Toppbilden, visa:    


Brimalm Du/Du2

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Beeblebrox »

Jag kan väl bara säga att följetången fortsätter:
För sådär 2 veckor sedan fick jag tillbaka mitt lok efter att jag ifrågasatt vad dom höll på med och varför det skulle ta flera månader att få ordning på det.
Tidigare i denna vecka fick jag tillfälle att provköra det för nytt försök till inkörning på vår klubbanläggning. Efter en stunds körning åt ena hållet (10-20min) så blev loket stående mitt på spåret. Vid närmare konstaterande så kunde jag höra att motorn fortfarande gick. Suck.
Troligen slirar något i drivningen (silikonslang?) som gör att kraften inte överförs till hjulen. Jag har självklart kontaktakt Brimalm även denna gång. Att vara snabba på att svara kan man inte beskylla dom för...
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

el_vikingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 dec 2011, 14:50
Ort: Karlstad

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av el_vikingo »

Är det någon som fått 3-räls-varianten levererad?
//HH

gynther54
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 nov 2013, 20:28

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av gynther54 »

Jag tror att det har varit en viss panik i att få ut dom till kunder som redan har betalt DU loken sedan länge. Konstruktionen är hjord så att saker har sin givna plats, annars går det inte att skruva
ihop loket till en fungerade enhet . Så långt är allt rätt i grundprincipen i konstruktionen.
Det som fallerar smådetaljer som kanske man inte har beaktat tillräckligt noga vid slutmonteringen. Ett ex är löp-boggin som är en gjutdetalj som är svår att få exakt lika i gjutformen och fodra i vissa avseenden lite extra efterarbete i efterhand så den får mer spelrum så den inte hindras i sina rörelser . Mellan växellådan och motor sitter det troligen en silikonslang, även om jag inte har dykt in i konstruktionen så långt en. Om den inte är rätt ditsatt, så kan den sno av sig om den kommer åt ej roterade ytor pga friktionen som uppstår . För att minska risken att den ska sno av sig, så kan man lägga en rätt anpassad bricka innan man trycker på slangen på axlarna. Denna typ av konstruktion är vad jag misstänker vad det är. Annars lär jag snart vasse vilken typ av konstruktion det är nä loken ställs upp framför nesan på klubben. Jag får väl börja fota alla momenten och sprida bilder vida för vinden. Inte minst för min egen bekvämlighet skull. Får man bara denna informationen så klara nog en hel del att fixa till sina egna lok på egen hand.... Ursäkta om något är felstavat eller dyl pga mina dyslexiska talanger.

BengtHolmerin
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 nov 2015, 18:13

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av BengtHolmerin »

Ja, tack Thomas för ett utomordentligt bra arbete! Loket ifråga är nämligen min ägo och går numera utmärkt! Innan kunde maskinen ifråga, bara går någon meter på spåret. Sedan spårade det alltid ur. Och detta trots ett återbesök hos tillverkaren! Nu drar det ett långt godståg runt hela SMJ:s stora bana helt störningsfritt.

Kan tillägga att jag tydligen är en av de få som inte har haft några leveransproblem! Mailade Brimalm om att jag ville ha ett Du och dagen efter låg det i posten med faktura i försändelsen! Tog med loket till MMM:s anläggning på Hobbymässan och försökte köra men det gick ju inte så bra! Men nu är allt ok! Det kommer att synas på alla SMJ, SSM och MMM:s körningar framöver!

K.Lemming
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 jan 2017, 19:32

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av K.Lemming »

gynther54 skrev:Jag får väl börja fota alla momenten och sprida bilder vida för vinden. Inte minst för min egen bekvämlighet skull. Får man bara denna informationen så klara nog en hel del att fixa till sina egna lok på egen hand.... Ursäkta om något är felstavat eller dyl pga mina dyslexiska talanger.
Skulle vara väldigt användbart och lärorikt om du skulle ha tid och lust att fota momenten och lägga upp i en tråd ihop med enklare bildtexter med beskrivning av vad du gjort för åtgärd. Tror många ägare av Brimalms Du/Du2 skulle uppskatta detta inklusive jag själv då även mina Du2 uppvisar tendenser av tidigare nämnda problem.

gynther54
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 nov 2013, 20:28

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av gynther54 »

Jo jag kan göra det när ett nytt objekt ställs framför näsan på klubben.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Konkurs?

Inlägg av Lihkströmsverken »


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Johan Molin »

Det verkar ju inte bättre. Turerna har varit många kring Brimalms Engineering under senare år, och med tanke på alla röda siffror känns väl inte detta som dagens jätteöverraskning. Tyvärr ...

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Beeblebrox »

Noterar att det andra bolaget Brimalm på adressen inte är satt i konkurs...
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av 1956 »

Beeblebrox skrev:Noterar att det andra bolaget Brimalm på adressen inte är satt i konkurs...
Det bolaget har mycket små utsikter att överleva. Det finns som en tillgång i BE:s balansräkningen och kommer att antingen säljas eller likvideras så att resterande aktiekapital tillför kapital till konkursboet.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av kilowatt »

Alla bra ideer behöver en eller två konkurser innan det bär sig.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Johan Molin »

Brimalms har ju haft rätt många år på sig att försöka få sin verksamhet "att bära sig". Sedan finns det tydligen nykomna aktörer som är beredda att sätta just den affärsidén i system ...

Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av 3030 »

Sorgligt men antagligen oundvikligt. Här har funnits ett äkta engagemang och en mycket hög kompetens att ta fram fina modeller, men samtidigt en obegriplig ovilja att på ett begripligt sätt förklara astronomiska förseningar trots att en lojal kundkrets törstat efter livstecken.

Förra helgen dog min SAAB från -98, nu ryker Brimalm. Svensk ingenjörskonst och tillverkningsindustri får man väl ge upp, vi ska väl ägna oss åt att kränga klädtrasor tillverkade i låglöneländer till varandra. Får trösta mig med att jag i alla fall fick ett Brimalm-Du levererat.
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Johan L
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 aug 2012, 12:12

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Johan L »

Det är hur som mycket tråkigt om dom går i putten, dels för dom som förskotterat men också oss alla som kanske förlorar en producent av högklassiga modeller. Jag hoppas att denna katt inte förbrukat alla sina liv ännu!

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Johnny »

Enligt en tråd på ett annat forum skall konkursförhandling hållas imorgon vid Linköpings tingsrätt.

http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=19722.0

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Stefan S »

3030 skrev:Sorgligt men antagligen oundvikligt. Här har funnits ett äkta engagemang och en mycket hög kompetens att ta fram fina modeller, men samtidigt en obegriplig ovilja att på ett begripligt sätt förklara astronomiska förseningar trots att en lojal kundkrets törstat efter livstecken.

Förra helgen dog min SAAB från -98, nu ryker Brimalm. Svensk ingenjörskonst och tillverkningsindustri får man väl ge upp, vi ska väl ägna oss åt att kränga klädtrasor tillverkade i låglöneländer till varandra. Får trösta mig med att jag i alla fall fick ett Brimalm-Du levererat.
Jag tänker på hur man för ett anta år sedan påstod att man höll på med leveranser men inga lok dök upp.......

Stefan

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Stefan S »

Fick mej en pratstund igår med en av de som satsat pengar i Brimalm. Ord som nämndes var konkurs och blåsning...... S Brimalm befann sej tydligen i USA för tillfället.

Verkar vara en rejäl sörja ..............

Stefan

Johan L
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 aug 2012, 12:12

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Johan L »

Tror vi ska försöka undvika att citera svammel, det om något är sörja.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Stefan S »

Bokslut för 2016.....Bild

https://www.ratsit.se/5566216783-Brimal ... AB#ekonomi

Ser väl inte så bra ut eller vad säger ni som har företag?

Stefan

BengtHolmerin
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 nov 2015, 18:13

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av BengtHolmerin »

Vill bara rapportera att Du-loket från Brimalm, som Thomas Gynter fixade så bra, nu har gått sönder. Efter lite drygt ett år gick vevstakarnas fästen av! På båda sidorna brast infästningen vid blindhjulet! Tvärstopp! Vad gör jag nu? Har mailat Brimalm men ej fått svar!

Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Bengt Nylén »

Ett bra men dyrt svar: Två mycket bra och snygga chassi har tillverkats för D-lok. Brimalms helmetallchassi med fjädrande hornblock från 80-90-talet. Tumba lokstations (Stures) flexichassi som tillverkades fram till ca 2015. Försök komma över något av dessa och byt ut det chassit du har. Kåpan är värd ett bättre chassi.

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Johnny »

Brimalm försattes i konkurs i måndags.

https://www.allabolag.se/5566216783/bri ... neering-ab

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av Johan Molin »

Hört talas om Fågeln Fenix? :-CO

Vid jul och när mj-företag konkar finns det ovanligt många som tror på jultomten. Likaså när nya aktörer lanserar mj-världens motsvarighet till vaporware ... :=u

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av cgn1954 »

Måhända var väl den ekonomiska/affärsmässiga skickligheten inte företagets främsta egenskap men är det inte så att de kunder som köpt produkterna också gillat dem, i stort sett? Bra grejor, typ? Support, kundkontakt och så var väl inte så prioriterade områden, som jag fattar det, tyvärr, å då är det kört.

Så - ja - återfödelse - varför inte men då får man nog ta kundrelationen lite mer på allvar, lite mer seriöst. För kunden betyder det allt, jag vet. :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av cgn1954 »

Säga vad man vill men en personlig reflektion är väl att dessa kvalitetsprodukter (ja det är de) kanske aldrig återkommer.

Från Brimalms hemsida
En lite större bild - 800 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av alsum »

Nä men om man har Du lok och kan skaffa den andra lok utan motor så är Du/Du2. Man behöver inte köpa hos Brimalm men finns köpa hos Roco och ta två styck. Varför inte? ;)

tuff-tuff

Re: Brimalm Du/Du2

Inlägg av tuff-tuff »

Synd att Brimalm fick problem med att fortsätta, för jag hade sett fram emot fler nya modeller.
Om man hade bara gott om pengar, så hade jag köpt upp företaget och startat med produktion igen.
Men ni andra som har Brimalm Du2 loken...hur har det gått sedan dess?
Fungera loket bra och inga små problem?
Kan ni få tag i reservdelar till modellen?

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ellok"