Toppbilden, visa:
Brimalm Du/Du2
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
- Ort: Kalmar
Re: Brimalm Du/Du2
Jag kan väl bara säga att följetången fortsätter:
För sådär 2 veckor sedan fick jag tillbaka mitt lok efter att jag ifrågasatt vad dom höll på med och varför det skulle ta flera månader att få ordning på det.
Tidigare i denna vecka fick jag tillfälle att provköra det för nytt försök till inkörning på vår klubbanläggning. Efter en stunds körning åt ena hållet (10-20min) så blev loket stående mitt på spåret. Vid närmare konstaterande så kunde jag höra att motorn fortfarande gick. Suck.
Troligen slirar något i drivningen (silikonslang?) som gör att kraften inte överförs till hjulen. Jag har självklart kontaktakt Brimalm även denna gång. Att vara snabba på att svara kan man inte beskylla dom för...
För sådär 2 veckor sedan fick jag tillbaka mitt lok efter att jag ifrågasatt vad dom höll på med och varför det skulle ta flera månader att få ordning på det.
Tidigare i denna vecka fick jag tillfälle att provköra det för nytt försök till inkörning på vår klubbanläggning. Efter en stunds körning åt ena hållet (10-20min) så blev loket stående mitt på spåret. Vid närmare konstaterande så kunde jag höra att motorn fortfarande gick. Suck.
Troligen slirar något i drivningen (silikonslang?) som gör att kraften inte överförs till hjulen. Jag har självklart kontaktakt Brimalm även denna gång. Att vara snabba på att svara kan man inte beskylla dom för...
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Kalmar Modelljärnvägsklubb
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 30 dec 2011, 14:50
- Ort: Karlstad
Re: Brimalm Du/Du2
Är det någon som fått 3-räls-varianten levererad?
//HH
//HH
Re: Brimalm Du/Du2
Jag tror att det har varit en viss panik i att få ut dom till kunder som redan har betalt DU loken sedan länge. Konstruktionen är hjord så att saker har sin givna plats, annars går det inte att skruva
ihop loket till en fungerade enhet . Så långt är allt rätt i grundprincipen i konstruktionen.
Det som fallerar smådetaljer som kanske man inte har beaktat tillräckligt noga vid slutmonteringen. Ett ex är löp-boggin som är en gjutdetalj som är svår att få exakt lika i gjutformen och fodra i vissa avseenden lite extra efterarbete i efterhand så den får mer spelrum så den inte hindras i sina rörelser . Mellan växellådan och motor sitter det troligen en silikonslang, även om jag inte har dykt in i konstruktionen så långt en. Om den inte är rätt ditsatt, så kan den sno av sig om den kommer åt ej roterade ytor pga friktionen som uppstår . För att minska risken att den ska sno av sig, så kan man lägga en rätt anpassad bricka innan man trycker på slangen på axlarna. Denna typ av konstruktion är vad jag misstänker vad det är. Annars lär jag snart vasse vilken typ av konstruktion det är nä loken ställs upp framför nesan på klubben. Jag får väl börja fota alla momenten och sprida bilder vida för vinden. Inte minst för min egen bekvämlighet skull. Får man bara denna informationen så klara nog en hel del att fixa till sina egna lok på egen hand.... Ursäkta om något är felstavat eller dyl pga mina dyslexiska talanger.
ihop loket till en fungerade enhet . Så långt är allt rätt i grundprincipen i konstruktionen.
Det som fallerar smådetaljer som kanske man inte har beaktat tillräckligt noga vid slutmonteringen. Ett ex är löp-boggin som är en gjutdetalj som är svår att få exakt lika i gjutformen och fodra i vissa avseenden lite extra efterarbete i efterhand så den får mer spelrum så den inte hindras i sina rörelser . Mellan växellådan och motor sitter det troligen en silikonslang, även om jag inte har dykt in i konstruktionen så långt en. Om den inte är rätt ditsatt, så kan den sno av sig om den kommer åt ej roterade ytor pga friktionen som uppstår . För att minska risken att den ska sno av sig, så kan man lägga en rätt anpassad bricka innan man trycker på slangen på axlarna. Denna typ av konstruktion är vad jag misstänker vad det är. Annars lär jag snart vasse vilken typ av konstruktion det är nä loken ställs upp framför nesan på klubben. Jag får väl börja fota alla momenten och sprida bilder vida för vinden. Inte minst för min egen bekvämlighet skull. Får man bara denna informationen så klara nog en hel del att fixa till sina egna lok på egen hand.... Ursäkta om något är felstavat eller dyl pga mina dyslexiska talanger.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 29 nov 2015, 18:13
Re: Brimalm Du/Du2
Ja, tack Thomas för ett utomordentligt bra arbete! Loket ifråga är nämligen min ägo och går numera utmärkt! Innan kunde maskinen ifråga, bara går någon meter på spåret. Sedan spårade det alltid ur. Och detta trots ett återbesök hos tillverkaren! Nu drar det ett långt godståg runt hela SMJ:s stora bana helt störningsfritt.
Kan tillägga att jag tydligen är en av de få som inte har haft några leveransproblem! Mailade Brimalm om att jag ville ha ett Du och dagen efter låg det i posten med faktura i försändelsen! Tog med loket till MMM:s anläggning på Hobbymässan och försökte köra men det gick ju inte så bra! Men nu är allt ok! Det kommer att synas på alla SMJ, SSM och MMM:s körningar framöver!
Kan tillägga att jag tydligen är en av de få som inte har haft några leveransproblem! Mailade Brimalm om att jag ville ha ett Du och dagen efter låg det i posten med faktura i försändelsen! Tog med loket till MMM:s anläggning på Hobbymässan och försökte köra men det gick ju inte så bra! Men nu är allt ok! Det kommer att synas på alla SMJ, SSM och MMM:s körningar framöver!
Re: Brimalm Du/Du2
Skulle vara väldigt användbart och lärorikt om du skulle ha tid och lust att fota momenten och lägga upp i en tråd ihop med enklare bildtexter med beskrivning av vad du gjort för åtgärd. Tror många ägare av Brimalms Du/Du2 skulle uppskatta detta inklusive jag själv då även mina Du2 uppvisar tendenser av tidigare nämnda problem.gynther54 skrev:Jag får väl börja fota alla momenten och sprida bilder vida för vinden. Inte minst för min egen bekvämlighet skull. Får man bara denna informationen så klara nog en hel del att fixa till sina egna lok på egen hand.... Ursäkta om något är felstavat eller dyl pga mina dyslexiska talanger.
Re: Brimalm Du/Du2
Jo jag kan göra det när ett nytt objekt ställs framför näsan på klubben.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Brimalm Du/Du2
Det verkar ju inte bättre. Turerna har varit många kring Brimalms Engineering under senare år, och med tanke på alla röda siffror känns väl inte detta som dagens jätteöverraskning. Tyvärr ...
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
- Ort: Kalmar
Re: Brimalm Du/Du2
Noterar att det andra bolaget Brimalm på adressen inte är satt i konkurs...
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Re: Brimalm Du/Du2
Det bolaget har mycket små utsikter att överleva. Det finns som en tillgång i BE:s balansräkningen och kommer att antingen säljas eller likvideras så att resterande aktiekapital tillför kapital till konkursboet.Beeblebrox skrev:Noterar att det andra bolaget Brimalm på adressen inte är satt i konkurs...
Re: Brimalm Du/Du2
Alla bra ideer behöver en eller två konkurser innan det bär sig.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Brimalm Du/Du2
Brimalms har ju haft rätt många år på sig att försöka få sin verksamhet "att bära sig". Sedan finns det tydligen nykomna aktörer som är beredda att sätta just den affärsidén i system ...
Re: Brimalm Du/Du2
Sorgligt men antagligen oundvikligt. Här har funnits ett äkta engagemang och en mycket hög kompetens att ta fram fina modeller, men samtidigt en obegriplig ovilja att på ett begripligt sätt förklara astronomiska förseningar trots att en lojal kundkrets törstat efter livstecken.
Förra helgen dog min SAAB från -98, nu ryker Brimalm. Svensk ingenjörskonst och tillverkningsindustri får man väl ge upp, vi ska väl ägna oss åt att kränga klädtrasor tillverkade i låglöneländer till varandra. Får trösta mig med att jag i alla fall fick ett Brimalm-Du levererat.
Förra helgen dog min SAAB från -98, nu ryker Brimalm. Svensk ingenjörskonst och tillverkningsindustri får man väl ge upp, vi ska väl ägna oss åt att kränga klädtrasor tillverkade i låglöneländer till varandra. Får trösta mig med att jag i alla fall fick ett Brimalm-Du levererat.
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !
Re: Brimalm Du/Du2
Det är hur som mycket tråkigt om dom går i putten, dels för dom som förskotterat men också oss alla som kanske förlorar en producent av högklassiga modeller. Jag hoppas att denna katt inte förbrukat alla sina liv ännu!
Re: Brimalm Du/Du2
Enligt en tråd på ett annat forum skall konkursförhandling hållas imorgon vid Linköpings tingsrätt.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=19722.0
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=19722.0
Re: Brimalm Du/Du2
Jag tänker på hur man för ett anta år sedan påstod att man höll på med leveranser men inga lok dök upp.......3030 skrev:Sorgligt men antagligen oundvikligt. Här har funnits ett äkta engagemang och en mycket hög kompetens att ta fram fina modeller, men samtidigt en obegriplig ovilja att på ett begripligt sätt förklara astronomiska förseningar trots att en lojal kundkrets törstat efter livstecken.
Förra helgen dog min SAAB från -98, nu ryker Brimalm. Svensk ingenjörskonst och tillverkningsindustri får man väl ge upp, vi ska väl ägna oss åt att kränga klädtrasor tillverkade i låglöneländer till varandra. Får trösta mig med att jag i alla fall fick ett Brimalm-Du levererat.
Stefan
Re: Brimalm Du/Du2
Fick mej en pratstund igår med en av de som satsat pengar i Brimalm. Ord som nämndes var konkurs och blåsning...... S Brimalm befann sej tydligen i USA för tillfället.
Verkar vara en rejäl sörja ..............
Stefan
Verkar vara en rejäl sörja ..............
Stefan
Re: Brimalm Du/Du2
Tror vi ska försöka undvika att citera svammel, det om något är sörja.
Re: Brimalm Du/Du2
Bokslut för 2016.....
https://www.ratsit.se/5566216783-Brimal ... AB#ekonomi
Ser väl inte så bra ut eller vad säger ni som har företag?
Stefan
https://www.ratsit.se/5566216783-Brimal ... AB#ekonomi
Ser väl inte så bra ut eller vad säger ni som har företag?
Stefan
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 29 nov 2015, 18:13
Re: Brimalm Du/Du2
Vill bara rapportera att Du-loket från Brimalm, som Thomas Gynter fixade så bra, nu har gått sönder. Efter lite drygt ett år gick vevstakarnas fästen av! På båda sidorna brast infästningen vid blindhjulet! Tvärstopp! Vad gör jag nu? Har mailat Brimalm men ej fått svar!
-
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17
Re: Brimalm Du/Du2
Ett bra men dyrt svar: Två mycket bra och snygga chassi har tillverkats för D-lok. Brimalms helmetallchassi med fjädrande hornblock från 80-90-talet. Tumba lokstations (Stures) flexichassi som tillverkades fram till ca 2015. Försök komma över något av dessa och byt ut det chassit du har. Kåpan är värd ett bättre chassi.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Brimalm Du/Du2
Hört talas om Fågeln Fenix?
Vid jul och när mj-företag konkar finns det ovanligt många som tror på jultomten. Likaså när nya aktörer lanserar mj-världens motsvarighet till vaporware ...
Vid jul och när mj-företag konkar finns det ovanligt många som tror på jultomten. Likaså när nya aktörer lanserar mj-världens motsvarighet till vaporware ...
Re: Brimalm Du/Du2
Måhända var väl den ekonomiska/affärsmässiga skickligheten inte företagets främsta egenskap men är det inte så att de kunder som köpt produkterna också gillat dem, i stort sett? Bra grejor, typ? Support, kundkontakt och så var väl inte så prioriterade områden, som jag fattar det, tyvärr, å då är det kört.
Så - ja - återfödelse - varför inte men då får man nog ta kundrelationen lite mer på allvar, lite mer seriöst. För kunden betyder det allt, jag vet.
Så - ja - återfödelse - varför inte men då får man nog ta kundrelationen lite mer på allvar, lite mer seriöst. För kunden betyder det allt, jag vet.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Brimalm Du/Du2
Säga vad man vill men en personlig reflektion är väl att dessa kvalitetsprodukter (ja det är de) kanske aldrig återkommer.
Från Brimalms hemsida
Från Brimalms hemsida
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Brimalm Du/Du2
Nä men om man har Du lok och kan skaffa den andra lok utan motor så är Du/Du2. Man behöver inte köpa hos Brimalm men finns köpa hos Roco och ta två styck. Varför inte?
Re: Brimalm Du/Du2
Synd att Brimalm fick problem med att fortsätta, för jag hade sett fram emot fler nya modeller.
Om man hade bara gott om pengar, så hade jag köpt upp företaget och startat med produktion igen.
Men ni andra som har Brimalm Du2 loken...hur har det gått sedan dess?
Fungera loket bra och inga små problem?
Kan ni få tag i reservdelar till modellen?
Om man hade bara gott om pengar, så hade jag köpt upp företaget och startat med produktion igen.
Men ni andra som har Brimalm Du2 loken...hur har det gått sedan dess?
Fungera loket bra och inga små problem?
Kan ni få tag i reservdelar till modellen?