Toppbilden, visa:    


El 11 från NMJ

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

El 11 från NMJ

Inlägg av BoJ »

I går fick jag iden att besöka NMJ i Åmål! Jag är ju på landet och det är bara en mil till NMJ´s lokal.
Fick en trevlig pratstund med Finn Moe. Vi talade lite om de kommande malmvagnarna från NMJ /Roco. Han visade nyss hemkomna ritningar från Roco och det såg mycket spännande ut.
Finn packade upp två lok ur sina kartonger. Levererade bara för några dagar sedan.
Det var NSB El 11 i grön 50-60tals utförande och röd 70-80tals färgsättning.
Modellerna såg mycket fina ut med riktigt fina detaljer. De skall också gå mycket bra enligt Finn.
Dessa lok gick i Sverige ganska ofta under 1950 till 1980 tal. Den gröna versionen kan till och med fungera på MRW som ju kör fram till 1956 då förebilden kan ha setts i Mellerud redan på tidigt 50tal.
Tog några bilder med mobilen som jag lägger ut här Tyvärr är väll inte kvalitén den bästa men jag hade ingen annan kamera med mig.
En grön El 11 kommer jag absolut att skaffa mig.
BoJ


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: El 11 från NMJ

Inlägg av LYR »

Bild

Snygga lok med nostalgi - särskilt det gröna känner jag också för, eftersom jag redan har en grön Di3 - och med de "nya" - i repris återutgivna trävagnarna från Roco,
blir illusionen fulländad.

Jag var på besök i Oslo 1982 och passade då på att inhandla de då nyutgivna trä-vagnarna - här ser vi en vagn "förskönad"(?) genom Humbrolfärg, och inte minst viktigt att lägga in utspädd/mörkare nyans ex.v. terpentin emellan träribborna, speciellt under fönster och där smuts och röta biter sig fast.-har senare också behandlat ytterligare en vagn med vattenbaserade färger - lite enklare om man vill hålla ytan blöt lite längre - men man måste prova sig fram som vid alla sådana ytbehandlingar på en liten, inte så viktig synlig del.

/LYR

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: El 11 från NMJ

Inlägg av PeO »

----------och med bälgarna tätt ihop. Är det de rörliga gummibälgarna som Herei hade för några år sedan? De är slutsålda och kommer inte tillbaka förrän efterfrågan blir såpass stor att en nytillverkning lönar sig, enligt Hereis representant på Intermodellbau i våras.

Skriv svar

Återgå till "Utländska Lok"