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Kul att du är tillbaka, Fredrik!
Har saknat din entusiasm och produktivitet.
/Sture
Har saknat din entusiasm och produktivitet.
/Sture
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Tack StureSture Bylén skrev:Kul att du är tillbaka, Fredrik!
Har saknat din entusiasm och produktivitet.
Det känns riktigt bra att ha hittat tillbaka.
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
God afton mina herrar,
Lite kvällspill med diverse utvalda områden. Perfekt när grunden är klar så kan man "snöa in" på detaljer å annat.
Min lilla bro är nu kompletterad med figurer och är väl att betrakta som klar som jag ser det
/Fredrik
Lite kvällspill med diverse utvalda områden. Perfekt när grunden är klar så kan man "snöa in" på detaljer å annat.
Min lilla bro är nu kompletterad med figurer och är väl att betrakta som klar som jag ser det
/Fredrik
- GammelDansken
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
- Ort: Fällfors
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Sköna bilder, stämning från "igår", tyst och lugnt, inga stress och jäkt.
//John
//John
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Tack Simpan. Sent skall syndaren vaknaSimpan skrev:Jamen sådärja...äntligen blev det fart på denna tråden igen. Vad kul Fredrik!
Tack John!GammelDansken skrev:Sköna bilder, stämning från "igår", tyst och lugnt, inga stress och jäkt. //John
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Hej,
Mera finlir...
Lite rostiga tunnor och diverse "annat mög" som det heter på skånska (skit, skrot,skräp osv. ) har berikat miljön. Tänkte ge mig i kast med miljön kring godsterminalen därefter.
/Fredrik
Mera finlir...
Lite rostiga tunnor och diverse "annat mög" som det heter på skånska (skit, skrot,skräp osv. ) har berikat miljön. Tänkte ge mig i kast med miljön kring godsterminalen därefter.
/Fredrik
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Hej,
Idag har jag påbörjat "uppgraderingen" av godsmagasinet.
Själva huset har försetts med lite rekvisita i form av lådor, "pirra", fåglar och en gubbe förstås.
Just fåglarna är ett aber när man skall få dem på plats.
Taket är lite lätt vädrat med rost och lite vitt som jag har strukit på. Har därefter torkat av med trasa.
Staket i form av målade tandpetare pryder numera infarten. Skall försöka få tag i kryssmarkering från Entec vad det lider.
Bifogar en bild från dagens arbete.
/Fredrik
Idag har jag påbörjat "uppgraderingen" av godsmagasinet.
Själva huset har försetts med lite rekvisita i form av lådor, "pirra", fåglar och en gubbe förstås.
Just fåglarna är ett aber när man skall få dem på plats.
Taket är lite lätt vädrat med rost och lite vitt som jag har strukit på. Har därefter torkat av med trasa.
Staket i form av målade tandpetare pryder numera infarten. Skall försöka få tag i kryssmarkering från Entec vad det lider.
Bifogar en bild från dagens arbete.
/Fredrik
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Mycket snyggt Fredrik!
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Jag kan bara instämma med föregående...mycket SNYGGT!
Gillar även ditt foto Fredrik, dina bilder har alltid varit väldigt inspirerande.
Gillar även ditt foto Fredrik, dina bilder har alltid varit väldigt inspirerande.
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
- P Ekstrand
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
- Ort: Ingarö
- Kontakt:
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Hej !
Jättefint Fredrik
MvH
Pär
Jättefint Fredrik
MvH
Pär
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Hej,
Jag ber att få tacka för de fina orden.
Riktigt mysigt har man nu i "hobbylokalen",
-smyger upp så fort man får tillfälle...
Fattas bara ett riktigt kylskåp så är mansgrottan komplett
/Fredrik
Jag ber att få tacka för de fina orden.
Riktigt mysigt har man nu i "hobbylokalen",
-smyger upp så fort man får tillfälle...
Fattas bara ett riktigt kylskåp så är mansgrottan komplett
/Fredrik
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Inte förvarar du väl whisky och rödvin i kylskåp?
Ber i övrigt att få instämma i hyllningskören. Kul att få se dina alster igen!
Ber i övrigt att få instämma i hyllningskören. Kul att få se dina alster igen!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Här inställer jag till fullo!Johan Molin skrev:Inte förvarar du väl whisky och rödvin i kylskåp? [/quoteKylskåpet kan med fördel användas för att kyla vanligt kranvatten - riktigt gott om man tappar upp det på en tillbringare som får stå i kylskåpet en stund innan förtäringen!
Dessutom så är det till skillnad från de flesta andra drycker väldigt nyttigt för kroppen och en bra törstsläckare!Johan Molin skrev:Ber i övrigt att få instämma i hyllningskören. Kul att få se dina alster igen!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Tack Johan och Mats!
Kul att vara på gång igen måste jag säga. Energin infann sig inte under en längre tid och det var inte roligt längre. Jag funderade stundtals på ny anläggning men då hade jag haft uppförsbacke igen i många år.
Anläggningen genomgick en behövlig uppfräschning för kanske ett år sedan då jag "micklade" med de områden som jag inte var nöjd med.
Det var nog tur att jag genomförde det projektet ty annars kanske anläggningen hade rivits när energin var låg
Nu till en urkass historia som min son drog idag:
Var lär sig hajarna simma?
- i Hajschool
Kul att vara på gång igen måste jag säga. Energin infann sig inte under en längre tid och det var inte roligt längre. Jag funderade stundtals på ny anläggning men då hade jag haft uppförsbacke igen i många år.
Anläggningen genomgick en behövlig uppfräschning för kanske ett år sedan då jag "micklade" med de områden som jag inte var nöjd med.
Det var nog tur att jag genomförde det projektet ty annars kanske anläggningen hade rivits när energin var låg
Nu till en urkass historia som min son drog idag:
Var lär sig hajarna simma?
- i Hajschool
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Ungefär som den jag hörde nyligen; att man nu blivit inspirerade av Vansbro- simmet t o m i Mellanöstern. Jesus vann årets tävling i Genesarets Sjö.
Han vann på walk-over ...
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Ja den var sämre än min
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Hej,
Fredag å allt
Man kan bli lycklig för mindre...
Min senaste investering är en bananvagn som demonterades direkt för att få lite patina.
Underredet målades med matt svart - glans 10, och har därefter berikats med lite rost, matt röd samt utspädd PS Roof brown.
Karossen mattades ned med fint sandpapper innan vädring. Utspädd PS Roof brown i huvudsak på väggar.
Taket fick lite rost, mycket försiktigt matt röd, och även "ultra-lite" vit färg. Avslutade med att matta ned det med lätt slipning.
Hjulen målades i huvudsak med svag rost på sidorna.
Egentligen är man inte klok som "förstör" en sprillans ny vagn
Trevlig helg boys
Fredag å allt
Man kan bli lycklig för mindre...
Min senaste investering är en bananvagn som demonterades direkt för att få lite patina.
Underredet målades med matt svart - glans 10, och har därefter berikats med lite rost, matt röd samt utspädd PS Roof brown.
Karossen mattades ned med fint sandpapper innan vädring. Utspädd PS Roof brown i huvudsak på väggar.
Taket fick lite rost, mycket försiktigt matt röd, och även "ultra-lite" vit färg. Avslutade med att matta ned det med lätt slipning.
Hjulen målades i huvudsak med svag rost på sidorna.
Egentligen är man inte klok som "förstör" en sprillans ny vagn
Trevlig helg boys
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
FredrikÅ skrev:Hej,
Fredag å allt
Man kan bli lycklig för mindre...
Min senaste investering är en bananvagn som demonterades direkt för att få lite patina.
Underredet målades med matt svart - glans 10, och har därefter berikats med lite rost, matt röd samt utspädd PS Roof brown.
Karossen mattades ned med fint sandpapper innan vädring. Utspädd PS Roof brown i huvudsak på väggar.
Taket fick lite rost, mycket försiktigt matt röd, och även "ultra-lite" vit färg. Avslutade med att matta ned det med lätt slipning.
Hjulen målades i huvudsak med svag rost på sidorna.
Egentligen är man inte klok som "förstör" en sprillans ny vagn
Trevlig helg boys
bananvagn.jpg
det är ju tur att någon gör det
ps:den blev väl bra....eller hur
Roger(Forden)
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Jodå, du är klok och jag tror de flesta här på forumet anser att du har förskönat vagnen med vädringen. Suppersnyggt!FredrikÅ skrev: Egentligen är man inte klok som "förstör" en sprillans ny vagn
Jag tillhör dock den skara som ännu drar mig för att utsätta mina gamla originalmålade vagnar och lok för dylik "skönhetsbehandling".
Men jag skall snart ta mig samman och iaf välja ut några mindre unika objekt att börja träna på så smått.
Tack för att du delger dina tekniker och material här, visa och berätta gärna mer. Ha en fortsatt trevlig helg.
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Ja tack själv Simpan.
Kul att du tycker det liknar något
Igår planterade jag mina enda kryssmärken på anläggningen från Entec. Huj vad svårt att måla med stadig hand...
Järnvägsövergång a la synvilla . 3R har ju sina begränsningar så då fick jag hitta på något.
Smala remsor av trä i direkt anslutning till spåren och precis lagom placerat i spåren (så släpskon går fritt)
Slutligen målade jag hela överfarten i en lätt träbrun nyans.
/Fredrik
Kul att du tycker det liknar något
Igår planterade jag mina enda kryssmärken på anläggningen från Entec. Huj vad svårt att måla med stadig hand...
Järnvägsövergång a la synvilla . 3R har ju sina begränsningar så då fick jag hitta på något.
Smala remsor av trä i direkt anslutning till spåren och precis lagom placerat i spåren (så släpskon går fritt)
Slutligen målade jag hela överfarten i en lätt träbrun nyans.
/Fredrik
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Hej!
Inget byggt idag, bara rangerat
/Fredrik
Inget byggt idag, bara rangerat
/Fredrik
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Det måste ju göras det med!FredrikÅ skrev:Hej!
Inget byggt idag, bara rangerat
Läckert vädrade kolvagnar! Känner att jag skulle vilja ta ett nappatag igen med mina egna och färdigställa den påbörjade väderbitningen, men just nu är det alldeles för mycket annat som pockar på min uppmärksamhet och tid (i o f s mest roliga aktiviteter typ filma jultåg och redigera videon, men också lite hushållsnära tjänster dessvärre). Men any day ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Tack MatsMölle-Mats skrev:Läckert vädrade kolvagnar!
Mitt Ga-lok är nu demonterat för att vädras.
Tender, ångpanna och underrede är omlackerat i en svart matt nyans.
Min tanke är att vädra med pulver och "vanlig hobbyfärg". Avslutas med matt klarlack.
Bild 1 visar de omlackerade detaljerna i svart. Knappt torra skall tilläggas.
Fortsättning följer...
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Hej,
Steg 2 på värdeförminskningen
Efter att den svarta grundlacken hade torkat, så påbörjades detaljeringen.
Rost har jag försökt att efterlikna genom att ta en tandpetare, doppa spetsen försiktigt i färgburken, och därefter sätta en liten "prick".
Direkt under pricken, drar jag mycket lätt tandpetaren nedåt med ett svagt färgstreck som följd.
Strecket torkar jag nästan bort helt och hållet med en bomullstops.
Så där håller jag på lite här och där på modellen.
Ett grundlager med sand/smuts/damm, lägger jag nedtill med bomullstops och torkar därefter bort nästan alltsammans. Jag försöker åstadkomma en "missfärgning" helt enkelt. Någon sandliknande matt färg fick det bli...
Nu tar jag en fin pensel och tar kulör "metall". Färgen torkar jag av på en trasa innan påstrykning.
Samtliga ytor bestrykes men tar i lite hårdare på utstickande detaljer som nitskallar osv.
"Grundvädringen" avslutas med lätt slipning med fint sandpapper.
I detta steg ser metallfärgen lite väl dominant ut här och där men det döljs efter steg 3. (hoppas jag )
Nästa steg kommer jag att lägga på pulver och avsluta med matt klarlack.
/Fredrik
Steg 2 på värdeförminskningen
Efter att den svarta grundlacken hade torkat, så påbörjades detaljeringen.
Rost har jag försökt att efterlikna genom att ta en tandpetare, doppa spetsen försiktigt i färgburken, och därefter sätta en liten "prick".
Direkt under pricken, drar jag mycket lätt tandpetaren nedåt med ett svagt färgstreck som följd.
Strecket torkar jag nästan bort helt och hållet med en bomullstops.
Så där håller jag på lite här och där på modellen.
Ett grundlager med sand/smuts/damm, lägger jag nedtill med bomullstops och torkar därefter bort nästan alltsammans. Jag försöker åstadkomma en "missfärgning" helt enkelt. Någon sandliknande matt färg fick det bli...
Nu tar jag en fin pensel och tar kulör "metall". Färgen torkar jag av på en trasa innan påstrykning.
Samtliga ytor bestrykes men tar i lite hårdare på utstickande detaljer som nitskallar osv.
"Grundvädringen" avslutas med lätt slipning med fint sandpapper.
I detta steg ser metallfärgen lite väl dominant ut här och där men det döljs efter steg 3. (hoppas jag )
Nästa steg kommer jag att lägga på pulver och avsluta med matt klarlack.
/Fredrik
- GammelDansken
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
- Ort: Fällfors
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Detta blir spännande och utbildande att läsa.
//John
//John
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Aaaaaah, vilket spännande projekt - detta följer jag med största intresse Ser mycket bra ut så här långt!
Och om du nu kan drista dig till att för alltid förgöra "samlarvärdet" på Märklin-lok, så får väl jag inte vara sämre - får ta och gå loss på mina "heliga graler" av fabrikaten Heljan, Hobbytrade och McK. Det får dock bli på lite sikt dock, när jag blivit lite mer förfaren tågmodells-väderbitare. Jag har ett gäng "billiga" DB Br 50-lok ur Märklins startsatser (som därför saknar originalförpackning och därmed ändå inte har något "samlarvärde") respektive av Fleischmanns fabrikat (som i och med de är av "fel" fabrikat inte heller har något "samlarväde") som jag kan öva på dessförinnan - men först ska de fördanskas till DSB N-maskiner.
Och om du nu kan drista dig till att för alltid förgöra "samlarvärdet" på Märklin-lok, så får väl jag inte vara sämre - får ta och gå loss på mina "heliga graler" av fabrikaten Heljan, Hobbytrade och McK. Det får dock bli på lite sikt dock, när jag blivit lite mer förfaren tågmodells-väderbitare. Jag har ett gäng "billiga" DB Br 50-lok ur Märklins startsatser (som därför saknar originalförpackning och därmed ändå inte har något "samlarvärde") respektive av Fleischmanns fabrikat (som i och med de är av "fel" fabrikat inte heller har något "samlarväde") som jag kan öva på dessförinnan - men först ska de fördanskas till DSB N-maskiner.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
God afton,
Jag har nu kommit lite längre med vädringen av ångloket.
Efter förra etappen så har jag nu "detaljvädrat" då grunden nu var lagd.
Tanken var ju att lägga på pulver nu men jag tyckte att ytterligare färg krävdes.
Viktigt - tycker jag, är att färgerna flyter ihop och inte blir alltför "pregnanta" var för sig.
Ångpannan har fått ytterst lite vitt på utstickande detaljer (toppar). Vallejo smoke är påfört där jag tror att det borde hamna vid drift så att säga. Kompletterat med rostrinningar lite här och där. Gemensamt för rostrinningar och vitt, är att jag omgående stryker bort nästan all färg för att ge en samstämmighet.
/Fredrik
Jag har nu kommit lite längre med vädringen av ångloket.
Efter förra etappen så har jag nu "detaljvädrat" då grunden nu var lagd.
Tanken var ju att lägga på pulver nu men jag tyckte att ytterligare färg krävdes.
Viktigt - tycker jag, är att färgerna flyter ihop och inte blir alltför "pregnanta" var för sig.
Ångpannan har fått ytterst lite vitt på utstickande detaljer (toppar). Vallejo smoke är påfört där jag tror att det borde hamna vid drift så att säga. Kompletterat med rostrinningar lite här och där. Gemensamt för rostrinningar och vitt, är att jag omgående stryker bort nästan all färg för att ge en samstämmighet.
/Fredrik
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Det där blir ju jättebra!
Imponerande och modigt, Fredrik.
Imponerande och modigt, Fredrik.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Bra jobbat Fredrik!
Jag klämde ett par bilder på Nordsjællands Veterantogs SJ S2 1307 med "väderbitnings-glasögonen" på för någon dryg vecka sedan. Förvisso så rör det sig här om ett relativt nyrenoverat muséilok, men börjar ändå så smått visa upp lite begynnande spår av användning som kanske kan ha ett visst värde som inspirationskälla?
Jag klämde ett par bilder på Nordsjællands Veterantogs SJ S2 1307 med "väderbitnings-glasögonen" på för någon dryg vecka sedan. Förvisso så rör det sig här om ett relativt nyrenoverat muséilok, men börjar ändå så smått visa upp lite begynnande spår av användning som kanske kan ha ett visst värde som inspirationskälla?
Also sprach der Matserschmitt!
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Supersnyggt Fredrik!
Jag antar att det beror på att många gillar "vädrat", men att man inte kan eller vill själv.
Som jag t.ex.; vill men vågar inte. Håller med Sture, imponerande och modigt.
Ibland ser man, på Ebay t.ex., att snyggt vädrade lok och vagnar betingar ett högre värde än originalet.FredrikÅ skrev: Steg 2 på värdeförminskningen
Jag antar att det beror på att många gillar "vädrat", men att man inte kan eller vill själv.
Som jag t.ex.; vill men vågar inte. Håller med Sture, imponerande och modigt.
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
God afton,
Nu är det tyvärr så att mitt vädringsförsök resulterade i ett utseende "far away" från dina fina bilder. Tur var kanske det så slipper man jämföra
Ja jag får väl presentera resultatet.
Taadaa...
Tack Sture. Modigt vet jag inte för jag gör ju det för mig själv.Sture Bylén skrev:Det där blir ju jättebra!
Imponerande och modigt, Fredrik.
Alltså du är en pärla Mats.Mölle-Mats skrev:Bra jobbat Fredrik!
Jag klämde ett par bilder på Nordsjællands Veterantogs SJ S2 1307 med "väderbitnings-glasögonen" på för någon dryg vecka sedan. Förvisso så rör det sig här om ett relativt nyrenoverat muséilok, men börjar ändå så smått visa upp lite begynnande spår av användning som kanske kan ha ett visst värde som inspirationskälla?
Nu är det tyvärr så att mitt vädringsförsök resulterade i ett utseende "far away" från dina fina bilder. Tur var kanske det så slipper man jämföra
Stooooort tack SimpanSimpan skrev:Supersnyggt Fredrik!
Ja jag får väl presentera resultatet.
Taadaa...
- Bilagor
-
-
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
God afton mina herrar!
Lite småbyggt idag efter julklappsbestyr...
Artitec har en fin liten ställning med spadar, rakor osv. Precis en sådan har jag införskaffat
Den fick ju dock vädras lite i sedvanlig ordning innan planteringen.
Bifogar några bilder från idag.
/Fredrik
Lite småbyggt idag efter julklappsbestyr...
Artitec har en fin liten ställning med spadar, rakor osv. Precis en sådan har jag införskaffat
Den fick ju dock vädras lite i sedvanlig ordning innan planteringen.
Bifogar några bilder från idag.
/Fredrik
- Sgt pepper
- Inlägg: 677
- Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
- Ort: Södermanland
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Sköna bilderFredrikÅ skrev:God afton mina herrar!
Lite småbyggt idag efter julklappsbestyr...
Artitec har en fin liten ställning med spadar, rakor osv. Precis en sådan har jag införskaffat
Den fick ju dock vädras lite i sedvanlig ordning innan planteringen.
Bifogar några bilder från idag.
/Fredrik
ga kolhus 2.jpg
ga verkstad.jpg
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
FredrikÅ skrev:Artitec har en fin liten ställning med spadar, rakor osv. Precis en sådan har jag införskaffat
Den fick ju dock vädras lite i sedvanlig ordning innan planteringen.
Snyggt som vanligt.
Nu får du önska dig några banarbetare att plantera där också.
Loket har verkligen hittat hem och smälter in fint i anläggningen.
God Jul Fredrik.
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Hej,
God jul
/Fredrik
Jo lite gubbar vore ett fint komplement och de kommer framöver. Just nu småpillar jag lite här och där i miljöerna vilket är himla trevligt.
Alla projekt behöver inte vara gigantiska...
Jag vill också passa på att önska dig och din familj en fin jul!
Ser fram emot ditt projekt
/Fredrik
Tack så mycket och tack för att du tittarSgt pepper skrev:Sköna bilder
God jul
/Fredrik
Tack SimpanSimpan skrev:Snyggt som vanligt.
Nu får du önska dig några banarbetare att plantera där också.
Loket har verkligen hittat hem och smälter in fint i anläggningen.
God Jul Fredrik.
Jo lite gubbar vore ett fint komplement och de kommer framöver. Just nu småpillar jag lite här och där i miljöerna vilket är himla trevligt.
Alla projekt behöver inte vara gigantiska...
Jag vill också passa på att önska dig och din familj en fin jul!
Ser fram emot ditt projekt
/Fredrik
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
God kväll!
Idag fick jag för mig att vädra mina sista vagnar - 4st amerikanska kolvagnar.
Dagen påbörjades med att demontera allt löst och ja, innan frukost
Jag började med att matta ned genom att slipa lätt med fint sandpapper. Det behövdes ingen ny "hellackering" eftersom den var ganska matt från början.
Efter slipning påfördes förtunnad rost i framförallt skrevor och under vagnen. Mycket svag sandfärgad kulör i vertikal riktning vid "ribborna".
Rostangrepp mitt i plåten gör jag genom att ta en tandpetare - vad annars , och sätter en liten liten klutt där jag vill ha den, drar sedan med tex fingret nedåt så att den bildar en "halo" eller ett fält. Direkt ovanför detta fält sätter jag en prick med ren oförtunnad rost.
Slipar igen mycket lätt för att jämna ut färgskiftningar.
Wash 1 består av utspädd burnt umber.
Torkning
Wash 2 består av utspädd svart bläck.
Pastellpulver rost och sot
Avslutar med matt klarlack.
Lite bilder från idag. Boggier osv är ej klart.
/Fredrik
Inför demontering Efter vädring och lackering
Idag fick jag för mig att vädra mina sista vagnar - 4st amerikanska kolvagnar.
Dagen påbörjades med att demontera allt löst och ja, innan frukost
Jag började med att matta ned genom att slipa lätt med fint sandpapper. Det behövdes ingen ny "hellackering" eftersom den var ganska matt från början.
Efter slipning påfördes förtunnad rost i framförallt skrevor och under vagnen. Mycket svag sandfärgad kulör i vertikal riktning vid "ribborna".
Rostangrepp mitt i plåten gör jag genom att ta en tandpetare - vad annars , och sätter en liten liten klutt där jag vill ha den, drar sedan med tex fingret nedåt så att den bildar en "halo" eller ett fält. Direkt ovanför detta fält sätter jag en prick med ren oförtunnad rost.
Slipar igen mycket lätt för att jämna ut färgskiftningar.
Wash 1 består av utspädd burnt umber.
Torkning
Wash 2 består av utspädd svart bläck.
Pastellpulver rost och sot
Avslutar med matt klarlack.
Lite bilder från idag. Boggier osv är ej klart.
/Fredrik
Inför demontering Efter vädring och lackering
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Coooal Waggons!
Tung vädring, och riktigt läcker "värdeminskning", som vanligt.
Jag ser fram emot att äntligen komma igång med mitt eget projekt. När jag har fått en lucka i julbestyren så har jag faktiskt testat lite olika byggmaterial inför skapandet, så jag är på gång inom kort. Skall även inom kort uppgradera min toolbox med "vädringstillbehör" och börja sänka värdet på MITT lilla bestånd av vagnar och lok också. God fortsättning.
Tung vädring, och riktigt läcker "värdeminskning", som vanligt.
Jag ser fram emot att äntligen komma igång med mitt eget projekt. När jag har fått en lucka i julbestyren så har jag faktiskt testat lite olika byggmaterial inför skapandet, så jag är på gång inom kort. Skall även inom kort uppgradera min toolbox med "vädringstillbehör" och börja sänka värdet på MITT lilla bestånd av vagnar och lok också. God fortsättning.
Bästa hälsningar,
Simon
Simon
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Hehe, du uppvisar samma torra humor som migSimpan skrev:Coooal Waggons!
Det bådar gott...
Ja nu är vädringen klar. De fyra vagnarna tog hela dagen igår och några timmar på morgonen.
Nu i efterhand så var det värt det
/Fredrik
I sin rätta miljö...
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Ser precis ut som Tony Koesters gamla anläggning! (Beröm!!!)
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Tack för komplimangen Johan!Johan Molin skrev:Ser precis ut som Tony Koesters gamla anläggning!
Nu får jag inte på mig hatten för huvudet blev tjockt
Min lilla station har väl inte varit något som jag har retat mig på men...
Jag kände för att ändra färgsättning bland annat, så det var bara att dra igång.
Fasaden målades med två lager utspädd gul ockra. Jag valde lite ställen som jag slipade ned färgen på för att återge teglet bakom.
Lite slitet med andra ord.
Vindskivor målades med matt svart och taket fick sig en dutt av utspädd Humbrol matt röd (37).
Uppföljning kommer.
/Fredrik
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Bra tempo i den här tråden, Fredrik!
Alltid mycket kul att titta på. Mycket lyckad vädring, t.ex.
Alltid mycket kul att titta på. Mycket lyckad vädring, t.ex.
Re: IRR (Ingelstorp RailRoad)
Tack för det Sture!Sture Bylén skrev:Bra tempo i den här tråden, Fredrik!
Alltid mycket kul att titta på. Mycket lyckad vädring, t.ex.
Man håller ju igång så att man inte fryser
Tar till mig alla dina ord på bästa sätt
Stationen är nu klar på utsidan. Svartmålade fönster och nedskitat tak. Väderbitna vindskivor kompletterar.
Avslutat med vädringspulver och matt klarlack.
Ska försöka få till ljusavdelare invändigt för att koncentrera ljuset till "mittsektionen".
Gott nytt år Mötesspårare
/Fredrik