Toppbilden, visa:    


Brimalm Du/Du2

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Brimalm Du/Du2

Inlägg av Magnus P3 »

Denna modell presenterades 2008 och vi har sett en mycket fin prototyp, men inga leveranser av kundexemplar.

På hemsidan har det inte funnits någon substansiell information på flera år. I september i år stod det att "Ett resultat av det är att D-loksprojektet återupptas nu i september". I februari 2012 skrevs det att"Sista handen vid Du2-loken före leverans läggs nu i Viby". Inte så mycket att fästa vikt vid med andra ord.

Därför undrar jag om det är det någon som har hört något på sistone om läget i detta projekt? Ska man betrakta det som avsomnat?

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Lasse M »

Ja själv väntar jag fortfarande på den utlovade ljusmodulen till deras Tp som jag köpte för åtskilliga år sedan när loket kom ut. Det lovades brett om allt möjligt om Tp loket när man började göra reklam för det och sen plötsligt började man begära in förskottsbetalningar för att få fram loket. Att sen leverera (ytterligare långt senare) ett lok som bara funnits i två exemplar och enbart i museidrift och därtill ett ofärdigt lok utan lyse (inte ens lampimitationer utan tomma hål), inga plogar, m.m m.m tycker jag är väldigt dåligt. Visst, det kan bli fel för alla, men att inte ens meddela om dessa förändringar på loket och inte i efterhand leverera dom utlovade saknade komponenterna är under all kritik för ett lok i den prisklassen. Du2 lok är en klar favorit hos mig, men köpa ett till Brimalm lok, nä tror inte det.

Johnny.R
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 apr 2012, 19:53

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Johnny.R »

Konstaterade i dag att Brimalms hemsida har fått helt nytt utseende.

Får se om det kommer något D lok nu????

// Johnny

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Magnus P3 »

Tack för tipset, Johnny. Nu är den nya hemsidan igång.

"Info kommer inom kort" står det under Produktions- och leveransstatus Du/Du2. Vi hoppas att det stämmer.

Efter att ha återigen tittat på bilderna på på loket, så blir man sugen. Det kan bli en kanonmodell.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av loktok »

Fick svar nyligen att Du kommer tidigast till våren.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Svante Andersson »

loktok skrev:Fick svar nyligen att Du kommer tidigast till våren.
Våren... vilket år?

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av loktok »

Reservera mig genom att inte nämna något årtal Svante ;)

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Magnus P3 »

Jag hoppas verkligen att Brimalm får igång produktionen. Den förseriemodell som syns på hemsidan och även visats upp på Hjulmarknaden ser mycket bra ut. Ända sedan projektet presenterades (2008?) har dock leveranstiden legat 3-6 månader fram i tiden....

el_vikingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 dec 2011, 14:50
Ort: Karlstad

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av el_vikingo »

Beträffande den nya hemsidan, fattas det väldigt mycket som fanns på den gamla hemsidan. Exempelvis tidigare utgivna lok och även kommande projekt. Får hoppas att hemsidan kompletteras med tiden.

//Håkan

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Stefan S »

Magnus P3 skrev:Jag hoppas verkligen att Brimalm får igång produktionen. Den förseriemodell som syns på hemsidan och även visats upp på Hjulmarknaden ser mycket bra ut. Ända sedan projektet presenterades (2008?) har dock leveranstiden legat 3-6 månader fram i tiden....
man har tidigare visat en bild där det fanns med ett 20-tal nästan färdiga lok. Det skrevs väl om för några år sedan att loken var färdiga för leverans, det var bara dekoderinstallationen som saknades?

Man utvidgar tydligen sortimentet med smycken också 8-)

Stefan

Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Bengt Nylén »

Följetongen går vidare. Nu står det på Brimalms hemsida att leveranserna börjar i december 2015!!! [JC_doubleup.gif]

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av SWJ »

Hur går det med Brimalms Du/Du2?
Nu lusläser jag ju inte forumen numera så jag kan ju ha missat
ett eller annat inlägg som kan ge en hint om hur det ligger till med
leveranser av nämnda lok.
Den enda recension av loket och dess egenskaper som jag hittat är
den som Svanta A. presterat på ett grannforum – samt några bilder
på detsamma från Bo på samma forum.
Att det inte är fler lyckliga ägare som erhållit ett av dessa efterlängtade
lok som ”Lägger ut” bild och omdöme på/om detsamma verkar ju
litet mysko. :-CO
Har ”vanliga” rallare fått sitt ex? Om så är fallet, varför denna tystnad?
Tommy(SWJ)

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Per N »

Hej!
:=nee
Som "vanlig rallare" kan jag bekräfta att jag fortfarande väntar på leverans av mitt sedan länge betalda Du-lok.
Det har nu gått drygt sex månader sedan jag fick brev från Brimalm som bekräftade att leveranserna av loken skulle starta, först med Du2-loken. Jag vet inte om man fortfarande håller på att leverera ut Du2-lok, men något Du-lok har jag inte sett till ännu. Och jag vet att jag inte är den enda som väntar... men jag håller inte andan medan jag väntar... :=S

MVH / Per N

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av SWJ »

Per N skrev:Hej!
:=nee
Som "vanlig rallare" kan jag bekräfta att jag fortfarande väntar på leverans av mitt sedan länge betalda Du-lok.
Det har nu gått drygt sex månader sedan jag fick brev från Brimalm som bekräftade att leveranserna av loken skulle starta, först med Du2-loken. Jag vet inte om man fortfarande håller på att leverera ut Du2-lok, men något Du-lok har jag inte sett till ännu. Och jag vet att jag inte är den enda som väntar... men jag håller inte andan medan jag väntar... :=S

MVH / Per N
Jag är glad att du inte håller andan medans du väntar - kan ju bli litet mer än ansträngt.
Jag hoppas att du får ditt lok inom snar framtid och hoppas att du då kan delge
oss övriga på forumet ett utlåtande om maskinen. :D
Tommy (SWJ)

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av bermod »

Fick nyss ett SMS från Postnord att mitt Du-lok från Brimalm är inlämnat för leverans idag,kommer det imorgon blir det provkörning i Hallsberg i morgon kväll. [JC_doubleup.gif]
bermod

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av loktok »

Trevligt att du även får ett Du lok Bertil.Mitt dök upp i måndags.
Lång väntan över för min del.Jag beställde och betala fullt pris redan första veckan det aviserades första gången.


Bild

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Lihkströmsverken »

bermod skrev:Fick nyss ett SMS från Postnord att mitt Du-lok från Brimalm är inlämnat för leverans idag,kommer det imorgon .....
Oj, då blir det väl första Du-loket som kommer ut från monteringslinjen! Hittills har det ju handlat om Du2 lok för likström. Då bör väl växelsströmsloken oxså kunna dyka upp.

/Ola

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av loktok »

Förtydligande , mitt Dk/ Du lok är av årgång senare - ett Du2 .
Fakta finns här : http://www.svenska-lok.se/motor_solo.ph ... lokid=1657

Nordpilen
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 dec 2011, 14:13
Ort: Tyresö

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Nordpilen »

En fundering; i beställningsformuläret på Brimalms hemsida anges ett antal olika loknr som tillgängliga, vissa med tillägget "-M". Hittar ingen förklaring till vad M:et indikerar....vet någon av er?

/N

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av loktok »

AC version

Nordpilen
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 dec 2011, 14:13
Ort: Tyresö

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Nordpilen »

Ok....misstänkte att det var så, M = Märklin?

/N

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av 1956 »

Bild

För snart 14 dagar sedan fick jag det Du 316 som jag hade beställt och kan konstatera att det är ett otroligt fint lok. Helt enkelt outstanding i sin prisklass både vad gäller estetik, gång och kvalitetskänsla! [JC_doubleup.gif] Vädring väntar i sinom tid.

Trainmaniac
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 jan 2012, 13:33

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Trainmaniac »

En stillsam undran: är allt gammalt groll med Brimalm glömt å förlåtet?
Ny beställning gjord, eftersom den tidigare hävdes?

Mats H, Suv
Mats H, Suv

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av 1956 »

Den kritik jag har framfört tidigare mot hur Brimalm Engineering har hanterat försäljningen av D-loken ligger fast. Men eftersom kritiken aldrig har riktats mot själva produkten och att jag konstaterade att loken de facto hade börjat levereras, så beställde jag ännu en gång ett lok och fick det som sagt för 14 dagar sedan.

Trainmaniac
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 jan 2012, 13:33

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Trainmaniac »

Vilket återigen bekräftar att Brimalm inte har något trovärdigt kösystem, väntar fortfarande på min Du som jag betalade i December 2015.

Mats H, Suv
Mats H, Suv

Bo-Arne
Inlägg: 107
Blev medlem: 25 feb 2012, 20:54

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Bo-Arne »

Vi som beställde dessa lok riktigt tidigt lovades ett lägre pris, sedan har lokets pris justerats upp vid flera tillfälle då det har varit ett sista beställnings datum för att få det gammla och lägre priset. Orginalmonterad ljud dekoder har höjt priset och så tillkommer frakt och embalage. Till vilket pris levereras loken nu? Jag förutsätter att dom lok som levereras nu kommer från dom allra första beställningarna som gjordes. Är det det allra första priset plus ljuddekoder som fortfarande gäller? Jag har nämnligen en riktigt tidig beställning med ett lågt pris och är nyfiken på om det fortfarande gäller, jag har inte fått någon räkning eller betalnings instruktion.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av 1956 »

Inklusive frakt knappt 4700 kr.

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av TuveB »

Jag tycker Brimalms affärsmetoder liknar ett pyramidspel........
#JB17

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Svante Andersson »

Bo-Arne skrev:Vi som beställde dessa lok riktigt tidigt lovades ett lägre pris, sedan har lokets pris justerats upp vid flera tillfälle då det har varit ett sista beställnings datum för att få det gammla och lägre priset. Orginalmonterad ljud dekoder har höjt priset och så tillkommer frakt och embalage. Till vilket pris levereras loken nu? Jag förutsätter att dom lok som levereras nu kommer från dom allra första beställningarna som gjordes. Är det det allra första priset plus ljuddekoder som fortfarande gäller? Jag har nämnligen en riktigt tidig beställning med ett lågt pris och är nyfiken på om det fortfarande gäller, jag har inte fått någon räkning eller betalnings instruktion.
De som betalade redan 2011 när första leveranserna lovades, alltså 3600 SEK, fick loken för detta pris (de som fått leverans alltså). Dessutom fick man i decemberutskicket 2015 en rabattbonus på 500 SEK att användas för annat inköp för att man legat ute med sina pengar så länge.

Det som däremot är lite störande är att det fortfarande finns de som betalade 2011 och ännu inte har fått något levererat. Så hur förklarar man då att vissa som inte betällde förrän 2015 har fått lok och en del som avbeställt, fått pengar tillbaka, och beställt igen har fått lok? Lite konstigt agerande från Brimalms sida...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Johan Molin »

vissa som inte betällde förrän 2015 har fått lok
... det går ju tydligen t o m att krångla till sig TVÅ ...

Jag skrev till Brimalms för någon vecka sedan och hörde mig för om att beställa ett lok och betala mot faktura när loket väl anlänt. Tyst som i graven ...

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Svante Andersson »

Johan Molin skrev:
vissa som inte betällde förrän 2015 har fått lok
... det går ju tydligen t o m att krångla till sig TVÅ ...
.
Ja, en del är ju bra på att snickra ihop det! :-Dia

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av kilowatt »

TuveB skrev:Jag tycker Brimalms affärsmetoder liknar ett pyramidspel........
Ja det ligger en fadd känsla över konceptet.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Beeblebrox »

Jag fick mitt lok för ett par dagar sedan.
Bild
Enormt tungt och en detaljrikedom som slår det mesta. Dock visade det sig att det finns lite att jobba på.
Först kan inte löphjulen fjädra upp tillräckligt mycket. Det innebär att minsta lilla avvikelse i nivå på spåret innebär att alla drivhjulen blir hängande i luften utan att driva.
Det mer allvarliga syns på bilden nedan. Så såg det ut på båda sidorna efter 20min på vår dubbelspårsslinga.
Bild
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av ford1929 »

såg inte roligt ut....uj uj
Roger(Forden)

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av d680ae »

Beeblebrox skrev:Jag fick mitt lok för ett par dagar sedan.

...
Det mer allvarliga syns på bilden nedan. Så såg det ut på båda sidorna efter 20min på vår dubbelspårsslinga.
Bild
Har ledbulten skurit, eller har den varit för hårt ansatt?
Precis sådär såg det väl ut då och då även i skala 1:1. Kanske inte så ofta "dubbelsidigt" och på nylevererat lok, men i alla fall. Då blev väl också förstörelsen ofta mer omfattande, med t.ex. upprivet maskinrumsgolv. Men den graden av realism i modellåtergivningen kanske inte uppskattas.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av 1956 »

Aj,aj det där ser inte bra ut! Jag har inte hunnit köra med mitt lok mer än ytterst korta sträckor eller ens kontrollera det som skrivs av Beeblebrox, men det känns nästan som att det finns behov av en "haverikommission" för att reda ut vad som är orsaken till det som har inträffat.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Stefan S »

Verkar om flera lok har fönster som inte är korrekt monterade. Och var hjulen bruna på förebilden?

Stefan

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Svante Andersson »

Stefan S skrev:Verkar om flera lok har fönster som inte är korrekt monterade. Och var hjulen bruna på förebilden?

Stefan
Om man tittade på dessa lok "irl" så var nog allt som under gångbordsnivå varit svart från början en obestämd brunsvartgrå kulör efter en tid i drift.
Men nej, hjulen är nog inte bruna på modellen... lika lite som att ramverk och därtill hörande delar är så ljust gråa. Alltså sådant som händer när man ljusar upp bilder för att detaljer ska synas.

Som du ser en viss brunton även här... återsken från underlaget.
Bild

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av HLS »

hej

Jag ser att infästningen av koppeltappen mot koppelstången är annorlunda på Daniels bild (slät bult) än på Svantes (spårskruv).
Förekommer det mer än ett utförande?
Daniel; koppelstången står rakt upp (vertikalt). Har den skurit fast på koppeltappen eller rör den sig fritt och "råkar" bara ha hamnat i det jämviktsläget?

/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Johan Molin »

Inressant. Ser jag rätt har Rikards lok också skruv. Så även mitt. Hmmm ...

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Beeblebrox »

HLS skrev:hej

Daniel; koppelstången står rakt upp (vertikalt). Har den skurit fast på koppeltappen eller rör den sig fritt och "råkar" bara ha hamnat i det jämviktsläget?

/Hans
Den sitter lös och röra sig fritt.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Svante Andersson »

Johan Molin skrev:Inressant. Ser jag rätt har Rikards lok också skruv. Så även mitt. Hmmm ...
Ska väl finnas en liten kåpa till skruvarna i "godispåsen"... som jag inte har tittat i öht... eller läst instruktionerna. Bara kört!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av PeO »

Med tanke på att loket drivs med blindhjulet via koppelstängerna och att båda koppelstängerna gav upp samtidigt, kan drivhjulet låst sig på något sätt? Alternativ: den ena stången gav upp, låste hjulet och knäckte den andra?

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av cgn1954 »

På grannforumet nämns plast som material i koppelstängerna - kan det vara så?

Det är ju inte så bra i så fall... :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Kjedlund »

Jag skulle nog sätta en peng på PeOs alternativa beskrivning av händelseförloppet, men frågan är bara varför den första koppelstången gav upp. Är det frågan om ett slumpmässigt fel i tillverkningen, dvs en tillfällig avvikelse mot specifikationen? Har loket utsatts för någon onormal belastning? Är allt som det är specificerat, men ändå havererar? Ja då är det felkonstruerat, - materialet i koppelstängerna klarar inte av de belastningar de kan utsättas för i drift. Hoppas på något av de två förstnämnda fallen för Brimalms och alla glada brimalmloksägares skull. Det skulle vara intressant om en haveriutredning kunde genomföras och resultatet bli tillgängligt för dem som är intresserade. För att göra en sådan fordras emellertid någon/några som kan och vet något och som ibland av vissa lite nedlåtande kallas för "experter" och sådana ska man kanske akta sig för... ;)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av 1956 »

I tidsnöd innan avfärd till Brantevik sprang jag ned i källaren och tittade på koppelstängerna tyvärr utan mina skarpaste glasögon men jag uppfattade det som att de är tillverkade i metall.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av cgn1954 »

Lokets drivning verkar vara som på förebilden - drivning enbart på blindhjulet och överföring till drivhjulen via koppelstängerna. Inte kugghjul till drivhjulen à la Märklin.

Som framgår av bilder så är koppelstångens gods vid hålen ganska förebildslik, i skala H0 således inte så tjockt gods.

Denna godstjocklek i "hålen" kan nog behöva tåla en del moment och skuvning även i denna skala, givet även med last i kroken.

Min spontana ingenjörsmässiga kommentar är att dessa krafter blir för stora om ett eller flera av nedanstående föreligger:
- drabbad hjulaxel är inte rakt inborrad i chassi
- en eller flera axlar är inte parallella
- hjul är inte runt
- hålet för mutter sitter inte på samma höjd på alla hjul
- misslyckad fabriksjustering
- fel mutterstorlek/skruv
- för trånga axelhål
- skuret lager (finns det lager?)

Tja, några av mina spekulationer/teorier - det finns nog fler möjligheter.

En haverikommission vore bra. :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

gimnyr
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 nov 2016, 17:35

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av gimnyr »

en artikel som kan vara av intresse


SJ:s klassiska lok tuffar i miniatyrformat
Loken Du och Du2 lever vidare i skala 1:87, som modeller från Brimalm Precision i Mantorp.

http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/sj-s ... at-6809679

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Svante Andersson »

Både nördsvammel och oförjänt positiv reklam för en firma som inte klarar sina åtaganden.
Visst, jag kan inte personligen klaga alltför mycket men det finns de som blivit betydligt sämre lottade i D-lokshärvan.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Beeblebrox »

Svante Andersson skrev:Både nördsvammel och oförjänt positiv reklam för en firma som inte klarar sina åtaganden.
SA
Det där får dog utveckla lite, fattar inte vad du syftar på? Vari ligger "nördsvammlet? Tycker det är en fullständigt onödig sågning av en artikel som inte ens vänder sig till oss som modellbyggare utan dom som INTE håller på med detta som hobby.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ellok"