Toppbilden, visa:    


Planering och förberedelser för min nya bana.

JohnnyB
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 mar 2016, 23:56

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av JohnnyB »

Jag är född och uppvuxen i Ödåkra. Farsan jobbade på denna firma och jag brukade sommarjobba där ibland.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Perfekt att få hjälp av en "insider". [JC_doubleup.gif]
Vet du händelsevis vilken/vilka färger som silon och andra byggnader hade?
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Mölle-Mats »

Jan skrev:Perfekt att få hjälp av en "insider". [JC_doubleup.gif]
Vet du händelsevis vilken/vilka färger som silon och andra byggnader hade?
Grattis, du tycks ha hittat din egen Per-Arne Åberg - ovärderligt! [JC_doubleup.gif]

Ska bli kul att följa framväxten av Helsingborg/Ödåkra i modell!
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Grattis, du tycks ha hittat din egen Per-Arne Åberg - ovärderligt!
Visst, Jan, bra modellbyggare har rätt till bra medhjälpare. ;)

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Mölle-Mats skrev:Grattis, du tycks ha hittat din egen Per-Arne Åberg - ovärderligt!
Ibland har man tur. :-T
Sture Bylén skrev:Visst, Jan, bra modellbyggare har rätt till bra medhjälpare.
Jo, det är väl ingen tvekan om att medhjälparen är bra. Nu återstår "bara" att se om jag är en bra modellbyggare, upp till bevis så att säga. :=u
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

JohnnyB
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 mar 2016, 23:56

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av JohnnyB »

Betr. Ödåkra.
Silon var klädd med eternitplattor i en tristgrå nyans. Övriga byggnader var av trä och målade med Falu rödfärg.
En kontorsbyggnad vid sidan av det stora magasinet var i tegel. Mörkt rödbrun.
Bifogar en bild där man ser företaget från ett annat håll. Kontoret är byggnaden längst till höger.
Bilden är tagen före silon blev byggd.

[img]http://s393.photobucket.com/user/askehu ... sort=1&o=0[/img]

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

JohnnyB skrev:Betr. Ödåkra.
Silon var klädd med eternitplattor i en tristgrå nyans. Övriga byggnader var av trä och målade med Falu rödfärg.
En kontorsbyggnad vid sidan av det stora magasinet var i tegel. Mörkt rödbrun.
Bifogar en bild där man ser företaget från ett annat håll. Kontoret är byggnaden längst till höger.Bilden är tagen före silon blev byggd.
Bild
Tack för färginfo. [JC_doubleup.gif]
Stort tack också för bilden. [JC_doubleup.gif] Jag tog mig friheten att lägga in direktlänken.
Bild
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

JohnnyB
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 mar 2016, 23:56

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av JohnnyB »

Ja det blev nog något fel på länken.

JohnnyB
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 mar 2016, 23:56

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av JohnnyB »

Bild

Om du tänker bygga spritfabriken så får du inte glömma att bygga den lilla markbundna "vagntraversen" som man använde för att rangera järnvägsvagnarna på den sidan av högbyggnaden där spåren kom ut genom byggnaden. Med hjälp av en traktor drog man ut vagnarna på den lilla traversvagnen, sedan kunde denna flyttas i sidled till nästa spår. Kan bli en intressant rangering.
På bilden kan man skönja traversspåren på planen framför högbyggnaden.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Precis som Mölle-Mats så håller jag på att beställa de saker som behövs för att kunna påbörja det faktiska MJ-bygget. Lite tokigt kanske med tanke på att min "MJ-lokal" ännu inte färdigställts. :=Koko

En detalj som kan glädja forumets fartygsentusiaster har nu levererats.
Bild
Jag tyckte att Dan kommer att se lite ensam ut i Hbf's färjelägen så jag köpte en kartongmodell av Najaden som är lite längre än min gamla färja. Som tidigare skall jag använda styrén och inte kartongdelarna (kartongmodellen kommer endast att användas som mall). Bygget kommer dock inte att påbörjas förrän Hbf är färdigbyggt. Bäst att koncentrera sig på en sak åt gången.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

JohnnyB skrev:Bild

Om du tänker bygga spritfabriken så får du inte glömma att bygga den lilla markbundna "vagntraversen" som man använde för att rangera järnvägsvagnarna på den sidan av högbyggnaden där spåren kom ut genom byggnaden. Med hjälp av en traktor drog man ut vagnarna på den lilla traversvagnen, sedan kunde denna flyttas i sidled till nästa spår. Kan bli en intressant rangering.
På bilden kan man skönja traversspåren på planen framför högbyggnaden.
Hmmm, det kanske blir i svåraste laget. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur traversen fungerar. Var den hydralisk så att godsvagnarna lyftes upp eller hur fungerade den? :?
Ännu en bra bild, tack. [JC_doubleup.gif]
Hur många spår fanns det på den sidan?
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

JohnnyB
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 mar 2016, 23:56

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av JohnnyB »

Den såg nästan ut som en överföringsvagn bara det att man drog den i sidled mellan spåren. I stället för en vändskiva. På bifogad bild kan man se tre portar, och det gick spår genom dessa. Den här traversen eller vad vi skall kalla den, kom nog till på grund av att det var för litet utrymme för att lägga växlar på den sidan av fabriken.

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Det här är forumet som allra bäst! Hur man kan hjälpas åt att få en svunnen värld - och en kommande verklighet i miniatyr - att växa fram!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

JohnnyB skrev:I stället för en vändskiva.
På översiktsbilden ser man en tvärgående räls men den verkar vara alltför smal för att en godsvagn skall få plats (även om den bara skulle vara 2-axlig). :? :?
Senast redigerad av Jan den 07 mar 2016, 15:29, redigerad totalt 1 gånger.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Johan Molin skrev:Det här är forumet som allra bäst!
Jag kan bara hålla med. Det är otroligt vilken information man kan få fram och vilken hjälp forummedlemmarna ställer upp med. [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

JohnnyB skrev:Den såg nästan ut som en överföringsvagn bara det att man drog den i sidled mellan spåren. I stället för en vändskiva.
Den enda konstruktion som jag skulle kunna tänka mig kan flytta vagnar i sidled är en sådan här:
Bild
Jag kan dock inte upptäcka en sådan på din bild.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av H0n3 »

Du är rätt på det Jan. Som ett av många exempel på hur ett skjutbord/vagntravers kan/kunde sett ut så hittade jag det här fotot på Järnvägshistoriskt forum. Thomas Tell visar en serie bilder från Mörbyverkstaden med intressant info i sammanhanget.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=112576

Dessvärre vet jag inte om någon modelltillverkare gör sådana idag. Märklin gjorde en förr i H0, men i N vet jag inte. Men det hade du koll på. :-T

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Ur Jans synpunkt får man väl i alla fall vara tacksam för att det inte är den engelska modellen med multipla små vagnvändskivor, rep och pollare ...

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

H0n3 skrev:Som ett av många exempel på hur ett skjutbord/vagntravers kan/kunde sett ut så hittade jag det här fotot på Järnvägshistoriskt forum.
Tack för den fina länken Peter. [JC_doubleup.gif]
H0n3 skrev:Dessvärre vet jag inte om någon modelltillverkare gör sådana idag. Märklin gjorde en förr i H0, men i N vet jag inte. Men det hade du koll på. :-T
Det är en nyhet från Minitrix 2016 men den kommer antagligen att bli rejält dyr. :-cry

Såg nu på en webbsida att planerad leverans är 4/1 2017. Priset som anges i webshopen hos MSL är 315 €. :=u
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Johan Molin skrev:Ur Jans synpunkt får man väl i alla fall vara tacksam för att det inte är den engelska modellen med multipla små vagnvändskivor, rep och pollare ...
Ja, bygga det i N skulle i alla fall inte jag klara av. :shock:
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av H0n3 »

Johan Molin skrev:Ur Jans synpunkt får man väl i alla fall vara tacksam för att det inte är den engelska modellen med multipla små vagnvändskivor, rep och pollare ...
Du menar sådana små som man hade några stycken på ett par av Göteborgs hamnkajer ... d v s diameter som en godsvagn placerad i ändan av en kaj så att vagnen antingen kan rulla utefter kajen eller vridas för att hämtas in till huvudspår. Gick det för fort hamnade vagnen i vattnet :-CO
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

H0n3 skrev:Gick det för fort hamnade vagnen i vattnet :-CO
När jag jobbade på SJ gods i Helsingborg berättades det om en sådan händelse på Hbf. Ett antal ihopkopplade godsvagnar rullade över kajen och försvann i djupet. När den skyldige tog mod till sig och gick in till den ansvarige på vagnexpeditionen och berättade vad som hänt skall vagnexpeditören ha suttit alldeles tyst i flera minuter. Han tittar sedan upp på den skyldige växlaren och säger "hann du ta vagnsnumren"? Ridå. :mrgreen:
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

JohnnyB
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 mar 2016, 23:56

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av JohnnyB »

Jan skrev:
JohnnyB skrev:Den såg nästan ut som en överföringsvagn bara det att man drog den i sidled mellan spåren. I stället för en vändskiva.
Den enda konstruktion som jag skulle kunna tänka mig kan flytta vagnar i sidled är en sådan här:
Bild
Jag kan dock inte upptäcka en sådan på din bild.
Så avancerad var den inte. Det var bara en liten grop i marken där de tvärgående spåren låg. Sverige är ett nyktert land så det var bara små finkor och liknande som rangerades.

JohnnyB
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 mar 2016, 23:56

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av JohnnyB »

Bild

Utleveranser av varor skedde en hel del med lastbil, som här, där beställningen till en kräftskiva vi hade är på väg. :-J

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Utleveranser av varor skedde en hel del med lastbil, som här, där beställningen till en kräftskiva vi hade är på väg. :-J
Va? Var ni bara tre? :shock:

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

JohnnyB skrev: Så avancerad var den inte. Det var bara en liten grop i marken där de tvärgående spåren låg.
Då måste "bryggan" som vagnen flyttades med varit ganska platt.
JohnnyB skrev:Sverige är ett nyktert land så det var bara små finkor och liknande som rangerades.
På den här bilden som du laddade upp tidigare tycker jag att det står en ganska stor vagn nere i vänstra hörnet på det inhägnade området men den kanske inte flyttades i sidled utan bara hade körts ut på baksidan.
Bild
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

JohnnyB skrev:Bild

Utleveranser av varor skedde en hel del med lastbil, som här, där beställningen till en kräftskiva vi hade är på väg. :-J
Det måste ha varit en rejäl fest. :-CO
Den väggen som syns bakom lastbilarna, är det väggen mot spårsidan (stationsspåren)?
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

JohnnyB
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 mar 2016, 23:56

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av JohnnyB »

Johan Molin skrev:
Utleveranser av varor skedde en hel del med lastbil, som här, där beställningen till en kräftskiva vi hade är på väg. :-J
Va? Var ni bara tre? :shock:
Nej. Jag var tyvärr ensam den kvällen. :oops:

JohnnyB
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 mar 2016, 23:56

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av JohnnyB »

Jan skrev:
JohnnyB skrev:Bild

Utleveranser av varor skedde en hel del med lastbil, som här, där beställningen till en kräftskiva vi hade är på väg. :-J
Det måste ha varit en rejäl fest. :-CO
Den väggen som syns bakom lastbilarna, är det väggen mot spårsidan (stationsspåren)?
Ja. denna sidan, som är framsidan så att säga, är mot stationen.

JohnnyB
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 mar 2016, 23:56

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av JohnnyB »

Jan skrev:
JohnnyB skrev: Så avancerad var den inte. Det var bara en liten grop i marken där de tvärgående spåren låg.
Då måste "bryggan" som vagnen flyttades med varit ganska platt.
JohnnyB skrev:Sverige är ett nyktert land så det var bara små finkor och liknande som rangerades.
På den här bilden som du laddade upp tidigare tycker jag att det står en ganska stor vagn nere i vänstra hörnet på det inhägnade området men den kanske inte flyttades i sidled utan bara hade körts ut på baksidan.
Bild
Jag vill minnas att vagnen var väldigt låg. Det var spåranslutningar i båda ändar av vagnen så man kunde passera över och ställa upp vagnar även på den sidan.

JohnnyB
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 mar 2016, 23:56

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av JohnnyB »

JohnnyB skrev:
Jan skrev:
JohnnyB skrev: Så avancerad var den inte. Det var bara en liten grop i marken där de tvärgående spåren låg.
Då måste "bryggan" som vagnen flyttades med varit ganska platt.
JohnnyB skrev:Sverige är ett nyktert land så det var bara små finkor och liknande som rangerades.
På den här bilden som du laddade upp tidigare tycker jag att det står en ganska stor vagn nere i vänstra hörnet på det inhägnade området men den kanske inte flyttades i sidled utan bara hade körts ut på baksidan.
Bild
Jag vill minnas att vagnen var väldigt låg. Det var spåranslutningar i båda ändar av vagnen så man kunde passera över och ställa upp vagnar även på den sidan.
Är inte säkert att alla tre spåren drogs ut förbi vagnen.
Det fanns en växel vid det yttre spåret, men den togs nog bort i samband med att man byggde den här "traversen"

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Vore inte det enklaste då att lägga en växel där istället - det finns ju tydligtvis verklighetsunderlag för detta? Det sparar ju en massa vånda!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Johan Molin skrev:Vore inte det enklaste då att lägga en växel där istället - det finns ju tydligtvis verklighetsunderlag för detta? Det sparar ju en massa vånda!
Det kanske är den bästa/enklaste lösningen. Då gäller det bara att få reda på åt vilket håll växeln var monterad (om den ledde bort från byggnaden eller om den ledde ett andra spår in i byggnaden).

Jag upptäckte på Eniro att man fortfarande kan se ett mörkt markavsnitt där traversgropen fanns. Spåret längst till höger verkar ha varit kvar när bilden togs (det kanske finns kvar fortfarande).
Bild
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

JohnnyB
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 mar 2016, 23:56

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av JohnnyB »

Bild

Hittade en gammal bild där man ser växelns läge. Vägkorsningen är nog på samma plats som visas på satellitbilden.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

JohnnyB skrev:Hittade en gammal bild där man ser växelns läge.
Perfekt, det är ganska enkelt att återskapa i modell. Du hade rätt om vagnstorleken, det var inga långa vagnar som rymdes mellan stoppbocken och växeln.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Roade mig under veckoslutet med att fundera på transportuppgifter för min järnväg och startade då med Ödåkra.

Det blir naturligtvis en hel del gissningar och lika mycket egna ihopdiktade transporter men huvudsaken är att det tillför transportuppgifter för modelljärnvägen. Jag skrev ihop den här tabellen där olika transporter lätt kan fyllas på eller tas bort när man får fram mer info.
Bild
Det som behöver funderas vidare på är hur ofta gods skall ankomma till/avgå från företagen (frekvens-kolumnen) och om vagnstypen är den rätta. Skulle någon ha info om andra godsslag som förekom till/från en speciell industri är jag tacksam för tips.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

tågtyckarn

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av tågtyckarn »

Det jag spontant kommer att tänka på är byggmaterial, trä tegelsten murbruk takpannor kökssnickerier och även möbler. Kol för huseldning. För bondgårdarna djur djurfoder. 8-)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Frågan är val bara hur mycket kol för huseldning som användes under "Jans tidsperiod"?

(Ja jag vet att "tidsperiod är tautologi ...)

tågtyckarn

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av tågtyckarn »

Eller som Ferlin diktade.

På Jans tid, då var himmelen vid, då var stjärnorna nära att se.

Det var glädje och skratt , blev det fel på en last ,var det ingenting särskilt med det.

JohnnyB
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 mar 2016, 23:56

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av JohnnyB »

[quote="Johan Molin"]Frågan är val bara hur mycket kol för huseldning som användes under "Jans tidsperiod"?

(Ja jag vet att "tidsperiod är tautologi ...)[/quot
Fram till slutet på 60-talet kördes det ut både stenkol, koks och torvbriketter i korgar. De rymde en hektoliter. Koks levererades även i jutesäckar. Tungt och skitigt jobb att hantera. Mot slutet av 60-talet blev det vanligare med oljeeldning. Firman hade en tank som lastades på bil för leverans till hushållen.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

tågtyckarn skrev:Det jag spontant kommer att tänka på är byggmaterial, trä tegelsten murbruk takpannor kökssnickerier och även möbler. Kol för huseldning. För bondgårdarna djur djurfoder. 8-)
Tack för bra idéer. Man skulle ju kunna tänka sig att AB Gösta Rantzow utökat sitt virkes-sortiment med annat byggmaterial och inredningsdetaljer (ungefär som Västanhede Trä och Järn). [JC_doubleup.gif]
Johan Molin skrev:Frågan är val bara hur mycket kol för huseldning som användes under "Jans tidsperiod"?
Helt rätt Johan. Jag har som idé att järnvägen och de gamla företagen utvecklats genom åren och överlevt fram till "nutid" för att motivera användningen av moderna lok och vagnar (uppblandade med "gamla" RC-lok). Allt i enlighet med valspråket "för modelljärnvägen i tiden". :-CO
JohnnyB skrev:Mot slutet av 60-talet blev det vanligare med oljeeldning. Firman hade en tank som lastades på bil för leverans till hushållen.
Jag antar att "firman" i det här fallet var AB Gösta Rantzow. Det är inte helt omöjligt att något hushåll fortfarande har oljeelding idag vilket skulle kunna motivera den trafiken. I min tabell ser man att "Spritan" i Ödåkra ännu inte ställt om till förnybar energi (det kommer fortfarande oljevagnar till företaget). På grund av det höga kostnadsläget och negativ miljö-image planerar företagsledningen för fullt för en övergång till annan uppvärmning.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Mölle-Mats »

Jan skrev:
tågtyckarn skrev:... Det är inte helt omöjligt att något hushåll fortfarande har oljeelding idag vilket skulle kunna motivera den trafiken. I min tabell ser man att "Spritan" i Ödåkra ännu inte ställt om till förnybar energi (det kommer fortfarande oljevagnar till företaget). På grund av det höga kostnadsläget och negativ miljö-image planerar företagsledningen för fullt för en övergång till annan uppvärmning.
Pellets är väl en "modern" energikälla, som skulle ge upphov till trafik med därför avsedda vagnar på järnvägen kanske?

Men om du nu ska låta tidsscenariot gå helt fram i modern samtid, så måste du ju även göra "Ångfärjan" "körbar" ... :-BS
http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/201 ... versionen/
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Mölle-Mats skrev:Pellets är väl en "modern" energikälla, som skulle ge upphov till trafik med därför avsedda vagnar på järnvägen kanske?
Kan vara något att fundera på. Vilken typ av vagnar transporteras pellets i?
Mölle-Mats skrev:Men om du nu ska låta tidsscenariot gå helt fram i modern samtid, så måste du ju även göra "Ångfärjan" "körbar" ... :-BS
Nej, där går gränsen. :-cry

I min värld står Hbf kvar där den alltid stått med alla sina spår och färjelägen intakta. :-T

Tack ändå för en intressant länk. Det hade jag naturligtvis missat helt.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Mölle-Mats »

Jan skrev:
Mölle-Mats skrev:Pellets är väl en "modern" energikälla, som skulle ge upphov till trafik med därför avsedda vagnar på järnvägen kanske?
Kan vara något att fundera på. Vilken typ av vagnar transporteras pellets i?
Jag har absolut ingen aning, men det finns kanske någon annan som vet? Men jag är rädd för att det väl är på lastbil ...
Jan skrev:
Mölle-Mats skrev:Men om du nu ska låta tidsscenariot gå helt fram i modern samtid, så måste du ju även göra "Ångfärjan" "körbar" ... :-BS
Nej, där går gränsen. :-cry

I min värld står Hbf kvar där den alltid stått med alla sina spår och färjelägen intakta. :-T
Rätt så! :-T

På den egna modelljärnvägen är man ju Herre och Skapare i enväldig Gudomlighet, och förstås så är ju ett evigt liv för Ångfärjan med spår, färjelägen och tåg/färjetrafik "det rätta" beslutet - där har du mitt fulla stöd (även om det väl vore lite ballt med en "körbar" station, som kan åka fram och tillbaka över torget!?! Om jag skulle byggt Hbg F så vete tusan om jag hade kunnat låta bli, men så är jag ju som jag är också ... :-JJ ).
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Frågan är val bara hur mycket kol för huseldning som användes under "Jans tidsperiod"?
Kull tror jeg ikke ble brukt direkte til oppvarming av hus i Norden - det kostbare kullet gikk til gassverkene. Koks (samt tjære og amoniakk) var egentlig et biprodukt av pyrolyse av steinkull for fremstilling av lysgass. Det var masse energi i restproduktet koks og det var langt billigere enn kull. Koksen brenner ved lavere temperatur, noe som var bra for jernovnene, og var dessuten mer renslig ved bruk i husholdninger enn steinkull.

Mvh Travller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

JohnnyB
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 mar 2016, 23:56

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av JohnnyB »

Jan skrev:
tågtyckarn skrev:Det jag spontant kommer att tänka på är byggmaterial, trä tegelsten murbruk takpannor kökssnickerier och även möbler. Kol för huseldning. För bondgårdarna djur djurfoder. 8-)
Tack för bra idéer. Man skulle ju kunna tänka sig att AB Gösta Rantzow utökat sitt virkes-sortiment med annat byggmaterial och inredningsdetaljer (ungefär som Västanhede Trä och Järn). [JC_doubleup.gif]
Johan Molin skrev:Frågan är val bara hur mycket kol för huseldning som användes under "Jans tidsperiod"?
Helt rätt Johan. Jag har som idé att järnvägen och de gamla företagen utvecklats genom åren och överlevt fram till "nutid" för att motivera användningen av moderna lok och vagnar (uppblandade med "gamla" RC-lok). Allt i enlighet med valspråket "för modelljärnvägen i tiden". :-CO
JohnnyB skrev:Mot slutet av 60-talet blev det vanligare med oljeeldning. Firman hade en tank som lastades på bil för leverans till hushållen.
Jag antar att "firman" i det här fallet var AB Gösta Rantzow. Det är inte helt omöjligt att något hushåll fortfarande har oljeelding idag vilket skulle kunna motivera den trafiken. I min tabell ser man att "Spritan" i Ödåkra ännu inte ställt om till förnybar energi (det kommer fortfarande oljevagnar till företaget). På grund av det höga kostnadsläget och negativ miljö-image planerar företagsledningen för fullt för en övergång till annan uppvärmning.
De tankvagnar som kom till "Spritan" var nog för det mesta fyllda med sprit eller vin som tappades på flaskor.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

JohnnyB skrev:De tankvagnar som kom till "Spritan" var nog för det mesta fyllda med sprit eller vin som tappades på flaskor.
Hmmm, det tillverkades alltså ingen sprit i Ödåkra utan det enda man gjorde var att smaksätta levererad sprit med olika kryddor???? Det påverkar mitt trafikupplägg en hel del. :(
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

JohnnyB
Inlägg: 23
Blev medlem: 03 mar 2016, 23:56

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av JohnnyB »

Jan skrev:
JohnnyB skrev:De tankvagnar som kom till "Spritan" var nog för det mesta fyllda med sprit eller vin som tappades på flaskor.
Hmmm, det tillverkades alltså ingen sprit i Ödåkra utan det enda man gjorde var att smaksätta levererad sprit med olika kryddor???? Det påverkar mitt trafikupplägg en hel del. :(
Sprittillverkningen upphörde ganska tidigt. Sen var det nog som du skriver smaksättning och buteljering, samt distribution till systembolagen.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

JohnnyB skrev:Sprittillverkningen upphörde ganska tidigt. Sen var det nog som du skriver smaksättning och buteljering, samt distribution till systembolagen.
Nu är det i och för sig inte så allvarligt. När jag ändå töjer ordentligt på sanningen genom att flytta fram allt till nutid är det inget som hindrar att spritproduktionen återupptagits i min påhittade "verklighet". :-BS
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Jag förstår att det är tankvagnar som hägrar ... [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"