Toppbilden, visa:    


En modell om dagen - igen?

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Stolpvagnsbyggena fortsätter.

Bild

Ovan syns skillnaderna mellan en Os och en Or.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 22 feb 2017, 01:20, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Bygget av Os vagnen som påbörjades förra veckan har medfört att jag idag började montera sidolämmarna.

Bild

Först skall de två gavellämmarna på plats och därefter de på långsidorna.

Bild

Varmt om fingrarna blir det när allt skall hållas på plats!

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ännu fler lämmar på plats;

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Alla lämmar på plats liksom bromsplattformen....

Bild

Återstår bromsvev, bromscylinder, koppel med mera samt inte minst TB-koppel och rengöring, snart (?) målning på balkongen.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Lite få detaljer kvar att montera, därefter rengöring och målning;

Bild

Bild

Bild

Bild

Provlastad med en Kp-bil inför en kommande artikel om militära transporter.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Den andra (?) vagnen som ligger just nu på byggbordet är VVA:s Or-vagn. Denna kan byggad med två olika spännstagslösningar ...

Bild

.. och här väljer jag inte versionen med plåtvinklar utan iställer rundstag.

Bild

Dessa finns med som etsade detaljer, alltså stagen, själva rundstaget görs med mässingstråd.

Bild

Jobbet är enkelt och slutresultatet bör bli så här ...

Bild

Sedan handlar det om att få dit stolpar och lämmar ...

Bild

vilket görs på samma sätt som på Os vagnen. Vän av ordning noterar säkert att endast fyra stolpar per vagnssida är ditsatta och andledningen är att jag ygger en särskild vagnsindivid ....

Bild

nämligen en av de åtta vagnar som i början av bersedskapsåren avdelades till att bli luftvärnsvagnar.

Bild

Vagnen skall bli en av de som hade just rundstag och innan vagnarna fick sin definitiva ombyggnad.

/Ola

Thomas Tell
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 okt 2014, 14:20

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Thomas Tell »

Du som brukar bygga detaljerat borde sätta dit spännmuttrarna på spännstagen.
Vad menar du med "innan vagnarna fick sin definitiva ombyggnad"? Jag har inget om att spännstagen byttes.
Alla SJs NN4 (senare Or) hade rörspännstag, NN5 (Orn) t.o.m. 32642 hade rörspännstag. NN5 fr.o.m. 32778 fick plåtspännstag och alla Orn och Or därefter. Vagnar levererade fr.o.m. 1920 hade plåtspännstag.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Thomas Tell skrev:Du som brukar bygga detaljerat borde sätta dit spännmuttrarna på spännstagen.
Vad menar du med "innan vagnarna fick sin definitiva ombyggnad"? Jag har inget om att spännstagen byttes.
Alla SJs NN4 (senare Or) hade rörspännstag, NN5 (Orn) t.o.m. 32642 hade rörspännstag. NN5 fr.o.m. 32778 fick plåtspännstag och alla Orn och Or därefter. Vagnar levererade fr.o.m. 1920 hade plåtspännstag.
"Vagnen skall bli en av de som hade just rundstag och innan vagnarna fick sin definitiva ombyggnad."

Av de åtta vagnar som togs ut till luftvärnsvagnar fanns både de med plåtspännstag och de med rundspännstag, jag har valt en individ med rundspännstag som förbild. Med ombyggnad menar jag den ombyggnad som senare gjordes med bland annat permanentskydd i vagnsändarna för pjäsbetjäning och amunitionsförvaring.

Spännmuttrar? Jovisst men det gäller i så fall att göra dessa snyggt. Finns dels gjutna, dels är det fullt möjligt att scratchbygga, men jag avstår ofta vissa detaljer av främst praktiska skäl.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Johan Molin »

Luftvärnskanonen, vad är det för modell?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Tre stolpvagnar närmar sig färdigställandet;

Bild

På två av dessa återstår innan målning montering av TB-koppel, vakumbromscylinder samt givetvis en rejäl rengöring.

Bild

Bild

På den tredje även en del ytteligare detaljer.

Bild

Prognosen för fler modeller 2017 än 2016 känns möjlig.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Två vagnar har gjort ett besök i målarverkstaden (balkongen);

Bild

Bild

Först ut var Os vagnen fökjt av Or vagnen

Bild

/Ola

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av BAn »

Tjusigt! [JC_doubleup.gif]
Lihkströmsverken skrev:Två vagnar har gjort ett besök i målarverkstaden (balkongen);
Hur varmt behöver det vara "i målarverkstaden" för din typ av färg Ola?

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

BAn skrev:Hur varmt behöver det vara "i målarverkstaden" för din typ av färg Ola?
/Bengt
Plussgrader, ingen nederbörd, (nästan) vindstilla och förstås dagsljus.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets först och förhoppningsvis inte årets sista modell, klar. Det blev SJ litt Os nr 22753, en byggsats från VVA.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Individvalet 22753, en av minst 1022 vagnar som ombyggdes med aktuell utrustning, fick styras av telefonsamtal, sökande i Str 77, bland ritningar och fotografier men inte minsta av antagande. I väntan på att bild av individen dyker upp får gällande märkning gälla. Hoppas att jag inte landade helt fel.

/Ola

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Svante Andersson »

Sanslöst vackert!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av P Ekstrand »

Väldigt fin [JC_doubleup.gif]

MvH
Pär

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det var visst någon som sa; "flakvagnarna kan man inte ha för många av", håller med. Just nu väntar jag på dekaler till Or 29181 som troligen blir nästa modell som blir klar.

Bild

I väntan på dekaler, som rent av kanske trillar in i brevinkastet i morgon, lödde jag det sista (med undantag för Trådbygeln) på en bromsad N1 vagn.

Bild

Bild

Bild

Bild

Återstär, förutom TB-bygeln, rengöring innan ett besök i Målningsverkastaden (balkongen).

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Efter att härromdagen fått nödvändiga dekaler kunde ikväll årets andra modell bockas av;

Bild

VVA byggsats av en SJ litte Or .....

Bild

... som fick nummer 29181

Bild

Just individvalet 29181 innebär att de tre mellersta stolparna på varje långsida saknas, stolparna alltså inte stolphållarna.

Bild

Detta då vagnen skall få en speciell last som är under slutmontering.

Bild

Noterar när jag ser bilderna att vissa av bromsklossarna hamnat lite väl långt från hjulbanorna, måste åtgärdas.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Nästa vagn till Målarverkstaden, balkongen, blir denna N1 vagn;

Bild

Trådbygeln ditlödd och modellen har blivit grovrengjord.

Sedan ligger fler flakvagnar på tur och väntar på de sista detaljerna ....

Bild

Och så var det det där med last till Or 29181;

Bild

Kanonen klar och nu gäller det att få till nödvändiga fästen

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ett besök i Målarverkstaden ...

Bild

... balkongen alltså. En N1 och en NN1 pågång.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så fick även kolskrovet till NN1:an en grundfärg.

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Dagens besök i Mälarverkstaden avslutat, i morgon blir det ett nytt.

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det tar nästan längre tid att måla/märka än att löda ihop en vagn.

Bild

Anledningen är att jag känner att jag måste vänta ett dygn mellan varje målningsmoment och sedan tillkommer momenten med märkning och de olika skyddslacklagren.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Som årets tredje modell kan nu SJ NN1 9236, en VVA byggsats, räknas.

Bild

Bild

Bild

Bild

/Ola

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av PeO »

Då har du fyllt Kbran:s kriterium :-T
Plötsligt tycker jag att min motsvarande NN1:a ser grovhuggen ut :?:

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Här går det undan (?). Årets fjärde modell klar;

Bild

Bild

SJ NN1 12082 med kolskrov, ännu en VVA byggsats.

Bild

Bild

Med tanke på att det är en vagn för transport av träkol bör vagnen behandlas med lite "kritdamm" för att ge den ett slitet och använt utseende.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Nästa vagn jag jobbar (?) med nu är en littera N1 nämligen 9591 byggd av Atlas 1887 och slopad först 1937.

Bild

Den blanklackerade vagnen får nu sina deklaler och notabelt är att dekalfilmen syns men detta kommer att försvinna när vagnen lackas igen. Minst två av dekalerna skulle egentligen vara skyltar men jag har valt att sätta dekalen direkt på korgen och försvarar detta med att skyltens "djup" är försummbar i skala 1/87.

Ett "djädrans" pusslande med dekaler inte minst sifferkombinationen på övre trälämmarna.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så kan årets femte modell bockas av;

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Efter ett tag borta från lödkolven på grund av artikelskrivande har åter lödkolven kopplats in i vägguttaget. Bygget av den bromsade NN3 vagnen fortgår;

Bild

Bild

Bild

Några få detaljer kvar; dörrhandtag, del på slutsignalhållaren och så TB-koppel och vagnen är klar för rengöring, målning och dekaler.

/Ola

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av BR78 »

Detta är utanför mina möjligheter och jag är så bara imponerad av krevatitetn
som bara leverar en elogen till kocken [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Johan Molin »

Olas produktivitet är synnerligen imponerande, och jag vet att det finns människor redan på den tiden han var flottist och yrkesman, som beundrade hans kreativa skapelser redan då.

Jag har hävdat det tidigare, och jag framhärdar: Detta är en kulturgärning som vi egentligen har svårt att överblicka i dag, men som jag vet alldeles säkert kommer att fortleva som sådan.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Omprioritering igen. Häromdagen damp ju ett antal Kurirtågsvagnar ner i brevinkastet och så var det kört, undan med alla påbörjade "öppna godsvagnar" och bara att sätta lödkolven i 1:a klassvagnen;

Bild

När jag skulle montera "lådan" (för genomgående ångvärmeledning) under vagnen uppstod dock ett problem, Detaljen hade fler "tabbar" än vad det fanns etsade hål i golvet.

Bild

Efter en kort stunds funderande kom jag farm till att detta nog berodde på ett förbiseende från konstruktörens sida, egentligen är det förbindelser mellan olika detaljer - i detta fall mellan just "lådan" och etsdelarna som skall bilda lagerboxar. Alltså bara att klippa bort dem och se, nu passade "lådan".

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Bygget fortsätter på förstaklassvagnen. Konstruktören har lyssnat (?) på mina önskemål och utetsade uttag för korgkonsolerna finns i vagnsgolvet;

Bild

Detta underlättar bygget och en stabil konstruktion bildas.

Bild

Efter att gjort korgfästen, 4x4 mm mässingstång som gängats M1,4 , egentillverkas mellanväggar. Dessa ingår inte i etsplåten men tillverkas lätt av spillbitar.

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets sjätte modell kan så bockas av.

Bild

Det handlar om en modell som fått ligga till sig i minst sju år och som nu som ett resultat av MMJK:s LödLördagar plockats fram och färdigställts.

Bild

Den första smalspårsmodellen som jag färdigställts på över två år då jag inte känt för smalspårsbygge men efter att sett vad kamraterna lött på på våra LödLördagar gav jag modellen en chans.

Bild

Förebilden är VGJ 2130 byggd i Kalmar 1936 med littera Ol. Vid förstatligandet fick vagnen littera Osp och nummer 322 663 och det är som sådan jag försökt efterlikna bygget.

Bild

Modellen är en av de sista som Göran Olsson (GOSSV) tog fram, alltså en modell i skala HOn3.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Plockade fram en HNJ:verkstadsvagn som oxså den legat till sig i några år. Började med att "städa upp" gamla lödningar och få bort beläggningar som vagnen fått under de snart sex år som gått sedan bygget senast var aktuellt.

Bild

Vagnen är en smalspårig vagn byggd av Kockums runt 1915.

Bild

Vagnen skall ha spännstag och dessa finns dels som etsade tillsammans med långbalkarna, dels som lös detalj.

Bild

Då jag lyckats förlägga delar av etsplåten fick jag tillverka egna, lätt med hjälp av diverse sparade etsramar.

Bild

Byggsatsen är inte förberedd för Kadee-koppel som syns av bilden ovan. Här får man fila ut/såga uttag i buffertbalken något som jag ännu inte gjort.

Bild

Så var det det här med taket. Det medföljer ett resintak som passar perfekt mot korgen men ....
takets profil känns och visar sig vara för hög. Taket skall reduceras mellan en och två mm för att bli rätt. Här finns nu två alternativ. Antingen tar man bort dessa milimetrar i takets underkant eller i dess överkant. Det förstnämnda alternativet medför att listen under plattformen försvinner, den senare att taket riskerar att få en alltför platt profil eller att regnlisten får offras.

Bild

Jag valde den senare. Först försökte jag säkra regnlisten med tejp. Därefter slipade jag takets ovansida på min slipplatta.

Bild

Resultatet såg inte direkt lovande ut. Efter att för hand rundat av kanterna blev det dock så här;

Bild

Bild

Och vagnen med före och efter taken;

Bild

Bild

Med takutrustningen på plats ger, tycker jag i alla fall, vagnstaket inte samma platta utseende som först efter slipningen. Tror jag valde rätt alternativ.

/Ola

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Stefan S »

Du hade väl andningsskydd när du slipade taket? Resindamm är inte att leka med.......

Stefan

Svenne

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Svenne »

Lihkströmsverken skrev:
Bild

Med takutrustningen på plats ger, tycker jag i alla fall, vagnstaket inte samma platta utseende som först efter slipningen. Tror jag valde rätt alternativ.

/Ola
Ytterst fint och välproportionerat [JC_doubleup.gif]
Man avlåter lätt en avundsjuk suck.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Stefan S skrev:Du hade väl andningsskydd när du slipade taket? Resindamm är inte att leka med.......

Stefan
Nä, tror dock inte att just resinet kommer att vara min dödsorsak, jag dör säkert innan av något annat. Hade jag varit ung idag hade jag givetvis haft en annan inställning, liksom till mina år i asbetsfartyg, bygget och målandet av plastmodeller för att inte tala om alkohol.

Nåväl, efter ett misslyckat målningsförsök i helgen, se särskild tråd, så fick nu NN3 vagnen en bättre målning;

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ännu en öppen godsvagn och denna gång en standard O från VVA

Bild

Ett par timmars arbete och 22 stolpar med ögla överst är klara för montering

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets sjunde klara modell, SJ NN2 22753, en VVA byggsats.

Bild

Bild

Bild

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

I morgon är det två veckor sedan jag kom hem från årets Bankalas i Skövde och samma kväll sattes lödkolven i en standard O från VVA;

Bild

Kvar är bara ett par fotsteg och adresshållare, sedan "rengöring" och TB-koppelbygeln innan vagnen skall målas. En lättbyggd och rolig byggsats!

Förresten, i morgon börjar Tour de France - tre veckor (tv:e) cykling och inget (?) modellbygge!

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Bygget av VVA standard O fortsätter. Idag två veckor efter att jag satt lödkolven första gången i modellen ser det ut så här;

Bild

Två veckors bygge är att ta i, jag har haft några uppehåll under tiden ...

Bild

... främst på grund av andra aktiviteter. Men skulle jag "sträckbyggt" modellen misstsänker jag att tiden hade halverats.

Bild

Snacka om lättbyggt modell!

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Efter att O-vagnen fått en strykning med en träbrun nyans på golvet som fått torka mer än ett dygn blaskades en svart wash över golvet;
SJ litt O bild 7.JPG
SJ litt O bild 8.JPG
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Jag tror det var 1984 som jag köpte etsplåtar från den då nystartade firman (?) VVA. Det var "Godsvagnsplåten" en etsplåt som innehöll ett antal vagnar från Säröbanan men oxså några öppna godsvagnar från SJ. En av dessa var NN3 vagnen. Just dessa plåtar fick bli min introduktion som mässingslödare, hade förvisso fått ihop någon lokkorg (D-loket) från saliga Hobbyteknik sedan tidigare, men det blev några vagnar byggda denna första sommar. Byggsatserna föll väl delvis inom begreppet som idag kallar "scratch-aid-kit" även om de redan då var välgenomtänkta och ganska kompletta. Vad som överläts till byggaren var mässingsbalkar, mässingstråd, buffertar, fjäderpaket/lagerboxar och inte minst hjul.

Det blev som sagt ett antal vagnar byggda de första åren men även några som blev liggande påbörjade. En av dessa ligger nu på byggbordet. Med den gamla byggbeskrivningen och inte minst med alla detaljer som idag finns att skaffa tror jag att NN3 vagnen snart kan bli färdig. Det blir en obromsad då byggsatsen från 1985 inte medgav ett sådant bygge.
SJ NN3 VVA m84 bild 1.JPG
Nytt som tillkommit är buffertar m/98 och fjäderpaket/lagerboxar från Perl, TB-koppelhållare från RimboGrande, nya lagergafflar från VVA "godisplåt", egna skalkoppel och överskottsdelar i form av etsade stolphållare från nya VVA byggsatser ligger och väntar.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Denna NN3 vagn ur VVA produktion från 1984 börjar nu närma sig slutförandet;
SJ NN3 VVA m84 bild 2.JPG
SJ NN3 VVA m84 bild 3.JPG
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Just nu ligger en 3D-printad vagn på mitt byggbord. Konstruktören visade upp i modellen Skövde och redan veckan efter fick jag en leverans;
Nalle bild 4.JPG
Förebilden är en malmvagn från BJ och GDJ som levererades i stort antal från 1911. Vagnarna, i alla fall de flersta, hamnade senare hos SJ. Skall erkänna att jag var en aning tveksam till konstruktionen med tre fasta axlar men modellen har handrullats på klubbanläggningen och klarar av alla spår och växelgator utom vårt hamnspår. I ärlighetens namn skall nämnas att hamnspåret har snäv radie och kan endast trafikeras med ett tvåaxligt växellok.

Tre funderingar uppkommer dock i samband med bygget.

1. Vagnen är extrem lätt och måste tyngas. Detta kan antingen göras med en last eller möjligen genom att bly (eller blykulor) limmas i mellan balkarna i underredet.

2. Buffertarna är troligen modellens svaga punkt. Har redan brutit av en bufferttallrik och överväger att ersätta bufferterna med motsvarande i mässing. Dock är det bra att det finns 3D-printade buffertar på modellen, det kan reducera priset om man är beredd att behålla dessa och inte tvingas investera i "dyra" motsvarande i mässing.

3. Modellen kräver visa åtgärder för montering av koppel. För min del, som väljer TB-koppel, gör jag som bilderna nedan visar;
Nalle bild 5.JPG
Här syns underredets förebildsriktiga balkar.
Nalle bild 6.JPG
För att få plats med RimboGrandes TB-koppelhållare måste vissa balkar klippas bort
Nalle bild 7.JPG
Detta påverkar inte på något sätt stabiliteten, vikten eller utseendet.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Friskt vågat, hälften vunnit.

Tog mig en funderare om hur jag skulle fästa TB-koppelbygeln. Det blev tvåkomponentlim för koppelhållaren mot golvet men så stod valet mellan lödning eller limning av trådbygeln. Efter att diskuterat valet med byggkamrater kom jag fram till att det även nu var tvåkomponentlim som gällde men "fem i tolv" ändrade jag mig och testade istället lödning;
Nalle bild 8.JPG
Tveksam huruvida värmen från lödtenn och lödkolv skulle påverka dels den limmade ytan mot golvet, dels leda värme genom tråden som passerar buffertbalken (med risk att det borrade hålet skulle vidgas) testade jag att snabbt löda vid TB-hållarens ena "öra". Det fungerade och momentet genomfördes tre gånger till.
Nalle bild 9.JPG
Operationen (?) tycks vara lyckad då "patienten" överlevde, med andra ord syns inga "smältskador" på modellen.

/Ola

Johan L
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 aug 2012, 12:12

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Johan L »

Det är alltså samma vagn som både Rimbo Grande gör i mässing och UGJ numer Lokstallet gör i plast?

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Svante Andersson »

Johan L skrev:Det är alltså samma vagn som både Rimbo Grande gör i mässing och UGJ numer Lokstallet gör i plast?
Skulle nog snarare var gjorde när det gäller Rimbo Grande... men det kanske finns mer än på hemsidan-

Lokstall1 har bara två olika SWB malmvagnar...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Johan L skrev:Det är alltså samma vagn som både Rimbo Grande gör i mässing och UGJ numer Lokstallet gör i plast?
Jajamensan. Tre varianter av samma vagn från tre olika tillverkare alla med sina fördelar och brister.

Rimbo Grande; Troligen en välgenomtänkt konstruktion, har sedan flera år tillbaka byggsatsen av den bromsade varianten och nu lär även den obromsade vara till försäljning. Har ännu inte fått någon byggbeskrivning till min bromsade så byggsatsen har fått bli liggande. Av erfarenhet vet jag det säkert blir en bra vagn, tung och förebildstrogen. Dock tar det som sagt ett antal timmar att bygga ihop en mässingsvagn inte minst om man vill få ihop ett helt malmtåg.
dagens 2.JPG
Lokstallet; Modellen saknar i dagsläget ett underrede. Modellen blir säkert snabb- och lättbyggd men frågetecken uppstår om vagnvikten och detaljeringsgrad. Till exempel saknar vagnen inre detaljering, förutom brädgolvet, i korgen. Dessutom finns en del störande utstötningmärken som måste åtgärdas.
Lokstallet BJ bild 1.jpg
Nalles shop / Shapeways; Vagnen är som sagt 3D-printad med de konsekvenser 3D-printning medför. Detaljeringen är god men ytan, till exempel på sidoportarna måste efterbehandlas. Vidare är vagnen alltför lätt, måste tyngas, och buffertarna troligen bytas ut då de riskeras brytas av. Underredet, trots att det är stelt, fungerar förvånansvärt bra med MRW stjärnekerhjul.
Nalle bild 2.JPG
Sammanfattningsvis kan man säga att prisskillnaden mellan de olika modellerna troligen inte är alltför stor utan istället handlar det om vad man som kund vill ha (kvalité) och hur mycket tid man vill lägga på att bygga sina modeller.

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"