Toppbilden, visa:    


God föresats

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Nu har jag aktiverat mitt månadskort på Waxholmsbolaget. I det rådande vädret är det skönast på sjön.

Bild
Gårdagens första anhalt, Vaxholm och en strut från "Glass på hörnet"

Bild
Till Stegesund med ms Silverö för en promenad till Vikingsborg. En rejäl Rhododendron.

Bild
Många fina hus på denna ö. Den låg väl på lagom avstånd från Sthlm på den tiden när man byggde grosshandlarvillor.

Bild
Segelfartyget Gratia, plåtat från Vikingsborgs brygga. Resarö i bakgrunden.

Bild
Helikopter på hustak i Elfvik. Östra änden av Lidingö. Har jag kanske visat tidigare.
/Rune.

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: God föresats

Inlägg av modeljernbane »

Johan Molin skrev:Möjligen finns det mer än en variant på temat. Jag kände en äldre dansk dam, Grete, som konfirmerade att min version av talesättet var riktig (och egentligen var den inte min heller ...). Grete finns inte med oss längre, hon var väl omkring 75 år gammal redan i slutet av 1980-talet. Grete var änka efter enligt min far stadsarkitekten, den absolut bästa och mest hedervärde byggmästaren i Helsingborg, Elis.

Så vem vet? Båda talesätten känns så genuint danska och suveräna var och en på sitt sätt så jag är beredd att acceptera båda två.
Jeg mener at ordsproget kommer fra Gustav Hvids bog og film, Livsens ondskab, ud- talt af en af de to slyngveninder, da Tommelumsen og mor Karen kommer til penge og kan köbe möllegården tilbage, og tommelumsen bliver så höj i hatten at han ikke mere vil servere ved ædedolkenes fest. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Jag ifrågasätter givetvis inte alls din version, undrar bara över ursprunget till "min" dito? Och som sagt versionen med høns i laksko är för mig suverän och känns fullkomligt dansk! :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Min föresats ikväll är att inte bli alltför sen i säng. Vilket är svårt när man har perfekt balkongväder med min favorit Fabrizio de Andrè sjungandes från den nya Marshall-högtalaren. Nästan lite sentimentalitets-fuktiga-ögon-varning!
balkong2018.jpg
Mitt vildvuxna olivträd spretar iväg som det självt vill! Bougainvillean börjar plötsligt få någon form av röda blad igen.
Och så en alldeles ny månskära till råga på allt.

Eller med Bo Bergmans ord ...

Jag har nigit för nymånens skära
Tre ting har jag önskat mig tyst
Det första är du
och det andra är du
och det tredje är du, min kära
Men ingen får veta ett knyst
Jag har nigit för nymånens skära
tre gånger till jorden nu

Och om månen kan ge vad vi önska
så niger jag tre gånger till
Och krona jag bär
när marken sig klär
och björkarna gunga av grönska
och lärkorna spela sin drill
Det är långsamt att önska och önska
O, vore min kära här!


Till vänster om mig har precis en tornseglare landat under takutsprånget för att mata sina (?) ungar ...

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Så lyriskt och vackert, Johan [JC_doubleup.gif] Och så fagert, Rune [JC_doubleup.gif]

För att få lite svalka kan man ju också gå ner i "sin" källare, Stockholm Södra, där expresserna avlöser varandra. Här är det dags för X2-avgångar mot Göteborg och Malmö
X2or på Sp3 o 4.jpg
Och inne i tunneln därbakom väntar ytterligare en
Två expresser på Sp3.jpg
MTR får väl också plats
MTR-express.jpg
Gissar att det kan vara ett utmanande planeringsgöra att flytta "halva" Centralen till Södra, medan getingmidjan renoveras.

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Efter 12 sega år får Blidösund åter göra sina turer i ytterskärgården. I lördags till Grönskärs fyr.

Bild
På vägen dit passerade vi Sandhamn. Första gången jag åkt rakt igenom där.

Bild
Framme och förtöjd.

Bild
Fyren kallas Östersjön Drottning.

Bild
Härlig vy över havet. Tyvärr kom vi inte upp i fyren.

Bild
På hemvägen passerade vi detta "sjömärke" vid Östra Lagnö.

Bild
Vid Linanäs bytte vi till ms Västan. På Trälhavet såg vi denna vy.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Bild
En sageskvinna till mig hävdar att Per Anders Fogelström haft en liknande anordning på Mysingen ...

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: God föresats

Inlägg av thorpe »

Min goda föresats i tidigt morse var att gå ut och ta en rask promenad. Efter att ha inhalerat svag skogsbrandrök och 29 graders värme i mina arma lungor anpassade jag mig snabbt in i svalkan igen. (Genom ett väl genomtänkt system av fönsteröppning i olika väderstreck lyckas vi hålla huset någorlunda svalt!)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Det är nog en god uppmaning till alla de närmaste dagarna; att hålla sig så stilla som möjligt, att äta sparsamt, se till att få mycket vätska i sig (viss försiktighet dock med alkohol!) och att få salt i sig.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Nu har jag hittat en lämplig Hecht-vagn från Roco på Ebay. Priset på 19 Euro verkade rätt humant. Men sedan visade sig frakten kosta lika mycket till, så det blev ett par dyra boggier ...

Någon som suktar efter en Hecht-kaross utan boggier? :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats - cykelled på Hallandsås-banan

Inlägg av Mölle-Mats »

Jag har genomfört en rätt rejäl "god föresats"-promenad den senaste tiden (må vara uppdelad på tre tillfällen), då jag begått den nya cykel-/promenad-/rid-leden som anlagts på banvallen efter gamla Hallandsås-banan genom Sinarpsdalen - självfallet med kameran som sällskap.

Ett besök här kan varmt rekommenderas, man bjuds på ett helt fantastiskt naturens skådespel med vackra omgivningar längs promenaden. Tyvärr så har man dock varit lite för effektiva när man rev den gamla banan, det hade ju varit kul om man hade lämnat något som påminde om att här gick det en järnväg en gång ...

Jag har sammanställt ett fotoalbum på Facebook, som kan skådas här (och ja, som vanligt krävs det inloggning på Fejjan för att kunna se det).

https://www.facebook.com/saxophone.colo ... 658&type=3
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Jag har sammanställt ett fotoalbum på Facebook, som kan skådas här (och ja, som vanligt krävs det inloggning på Fejjan för att kunna se det).
:evil: :evil: :evil:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:
Jag har sammanställt ett fotoalbum på Facebook, som kan skådas här (och ja, som vanligt krävs det inloggning på Fejjan för att kunna se det).
:evil: :evil: :evil:
Du får krypa till korset bäste broder och komma in i 2000-talet och skaffa dig en FB-inloggning - tänk på allt du går miste om annars! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det svider i skinnet att inte finnas med i Cambridge Analyticas databaser! :mrgreen:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Ja, det svider i skinnet att inte finnas med i Cambridge Analyticas databaser! :mrgreen:
Där hamnar du väl främst om du är användare av Googles (o)tjänster ... :=u

Men över huvud taget så sniffas väl allt vad vi skriver på Interrnet upp av t ex NSA, säkert också de ryska trollfabrikerna m fl m fl - förmodligen även det som skrivs här på Mötesspåret!?! :?
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

förmodligen även det som skrivs här på Mötesspåret!?!
Jo, det är inte utan att jag har undrat ibland ... :-CO

Svenne

Re: God föresats - cykelled på Hallandsås-banan

Inlägg av Svenne »

Mölle-Mats skrev:Jag har genomfört en rätt rejäl "god föresats"-promenad den senaste tiden (må vara uppdelad på tre tillfällen), då jag begått den nya cykel-/promenad-/rid-leden som anlagts på banvallen efter gamla Hallandsås-banan genom Sinarpsdalen - självfallet med kameran som sällskap.

Ett besök här kan varmt rekommenderas, man bjuds på ett helt fantastiskt naturens skådespel med vackra omgivningar längs promenaden. Tyvärr så har man dock varit lite för effektiva när man rev den gamla banan, det hade ju varit kul om man hade lämnat något som påminde om att här gick det en järnväg en gång ...

Jag har sammanställt ett fotoalbum på Facebook, som kan skådas här (och ja, som vanligt krävs det inloggning på Fejjan för att kunna se det).

https://www.facebook.com/saxophone.colo ... 658&type=3
Provade min gamla "reggning" på FB - för jag är ju nyfiken på ditt album - men det blev struligt med begäran om nytt lösenord, fotoleg och annat "närgånget". Så jag tvekar :=nee

Kan du tänka dig att fresta med någon enstaka kopia här ?

Boris
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:36

Re: God föresats

Inlägg av Boris »

Jag har fortfarande inte fattat vad jag går miste om när jag inte fesbokar. Förutom att jag slipper ett mentalt och fysiologiskt(?) obehag. Och nu när mr Fuckerberg tog bort appen Moves så ännu mindre orsak att besöka honom.
Bara min femöring.
Tågtokig f.d. typograf, ännu inte på gång, p.g.a. flytt till gammalt hus. Men se’n, då jä…

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Kan väl bara hålla med. Inte ens broder Mats intressanta filmer kan få mig att omvärdera mitt VVF ... :-CO

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Nu när jag har kollat Mölle-Mats Hallandsås-promenad - via en yngre väns konto - så var det "intrånget" besväret värd [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Den yngre vännen hittade jag på Granöören (Örat kallad), öster om Blidö, där SS Blidösund lägligt passerade med Svartlöga i bakgrunden
Blidan Svartlöga.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Kan inte hjälpas. det är något speciellt med halvsystrarna BLIDÖSUND och NORRSKÄR! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

IMG_2860-002.JPG
...med en öl handen.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av H0n3 »

Jaha, se där, det är till att hygge sig [JC_doubleup.gif]
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Fortsätter man bron där du står Rikard, över kanalen och rakt fram, så på höger sida i en källarlokal finns Köpenhamns bästa smörrebördsställe, "Told og Snaps". Och som sagt, det är inte enbart gott smørrebrød de har där ... :-CO

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: God föresats

Inlägg av robbox »

Johan Molin skrev:
förmodligen även det som skrivs här på Mötesspåret!?!
Jo, det är inte utan att jag har undrat ibland ... :-CO
Som Säkerhetsexpert och webbmaster för Stockholms Skalabåtklubb http://stockholmsskalabat.se
så ser jag i loggarna alla prylar som kravlar runt och försöker läsa allt. Inte bara Google, Alta Vista, Bing, ...
Du kan tolka allt som det finns en publik access till läses av en hel rad med olika aktörer.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Om Putins trollfabriker scannar av även Mötesspåret, då ligger man väl rätt pyrt till ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

IMG_2937.JPG
Morgonpromenaden idag. Det finns en cykel-gångväg från Brantevik till Simrishamn som följer kusten. Efter att ha vänt ser man Brantevik i fjärran.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: God föresats

Inlägg av BAn »

Det var fint i helgen på Österlen - men det är det väl förstås alltid, eller hur 1956. ;)
NFX_2955a.jpg
Örumshuset

På fredagen hade vi turen att se en kungsörn som flög upp på tio - femton meters håll bortanför Eriksdal i Fyledalen, just när solen började komma igenom regndiset. Kameran hann inte med...

På lördagen smet jag och hustrun iväg från smalspårsmötet i Gärsnäs efter dryg halvtid och körde ner till Sandhammaren. En massa fågelsträck längs kusten - ejder de som jag kunde identifiera och en del andra. Det var soligt och varmt trots pålandsvind - så varmt att i varje fall fyra personer badade, om än korta dopp. Dock ej vi.
20181007_202746.jpg
Sandhammarens fyr - en heidenstammare från 1862

På söndagen blåste nattens regn bort av en riktigt kall nordan. Inga sträck, men i Simrishamn låg en massa gäss och guppade i vindskydd av pirarna. Fyndet på söndag blev annars minnesstenen i Knäred, men då var vi redan norr om gränsen.
20181007_153742.jpg
Här (dvs. nästan här) slöts freden den 20 januari 1613.
/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

BAn skrev:Det var fint i helgen på Österlen - men det är det väl förstås alltid, eller hur 1956. ;)

Helt rätt...utom ibland! Men idag 15 grader, sol och totalt vindstilla! [JC_doubleup.gif]

Tack för fina bilder och intressant historia om kungsörnen. Vet du/någon hur många som finns i landet?

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av cgn1954 »

Sägs att det är 700 par stora pippi.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: God föresats

Inlägg av BAn »

1956 skrev:Vet du/någon hur många som finns i landet?
2017, som är senast publicerade inventering, så var 854 kungsörnsrevir kända i landet, varav 765 inventerades.
449 av dessa var besatta och häckning konstaterades i 232 av dessa revir, i 201 fall med lyckat resultat.

I Skåne är 10 revir kända (varav 2 i Fyledalen).
7 av dessa var besatta och häckning konstaterades i alla dessa 7, men i enbart 3 utföll den med lyckat resultat.
[ https://pub.epsilon.slu.se/14725/1/Inve ... e-2017.pdf ]

Kungsörnen är monogam, så vill man göra ett överslag om antal vuxna fåglar så blir det
- häckande 232 x 2 = 464
- icke häckande med revir minst 449 - 232 = 217 (sannolikt 0 till 217 fler i par som ej häckat, då ett par inte häckar alla år)
= summa minst 681 (sannolikt 0 till 217 fler i par som ej häckat)
.. därtill kommer ev. fåglar i 89 revir som ej inventerats
.. och årsungar
.. minus dödsfall efter inventering

Summa vuxna fåglar borde ligga någonstans mellan 700 och 1 000 stycken.

2018 års siffror kommer senare under hösten.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Tack för minst sagt uttömmande svar! [JC_doubleup.gif]

Som husse till en liten strävhårig tax känner jag viss oro om kungsörnarna kommer till Brantevik.
bild kopia-004.JPG

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

En som vanligt förödande söt vovve-bild! Och ett mycket intressant resonemang kring kungsörnarna. Som ju illustrerar hur undanglidande den exakta sanningen är när man ska diskutera biologisk statistik. Känns på något sätt väldigt välbekant ... :-r2

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av cgn1954 »

Ja, du får hålla i vovven, en svägerska berättade hur en havsörn tog sikte på hennes dalmatiner å det är ingen liten en. Örnen försvann först efter mycket hojtande och viftande.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

cgn1954 skrev:Ja, du får hålla i vovven, en svägerska berättade hur en havsörn tog sikte på hennes dalmatiner å det är ingen liten en. Örnen försvann först efter mycket hojtande och viftande.
Det är just det jag vet, jag känner till en händelse som inte slutade lika lyckligt.

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: God föresats

Inlägg av robbox »

Johan Molin skrev:Om Putins trollfabriker scannar av även Mötesspåret, då ligger man väl rätt pyrt till ...
Nja, det finns ju en aktiv moderator och då brukar det lösa sig. Det är när du inte har någon kontroll som Troll fungerar som bäst. Kritisk granskning är alltid det bästa motvapnet. Samt förlöjliga alla felaktigheter.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av ollef »

BAn skrev:Det var fint i helgen på Österlen - men det är det väl förstås alltid ;) /Bengt
Det är inte bara i Österlen det är fint nu på hösten.
Här i Skultuna, strax söder om den beryktade garnridån blev den dagliga morgonpromenaden extra vacker när solen fick dimman att lätta över åkrarna.
Bild
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av cgn1954 »

Vackert! :D
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Så fina bilder! Och en så förtjusande vovve! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Hit till Tantolunden på Södermalm har höstfärgerna också anlänt, men flertalet båtar är kvar i spa't
Höstbåtar i Tanto 2018.jpg
Och pendeltågen är kvar på spåret
Hösttåg i Tanto 2018.jpg

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Lika mättade var inte färgerna runt Djuröbron, mer av höstligt vemod
Djuröbron höst -18.jpg

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Vad gör man en vacker vårdag? Går och tittar till Slussen förståss. :-BS
Halvklart.jpg
Som synes är stöket ganska utbrett. Men trafiken flyter på över den provisoriska bron till vänster. I avvaktan på den permanenta som prefabricerad kommer sjövägen senare i år och ska landa rakt fram till höger. Gamla Stan har klarat sig hyggligt även den här gången.
Och Af Chapman, hon ligger också kvar.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av ollef »

Apropå BoIS:ar Jannes lockande bild på Sutartjärnen i Rivstartstråden
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=4 ... 62#p105562

En god föresats i värmeböljan är just att ta ett kvällsdopp, även för en inbiten badkruka som undertecknad.

Så här såg det ut nere vid bryggan i Svartån i går kväll
Bild

Alldeles lugnt och stilla innan vi tog oss ned i vattnet
Bara Eva och jag, några lågflygande fladdermöss och ett par bävrar som korsade ån strax uppströms

Det blir nog ett dopp i kväll också
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av cgn1954 »

Svenne skrev:Vad gör man en vacker vårdag? Går och tittar till Slussen förståss. :-BS
Häftig bild - jag funderar ibland över dessa projekt - dvs. projektledning och logistik som är nåt i hästväg. Att de får ihop alla miljoner moment. Häftigt. [JC_doubleup.gif]
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

ollef skrev:Apropå BoIS:ar Jannes lockande bild på Sutartjärnen i Rivstartstråden
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=4 ... 62#p105562

En god föresats i värmeböljan är just att ta ett kvällsdopp, även för en inbiten badkruka som undertecknad.

Så här såg det ut nere vid bryggan i Svartån i går kväll
Bild

Alldeles lugnt och stilla innan vi tog oss ned i vattnet
Bara Eva och jag, några lågflygande fladdermöss och ett par bävrar som korsade ån strax uppströms

Det blir nog ett dopp i kväll också
Svårslaget vackert, Olle [JC_doubleup.gif]

Tog en båttur runt Granöören med Bosse, kvarterskompis sedan 1942.
Solnedgång över Blidö. Bad försvårades dessvärre oturligt/lyckligtvis av algblomning. :-CO
Solen ner över Blidö II.jpg

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

1-IMG_1896.JPG
Kontrar med en morgonbild utan vatten från ett delvis grönt "månlandskap". Med jordens gravitation gäller det verkligen att ha en god föresats för att i min ålder ta sig ned till sandstranden cirka 700 meter från platsen precis bortom tallarna i fjärran. Dock blir mödan fullt värd om man lyckas.

Vad strecken i himmeln är överlåter jag åt andra här på forumet att spekulera om.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Svenne skrev:




Tog en båttur runt Granöören med Bosse, kvarterskompis sedan 1942.
Solnedgång över Blidö. Bad försvårades dessvärre oturligt/lyckligtvis av algblomning. :-CO Solen ner över Blidö II.jpg
Jaså, bara sedan 1942? :-CO

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: God föresats

Inlägg av HLS »

Strecken på himlen är condensation trails från förbipasserande flygfarkoster.
Ifall man ser ett som håller på att bildas ovanför kan man ta reda på vem som är i farten och vart de är på väg.
www.flightradar24.com
Precis nu har du ett flygplan från polska LOT på väg från Warzawa till Los Angeles
/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

1956 skrev:
Svenne skrev:
Tog en båttur runt Granöören med Bosse, kvarterskompis sedan 1942.
Solnedgång över Blidö. Bad försvårades dessvärre oturligt/lyckligtvis av algblomning. :-CO Solen ner över Blidö II.jpg
Jaså, bara sedan 1942? :-CO
Ja, lite drygt, vi var åtta från början i Ålstensgänget, mest 35:or, nu tre kvar. Och som av en händelse kom den tredje över från USA igår - naturligtvis för en ny skärgårdstur. Med Gustafsberg VII till Artipelag :D

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Svenne skrev: Ja, lite drygt, vi var åtta från början i Ålstensgänget, mest 35:or, nu tre kvar. Och som av en händelse kom den tredje över från USA igår - naturligtvis för en ny skärgårdstur. Med Gustafsberg VII till Artipelag :D
Härligt att läsa, Svenne!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Artipelag vill jag också gärna se!
Men med din årgång Svenne så måste du tycka att "Gustafsberg VII" är ett hittepå, trots att Saxaren ju hette så från början. Omdöpt 1930 om jag minns rätt.

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"