Toppbilden, visa:    


WBHJ II

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

WBHJ II

Inlägg av PeO »

PeO står för Per-Olof Helgesson
Påjagad av S(tig) Johansson i ett och ett halvt år, ska jag försöka beskriva min nuvarande banbygge, med bilder om det lyckas.
Historien börjar lördag före jul 2008.
Jag hade funderat ett tag på hur många år till jag skulle klara av att krypa på "hyllan" över verkstadstaket, där en betydande del av min dåvarande bana fanns. Garaget nere hade grott igen, som svenska garage har en tendens att göra. Den gamla ladugården rörde på sig, som värst torkade banans och husets två dela isär 4 mm, med urspårning som följd.
Vägen upp till banan gick över en lejdare, som gav Kaj Nilsson skrämselhicka. Nere fanns som sagt ett garage med gjutet betonggolv. En modulbana planerades, sektionerna på banan uppe passade bara på sin plats, delar av banan var dessutom helt fasta. Snedtaket begränsade banans höjd över golv. Varje centimeter höjdökning över 120, kostade minst 3 på bredden.
Jag bestämde mej för banhöjd 133-143 cm, ett drygt halvår senare kanske jag skulle gjort annorlunda, om något bygge skulle blivit av överhuvudtaget. Mer om det senare.
Första bilden visar garaget innan arbetet påbörjades, någon bil (1/1)hade som synes inte kunnat komma in på länge. Banans höjd skulle medge ett inte obetydligt lagerutrymme under banan.
Bild
Bildlänkningen fungerade inte första gången, så jag fick göra en Sture

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

En"smärre" röjning, ommöblering och ommålning av betonggolvet företogs under december-08 Lördag före jul började plywoodsnickeriet, Mats kom och började på 2 Västeråsmoduler, som skulle passa in i banan. En tanke var då att kunna ha kördagar tillsammans med moduljuntan, men deras moduler krävde snabbt betydligt större lokal.
över julhelgen kom i alla fall ett par sektioner till på plats. vi skriver nu annandagen 2008
Bild
Känsliga personer (1956 m.fl.) varnas, det blir en hel del Pywood pacific under de första två åren.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

Snickrandet gick vidare, i mitten av januari provades lite spårbygge.
Bild
9 februari gick smalspårståget runt vändslingan vid Sågabo (=Kvarnabo, som min far tyckte skulle byta namn. Hans morbror Carl hade köpt kvarnen, men lagt ner efter några år och startat sågverket)
Bild
24 februari provades stora halvöns form. Sågabo utanför bild till vänster, bilden tagen från dörren.
Bild
större delen av halvön hamnar på övre planet, dock inte bibanans slutstation, Stilltorp, nere till höger.
Grenstationen mellan stambanan, som är en bisak, och bibanan, som är huvudsaken, ligger till vänster på halvön.
Läget i mitten av mars-09.
Bild
Jag kanske glömt att skriva vad WBHJ står för; Vinkelboda Blöteborg Herrelösa Järnvägar.

Sture Bylén

Re: WBHJ II

Inlägg av Sture Bylén »

Kul, PeO! [JC_doubleup.gif]
Alltid lika trevligt att få följa ett anläggningsbygge "från kaos till ordning".
Och bildinläggningen verkar du ju klara galant.
Vi är alltså framme vid mars -09. När kommer nästa avsnitt?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: WBHJ II

Inlägg av 1956 »

Mycket trevligt, att det dessutom är smalspår gör det ännu intressantare.

Hälsar 1956 som gillar både plywood och vägen vidare. 8-)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: WBHJ II

Inlägg av P Falk »

Kul Peo [JC_doubleup.gif] roligt att Stig lyckade övertala dig!
Alltid roligt att följa byggprojekt, stora eller små spelar ingen roll. Minns att resan är målet.
Spännande profiler , de med hål i, som sitter på högkant under all plyfa. Det ser väldigt stabilt ut.
Smalspår har ju dessutom en speciell charm!
Blöteborg?? Har herrn möjligen lyssnat på Robban Broberg och väderleksfelprataren...?

---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: WBHJ II

Inlägg av BAn »

PeO skrev:Historien börjar lördag före jul 2008.
Den inledningen lovar mycket. Det skall bli intressant att följa.[JC_doubleup.gif]

Det är inte illa att ha professionell byggnadshjälp av Mats. Där har ni gjort ett fint arbete! Och smalspår som huvudsak tilltalar mig i högsta grad, för att inte nämna att du känner folk i varenda verklighetens buske - möjligen även vid det breda spåret - för att bygga upp den mentala storyn.

Tydligt är dock att jag får åka ut och reka i skogen vid Sågabo/Kvarnabo efter resterna av förbildens vändslinga i skogen. :mrgreen: Torrsim i Google Maps duger uppenbarligen inte här. :roll:

Det här blir spännande att följa!

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: WBHJ II

Inlägg av Johan Molin »

Det här lovar att bli mycket spännande! Håller med övriga och inte minst då Bengt med smalspårskommentarerna!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

P Falk skrev:Blöteborg?? Har herrn möjligen lyssnat på Robban Broberg och väderleksfelprataren...?
Jo, den hörde väl till det man trodde man kunde utantill på den tiden. Undrar vart den skivan tog vägen.
Namnet har fått hänga med från banan på vinden. Lokstationen låg under expansionskärlet, bestående av en 200-liters mjölktank, jag hade inte fått svetsen tät för locket, så när pannan kokade, jäste det över. Brädklädseln på den hembyggda vändskivan blev sig inte lik efter det, men stationens namn var givet.
BAn skrev: Tydligt är dock att jag får åka ut och reka i skogen vid Sågabo/Kvarnabo efter resterna av förbildens vändslinga i skogen. :mrgreen: Torrsim i Google Maps duger uppenbarligen inte här. :roll:

Det här blir spännande att följa!

/Bengt
Den blir nog svår att hitta, Stationshuset finns kvar som mötesstation på AGJ, men sågverksspåret försvann före min tid, sågverket såldes till Skottland på nittitalet , lades ner och revs. Stationshuset mätte jag upp för några år sedan, pågående bygge, som väntar på fönster som är ritade, men inte etsade. Svens tapp har fått flytta från Sollebrunn till Sågabo, får väl köpa en till byggsats, när Sollebrunn blir byggt. Sågabo har dessutom även normalspår, vilket Kvarnabo aldrig fick, även om Västgötabanan var beslutad för breddning. Vändslingan ligger numera gömd under ett berg, jag mätte berget och konstaterade att det finns plats för slottsruinen i Gräfsnäs, men kommer jag att få så mycket tid över, att jag hinner bygga den och i så fall hur? Som på de förskönade teckningarna från 15-1600-talen, som 1800-tals stenhus, eller som 1900-talets ruin?

Men Sture, från kaos till ordning, det var väl i alla fall väl optimistiskt. Jag nöjer mig med att hoppas på ett ordnat kaos.
Senast redigerad av PeO den 10 nov 2013, 12:04, redigerad totalt 1 gånger.

Erik R.
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:31

Re: WBHJ II

Inlägg av Erik R. »

Jag håller med övriga skribenter, det här ska bli spännande att följa.
[JC_doubleup.gif]

Erik R.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: WBHJ II

Inlägg av H0n3 »

Det här blir spännande att läsa om!

Dregelvarning dessutom.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: WBHJ II

Inlägg av BAn »

PeO skrev:Jo, den hörde väl till det man trodde man kunde utantill på den tiden.
[...]
Stationshuset mätte jag upp för några år sedan, pågående bygge, som väntar på fönster som är ritade, men inte etsade.
[...]
Blöteborg har ju i veckan fått en helt ny innebörd. Äter man sex flaskor crémant till frukost är det ju inte så märkligt att man äter svart klänning i storlek 40 till lunch... Då är det uppenbart befogat med öppen bar. Det förstår ju vem som helst. :twisted:

Sågabo/Kvarnabo har ju fått en nygammal dörr IRL så här A.D. 2013. http://www.agj.net/index.php/kvarnabo-har-fatt-ny-dorr/ [JC_doubleup.gif]
Kanske läge att få med den på etsplåten - eller ska du köra SJ:s femtiotalsstil?

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: WBHJ II

Inlägg av S Johansson »

Vad roligt, PeO!
VBHJ II, liksom den förra, rymmer många fina och kluriga uppfinningar, som bara väntar på att avslöjas här i forumet!
Lycka till i ladan!
/SJ

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

BAn skrev:Sågabo/Kvarnabo har ju fått en nygammal dörr IRL så här A.D. 2013. http://www.agj.net/index.php/kvarnabo-har-fatt-ny-dorr/ [JC_doubleup.gif]
Kanske läge att få med den på etsplåten - eller ska du köra SJ:s femtiotalsstil?

/Bengt
Jo. jag har sett den, Gräfsnäs (AGJ, inte SJ) har likadan dörr. Den finns redan ritad för etsning, ska kolla om måtten är samma.
Jag tänkte köra sommaren Tage Erlander. 1955, lång och torr. Vissa avvikelser kommer naturligtvis att förekomma, åt säga 50-tal till nästan modernt. Ja 1850-tal förståss.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: WBHJ II

Inlägg av BAn »

PeO skrev:[...]Jag tänkte köra sommaren Tage Erlander. 1955, lång och torr.
... men trots det fylld med en del roliga historier. :)

Vi får väl anta att SJ bytte till fuldörr med sparkplåt 1956 då, eller tidigast på hösten 1955... Så blir det snyggare i Sågabo.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

BAn skrev:
PeO skrev:[...]Jag tänkte köra sommaren Tage Erlander. 1955, lång och torr.
... men trots det fylld med en del roliga historier. :)

Vi får väl anta att SJ bytte till fuldörr med sparkplåt 1956 då, eller tidigast på hösten 1955... Så blir det snyggare i Sågabo.

/Bengt
Tage lär bara ha berättat en enda historia i TV, i Hylands hörna, men det ansågs så sensationellts och har berättats så mycket att vi tror det var den sidan han alltid visade.
En parallell till media idag: det enda som visas om tåg är olyckor och förseningar, lastbilsolyckor är så vanliga, att de blir möjligen en liten notis. Detta får många, som aldrig åker tåg, att tro att tågolyckor är vanliga och tåg alltid försenade.

Jag har en bild på stationshuset i Kvarnabo från 11/7 1954, Tagen av besökande Mildred från USA, med släkten i Långared.
Dörren påminner mer om dörren på baksidan av Gräfsnös, men masonit(?) spikat för speglarna nedtill, efter den tidens mode, och 4 järnstänger över varje fönster som skydd. Huset är omsorgdfullt renskrapat, inte en färgflaga kvar, men dörren är grönmålad och fönterkittet, det som är kvar, är vitt.

Fortsättning på banbygget, med lite tekniktankar.
Jag försökte med enklast möjliga medel att bygga så tyst som möjligt. Plywoodkonstruktionen påminner lite om en fiol- eller gitarrlåda, så för att dämpa resonansen var jag frikostig med lätthål. på Sågabo bangård har jag här rullat ut banvallsunderlag , som närmast liknar liggunderlag.
Bild
på detta limmade jag till en början kork direkt på, sedan upptäckte jag att ett lager MDF-board imellan både blev tystare och stabilare. Code 55 är inte särskilt stabilt i sig. På korken strök jag lim, när detta torkat, lade jag spåren på plats.
Bild
Naturligtvis hade jag provat in spårbitarna först, först växlar, sedan spåren mellan.
Bild
I kurvor man kan se från ändan är spåret doserat, på bibanan provade jag klossat spår.
Bild
Kontaktledningsstolpen är en etsning med skalenliga mått, Julle tyckte den såg oroväckande klen ut, men jag räknar att köra med luftledning. De senaste kvällarna har jag suttit och försökt få ihop bryggdelarna jag fick etsat för fem år sedan, det kräver tålamod, men bryggorna ska vara skalenliga och så rätt som möjligt. (OK då, 12cm-balk får bli 1,5*1mm och 14-cm 2*1mm)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

Sommare -09 gav en viss ro för byggande, efter midsommarfirandet funderade jag på om Gräfsnäs slott skulle få plats på berget över smalspårets vändslinga efter Sågabo. Mätningar visade - Ja, om jag kortar den flygeln, som inte funnits på ett par hundra år.3:e Augusti gjorde jag en pappmall.
Bild
Då hade bakgrundshimlen kommit upp i den halva av garaget som var bebyggd. (Daniel B. visade på smalspårsforumet, att han hade vett att sätta upp den först. Jag visste bara inte då riktigt hur jag skulle utforma den, resten kom upp se'n före sektionerna) Längs Bakväggen hade Mats kommit mycket längre med sina två moduler.
Bild
18/8 byggde jag spår i Blöteborg. Spår 1 tillhör bibanan, spår 2 och 3 dubbelspåriga stambanan.
Bild
Det blev sista bilden på mycket länge, föga anade jag då, vad som väntade mig någon vecka senare - och inte märkte jag så mycket av det på ett par veckor efter heller.......

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: WBHJ II

Inlägg av BAn »

PeO skrev:[...] föga anade jag då, vad som väntade mig någon vecka senare - och inte märkte jag så mycket av det på ett par veckor efter heller.......
Aaah, vilken cliffhanger [JC_doubleup.gif]

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Svenne

Re: WBHJ II

Inlägg av Svenne »

PeO skrev: Naturligtvis hade jag provat in spårbitarna först, först växlar, sedan spåren mellan.
Bild
Fin presentation, PeO! [JC_doubleup.gif] Och just den bilden visar ju ett helt underbart stadium i ett bygge. Tycker jag. Just när man kan börja se alla härliga tågvägar som skall kunna läggas! [JC_doubleup.gif]

Men just nu känns det mera oroligt. :shock:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: WBHJ II

Inlägg av Johan Molin »

Ja, här biter man ner naglarna och sliter ut nagelbanden ... :?

Sture Bylén

Re: WBHJ II

Inlägg av Sture Bylén »

PeO, nu är vi färdighalstrade..... ;)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

Ingen rapport igår, kom hem från jobbet när det redan blivit idag.
Nå, vad var det nu som skulle kräva så mycket tid framöver, förutom jobbet, en resa till Perm var på gång och krävde en hel del förberedelser.
Lördag kväll veckan efter fyllde grannens fru år, jag gick halvkilometern dit ner och hans trädgård rymmer inte många bilar. Man kunde i.o.f.s. parkera på gärdet utanför, men det hade regnat avsevärt de senaste dagarna och jag tyckte det var för nära hemma för att behöva hämta bärgare. Detta foto var inget särskilt just då, men den minsta av tjejerna skulle dyka upp lite överallt de närmsta veckorna.
Bild
ett par veckor senare var skövdegänget på Pendon m.m. När jag kom till Alingsås på hemvägen, stod hon vid stationen och ville bjuda på mat, på knackig svengelska. Hem till hennes syster, där visade hon sina färdigheter. Hennes behandling av kantareller var inte att leka med, eller kanske var det det den var?
Ett par dagar senare bar det iväg österut, jag skulle bli där tre veckor och komma hem samma dag som Emon skulle åka tillbaka hem. Skulle jag få se henne igen?
Till Perm, framme 3 på morgonen lokal tid. Kundens dotter, som var tolk hade väl förtjänat mycket mer intresse än jag visade henne. Ett lass med delar satt fast i tullen, beräknades bli kvar där länge, så jag kom hem en vecka tidigare än beräknat och skulle komma tillbaka i December. När jag gick ut till bilen på Landvetter kom ett sms: Kommer du och hämtar mej? (hon hade säkert fått hjälp att skriva det).
I januari åkte hon hem, tre veckor senare åkte jag ner på "anställningsinterju", med familjen på en "utflykt" till Luang Prabang i Laos och en vecka hos hennes mamma. Intervjun höll på att gå illa, första frågan mamma ställde var "kan du odla ris?" Lyckligtvis hade jag med en samling bilder från hembygden i skördetider, så jag kunde visa hur det odlas här. Emon drog mig med till Chiang Mai, mindre skumpiga åkdon kan man tänka sig.
Bild
Jag propsade på tågresa ner till Bankok på vägen hem, på stationen stod ett ånglok uppställt.
Bild
Vårt tåg stod framme vid perrongen, jag var fundersam, finns det ingen restaurangvagn?
Bild
Svar nej, men det fanns en köksvagn, personalen tog upp beställningar, efter ett par timmar kom en man och plockade fram en stor bordsskiva bakom ena sätet och riggade upp. Den storleken behövdes för mat till två personer. Middagen var dyr med thailändskt mått, nära 35 kronor.
Bild
I Bangkok mötte Emons bror oss på Lördag morgon och vi tillbringade helgen längs floderna Kwae, (uttalas Kwä), men den bron har ni väl sett?
efter helgen åkte jag hem till Sverige, Em hem till Srang Khom, knappt 2 månader senare kunde hon komma tillbaka, när askan lagt sog så att planen kunde flyga igen. Under tiden var jag på Intermodellbau och Loxx. Jag hade fått Liggplats, inte sovplats från Berlin Till Malmö, frågade konduktören om det fanns möjlighet att byta. Keine Chanse! Varenda ståplats på tåget var upptagen.
28:e april kom Em-On i alla fall hit, Hon krävde mycket tid och det var Thaifester mest varje helg hos hennes nya bekanta.
På sommaren fick jag besök av ett halvtjog smalspårare från Malhmö i söder till Stubbetorp i norr, banlokalen var inte speciellt presentabel just då. I slut på Augusti kunde jag ta en stund emellanåt till röjning och bygge. Läget 30/8-10
Bild
Spår 1 i Blöteborg hör till privatbanan, som då var delvis körbar, spår 2 hör till den dubbelspåriga stambanan, vars huvudsyfte är att ställa till ett litet elände för växlingsförmannen i Blöteborg. Nu kunde jag köra lite och mötas på två stationer.
Vi ses på Innovatum i morgon, om jag vaknar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: WBHJ II

Inlägg av Johan Molin »

Underbart, PeO, det är nästan så man blir tårögd! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: WBHJ II

Inlägg av P Falk »

Oj, vilken historia... Måste vara en häftig resa från Schlätta till Sydostasien... :o
Tänk, vad du får vara med om. Maten, inte minst, är ju något alldeles extra. Det är det flera här på spåret som kan vittna om... :D
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: WBHJ II

Inlägg av BAn »

Det är värt många års försening av banbygget PeO - i all synnerhet när tiden fastnat på sommaren 1955. :)

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
olle891
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 dec 2011, 20:09
Ort: Lidköping

Re: WBHJ II

Inlägg av olle891 »

Du får nog se till att laga maten själv oftare om du vill komma emellan dom olika delarna på banan.För med den maten som Emon lagar så vet ju alla som besökt "Dala-träffen" i Gräfsnäs att man kan få lite svårt att inte backa om när det vankas förplägnad hemma hos Peo.
// Olle i Lischöping(uttalas faktiskt så)

Sture Bylén

Re: WBHJ II

Inlägg av Sture Bylén »

PeO skrev:Detta foto var inget särskilt just då, men den minsta av tjejerna skulle dyka upp lite överallt de närmsta veckorna.
Sådant här, PeO, är vad jag gillar med Mötesspåret!! Nyttig motvikt till fack-idiotism! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

Helgen gick på Innovatum, har ingen bilder därifrån?, veckan försvann med jobb på udda tider.
I Oktober -10 blev jag liggande i influensa, de sista dagarna innan jag började jobba var jag ute en stund varje dag, det blev upptakten till vidare bygge. 17/10-10 var spåren på plats i Blöteborg, det skulle dröja tills denna sommar innan växlarna blev kopplade mer än till spår 1 och 2.Mats har tagit hem sina båda moduler , för att arbeta på hemma.
Bild
Veckan efter ställde jag ut en by på andra sidan av halvön.
Bild
Vi tittar lite närmre på det vita huset.
Bild
Här bodde då (1955) Birger och Agnes med sin nyfödde son Conny, Conny bor kvar, Birger och Agnes flyttade för en del år sedan till ett mindre hus en knapp kilometer mot Magra. Birger är idag Bjärkes äldste HD-knutte, fyllde 85 för ett par år sedan, Agnes nästa år. Till gården cyklar han ett par gånger om dagen, HD:n kör han bara på sommaren. Tyvärr kan inte Agnes åka med honom längre, hon fick båda benen amputerade för ett par år sedan, då fick de flytta ner sovrummet från andra våning. Resten av kroppen, inklusive huvudet, verkar vara i god ordning, hemhjälp tycker hon hon klarar sig lika bra utan.
Glasverandan försvann vid totalrenovering 1959, liksom de låga fönstren på skrubbarna på andra våning. Agnes ville minnas att den hade 366 fönster, lika många som dagarna på ett skottår. Hon hade räknat fel, den hade 372.
Connys fru, Martje, kommer från trakten av Apeldoorn, (Cor, du vet väl var?) de har två tonåriga barn, dottern kandiderar till Lucia just nu.
Borta vid Sågabo har bäcken fått vatten, kulören stämmer med verkligheten, men så stilla står aldrig vattnet där och kraftverket ligger mycket längre upp mot vägen, men då hade et hamnat ute i pannrummet.
Bild

Mars 2011, bort med alla hus, maskera det som var målat, nu ska det upp hyllor, belysning och gradänger. Det borde jag förstås gjort först, men så fasta planer fanns inte när jag började.
Bild
Bakgrunden fick en snabb omgång med färgsprutan, långt från lika noga som Troels och Graffen gjort.
Hösten -11 började vid midsommar, 11/7 hade Mats moduler kommit tillbaka och lite skog snabbt flyttat ner från gamla anläggningen.
Bild

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

I Augusti började jag bygga andra halvön, som anslöt till den ofärdiga ändan av en av de första modulerna.
Bild
Eftersom Flåklypa skulle hamna på högerkanten av Erska berg, passade det väl bra att pröve sporet med et norsketog.
Bild
I November kom jag på att jag kunde anlägga busslinje mellan Sågabo och Erska kyrka. Lyckligtvis visste jag inte att vägen var alldeles för brant, så bussen gör som humlan, den kör ändå. Den gula postbussen ska förhoppningsvis få skalet bytt till den grå Scania-37:an i bakgrunden vilket år som helst. Kyrkan är ett masonitbygge i c:a 1/100, det bygget blir värre än Sveasalen.
Kyrkan sägs vara den minsta och bäst bevarade av Langlets byggen.
Bild
Två bilder från 18/3 2012
Herrelösa station, Åseda stationsbyggnad ska bytas mot Gräfsnäs/AGJ, för att smalspårsbangården ska få plats, huset uppmätt och fönstren sedan länge ritade för etsning. Ganska lik Kvarnabo, men olika snickare har snidat olika på fönsterfodren.
Bild
Modulen vid dörren, som också har bytts, har fått en liten sjö. Artitecs Isabel är än idag inte färdigbyggd, men har i alla fall fått innerbelysning.Fortsatt beslutsvånda om utformning, den blir ändå inte helt lik Gustav Wasa, som trafikerade Anten.
Bild
Tio dagar senare hade landskapet fått "första varvet" vid Stilltorp, vid världens ände - åtminstonde banans.
Bild
I det lilla huset till vänster driver disponent Lundgren Tillorps Mek Werkst.
Följande sommar blev det mer grovjobb.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: WBHJ II

Inlägg av Arne Lindgren »

Det ser rejält lovande ut. [JC_doubleup.gif]

Erik R.
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:31

Re: WBHJ II

Inlägg av Erik R. »

Kan inte annat än hålla med Arne. Lovande var ordet.
Av ren nyfikenhet. Har du någon spårplan.
Hursomhelst, ytterligare en av dessa underbara anläggningar här på Mötesspåret med sin egen karaktär.
Jo det var så sant. Flåklypa får mig att tänka på boken om Flåklypa race. :D

Erik R.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

Tackar, får försöka hålla, vad jag nu lovat.
Spårplan hade jag en grovt ritad en gång, sedan har jag provat mig fram med det utrymme som blev.
Flåklypafilmen såg jag aldrig som ny, köpte den på kassett för många år sedan, men har fått tag på den nu "med norsk tale". Jag fick lära mig av en norrman för 30 år sedan att man "må se den på norsk", för alla ordlekar går inte att översätta.
Delar finns på tuben, sök på Flåklypa eller Pinchcliffe.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

Våren -12 gick med måttlig fart på byggandet, men första semesterveckan gjorde jag ett ryck och röjde ut längs de väggar som inte var bebyggda. den här gången började jag, om inte från grunden, så från taket. Hyllor, bakgrund och gradänger kom på plats innan det var bana i vägen.
Bild
Närmsta halvön evakuerades och täcktes innan en dryg halvtimmas färgsprutande vidtog
Bild
Lite mörkare moln över staden
Bild
Ganska snart låg sektionerna för Vinkelboda på plats
https://farm8.staticflickr.com/7394/111 ... face_z.jpg
Bakgrundsstaden flyttades snabbt ner från vinden, den får stå där tills byggandet kommer hit. Det kan ta några år, mycket landskap ska byggas på övriga banan först.
Bild
En av de scener som bara blev nästan färdiga var denna.
Bild
Hunden som stulit korvar från slaktaren springer dessbättre snabbt, så snabbt att jag inte hann sätta korvar i munnen på honom.
Ungefär så här långt hde jag kommit förra sommaren, då jag fick besök av Modelljärnvägsinspektionen.

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: WBHJ II

Inlägg av Sgt pepper »

Så läckert [JC_doubleup.gif] Verkligen dax att sparka sig själv i häcken att komma vidare med sitt egna projekt :oops:
Mvh Anders

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

En dag förra sommaren ringde modelljärnvägsinspektionen, bestående av Stig Johansson och Mårten Mårtensson, och varslade om besök. Naturligtvis hade Stig kameran med sig. Någon dag efter fick jag de här bilderna, som visade vad jag egentligen redan visste: sätt kameran på stativ eller på lämpligt underlag i landskapet.
En bild på lilla torget i staden, "tllfälligt" uppställd del av gamla anläggningen. Caféet till vänster har 24 gäster inomhus. Att måla dem tog många gånger längre tid än bakgrunden till anläggningen. Spårvagnen låg vid detta tillfälle undanstoppad i en låda någonstans på hyllorna 1 1/2 m över anläggningen. Landshövdingehuset i bakgrunden är en av Felixs fotobakgrunder. Jag har använt det som "ritning" för Styrénhus med etsade mässingfönster sedan.
Bild
Några av husen på Hallbäcks gård. 1955 byggdes nytt bostadshus, under tiden bodde man i en liten stuga på gården. I den vita tillbyggnaden av sten, som knappt syns på bilden, kylde man mjölken. I köket står Ester vid matbordet och håller förmaningstal för Anders , Per och lille Dan.
Bild
Birgers och Agnes trädgård har fått äppleträd, lövverk från Langmesser, och trädgårdsmöbler från en av bl.a. min och Johans favoritsmådelsleverantörer, Langley ( jodå Johan , jag har ett par tre askar av Preiser 327 "ländliche Gruppen " också)
Bild
Det röda skjulet näst längst till höger valsar just runt i Stures tråd. Alla hus , inklusive ladugården är i skala 1)87 och inbördes placerade rätt, men trädgården har krymps på sidan mot vägen. I gången i bakgrunden syns ett par suddiga figurer, Mårten och jag. Som synes är den lantliga idyllen hotad, staden tränger sig på i form av Auhagens hyreshus. Mer om dem senare.
Birgers magasin och Joels bostadshus
Bild
I det lilla röda huset, som saknar ett fönster, bodde 3 personer på 40-50-talet.
Joels gård ändrade utseende mycket lite från renoveringen 1939 franm tills för ett par år sedan, då nye grannen först vände upp och ner på hela gårdsplanen och lite till, för att få ner dränering och nytt avlopp. sedan åkte rumms- och hallgolven och jorden under ut och ersattes med makadam, isolering och betong. Köket ännu orört. Han ville göra det ordentligt. En släng av ADHD eller någon annan bokstavskombination kanske, rädd för arbete är han i alla fall inte.
Alla bilder här , som tidigare sagts, tagna av forummedlem S Johansson.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

PeO skrev:I köket står Ester vid matbordet och håller förmaningstal för Anders , Per och lille Dan.
För att kunna fotografera det får jag lyfta undan huset. Bild
Bilden är måhända lite anakronisk, 1955, när man bodde i denna byggnad, medan man byggde nytt bostadshus, var brorson Dan 2 år. Såpass får man väl töja på tiden, eller hur Svenne och Sture?

Inredning och belysning betyder mycket för helhetsintrycket, speciellt för besökande fruar. Dessutom ett krav för nattkörning.
Auhagens hyreshus kan med enkla medel ändras från den platta modell, som deras visningsmodell är till ett trovärdigt miljonprogramshus. Inte mycket skillnad mot DDR många gånger.
Bild
på den snart 5 år gamla bilden från förra anläggningen har vardagsrummen fått möbler sånär som på bord, men inte sovrummen. Sängarna ligger först nu på en av arbetsbänkarna.
På gamla anläggningen syntes inte framsidan på husen, men nu ligger de på en halvö, så alla sidor syns. Hur löser jag det Sture?
Bild
4 sådana hus ger 48 lampor, det ser föga trovärdigt ut att alla lyser samtidigt. Kbran skrev en gång om att ha belysning efter tid på dagen, men beräknade att det skulle ge en man full sysselsättning, kommer någon ihåg vaar den artikeln stod?
För att lösa det problemet har jag installerat ett PLC-system med operatörspanel, som förutom husbelysningen också ska hålla ordning på Faller car-bussarna, så att de inte krockar med vare sig varann eller tågen. Tungelement känner av när styrmagneten passerar och stoppmagneterna aktiveras om inte sträckan fram till nästa magnet.
Systemet ska också styra järnvägens signaler, såtillvida att det inte ska gå att ge grönt ljus, om inte det spår som växlarna leder in till på nästa station är fritt. Tågpåverkan? Nej, föraren ska köra tåget, han får se upp.
Till varje sektion på anläggningen går en mångledarkabel, skarvad under sektionen med D-subkontakt, så att man lätt kan ta isär och sätta tillsammans igen.
Bild
Styrsystemet har förut styrt stridsvagnstvätten på P10 i Strängnäs. (Nej, den fanns inte , när malaj 490120 Persson låg inne)
P10 lades ner, sedan hyrde en åkare lokalen, ett par år senare var det inte lönt att reparera tvätten längre. Tvätten var en ren högtrycksspolanläggning, avsedd för terrängfordon. Högtryck, nåja, Centurion begränsade högsta tillåtna tryck till 35 Bar, men vattenmängden var 2,2 m3/minut. (Kan man tvätta personbilar? Ingen fara, rosten går bort i tvätten!)

Sture Bylén

Re: WBHJ II

Inlägg av Sture Bylén »

PeO skrev:Bilden är måhända lite anakronisk, 1955, när man bodde i denna byggnad, medan man byggde nytt bostadshus, var brorson Dan 2 år. Såpass får man väl töja på tiden, eller hur Svenne och Sture?
Klartecken från Hedemora - flexibilitetens högborg! [JC_doubleup.gif]
PeO skrev:På gamla anläggningen syntes inte framsidan på husen, men nu ligger de på en halvö, så alla sidor syns. Hur löser jag det Sture?
Bygg rätt från början, ha, ha.. :mrgreen:

tågtyckarn

Re: WBHJ II

Inlägg av tågtyckarn »

Hmmmmm, jag blir betänksam när man frågar Sture hur man ska bygga baksidan på ett hus.

Fast vem vet, han kanske har tänkt på de. :twisted:

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: WBHJ II

Inlägg av P Falk »

Imponerande styrsystem PeO ! [JC_doubleup.gif]
Du har många strängar på ditt dragspel ser jag... Suveränt att styra ljusen med processorkraft. På sikt får man ju snart en packe hus och självklart vill man sätta belysning i samtliga. Ju mer man bygger, desto fler olika varianter på ljuspunkter vill man ju ha. Styrs detta slumpvis eller efter ett givet mönster?
Din vägg av stadsbebyggelse ser jättebra ut också!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Svenne

Re: WBHJ II

Inlägg av Svenne »

PeO skrev:Bilden är måhända lite anakronisk, 1955, när man bodde i denna byggnad, medan man byggde nytt bostadshus, var brorson Dan 2 år. Såpass får man väl töja på tiden, eller hur Svenne och Sture?
För sådana mer betydande anläggningar som din, tror jag felmarginalen rör sig om någon procent, motsvarande ett tjugotal år. 8-)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

P Falk skrev: Styrs detta slumpvis eller efter ett givet mönster?
Jag måste själv bestämma vid vilka tidpunkter varje lampa tänds och släcks på ett modelldygn. Jag har lagt in max tre perioder/dygn på varje lampa, så det blir en massa tidpunkter att knappa in. Jag kan också bestämma hur många sekunder en modellminut ska vara, samt om dygnet ska vara 24 timmar, eller starta vid vald tidpunkt på morgonen och sluta vid en annan vald tidpunkt på kvällen.
Det finns också ett val mellan automatik och all belysning tänd.
Den som vill se närmre kan passa på vid bankalaset. WNJ får samma systen, men en midre PLC, där finns inga Faller-car och signalerna styrs manuellt.
@ Sture och Svenne. Tackar för vidsyntheten med tidsdispensen.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: WBHJ II

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev: @ Sture och Svenne. Tackar för vidsyntheten med tidsdispensen.
Så länge tänjandet av tidsgränser inte omfattar parken av vägfordon på anläggningen, så har jag inget att invända! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: WBHJ II

Inlägg av P Falk »

PeO skrev:
P Falk skrev: Styrs detta slumpvis eller efter ett givet mönster?
Jag måste själv bestämma vid vilka tidpunkter varje lampa tänds och släcks på ett modelldygn. Jag har lagt in max tre perioder/dygn på varje lampa, så det blir en massa tidpunkter att knappa in. Jag kan också bestämma hur många sekunder en modellminut ska vara, samt om dygnet ska vara 24 timmar, eller starta vid vald tidpunkt på morgonen och sluta vid en annan vald tidpunkt på kvällen. Det finns också ett val mellan automatik och all belysning tänd.
Ojdå, då finns det rejält med valfrihet, mot att man får knappa in en del innan loggen är klar. Ja, tänk vad man kan använda en gammal stridsvagns-tvätt-dator till ändå...
Jag får titta på WNJ när det finns möjlighet... [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

[quote="Mölle-Mats Så länge tänjandet av tidsgränser inte omfattar parken av vägfordon på anläggningen, så har jag inget att invända! :mrgreen:[/quote]
Hmmm... Av nostalgiska skäl ska en duett eller två få passera, en BMW som ser ut som 30-tal kan vara en 59, om minnet inte skämtar aprillo och Binge-Nils' A-Ford var nog inte i så fint skick på 50-talet. Nils körde forden tills mitten av 60-talet, antar att det var bilprovningen som satte stopp, alternativt förarens ålder.

Peter, det blir att knappa, i Skövde finns 40 utgångar * 6 tider, hemma kan det bli fler. Systemet har 8+5=12 modulplatser, varje modul har 32 in- eller ut-gångar. Tryckknappar, växellägesströmbrytare och spårledningar blir en skrälldus med ingångar, Signaler, stoppmagneter för bilarna, lampor och kanske en del annat tar upp utgångar.
Ett exempel på tidsinställning, för 8 vardagsrum. 7 syns här, 8:e finns på raden under
Bild
För att förstå vad man ställer in, måste man ju kalla varje rum något. naturligtvis kan man ha flera lampor på varje utgång, någon annanstans på anläggningen.
Det finns alternativa menyer, om man i stället vill ställa alla tider i samma hus, Vardagsrum, sovrum, kök, ytterbelysning, firma eller butik.
i grundmenyn finns en del andra inställningsmöjligheter
Bild
rad 1 och 2; hopp till grupp för tidsinställning, för att växla grupp använder man tangenterna till höger och vänster under rutan
rad 3; välj automatik eller all belysning tänd
rad 4; hur lång är en skalaminut.
rad 5; när börjar och slutar dagen (långt dygn = 0-23.59)
rad 6; tiden just nu, Start/stopp klocka (klockan kan stannas vid aktuell tidpunkt)
Med de 6 funktionstangenterna under rutan kan man tvångsställa klockan till dessa tider.
Om det behövs fler funktioner får tiden utvisa, ibland skenar fantasin.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: WBHJ II

Inlägg av P Falk »

Oj oj oj, vilket imponerande bygge, Peo!
Inte nog med att du är en duktig modellbyggare, du verkar vara en rejäl stolpe att hålla i när det gäller styr o regler i allmänhet och PLC i synnerhet, också... :o .
Har aldrig pillat med PLC så jag hänger inte riktigt med i svängarna ovan, men jag kan ju lätt inse att variationer och möjligheter är oändliga. [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: WBHJ II

Inlägg av BAn »

Där kan man ju konstatera att Armén har köpt in materiel, som nu verkligen kommer till nytta! [JC_doubleup.gif]

Man kan ju dock undra, om den utrustning, som ursprungligen var avsedd att avskräcka den lede fi med skinande vältvättade försvarsfordon, nu ändå används i det motsatta, totalitära syftet? De stackars samhällsmedborgarna kommer ju nu att utsättas för en av regimen fastställd och styrd tändning och släckning (ungefär som i lumpen) och den egna friheten blir därmed kraftigt beskuren. :cry:

/Bengt
fundersam, frågande, frihetsälskande
- en rest från sent fyrtiotal

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

I en motorvagnsbok läste jag att ett samhälle ska bestå av station, ICA- eller Konsumbutik, skola, folkets hus och missionshus.
Efter att ha hört Ammis ord om vad som hänt nästan alla hus hon och Krister byggt modell av, sökte jag ett i närheten, som redan var nedlagt. Brobacka MH byggdes 1926 i nederkant på sluttningen av ett högt berg, idag ligger det på en liten kulle. Berget är krossat och bortkört. Jag fotograferade redan för fyra år sedan, på väg till eller från jobbet, men mätte upp i julhelgen. Några timmars ritning av fönster och dörrar för etsning och en enkel väggritning, sedan skär till. Skalpell med blad #11
Bild
Till höger i bild syns ett par bra hjälpmedel: en skärvinkel av två hoplödda stålskalor. Löd exakt vid 15cm-strecket, så kan du mäta grovt direkt, men framför allt löd i exakt 90 graders vinkel. Fila de två jacken före, de sparar många skalpellblad. Vinkelmätaren fungerar bra då man ska skära t.ex. tak, här även fönsteröversidor.
Skär ut fönstrens konturer, borra ett litet hål i varje hörn, strax innanför ritsen (i om du borrar under 0,5, som jag), skär sedan ett kryss på baksidan och knacka lätt med baksidan av skalpellskaftet, så får du lätt öppnat för fönstren.
Om fönstret sitter mycket nära en kanten av väggen, kan det vara lättare att skära ut föntret innan, med risk för att i stället bryta loss den smala delen, när man bryter isär väggarna.
Sedan får man välja om man vill göra färdigt varje vägg för sig, eller limma samman dem redan nu. Jag skulle prova huset i "naturen", så jag limmade denna gång samman väggarna nu.
Bild
Golvet ska inte vara så högt, men grunden är inte klädd med sten ännu, så huset sjunker ner över den. Jag vill inte ha svävande hus, så jag bygger fast grunden i landskapet och bygger med passning, så man kan lyfta av huset för att komma åt inredning och belysning.
Senast redigerad av PeO den 08 jan 2014, 10:11, redigerad totalt 1 gånger.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: WBHJ II

Inlägg av S Johansson »

Det ska bli roligt att följa ännu ett västgötaprojekt. Och fort går det, när du är i farten! Vad blir för fasad? Trä, eternitplattor eller något annat?
Nåväl, snart är belysningen installerad, inredningen på plats och salen välfylld med mötesbesökare!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

S Johansson skrev:Det ska bli roligt att följa ännu ett västgötaprojekt. Och fort går det, när du är i farten! Vad blir för fasad? Trä, eternitplattor eller något annat?
Nåväl, snart är belysningen installerad, inredningen på plats och salen välfylld med mötesbesökare!
Klädseln är på, lockpanel. 3" lockläkt, inte så vanligt, liksom att knutbrädor utanpå själva fodringen saknas. Byggnaden var vit, eller ljust grå förr, men efter att Alströmer köpt huset målades det falurött, som alla andra hus på säteriet. Tyvärr har jag inga bilder på inredningen, men jag misstänker att bänkarna kan ha flyttat 3 km norrut, till Risveden, där det fortfarande hålls tältmöten varje sommar. Jag ska fråga fesk-Olle. Jag har en skiss på hur bänkarna stod, det kan vara till god hjälp

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

En stund sedan senaste byggraporten.
Missionshuset har fått locklist på utsidan och målade väggar på insidan och locklist på utsidan. så mycket mer blir det nog inte förrän jag får ordnat hem etsade fönster och dörrar, hoppas kunna visa det på bankalaset.
En del tid har gått på ett par andra byggprojekt och ett stort villospår, vågar inte berätta om det just nu.
Peter Hon3 (som spåret till vänster) puffar på mig att återuppta båtbygget som ska få ersätta Gustaf Wasa. Båten finns påbörjad på bild lite tidigare i tråden. Sedan dess har jag börjat med belysning, 4 lysdioder i taket, c:a 3*2 mm SMD-LED, 0,15mm emaljerad tråd ner genom botten avslutad med motstånd och 0,5mm Ph-Br-tråd som utgör stickpropp att sätta i en minikontakt under banan. Efter att ha läst Peters tråd förstår jag att det behövs många fler ljuspunkter i livet och båten. Så här långt hittills, nåja, den har fått lite mer fär, folk och ratt sedan dess.
Bild
fortsättning följer, hoppas jag, fler projektfrågetecken söker svar.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"