Toppbilden, visa:
Planering och förberedelser för min nya bana.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jag är född och uppvuxen i Ödåkra. Farsan jobbade på denna firma och jag brukade sommarjobba där ibland.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Perfekt att få hjälp av en "insider".
Vet du händelsevis vilken/vilka färger som silon och andra byggnader hade?
Vet du händelsevis vilken/vilka färger som silon och andra byggnader hade?
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Grattis, du tycks ha hittat din egen Per-Arne Åberg - ovärderligt!Jan skrev:Perfekt att få hjälp av en "insider".
Vet du händelsevis vilken/vilka färger som silon och andra byggnader hade?
Ska bli kul att följa framväxten av Helsingborg/Ödåkra i modell!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Visst, Jan, bra modellbyggare har rätt till bra medhjälpare.Mölle-Mats skrev:Grattis, du tycks ha hittat din egen Per-Arne Åberg - ovärderligt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Ibland har man tur.Mölle-Mats skrev:Grattis, du tycks ha hittat din egen Per-Arne Åberg - ovärderligt!
Jo, det är väl ingen tvekan om att medhjälparen är bra. Nu återstår "bara" att se om jag är en bra modellbyggare, upp till bevis så att säga.Sture Bylén skrev:Visst, Jan, bra modellbyggare har rätt till bra medhjälpare.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Betr. Ödåkra.
Silon var klädd med eternitplattor i en tristgrå nyans. Övriga byggnader var av trä och målade med Falu rödfärg.
En kontorsbyggnad vid sidan av det stora magasinet var i tegel. Mörkt rödbrun.
Bifogar en bild där man ser företaget från ett annat håll. Kontoret är byggnaden längst till höger.
Bilden är tagen före silon blev byggd.
[img]http://s393.photobucket.com/user/askehu ... sort=1&o=0[/img]
Silon var klädd med eternitplattor i en tristgrå nyans. Övriga byggnader var av trä och målade med Falu rödfärg.
En kontorsbyggnad vid sidan av det stora magasinet var i tegel. Mörkt rödbrun.
Bifogar en bild där man ser företaget från ett annat håll. Kontoret är byggnaden längst till höger.
Bilden är tagen före silon blev byggd.
[img]http://s393.photobucket.com/user/askehu ... sort=1&o=0[/img]
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Tack för färginfo.JohnnyB skrev:Betr. Ödåkra.
Silon var klädd med eternitplattor i en tristgrå nyans. Övriga byggnader var av trä och målade med Falu rödfärg.
En kontorsbyggnad vid sidan av det stora magasinet var i tegel. Mörkt rödbrun.
Bifogar en bild där man ser företaget från ett annat håll. Kontoret är byggnaden längst till höger.Bilden är tagen före silon blev byggd.
Stort tack också för bilden. Jag tog mig friheten att lägga in direktlänken.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Ja det blev nog något fel på länken.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Om du tänker bygga spritfabriken så får du inte glömma att bygga den lilla markbundna "vagntraversen" som man använde för att rangera järnvägsvagnarna på den sidan av högbyggnaden där spåren kom ut genom byggnaden. Med hjälp av en traktor drog man ut vagnarna på den lilla traversvagnen, sedan kunde denna flyttas i sidled till nästa spår. Kan bli en intressant rangering.
På bilden kan man skönja traversspåren på planen framför högbyggnaden.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Precis som Mölle-Mats så håller jag på att beställa de saker som behövs för att kunna påbörja det faktiska MJ-bygget. Lite tokigt kanske med tanke på att min "MJ-lokal" ännu inte färdigställts.
En detalj som kan glädja forumets fartygsentusiaster har nu levererats.
Jag tyckte att Dan kommer att se lite ensam ut i Hbf's färjelägen så jag köpte en kartongmodell av Najaden som är lite längre än min gamla färja. Som tidigare skall jag använda styrén och inte kartongdelarna (kartongmodellen kommer endast att användas som mall). Bygget kommer dock inte att påbörjas förrän Hbf är färdigbyggt. Bäst att koncentrera sig på en sak åt gången.
En detalj som kan glädja forumets fartygsentusiaster har nu levererats.
Jag tyckte att Dan kommer att se lite ensam ut i Hbf's färjelägen så jag köpte en kartongmodell av Najaden som är lite längre än min gamla färja. Som tidigare skall jag använda styrén och inte kartongdelarna (kartongmodellen kommer endast att användas som mall). Bygget kommer dock inte att påbörjas förrän Hbf är färdigbyggt. Bäst att koncentrera sig på en sak åt gången.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Hmmm, det kanske blir i svåraste laget. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur traversen fungerar. Var den hydralisk så att godsvagnarna lyftes upp eller hur fungerade den?JohnnyB skrev:
Om du tänker bygga spritfabriken så får du inte glömma att bygga den lilla markbundna "vagntraversen" som man använde för att rangera järnvägsvagnarna på den sidan av högbyggnaden där spåren kom ut genom byggnaden. Med hjälp av en traktor drog man ut vagnarna på den lilla traversvagnen, sedan kunde denna flyttas i sidled till nästa spår. Kan bli en intressant rangering.
På bilden kan man skönja traversspåren på planen framför högbyggnaden.
Ännu en bra bild, tack.
Hur många spår fanns det på den sidan?
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Den såg nästan ut som en överföringsvagn bara det att man drog den i sidled mellan spåren. I stället för en vändskiva. På bifogad bild kan man se tre portar, och det gick spår genom dessa. Den här traversen eller vad vi skall kalla den, kom nog till på grund av att det var för litet utrymme för att lägga växlar på den sidan av fabriken.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Det här är forumet som allra bäst! Hur man kan hjälpas åt att få en svunnen värld - och en kommande verklighet i miniatyr - att växa fram!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
På översiktsbilden ser man en tvärgående räls men den verkar vara alltför smal för att en godsvagn skall få plats (även om den bara skulle vara 2-axlig).JohnnyB skrev:I stället för en vändskiva.
Senast redigerad av Jan den 07 mar 2016, 15:29, redigerad totalt 1 gånger.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jag kan bara hålla med. Det är otroligt vilken information man kan få fram och vilken hjälp forummedlemmarna ställer upp med.Johan Molin skrev:Det här är forumet som allra bäst!
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Den enda konstruktion som jag skulle kunna tänka mig kan flytta vagnar i sidled är en sådan här:JohnnyB skrev:Den såg nästan ut som en överföringsvagn bara det att man drog den i sidled mellan spåren. I stället för en vändskiva.
Jag kan dock inte upptäcka en sådan på din bild.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Du är rätt på det Jan. Som ett av många exempel på hur ett skjutbord/vagntravers kan/kunde sett ut så hittade jag det här fotot på Järnvägshistoriskt forum. Thomas Tell visar en serie bilder från Mörbyverkstaden med intressant info i sammanhanget.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=112576
Dessvärre vet jag inte om någon modelltillverkare gör sådana idag. Märklin gjorde en förr i H0, men i N vet jag inte. Men det hade du koll på.
/Peter
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=112576
Dessvärre vet jag inte om någon modelltillverkare gör sådana idag. Märklin gjorde en förr i H0, men i N vet jag inte. Men det hade du koll på.
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Ur Jans synpunkt får man väl i alla fall vara tacksam för att det inte är den engelska modellen med multipla små vagnvändskivor, rep och pollare ...
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Tack för den fina länken Peter.H0n3 skrev:Som ett av många exempel på hur ett skjutbord/vagntravers kan/kunde sett ut så hittade jag det här fotot på Järnvägshistoriskt forum.
Det är en nyhet från Minitrix 2016 men den kommer antagligen att bli rejält dyr.H0n3 skrev:Dessvärre vet jag inte om någon modelltillverkare gör sådana idag. Märklin gjorde en förr i H0, men i N vet jag inte. Men det hade du koll på.
Såg nu på en webbsida att planerad leverans är 4/1 2017. Priset som anges i webshopen hos MSL är 315 €.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Ja, bygga det i N skulle i alla fall inte jag klara av.Johan Molin skrev:Ur Jans synpunkt får man väl i alla fall vara tacksam för att det inte är den engelska modellen med multipla små vagnvändskivor, rep och pollare ...
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Du menar sådana små som man hade några stycken på ett par av Göteborgs hamnkajer ... d v s diameter som en godsvagn placerad i ändan av en kaj så att vagnen antingen kan rulla utefter kajen eller vridas för att hämtas in till huvudspår. Gick det för fort hamnade vagnen i vattnetJohan Molin skrev:Ur Jans synpunkt får man väl i alla fall vara tacksam för att det inte är den engelska modellen med multipla små vagnvändskivor, rep och pollare ...
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
När jag jobbade på SJ gods i Helsingborg berättades det om en sådan händelse på Hbf. Ett antal ihopkopplade godsvagnar rullade över kajen och försvann i djupet. När den skyldige tog mod till sig och gick in till den ansvarige på vagnexpeditionen och berättade vad som hänt skall vagnexpeditören ha suttit alldeles tyst i flera minuter. Han tittar sedan upp på den skyldige växlaren och säger "hann du ta vagnsnumren"? Ridå.H0n3 skrev:Gick det för fort hamnade vagnen i vattnet
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Så avancerad var den inte. Det var bara en liten grop i marken där de tvärgående spåren låg. Sverige är ett nyktert land så det var bara små finkor och liknande som rangerades.Jan skrev:Den enda konstruktion som jag skulle kunna tänka mig kan flytta vagnar i sidled är en sådan här:JohnnyB skrev:Den såg nästan ut som en överföringsvagn bara det att man drog den i sidled mellan spåren. I stället för en vändskiva.
Jag kan dock inte upptäcka en sådan på din bild.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Utleveranser av varor skedde en hel del med lastbil, som här, där beställningen till en kräftskiva vi hade är på väg.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Va? Var ni bara tre?Utleveranser av varor skedde en hel del med lastbil, som här, där beställningen till en kräftskiva vi hade är på väg.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Då måste "bryggan" som vagnen flyttades med varit ganska platt.JohnnyB skrev: Så avancerad var den inte. Det var bara en liten grop i marken där de tvärgående spåren låg.
På den här bilden som du laddade upp tidigare tycker jag att det står en ganska stor vagn nere i vänstra hörnet på det inhägnade området men den kanske inte flyttades i sidled utan bara hade körts ut på baksidan.JohnnyB skrev:Sverige är ett nyktert land så det var bara små finkor och liknande som rangerades.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Det måste ha varit en rejäl fest.JohnnyB skrev:
Utleveranser av varor skedde en hel del med lastbil, som här, där beställningen till en kräftskiva vi hade är på väg.
Den väggen som syns bakom lastbilarna, är det väggen mot spårsidan (stationsspåren)?
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Nej. Jag var tyvärr ensam den kvällen.Johan Molin skrev:Va? Var ni bara tre?Utleveranser av varor skedde en hel del med lastbil, som här, där beställningen till en kräftskiva vi hade är på väg.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Ja. denna sidan, som är framsidan så att säga, är mot stationen.Jan skrev:Det måste ha varit en rejäl fest.JohnnyB skrev:
Utleveranser av varor skedde en hel del med lastbil, som här, där beställningen till en kräftskiva vi hade är på väg.
Den väggen som syns bakom lastbilarna, är det väggen mot spårsidan (stationsspåren)?
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jag vill minnas att vagnen var väldigt låg. Det var spåranslutningar i båda ändar av vagnen så man kunde passera över och ställa upp vagnar även på den sidan.Jan skrev:Då måste "bryggan" som vagnen flyttades med varit ganska platt.JohnnyB skrev: Så avancerad var den inte. Det var bara en liten grop i marken där de tvärgående spåren låg.
På den här bilden som du laddade upp tidigare tycker jag att det står en ganska stor vagn nere i vänstra hörnet på det inhägnade området men den kanske inte flyttades i sidled utan bara hade körts ut på baksidan.JohnnyB skrev:Sverige är ett nyktert land så det var bara små finkor och liknande som rangerades.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Är inte säkert att alla tre spåren drogs ut förbi vagnen.JohnnyB skrev:Jag vill minnas att vagnen var väldigt låg. Det var spåranslutningar i båda ändar av vagnen så man kunde passera över och ställa upp vagnar även på den sidan.Jan skrev:Då måste "bryggan" som vagnen flyttades med varit ganska platt.JohnnyB skrev: Så avancerad var den inte. Det var bara en liten grop i marken där de tvärgående spåren låg.
På den här bilden som du laddade upp tidigare tycker jag att det står en ganska stor vagn nere i vänstra hörnet på det inhägnade området men den kanske inte flyttades i sidled utan bara hade körts ut på baksidan.JohnnyB skrev:Sverige är ett nyktert land så det var bara små finkor och liknande som rangerades.
Det fanns en växel vid det yttre spåret, men den togs nog bort i samband med att man byggde den här "traversen"
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Vore inte det enklaste då att lägga en växel där istället - det finns ju tydligtvis verklighetsunderlag för detta? Det sparar ju en massa vånda!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Det kanske är den bästa/enklaste lösningen. Då gäller det bara att få reda på åt vilket håll växeln var monterad (om den ledde bort från byggnaden eller om den ledde ett andra spår in i byggnaden).Johan Molin skrev:Vore inte det enklaste då att lägga en växel där istället - det finns ju tydligtvis verklighetsunderlag för detta? Det sparar ju en massa vånda!
Jag upptäckte på Eniro att man fortfarande kan se ett mörkt markavsnitt där traversgropen fanns. Spåret längst till höger verkar ha varit kvar när bilden togs (det kanske finns kvar fortfarande).
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Hittade en gammal bild där man ser växelns läge. Vägkorsningen är nog på samma plats som visas på satellitbilden.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Perfekt, det är ganska enkelt att återskapa i modell. Du hade rätt om vagnstorleken, det var inga långa vagnar som rymdes mellan stoppbocken och växeln.JohnnyB skrev:Hittade en gammal bild där man ser växelns läge.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Roade mig under veckoslutet med att fundera på transportuppgifter för min järnväg och startade då med Ödåkra.
Det blir naturligtvis en hel del gissningar och lika mycket egna ihopdiktade transporter men huvudsaken är att det tillför transportuppgifter för modelljärnvägen. Jag skrev ihop den här tabellen där olika transporter lätt kan fyllas på eller tas bort när man får fram mer info.
Det som behöver funderas vidare på är hur ofta gods skall ankomma till/avgå från företagen (frekvens-kolumnen) och om vagnstypen är den rätta. Skulle någon ha info om andra godsslag som förekom till/från en speciell industri är jag tacksam för tips.
Det blir naturligtvis en hel del gissningar och lika mycket egna ihopdiktade transporter men huvudsaken är att det tillför transportuppgifter för modelljärnvägen. Jag skrev ihop den här tabellen där olika transporter lätt kan fyllas på eller tas bort när man får fram mer info.
Det som behöver funderas vidare på är hur ofta gods skall ankomma till/avgå från företagen (frekvens-kolumnen) och om vagnstypen är den rätta. Skulle någon ha info om andra godsslag som förekom till/från en speciell industri är jag tacksam för tips.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Det jag spontant kommer att tänka på är byggmaterial, trä tegelsten murbruk takpannor kökssnickerier och även möbler. Kol för huseldning. För bondgårdarna djur djurfoder.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Frågan är val bara hur mycket kol för huseldning som användes under "Jans tidsperiod"?
(Ja jag vet att "tidsperiod är tautologi ...)
(Ja jag vet att "tidsperiod är tautologi ...)
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Eller som Ferlin diktade.
På Jans tid, då var himmelen vid, då var stjärnorna nära att se.
Det var glädje och skratt , blev det fel på en last ,var det ingenting särskilt med det.
På Jans tid, då var himmelen vid, då var stjärnorna nära att se.
Det var glädje och skratt , blev det fel på en last ,var det ingenting särskilt med det.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
[quote="Johan Molin"]Frågan är val bara hur mycket kol för huseldning som användes under "Jans tidsperiod"?
(Ja jag vet att "tidsperiod är tautologi ...)[/quot
Fram till slutet på 60-talet kördes det ut både stenkol, koks och torvbriketter i korgar. De rymde en hektoliter. Koks levererades även i jutesäckar. Tungt och skitigt jobb att hantera. Mot slutet av 60-talet blev det vanligare med oljeeldning. Firman hade en tank som lastades på bil för leverans till hushållen.
(Ja jag vet att "tidsperiod är tautologi ...)[/quot
Fram till slutet på 60-talet kördes det ut både stenkol, koks och torvbriketter i korgar. De rymde en hektoliter. Koks levererades även i jutesäckar. Tungt och skitigt jobb att hantera. Mot slutet av 60-talet blev det vanligare med oljeeldning. Firman hade en tank som lastades på bil för leverans till hushållen.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Tack för bra idéer. Man skulle ju kunna tänka sig att AB Gösta Rantzow utökat sitt virkes-sortiment med annat byggmaterial och inredningsdetaljer (ungefär som Västanhede Trä och Järn).tågtyckarn skrev:Det jag spontant kommer att tänka på är byggmaterial, trä tegelsten murbruk takpannor kökssnickerier och även möbler. Kol för huseldning. För bondgårdarna djur djurfoder.
Helt rätt Johan. Jag har som idé att järnvägen och de gamla företagen utvecklats genom åren och överlevt fram till "nutid" för att motivera användningen av moderna lok och vagnar (uppblandade med "gamla" RC-lok). Allt i enlighet med valspråket "för modelljärnvägen i tiden".Johan Molin skrev:Frågan är val bara hur mycket kol för huseldning som användes under "Jans tidsperiod"?
Jag antar att "firman" i det här fallet var AB Gösta Rantzow. Det är inte helt omöjligt att något hushåll fortfarande har oljeelding idag vilket skulle kunna motivera den trafiken. I min tabell ser man att "Spritan" i Ödåkra ännu inte ställt om till förnybar energi (det kommer fortfarande oljevagnar till företaget). På grund av det höga kostnadsläget och negativ miljö-image planerar företagsledningen för fullt för en övergång till annan uppvärmning.JohnnyB skrev:Mot slutet av 60-talet blev det vanligare med oljeeldning. Firman hade en tank som lastades på bil för leverans till hushållen.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Pellets är väl en "modern" energikälla, som skulle ge upphov till trafik med därför avsedda vagnar på järnvägen kanske?Jan skrev:tågtyckarn skrev:... Det är inte helt omöjligt att något hushåll fortfarande har oljeelding idag vilket skulle kunna motivera den trafiken. I min tabell ser man att "Spritan" i Ödåkra ännu inte ställt om till förnybar energi (det kommer fortfarande oljevagnar till företaget). På grund av det höga kostnadsläget och negativ miljö-image planerar företagsledningen för fullt för en övergång till annan uppvärmning.
Men om du nu ska låta tidsscenariot gå helt fram i modern samtid, så måste du ju även göra "Ångfärjan" "körbar" ...
http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/201 ... versionen/
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Kan vara något att fundera på. Vilken typ av vagnar transporteras pellets i?Mölle-Mats skrev:Pellets är väl en "modern" energikälla, som skulle ge upphov till trafik med därför avsedda vagnar på järnvägen kanske?
Nej, där går gränsen.Mölle-Mats skrev:Men om du nu ska låta tidsscenariot gå helt fram i modern samtid, så måste du ju även göra "Ångfärjan" "körbar" ...
I min värld står Hbf kvar där den alltid stått med alla sina spår och färjelägen intakta.
Tack ändå för en intressant länk. Det hade jag naturligtvis missat helt.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jag har absolut ingen aning, men det finns kanske någon annan som vet? Men jag är rädd för att det väl är på lastbil ...Jan skrev:Kan vara något att fundera på. Vilken typ av vagnar transporteras pellets i?Mölle-Mats skrev:Pellets är väl en "modern" energikälla, som skulle ge upphov till trafik med därför avsedda vagnar på järnvägen kanske?
Rätt så!Jan skrev:Nej, där går gränsen.Mölle-Mats skrev:Men om du nu ska låta tidsscenariot gå helt fram i modern samtid, så måste du ju även göra "Ångfärjan" "körbar" ...
I min värld står Hbf kvar där den alltid stått med alla sina spår och färjelägen intakta.
På den egna modelljärnvägen är man ju Herre och Skapare i enväldig Gudomlighet, och förstås så är ju ett evigt liv för Ångfärjan med spår, färjelägen och tåg/färjetrafik "det rätta" beslutet - där har du mitt fulla stöd (även om det väl vore lite ballt med en "körbar" station, som kan åka fram och tillbaka över torget!?! Om jag skulle byggt Hbg F så vete tusan om jag hade kunnat låta bli, men så är jag ju som jag är också ... ).
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Kull tror jeg ikke ble brukt direkte til oppvarming av hus i Norden - det kostbare kullet gikk til gassverkene. Koks (samt tjære og amoniakk) var egentlig et biprodukt av pyrolyse av steinkull for fremstilling av lysgass. Det var masse energi i restproduktet koks og det var langt billigere enn kull. Koksen brenner ved lavere temperatur, noe som var bra for jernovnene, og var dessuten mer renslig ved bruk i husholdninger enn steinkull.Johan Molin skrev:Frågan är val bara hur mycket kol för huseldning som användes under "Jans tidsperiod"?
Mvh Travller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
De tankvagnar som kom till "Spritan" var nog för det mesta fyllda med sprit eller vin som tappades på flaskor.Jan skrev:Tack för bra idéer. Man skulle ju kunna tänka sig att AB Gösta Rantzow utökat sitt virkes-sortiment med annat byggmaterial och inredningsdetaljer (ungefär som Västanhede Trä och Järn).tågtyckarn skrev:Det jag spontant kommer att tänka på är byggmaterial, trä tegelsten murbruk takpannor kökssnickerier och även möbler. Kol för huseldning. För bondgårdarna djur djurfoder.
Helt rätt Johan. Jag har som idé att järnvägen och de gamla företagen utvecklats genom åren och överlevt fram till "nutid" för att motivera användningen av moderna lok och vagnar (uppblandade med "gamla" RC-lok). Allt i enlighet med valspråket "för modelljärnvägen i tiden".Johan Molin skrev:Frågan är val bara hur mycket kol för huseldning som användes under "Jans tidsperiod"?
Jag antar att "firman" i det här fallet var AB Gösta Rantzow. Det är inte helt omöjligt att något hushåll fortfarande har oljeelding idag vilket skulle kunna motivera den trafiken. I min tabell ser man att "Spritan" i Ödåkra ännu inte ställt om till förnybar energi (det kommer fortfarande oljevagnar till företaget). På grund av det höga kostnadsläget och negativ miljö-image planerar företagsledningen för fullt för en övergång till annan uppvärmning.JohnnyB skrev:Mot slutet av 60-talet blev det vanligare med oljeeldning. Firman hade en tank som lastades på bil för leverans till hushållen.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Hmmm, det tillverkades alltså ingen sprit i Ödåkra utan det enda man gjorde var att smaksätta levererad sprit med olika kryddor???? Det påverkar mitt trafikupplägg en hel del.JohnnyB skrev:De tankvagnar som kom till "Spritan" var nog för det mesta fyllda med sprit eller vin som tappades på flaskor.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Sprittillverkningen upphörde ganska tidigt. Sen var det nog som du skriver smaksättning och buteljering, samt distribution till systembolagen.Jan skrev:Hmmm, det tillverkades alltså ingen sprit i Ödåkra utan det enda man gjorde var att smaksätta levererad sprit med olika kryddor???? Det påverkar mitt trafikupplägg en hel del.JohnnyB skrev:De tankvagnar som kom till "Spritan" var nog för det mesta fyllda med sprit eller vin som tappades på flaskor.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Nu är det i och för sig inte så allvarligt. När jag ändå töjer ordentligt på sanningen genom att flytta fram allt till nutid är det inget som hindrar att spritproduktionen återupptagits i min påhittade "verklighet".JohnnyB skrev:Sprittillverkningen upphörde ganska tidigt. Sen var det nog som du skriver smaksättning och buteljering, samt distribution till systembolagen.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jag förstår att det är tankvagnar som hägrar ...