Toppbilden, visa:    


God föresats

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Det angavs att den byggdes för att frakta porslin in till stan. Mer vet jag inte. Men förstås att maskinljudet idag var något helt annat än vad jag kan ana om Saxarens i ungdomen.
G VII vid Artipelag på Ingarö.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

By the way, det var längesedan vi hörde av vår fantastiska fotograferande forumkompis Rune Holm. Är allt väl med honom?

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Tack för omtanken Johan, jag är lika mycket ute i skärgården som vanligt. Av någon anledning så är inte Flickr sams med mig längre så jag lägger mina bilder på Facebook i stället. Om jag kan logga in på Flickr igen så kanske det dyker upp något här.
Med vänliga hälsningar : Rune

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Du vet att du kan lägga dina bilder som "attachment" direkt från din egen hårddisk; då sparas de på forumet istället för flickr eller liknande? Jag har helt övergått till detta sedan de stora "bildlagringsdrakarna" börjat bete sig mindre anständigt.

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Tack, Johan. Jag ska prova detta vid tillfälle. Jag tillbringar mycket tid på Lidingö sedan c:a 3 år och där har jag ingen dator. ;)
MVH Rune.

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Saknar dina stads- och skärgårdsbilder, Rune !

Vad gör man en regnig augustidag? Tittar till Slussen mellan skurarna förstås. :regn:
Från Södermalmstorg börjar man se slutfasen av denna sommars jobb med alla spårbärande broar som renoverats och bytts ut, medan "getingmidjan" och tunnelbanan varit avstängda.
Mellan broarna.jpg
Från Monteliusvägen kan man se att det jobbas även på "vilodagen" - med elrevision ?
Elrevision pågår.jpg
Man får - som cgn1954 ovan - beundra den "övergripande" projektledningen. Vägtrafiken "flyter på".
Och i övrigt ser det ut ungefär som vanligt
City över Riddarfjärden.jpg
/ Svenne

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av cgn1954 »

Är inte sista bilden fin? :-)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Mycket fin —bortsett från alla fula nya byggnader som försöker trasa sönder Stockholm vackra ”skyline”. Jag trodde det var därför man hade stadsplanerare, för att hålla alla narcissistiska arkitekter och byggherrar med behov av att bygga monument över sig själva, i någon slags herrans tukt och förmaning. Men nu är det visst babels torn som gäller.
F ö är de två båtarna vid KlaraMälarstrand för långt bort för att jag ska kunna identifiera dem ...
Btw Gullvor har inte lämnat Sverige utan bogserats upp till Sundsvallstrakten! Enligt folk på forumet Fallrepet.

imar74
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 aug 2019, 10:57

Re: God föresats

Inlägg av imar74 »

Den 31 juli i år presenterades på Fallrepet en bild på fartyget Gullvor liggande i Hammarbyhamnen. Jag skulle gärna vilja använda bilden på min hemsida om skutor i samband med att jag skriver en historik för skonaren Trellevik (senare Gullvor). Det ligger inget kommersiellt syfte bakom utan hemsidan är öppen för alla. Den kan nås genom adressen: ingemarblogspot.blogspot.com

Fotograf anges på Fallrepet vara Rune Holm. Jag hittar ingen mailadress så jag hoppas få kontakt på det här sättet istället. Om Rune hellre vill svara genom mail så är min adress: gollberg(snabela)otenet.gr
Med vänlig hälsning
Ingemar Gollungberg

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Hej Ingemar ! Du får gärna använda bilden av Gullvor, det är bara trevligt om du gillar den.
Med vänlig hälsning
Rune Holm

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Egentigen är jag den skyldige ... :oops:

Men tack Rune för din storsinthet. Och Ingemar; om du botaniserar bakåt i just denna tråd så kommer du att hitta många bilder på Gullvor, ex-Trellevik, ex-s/s Östergötland (nåja ...). Broder Svenne Lagerström här har plåtat henne många gånger, synbarligen i hög grad hetsad av mig ...

Edit: Felstavning.
Senast redigerad av Johan Molin den 16 aug 2019, 18:24, redigerad totalt 1 gånger.

imar74
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 aug 2019, 10:57

Re: God föresats

Inlägg av imar74 »

Tack Rune.

imar74
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 aug 2019, 10:57

Re: God föresats

Inlägg av imar74 »

För den som vill se min historik för Gullvor ex Trellevik så går det bra nu sedan hemsidan blivit uppdaterad idag. Runes fina bild från 2014 kom väl till pass. Trevlig helg.

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Vad kan man göra en vacker augustidag?
Gå till Slussen och fira sin nyligen passerade 85-årsdag förståss; med en vacker flicka och lunch på Gondolen :-CO
Och som hastigast kolla nybyggnationen nedanför
Slussenstök.jpg
Igenom stöket kan man trots allt - med lite fantasi - se någon sorts struktur, eller ?

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av perjan »

Vid frågan om "struktur" kanske detta är något att minnas så sent som 2014.
Foto. Johan fredriksson
Bild
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Javisst :-T
Och går man ända tillbaka till 1935, "födelseåret", hittar man den här drömstrukturen för en "spårvägare". [JC_doubleup.gif]
Slussen 1935.jpg
Men den höll väl bara i trettitalet år. [JC_doubledown.gif]
(Bilden från Stockholms tekniska historia/Arne Dufva: Trafik, broar, tunnelbanor, gator )

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Vad kan man göra en vacker septemberdag - om man har trevligt sällskap och gillar utsikter?
Äta lunch i "skatteskrapan" förstås, numera utan skatt :-BS Och kolla utsikten; Värtan till Katarina
Värtan-Katarina.jpg
Djurgården till Hammarby
Djurgården-Hammarby.jpg
Och Hammarby till Globen
Hammarby-Globen.jpg
Globen skymmer nästan helt Tele2 arena - hemmaplan för både Djurgår'n och Bajen, som möter AIK där på söndag. Mellan Folksamskrapan och Globen skymtar det senaste skrapbygget - en pendang söder om kanalen. Det närmar sig fullbordan och måhända blir det en "toppkrog" där också. Återkommer om möjligt i det ärendet :-CO

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: God föresats

Inlägg av ford1929 »

ser mycket vackert ut i Stockholm.....vädret alltså ;)


på tal om Stockholm...snart är det hjulmarknad i Solna..
flyg är bokat...och boende [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

ford1929 skrev:...
på tal om Stockholm...snart är det hjulmarknad i Solna..
flyg är bokat...och boende [JC_doubleup.gif]
Inte direkt Bajen-land förståss :=nee
Men ändamålet och möjligheten att träffa forumbröder får väl helga utflykten :-CO

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: God föresats

Inlägg av BAn »

Svenne skrev:Vad kan man göra en vacker septemberdag […]
Nu fick du ju en ny bro att provgå i veckan Svenne!

Den känns lagom när man tycker Djurgårdsbron är för nära och Djurgårdsbrunnsbron väl långt bort. Dessutom så kan man smidigt kombinera Uno Miltons järnväg med en lunch eller fika på Rosendal - och sedan ta vagnen från Bellmansro. Har man tur kan man åka med en göteborgsk högertrafikombyggd M23, så skändligt omlittererad och ommålad i stockholmsfärger... :(

En välplacerad bro tycks det som. Emotser provgångsrapport! :-J

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

BAn skrev:
Svenne skrev:Vad kan man göra en vacker septemberdag […]
Nu fick du ju en ny bro att provgå i veckan Svenne!

Den känns lagom när man tycker Djurgårdsbron är för nära och Djurgårdsbrunnsbron väl långt bort. Dessutom så kan man smidigt kombinera Uno Miltons järnväg med en lunch eller fika på Rosendal - och sedan ta vagnen från Bellmansro. Har man tur kan man åka med en göteborgsk högertrafikombyggd M23, så skändligt omlittererad och ommålad i stockholmsfärger... :(

En välplacerad bro tycks det som. Emotser provgångsrapport! :-J

/Bengt
Tack för tipset, Bengt [JC_doubleup.gif]
Fint att en "sävedaling" ser positiva värden även i den här stan trots spårvagnsvandaliseringen :D :oops:

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: God föresats

Inlägg av S Johansson »

IMG_1614.jpg
D-lok på Gustaf Adolfs torg, ja visst! Och då menar jag i Göteborg.
Här har jag passerat hundratals gånger, men inte lagt märke till loket. Dax att titta lite mer på både flaggstänger och lyktstolpar!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

IMG_1994.jpg
Många tusen steg idag. I vått och torrt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Du verkar lite sned i dag, Rikard, men visst går man mycket i Rom. Och Castel Sant'Angelo är lätt att identifiera trots den besvärliga kameravinkeln. Liksom f ö Peterskyrkan i bakgrunden.

Då har ni förstås också vandrat på Mussolinis paradgata fram till katolicismens heligaste; Via delle Conciliazione. På ingen annan gata i världens säljs så mycket religiös kitsch som där. Och som sagt; man sprängde bort en hel bostads-stadsdel för att bygga gatan en gång i världen.

Kul att ni äntligen valt ett civiliserat land att resa till! :-CO

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:Du verkar lite sned i dag, Rikard, men visst går man mycket i Rom. Och Castel Sant'Angelo är lätt att identifiera trots den besvärliga kameravinkeln. Liksom f ö Peterskyrkan i bakgrunden.

Då har ni förstås också vandrat på Mussolinis paradgata fram till katolicismens heligaste; Via delle Conciliazione. På ingen annan gata i världens säljs så mycket religiös kitsch som där. Och som sagt; man sprängde bort en hel bostads-stadsdel för att bygga gatan en gång i världen.

Kul att ni äntligen valt ett civiliserat land att resa till! :-CO
Det mesta stämmer bra förutom att det är sjätte gången vi är här. [JC_doubleup.gif]

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Har inte efterkommit "BAn"s förslag till promenadmål ännu utan "hamnade" istället på Saltsjö Pir i Fisksätra. Där fanns - förutom bra restauration - även Leksaks- och samlarmuseet som flyttat hit från Söderdepån. En "aptitretande" bild ?
Ångskåp.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Saltsjön (vad jag kan förstå under artistnamnet Björkfjärden just här!), Storskär, Mariefred och på nedre hyllan Blidösund och Norrskär! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Johan Molin skrev:Saltsjön (vad jag kan förstå under artistnamnet Björkfjärden just här!), Storskär, Mariefred och på nedre hyllan Blidösund och Norrskär! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Laudatur - högsta betyg :-J

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

I dessa dagar av ymnig promenadpropaganda från Anders Hansen, så gäller det att "sträcka ut". Till Erstakvarteret i Katarina, som rivits till hälften; inget att föreviga - det får räcka med Slussen. Men utsikten från Utsikten finns kvar. Med viss marin aktivitet
Mot Kastellholmen.jpg

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Det har inte varit promenadväder här i stan på länge, men nu börjar det ljusna :-BS
Och det första som plötsligt dök upp var detta
Mälartåg s.jpg
Tydligen Mälartågs ER1, som jag inte sett IRL tidigare.
Beklagar den usla bildkvalitén, men jag hann knappt få upp kameran i det svåra motljuset kl 15 :oops:
Här finns en beskrivning https://malartag.se/om-malartag/

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Intressant Svenne!

Jag måste dessutom ha missat din oktoberpromenad till Ersta, och bilden du visade:

Bild

Till höger ser vi ju en av de "moderna" djurgårdsfärjorna i den, i mitt tycke" groteska SL-inspirerade blå målningen av överbyggnaden. Tur att Vaxholmsbolaget inte administrerar någon av de äldre, klassiska, färjorna längre!

A 503 är Marinens skolfartyg ARCTURUS, ett av fem likadana byggda omkring 2008. Ett par av dessa båtar har t o m besökt Vättern och Jönköping för några år sedan!

Och så briggen Stockholm förstås, vid Kastellholmen. Och borta i bakgrunden skymtar isbrytaren Sankt Erik (inte att förväxla med "S:t Erik" som i likhet med ss Bohuslän var en klassisk västkustsk passagerarångare hos dåvarande marstrandsbolaget, och nu av Strömma blivit återbördad till sina forna hemfarvatten)-

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av perjan »

Härlig Stockholmsbild som väcker gamla minnen till liv.

Jag studerade Marinelektronik på Teleskolan på Marinverkstäderna 1959 -63. Radar, radio, telefoni och hydrofoni. (röd ring)
Började senare att jobba på televerkstan men installation och underhåll av radar på Marinens fartyg.

Ett stort projekt under den tiden var uppgradering och mordernisering av Jagaren Halland.
Jag minns en incident under detta arbete då Halland låg i den docka där numera Wasa huserar.
Då i princip allt var klart inkl. byte av hydrofonicentralen med sändare/mottagare i botten på fartyget
skulle allt visas upp för högsta Marinledningen (bara Kungen saknades).

Några dagar innan detta låg Halland fortfarande i torrdockan. Dockan började fyllas med vatten då man upptäcker att
vatten strömmar in i en av hydrofoncentralens bottenluckor. Vattnet pumpades ut ur dockan men hela hydrofoncentralen
längst ned med all ny elektronik hade dränkts. Paniken spred sig men man tog ett snabbt drastiskt och pragmatiskt beslut.

Systerfartyget Småland hade redan fått ny hydrofonicentral varpå man på natten skar upp en stor öppning i sidan på Jagarna
och lyfte ut allt från Småland och installerade detta i Halland som svetsades igen. Detta tog några dagar med 24-timmars pass.

Halland kunde då med fungerande hydrofoni visas upp. Ingen "långbänk" här inte"

Bild
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Underbar historia, Per-Åke!
Var det inte i de kvarteren Hjulmarknaden höll till mellan Blå hallen och Frihamnshallen?

Håller med dig, Johan! Om färgsättningen på Djurgårdsfärjan i bilden. Kanske tog man intryck från Marstrand?
https://www.marstrandsfarjan.se/sv/2501 ... saktivitet

Försökte få en bättre bild av ER1 idag (ett dygn senare men fem sekunder tidigare)
ER1.jpg
Möjligen blev den blå kulören mer "äkta"; och i alla fall lite fräschare än pendeltågets mer väderbitna. Nåväl, på spåret tycker jag det blå är ganska "klädsamt", uppvuxen med "tolvan" i Ålsten. :-CO

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av perjan »

Jo det stämmer att Hjulmarknaden något år höll till i en hallbyggnad längst till höger utan förbild närmast Lijevalchs och spårvägshallarna.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: God föresats

Inlägg av Stefan S »

Min goda föresats för 2020 var att börja på gym och det har jag gjort. Går med min son på Nordic Wellnes i Hängmattan här i Majorna. Nu i början kör jag mest konditionsövningar på en crosstrainer för att lite längre fram börja köra redskap. Att jag fått en ny söt och mycket trevlig kvinnlig arbetskamrat gjorde ju sitt till att jag äntligen fick tummen ur :P ...... Vikten har ju också gått ner så jag nu är på gränsen till tvåsiffrigt [JC_doubleup.gif]

Stefan

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Vackert Stefan [JC_doubleup.gif] I "motluten" är det fint att ha en ängel i tankarna.
Min ifån säger att jag inte ens presterat 2 km i dagligt genomsnitt under det senaste årets promenader; uselt, tydlig förbättringspotential :oops:
Ger möjligen Västlänkens tillblivelse dig några inspirerande fototillfällen?

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: God föresats

Inlägg av Stefan S »

Västlänken byggs alldeles utanför mitt jobb i gamla Transatlantic huset. Bilden tagen från vårt lunchrum. Lägg märket till den gamla kajkanten. Tror den är borta nu. I samma schakt fast åt andra hållet hittade man några gamla båtar. Eftersom det är plank runt om arbetsplasten är det bara vi som jobbar en bi upp som har sett dessa gamla kajkanter.

Bild

Stefan

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Turlig fotomöjlighet, Stefan! Och fint bevarad kajkant mitt i fokus [JC_doubleup.gif]

Här "snickras" det vidare på nya Slussen
Snickarslussen.jpg
man kanske klimatkompenserar för "guldbron" som skall hamna "vertikalt" här mitt i bild
Guldbroförberedelser.jpg
Själva bron ligger just nu i Suezkanalen på väg från Kina
https://www.vesselfinder.com/vessels/ZH ... -414272000
och lär ska anlända 16/2. 05:00 :-ras Blir jobbigt att kolla ankomsten, men den stannar väl kvar ett tag :-BS

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: God föresats

Inlägg av BAn »

Svenne skrev:Håller med dig, Johan! Om färgsättningen på Djurgårdsfärjan i bilden. Kanske tog man intryck från Marstrand?
Färjan mellan Koön och Marstrandsön gick förr alltid under benämningen "spårvagnen". Den målades som en traditionell göteborgsspårvagn - fast det crèmevita upptill saknas.

https://www.marstrandsss.se/sv/250152/S ... ndsfarjan/
https://www.marstrandsfarjan.se/sv/historien/

Därmed var Marstrand "nästan" en spårvägsstad. Nu är Marstrand inte stad längre utan bara en del av Kungälvs kommun - och färjan över sundet en "ful" men rationell linfärja i mer västtrafikblått och vitt.

https://www.marstrand.se/sv/114335/Mars ... la-dygnet/

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Ja, frågan är vilket som är värst – Västtrafiks blå färg eller Vägverkets sällsynt otrevliga schattering av gul färg. T o m Visingsöfärjan har numera denna eländiga färgsättning. Tidigare var de alltid vita ...

Bild

OBS Hemmahamn. Färjan är ännu större än Motala Express, så den är definitivt en ny Vätterns fånge.

Det enda goda denna jättefärja fört med sig (åtminstone om man är stockholmare) är att Stockholm fått tillbaka m/s NORDAN, som under ett antal år gick under artistnamnet MMe TINGLEY och var renodlad passagerarbåt Gränna - Visingsö.

Madame Tingley var instrumentell i att få en antroposofkongress till Visingsö för dryga hundratalet år sedan, med självaste Rudolf Steiner som huvudattraktion.

Bild

NORDAN sommaren 20I7, efter återkomst till Stockholms skärgård.

"Vindbåtarna" NORDAN, SUNNAN och ÖSTAN, från slutet av 60-talet, var ju symboliskt oerhört viktiga för att markera att man ville satsa på återuppbyggnaden av skärgårdstrafiken. I dag verkar de små jämfört med nutidens jättebåtar.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: God föresats

Inlägg av Stefan S »

Nu känna det nästan som man blivit lite beroende av att gå och träna, går varje vecka tis, tors, och söndag. Nu är jag uppe i 1 tim och 20 min på crosstrainern, lägger alltid ut det på in FB sida så min kollegor ser hur det gå för mej :) . Tack vare Daniela som jag äntligen gjorde slag i saken. Försöker också tänka på vad jag äter så efter ca 40 år med smörgåsar till lunch blir det nu nästan varje dag lunch ute med just Daniela. Finns många ställen i centrala Göteborg som man kan gå till. Blir ju lite dyrt men jag köper ju inga leksaker (tåg) längre så......... Sen varken röker jag eller dricker alkohol och det mår man ju också bättre av [JC_doubleup.gif]


Stefan

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Stefan S skrev: 07 mar 2020, 13:50 … Nu är jag uppe i 1 tim och 20 min på crosstrainern…
Per dag :?: :-T
… köper ju inga leksaker (tåg) längre så....
... Sen varken röker jag eller dricker alkohol [JC_doubleup.gif]


Stefan
Vilken avhållsamhet :-CO
Sven

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Stefan, du får inte glömma Uncle Galahad (P G Wodehouse). Han brukar ju alltid berätta historien om sin god vän (.... plats för namn ....) som blev helnykterist efter att ha sett vad sprit gjorde med den vanliga binnikemasken (trots Galahad Threepwoods mycket logiska kommentar "But you are not a common tapeworm").
Enligt Galahad var hans gode vän död inom ett år från det han blev helnykterist.

"Run over by a Hansom Cab" ...

Bild

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: God föresats

Inlägg av Stefan S »

Anledningen till att jag inte dricker alkohol är att jag har en nära släkting som har alkoholproblem och har man sett på nära håll vad alkoholen gör med en människa som är fast i dess grepp så ä man inte det minsta intresserad av att dricka. Sen blir man hånad för sitt val att inte dricka av en alkoholromantiker och läkare? som dessutom har den dåliga smaken att citera en nazistisk anstruken och rejält dammig författare.....

Man tar sej för pannan och undrar hur det står till och vilken människosyn den personen har [JC_doubledown.gif]

Ber härmed att få tacka för mej, det här var ingen trevlig upplevelse........



Stefan

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: God föresats

Inlägg av PeO »

Du har min fulla och nyktra förståelse. En granne söp ihjäl sig nyligen. Hans fru flyttade från honom för något år sedan, men skulle gå till honom med en tårta på 65-årsdagen. Hon ringde innan, han svarade inte, men hon åkte i alla fall, gick in och fann honom död.

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Beklagar min nonchalanta formulering och koppling, Stefan :oops:
Men skälet att avstå från tågköp var inte uppenbart för mig.
Hoppas du blir kvar / Sven

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Dagens promenad hade ett givet mål: Slussen och "guldbrofraktarens" ankomst.
Så här såg det ut medan man ännu sträckte förtöjningarna till bojarna
Ankomst 1.jpg
Kanske bättre vy från Katarinavägen i gluggen mellan "kryssarna"
Ankomst 2.jpg
Bron lär ska invigas på rätt plats i augusti.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Bäste Stefan: Jag har inte sett din reaktion på mitt inlägg förrän nu. Jag är genuint ledsen. Min avsikt var givetvis inte att på något sätt raljera med dig; själva storyn är ju egentligen ett raljerande med "Uncle Galahad" och hans vanor. Jag har den största respekt för ditt beslut och kan bara be om ursäkt.
Vinflaskan (som i sig själv varit en sorts raljerande) kommer hädanefter inte att synas på några bilder från mig, möjligen från en och annan middag i Italien, när man nu kan komma dit härnäst.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: God föresats

Inlägg av ford1929 »

Svenne skrev: Dagens promenad hade ett givet mål: Slussen och "guldbrofraktarens" ankomst.
Tack för uppdateringen från den stora staden :-T
ser ut som om den redan är på bef pråmar...båten som fraktat bron
är väl en sån där som "sänker"sej själv så att bron blir flytande på
prmarna..
Roger(Forden)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 11 mar 2020, 19:30 Bäste Stefan: Jag har inte sett din reaktion på mitt inlägg förrän nu. Jag är genuint ledsen. Min avsikt var givetvis inte att på något sätt raljera med dig; själva storyn är ju egentligen ett raljerande med "Uncle Galahad" och hans vanor. Jag har den största respekt för ditt beslut och kan bara be om ursäkt.
Vinflaskan (som i sig själv varit en sorts raljerande) kommer hädanefter inte att synas på några bilder från mig, möjligen från en och annan middag i Italien, när man nu kan komma dit härnäst.
Jag tror inte att Johan har haft någon som helst avsikt att såra dig med min i mitt tycke oförargliga kommentar. Jag tycker inte heller att vår gentleman och högt hållna medlem Svenne här på Mötesspåret rimligen ska be om ursäkt. Nu har han gjort det ändå.

Det är upp till var och en att ha åsikter om förhållandet till alkohol, och jag tror att vi gör rätt i att hålla det där.

Om du känner för att lämna Mötesspåret på grund av det som Johan skrev så är det ditt val. Men det vore trevlig om du är vidsynt nog att åtminstone inte lämna oss på grund av det han framför.

När det gäller PG Wodehouse så är du nog lite fel ute. Läs gärna på lite mer. Han blev faktiskt adlad några år innan han gick bort. Om intresse finnes så läs vidare om det.

För övrigt så måste jag tillstå att Fritiof Piraten Nilsson tillhör mina favoritförfattare, även om det han skrev om mycket ofta handlade om just alkohol. Jag tror att det finns ett stigma knutet till det men jag har också insikten om att det är ett problem.

Märkligt nog, eller kanske just därför, är många av världen främsta författare, konstnärer och andra framstående kulturgiganter anfäktade av alkoholen. Jag ska inte trötta ut er med alla exempel på det.

Jag tror därför att vår västerländska kultur hade varit mycket fattigare utan alkohol.

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"