Toppbilden, visa:    


NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

NOHABFSG
Inlägg: 71
Blev medlem: 07 feb 2012, 21:38
Ort: Nässjö

NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av NOHABFSG »

Eftersom jag kör många lok utan efterföljande vagnar så vill jag utnyttja "godispåsarna" och inte ha vagnskoppel. För att göra detta rätt, bl.a. rätt plogval i fram- resp. bakände, så måste jag veta vad som är framände respektive bakände på loken.
För mig gäller detta speciellt Nohab-dieslarna DSB My, Mx, Mz. Av bilder och text i speciallitteraturen för loken så har jag inte kunant lösa frågan.
1. My har oftast "skorsten"/ litet avgasrör på taket i ena änden. Skall avgasröret vara i fram- eller bakände när loket går framåt??
2. Mx har större galler på karossidan i ena änden. Skall det stora gallret vara i fram- eller bakände när loket går framåt??
3. Mz har tre stora ventilatorer på taket. Skall ventilatorerna vara i fram- eller bakände när loket går framåt??
Jag har inte kunnat få säkra svar från Danmark. Avgasrör med ljuddämpning borde ju arbetsmiljömässigt sitta så långt från förare dvs. "normalt" bakände - men det är inte givet med tanke på lokens tillverkningsår och då gällande arbetsmiljöer.
Ventilationsgaller och takfläcktar är inte heller givet beroende på hur dessa är ämnade att påverka driften.
Alla jag kände på Nohab och säkert visste har nu gått ur tiden. Jag skulle därför vara tacksam för svar - gärna från någon som kanske vet.
//Björn
Uppvuxen i skuggan av NOHAB och bl.a. lokförsäljningarna av My, Mx, Di3, Rapid m.fl och m.m.

perlj
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 dec 2011, 19:07

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av perlj »

I dag finns ju egentligen inget som är fram eller bak på lok som t.ex TMX, TMY eller Rc. Det är hur lyktorna är tända som visar vad som är fram eller bak i JTF-mening. Sedan brukar det ju bestämmas vad som är A-ände eller B-ände på loket för att definiera en viss apparats placering i instruktioner mm. T.ex vid fel på en lampa i A-hytten. Förr fanns s.k. framändesskärmar på t.ex elloken medan skorstenen på ånglok visade dess framände.
PLj

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av Johan Molin »

Att det är skillnad på A- och B-ände å ena sidan och framändesskärm å den andra har vi ju lärt oss genom alla påpekanden och tillrättvisningar vi läst i frågan genom åren. Man vill ju inte framstå som obildbar ...

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev:Att det är skillnad på A- och B-ände å ena sidan och framändesskärm å den andra har vi ju lärt oss ...
Man vill ju inte framstå som obildbar ...
Varför inte obstruera lite mot pekpinnarna?

Det är klart att det inte bara är korven som har två. Även lok har fram- och bakändar. Men sedan länge kallas dom av "säkerhetsskäl" inte så. Säkerhetsskälet är att man reserverat uttrycket framände för säkerhetsordningens behov. Och det har vi som sagt fått nogsam upplysning om. På loken har man däremot valt att använda uttrycken A- resp B-ända. Eftersom "sidor" inte är lika brännhett kontroversiellt begrepp har lok naturligtvis även höger- och vänstersidor, precis som alla andra järnvägsfordon. Och dom kallas till och med så. Sambandet mellan "sidorna" och "ändarna" är precis lika enkelt som, ja rent av enklare än på t.ex fartyg eftersom man använder halt vanliga landkrabbebegrepp.

Att det nu är på detta vis ändrar dessbättre inte på ovan uttryckta uppfattningar om hur betydelselöst lokets ändar är när det gäller att relatera till körriktningar, såväl med som utan vagnar i släptåg. Rätt säkert har även tvåhyttsloken av DSB-modell fram- och bakändar. Men vad spelar det egentligen för roll i förhållande till den inledande frågan? Mycket liten skulle jag tro.
Man hade nog inte mer tid i Danmark än annorstädes att låta loken åka karusell bara för att få någon särskild ända att peka framåt. I vart fall inte officiellt erkänt. Att det sedan kan ha funnits individuella eller lokala preferenser för att få köra från någon av hytterna som skydd mot t.ex tinnitus skapade knappast någon regel att ta fasta på i modellsammanhang.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av Johan Molin »

Varför inte obstruera lite mot pekpinnarna?
Så uttrycker sig en sann humanist!
Att det sedan kan ha funnits individuella eller lokala preferenser för att få köra från någon av hytterna som skydd mot t.ex tinnitus
8-)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av 1956 »

...och nu väntar jag bara på vår medlem HJP:s definitiva klargörande i ämnet!

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev:
...
Så uttrycker sig en sann humanist!
...
Eller en sann tekniker på lekfullt kameleonthumör.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av Johan Molin »

Även en tekniker kan väl ha en liten humanist instoppad i själen någonstans? Det ser vi ju ett antal exempel på på detta forum!
Jag tror vi menar samma sak; bara uttrycker det i olika ord!

NOHABFSG
Inlägg: 71
Blev medlem: 07 feb 2012, 21:38
Ort: Nässjö

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av NOHABFSG »

Tack för svar och synpunkter. Det är bara det att ingen tycks ha sett den verkliga frågan:
"så vill jag utnyttja "godispåsarna" och inte ha vagnskoppel. För att göra detta rätt, bl.a. rätt plogval i fram- resp. bakände, så måste jag veta vad som är framände respektive bakände på loken.För mig gäller detta Nohab-dieslarna DSB My, Mx, Mz. 1. My har oftast "skorsten"/ litet avgasrör på taket i ena änden. Skall avgasröret vara i fram- eller bakände när loket går framåt??
2. Mx har större galler på karossidan i ena änden. Skall det stora gallret vara i fram- eller bakände när loket går framåt??
3. Mz har tre stora ventilatorer på taket. Skall ventilatorerna vara i fram- eller bakände när loket går framåt??"
Nytt:
I GODISPÅSARNA finns olika utseende på plogar/ nederdel till flera varianter på dessa lok. Därav frågan. Övrigt är ju ganska känt för järnvägsintresserade.
Någon som kanske vet hur man ritade lok dvs. om det fanns någon standard för ritkontoren - t.ex. ritade man "framänden" till vänster eller höger på ritningar/ skisser. Då kan man utgå från "ritningar" på dessa lok som finns i böckerna. Jag har en hel del av böckerna. Min far tecknade kontrakten för Nohab gentemot DSB, NSB, Mav. Men som sagt före "godispåsarna" hade jag inte tänkt på frågan och nu har alla från Nohab-tiden lämnat denna värld.
Jag hoppas någon kan svara på detta.
//Björn
Uppvuxen i skuggan av NOHAB och bl.a. lokförsäljningarna av My, Mx, Di3, Rapid m.fl och m.m.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av Johan Molin »

Kan möjligen denna sida hjälpa dig vidare, eller den har du redan botaniserat på (i)?

http://www.jernbanen.dk/motor_main.php?s=8

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av d680ae »

NOHABFSG skrev:... ingen tycks ha sett den verkliga frågan:
...
I GODISPÅSARNA finns olika utseende på plogar/ nederdel till flera varianter på dessa lok. Därav frågan. Övrigt är ju ganska känt för järnvägsintresserade.
Någon som kanske vet hur man ritade lok dvs. om det fanns någon standard för ritkontoren - t.ex. ritade man "framänden" till vänster eller höger på ritningar/ skisser. Då kan man utgå från "ritningar" på dessa lok som finns i böckerna.
...
//Björn
Jodå. jag har sett "den verkliga frågan". Även sedan jag begrundat den djupt har jag skändligen misslyckats med att begripa vilket problem ett svar på den ordagrant tolkade frågan skulle lösa. Jag behöver en tydligare logik i problembeskrivningen för att kunna uppbringa intresse för att leta svar på frågan.
Finns det i förebildsvärlden någon som helst indikation på att loken inte hade helt symmetrisk bestyckning av plogar och krams? Att det ligger diverse plastskrot i en godispåse till en modell framställd av skrupelfria kompromissmakare på främmande ort implicerar väl på intet sätt att det finns motsvarande förebilder. Om det nu finns god tillgång på ritningar som tillräckligt detaljerat visar förebilderna i lämpliga vyer, innehåller inte dessa i så fall både upphovet till frågan, och svaret som ger lösning av det konkreta problemet?

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av HJP »

*
Senast redigerad av HJP den 22 aug 2013, 10:00, redigerad totalt 1 gånger.

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av SWJ »

HJP i all ära men jag tycker nog att det förslag till lösning av problemet
som Gromitt lämnat på Stinsens forum vinner på sin poäng. :D

Är det inte enklast att säga att den hytt där föraren sitter i är framänden
och den tomma hytten ”bakänden”?


Tommy(SWJ)

NOHABFSG
Inlägg: 71
Blev medlem: 07 feb 2012, 21:38
Ort: Nässjö

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av NOHABFSG »

Tack vare intressanta synpunkter kanske/ hoppas jag nu har svaren jag eftersökt.
Jag var ju inne på linjen hur loken presenteras på ritningar/ översiktskisser. När jag då studerar böckerna med svensktillverkade ellok framgår klart att "A"-änden ritas till vänster då alla lok ritats med "slickepinnarna" till vänster där dessa ritats ut (se bl.a. boken Svenska Ellok, Nohab¨s egna kataloger m.fl.) Med samma ritningsstandard så ger det sig också vad som är "A" resp. "B"-ände på Nohab-dieslarna hos DSB.
1. DSB My har takets avgasrör vid "B"-ände.
2. DSB Mx har det högre ventilationsgittret i "B"-ände men takets avgasrör i "A"-ände
3. DSB Mz har de tre stora takventilatorerna i "B"-änden.
Sedan kan man se på många bilder att plogars placering inte är symmetriska mellan "A" och "B"-ändar - inte ens på NSB´s lok. I godispåsarna finns ibland ett antal olika plogar. I speciallitteraturen kan man också läsa att plogtyp varierat mellan olika "tidsepoker", olika idéer hos järnvägsförvaltningarna, var loken byggts om för plogar. Nästa anhalt för mig blir då att finna ut vilken plog/ nederdel DSB-loken hade (i respektive ände) vid sina första tjänstgöringsår.
//Björn
Uppvuxen i skuggan av NOHAB och bl.a. lokförsäljningarna av My, Mx, Di3, Rapid m.fl och m.m.

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av TuveB »

Om du ska ha dina lok att föreställa "leveransutförande" så gäller det danskarna kallar "skjört" alltså kjolarna. Plogarna tror jag infördes under 80-talet. Mz fick fyrkantiga buffertar samtidigt.
#JB17

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av Traveller »

Hei

De norske NOHAB'ene ble nesten uten unntak kjørt fra ende 1. Her er det større førerrom, og motsatt lå togvarmeaggregatet rett bak førerom to. Da lokene fikk elektrisk togvarme var dette et eget dieselaggregat som støyet infernalsk, men "hurtigkokeren" for dampvarme var visstnok heller ikke helt lydløs den heller. På dieselstrekningene måtte dermed NSB beholde og vedlikeholde svingskivene, så vel på endestasjonene som på større underveisstasjoner. I urtiden (1960-tallet) hadde lokene "skjørt" foran og bak. I ende 1 var det ekstra braketter for montering av stor frontplog (av samme type som man brukte på damplok), og disse gjorde det helt umulig å koble til materiell i denne enden. Underliggende plog ble siden montert i begge ender (da lokene ble røde med gul stripe = "gammeldesign"). Etter en slem vinter på 1980-tallet fikk de danske Nohabene "norske" ploger.

Det er enkelt å se hva som er foran og bak på et NSB-lok: Vinterkassen på kjøleanlegget er alltid bakerst, altså nærmest førerrom to. De danske er neppe bygget "bak frem", de heller. Førerrom 1 er dermed det som ligger lengst fra de fire runde ventilatorene på taket. Eksempel på Di3 som kjører forover:

Bild
(Bilde fra Wikimedia Commons)

Mvh Peder (nordmann)
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av Johan Molin »

Betydde det att man vände loken på vändskiva för att köra i andra riktningen?

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av Traveller »

Det betyr det, ja. En artig (artig på norsk!) detalj er at to lok i multippelkjøring nesten alltid gikk "elephant style", som amerikanerne sier; lok to var koblet bak ende to på første lok med ende en foran ;) . Begge lokene ble altså vendt etter tur, for det var jo ikke sikkert at neste tog gikk med to lok.

Mvh Peder
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av Johan Molin »

Intressant! Jag antar att man inte gör så med de kvarvarande GM-dieslarna i tjänst (jag menar, så många fungerande vändskivor finns det väl inte längre, vare sig i Norge, Sverige eller Danmark?).

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av Traveller »

NSB snudde sine lok så lenge de ble brukt. På 1990-talet ble det en arbeidsmiljøsak om støy i førerrommene, og ende 1 ble ekstra lydisolert for å tilfredstille nyere krav. Samtidig kom det splintsikkert glass i fronstvinduene og de karakteristiske gitterene forsvandt - i begge ender. Men det var bare splintsikkert glass i ende en ...

Svingskiver finnes det fortsatt mange av i Norge, for de brukes til å snu snøryddningsmateriell (sporrensere):
Bild
(antikk utgave, men det finnes nyere av samme type)

Mvh Peder
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av Johan Molin »

men det finnes nyere av samme type
Då finns det m a o bättre hopp om fungerande tågtrafik på vintern i Norge än i Sverige ...

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av Traveller »

Nåja, vi har værre vær... :P

Mvh Peder
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av Traveller »

Bildebevis:
Bild

Bild

Bild
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av 1956 »

Bild

Nästan som här i Skåne. Bilden är tagen mellan Malmö och Ystad.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Bild

Jönköpings Central vintern 1929 (precis vid Vätterns strand ...). En nedisad Nohab-diesel här hade det varit svårt att bestämma fram och bak på ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Det verkar inte ha varit så lätt att ringa och be om hjälp heller ... :roll:

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av Traveller »

Forskjellen er vel at på bildene fra Bergensbanen så går togene ... ;)

Mvh P.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av 1956 »

Traveller skrev:Forskjellen er vel at på bildene fra Bergensbanen så går togene ... ;)

Mvh P.
Ja, det är för att det inte är lika snö och is där! ;)

viktor96
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 jan 2012, 23:35

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av viktor96 »

Tmy loken har A och B ände i alla fall hos Tågab är A hytten den med elapparat skåp i och trägnare hytten och B hytten den större hytten.
;)

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: NOHAB-GM-dieslarna - fram resp. bak??

Inlägg av Traveller »

Her er en NSB-Nohab i full mundur, med stor plog i ende 1. I prakis er dette et enretningslok, men frontplogen henger i den vanlige skrukoblingen og kan tas av uten bruk av verktøy.

Mvh P.

Bild
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Skriv svar

Återgå till "Svenska Diesellok"