Toppbilden, visa:    


En modell om dagen - igen?

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
FranzH0m
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 okt 2020, 22:21

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av FranzH0m »

Lihkströmsverken skrev: 14 okt 2020, 22:03 Batch två om tre M5:or på byggbordet
TGOJ M5 gemensamt bild 2.JPG
Här ser man ett av avstegen jag gör mot byggbeskrivningen - ett stelt chassie.

/Ola
Imponerande och inspirerande byggkvot - blev du nöjd med chassiet? Varför gjorde du det?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

FranzH0m skrev: 22 dec 2021, 18:07 - blev du nöjd med chassiet? Varför gjorde du det?
Konstruktörens (VVA) lösning är lysande och jag har sett många byggda modeller som fungerar utmärkt. Dock har jag svårt att uppnå ett liknade resultat, axeltapparna kommer i bekläm med lagerboxarna och dessutom har jag svårt att få lagergafflarna parallella, därför föredrar jag att bygga stela underreden. Denna metod har både för- och nackdelar, nackdelen är främst att man kan märka ett "skramlande" ljud men de modeller jag vill bygga är inte avsedda för "snabbtågshastighet" utan snarare långsam krypande hastighet (och då hörs inte ljudet lika mycket). En fördel jag konstaterat är att då jag ersätter gummimellanlägget med en motsvarande tjock mässingsbit som placeras centralt är att jag kan eliminera eventuell (och ofta förekommande) oönskad "trepunktslagring", detta genom att jag kan bända respektive trycka på aktuell lagergaffels yttre sida, härmed får jag bättre gång på vagnarna.

Men som sagt, det finns två skolor och konstruktörens lösning är lysande men dessvärre inget för mig.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Med dygnet kvar på året kan det vara dags att inse att det blir inte fler färdigbyggda modeller 2021 utan jag kan redan nu göra ett årsbokslut.

Året gav 21 byggda modeller fördelade på sex smalspårs- och femton normalspårsvagnar.
Årsproduktion 2021.JPG
Härav var de smalspåriga fördelade på tre personvagnar, två resgodsvagnar och en täkt godsvagn medan de normalspåriga blev femton TGOJ malmvagnar littera M5. Årets produktion (?) blev den näst största sedan jag gick i pension och sedan mitt första år som pensionär 2013 har jag nu byggt klart 140 modeller, ett genomsnittligt år har resulterat i 16 modeller. Nu får vi se vad 2022 kan resultera i, kanske några malmvagnar till?

/Ola

Tomass
Inlägg: 45
Blev medlem: 14 okt 2017, 10:32

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Tomass »

[JC_doubleup.gif] :-app :-T

Thomas

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av robbox »

En modell var fjortonde dag ungefär. Klart imponerande.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Nytt år och nya malvagnar på byggbordet
Tre M5 vagnar jan 2022.JPG
Tidigare i veckan testade jag ett Hg draget malmvagnståg med 21 M5:or på klubbanan.
IMG_4258 - Kopia.JPG
IMG_4257 - Kopia.JPG
Det gick inte helt smärtfritt trots tidigare tester med individuella vagnar. Loket, Hg från Jeco, hade inga som helst problem med att orka vagnarna men två av vagnarna visade en tendens att spåra ur vid några tillfällen. Detta ser jag i och för sig inte som något större problem men det är klart tydligt att innan vagnarna ställs till klubbmedlemmarnas förfogande (?) på anläggningen måste jag genomföra fler provkörningar (med tillhörande justeringar).

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Provrullade mina fyra (?) pågående byggen igår kväll på klubbanan.
MMJK 220117 bild 1 (2).JPG
MMJK 220117 bild 2.JPG
Av dessa är nog Ob-vagnen närmst att bli klar, lite "rengöring" och så målning på balkongen - blir kanske min första byggda modell för året?

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det ligger en hel del vagnar som jag i och för sig har bockat av som "färdiga" men där det saknas koppelkroken till TB-kopplet. Har i dagarna plockat fram en del flakvagnar jag byggde i samband med en artikelserie jag skrev till Modelljärnvägsmagasinet våren 2018. Jag lödde redan från början TB-koppelbygeln men tillverkade aldrig själva koppelkroken, men nu har det blivit gjort.
IMG_4288 - Kopia.JPG
IMG_4289 - Kopia.JPG
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Året första modell klar och det är redan 5:e februari. Med denna takt blir det knappas ett rekordår i byggda modeller men än är det några (?) dagar kvar på 2022.
SJ Ob 97 174 bild 100.JPG
Det är en VVA byggsats av Sj Ob vagn som tillverkades i 225 exemplar mellan 1934 och 1947. Mitt bygge som är Ob 97 174 är en av de sist levererade Ob-vagnarna och därför märkt enligt den reviderade/förenklade märkning som fastställdes 1938.

Ett intressant och roligt bygge.

/Ola

Martin960115
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 aug 2016, 15:20
Ort: Kristianstad

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Martin960115 »

Igår kväll på MMJK så filmade vi Olas malmvagnar tillsammans med en M3b från NMJ.

Vi kunde som mest 40 vagnar men Ola har byggt så pass mycket så alla vagnar var totalt 64....

En film ifrån gårdagen.
https://youtu.be/I_iEAt2ccW8
Nästa Generation modellbyggare.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Med batch åtta på väg mot målning startade jag ikväll bygget av batch nio när det gäller TGOJ M5 vagnar. För att snabba upp tempot bygger jag dessa i batcher om tre och efter ett längre uppehåll, mitt favoritverktyg gick tidigare sönder och jag fick söka efter ett nytt kom lödglädjen tillbaka;
Batch nio TGOJ M5 .JPG
Jag har oroat mig vid bygget av just M5:orna att någon av de små triangelformade konsolerna skulle sprätta bort men först ikväll hände det. Jag hade den i handen och märkte att jag tappade greppet om den. Försiktigt vred jag händerna och förväntade hitta konsolen på arbetsbordet några centimeter nedanför, men inte! Mer och mer desperat började jag leta och samtidigt fundera på hur jag skulle kunna tillverka en ny men så - där låg den. Ordningen var därmed återställd.

Mitt favoritverktyg är denna pincett, perfekt för att hålla små detlajer på plats samtidigt som jag löder, nästan oumbärligt.
Pincett bild 3.JPG
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Knappast överraskande men idag dök batch tio upp på byggbordet
Batch tio TGOJ M5.JPG
Snart (?) kan 30 M5:or bockas av men i morgon blir det start på ett personvagnsbygge.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Intresset (?) av att bygga TGOJ malmvagn fick mig ikväll att plocka ram en modell som jag påbörjade att bygga redan 2013. Det är en malmvagn som signaturen KOLO (känd här på forumet) konstruerade och som saluförs av Rimbo Grande. Malmvagnen som är en M1 av 1886 års modell byggdes för Sveriges-Norges Järnväg i hela 325 exemplar vilka alla togs över av SJ. Vagnarna fick mellan 1894 och 1875 en mindre påbyggnad, År 1888 tillverkades ytterligare 50 vagnar med samma littera men med årsmodell m/1888 och nu med en större korg, även dessa hamnade senare hos SJ. 218 vagnar varav 13 vagnar av m/1888 köptes mellan åren 1915 och 1925 av TGOJ vilket ger möjlighet till ett intressant bygge.

Nu blev det så att när jag påbörjade bygget tänkte jag mig att bygga en originalvagn från SNJ men motivationen avtog efter ett tag och andra byggen kom i mellan, Så här långt kom jag 2013
M1 bild 1.jpg
M1 bild 2.jpg
M1 bild 3.jpg
M1 bild 4.jpg
Nu ändrade jag mig och tänkte att det skulle istället bli en TGOJ M1 med förhöjd korg varför jag fick ta bort sargen på den lägre korgen
M1 bild 5.JPG
Därefter fick jag löda dit korgförhöjningen
M1 bild 6.JPG
Och nu är det bara (?) resten som återstår ......

Jämför man en TGOJ M1 med en mer modernare M5 ser man skillnaden i storlek även om de var i tjänst samtidigt.
M1 bild 7.JPG
Roligt bygge.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 14 apr 2022, 09:38, redigerad totalt 1 gånger.

Tomass
Inlägg: 45
Blev medlem: 14 okt 2017, 10:32

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Tomass »

[JC_doubleup.gif]
very interesting
:-J :-T

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

På LödLördagen för någon vecka sedan påbörjade jag lödningen på en VVA C4. Anledningen till detta var främst att en av våra deltagare just påbörjat bygget av tre sådana och det kändes lite egendomligt att ge råd när jag själv inte byggt någon. Förvisso ligger det nog en byggd Perlvagn någonstans men dessa två versioner skiljer sig en hel del modellkonstruktionsmässigt åt.

Efter några kvällars lödning ser resultatet just nu ut så här
C4 1605 bild 1.JPG
C4 1605 bild 2.JPG
Jag bygger som numera vanligt stela underreden och byter ut vissa delar som buffertar mot dito i mässing.
C4 1605 bild 3.JPG
Tanken är att detta bygge skall bli en tjänstevagn som den såg ut år 1954, bygget fortsätter.....

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Efter lite letande i garderoben hittade jag mitt Perlbygge som jag lödde ihop på 80-talet. Vagnen var nog den första personvagn jag byggde, hade blivit några godsvagnar dess för innan, vilket tydligt märks när jag ser närmre på modellen.

I Heikefelts mj-bibel noterar jag att modellen första gången kom ut som mässinsbyggsats 1975 och därefter ännu en gång 1987. Vilken av dessa versioner jag byggt är osäkert men det lutar åt den första utgåvan. Som flera byggare vid den tiden var vi övertygade om att vagnen skulle ha rödbrun korg med vita fönster, det sistnämnda stämde dock inte vet vi nu.
Perl C4 1805 bild 1.JPG
Modellen fick ett ganska "buckligt" tak då jag på den tiden inte lärt mig att tak lämpligen glödgas, här handlade det mer om brutal bockning och viss form av "tvångslödning". Dessutom hade jag vid denna tidpunkt inte tänkt ut hur korg och underrede skulle skruvas ihop. Ser man på bilden nedan så sitter korgkonsolerna fast i vagnssidan vilket troligen skulle innebära att korg och underrede skulle lödas ihop och taket skulle vara löst. Koppelfrågan (TB-koppel) är inte heller löst.
Perl C4 1805 bild 2.JPG
Dock har vagnen fått en inredning, Huruvida detta ingick i byggsatsen eller om det är inredningen som Perl tog fram till SMJ/UGJ C3d vagnar vet jag inte.
Perl C4 1805 bild 3.JPG
En intressant modell när det gav sig men jag vill nog påstå att VVA:s motsvarande är mer byggvänlig.

/Ola

Thomas Tell
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 okt 2014, 14:20

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Thomas Tell »

C4-vagnarna hade stearinljusbelysning på de 60 första av 140 vagnar. Nummer 1618 och under.
De 60 vagnarna levererades med de stora burkarna på taket som alltså byttes mot mindre toppiga gaslampstoppar och stora gastankar hängdes i underredet. Detta bestämdes 19 sept 1911 och utfördes året efter.
23 vagnar fick 1937-42 Dissousgasbelysning system Dalén i stället för oljegasen. Alltså med gastub i stället för stora gastankar.

Målning enligt kontrakt: amerikansk lackfärg från ”The Standard Varnish Works” som för godsvagnar i färgton som för III klass. Fönsterbågarna och ramarna målas utvändigt som vagnen med något ljusare. Men en skrivelse säger att de fernissade fönsterbågarna på vagnar tom 1556 skall målas i samma färg som väggarna. De vita som på Perls vagn är inte rätt.

Vagnarna hade från början fotsteg som hade tre steg och var nästan lodräta för att underlätta ombordstigning utan plattform. Efter olycksfall p g a stort avstånd till de allt högre plattformarna fick vagnarna nya fotsteg. Det bestämdes 22 jan 1912 att förse vagnarna med två-stegs normala sådana.
Ombyggnaden utfördes på ett par år.
/tell

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Vid senaste LödLördagen plockade jag fram en Rimbo Grande sats med fyra DHJ malmvagnar. avsikten är att bygga dessa i SJ utförande och koppla vagnarna efter ett Tp-lok.
DHJ bild 1.JPG
DHJ bild 2.JPG
DHJ bild 3.JPG
DHJ bild 4.JPG
DHJ bild 5.JPG
DHJ bild 6.JPG
Ikväll provrullades vagnarna trots att det återstår en hel del detaljer på klubbanan
DHJ bild 7.JPG
DHJ bild 8.JPG
Tur att det ligger några satser till och väntar då det behövs ett större antal malmvagnar efter ett Tp-lok.

/Ola

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av loktok »

Trevliga vagnar o byggen Ola [JC_doubleup.gif]

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det har bara blivit en färdigställd vagn i år men det står sexton malmvagnar och väntar i olika stadier,
16 malmvagnar sommaren 22.JPG
så prognosen är god men först ....
Touren 2020.JPG
på fredag börjar det!

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Touren, i alla fall männens, är över och med bara en modell byggd under första halvåret 2002 kan jag nu fylla på med tre modeller till.
TGOJ M5 5054 5072 5077 bild 1.JPG
Förmodligen inte överraskande men det är tre TGOJ M5:or, nummer 5054, 5072 och 5077.
TGOJ M5 5054 bild 1.JPG
Med dessa byggda har jag nu sedan hösten 2018 fått ihop 67 malmvagnar ur VVA produktion fördelade på 20 stycken M2:or, 23 stycken M3:or och 24 stycken M5:or. Det betyder att jag närmar mig att få ihop ett TGOJ malmtåg och snart kan ge mig på nästa.

Det liknar lite av seriebygge något som både har fördelar och nackdelar. På dessa tre senaste byggda modeller inser jag att jag glömt att montera handräcken i den bromsade änden men jag orkar inte "göra om", istället blir det nu till att fullborda nästa batch.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det var ett bra tag sedan jag byggde ett lok, det har blivit många vagnar sedan jag gick i pension men nu plockade jag dock fram en plåt som skall bli ett diesellok ....
V3 bild 4.JPG
V3 bild 5.JPG
Tanken är att få till ett lok som jag kan använda för ett lokalgodståg eller för växeltrafik , får se hur det går.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Hösten brukar vara tung för mig och det visar sig i modellbygget. I och för sig inget allvarligt men bygglusten brukar lysa med sin frånvaro och så är det även denna höst. Med bara fyra byggda modeller i år, förmodligen ett bottenrekord, tog jag mig i kragen och plockade fram de tolv M5 malmvagnar som jag kommit en bit på och med vars färdigställande förhoppningsvis kan bättra på årets produktionssiffror.

Av de fyra batcher om tre malmvagnar fick batch tre idag sina lagergafflar på plats.
tre M5or 2022-11-17.JPG
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

År 2022 tycks bli ett dåligt byggår i alla fall vad gäller färdigbyggda modeller. Kan dock idag bocka av tre TGOG M5:or, nr 5079, 5081 och 5085, det blir därmed årets 5:e, 6:e och 7:e byggda modell.
Tre M5or dec 2012 bild 1.JPG
Tre M5or dec 2022 bild 2.JPG
En vecka kvar på byggåret.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det blev en åttonde färdigställd vagn idag, en G-vagn av 1863 års modell.
SJ G 794 bild 1.JPG
SJ G 794 bild 2.JPG
SJ G 794 bild 3.JPG
SJ G 794 bild 4.JPG
SJ G 794 bild 5.JPG
Modellen påbörjades redan oktober 2017 som en av tre identiska byggsatser som jag tänkte använda vid LödLördagarna för att visa olika stadier av mitt sätt att måla/märka en vagn. Nu blev det aldrig av och de tre modellerna blev liggande i halvbyggda stadier, och nu gav jag mig på att färdigställa den ena.

Förebilden byggdes av Kockums Mekaniska verkstad som en G-vagn m/1863 och levererades till 1:a Trafikdistriktet (Stockholm) år 1867. Just detta år fick godsvagnarna vid de tre olika Trafikdistrikten nya nummerserier och denna vagn tilldelades då nr 794, färgsättningen vid 1:a Trafikdistriktet var brun för godsvagnar sedan 1861 och sedan 1864 hade vagnarna en kungakrona påmålad. Trafikdistriktstillhörigheten upphörde 1874. År 1883 tilldelades vagnen ett nytt individnummer, denna gång nr 10794, år 1891 ersattes "kungakronan" med "SJ" och år 1893 infördes märkning med gjutna skyltar, om denna vagn fick detta är dock osäkert. Vagnen slopades 1912 och om den blev därefter ombyggd eller skrotad vet jag inte. Detta innebär att jag byggt/målat/märkt vagnen i ett utförande mellan 1867 och 1874 (med lite god vilja fram till 1883).

/Ola

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Baronen »

Hej,

Prydligt bygge! Under tiden med olikfärgade godsvagnar vid de olika distrikten vill jag minnas att grå gällde vid andra distriktet (Göteborg). Men vilket var den tredje färgen och distriktet (Malmö) var det gult eller grönt?

Apropå gamla godsvagnar, kan det stämma att den första boggiegodsvagnen var en eldrörsvagn för sjöartilleri tillhörig Marinförvaltningen? Jag tror jag läst det någonstans (tidn. Skarvjärnet?) Det finns det väl en chans att Du känner till Ola? (Fast det självfallet var långt före Din tid).

God fortsättning!
Baronen

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Baronen skrev: 28 dec 2022, 00:26 Under tiden med olikfärgade godsvagnar vid de olika distrikten vill jag minnas att grå gällde vid andra distriktet (Göteborg). Men vilket var den tredje färgen och distriktet (Malmö) var det gult eller grönt?

Apropå gamla godsvagnar, kan det stämma att den första boggiegodsvagnen var en eldrörsvagn för sjöartilleri tillhörig Marinförvaltningen? Jag tror jag läst det någonstans (tidn. Skarvjärnet?) Det finns det väl en chans att Du känner till Ola? (Fast det självfallet var långt före Din tid).
Det här med färger och märkning under järnvägens barndom är ett kapitel för sig. Dock kan man nog uppfatta det så här;
  • 1856 skapades tre Trafikdistrikt (1.TD Stockholm, 2.TD Göteborg och 3.TD Malmö)
  • 1856 var godsvagnar numrerade vid varje Trafikdistrikt, alltså förkom vagnstyper med samma individnummer såväl inom som utom varje TD
  • 1856 var godsvagnar omålade, oljemålade eller tjärade
  • 1858 omnumrerades vagnarna inom varje TD men samma nummer återfanns vid de andra TD
  • 1861 fick TD olika godsvagnfärger; 1.TD brun, 2.TD grå och 3.D gul, bruna och grå vagnar vit text/bokstäver, 3.TD svart
  • 1864 tillkom kunglig krona
  • 1867 nya nummerserier på godsvagnar; 1.TD 601-1000 och 2001-2400, 2.TD 1-600 och 3001-3100, 3.TD 1001-2000
  • 1874 upphör distrikstillhärigheten och alla godsvagnar skall målas bruna
  • 1880 införs metersystemet (bör innebära att m3 och ton ersätter)
  • 1883 införs nya nummerserier; nummer under 1000 blir 10001-10999, nummer 1000-1999 blir 11000-11999, F.vagnar får nummerserie 1600-
  • 1891 signaturen SJ införs samt "Sverige" gäller för vagnar i utlandstrafik
  • 1893 gjutna skyltar tillkommer
Sammanfattar man detta så gäller troligen detta för de äldsta täckta godsvagnarna;
  • Distriktsmärkning gällde fram till 1874
  • Distriktsfärgerna gällde mellan 1861-1874
  • Fyra olika nummerserier har förekommit; 1856-1858, 1858-1867, 1867-1883, 1883-, därför kan en och samma vagn haft upp till fyra olika nummer
  • Kungakrona användes 1864-1891
  • Äldre mått användes 1856-1880
  • SJ och Sverige kom 1891
  • Gjutna skyltar kom 1893
Vad sedan brun/grå/gul har för nyanser i mitten av 1800-talet är stört omöjligt att avgöra. Så i väntan på att det okända färgfotot från 1860-talet skall dyka upp har jag gjort min personliga tolkning där framför allt "gult" har varit svårt. Jag har grundat min tolkning med de tavlor föreställande örlogsfartyg som hade gula (andra hade vita) linjer utmed skeppsidorna (så kallad Nelsonmålning) och bevarade postdiligenser i Sverige.

Här är några bilder på "min" tolkning av 3 TD gul och 2 TD grå;
Julkort 2012 - Kopia.jpg
2 TD bild 1.jpg
Så "kanonvagnen". Den är omtalad i minst tre publikationer, Skarvjärnet som du tar upp men även i "Godsvagnsboken" och i en av Krister Brants första årsböcker. Jag har inte satt mig in så mycket i ämnet.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Full fart i Monteringshallen så här inför årsskiftet. Idag kunde så modell nio, tio och elva bockas av.
TGOJ M5 2022-12-28 bild 2.JPG
TGOJ M5 2022-12-28 bild 3.JPG
Återigen några TGOJ M5:or nämligen nr 5088, 5090 och 5094 och med dessa är trettio M5:or byggda. Tre dagar kvar på året och förhoppningsvis kan ytterligare några modeller bockas av.



/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så får jag nog inse att dessa två vagnar, årets 12:e och 13:e får bli de sista som byggs färdigt i år. Det blev ytterligare två litt G m/1863 som ingick i en leverans om 12 vagnar (nr 787-798) från Kockums 1866.
G 790 o 793 bild 2.JPG
G 790 o 793 bild 4.JPG
G 790 o 793 bild 5.JPG
Dessa två G-vagnar levererades till 2:a Trafikdistriktet 1866 som nr 790 men byggdes om, då med nr 10790 sedan 1883, till I1 år 1903 för att slopas och bli "försåld" år 1931 medan nr 793 (senare nr 10783) förblev G-vagn fram till slopandet 1911.

/Ola

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av HLS »

Ola,

Även med tretton byggda modeller har du varvat resten av startfältet tre gånger!
Å så blir det snyggt därtill. Hatten av för det!

Gott Nytt År
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Baronen »

Tack för uttömmande svar om distriktsfärger.

Gott Nytt År!
Baronen

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Med några timmar kvar på året är det dags att göra bokslut för modellbyggaråret.
Bokslut 2022.JPG
Enbart normalspårvagnar och endast godsvagnar.

Med 13 modeller byggda 2022 blev det ett sämre byggår än normalt. Det är snart 11 år sedan jag hängde uniformsmössan på hyllan, närmre bestämt vid midnatt, och under dessa tio år som pensionär har jag byggt färdigt 138 modeller men har även 74 som står påbörjade. Under 2022 påbörjade jag 18 modeller och av dessa blev sex byggda, alltså fortsätter den negativa trenden, men den vänder kanske (?) 2023.

Gott nytt år!

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Johan Molin »

Gott Nytt År Ola!

Inspiration kommer och går; man tvingas nog acceptera att så är fallet. Och som Hans skrev; även med "dålig" produktionstakt enligt ditt eget synsätt överglänser du oss alla andra flera gånger om!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av cgn1954 »

Lihkströmsverken skrev: 31 dec 2022, 16:22...Med några timmar kvar på året är det dags att göra bokslut för modellbyggaråret...
Kanske lite utanför ämnet men får man lämna en positiv kommentar på bildformat med all dess enkelhet och "fin bild" så gör jag det nu. :-T

En mellanstor bild - 600 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Nytt år och nya modeller, först ut en smalspårig malmvagn, SJ NNsp 324 178, en Rimbo Grandebyggsats från 2005 förestöllande en Falun byggd vagn från 1912 för DHJ. Vagnen förstatligades senare som SJ NNsp 324 178 och det är i detta skick jag byggt vagnen.
SJ NNrp 324 178 bild 1.JPG
SJ NNrp 324 178 bild 2.JPG
SJ NNrp 324 178 bild 3.JPG
SJ NNrp 324 178 bild 4.JPG
SJ NNrp 324 178 bild 5.JPG
SJ NNrp 324 278 bild 6.JPG
Lämmarnas färgsättning är min tolkning och jag har valt bort gummimattan som täckte/skyddade vagnsgolvet. Ytterligare tre "systervagnar" står på byggbordet.

Så är 2023 års fösta bygge avbockat.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets andra modell avbockad. SJ NNsp 324 306, fd DHJ NNr 289, en ASJ Linköping byggd vagn från 1917.
SJ NNsp 324 306 bild 1.JPG
SJ NNsp 324 306 bild 2.JPG
SJ NNsp 324 306 bild 3.JPG
SJ NNsp 324 306 bild 4.JPG
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets tredje modell, även detta en smalspårig malmvagn. Denna gång SJ NNsp 324 345, fd DHJ NNr 161, byggd av Falun 1912.
SJ NNsp 324 345 bild 1.JPG
SJ NNsp 324 345 bild 2.JPG
SJ NNsp 324 345 bild 3.JPG
SJ NNsp 324 345 bild 4.JPG
SJ NNsp 324 345 bild 5.JPG
Byggsatsen med sitt dekalark gavs ut av Rimbo Grande redan 2005 och dekalarket saknar dessvärre korrekt littera för SJ versionen men med hjälp av en mj-kamrat är vagnarna nu märkta korrekt med NNsp. Dekalarket innehåller dessutom endast en variant av gavelmärknng, i detta fall endast ett streck, men jag tror att bromsade vagnar under SJ-tiden hade en annan markering, här valde jag att sätta dit "tre streck", med risk att jag gjort fel. Dessutom är det besvärligt (?), något som bilderna visar med tydlighet, att få denna markering snyggt då det sitter en vertikal smal "plåt" utanpå gaveln, bilder är avslöjande!

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så årets fjärde modell avbockad. Återigen en smalspårig malmvagn denna gång SJ NNsp 324 375, fd DHJ NN 309, en ASJ Linköpingsvagn från 1917.
SJ NNsp 324 375 bild 1.JPG
SJ NNSp 324 375 bild 2.JPG
SJ NNsp 324 375 bild 3.JPG
SJ NNsp 324 375 bild 4.JPG
SJ NNsp 324 375 bild 5.JPG
SJ NNsp 324 375 bild 6.JPG
Även denna gång fick jag fundera på gavelmäkning och valde denna gång en "triangel" något som förmodligen är fel. Med fyra vagnar byggda 18 dagar in på det nya året har en förklaring. Bygget påpörjades under en LödLÖrdag i våras
viewtopic.php?p=118211#p118211
och vagnarna blev snabbt ihoplödda och grundmålade men sedan tog det stopp. Att besluta sig för hur malmlämmarna och stolparna skulle målas blev för besvärligt varför vagnarna blev liggande. Först nu i början av januari tog jag mig mod till att testa och så fullfölja målning och märkning och så är de fyra första vagnarna, två bromsade och två obromsade från två olika fabriker, klara. Nu vänta de tre övriga fyrpacken om totalt 12 vagnar liksom några från Op vagnar till malmvagnar ombyggda vagnar att bli utsatta för lödkolven. Sedan får jag även ta mig en funderare på hur jag skall lasta vagnarna med malm, jag har en bra idé men det återkommer jag till.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det är svårt att vara konsekvent, jag bestämde mig tidigt för att bygga färdigt modeller innan jag började på nya men det fungerade inte. Dock tar jag mig nu i kragen, hur länge det skall fungera, och har plockat fram tre smalspåriga Gp-vagnar som ja började på troligen redan i oktober 2019. Bygget har fortgått från och till och nu står de tre vagnarna återigen på byggbordet.
SJ Gp bild 10.JPG
SJ Gp bild 11.JPG
Att jag har hela 71 påbörjade modeller, men 142 färdigställda sedan jag gick i pension för 10 år sedan, borde vara argument nog för att inte påbörja nya byggprojekt men det är svårt.....

/oLA

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets femte modell klar att bockas av, SJ Op 330 042, en Rimbo Grandebyggsats föreställande en Op vagn ombyggd för malmtarfiken till Hargshamn
SJ Op 330042 bild 1.JPG
SJ Op 330042 bild 2.JPG
/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Johan Molin »

När jag tittar igenom Olas tråd så återkommer jag till det jag hävdat många gånger; det här är en rent kulturhistoriskt viktig gärning. Och inte minst nu med dessa udda smalspåriga malmvagnar.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Den andra malmvagnen litt Op av tre planerade vilket oxså blir årets sjätte byggda modell
SJ OP 330 044 bild 1.JPG
SJ Op 330 044 bild 2.JPG
denna gång Op 330 044

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Och så är den tredje malmvagnen litt Op klar vilket därmed blir årets sjunde byggda modell.
SJ Op 330 047 bild 1.JPG
SJ Op 330047 bild 2.JPG
Och detta blev SJ Op 330 047. Med tre Op och fyra NNrp byggda inser jag att det behövs några malmvagnar till att hänga i kroken bakom en Tp varför jag plockade fram ett fyrpack NNrp men hittade då två obyggda Op vagnar i en låda så nu blir det att påbörja sex vagnar ......

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

det har blivit byggt lite smalspåriga malmvagnar den senaste tiden och ytterligare några står på byggbordet;
Sex smalspåriga malmvagnar bild 1.JPG
Sex smalspåriga malmvagnar bild 2.JPG
Sex smalspåriga malmvagnar bild 3.JPG
Det är fyra fd DHJ vagnar som skall märkas som SJ NNrp och så två Op-vagnar ombyggda för malmtrafik

Provrullade de sex under byggnad varande vagnarna i måndags på klubbanan och körde samtidigt de sju byggda vagnarna bakom mitt Np-lok
Smalspårigt malmtåg MMJK bild 1.jpg
Smalspårigt malmtåg MMJK bild 2.jpg
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Mitt pågående smalspåriga malmvagnsbygge har pausats då jag testat hur jag skulle få till en last av Dannemoramalm. Just nu ser resultatet ut så här
malmlast 11.jpg
Malmlast 12.jpg
malmlat 13.jpg
lasten skall målas lite ljusare grå medelst metoden "torrborstning" och/eller med lite ljusgrå kritpulver.

med ett tiotal malmlaster klara återgår jag nu till malmvagnsbygget

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Johan Molin »

Intressant nog stod det i nyheterna för bara ett par dagar sedan att gruvan i Dannemora, skulle, för vilken gång i ordningen vet jag inte, återöppnas.

Men det är väl rätt längesedanjärnvägsspåret dit breddades till normalspår. Vilket ju gör dina skapelser ännu mer intressanta, historiskt sett.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Mitt smalspåriga malmtåg som ständint utökas består av fd DHJ bagnar och SJ standardvagn Op i malmvagnsutförande men nu tillkommer en Iarp vagn. Det är en treaxlig Im vagn ur SRJ serie 801-810 av vilka en bevisligen byggdes om till malmvagn genom att bland annat gavlarna togs bort.

Rimbo Grande tog fram denna byggsats redan 1999 och en byggsats införskaffades redan då men blev liggande i garderoben. Häromåret presenterades även en malmvagn som visade sig vara samma byggsats men med skillnaden att ingen gavel skulle monteras. Jag trodde först att det handlade om en helt nykonstruerad modell men så var inte fallet. Det blev ingen beställning utan Im vagnen från 1999 plockades fram. Efter lite studier i olika källor kom jag fram till att troligen endast en av de tio vagnarna i serien byggdes om till malmvagn även om ytterligare åtta vagnar fick littera Iarp hos SJ, den tionde vagnen fick plåtlämmar och littrerades Om. Frågan ställdes på Järnvägshistoriskt forum om ytterligare ombyggnad av systervagnar men något svar har jag inte fått. Att andra fd SRJ Im vagnar blev malmvagnar känner jag till men dessa vagnar skiljer sig utseendemässigt från denna tio vagnsserie.

Som när det gäller tidiga Rimbo Grandebyggsatser följer det med en förträfflig byggbeskrivning men just denna genererade dessvärre en längre diskussion och tolkningsförsök under lördagens LödLördag. Först när jag gett mig på att löda ihop ramverk och vagnsgolv blev jag klok på hur det var tänkt med vikning av alla korgstöd med mera, här kunde byggbeskrivningen varit lite tydligare.

Så några bilder från bygget nu inne på dag fjärde dagen;
Iarp 324 416 bild 1.jpg
Iarp 324 416 bild 2.jpg
Iarp 324 416 bild 3.jpg
Iarp 324 416 bild 4.jpg
Iarp 324 416 bild 5.jpg
Iarp 324 416 bild 6.jpg
Iarp 324 416 bild 7.jpg
Iarp 324 416 bild 8.jpg
Iarp 324 416 bild 9.jpg
Och så några bilder från igår nere på klubben
Iarp 324 416 bild 10.jpg
Iarp 324 416 bild 11.jpg
En trevlig byggsats som kommer att passa in förebildsriktigt i mitt smalspåriga mamtåg.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

I samband med att jag plockade fram Rimbo Grande byggsatsen av Iarp vagnen föll mina ögon på en Gsp vagn. En av Rimbo Grandes första byggsatser som nu följde med till byggbordet och nu har jag även satt lödkolven i denna.
SJ Gsp 301 086 bild 1.jpg
Det är en fd SRJ GH vagn, i en serie om sex vagnar från 1915 byggda av Södertälje verkstad med nummer 99-104, senare 519-524. Alla sex vagnar blev förstatligade med nytt littera Gsp och nummer 301084-89. Minst två av vagnarna märktes om med SJ nummer medan flera behöll sin SRJ märkning. Mitt bygge avser avbilda 301086 en lite speciell vagn då den saknar ventiler men intressant och lättbyggd.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så kan jag bocka av årets åttonde och nionde modell. Det blev återigen två smalspåriga malmvagnar, fd DHJ men märkta som SJ NNrp efter förstatligandet.
Två DHJ bild 5.jpg
Två DHJ bild 6.jpg
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Idag bockade jag av årets modell tio, elva och tolv
Två DHJ och en SJ bild 2.JPG
Igen några smalspåriga malmvagnar, en bromsad NNrp, en obromsad och så en Op vagn i malmvagnsutförande. Kvar på byggbordet står en Imp och en Op som bägge väntar på sina dekaler.

Noterade oxså idag att med dessa tre vagnar uppnår jag 150 byggda modeller sedan jag gick i pension vid årsskiftet 2012/2013. Dessvärre har antalet påbörjade liksom "lagret" i garderoben ökat, det ligger 75 påbörjade modeller och väntar för att inte prata om "garderoben".

Visst är det kul att bygga!

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"