Toppbilden, visa:    


DMW bygger tjänstelok

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

DMW bygger tjänstelok

Inlägg av H0n3 »

Jo jag tänkte att loket till tjänstetåget skulle få en egen tråd.

Utgångsmaterialet är det lilla busenkla växelloket från Fleischmann med nummer 4203 (det röda) eller 4204 (det gröna). Tror inte det finns kvar hos F-mann längre men det bör finnas massor på webben.
Bild
Loket känns det dels billigt och dels som en bra produkt. Billighetskänslan verkar komma från kåpans grova detaljering och "leksaksröda" färg, men när man tittat närmare så är loket mycket bättre än det först verkar! Ett stabilt chassi om än med gammalmodig motor. extra vikter under huven för bra dragkraft och bra känsla för detaljering där den finns!

Kåpan lossas genom att skruva loss buffertarna. Då lossar också buffertbalk och kopplarhandtagen och allt läggs i en liten låda/ask för att inte försvinna. Under kåpan finner vi chassi med motor och två stadiga extravikter som är lösa men hålls på plats av kåpan.

För att få en idé av hur det skulle kunna bli så fick jag dit lite färg ganska omgående på kåpan, och se! Nu ändrade loket karaktär direkt. Den billiga känslan försvann nästan helt och avslöjade ett bra underlag till något mycket bättre.Även insidan fick en dos ljusgrön färg för att dölja den hiskeliga röda färgen.

Bild
Mitt exemplar saknade en av motorborstarna med hatt och fjädrar men hos Lokverkstan i Mölndal fanns en ersättningsmotor i paket med en lokpilot V4 dekoder till rimligt pris. Motorpaketet kommer från ModelTorque och är ett ""plug-and-play" -byte. Nedan syns de olika delarna; Kåpan med ny färg, chassit med den gamla motorn kvar, ModelTorque-motorn och Lokpiloten.

Bild
Egentligen hade jag tänkt slänga i motor och dekoder lite fort, men lok och kåpa lovar såpass mycket att det ska nog bli lite detaljering och kanske ett försök till belysning också. Dagens första steg var därför att fila/skära bort räcken på ett par ställen och borra ur lamphusen för belysning.

Bild
Här syns också rätt tydligt skillnaden mellan den leksaksröda färgen och den tjänstegrå.

Belysningen ska jag försöka få ihop med lysdioder. Det här loket bör nog inte ha blå/vita dioder utan snarare kan det funka med gula eller gulvita, Får se vad det blir. Ett par små hål gjordes också i skorstenens framsida och hyttens baksida för två små röda bakljus att växla med körriktning är det tänk

Nästa steg i arbetet var att byta motorn i chassit. Det är faktiskt ett väldigt enkelt arbete om man använder MLF-55 ersättningsmotorn från Lokverkstan/ModelTorque.

Bild
Gamla motorn lossad från lödningen nederst och skruvarna som håller motorkassen och gaveln ska strax tas bort.

Bild
Skruvarna borttagna och den gamla motorn är alltså lös. Ut med den!

Bild
Tre små lagom skruvar fanns med i förpackningen och de användes nu för att sätta MLF-55-motorn på plats. Inga problem med passning, men kolla att kugghjulen inte pressar mot varandra. I så fall kan motorn flyttas den lilla bit som behövs. Det ska rulla lätt!

Bild
Det finns två extra vikter under kåpan. På bilden syns det väl hur tätt dessa vikter passar in i kåpan. Vill man, som jag, sätta in belysning så måste dessa vikter minskas i storlek och fästas med en skruv istället.

Bild
Nu står vikterna på chassit istället för att visa deras storlek. Det som måste göras vid ljussättning/digitalisering är att plats måste finnas för både lysdioder och dekoder. Det uppnår man genom att såga bort ungefär hälften av den bredare biten längst ut mot ändarna och dessutom minska höjden till ca hälften.

Därmed vidtar nu några dagars elektronik- och metallslöjd för att ge plats för ljus och dekoder. Några dagar är väl lindrigt sagt :o men det verkar bli dags att fortsätta nu.

Återkommer!

/Peter
Senast redigerad av H0n3 den 29 jul 2017, 21:10, redigerad totalt 3 gång.
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

perlj
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 dec 2011, 19:07

Re: DMW bygger tjänstelok

Inlägg av perlj »

Jag vill inte på något sätt nedvärdera Ditt försök att bygga ett tjänstelok till Dina tjänstevagnar. Men vad jag vet så fanns inga gråmålade tjänstelok under den "grå" epoken. Loken var inlagda i ordinarie loklistor och var rödbruna (t.ex ackumulatorloken Öa, Öb, Öc och Öd). På icke elektrifierade linjer användes "vanliga" ång- eller motorlok. Senare när uppdelninginen till Banverket skett blev tjänstevagnarna gula och även de dieselfordon (med några undantag) som då hade tagit över från Ö-loken i tjänstetågen. Så SJ "Röd 92" skulle passa bättre till Ditt motorlok.
perlj

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: DMW bygger tjänstelok

Inlägg av Magnus P3 »

Kul att se dig göra något av detta enkla lok. Det väcker min nostalgi. När jag gjorde entré i MJ-hobbyn i 4-årsåldern på 60-talet hade Fleischmann två enkla grundsatser. Den jag fick hade ett treaxligt ånglok med tender som dragare och den andra hade just detta lilla diesellok.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger tjänstelok

Inlägg av H0n3 »

perlj skrev:Jag vill inte på något sätt nedvärdera Ditt försök att bygga ett tjänstelok till Dina tjänstevagnar. Men vad jag vet så fanns inga gråmålade tjänstelok under den "grå" epoken. Loken var inlagda i ordinarie loklistor och var rödbruna (t.ex ackumulatorloken Öa, Öb, Öc och Öd). På icke elektrifierade linjer användes "vanliga" ång- eller motorlok. Senare när uppdelninginen till Banverket skett blev tjänstevagnarna gula och även de dieselfordon (med några undantag) som då hade tagit över från Ö-loken i tjänstetågen. Så SJ "Röd 92" skulle passa bättre till Ditt motorlok.
perlj
He he, nä jag blaskade bara på lite av den färg jag hade framme och det blev grå eftersom jag höll på med vagnarna :) Tar inte alls illa upp utan tackar för beskrivningen. Återkommer med bilder när jag hunnit skava färdigt på kåpan. Det ska in lysdioder på flera ställen först så ommålningen kommer i princip sist.

SDJ banförvaltning sitter som bäst och funderar över vilket färgschema som är snyggast rödbruna 92an eller den senare.

@Magnus; Fick det här loket av en granne och kunde inte låta bli att se om det gick att få till något kul av det. Det är ju en sort som finns i drösvis och i original lite tråkigt, men det verkar som det kan bli rätt kul med lite pill. Kul att du gillar idén.

Återkommer!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Skriv svar

Återgå till "Svenska Tjänstefordon och Övrigt"