För att upplysa om vad projektet handlar om syns här lite resultat av den lilla fritid det blivit inför jul och nyår.
Två vagnar, den hitre utan tak, för att visa hur ljuslisten ligger ovanpå väggarna. Väggarna klippta en bit åt gången tills taket gick att snäppa på. Nu vet jag vad som behövs och kan såga väggarna till de andra vagnarna innan montage.
Belysningen gör att inredningen syns, då får den målas, den bakre var ett försök för några år sedan, den främre stämmer nog bättre i färgerna, men tigerrandigt vet jag inte om det lyckades.
Tomma vagnar ser oekonomiskt ut för trafikföretaget, inte för vagnsbyggaren, måste befolkas. Några av gubbarna i den äldre inredningen består av tillplattade gjutstammar med ett rädisefrö som huvud. Ser inte fel ut innanför fönstren.
Som Stig påpekade häromdagen höjer gardiner intrycket avsevärt, limmas på insidan av fönstren innan dessa monteras. Jag valde att dra undan gardinerna ganska mycket, så att mesta möjliga inredning syns.(Man kan ju dra för en del, där det inte sitter folk)
Belysningen består av 15 lysdioder i Co8-vagnarna, 18 i BCo11-vagnen, som har korridor hela vägen. Matning via 470 Ohm motstånd, likriktare, elektrolytkonding, 12V-stab, sedan 3,9kOhm motstånd före varje grupp om 3 seriekopplade lysdioder, i ena vagnen ett extra motstånd på 470 Ohm efter 12V-stabben. Den svagare, (med extra motstånd) har fått bäst omdömen.
Strömupptagningen glömde jag ta bild på, den första vagnen har en 0,3 mm fosforbronstråd genom borrade hål i de två runda plastdelarna som sticker ned under boggin för ändamålet, till den andra har jag använt tunna kopparbleck som ska passa till de flesta boggier. De krävde längre "inkörning" än tråden för att ge glappfri kontakt (brunerad axel), men har förhoppningsvis längre livslängd.