Toppbilden, visa:    


WBHJ II

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Forden light

Inlägg av ford1929 »

[quote="PeO"]En stund sedan förra inlägget. En del tid har gått åt att plocka sten. Jag ligger väl i lä bakom Roger, men en och annan sten har gått åt. Jag räknar inte i antal, utan 2-3-liter kross 2-4 mm


sån där kross är det bara o gå ut o sopa ihop hos oss
på vägarna...med den vinter som varit och fortfarande är
så har man öst ut detta kross...
tack för iden Peo till framtida stenmursbygge

Ps:snygg blev den också :-T
Roger(Forden)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Forden light

Inlägg av 1956 »

PeO skrev:En stund sedan förra inlägget. En del tid har gått åt att plocka sten. Jag ligger väl i lä bakom Roger, men en och annan sten har gått åt. Jag räknar inte i antal, utan 2-3-liter kross 2-4 mm
IMG_8600a.jpg
Kyrkan i bakgrunden är inte en 1/87-modell, utan en masonitmodell i ungefär 1/100, som jag fick i julklapp för en hel del år sedan. Planer på en regelrätt modell gnager dock fortfarande. Bilden ger en försmak av hur det kan bli.
IMG_8599a.jpg
På Flåklypa har Reodors ek ännu inga löv och huset är fortfarande en studiemodell i papper, men, any of theese years, i Kafe Kröken har ju verksamheten kommit igång.
Den bruna skogen bakom är en liten del av förra höstens sjögrässkörd, med ett tjockt lager grundfärg påsprejad. Jag tror att det minskar FI:s aptit. De stommar jag lagt som lockbete har ratats till förmån för betet i fällorna.
Snyggt, [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: WBHJ II

Inlägg av Johan Molin »

Förstår inte vad ni håller på med? [JC_doubleup.gif]

Men det gör visst jag också ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Ute och cyklar

Inlägg av PeO »

Mer än en har väl sagt att jag är ute och cyklar, men om man inte modellerar Nederländerna strax efter andra världskriget, ska det vara fler cyklar än bilar på anläggningen.
Äntligen har det blivit lite tid att måla på etsäventyren från 2017 Tyvärr glömde jag att få med cykelstället på plåten, så det fick jag löda ihop av tråd.
IMG_8635a.jpg
Detta var de enklare cyklarna, "bara" vik ihop och löd fast pakethållarstöden och eventuellt sido- eller centralstöd och klämma över pakethållaren. Jag ska löda ihop några 3-skikts med ekrar sedan också.
OK, 1955 var det mycket sällsynt med svarta cykeldäck, nästan alla var grå.
Stegen är en gammal försyndelse, det senare provet, etsat i 0,5mm plåt ser bättre ut

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ute och cyklar

Inlägg av ford1929 »

PeO skrev: 13 mar 2020, 20:19 Mer än en har väl sagt att jag är ute och cyklar, men om man inte modellerar Nederländerna strax efter andra världskriget, ska det vara fler cyklar än bilar på anläggningen.
Äntligen har det blivit lite tid att måla på etsäventyren från 2017 Tyvärr glömde jag att få med cykelstället på plåten, så det fick jag löda ihop av tråd.
IMG_8635a.jpg
Detta var de enklare cyklarna, "bara" vik ihop och löd fast pakethållarstöden och eventuellt sido- eller centralstöd och klämma över pakethållaren. Jag ska löda ihop några 3-skikts med ekrar sedan också.
OK, 1955 var det mycket sällsynt med svarta cykeldäck, nästan alla var grå.
Stegen är en gammal försyndelse, det senare provet, etsat i 0,5mm plåt ser bättre ut

Helt rätt...cyklar och kanske moped/lättviktare var vanligt förr..
det är väl såna sakar man inte tänker på direkt...
Roger(Forden)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

Två år borkastade på onödigt arbetande har försinkat byggandet och garaget/anläggningsrummet har grott igen. En viss sanering har skett, röjning av fjärde väggen, putsning av stambanespåren, så att hela banan är körbar igen. Annars är bibanan huvudspåret här. Byggandet längs fjärde väggen kan återupptas. Innan bangården blir spårlagd, utöver provisoriskt genomfartsspår, ska staden byggas. Husen från förra banan på Övre Salen står utställda, pappskivor markerar ytterligare planerade hus.
Uppkommen ur sängen efter Omikron, har jag snabbt lött ihop en spårvägsslinga. Spårvagnar köpte jag billigt i Wien för 25 år sedan. Det lutar åt trafik med tvåaxliga vagnar. Ledvagnarna kräver större radier än de i innerstaden.
Igår plockade jag ihop TvÅmål stationshus, slutdetaljering, vädring och inredning kvarstår, men man kan bestämma placeringen.
Utan fönster m.m.
IMG_3998.JPG
nuläget.
IMG_3999.JPG
Kanske blir det också plats för en busslinje från stationen till en vändslinga i kvarteret bakom spårvagnarna.

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: WBHJ II

Inlägg av BR78 »

[JC_doubleup.gif] :train3: :-flirt
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: WBHJ II

Inlägg av St. Mikael »

Imponerande!!! [JC_doubleup.gif]

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

Är jag ute och cyklar igen, eller blir det här bra? Det är väl ingen i gänget som har fler cyklar på banan än jag?
IMG_4011.JPG
Husen är löst uppställda, men kommer nog att få denna placeringen.
F.Ö. är kurvorna på spårvagnsspåret omlödda, så att ledvagnen tar sig fram. Spåret till höger utanför bilden kan få ändras en aning. Det får ge sig, när husen blir byggda.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: WBHJ II

Inlägg av Johan Molin »

Är det en vagn från Malmö respektive Wien vi skådar?

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: WBHJ II

Inlägg av BR78 »

Du är inte ute och Cyklar :=f
men det är Luke Towan :-JJ
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev: 26 dec 2022, 09:49 Är det en vagn från Malmö respektive Wien vi skådar?
Svar ja och ja!
Vagnen till vänster är en typ E, inhandlad på tunnelbanans (Wiener Stadtwerke-Verkehrsbetriebe) info-kontor under Stefansdom, tillverkad av Stängl.
Vagnen till höger höger är ursprungligen en typ M, målad i Malmöfärger som MSS 20, salufördes av Museispårvägen Malmö, men detta exemplar är inhandlat hos Leopold Halling.
Såväl Stängl som LH är uppköpta av Ferrro-Train, som flyttat från Hallings lokaler i Favoriten ner till Bezirk 23. Den som åkt S-Bahn till Atgersdorf för att besöka Klein eller Kleinbahn, gå av vid samma hållplats, men gå ungefär lika långt åt andra hållet.
Ferrotrain var tidigare kända för högklassiga mässingmodeller, men svårigheterna att finna personal som kan löda har gjort att man gått helt över till plastgjutning, dock mer detaljerade modeller än de enkla, mycket billiga från Stängl.
Innehavaren brukar synas på Intermodellbau, han har markant, men lättbegriplig, wienerdialekt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: WBHJ II

Inlägg av Johan Molin »

Tack för tipset! Även jag har inhandlat plastspårvagnar hos Wiener Linien, i mitt fall deras kontor i gångtunneln mellan Staatsoper och Karlsplatz.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

BR78 skrev: 26 dec 2022, 11:15 Du är inte ute och Cyklar :=f
men det är Luke Towan :-JJ
Jag såg en video från honom för ett par år sedan. Kan inte hitta den nu, men efter 14 minuter in i denna kom en nyare variant.
https://www.bouldercreekrailroad.com/yo ... ery-vol-16
Cyklarna såg jag första gången på Intermodellbau för tio år sedan. Då som hobbyprojekt, men senare för försäljning.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

I mellandagarna kom en försenad hjulklapp. Jag häftade ihop några husbyggsatser provisoriskt med Canopy glue, för att få exakta mått och se, min gissning på hur spårvägen ska gå stämde ganska bra. Kanske får jag ändra spåret en centimeter. Ett sedan många år vilande projekt med landshövdingehus börjar bli akut, för att fylla upp stadsbilden. Som anas bakom kablarna till höger har rivningshysterin nått till Vinkelboda redan 1955, med ersättning av glas och betong.
IMG_4016.JPG
IMG_4017.JPG
Inga sysselsättningsproblem de närmsta åren framåt alltså.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: WBHJ II

Inlägg av Johan Molin »

Der väl sp'nnande ut, PeO! Hoppas du håller oss for4tsatt underrättade!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

Jodå Johan, lite då och då kan det bli lite gjort.
Ingen bild ännu dock på gårdagens plock. igår kväll ville jag inte se eländet och jag vill bespara er känslan av sjösjuka. Runt stora torget består gatstenen av Auhagens eminenta plastplattor, men cyklarna klarar inte så tjockt material och man varnar för plast. Runt cykelbanan består underlaget av c:a 1mm kartong för att komma i nivå med spårvägens slipers, sedan halvmillimeters kartong på den och cykelbanans spår. På detta tapetserade jag 180 gram papper med tryckt gatstensmönster. Envar som satt upp papperstapeter kan tänka sig resultatet. Jag hoppas att det ska se bättre ut, när jag kommer ut till anläggningen idag, de gånger jag tapetserat väggar har det gått bra.

F. ö. beräknade jag att ha att göra fram till nästa jul, om jag bygger färdigt ett hus i veckan, Olas målsättning vågar jag inte drömma om. I dagsläget ligger jag tre hus efter planen. Till mitt försvar får jag säga att cykelbanan var tidskrävande och en busslinje är påbörjad, förutom att en del andra inte godkänt min pensionering. Det blev ett par dagar i Tjockhult förra veckan, men på plussidan hann jag med att besöka byggjuntan i Linköping.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

Nu har tapeten börjat torka, så cyklarna tar sig fram, utan ryttare än så länge. Husen står löst utställda för att prova exakt placering. Trottoaren får byggas först.
IMG_4048.JPG
Den nyinköpta Epson tankprintern har lite egna idéer om hur färgerna ska sprutas, så jag har haft svårt att få likadana utskrifter. Den vänstra skarven, i högerkant av den tomma blomsteraffären, får man leta efter, den högra syns lite väl tydligt p.g.av färgskillnader. Nu ska det ses på över en halvmeters avstånd, så jag får ta till mig Allen McLellands motto, Good enough.

Apropå bion, Sissi var en storfilm en gång i tiden, nästa film blir Gone with the wind (= veck med pusta).
Romy Schneider lämnade Schönau (vid Königsee) vid elva års ålder, men byborna minns henne uppenbarligen. Foto från 23e juli i somras i värmeböljan. Värmen var inte så besvärande på den höjden nära sjön.
IMG_1105.JPG

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: WBHJ II

Inlägg av Anna-Carin »

PeO,
Grattis till att du äntligen har kunnat gå i (deltids-)pension! Det är roligt att få se dig i byggtagen. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: WBHJ II

Inlägg av BR78 »

Instämmer i kören
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

En hel vecka hemma, utan andra störande moment än lite verksamhet på privatgymet (=vedbacken), inget jobb på bortaplan har gett ett visst resultat i stora staden Vinkelboda. Bussen tar sig runt utan problem, cyklarna och spårvagnen likaså. Igår kväll hade jag fått fram matning för belysning till alla hus, provisoriskt upphängd på undersidan tills jag blir såpass färdig att jag kan lyfta loss en sektion åt gången och koppla färdigt mer permanent, med 25-pol D-sub-kontakt för att sektionerna fortsatt ska vara löstagbara. Då kunde jag lägga undan plywood och filtar på de provisoriska spåren över bangården och börja köra igen. 3-4 månaders trafikuppehåll hade gett lite oxid, men efter ett par varv med en tung Trixvagn med masonitsläpa efter loken gick det riktigt civiliserat till.
IMG_4105.JPG
Husen på hitre halvan har bara en lysdiod liggande löst i huset, det gör sig inte så bra på bild (taget med Ifånen). Mycket arbete återstår, som jag skrev vid nyår.
IMG_4106.JPG

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: WBHJ II

Inlägg av BR78 »

Impad heter det
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: WBHJ II

Inlägg av Anna-Carin »

BR78 skrev: 07 mar 2023, 10:20Impad heter det
Jag kan bara instämma! [JC_doubleup.gif]

När jag bläddrar igenom tråden och tittar på alla fina bilder känns anläggningen hur stor som helst. Ungefär hur långt och brett är rummet? Du skrev tidigare att du inte har någon spårplan, men det vore roligt att se en skiss över anläggningens form i stora drag, och var staden och andra delar ligger i förhållande till varandra.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

7.45*7,55 meter. Fullt av grejor som förut fanns i garaget under banan, ännu mer på hyllor tre meter upp under taket över banan, över halvöarna hängande i taket,med 60 cm himmelsmålade gradänger under.
Detta ger ett förskräckande perspektiv. Lika många kvadratmeter golvyta som John Allen hade, han blev aldrig färdig.
Enkel beskrivning av layouten. Bilden visar höger vägg, som fortfarande är "Plywood Pacific". Banan fortsätter runt väggarna, till vänster om dörren går en halvö ut i rummet med vändslinga för bibanan. Bortom den halvön går en halvö ut från bortre väggen, där båda banorna går ut och möts på en grenstation, Herrelösa. På väggen till vänster ligger Sågabo, treskenspår därifrån ut till station Genvägen på närmsta halvön. Bibanan har en tänkt slutstation, Stilltorp på bortre halvön, men ett förbindelsespår upp till Herrelösa, Stilltorp saknar vändskiva. Detta gör att jag kan köra runt tre tåg på separata spår, om jag bara vill se tågen gå i landskapet, eller helt enkelt köra för att hålla spår och lok i kondition.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

Uppflugen på en pall vid ingången tog jag två bilder åt vänster.
IMG_4107.JPG
Sågabo till vänster, Faggorna Hpl i bakgrunden En pappmall för att prova storleken på Gräfsnäs slottsruin närmst.
Det framgår att utrymmet under banan inte räckt till med tiden.
IMG_4108.JPG
Herrelösa bakom husraden, en liten station skymtar vid bakäggen, Stilltorp på höger sida bortre halvön.
Genvägen mitt i bild, Kafé Kröken till höger, Reodor Fälgens garage och Erska kyrka på kullen. Äldsta huset, från 1795, i sluttningen.
Grusvägen upp har en busslinje från Sågabo, vändplanen syns på förra bilden. Backen upp är alldeles för brant, men det visste jag inte när jag byggde, så liksom humlan får bussen köra upp ändå.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: WBHJ II

Inlägg av Anna-Carin »

Ojojojojoj vad stort, och du har verkligen kommit långt! :shock: Fantastiskt fint! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WBHJ II

Inlägg av PeO »

Ett ljumskbråck på sensommaren gjorde det svårt att stå upp någon längre stund, något som behövs för att få något gjort både på Ho- och nollbanan. Några träd till har det kanske blivit. Operation ett par dagar förejul, långsam förbättring har skett, så nu kan jag stå upp och greja. För första gången sedan i somras har det blivit lite spår lagt på nollskalebanan, infarten till Vinkelboda har blivit farbar även på smalspåret. Stationen fortsätter i vinkel bakom kameran.
4384.JPG
Här uppe hade jag Ho-banan fram till jul -08, då jag började bygga nytt nere i garaget, till en början tänkt som monterbar modulbana, men ambitionerna växte.
Inspirerad (lurad?) av Stig Bergström och Bernd Lenz började jag med ett par provisoriska rundspår uppe, där jag sparat utrymmet ute i kanterna under snedtaket för framtida handlingsfrihet. Förhoppningen är att lagret ska avvecklas, så att utrymmet kan återvinnas för intressantare syften.
L18p i bakgrunden är kinkigt med spårläget, men mitt favoritlok.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: WBHJ II

Inlägg av ollef »

Då sitter vi i samma båt, hoppas det går framåt om än det går långsammare än vad du önskar!
Fick för ganska exakt en månad sedan göra om förra vårens operation för samma åkomma. Det hade släppt i "skarvarna"
Skulle bli mycket lindrigare den här gången sa dom, med titthål, jo pytt, doktorn sa att det blev visst istället betydligt svårare än vad man räknat med.
Det är även för mig en hel del sittande under längre tid än vad jag hoppats och det är ett tag kvar tills vi har identifierat vad några elaka sidoeffekter beror på.

Nåväl i väntan på bättring har jag då istället tagit mig i kragen och satt mig för att försöka strukturera upp de delar av min hemsida som jag inte orkade med när jag bytte verktyg. Översikt och presentation av banans olika sektioner blev väldigt minimalt presenterat då verktyget var (och är fortfarande) rätt klumpigt vid uppläggningen. Riktigt tråkjobb, speciellt som verktyget är lite oförutsägbart, men jag ger mig inte på att lära mig ett nytt verktyg igen.
Om jag kommer i mål blir det nog en liten tråd här med en lite mer komplett presentation, med både gamla bilder och bilder som aldrig visats
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: WBHJ II

Inlägg av BR78 »

Uj Uj här ligger man inte på Latsidan [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"