Toppbilden, visa:    


TMMJ

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TMMJ

Inlägg av Johan Molin »

Det där med livbåtar är ett h-e, inte minst eftersom man inte har lust att ägna veckovis åt att bygga en livbåt! Jag försöker rationalisera min framtid när det gäller det ...

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Kan du lämna litet tips?
Nåväl, vad det led så fick Drottningen 10 livbåtar.
Det fanns ju tider när jag höll på att öppna dörren ut och....

Här har hon fått alla livbåtshållare, trappor, räcken och relingar:

Bild

Det sägs om Drottningen att hon fick en speciell i Trelleborgarnas hjärtan.
Man kan nästan föreställa sig detta när man ser foton på henne.
Den mest prominente passageraren säges vara Lenin, som på sin färd från Tyskland kom via Trelleborg,
till Stockholm med tåg. Precis som i fallet Stockholm så säges det att han ekiperades i en herrbutik i Trelleborg.

Här en närbild av fören:

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TMMJ

Inlägg av Johan Molin »

Suuuperhäftigt! Tråkigt bara att hon inte får plats i Hästholmens hamn.
Re livbåtar: Om man inte vill bygga från scratch (och det vill man inte, om man inte heter Göran Tholin eller är någon annan liknande flagellant i mj-världen ( :mrgreen: )) kan man botanisera t ex hos Firma Eskader i Stockholm. Nu letade jag ju efter livbåtar som passade mina kanalpesars storlek, men det finns säkert större ,som passar "Drottningen" också.

Nu ska du bara hitta passagerare i tidstypiska kläder också och måla sisådär en 150 sådana (på tal om flagellant)! [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: TMMJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Wow! Imponerande bygge!!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Vad vill du ha för att göra en motsvarande modell i H0 av en av DSB "u-bådene" på HH-linjen? 8-)
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: TMMJ

Inlägg av Sture Bylén »

Wow!! Det här är ett av de häftigaste byggen jag sett på Mötespåret. [JC_doubleup.gif]
Vilken satsning! Och snabbt har det gått - bara en vecka sedan första byggrapporten. :D :D

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Sture:

Alltså - byggrapport är en sak o byggtid något helt annat.
Har ett företag att driva så tiden att bygga får bli kvällar och nätter.
Snabbheten är ju relativ - projekteringsstart förra våren, byggstart förra sommaren.

De pedagogiska reportagen samt Tuben - filmerna överlämnas åt annan forumpersonal att utföra.

Beträffande byggande av båtar till Möllewood, Mats - så har du inte råd........ :mrgreen:
Vågar knappt räkna ner antalet timmar samt mängden material. risken är att hustrun kastar ett öga i tråden och då är det klippt!

tågtyckarn

Re: TMMJ

Inlägg av tågtyckarn »

Mats, varför printar du inte utritningen av MS Dan i skala n och gör den själv.

& st A4 ritningar och ett limstift. [JC_doubleup.gif] Borde du ha råd med.

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »


Sture Bylén

Re: TMMJ

Inlägg av Sture Bylén »

arcego skrev:Alltså - byggrapport är en sak o byggtid något helt annat.
Vicket fusk! :o Jag kör alltid i realtid. ;)
arcego skrev:Har ett företag att driva
Ja, vaddå? Det har väl jag också: "Stures Husmodeller" - otroligt tidskrävande, speciellt IT-delen. :lol:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: TMMJ

Inlägg av Mölle-Mats »

arcego skrev:Beträffande byggande av båtar till Möllewood, Mats - så har du inte råd........ :mrgreen:
Vågar knappt räkna ner antalet timmar samt mängden material. ...
Jag var rädd för det ... :oops:
tågtyckarn skrev:Mats, varför printar du inte utritningen av MS Dan i skala n och gör den själv.

& st A4 ritningar och ett limstift. [JC_doubleup.gif] Borde du ha råd med.
Blir säkert jättebra, sjunker väl som en sten i Helsingörs hamnbassäng när man kör ombord tyska boggie-sovvagnar i skala H0 på den! :mrgreen:
Senast redigerad av Mölle-Mats den 27 feb 2015, 14:27, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: TMMJ

Inlägg av Mölle-Mats »

arcego skrev:
Sture Bylén skrev:Har ett företag att driva
Ja, vaddå? Det har väl jag också: "Stures Husmodeller" - otroligt tidskrävande, speciellt IT-delen. :lol:
Du Sture - jag har en plan (lyyysande Mazze, lyyysande)! Vi byter tjänster med varandra, du bygger mitt stora stationshus med ritsade tegelfasader och fönsterspröjsar, så svär jag (det är jag dj-t bra på!!! ) över dina digitala disastrar! "Råkar" ju ha ett (sovande) företag jag med, som av en ren hä(n)delse i IT-branschen! 8-)

Ungefär lika hög win-win-faktor som när broder Arne och jag bytte grejer med varandra förra sommaren - jag fick ju ett kamerastativ och ett fint färdigbyggt landskap, som ju var oumbärliga för projekt Parillien och dess förstudie Snorshyttan-Hjularby 1960, och Arne fick ju en näve "fina" EKO "modell"-bilar (bl a ett exemplar av en sådan där "hard-to-get" aluminiumfärgs-penselmålad Jaguar D-type) i utbyte! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: TMMJ

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Du Sture - jag har en plan (lyyysande Mazze, lyyysande)! Vi byter tjänster med varandra, du bygger mitt stora stationshus med ritsade tegelfasader och fönsterspröjsar, så svär jag (det är jag dj-t bra på!!! ) över dina digitala disastrar!
Nä!

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Mens Ni träter, om arbetsfördelningen kära Forumbröder, så fortsätter vi här med återstående arbeten på Drottningen.

Här står hon på köksön, tämligen färdig att trafikera södra Östersjön. Livbåtar på plats men...

Bild

För trötta passagerare finns dock inga sittplatser.
Vid mitt besök i höstas på Trelleborgs sjöfartsmuseum kom denna bänk just in.
Det sägs att den faktiskt stått på promenaddäck på Drottning Victoria!
För övrigt finns det ju bevarat litet inredningar både från Drottningen och Kungen.
Något här i stan och något i K:a Hufvudstan.

Bild

Har inte kommit mig för att räkna bänkar men...
Att göra 10 livbåtar var ett aber men detta....?
Ger mig på att måla flaggorna så länge och samlar krafter.
Googlade flaggor idag, och tänkte ha ett antal med gult kors, vilka dessa blir får ni naturligtvis gärna spekulera i!

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: TMMJ

Inlägg av GammelDansken »

Imponerande bygge, grubblar själv lite på en färga, men dels att bygga den, och den blir nock får platskrävande.
Det ser lite mardrömslik ut, att fila till en hög med bänkar.
Om det räknas som fusk, vet ej, men enklare är det, att köpa färdigt.
Kolla dessa länkar.

http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html

http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html

// John

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: TMMJ

Inlägg av jogra »

arcego skrev: tänkte ha ett antal med gult kors
Den finlandssvenska, of course. :mrgreen:


Ojoj Thomas, detta bygge är så maffigt! [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Tack för hjälp och kritik!

Här har kapten och 1:e styrman gått ombord!

Bild

I avvaktan på att inspiration och "the force" anländer så börjar vi i "realtid enligt önskemål från Sture" att skära ut hustruns och min första gemensamma villa:

Originalritningarna uppförstorade blir till fin hjälp:

Bild
Precis som stationshuset i Morshyttan olika material och olika nivåer. Gäller att tänka rätt annars kommer väl Mölle-Matsen springande med sitt:
Gör om gör rätt. Eftersom Forumet är fullt v föregångsmän/ och kvinnor så låter vi dem göra fel och göra om (i görligaste mån) alltför många felgrepp blir kostsamt.

Bild

Ett första provmontage mha maskeringstejpen:

Bild

Inplacerat på en ritningsbild över tomten ifråga:

Bild

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: TMMJ

Inlägg av jogra »

Se där, snygga byggen kommer på rad! [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Då är det dags att redovisa litet grand från arcegos lilla tripp till Hedemora och Dalarna 2015.
Vi kan väl börja här:

Bild

Sture har ju skaffat sig ett ordentligt spelande barskåp som vi var nödda att besiktiga:

Bild

Känd plats i Dalarna samt känd guide

Bild

Naturligtvis måste en semestertripp även omfatta arkitekturstudier. Här blå huset i Avesta av Alvar Aalto på 50 talet.

Bild

Ett besök i Aaltomuseet var naturligtvis ett måste

Bild

Kulturen ska självfallet ha sitt
Calle Jularbo Museet med bälgaspel i långa rader

Bild

En tripp till den grufliga staden inbegrepp även ett äventyr i höjdled i hoppbacken.

Bild

Slutligen samlar vi oss för en högtidsdag i morgon:

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TMMJ

Inlägg av Johan Molin »

Du har således även varit i staden som gett de svenska fjällen ett ansikte! (Eller var det den svenska fjollan? :mrgreen: )

Sture Bylén

Re: TMMJ

Inlägg av Sture Bylén »

Vackert, Thomas!
Det där reportaget borde du kunna sälja till föreningen "Visit Dalarna". Det är ju ett Miniatur Wunderland i fullskala. [JC_doubleup.gif]
arcego skrev:Slutligen samlar vi oss för en högtidsdag i morgon:
Hela Dalarna hurrar och gratulerar. Med tanke på vår purfärska nonaggresionspakt, Thomas, så är det ju nästan en helgdag även för oss. [JC_doubleup.gif]
Johan Molin skrev:staden som gett de svenska fjällen ett ansikte! (Eller var det den svenska fjollan?
Ha, ha, du har dina ljusa ögonblick, Johan! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Efter en mycket tråkig eftermiddag med mycket mejlskrivande så känns det bättre när jag kan posta följande:

Vid Stures och mina diskussioner och samtal hamnade vi ganska ofta i resonemanget om att bygga ett separat hus åt modelljärnvägen.
Blev naturligtvis till en tanke som grott och vuxit sig starkare och starkare.
Första steget blev att åtgärda modellen av vårt nuvarande boende.

Eftersom Stationshuset i Stationsparken på Åsgatan i Hedemora är en okrönt drottning får väl detta kanske bli det södra stationshuset i Palmernas stad?

Bild

När vi i sinom tid inviger ser vi emot ett gästspel av Guds nåde:

Bild

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: TMMJ

Inlägg av jogra »

arcego skrev:
Bild
Thomas, här ser det ut att vara arbetsfördelning eller kanske heter det fördelat arbete? :? :mrgreen:

Annars, så är väl ert, ditt och Stures resonemang inte helt galet.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

jogra skrev: Thomas, här ser det ut att vara arbetsfördelning eller kanske heter det fördelat arbete? :? :mrgreen:
Menar du Rut som klipper gräset? :mrgreen:
Skulle behöva en sån i solstolen oxå, otroligt tidskrävande, tar tid ifrån hobbyn.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: TMMJ

Inlägg av Mölle-Mats »

arcego skrev: Då är det dags att redovisa litet grand från arcegos lilla tripp till Hedemora och Dalarna 2015.
...
Naturligtvis måste en semestertripp även omfatta arkitekturstudier. Här blå huset i Avesta av Alvar Aalto på 50 talet.
Nu måste jag som gammal Avesta-bo korrigera dig lite. Måhända att Alvar Aalto ritade "Blåstället" (som byggnaden kallasi folkmun) på 50-talet, men det uppfördes inte förrän det hunnit bli 60-tal! Tror det stod färdigt 1961 eller möjligen 1962.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Mölle-Mats skrev:
arcego skrev: Då är det dags att redovisa litet grand från arcegos lilla tripp till Hedemora och Dalarna 2015.
...
Naturligtvis måste en semestertripp även omfatta arkitekturstudier. Här blå huset i Avesta av Alvar Aalto på 50 talet.
Nu måste jag som gammal Avesta-bo korrigera dig lite. Måhända att Alvar Aalto ritade "Blåstället" (som byggnaden kallasi folkmun) på 50-talet, men det uppfördes inte förrän det hunnit bli 60-tal! Tror det stod färdigt 1961 eller möjligen 1962.
Tack Mats, för inlägget och tidskorrigeringen. Rätt ska om möjligt vara rätt.
Det mest intressanta i saken är att Aaltos arkitektur som på sin tid var banbrytande fortfarande är i framkant. Om man jmfr Blåstället med Malmös nya skrytbygge "Live" så föredrar jag nog Avestas skyskrapa.

Sture Bylén

Re: TMMJ

Inlägg av Sture Bylén »

Oj, det gick undan med modellen av ditt "stationshus", Thomas! Nu väntar vi oss förstås samma fart på fullskalekåken. MJ-inspektionen ligger i startgroparna. ;)
arcego skrev:När vi i sinom tid inviger ser vi emot ett gästspel av Guds nåde:
Vi kommer! :D
Bild
Mölle-Mats skrev:Nu måste jag som gammal Avesta-bo korrigera dig lite.
Tror jag det...... 8-)

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Här kommer då äntligen bilder på vårt första hus och barnens föräldrahem:

Bild

Från "röda torget" (kallades så pga sin röda beläggning av betongsten:

Bild

som många andra i "gummistan" bestod ungarnas sandlåda av ett traktordäck:
(tack Jogra för hjälpen!)

Bild

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Sture Bylén skrev:Oj, det gick undan med modellen av ditt "stationshus", Thomas! Nu väntar vi oss förstås samma fart på fullskalekåken. MJ-inspektionen ligger i startgroparna. ;)
arcego skrev:När vi i sinom tid inviger ser vi emot ett gästspel av Guds nåde:
Vi kommer! :D
Bild
Mölle-Mats skrev:Nu måste jag som gammal Avesta-bo korrigera dig lite.
Tror jag det...... 8-)
Invigningen med musik? får nog skjutas ngt på framtiden.
Idag dök besked upp i brevlådan. Avslag!
Ett huggskott men fick nu svart på vitt att uppförandet av södra stationshuset strider mot detaljplanen. Men skam den som ger sig...i morgon ska byråkraterna på Trelleborgs kommun få sig en match!

Sture Bylén

Re: TMMJ

Inlägg av Sture Bylén »

arcego skrev:Idag dök besked upp i brevlådan. Avslag!
Aj, aj, aj [JC_doubledown.gif] [JC_doubledown.gif]
arcego skrev:Men skam den som ger sig...i morgon ska byråkraterna på Trelleborgs kommun få sig en match!
[JC_doubleup.gif]

I värsta fall får väl Mats och jag hänga med till byråkraterna och dra några låtar. Då beviljar man nog bygglovet bara för att bli av med oss... ;)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: TMMJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
arcego skrev:Idag dök besked upp i brevlådan. Avslag!
Aj, aj, aj [JC_doubledown.gif] [JC_doubledown.gif]
arcego skrev:Men skam den som ger sig...i morgon ska byråkraterna på Trelleborgs kommun få sig en match!
[JC_doubleup.gif]

I värsta fall får väl Mats och jag hänga med till byråkraterna och dra några låtar. Då beviljar man nog bygglovet bara för att bli av med oss... ;)
Ajaj, illa med avslaget!!! :evil:

Såklart ställer vi upp för en god forumbroder i nöd! Barytonsaxen (så jag kan ta i ordentligt med pustar a val Zeke Varg) medtages, och idag så har jag precis införskatta en betydligt stabilare lavett (Tack för det eminenta tipset Sture!) till min Krokodil-kanon! Dessutom så läste jag i min nästkusins släktforskningskompendie att mitt "återtagna" släktnamn Ekberg är ett gammalt soldatnamn (en av mina anfäder var enrollerad vid Skånes Husarregemente en tid) - så huka er kommunalbyråkrater i Trellehulla, nu laddar vi upp!!! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Utöver diverse jobbskatteavdrag så var väl den förra regeringens största företräde det sk Attefall huset.
Ett sådant blir nu lösningen på Södra stationshusproblematiken.
Krumbokterna blir som så:
En justering av ytan till 25 kvm
En 90 graders sväng
En förflyttning 4,5 meter in från kaninägarnas tomtgräns (kommunen)
En påskrift från grannen

Sedan, i mål!!!
Inte ens bygglov krävs, endast bygganmälan och en kontrollplan vilken jag fixar på egen hand.
Euvreka! Här ska byggas!

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: TMMJ

Inlägg av H0n3 »

Gott att höra! Får önska lycka till med "banbygget" [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Tack Peter!

Mycket återstår!
Byggprocesser i skalor 1:1 och 1:87 kan vara långdragna.
Bank och entreprenör är vidtalade.
Förhoppningsvis bygge på vårkanten.
Modelljärnvägsplanering i vinter.
Fick litet ideer från senaste numret av Modelljärnvägsmagasinet där bl a Graffen medverkar.
När skisserna börjar att verka fram så kommer de här för kamraternas kritik.

Sture Bylén

Re: TMMJ

Inlägg av Sture Bylén »

arcego skrev:Utöver diverse jobbskatteavdrag så var väl den förra regeringens största företräde det sk Attefall huset.
Instämmer, (alltså vad gäller Attefallshusen ;) )
arcego skrev:Sedan, i mål!!!Inte ens bygglov krävs, endast bygganmälan och en kontrollplan vilken jag fixar på egen hand.Euvreka! Här ska byggas!
. Gläder mig mycket! [JC_doubleup.gif]
arcego skrev:En påskrift från grannen
Aj, aj, har du något informellt förhandsbesked från denne?
arcego skrev:När skisserna börjar att verka fram så kommer de här för kamraternas kritik.
Håll i hatten och spänn fast säkerhetsnålarna. :mrgreen:

.....och någon tidig morgon när du minst anar det knackar MJ-inspektionen på din dörr..... :-CO

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Arcego har tänkt om igen!!
Ett spontant möte igår och en tidig morgonpromenad idag gjorde mig på stridshumör!
Här ska tampas med byråkraterna?
Vi är i princip tillbaka på ruta ett nu, en liten justering av materialet sedan går reviderade ritningar till byggnadsnämnden.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: TMMJ

Inlägg av Mölle-Mats »

arcego skrev:Arcego har tänkt om igen!!
Ett spontant möte igår och en tidig morgonpromenad idag gjorde mig på stridshumör!
Här ska tampas med byråkraterna?
Så red då åter Don Quijote ut för att gå i kamp med möllorna på de sydskånska slätterna! :lol:

Lycka till! Själv önskar jag se en modell av Trelleborgs station i skala 1:2,5 - givetvis med en skalenlig modell av ett Krokodilen-lok i skala 1:2,25 (för att manifestera dess väldiga "Grösse", som ju befästes av Märklins modell i skala 00 när den jämfördes med skalenliga H0-modeller) placerad utanför. "Krokken" har ju passerat de sydskånska järnvägarna, så det är "en must" att ha den med förstås! :-JJ

Kommer såklart och blåser fanfarer på sex-å-fån och skjuter Krokodilen (med kameran) när det är dax för invigning, just let me know when!!!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Mölle-Mats skrev:
arcego skrev:Arcego har tänkt om igen!!
Ett spontant möte igår och en tidig morgonpromenad idag gjorde mig på stridshumör!
Här ska tampas med byråkraterna?
Så red då åter Don Quijote ut för att gå i kamp med möllorna på de sydskånska slätterna! :lol:

Lycka till! Själv önskar jag se en modell av Trelleborgs station i skala 1:2,5 - givetvis med en skalenlig modell av ett Krokodilen-lok i skala 1:2,25 (för att manifestera dess väldiga "Grösse", som ju befästes av Märklins modell i skala 00 när den jämfördes med skalenliga H0-modeller) placerad utanför. "Krokken" har ju passerat de sydskånska järnvägarna, så det är "en must" att ha den med förstås! :-JJ

Kommer såklart och blåser fanfarer på sex-å-fån och skjuter Krokodilen (med
kameran) när det är dax för invigning, just let me know when!!!
Jojo, önska duger ju!
Men ovan nämnda skalor är för mig väl tilltagna.
De får inte plats i mon trädgård, då fär jag väl bebygga kommunens mark oxå och DÅ behöver jag nog mer hjälp än av Don Q's vapendragare!
Vi håller oss till 1:87 och det som möjligen kan få plats i det tänkta hobbyförrådet.
Trafiken ska dock upprätthållas även med Krokodil som i detta nu är på väg från Göppingen och hit till Sydkusten.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: TMMJ

Inlägg av Mölle-Mats »

arcego skrev:Trafiken ska dock upprätthållas även med Krokodil som i detta nu är på väg från Göppingen och hit till Sydkusten.
[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Ser fram emot bilder på den då den anlänt (hoppas den inte fastnar på lokverkstan i Seddin utanför Berlin oh blir fördröjd där en handfull dagar, som den verkliga förebilden blev). Och framför allt så vore ju en bildserie - eller video rent av - då den rullar i land från din fina modell av tågfärjan verkligen smutt :!: :!: :!:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Under tiden TMMJ färdigställer mottagandet av 1:87 modellen av Drottningen så håller man som bäst på att i skala 1:1 demontera det av inredningen av Drottningens matsal som ännu finns kvar. Inredningen har varit monterad i en konferensanläggning i staden och nu behövs byggnaden för annat ändamål. Målet är att finna en plats där matsalinredningen permanent kan monteras och sedermera visas upp för intresserade.
Hoppas länken fungerar:

http://www.trelleborgsallehanda.se/trel ... standelse/

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Hjälp

Behöver något som hjälpligt kan passera som utemöbler i smide!!
Forumkamrater, ni behövs!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TMMJ

Inlägg av Johan Molin »

Öööh, i skala 1:1 eller 1:87? :?

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Eftersom det nu gäller en modell av svärfars hus så......
Införskaffandet av nya utemöbler i 1:1 får anstå till våren.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: TMMJ

Inlägg av PeO »

Den här borde vara bland Johans favoriter
Bild
Bilden gör inte riktigt etsdelarna rättvisa, bordet behöver inte vara skevt.
http://www.langleymodels.co.uk/acatalog ... 1f_14.html £10,70+p
bläddra ner till #133

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Mille grazzie! [JC_doubleup.gif]

Tycker dock att de är ngt klumpiga, passar illa i en liten skånsk trädgård, tycker jag.
Letar vidare, får väl i värsta fall nyttja mitt ganska rymliga samvete och sätta dit ngt från Faller o co.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: TMMJ

Inlägg av PeO »

Som jag skrev, bilden gör dem inte rättvisa, de är ju i etsad mässing och ser mycket mer sirliga ut irl.
Den här bilden från min byggtråd är ingen bra närbild, men visar lite bättre.Bild
Mörkgröna eller svarta ser mindre framträdande ut, jag letar efter en bild på gården bakom.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: TMMJ

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Jag vet inte om de är så klumpiga. Om mina trädgårdsmöbler hos såväl Ture och Lisa som "Farbror Blå" och hans hustru ter sig klumpiga beror det nog snarare på byggaren än på den etsade modellen (den vita färgen gör bums möblerna mer klumpiga än vad etsningarna verkar påvisa!) ...

Jämför med den gamla klumpiga plastsoffan längs med husväggen!

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Var det inte någon som sade att kameran aldrig ljuger?
Det är ju en väsentlig skillnad på katalogbilden och de fantastiska bilderna som herrar Peo och Dr Molin presenterar. På era fina bilder framträder ju möblemanget i all sin glans.
Jag ger mig, de kommer att pryda sin plats i svärfars trädgård skala 1:87.

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: TMMJ

Inlägg av arcego »

Don Quijote Malmqvist rider ut för att gå i kamp med byråkaterna!
Idag anlände ........
Avslag på bygglovsansökan! :evil:
1 st medborgare är nu på stridshumör och har redan postat överklagan.
Ingen rolig julklapp, men nu är kampen och striden igång.
Trodde på likvärdighetsprincipen men nix, gäller tydligen inte för mig.
Men skam den som ger sig, inte än iallafall.
Under våren anländer kanske en bön om hjälp både till Mölle och Hedemora.

Sture Bylén

Re: TMMJ

Inlägg av Sture Bylén »

Nämen f-n! :evil:
arcego skrev:har redan postat överklagan.
Yes!!! [JC_doubleup.gif]
God Jul, trots allt!

tågtyckarn

Re: TMMJ

Inlägg av tågtyckarn »


Acegor skrev.

Var det inte någon som sade att kameran aldrig ljuger?
Snälle broder, kameran ljuger alltid. Ta ner ett exponeringssteg om du vill att något ska se skitigt ut, ta upp två bländaröppningar om du vill att snö ska se vit ut.

Ta bilden av din fru uppifrån om du vill att hon ska ha höga kindben och stora bröst, ta den nerifrån om du vill framställa en rejäl mage.

Fast vi kallar det inte lögn vi kallar det vision, för vi är alla fotografer. :-J

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"