Toppbilden, visa:    


Y01s

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Y01s

Inlägg av Beeblebrox »

Ett litet bygge jag håller på med. Startade egentligen förra vintern men blev som vanligt liggande ett tag när annat har tagit lusten och inspirationen:

Bild
En plåt från Rimbo grande med drivning från Sture. Jag har de senaste dagarna ordnat med infästning av underredet, lött handräcken, lött fast takändarna i vitmetall och idag har jag svarvat till lamphus och lött fast dessa.
Inte mycket kvarstår innan det är dags för rengöring och grundfärg. Eventuellt kommer jag vänta lite med målningen då jag nästan har ett släp klart och tänkte måla dessa samtidigt.

Bild
Närbild på lamphållaren. den är 2,4mm utvändigt och avpassad för lampa med diameter 1,3mm. om det är helt förebildsenligt är jag dock inte säker på, men det var vad jag kom fram till att jag kunde få ihop.

Ett par frågor hopar sig dock:
-är det någon som har försett en sådan tingest med ljud? Vad skall man ha för ljud? Jag tänkte löda in en dekoderhållare innan jag kommer alltför långt med bygget, likaså se var jag kan ordna plats för dekoder och högtalare.
-Graffen kanske kan dela med sig av lite färgtips ;) eftersom jag har en viss böjelse för att måla med Vallejo men är kass på att blanda kulörer så vore jag tacksam för tips.
- vad är de nedre hålen i fronten? Jag har inte sett något om dessa i byggbeskrivningen. Jag har tittat lite på bilder och det ser ut att vara något buffertaktigt- stämmer det?

För övrigt en forumteknisk fråga: kanske vore på plats med en motorvagnskategori?
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Y01s

Inlägg av Johan Molin »

En enda fråga tror jag att jag kan svara på: Hilding Carlsson-bussarna hade någon form av "buffertskydd" för att inte ett fordon försett med buffertar skulle kunna braka in i och förstöra fronten (eller aktern för den delen). Det torde finnas en hel del bilder på detta, jag antar t.ex. att boken om Hilding Carlsson och hans skapelser innehåller matnyttigt material i den vägen.

Svenne

Re: Y01s

Inlägg av Svenne »

Beeblebrox skrev:För övrigt en forumteknisk fråga: kanske vore på plats med en motorvagnskategori?
I'll second that!

Fantastiskt snyggt bygge!

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Y01s

Inlägg av Lasse M »

Här är en bild och en ritning som kanske kan vara till lite hjälp angående "buffertarna".

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Y01s

Inlägg av HJP »

.
Senast redigerad av HJP den 10 jun 2014, 14:34, redigerad totalt 1 gånger.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Y01s

Inlägg av Beeblebrox »

Jag tackar för svaren så långt och kan konstatera att jag skall ordna till någon form av buffertskydd. Om de var svarta och runda eller inte verkar ha varierat en del- därav min undran från början.

Bilderna i tråden är till stor hjälp, jag har boken om HC men det är lite skralt med bra bilder i den, speciellt på det släp jag presenterar här intill.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Y01s

Inlägg av TuveB »

De moderniserade Yo1s fick väll Scanias raka 8:a utan turbo? Annars var väl Scanias bensinsexa standard? Jag hade använt ljudfil från Galoping Goose eller Y6.
#JB17

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: Y01s

Inlägg av HJP »

.
Senast redigerad av HJP den 10 jun 2014, 14:36, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Y01s

Inlägg av mikath »

@Beeblebrox
Tjusigt värre!
Blir med all säkerhet en dräpare när den är färdig.

/Mika
Bild

Svenne

Re: Y01s

Inlägg av Svenne »

Hittade dessa foton av Yo1s 626 tagna på Järnvägsmuseum i Gävle för några ”decennier” sedan. Måhända finns där någon intressant detalj.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

auhs
Inlägg: 44
Blev medlem: 17 jan 2012, 19:13

Re: Y01s

Inlägg av auhs »

Som modell i ett skånskt landskap.

Bild

Skriv svar

Återgå till "Svenska Motorvagnar"