Toppbilden, visa:
WBHJ II
Re: WBHJ II
Missionshuset har fått stå åt sidan, men sturenåtgången har varit stor även här.
Vita längan till vänster ska få fönster från mässingen under. Etsningarna är 6 år gamla vid det här laget, så det är kanske på tiden. Projektet började med att jag fotograferade väggarna runt om och tog lite mått på fönstren på 1:a våning. Sedan hem och skissa, men innan jag kom till skott att åka tillbaka för mer noggrann uppmätning hade kåken stupat i backen. Det gav en del extraarbete med mätning på foton och gissning på det som hmnat utanför bild.
Alingsåstidningens reporter hade funnit att pannrumsdörren var olåst och skrev att det var lifsfarligt om barn gick in där och fick huset över sig, det påskyndade kanske rivningen av det gamla affärshuset, byggt 1905 på amerikanskt vis.
Tegelväggen bakom ska bli en fabriksvägg, för att skärma av mellan sidorna på den större halvön. Det behövs ett par meter fabriker.
Det vi ser ska bli Costellos fabrik, Abbotens bruk kommer längre till höger. Costello hade inte hyrt in amerikanska murare, som man kunnat tro, utan engelska.
Vita längan till vänster ska få fönster från mässingen under. Etsningarna är 6 år gamla vid det här laget, så det är kanske på tiden. Projektet började med att jag fotograferade väggarna runt om och tog lite mått på fönstren på 1:a våning. Sedan hem och skissa, men innan jag kom till skott att åka tillbaka för mer noggrann uppmätning hade kåken stupat i backen. Det gav en del extraarbete med mätning på foton och gissning på det som hmnat utanför bild.
Alingsåstidningens reporter hade funnit att pannrumsdörren var olåst och skrev att det var lifsfarligt om barn gick in där och fick huset över sig, det påskyndade kanske rivningen av det gamla affärshuset, byggt 1905 på amerikanskt vis.
Tegelväggen bakom ska bli en fabriksvägg, för att skärma av mellan sidorna på den större halvön. Det behövs ett par meter fabriker.
Det vi ser ska bli Costellos fabrik, Abbotens bruk kommer längre till höger. Costello hade inte hyrt in amerikanska murare, som man kunnat tro, utan engelska.
Re: WBHJ II
Ja, här saknas inte projekt, skall jag säga. Båt och hus i långa banor och på detta en massa fönster som skall färdigställas.
Ser ut som du har arbetsunderlag så det räcker fram till bankalaset...
(Sa han som i ett obevakat ögonblick ville lära sig att måla figurer... )
Ser ut som du har arbetsunderlag så det räcker fram till bankalaset...
(Sa han som i ett obevakat ögonblick ville lära sig att måla figurer... )
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: WBHJ II
Vilket år?P Falk skrev:Ja, här saknas inte projekt, skall jag säga. Båt och hus i långa banor och på detta en massa fönster som skall färdigställas.
Ser ut som du har arbetsunderlag så det räcker fram till bankalaset...
Övning ger färdighet, har du läst artikeln noga? Med bra lupp kanske en del tips går att använda även i Ho.P Falk skrev:(Sa han som i ett obevakat ögonblick ville lära sig att måla figurer... )
De 10000 timmarna du behövde öva tickar på, du visar väl i Gräfsnäs bästa år?
Re: WBHJ II
Ja, du har rätt. I båda fallen... Men vi har i alla fall väldigt roligt under tiden.PeO skrev:Vilket år?P Falk skrev:Ser ut som du har arbetsunderlag så det räcker fram till bankalaset...Övning ger färdighet, har du läst artikeln noga? Med bra lupp kanske en del tips går att använda även i Ho.P Falk skrev:(Sa han som i ett obevakat ögonblick ville lära sig att måla figurer... )
De 10000 timmarna du behövde öva tickar på, du visar väl i Gräfsnäs bästa år?
Ja, jag har läst artikeln flera ggr nu. Den är ju, som sagt, avsedd för figurer i nollan, men en del av det kan nog tillämpas även i H0.
Steg ett blir att montera figurerna på en smart universalpinne, ståltråd, skruvlock eller liknande. Sedan behövs nog ett förstoringsglas, lupp eller liknande och hiskeligt små och bra penslar. Sedan får vi köra på. Jag passar på Gräfsnäs än så länge, tills jag blir lite mer varm i byxorna. Men som sagt, vi sa väl inte vilket år...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: WBHJ II
Det är väl bra med arbete, men det tar en anskrämlig massa tid från hobbyn. Hemma sent ikväl, fått på en lanterna till, så nu ska taket kunna läggas på, så att bygget kan fortsätta. Relingstöttorna ska limmas i både skrov och tak, så sedan kommer folk och lampor inte ut eller in. Ytmonterade lysdioder och motstånd sitter limmade i taket, sammankopplade med 0,15 mm lackerad koppartråd. På ett scratchbygge hade jag nog försökt integrera ett kretskort, det hade jag nog inte gett mig på för några år sedan, när jag köpte byggsatsen.
En titt till på inredningen, så att alla gubbar sitter fast, så kan fortsatt limmande och målande vidta.
Sjön fick ett lager båtlack till i helgen, så någon sjösättning blir det inte på några dagar.
En titt till på inredningen, så att alla gubbar sitter fast, så kan fortsatt limmande och målande vidta.
Sjön fick ett lager båtlack till i helgen, så någon sjösättning blir det inte på några dagar.
Re: WBHJ II
Snyggt Peo!
Ser fint ut med belysningen och så snyggt med alla passagerarna på insidan!
Var får man fatt så tunn lindad koppartråd?
Ser fint ut med belysningen och så snyggt med alla passagerarna på insidan!
Var får man fatt så tunn lindad koppartråd?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: WBHJ II
ELFA i Mölndal har på hyllan. I alla fall när jag var dit senast.
/Peter
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: WBHJ II
Ok Peter! Tackar...!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: WBHJ II
Ja, jag misstänker det. Finns det på ELFA... så finns det hos någon i föreningen. Känns tryggt!HLS skrev:Det finns alldeles säkert i föreningens krets Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: WBHJ II
Stiligt och välutrustat bygge från varvet vid Anten PeO, men du får nog justera lysvinkeln på akterlanternan! Den skall ha en lysvinkel på 135 grader och alltså inte synas på denna bild! Den skall bara lysa akter om 22,5 grader akter om tvärs, dvs. där topplanterna och sidolanternor ej skall synas.PeO skrev:Det är väl bra med arbete, men det tar en anskrämlig massa tid från hobbyn. Hemma sent ikväl, fått på en lanterna till, så nu ska taket kunna läggas på, så att bygget kan fortsätta. Relingstöttorna ska limmas i både skrov och tak, så sedan kommer folk och lampor inte ut eller in. Ytmonterade lysdioder och motstånd sitter limmade i taket, sammankopplade med 0,15 mm lackerad koppartråd. På ett scratchbygge hade jag nog försökt integrera ett kretskort, det hade jag nog inte gett mig på för några år sedan, när jag köpte byggsatsen.
En titt till på inredningen, så att alla gubbar sitter fast, så kan fortsatt limmande och målande vidta.
Sjön fick ett lager båtlack till i helgen, så någon sjösättning blir det inte på några dagar.
Det vore trist om Kungliga Sjöfartsstyrelsen (gäller 1956-1969 - jag minns inte vilket år det är hos dig) skulle hålla kvar denna vackra dam i hamn!
/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal
Re: WBHJ II
Tack för exakt upplysning Bengt. (Även om mitt tänkta år är 1955, gällde väl liknande) Både för- och akterlanternan består än så länge bara av en (eländigt liten) lysdiod. Jag tänkte på Frykmoskt vis bygga upp kroppen omkring den. Sidolanternorna får ju en mer automatisk begrönsning i sin låda.
Lysdioder har med tiden blivit väldigt ljusstarka. Med undantag av den gröna, får man gå ner till några procent av maximal ljusstyrka för vår tillämpning.
Lysdioder har med tiden blivit väldigt ljusstarka. Med undantag av den gröna, får man gå ner till några procent av maximal ljusstyrka för vår tillämpning.
Re: WBHJ II
Ja PeO, lanternornas lysvinklar var de samma även tidigare. Innan Kungliga Sjöfartsstyrelsen bildades den 1 januari 1956 var dess ansvar uppdelat på flera olika myndigheter. Då var det Väg- och vattenbyggnadsverket (VoV), som alltså svarade för fartygsinspektionen på "din tid" 1955 och utfärdade tillstånd under namnet Kungliga väg- och vattenbyggnadsstyrelsen.PeO skrev:Tack för exakt upplysning Bengt. (Även om mitt tänkta år är 1955, gällde väl liknande) [...]
Kungliga Sjöfartsstyrelsen ersattes 1 juli 1969 av Sjöfartsverket. 1 januari 2009 fördes så det som då kallades Sjöfartsinspektionen inom Sjöfartsverket över till nybildade Transportstyrelsen... men för att travestera Eyvind Johnson: "Nu var det 1955".
/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal
Det stora villospåret
Projekt finns många. Den månaden jag inte visade något ägnade jag åt ett gammalt projekt vid sidan av.P Falk skrev:Ja, här saknas inte projekt, skall jag säga. Båt och hus i långa banor och på detta en massa fönster som skall färdigställas.
Ser ut som du har arbetsunderlag så det räcker fram till bankalaset...
(Sa han som i ett obevakat ögonblick ville lära sig att måla figurer... )
Närjag, för fem år sedan, började bygga nya banan och göra lager av Övre Salen, där gamla banan fanns, planerade jag för framtida handlingsfrihet. Jag lämnade plats kvar utmed väggarna och under snedtaket, tänkt att ge plats för ett par moduler åt mina Waldebyggen i trefotanolla. Efter att ha stått och dreglat ett par aprilbesök i Dortmund vid Lenz monter, kunde jag inte motstå när han kom med en startsats med Köf och några vagnar. Att Addie också sålde ut O-scale-vagnar till frestande pris, gjorde inte saken lättare att förtränga. Upptäckten att Köfens underreda passar till tre olika 15-tons Bjurströmare och ett samtal med Bernd, som var villig att beställa hem några extra drivningar "nästa gång " han skulle ta hem lok fullbordade utbrottet. Efter att ha kört runt på ett löst utlaggt spår på bästa julaftonsvis, byggde jag några sektioner på två av dem har en liten station börjat växa fram.
Normalspårsvagnar i bakgrunden, de c:a 10-åriga Waldebyggena i förgrunden, ännu utan spår.
Den minsta 15-tonnaren har stora likheter med BJs 12-tons lokomotor, som synts bl.a. i Kortedstråden. Den är för liten för att få plats med Lenz fjärstyrda koppel. Ritning för etsning färdig. En titt på den lite större, som HNJ köpte, visade att den kanske har plats för de kopplen. Ritning påbörjades och en sömnlös natt i förra veckan gick jag ut och skar till lite sturén och gjorde en studiemodell kvällen därpå.
Fortsatta prov och funderingar innan det kan bli färdigritning och etsning av den.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: WBHJ II
Du är duktig att med snälltågsfart driva många projekt samtidigt. Imponerad!
/SJ
/SJ
Re: WBHJ II
Hmmm... Jag har väl inte riktigt din disciplin, att bygga färdigt varje bygge, innan jag skaffar ett nytt.
Senast redigerad av PeO den 19 feb 2014, 07:11, redigerad totalt 1 gånger.
Medan färgen torkar....
....på båten får jag stilla nyfikenheten lite. lite färg hastigt påstruken även på lokomotorn
Projekten hopar sig
Härom kvällen ringde en fyra dagar äldre kusin, som jag sällan pratar med. Han undrade om jag, som ändå umgicks en del med hans far, medan han levde, ville ärva hans moraklocka, som i och för sig inte gick pålitligt. Vi bestämde att vi skulle träffas veckan efter i huset där hans far bodde, innan han blev delvis utslagen av en stroke. Huset ligger vackert vid sjön Anten, med Kvarnabo station (AGJ) rakt över sjön, men nu skulle det och uthusen röjas ur , renoveras och säljas. Vi plockade och bar grejor en stund och jag åkte hem med klockan. Och en amerikansk klocka, en resegrammofon, som inte fungerade, med en trave stenkakor, en räknesnurra och en del andra småsaker och två rullar ritningar, samt fyra inramade fotografier från förra seklets första fjärdedel.
Dessa föreställde järnvägshotellet i Sollebrunn, som min farbror hade och renoverade unde 1980-talet. En kamrat äger det numera och emellanåt är jag där och arbetar.
Övre bilden till höger är huset som brann ner till grunden, troligen 1909, det nuvarande husets äldsta delar byggdes 1910.
Bilden under visar Pratts bensin, alltså senast 1925,(troligen runt jul något år innan,) de andra två bilderna är tagna någon gång däremellan.
Det huset har jag länge tyckt bör bevaras i modell, som det såg ut innan renoveringen, nu får jag svårare att hitta argument att inte börja. Ett projekt till i kö.
B.t.w., yngste medhjälpare till vänster kanske för tankarna till en annan tråd. (eller hur Graffen och Johan?)
Dessa föreställde järnvägshotellet i Sollebrunn, som min farbror hade och renoverade unde 1980-talet. En kamrat äger det numera och emellanåt är jag där och arbetar.
Övre bilden till höger är huset som brann ner till grunden, troligen 1909, det nuvarande husets äldsta delar byggdes 1910.
Bilden under visar Pratts bensin, alltså senast 1925,(troligen runt jul något år innan,) de andra två bilderna är tagna någon gång däremellan.
Det huset har jag länge tyckt bör bevaras i modell, som det såg ut innan renoveringen, nu får jag svårare att hitta argument att inte börja. Ett projekt till i kö.
B.t.w., yngste medhjälpare till vänster kanske för tankarna till en annan tråd. (eller hur Graffen och Johan?)
Re: WBHJ II
Ser ut som om medhjälparen blev trött efter att ha studerat ritningarna.....
Re: WBHJ II
För mycket så'nt som sinkar mj-hobbyn det senaste halvåret. medvhjälparen på bilden ovan gav sig ut en natt vid elva månader ålder, och kom aldrig tillbaka, efterlämnande fyra nya fyraveckors ättlingar. Matning med grädde på fingret följde, tills mormor kom hem igen en vecka senare, efter att ha varit ute ett tag på äventyr och började mata dem. Ett par dagar senare fick de en lillamoster. Två bortgedda, två kvar, plus mormor och fyra av mammas småsyskon.
När jag började ställa upp scenariot nedan gick barnen och sålde majblommor. Birger står här vid sin Majblomma. När den inte ville starta fnissade Agnes "try again"
Övriga står och beundrar amörrkasläktingarnas brand new T-bird med opera window. Murklan bakom är lite äldre, men dasslocket i bakgrunden måste tillhöra doc Emmet Brown, den ska inte komma ut på marknaden på ett par år ännu.
När jag började ställa upp scenariot nedan gick barnen och sålde majblommor. Birger står här vid sin Majblomma. När den inte ville starta fnissade Agnes "try again"
Övriga står och beundrar amörrkasläktingarnas brand new T-bird med opera window. Murklan bakom är lite äldre, men dasslocket i bakgrunden måste tillhöra doc Emmet Brown, den ska inte komma ut på marknaden på ett par år ännu.
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: WBHJ II
Är det en majblomma, jag minns dom som ändå kantigare.. fast det var längesen jag såg en.
Namnet på märket kommer faktiskt av att hustrun sa "Try" varpå bilen stönar "Umph!" och är tyst.
Lika sant som att Mercedes Jelineks syster Maya fick ge namn åt en militärbil.
Och att när Nissan skulle introduceras i USA frågade fabriken vad bilarna skulle heta, och om det gick bra att leverera om en månad, varpå generalagenten sa "That soon?"
Snyggt diorama!
Namnet på märket kommer faktiskt av att hustrun sa "Try" varpå bilen stönar "Umph!" och är tyst.
Lika sant som att Mercedes Jelineks syster Maya fick ge namn åt en militärbil.
Och att när Nissan skulle introduceras i USA frågade fabriken vad bilarna skulle heta, och om det gick bra att leverera om en månad, varpå generalagenten sa "That soon?"
Snyggt diorama!
Re: WBHJ II
Fick satt in några gubbar (och kärringar) på andra sidan trädgården ikväll.
Diskussionens vågor går höga i väntan på kaffepetter och kakfatet. Ännu har ingen sett äppeltjuven. Agnes kommer nog snart, kanske har hon med sig Conny i barnvagnen.
På sidan 2 finns en översiktsbild av gården innan landskapandet kommit igång.
Diskussionens vågor går höga i väntan på kaffepetter och kakfatet. Ännu har ingen sett äppeltjuven. Agnes kommer nog snart, kanske har hon med sig Conny i barnvagnen.
På sidan 2 finns en översiktsbild av gården innan landskapandet kommit igång.
Re: WBHJ II
Snyggt Peo!
Statiskt gräs ska det vara förstår man...
Bilden ger mig musikaliska minnen. Det fanns ett progband på 1970-talet som hette Älgarnas trädgård. Inte visste jag att den låg strax utanför Sollebrunn?
/Göran
Statiskt gräs ska det vara förstår man...
Bilden ger mig musikaliska minnen. Det fanns ett progband på 1970-talet som hette Älgarnas trädgård. Inte visste jag att den låg strax utanför Sollebrunn?
/Göran
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson
Att tänka om är större.
Tage Danielsson
Re: WBHJ II
C:a 9 km, förbi Magra, mot Fåglum/Kyrkås, längs "hoppets väg", som , tro't eller inte, blev asfalterad i somras.Göran T skrev: strax utanför Sollebrunn?
/Göran
Nu behöver Birger, 91 fyllda, inte smutsa ner HD:n så mycket när han åker ut på tur.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: WBHJ II
Tydligen en sort som duger fint till "apple moose" ...
Re: WBHJ II
Jag får fråga Langmesser, när jag träffar honom. Eventuell Dortmundresa planeras ju inte förrän i januari, 3 månader innan.BAn skrev:Stilfullt!
Vad är det för äpplesort PeO?
/Bengt
Bzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Det surrade på Kalmars anläggning, lite bisyssla även här. Liksom jag antar förebilderna är , är mina kupor gjorda av spillbitar. Det har varit knapert med byggandet det senaste halvåret, hoppas vintern blir lite lugnare.
Re: WBHJ II
Vintern blev inte lugnare, men nu har jag i alla fall hunnit pilla lite vid Svens smörjtapp.
Sven ligger som vanligt och skruvar på Binge-Nils' A-Ford, men jag undrade länge vem mannen vid pumpen är. Visst ja, det är ju 1955, Anders sålde inte tappen till Sven förrän på tidigt 70-tal. 356:an köpte Sven också betydligt senare, men sådana petitesser får inte hindra livet i Värsta Tjötaland.
Ljuset i pumpen ser för starkt ut på bild, större motstånd alltså, och ena stolpen lutar. Kameran ser otäckt mycket mer än ögat.
Sven ligger som vanligt och skruvar på Binge-Nils' A-Ford, men jag undrade länge vem mannen vid pumpen är. Visst ja, det är ju 1955, Anders sålde inte tappen till Sven förrän på tidigt 70-tal. 356:an köpte Sven också betydligt senare, men sådana petitesser får inte hindra livet i Värsta Tjötaland.
Ljuset i pumpen ser för starkt ut på bild, större motstånd alltså, och ena stolpen lutar. Kameran ser otäckt mycket mer än ögat.
Re: WBHJ II
Stationsvagn, Nils hade haft den att nasa fisk med, i ärlighetens namn såg den inte så fin ut, som jag minns den från tidigt 60-tal, men idag lär den vara renoverad till närmast nyskick.
(Men bilen är färdigköpt av Gunthers på Intermodellbau för några år sedan. Hans monter är farlig, massor av amerikanskt, jag har köpt många, framför allt Classic Metal Works av honom. Jag har inte haft ner macken och visat Sven ännu, får väl göra det någon gång. Han stängde tappen och pensionerade sig, vid 73 års ålder, när det kom nya krav som skulle kosta 3-4 miljoner att uppfylla för 3-4 år sedan. (inte den här tappen, den står som museum.)
(Men bilen är färdigköpt av Gunthers på Intermodellbau för några år sedan. Hans monter är farlig, massor av amerikanskt, jag har köpt många, framför allt Classic Metal Works av honom. Jag har inte haft ner macken och visat Sven ännu, får väl göra det någon gång. Han stängde tappen och pensionerade sig, vid 73 års ålder, när det kom nya krav som skulle kosta 3-4 miljoner att uppfylla för 3-4 år sedan. (inte den här tappen, den står som museum.)
Re: WBHJ II
Oj, ett halvår utan något byggande, förutom i fullskala åt andra. Den accellererande arbetstakten tog sin tribut i veckan, lag blev liggande med hosta och feber. När jag orkade vara uppe en halvtimma om dagen, tog jag upp ett mer än decenniegammalt projekt, vår mesta banvallsvegetation. Första dagen: doppa en trådstump med en droppe lim i lila bôs, andra dagen: stryk lim längre ner på stjälken och doppa i grönt sågspån. Tredje dagen, den mest tidsödande, plantera en del av dem i banvallskanten, där landskapande pågår.
Några hundra till, mer ogräs, staket plus något hundra träd och buskar, så kanske kraftledningen kan spännas upp.
Några hundra till, mer ogräs, staket plus något hundra träd och buskar, så kanske kraftledningen kan spännas upp.
Re: WBHJ II
Tjusigt PeO!PeO skrev:
Några hundra till, mer ogräs, staket plus något hundra träd och buskar, så kanske kraftledningen kan spännas upp.
Det behövs inte så rasansvärt många, men sätt dem tätare ihop gruppvis. Knö ihop de på bilden i två à tre täta grupper på en fjärdedel av ytan, gärna alldeles där banvallsgruset har övergått i gräs, så får de en klart mer naturlig "look". Mjölkört växer så tätt den kan och stödjer sig på kompisen bredvid!
Se t.ex. här: http://www.gschmidt.se/Roro/Roros_flora ... lkort.html
Och krya på dig från hösthostan! Hästhosta hade varit värre
/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal
Re: WBHJ II
Lite fler har det blivit. De förra växte i en hård jordmån, så jag måste borra hål för varje rot och kom inte åt att borra tätare med det borret/borrskaftet. nästa växtplats hade gynnsammare jordmån, titta på 5:e inlägget nerifrån på sidan 1, så här var det bara att sticka ner bland annat ogräs.
Kan någon tala om hur man gör ett vildhallonsnår till kraftledningsgatan? Jag har provat lite, men har hoppat över själva hallonen, de blir så små.
Kan någon tala om hur man gör ett vildhallonsnår till kraftledningsgatan? Jag har provat lite, men har hoppat över själva hallonen, de blir så små.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: WBHJ II
Roligt att få se egentillverkade blommor och snår. Ser fint ut!
Re: WBHJ II
Nähä, inte det. Då får jag väl i Pettsonsk anda försöka själv då.PeO skrev:Kan någon tala om hur man gör ett vildhallonsnår till kraftledningsgatan?
En massa ytterligare ogräs och buskar får komma efterhand.
Re: WBHJ II
Mycket, mycket snyggt PeO! Färgskalan känns verkligen som svensk sommar och med lite mer ogräs blir det ju perfekt!
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: WBHJ II
Tack Erik. Jag kommer kanske aldrig upp till din klass på bakgrunder, men jag har en lätt molnig himmel runt hela banan och hör och där en garnridå. De äldsta garnarna är återvunna från en anläggning från 1900-talet, uppblandade med träd av olika typer. Jag vill gärna se tågen gå i landskap.
Kraftledningen står och väntar på lina, fortfarande saknas öglor i två stolpar.
Kraftledningen står och väntar på lina, fortfarande saknas öglor i två stolpar.
Re: WBHJ II
Sent hem från jobbet, men jag kunde inte låta bli att gå ut och se på resultatet av de båda senaste kvällarnas linsträckning. En snabb bild med I-fånen.
Man får dyka ner lågt, vare sig stolpar eller linor syns mot skogen, men det är så här jag minns 130kV-ledningen från Trollhättan till Alingsås på hallonplockning för 50 år sedan (minst).
Man får dyka ner lågt, vare sig stolpar eller linor syns mot skogen, men det är så här jag minns 130kV-ledningen från Trollhättan till Alingsås på hallonplockning för 50 år sedan (minst).
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: WBHJ II
Fantastiskt fint! Salig Lennart Johansson, chef på sin tid för Motalaströms Kraft AB, skulle gjort flera tummar upp! – Det vackraste han visste var kraftledningsgator ...
Re: WBHJ II
Tjusigt PeO!PeO skrev: Man får dyka ner lågt, vare sig stolpar eller linor syns mot skogen, men det är så här jag minns 130kV-ledningen från Trollhättan till Alingsås på hallonplockning för 50 år sedan (minst).
Det är på den nivån människan skall befinna sig! Hallon växer sällan särskilt högt...
/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal
Re: WBHJ II
Hos Revelj växer rabarber, jordgubbar, morötter och kål så det knakar, men även gräset. Grannarna hjälper förståss till med avverkning.
(Johan ser väl inte vad som skymtar ofärdigt i bakgrunden?)
(Johan ser väl inte vad som skymtar ofärdigt i bakgrunden?)
Ogräset breder ut sig
Vid staketet längs spåret breder ogräset ut sig.Både mjölkört, gulmåla och annat ålerens.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: WBHJ II
Fantastiskt fint!
Var det silon du skrev om i ditt förrförra inlägg? Den vill vi såklart se mer av!
Var det silon du skrev om i ditt förrförra inlägg? Den vill vi såklart se mer av!
Re: WBHJ II
Hej PeO,
Jag tycker att det är klassen på detaljerna som ger en anläggning det där extra. Gillar din "banvallsvegetation" skarpt.
Måste prova själv vid tillfälle.
Verkligen fint
/Fredrik
Jag tycker att det är klassen på detaljerna som ger en anläggning det där extra. Gillar din "banvallsvegetation" skarpt.
Måste prova själv vid tillfälle.
Verkligen fint
/Fredrik
Re: WBHJ II
Riktigt fint du gör.