Toppbilden, visa:    


Märklins svenska nyheter, vad gäller?

Har hört att Roco ska tillverka en DEVA-motorvagn från Mjöllby-Hästholmens Järnväg, eller något lika uppseendeväckande ...
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Märklins svenska nyheter, vad gäller?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Blev lite osäker på vad som gäller efter att idag talat med en av återförsäljarna av Märklins svenska modeller. Det var oroande uppgifter om Dm3 loken som får mig att ställa frågorna här på forumet i en förhoppning att få besked om att ryktet inte stämmer.

1. I samband med Nürnbergmässan visades en prototyp av Dm3 loket upp. Denna prototyp hade den "klassiska" Märklinlösningen från 50-talets Da-lok där rambalken saknas över löphjulet. Jag hoppades att detta skulle åtgärdas med seriemodellen men nu nås jag av besked att så inte sker. Stämmer det att Märklin fortfarande prakticerar den föråldrade lösningen, och kan det också vara så illa att plogarna sitter monterade i löphjulsvaggan?

2. Hobbybutiken lång uppe i norr har aviserat "sin" modell av Dm3-loket från Märklin, en numererad serie av 900-loken som därmed skiljer sig mot Märklins egen varian (1200-loken?). Dessa två serier skiljer sig som bekant i flera detaljer där luftintagen är det mest tydliga. Nu har jag fått höra att så inte kommer att bli utan att denna exklusiva modell istället bara (?) blir en ommärkning av 1200-loket, hoppas jag vilseletts då jag läst i annonser att 900-loket skall få de kortare luftintagen.

Med uppenbar risk att jag startat ett felaktigt rykte hoppas jag att någon med insyn i Märklins projekt kan göra ett klargörande vad som sker med Märklins Dm3.

/Ola

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Märklins svenska nyheter, vad gäller?

Inlägg av Svante Andersson »

Har ingen insyn i Märklins ageranden... men man har presenterat NSB El 12 som kommande modell. Och El 12 har samma korta luftintag som 900-serien av Dm3.
Alltså är det enda tänkbara att korgen gjuts utan luftintag och luftintagen är en separat del. Då är båda varianterna fullt tänkbara.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Märklins svenska nyheter, vad gäller?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det var ju en logisk förklaring som gör att vi säkert kan avföra delrykte nr 2. Tyckte det skulle vara egendomligt att en "specialare" skulle ha så allvarliga fel, skönt med din förklarande teori Svante.

/Ola

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Märklins svenska nyheter, vad gäller?

Inlägg av mikath »

Samma här!
jag har absolut ingen insyn i Märklin , och egentligen är 3-räls lika intressant för mig som att titta på färg som torkar.

Jag kan både hålla med och samtidigt bli lite fundersam på det Svante skriver.
Om man tittar på förebilderna på 900- och 1200-serierna så är de olika på en rad punkter (som jag inte tänker gå in på nu).
Den skillnad man lägger märke till när man ser loken från sidan är skillnaden i luftintag och här kan man säkert göra som Svante säger, men riktigt så enkelt är det nog inte...
... lyfter man blicken något så kommer man också bl.a kunna se att de lufttankar som sitter på taket är på 1200-serien "halvt begravda" i taket, medan på 900-serien har dem stående "fritt" på stativ.
Så enkelt som att göra lösa luftintag är det nog inte.

Bara väcker en tanke.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Märklins svenska nyheter, vad gäller?

Inlägg av Svante Andersson »

mikath skrev:
Så enkelt som att göra lösa luftintag är det nog inte.

Bara väcker en tanke.

/Mika
Men fortfarande utannonseras El 12... eller?

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Märklins svenska nyheter, vad gäller?

Inlägg av mikath »

@Svante Andersson
Frågar du mig så har jag inte en susning.
Jag har en mässings Dm/Dm3 så denna är lika spännande för mig som att gå på en Justin Bieber konsert med en massa fjortisar...

Förebilden däremot är mycket intressantare.

/Mika
Bild

Skriv svar

Återgå till "Rykten"