Toppbilden, visa:    


UBF01

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

UBF01

Inlägg av Beeblebrox »

Sedär! En egen kategori!

Lite mer motorvagnsbygge som pågår för tillfället:

Bild

Bild

Det är en släpvagn från Rimbo grandes släpvagnsplåt. Som normalspårsbyggare kan man få ut 2 släp från denna. Jag valde att bygga en UBF01 först eftersom den har bagageutrymme vilket rent utseendemässigt tilltalade mig. Som vanligt har jag ju lite frågor kring mina byggen:
- stämmer placeringen av mellanväggarna som jag har hängt dit dom på bilderna? Skall dom vara vända på det hållet?
-är hålen i fronten till för de buffertskydd som finns på Y01s mfl?

För övrigt är detta mycket trevliga små modeller att pilla ihop.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: UBF01

Inlägg av HJP »

.
Senast redigerad av HJP den 05 nov 2014, 13:07, redigerad totalt 1 gånger.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: UBF01

Inlägg av Beeblebrox »

HJP skrev:****
Hur det ska vara med väggarna, vet jag inte. Brukar inte Rimbo Grande bifoga en ritning till sina HC-plåtar?

HJP
Jag har tittat genom byggbeskrivningen utan att hitta, problemet här är väl att det går att bygga sådär 5 olika släp med denna plåt. Allt blir lite enklare med ritningar och bilder så jag hade hoppats att det finns någon som vet var man kan hitta. Jag har som sagt bläddrat genom boken om HC utan att hitta några bilder eller ritningar på denna. Det kanske är någon annan släpvagn som ser likadan ut som jag kan kika på? Jag skall fortsätta bläddra i boken.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: UBF01

Inlägg av alsum »

Minns inte riktigt kom ihåg. Släpvagn brukade ha gula på gummi buffert och del utan gummi buffert. Beror på vilken typ släp kan det vara. ( hoppsan verkstad har glömt sitta fast gummi buffert? ). Fundera varför ska man ha gummi buffert. Om den hade fällbart på fronten så kanske behövs gummi buffert. Kan jag vara fel.

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: UBF01

Inlägg av Lasse M »

Väggarna är rätt placerade men väggen närmast vestibulen skall vändas åt andra hållet.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: UBF01

Inlägg av Beeblebrox »

Jag tackar för tipsen angående "buffertar" som kommer monteras snart, samt väggarna. Jag är inte direkt "religös" i efterliknande av förebilden och bryr mig inte så mycket om en vägg skulle hamna fel, men kan jag göra rätt så gör jag det. I mitt bygge strävar jag efter att ha en snygg modell som liknar förebilden, jag lägger dock inte bygget åt sidan några dagar för att leta bilder och ritningar utan gör en kvalificerad gissning om hur det skall se ut.

Bild
Arbetet har fortsatt genom att mellanväggarna har monterats och jag har lött dit tvärbalkar för infästning av underredet. Det syns inte så mycket på denna bild kanske. Jag har även borrat upp hålen för ledstänger och börjat bocka till dessa.
Återigen uppstår en fråga: det står i byggbeskrivningen att man skall löda fast slutsignalhållarna. Det finns hål för detta, men det står inte vilken detalj på etsarket det är. Är det någon som har byggt denna modell och kanske vet?

Sedan kom jag fram till en metod med ett moment som jag har haft svårt att få till bra, och det visade sig fungera mycket bra:
Bild
När man skall löda väggförstärkningarna på denna vagn skall man löda fast en 1x4mm profil mot vagnssidan. Gör man då som vanligt och slaskar på lödvatten och tar tenn på lödspetsen och sedan sätter den i skarven mellan väggen och profilen kommer väggen bli varmare än profilen och utvidga sig vilket ger till följd att väggen blir svår att löda fast och få plan. Jag gjorde då så att jag punktade fast profilen på detta sätt och sedan gjorde jag som på bilden: jag la lite tenn på spetsen för att få bra värmeöverledning till profilen och sedan värmde jag profilen. Sedan satte jag tenn direkt från rulle mot skarven och när den ytan var tillräckligt varm smälte det och flussmedlet från tråden räckte för att det skulle flyta ut perfekt. Sedan var det bara att glida vidare med lödspetsen utan att lyfta den och på så vis löda allt i ett svep. Det är även till hjälp här att trycka en del med lödspetsen mot profilen så att allt blir rakt och snyggt.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: UBF01 -

Inlägg av hakang »

Hittade varken nån bra bild på just slutsignalerna, eller modellerna för att kunna ta en bättre bild. Kanske syns det svagt på nån av de här bilderna hur det ser ut på mina modeller. Det är alltså nån form av lyktor/reflexhållare som påminner om små stekpannor eller slickepinnar på plåten.

Bild

Bild

Bild

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: UBF01

Inlägg av HJP »

.
Senast redigerad av HJP den 05 nov 2014, 13:07, redigerad totalt 1 gånger.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: UBF01

Inlägg av Beeblebrox »

HJP skrev: ****
Tror att du kommit fram till en metod som inte är helt okänd bland erfarna lödare. Själv är jag långtifrån någon duktig lödare, men lärde mig ett och annat på SMJ:s utmärkta lödkurs för några år sedan. Man kan - som du gjorde - punkta på mitten. Man kan sedan punkta halvvägs till änden, och vid änden, beroende på hur lång bit man har att löda fast. På så sätt är (i ditt fall, vagnförstärkningen) den grövre delen väl fixerad, så att den lätt kan lödas över hela ytan.
Jag tror att det är bra att börja löda på mitten och gå utåt.

HJP
Joo, jag är övertygad om att det är många som har hittat sina metoder för att lösa detta problem.
Dock provade jag att göra precis som du säger med att punkta på ett par ställen först. Problemet är bara att när du punktar utvidgar sig den tunna plåten mer än profilen och sätts fast i denna form vilket ger spänningar och bucklig plåt.
Gör man istället så att man värmer upp profilen kommer plåten aldrig bli varmare än profilen och du får samma utvidgning vilket ger en helt rak plåt.

Hakang:
tackar för bilderna, det är prefekt hjälpmedel. Jag noterade att det skall nog sitta ett lastgaller innanför några fönster, som jag inte hade tänkt på. Jag hade bara undrat var delen skulle vara.
För övrigt hittade jag efter en bra stunds letande på etsarket slutsignalerna, och dom ser ut precis som du säger, som en stekpanna :)
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: UBF01

Inlägg av HJP »

.
Senast redigerad av HJP den 05 nov 2014, 13:06, redigerad totalt 1 gånger.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: UBF01

Inlägg av Beeblebrox »

Arbetet har gått vidare lite i alla fall:

Bild
handräcken är lödda och klara. Jag svarvade till det som blev buffertar och har lött dessa.
Jag har dock kommit på att jag i ett tidigt skede helt missat att vika ut fotsteget vid lastdörren :? Skall lösas men kan bli lite knepigt. Jag har även lött ihop bagagekorgarna och börjat kika på underret lite mer för att se hur jag skall göra med boggierna.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: UBF01

Inlägg av mikath »

@Beeblebrox
Riktigt snyggt bygge vill jag lova!


Själv har jag byggt en Rimbo Grande - SJ litt. UBFo2s.

Bild

/Mika
Bild

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: UBF01

Inlägg av Beeblebrox »

mikath skrev:@Beeblebrox
Riktigt snyggt bygge vill jag lova!


Själv har jag byggt en Rimbo Grande - SJ litt. UBFo2s.

Bild

/Mika
Tack för det!
När jag ser din vagn blir jag ju bara ännu mer sugen på att bygga. Jag har i flera år gått och varit sugen på att bygga en HC-buss med släp eftersom jag tycker det är ett ekipage som har sitt mycket säregna utseende. Att sedan byggsatserna är bra och välgjorda och jag har en drivning som jag är helt övertygad om kommer funka perfekt känns det mycket kul att pilla med detta.
Tyvärr måste jag nu ägna mig åt annat några dagar( som kanske kommer visa sig på annan plats...) innan jag fortsätter.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Skriv svar

Återgå till "Svenska Motorvagnar"