Toppbilden, visa:
Planering och förberedelser för min nya bana.
Planering och förberedelser för min nya bana.
Det är nu ett tag sedan som jag monterade ner min N-bana och abstinensbesvären börjar bli klart märkbara.
Jag har naturligtvis funderat på hur man skall kunna lösa situationen och kommit fram till att det är helt uteslutet att börja bygga något i min lilla övernattningslägenhet i Frankrike. Återstår då bostaden i Sverige. I huset finns inget disponibelt utrymme. Källare och vind existerar inte. Hmmmm, klurigt.
Jag kom då att tänka på Stures lösning med en separat byggnad på tomten helt tillägnad MJ-hobbyn. Skulle det kunna vara en lösning?
På tomten finns ett gammalt, halvt förfallet, timmerhus från tiden runt 1800 (+- 30 år) som kanske skulle kunna användas som MJ-rum. Närmre undersökningar har utfallit positivt och nu har jag påbörjat renoveringen av mitt gamla timmerhus (eller snarare bod). Jag räknar med att ha det tätt innan vintern och sedan kan jag jobba med innerarbeten under vinterhalvåret och kanske, kanske ha det färdigrenoverat till sommaren 2014. Bilden nedan visar att det fortfarande återstår en hel del slit med bygge i skala 1:1 innan de första rälsbitarna kan läggas på plats men den som väntar på något gott väntar alltid för länge, eller hur var det nu?
Under ensamma kvällar i Frankrike fortsätter planeringen av den nya banan. Mer om detta senare i den här tråden.
Jag har naturligtvis funderat på hur man skall kunna lösa situationen och kommit fram till att det är helt uteslutet att börja bygga något i min lilla övernattningslägenhet i Frankrike. Återstår då bostaden i Sverige. I huset finns inget disponibelt utrymme. Källare och vind existerar inte. Hmmmm, klurigt.
Jag kom då att tänka på Stures lösning med en separat byggnad på tomten helt tillägnad MJ-hobbyn. Skulle det kunna vara en lösning?
På tomten finns ett gammalt, halvt förfallet, timmerhus från tiden runt 1800 (+- 30 år) som kanske skulle kunna användas som MJ-rum. Närmre undersökningar har utfallit positivt och nu har jag påbörjat renoveringen av mitt gamla timmerhus (eller snarare bod). Jag räknar med att ha det tätt innan vintern och sedan kan jag jobba med innerarbeten under vinterhalvåret och kanske, kanske ha det färdigrenoverat till sommaren 2014. Bilden nedan visar att det fortfarande återstår en hel del slit med bygge i skala 1:1 innan de första rälsbitarna kan läggas på plats men den som väntar på något gott väntar alltid för länge, eller hur var det nu?
Under ensamma kvällar i Frankrike fortsätter planeringen av den nya banan. Mer om detta senare i den här tråden.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Här talar vi om anläggningsbyggande i den tyngre skalan! Och vi andra som bara har att bekymra oss om regelverk som underlag till själva anläggningen ...
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Tack Johan för att du ser problematiken. Samtidigt är det ganska kul att jobba med husbygge även om det alltid är värre att börja riva i något gammalt än att bygga helt nytt. Jag är dock en oförbätterlig optimist vilket kan vara både en tillgång och en belastning.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
YES!!! Så ska det låta, Jan!!
Jag har mitt hus mycket välisolerat och bara ett litet vädringsfönster högt upp på ena gaveln. På vintern har jag en liten fristående elektrisk radiator, inställd på 11 grader och det räcker bra. Mitt hus är på 26 kvadratmeter- hur stort är ditt? Jag hoppas att det blir tillräckligt utrymme för både Horndals station och Horndals bruk.
Jag har mitt hus mycket välisolerat och bara ett litet vädringsfönster högt upp på ena gaveln. På vintern har jag en liten fristående elektrisk radiator, inställd på 11 grader och det räcker bra. Mitt hus är på 26 kvadratmeter- hur stort är ditt? Jag hoppas att det blir tillräckligt utrymme för både Horndals station och Horndals bruk.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Va??? Ska inte Jan fortsätta med sin tyska färjestation? Horndal hör väl i allsinadar hemma på ETT ställe och det är hos Sture!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
@Sture: Mitt hus är i samma storlek som ditt men det blir lite mindre yta när den invändiga isoleringen kommit på plats. Hustrun har redan aviserat att en del av ytan behövs för andra ändamål så jag kommer i bästa fall att disponera halva husytan. Tur jag bygger i skala N.
Horndal och Horndals Bruk hade nog fått plats men problemet är att det blir svårt att motivera varför det finns en tågfärja i sjön Rossen. Nej, jag har börjat snegla på Helsingborg C med ett spår till ett färjeläge som då får symbolisera Helsingborg F. Planering pågår. Precis som Johan nämner så kommer du nog inte undan ditt uppdrag så lätt Sture.
Horndal och Horndals Bruk hade nog fått plats men problemet är att det blir svårt att motivera varför det finns en tågfärja i sjön Rossen. Nej, jag har börjat snegla på Helsingborg C med ett spår till ett färjeläge som då får symbolisera Helsingborg F. Planering pågår. Precis som Johan nämner så kommer du nog inte undan ditt uppdrag så lätt Sture.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Nej då, nu har jag börjat utsourcea verksamheten. Jan tar hand om Horndal och Jularbo tas givetvis omhand av..... ja, gissa vem!Johan Molin skrev:Horndal hör väl i allsinadar hemma på ETT ställe och det är hos Sture!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jamen så petig får man ju inte vara....Jan skrev:men problemet är att det blir svårt att motivera varför det finns en tågfärja i sjön Rossen.
Kom ihåg att komma ihåg.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jan: Jag har kompletta ritningar över Helsingborg F.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Hoppsan, missade ditt inlägg, Jan. Då låter det som jag torskar igen, då...Jan skrev: Precis som Johan nämner så kommer du nog inte undan ditt uppdrag så lätt Sture.
För övrigt tycker jag att ditt upplägg verkar spännande. Havsanknytning är alltid en extradimension.
Hur högt är det till nock? Jag tycker du ska föreslå hustrun att du får disponera den nedre halvan av huset.Jan skrev:Hustrun har redan aviserat att en del av ytan behövs för andra ändamål så jag kommer i bästa fall att disponera halva husytan.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
jogra skrev: Jamen så petig får man ju inte vara....
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Vilken utmärkt idé. Nu gäller det bara att ta av sig tofflorna och säga det till hustrun också.Sture Bylén skrev:Hur högt är det till nock? Jag tycker du ska föreslå hustrun att du får disponera den nedre halvan av huset.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Låter väldigt intressant. Har du dem i elektronisk form?Johan Molin skrev:Jan: Jag har kompletta ritningar över Helsingborg F.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Du har ju en del annat att göra f.n., så jag hinner nog fixa till det under tiden ...
Däremot har jag ingen digitaliserad (eller annan för den delen) variant av när Berndt Friberg läser upp avgångarna för stockholmstågen på svenska, engelska och tyska ...
Berndt var ju känd radio- och sedermera tv-profil som ledare av "Vi i femman", men är också bland connaisseurerna känd som fadder till ångfartyget Norrskär.
Däremot har jag ingen digitaliserad (eller annan för den delen) variant av när Berndt Friberg läser upp avgångarna för stockholmstågen på svenska, engelska och tyska ...
Berndt var ju känd radio- och sedermera tv-profil som ledare av "Vi i femman", men är också bland connaisseurerna känd som fadder till ångfartyget Norrskär.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jag har en elektroisk ritning över HBG F.
Skriv ditt email så skickar jag gärna.
Skriv ditt email så skickar jag gärna.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Bläääh, du ska då alltid vara värst! ( )
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Stort tack för erbjudandet. Min mail adress är på väg.tågtyckarn skrev:Jag har en elektroisk ritning över HBG F.
Skriv ditt email så skickar jag gärna.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Misströsta inte Johan. Det är tanken som räknas.Johan Molin skrev:Bläääh, du ska då alltid vara värst! ( )
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Inte värst bara glyttigast.
Och det är väl bäst att vi hjälper Dalmaffian med ett litet skånskt halvdanskt lexicon.
Glyttig Helsingborg
Glittig Höganäs
Glouttig Malmö
Gluttig Kristianstad
Fast jag har en känsla att jag kommer att bli rättad här.
Och det är väl bäst att vi hjälper Dalmaffian med ett litet skånskt halvdanskt lexicon.
Glyttig Helsingborg
Glittig Höganäs
Glouttig Malmö
Gluttig Kristianstad
Fast jag har en känsla att jag kommer att bli rättad här.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Som össchötte har jag ingen åsikt alls. Det känns som den katolska diskussionen om hur många änglar som kan dansa på en nålspets ...
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Det känns tryggt att ha forumbröder som stöd vid planeringen av min nya anläggning.
Visar mitt försök att göra en modellanpassad spårplan av Helsingborg C. Jag är inte riktigt nöjd med den norra delen eftersom jag bara har en "nyare" spårplan från 80-talet. De bilder som jag hittat som visar tidigare tidsepoker visar tyvärr inte den norra delen i detaljerad form. Mer efterforskning (hjälp) krävs.
Visar mitt försök att göra en modellanpassad spårplan av Helsingborg C. Jag är inte riktigt nöjd med den norra delen eftersom jag bara har en "nyare" spårplan från 80-talet. De bilder som jag hittat som visar tidigare tidsepoker visar tyvärr inte den norra delen i detaljerad form. Mer efterforskning (hjälp) krävs.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Den ritning över Helsingborg C som jag har är daterad 1982 och där är uppställningsspåren norr om stationen bortplockade (finns inritade uppe till vänster på min skiss). Dessutom slutar de 4 spåren vid godsmagasinet i stoppbockar i den norra änden. Jag försöker inte återskapa en viss tidsepok utan vill helt enkelt hitta en spårplan som kan fungera bra när jag skall trafikera min modelljärnväg och då tycker jag att den spårplan som fanns tidigare under 1900-talet skulle fungera bättre.
Den som följt mina fram- och motgångar med min tidigare bana vet att jag avbildade Kappeln i norra Tyskland. Rullande materiel var/är övervägande tysk med en hel del USA-lok med tillhörande godsvagnar. Detta ställer naturligtvis till problem om jag nu skall avbilda Helsingborg. Hur skall jag få ihop det här.
Under tiden som jag funderar på detta problem håller jag på att lusläsa den här boken:
En intressant publikation som inte visar så många spårplaner utan istället går igenom vad man skall tänka på när man bygger en bana som skall kunna fungera även trafikmässigt. Innehåller många bra råd som förhoppningsvis skall minimera risken att den nya banan blir ett oanvändbart diorama.
Den som följt mina fram- och motgångar med min tidigare bana vet att jag avbildade Kappeln i norra Tyskland. Rullande materiel var/är övervägande tysk med en hel del USA-lok med tillhörande godsvagnar. Detta ställer naturligtvis till problem om jag nu skall avbilda Helsingborg. Hur skall jag få ihop det här.
Under tiden som jag funderar på detta problem håller jag på att lusläsa den här boken:
En intressant publikation som inte visar så många spårplaner utan istället går igenom vad man skall tänka på när man bygger en bana som skall kunna fungera även trafikmässigt. Innehåller många bra råd som förhoppningsvis skall minimera risken att den nya banan blir ett oanvändbart diorama.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Rekommenderar Iain Rice böcker om anläggningsplanering. Han har skrift rätt många på flera förlag.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jo, jag har sett en hel del av hans anläggningsförslag som publicerats i Model Railroader. Mycket trevliga, minimalistiska anläggningar som passar i normala rum. Skall se om jag hittar någon av hans böcker. Tack för tipset.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
http://www.bokus.com/bok/9781844256358/ ... ut-design/
http://www.bokus.com/bok/9780890246900/ ... railroads/
De här två är väl de som passar bäst för ändamålet, av den myriad böcker Iain Rice har skrivit.
http://www.amazon.com/dp/0890243689
Den här boken av Tony Koester är också väl läsvärd, om den fortfarande går att få tag på (kanske direkt från Kalmbachs förlag?).
Den handlar enkelt uttryckt om hur man pusslar ihop sin mj-anläggning genom att kopiera "pusselbitar" från verkligheten, vad han kallar Layout Design Elements. Mycket förenklat uttryckt skulle jag kunna beskriva min MHJ-anläggning bestående av två LDE:s; Väderstads station och Hästholmens hamn, med allting däremellan bortskalat.
http://www.bokus.com/bok/9780890246900/ ... railroads/
De här två är väl de som passar bäst för ändamålet, av den myriad böcker Iain Rice har skrivit.
http://www.amazon.com/dp/0890243689
Den här boken av Tony Koester är också väl läsvärd, om den fortfarande går att få tag på (kanske direkt från Kalmbachs förlag?).
Den handlar enkelt uttryckt om hur man pusslar ihop sin mj-anläggning genom att kopiera "pusselbitar" från verkligheten, vad han kallar Layout Design Elements. Mycket förenklat uttryckt skulle jag kunna beskriva min MHJ-anläggning bestående av två LDE:s; Väderstads station och Hästholmens hamn, med allting däremellan bortskalat.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Tack för länkarna Johan. Alla tre verkar vara klart läsvärda.
Jag har den här utmärkta boken som Tony Koester skrivit:
http://www.amazon.com/Realistic-Model-R ... pd_sim_b_1
Den som du föreslår skulle kanske bli ett bra komplement.
Jag har den här utmärkta boken som Tony Koester skrivit:
http://www.amazon.com/Realistic-Model-R ... pd_sim_b_1
Den som du föreslår skulle kanske bli ett bra komplement.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jag har alla böckerna jag länkat till, och alla är klart läsvärda!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Tack Johan, bra att veta innan man skickar iväg en beställning. Vissa av böckerna är inte direkt billiga.
Åter till Helsingborg, varför intresserar jag mig för just denna stad? Jo, två anledningar. Dels passar tågfärjor synnerligen väl i Helsingborg och dels har själv jobbat där på SJ-tiden. Jag hade mitt kontor i ett av de markerade fönstren på bilden nedan (exakt vilket fönster har jag glömt, det är trots allt snart 30 år sedan) :
Ursprungsbilden kommer från http://www.samlingsportalen.se och har bildnummer Jvm.KDAA02936. Fotograf okänd.
Kan jag sedan kombinera den MJ-passande bangården på Helsingborg C med en liten del av Helsingborg F skulle det kunna bli riktigt bra. Tack till Tågtyckarn som beredvilligt bistått med både Hbf's bangårdsritning och intressanta miljöfoton.
Risken finns förstås att det blir för stort men jag måste i alla fall skissa lite på upplägget och se hur det kan gestaltas.
Åter till Helsingborg, varför intresserar jag mig för just denna stad? Jo, två anledningar. Dels passar tågfärjor synnerligen väl i Helsingborg och dels har själv jobbat där på SJ-tiden. Jag hade mitt kontor i ett av de markerade fönstren på bilden nedan (exakt vilket fönster har jag glömt, det är trots allt snart 30 år sedan) :
Ursprungsbilden kommer från http://www.samlingsportalen.se och har bildnummer Jvm.KDAA02936. Fotograf okänd.
Kan jag sedan kombinera den MJ-passande bangården på Helsingborg C med en liten del av Helsingborg F skulle det kunna bli riktigt bra. Tack till Tågtyckarn som beredvilligt bistått med både Hbf's bangårdsritning och intressanta miljöfoton.
Risken finns förstås att det blir för stort men jag måste i alla fall skissa lite på upplägget och se hur det kan gestaltas.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jag har inga riktiga fakta men jag kan fylla i med vad jag minns från HBG C.
Trafiken söderut mot Lunn (Det är ungefär en Helsingborgares horisont) sköttes med Dulok och ,vad jag minns B6 vagnar, dessa trafikerade spåren framför stationen.
På perrongstickspåret söder om stationen landade X9 tågen som gick från Helsingborg till Kristianstad över Åstorp.
På stickspåret norr om stationen närmast gatan stod gamle kungens vagn parkerad när han var i Helsingborg, en viktig signal att Helsingborg var rikets andra residentstad på den tiden.
Jag tror det gick en till två tåg genom centum i vardera riktningen varje dag.
Om jag minns rätt så var Helsingborg C inte normalt högtrafikerad under åttiotalet, Helsingborg C var huvudsakligen en matningsbangård till Centralhamnen och i och med containrarna så gick trafiken över till Sydhamnen som servades av Ramlösabangården.
Trafiken söderut mot Lunn (Det är ungefär en Helsingborgares horisont) sköttes med Dulok och ,vad jag minns B6 vagnar, dessa trafikerade spåren framför stationen.
På perrongstickspåret söder om stationen landade X9 tågen som gick från Helsingborg till Kristianstad över Åstorp.
På stickspåret norr om stationen närmast gatan stod gamle kungens vagn parkerad när han var i Helsingborg, en viktig signal att Helsingborg var rikets andra residentstad på den tiden.
Jag tror det gick en till två tåg genom centum i vardera riktningen varje dag.
Om jag minns rätt så var Helsingborg C inte normalt högtrafikerad under åttiotalet, Helsingborg C var huvudsakligen en matningsbangård till Centralhamnen och i och med containrarna så gick trafiken över till Sydhamnen som servades av Ramlösabangården.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jo, B6-vagnarna gick i tågen mellan Malmö och Helsingborg. Jag hann med ett antal pendlingsresor innan de ersattes av X10. Jag kan ha fel men jag har ett svagt minne av att det gick att öppna dörrarna på B6-vagnarna innan tåget stannat. Vissa idi... förlåt stressade människor hoppade av i farten (ibland till och med mot körriktningen ). Ett under att ingen svår olycka inträffade.tågtyckarn skrev:Trafiken söderut mot Lunn (Det är ungefär en Helsingborgares horisont) sköttes med Dulok och ,vad jag minns B6 vagnar, dessa trafikerade spåren framför stationen.
Mannen med flaggan försvann i princip helt när DanLink startade. Just den förbindelsen uppskattades inte av Köpenhamnarna som inte gillade att få farligt gods transporter genom "byen". Det var i alla fall en relativt effektiv transportlösning som ökade mängden vagnar som kunde föras över sundet (färjorna kunde ta 55 vagnar åt gången). Lägger in DSBs reklamfilm för DanLink när den öppnades 1986.tågtyckarn skrev:Om jag minns rätt så var Helsingborg C inte normalt högtrafikerad under åttiotalet, Helsingborg C var huvudsakligen en matningsbangård till Centralhamnen och i och med containrarna så gick trafiken över till Sydhamnen som servades av Ramlösabangården.
Växlingen mellan godsbangården och färjeläget sköttes med radiostyrda T44. Detta var inte helt populärt bland lokförarna. Vi fick höra ett och annat efter en olycka då två radiolok kolliderat på förbindelsespåret mellan godsbangården och färjeläget. Teknikutvecklingen gick dock inte att hindra den gången heller utan trafiken fortsatte enligt plan även efter olyckan.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Integrationen av Helsingborg F i min planerade anläggning är minst sagt en utmaning. Det skall väl i och för sig inte vara helt omöjligt att bygga upp spåranläggningen närmast stationen inkusive färjeläget om bara platsen räcker till. Nej, det största problemet är själva stationsbyggnaden (fotot från Wikipedia).
En byggnad som uppfördes 1898 som ett provisorium eftersom man inte visste var den slutliga stationen skulle vara placerad. Byggnaden har träfasad eftersom det ju "bara" var en tillfällig lösning. Arkitekturen är nationalromantisk i fornnordisk stil och påminner mer om norrländska stationer än om de stationer som man normalt hittar i Skåne. Att bygga ihop de många husdelarna med sina tak i olika lutningar och utföranden känns ganska oöverstigligt. Jag skulle varit lika skicklig modellbyggare som Sture då hade det sett helt annorlunda ut. Avsaknaden av husritning gör dessutom inte saken enklare.
Ack ja, vi får se hur det kan lösas. Fortsättning följer.
En byggnad som uppfördes 1898 som ett provisorium eftersom man inte visste var den slutliga stationen skulle vara placerad. Byggnaden har träfasad eftersom det ju "bara" var en tillfällig lösning. Arkitekturen är nationalromantisk i fornnordisk stil och påminner mer om norrländska stationer än om de stationer som man normalt hittar i Skåne. Att bygga ihop de många husdelarna med sina tak i olika lutningar och utföranden känns ganska oöverstigligt. Jag skulle varit lika skicklig modellbyggare som Sture då hade det sett helt annorlunda ut. Avsaknaden av husritning gör dessutom inte saken enklare.
Ack ja, vi får se hur det kan lösas. Fortsättning följer.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Men - fick du inte en husritning i digital form? Jag har som sagt ritning på både stationen och tullhuset bredvid, men måste scanna in den om jag ska kunna bistå dig.
Med viss noggrannhet när dumäter upp taken tror jag att du kan få till detta!
Med viss noggrannhet när dumäter upp taken tror jag att du kan få till detta!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Nej, det jag fick i digital form var själva spårplanen (man skall bara se till att hålla sig i den södra änden annars blir det snabbt för stort). Byggnadsritning har jag bara för Helsingborg C. Tack till tågtyckarn och Bjarne för hjälp med detta.
Jag är naturligtvis intresserad av en inscannad ritning av Hbf om du har möjlighet till det.
I takt med all hjälp som forumbröderna bistår med känner jag naturligtvis hur pressen att verkligen bygga det här ökar. Ökningen motsvarar väl i runda tal kvadraten av antalet liter öl som fördes in via HH-leden under den tid som färjestationen var i bruk.
Kan nu till viss del förstå Stures kval när idéerna om Morshyttans olika projekt var som mest frekventa. Prestationsångest är bara förnamnet.
Jag är naturligtvis intresserad av en inscannad ritning av Hbf om du har möjlighet till det.
I takt med all hjälp som forumbröderna bistår med känner jag naturligtvis hur pressen att verkligen bygga det här ökar. Ökningen motsvarar väl i runda tal kvadraten av antalet liter öl som fördes in via HH-leden under den tid som färjestationen var i bruk.
Kan nu till viss del förstå Stures kval när idéerna om Morshyttans olika projekt var som mest frekventa. Prestationsångest är bara förnamnet.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Vilken underbar kåk!!! Det här ska bli kul att följa!!Jan skrev: Nej, det största problemet är själva stationsbyggnaden
Tänka sig - någon som förstårJan skrev:Kan nu till viss del förstå Stures kval när idéerna om Morshyttans olika projekt var som mest frekventa
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jag gör mitt bästa Sture.Sture Bylén skrev:Tänka sig - någon som förstårJan skrev:Kan nu till viss del förstå Stures kval när idéerna om Morshyttans olika projekt var som mest frekventa
Hmmmm, med tanke på krav och prestationsångest kan jag härmed konstatera att förståelsen verkar vara ganska enkelriktad.Sture Bylén skrev:Vilken underbar kåk!!! Det här ska bli kul att följa!!Jan skrev: Nej, det största problemet är själva stationsbyggnaden
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Ooooh låter som ett helt underbart upplägg som jag skall följa med stor glädje!
Vilken tidsperiod avser du att avbilda? Själv har jag en hel del minnen från fr a 60- och 70-talen av i synnerhet Ångfärjan och färjorna till Danmark (jag hoppas förstås på att du avser avbilda denna epok - och givetvis ha en av "DSB-ubåtarna" med i scenariot).
Har någon enstaka bild från Ångfärjan i de gamla familjealbumen, kan kanske ge lite info om någon detalj på byggnaden även om motivet huvudsakligen är något av mormors syskon med flera på väg ut i stora vida världen.
Sedan är jag med i en grupp "Du vet att du är från Helsingborg ..." på Fejjan, där dyker det upp lite gamla bilder ibland som kan vara av intresse - och man kan förstås lägga ut en förfrågan efter fler.
Vilken tidsperiod avser du att avbilda? Själv har jag en hel del minnen från fr a 60- och 70-talen av i synnerhet Ångfärjan och färjorna till Danmark (jag hoppas förstås på att du avser avbilda denna epok - och givetvis ha en av "DSB-ubåtarna" med i scenariot).
Har någon enstaka bild från Ångfärjan i de gamla familjealbumen, kan kanske ge lite info om någon detalj på byggnaden även om motivet huvudsakligen är något av mormors syskon med flera på väg ut i stora vida världen.
Sedan är jag med i en grupp "Du vet att du är från Helsingborg ..." på Fejjan, där dyker det upp lite gamla bilder ibland som kan vara av intresse - och man kan förstås lägga ut en förfrågan efter fler.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Trevligt att det finns intresse för mitt kommande bygge även om nu Stures önskan om resultat har support av dig.
Jag har inte bestämt mig riktigt ännu angående tidsepok men jag har ju tidigare byggt färjan Dan som väl kunde platsa vid Hbf. Sedan gäller det bara att motivera vad alla tyska och amerikanska lok har i Skåne att göra.
Precis som Johan har jag bestämt mig för att bojkotta Facebook. Kanske lite drastiskt men .....
Skulle dock tacksamt ta del av dina familjefoton med Hbf som bakgrund.
Jag har inte bestämt mig riktigt ännu angående tidsepok men jag har ju tidigare byggt färjan Dan som väl kunde platsa vid Hbf. Sedan gäller det bara att motivera vad alla tyska och amerikanska lok har i Skåne att göra.
Precis som Johan har jag bestämt mig för att bojkotta Facebook. Kanske lite drastiskt men .....
Skulle dock tacksamt ta del av dina familjefoton med Hbf som bakgrund.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
... och jag ska försöka gräva mig igenom min mammas ägodelar för att hitta ritningarna på HbgF!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Kan konstatera att den här tråden i rask takt närmar sig att bli en pendang till Morshyttan-Rossberga 1959-tråden. Det är bara att tacka och ta emot för oss läsare här på Mötesspåret!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Ja låt oss hoppas att den inte utmynnar i ett nytt Parillien!1956 skrev:Kan konstatera att den här tråden i rask takt närmar sig att bli en pendang till Morshyttan-Rossberga 1959-tråden. Det är bara att tacka och ta emot för oss läsare här på Mötesspåret!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
@Johan: Tackar för all hjälp som erbjuds men ta det i en takt som känns bra för dig. Vi vet alla vilket trist år du har bakom dig.
@1956: Tack Rikard. Hoppas jag klarar av att hålla tråden intressant med tanke på att jag först måste renovera mitt mj-hus innan jag kan starta med modellbygget.
@Mölle-Mats: Risken kan vara överhängande men jag antar att det finns tillräckligt många forumbröder som kommer att se till att man inte försöker dra sig ur.
Planering kan man dock hålla på med utan att det krävs synligt resultat på byggbordet. Sture sporrade mig (medvetet eller omedvetet?) att ta tag i spårplanen för Hbf som här syns sammankopplad till Hbc som det faktiskt skulle kunna se ut i det blivande tågrummet. Det ser inte ut som i verkligheten men i trånga utrymmen måste man ta till lite kurvor för att få ihop det. Den grå rektangeln skall föreställa Hbf. Jag skrev ut en skärmdump från Google maps och gjorde en snabb uppmätning av den gamla stationen. Den är cirka 72 x 36 meter vilket blir 45 x 22 cm i skala N. Rektangeln har blivit i minsta laget men jag får göra om och göra rätt efter känt Morshytte-koncept.
@1956: Tack Rikard. Hoppas jag klarar av att hålla tråden intressant med tanke på att jag först måste renovera mitt mj-hus innan jag kan starta med modellbygget.
@Mölle-Mats: Risken kan vara överhängande men jag antar att det finns tillräckligt många forumbröder som kommer att se till att man inte försöker dra sig ur.
Planering kan man dock hålla på med utan att det krävs synligt resultat på byggbordet. Sture sporrade mig (medvetet eller omedvetet?) att ta tag i spårplanen för Hbf som här syns sammankopplad till Hbc som det faktiskt skulle kunna se ut i det blivande tågrummet. Det ser inte ut som i verkligheten men i trånga utrymmen måste man ta till lite kurvor för att få ihop det. Den grå rektangeln skall föreställa Hbf. Jag skrev ut en skärmdump från Google maps och gjorde en snabb uppmätning av den gamla stationen. Den är cirka 72 x 36 meter vilket blir 45 x 22 cm i skala N. Rektangeln har blivit i minsta laget men jag får göra om och göra rätt efter känt Morshytte-koncept.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Ja, du har ritat HbgF utan att ta med tullhuset. Det går väl iofs att exkludera. Men nog vore det roligt att ha tillräckligt mycket hamn med för att kunna förlägga en DSB-färja där. Jag tror jag har ritningar på sådan också ...
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
@Johan: Tullhuset skall naturligtvis vara med. Jag tyckte att jag räknade med det men jag kan ha missat något. Bäst att göra en ny mätning (och skiss). Tack för erbjudandet om färjeritningarna men jag tänker nog använda min gamla färja. Det finns tillräckligt med andra byggobjekt att ta tag i.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Oj. då! Då får väl jag konstatera att jag tydligen blivit miljöskadad....Jan skrev:med tanke på krav och prestationsångest kan jag härmed konstatera att förståelsen verkar vara ganska enkelriktad.
För övrigt tycker jag du verkar ha bra fart i verksamheten nu och farhågorna för ett nytt Parillien ska säkert komma på skam.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Nej inte alls. Som vanligt missförstod jag dig med avsikt.Sture Bylén skrev:Oj. då! Då får väl jag konstatera att jag tydligen blivit miljöskadad....
Tack Sture. Planering framför datorn är en sak, bygga en helt annan. Jag får se hur det utvecklas. Just nu varvas spårplanering med att leta lämpligt fönster till min lilla mj-bod. Byggmaterial är dyyyyrt.Sture Bylén skrev:För övrigt tycker jag du verkar ha bra fart i verksamheten nu och farhågorna för ett nytt Parillien ska säkert komma på skam.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Under lunchen satt jag och roade mig med att försöka separera de olika byggnadsdelarna på Hbf. De är ganska många (och jag har kanske inte hittat alla ännu).
Jag har räknat till 10 stycken inklusive plattformstak, entrétak med mera.
Jag har räknat till 10 stycken inklusive plattformstak, entrétak med mera.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jag har nu kontrollmätt Helsingborg F och fick då se att jag mätt helt fel.
På den här uppdaterade ritningen ser det bättre ut. Tullhuset finns också inritat. Det som nu inte stämmer längre är placeringen av färjeläget med tillhörande stickspår. Detta skall flyttas närmre stationshuset. Enligt ritningen slutar det stickspår som ligger till vänster om färjeklaffen egentligen vid det nedre högra hörnet på tullhuset. Det blir till att lägga in en annan växel med mindre radie. Fördelen är då att anläggningsytan blir lite mindre (eller jag får plats med mer hamnmiljö).
På den här uppdaterade ritningen ser det bättre ut. Tullhuset finns också inritat. Det som nu inte stämmer längre är placeringen av färjeläget med tillhörande stickspår. Detta skall flyttas närmre stationshuset. Enligt ritningen slutar det stickspår som ligger till vänster om färjeklaffen egentligen vid det nedre högra hörnet på tullhuset. Det blir till att lägga in en annan växel med mindre radie. Fördelen är då att anläggningsytan blir lite mindre (eller jag får plats med mer hamnmiljö).
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Det var fyra spår på Hb F, två på vardera sidan om de långa plattformarna.
/Peter
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Vi ska återkomma till spåren på HBG F
Men först ska vi hänvisa till en tråd med bilder på centralen.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=120263
Hittade även den här tråden.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=33842
Nu kunde jag tyvärr inte spåra flygbilden av Helsingborg f (Rättigheter)men så här låg det till.
(Hittade äntligen bilden på Järnvägshistoriskt forum så jaf fylller på)
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=45115
Först kom 1 långt spår, sedan första perrongen. efter det kom två spår och seda en perrong till. Dessa två spåren hade ursprungligen varit 1 spår rakt fram med 2 stickspår , dock hade man vid en ombyggnad tagit bort spåret rakt fram så att endast de två stickspåren var kvar, detta gav ett snett utseende på dessa två spåren.
Sedan kom själva stationen och sedan ett spår där tullen undersökte personvagnar. Efter detta kom två spår till varje färjeläge, vart och ett av dessa hade ett förbigångsspår.
Förutom dessa fanns ett litet stickspår kopplat till färjeläge 1 som jag inte vet vad det var till.
Jag är helt säker på att spåren in i stationen hade rabatter vid stoppbockarna, minst två av blommorna var gula.
Men först ska vi hänvisa till en tråd med bilder på centralen.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=120263
Hittade även den här tråden.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=33842
Nu kunde jag tyvärr inte spåra flygbilden av Helsingborg f (Rättigheter)men så här låg det till.
(Hittade äntligen bilden på Järnvägshistoriskt forum så jaf fylller på)
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=45115
Först kom 1 långt spår, sedan första perrongen. efter det kom två spår och seda en perrong till. Dessa två spåren hade ursprungligen varit 1 spår rakt fram med 2 stickspår , dock hade man vid en ombyggnad tagit bort spåret rakt fram så att endast de två stickspåren var kvar, detta gav ett snett utseende på dessa två spåren.
Sedan kom själva stationen och sedan ett spår där tullen undersökte personvagnar. Efter detta kom två spår till varje färjeläge, vart och ett av dessa hade ett förbigångsspår.
Förutom dessa fanns ett litet stickspår kopplat till färjeläge 1 som jag inte vet vad det var till.
Jag är helt säker på att spåren in i stationen hade rabatter vid stoppbockarna, minst två av blommorna var gula.
Senast redigerad av tågtyckarn den 09 aug 2013, 10:23, redigerad totalt 3 gång.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Upptäckte att jag hade bilder från spårsidan av HbgF från en tripp 2009.
Först en bild mot spår 1&2:
Sedan en mot spår 3&4:
Lite närmare så upptäckte jag de gamla spårnumren sittande på perrongtakskonsolerna.
Spår 1 ...
Spår 3 ...
och Spår 4.
Utöver detta har jag nog en bild på spårsluten på spår 2&3 mot stationen. Ska jag plocka med den också?
Mvh
/Peter
Först en bild mot spår 1&2:
Sedan en mot spår 3&4:
Lite närmare så upptäckte jag de gamla spårnumren sittande på perrongtakskonsolerna.
Spår 1 ...
Spår 3 ...
och Spår 4.
Utöver detta har jag nog en bild på spårsluten på spår 2&3 mot stationen. Ska jag plocka med den också?
Mvh
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887