Toppbilden, visa:    


En modell om dagen - igen?

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av ford1929 »

snygg vagn Ola.....
Du får börja det nya året med ett slutresultat av den byggda vagnen [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Lite "rengöring" och så är det dags för målning.
SJ cOP 681 BILD 19.JPG
SJ Cop 681 bild 21.JPG
Som vanligt (?) handlar det om för oss modellbyggare att bestämma oss för hur en modell skall tolkas, av bilderna ovan syns min tolkning, rätt eller fel, härnäst handlar det om "rengöring" inför målning och applicering av dekaler av min tolkning av SJ Cop 681, fd KTsJ 1343.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

VGJ lät modernisera ett antal äldre personboggivagnar 1941 och åren därefter. Vagnverkstaden tog fram dessa moderniserade vagnar häromåret, Co 1027-1029. Vagnverkstaden tog fram både Co 1028 (SJ Cop 767) och de två Co 1027 (SJ Cop 766) och Co 1029 (SJ Cop 768), de två sistnämnda skiljer sig mot 1028 genom att de har horisontella sickor.

Först ut på byggbordet, förvisso sedan för ett bra tag sedan, var 1028 som skall byggas som SJ Cop 767. De senaste dagarna har jag limmat dit mässingsprofiler för att kunna skriva ihop korg och underrede, dessutom tog jag mig en funderare å hur jag skulle montera fotstegen. Några bilder från de senaste dagarnas bygge;
SJ Cop 767 bild 8.JPG
Korgfästet limmades med tvåkomponetlim i korgen, detta blev tillräckligt stabilt för att kunna borra och gänga för M 1,4 skruv.
SJ Cop 767 bild 9.JPG
SJ Cop 767 bild 10.JPG
SJ Cop 767 bild 11.JPG
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Dags att göra mj-bokslut för 2019. Årets byggen slutade med 14 vagnar fördelade på tre smalspåriga och 11 normalspåriga.
Årsproduktion 2019.JPG
Av dessa var en personvagn, en postvagn, en täckt godsvagn och 11 malmvagnar. Förhoppningen hade varit att få till fler färdiga vagnar under året, den sista blev färdig den 9:e oktober, men därefter tog "orken" slut. Hoppas på ett bättre byggår 2020.

/Ola

Tomass
Inlägg: 45
Blev medlem: 14 okt 2017, 10:32

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Tomass »

Very Nice!!!

[JC_doubleup.gif]

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Bland alla "ofullbordade" finns flera personvagnar. Jag har stoppat upp eftersom jag insett att att det krävs en hel del om jag skall få till en trovärdig takutrustning med gasledning. Flera vagnar, såväl normal- som smalspårvagnar väntar på just detta. Nu jobbar jag på att få till taket på SJ Cop 767, en fd VGJ vagn, medan SJ Cop 843, en fd VJ vagn, väntar på att målas. Sedan är det ett antal fd VGJ tvåaxliga vagnar liksom några normalspåriga Skånevagnar som måste tacklas. Vagnar finns det gott om frågan är bara om inspirationen och tiden finns?
SJ Cop 767 bild 12.JPG
SJ Cop 767 bild 13.JPG
Görlitz bild 26.JPG
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Snart dags att besöka målarverkstaden, alltså balkongen. Med en temperatur över noll hänger det bara på nederbörden och det faktum att modellerna behöver en sista rengöring, "plastvagnen" även lite mer detaljering.
SJ Cop 767 bild 14.JPG
SJ Cop 767 bild 15.JPG
Misstänker att 2020 års tre först klara modeller blir de som syns på bilderna.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 10 jan 2020, 22:56, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av loktok »

Snyggt Ola. Takdetaljeringen ger verkligen ett extra lyft till det hela.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av ford1929 »

kan bara hålla med Lasse... [JC_doubleup.gif]

hur går det med lbö vagnarna Ola ??
Roger(Forden)

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

ford1929 skrev:hur går det med lbö vagnarna Ola ??
Jo denna tillhör de 67 påbörjade modellerna;
Ibö bild 3.JPG
Ibö bild 4.JPG
Men än mer genanta är att det ligger fyra till och väntar på lödkolven ....

/Ola

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av ford1929 »

snyggt :-T du är inte ensam om att hoppa mellan projekt...
så gör även jag,,,kanske du märkt ;)
Roger(Forden)

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Tänk vad ett brev kan betyda. Har haft problem med byggmotivationen under ett halvår men igår fick jag ett besked som innebar att jag kan släppa en oro, den allvarligaste, och med en gång kom byggintresset tillbaka. Nu handlar det om en medicinsk krämpa som kunde åtgärdas i ett tidigt stadium men oron har tärt och påverkat mig mycket, inte minst under nätterna.

Redan idag plockade jag fram en av "de ofullbordade", en resgodsvagns från SRJ konstruerad av Göran Olsson/GOSVV och "förbättrad/korrigerad" av Vagnverkstaden. Ett vagnsbygge som visar hur Göran Olssons konstruktioner förfinades med åren, undrar vad vad vi haft om Göran Olsson varit med oss idag? Samtidigt ett tack till Vagnverkstaden för återutgivningarna och fullföljandet av Göran Olssons projekt.
SRJ F84 bild 2.JPG
SRJ F84 bild 4.JPG
I samband med att resgodsvagnen plockades fram igen fick jag leta efter balkar/profiler till gaveländarna som jag inte hade monterat ännu. Där, i lådan, hittade jag de saknade TGOJ malmvagnsdekalerna som jag varit av med i ett halvår, nu finns det ingen ursäkt för att sätta lödkolven i 13 malmvagnar till ....

/Ola

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av MatsN »

Roligt att höra, Ola!
Intressant att se resgodsvagnen/ångfinkan (?) växa fram.
Dock så är jag övertygad om att du behöver sätta lödkolven i ett antal kylvagnar innan du ger dig på dina resterande malmvagnar...
/Mats

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Inga kylvagnar men väl några malmvagnar till har hamnat på byggbordet.
2020-02-07 154-157 0 byggda.JPG
Så dök idag en spännande kartong upp som innehöll detaljer nog för att bygga en av de tre VGJ sommarpersonboggivagnarna.
SJ Cop 774 bild 2.JPG
Det är egentligen två plåtar av KBJ/KTsJ sommarvagnen (bygget av en av dessa syns i bakgrunden och på överst fotot) med vilket det är möjligt att skarva ihop plåtarna och därmed få "en fönsterstersektion" till. Lite "handpåläggning" med ändrade spännstag och så lite mer "på taket" så är det fullt möjligt att få till SJ Cop 744.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Vad som kan bli årets första byggda modell fick ikväll sina dekaler på plats,
SJ Cop 681 bild 26.JPG
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets första färdigbyggda modell kan nu efter diverse debacle bockas av som klar.

Fd KTsJ Co4 1343 byggd av Kalmar Verkstad och senare i samband med förstatligandet SJ Cop 681.
SJ Cop 681 bild 30.JPG
SJ Cop 681 bild 33.JPG
SJ Cop 681 bild 31.JPG
SJ Cop 681 bild 32.JPG
Mer om debaclet kan läsas här;
viewtopic.php?f=53&t=4549&p=108316#p108316

/Ola

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av ford1929 »

Hade varit kul att se hur dom såg ut på den tiden
när dessa vagnar användes...ang hur smutsiga var dom .
Sen när det gäller detta med sprayburkar...jag brukar försöka
märka dom med en extra egen text för att förhindra
att man tar fel i hastigheten...det har även hänt mej
och säker flera...det är lätt hänt
Roger(Forden)

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

För mer än ett år sedan började jag bygget av vad som skall bli SJ Cop 744, en vagn som från början hade beteckningen ÖJ 23 men som omkorgades efter förstatligandet. Systervagnen, fd ÖJ 22 är idag bevarad i Skara.

Bygget har pågått i omgångar och vid lördagens LödLördag kom vagnen fram igen. Nu tänkte jag att få dit taket. Detta var lättare sagt än gjort. Diverse bockningar och rullande med borrstativet gjorde att jag kom en bit på vägen men inte ända fram. Så glödgade jag taket igår för att få det lättare formbart och så idag gjorde jag ett lödförsök. Inte helt nöjd la jag modellen ät sidan och så hände det,

Plötsligt hörde jag ett ljud som lät som när stålkulan i sprutburken slutligen lossnade, efter åtskilligt skakande, men någon sprutburk fanns inte i närheten. Samma ljud en gång till och nu måste jag försöka identifiera källan. Jo där var det, modellen som stod på soffbordet. Uppenbart hade det varit så kraftiga spänningar mellan tak och korg på vagnen så att lödningarna hade släppt! Tur i oturen att det hände nu och inte med en färdigmålad vagn.

Bara en sak att göra, tillbaka till byggbordet. Efter flera nya lödningar hoppas jag nu taket skall sitta kvar på plats och som syns av bilderna finns åtskilligt rengöringsarbete kvar för att få bort överskottstenn.
Cop 744 bild 18.JPG
Cop 744 bild 19.JPG
Cop 744 bild 20.JPG
Troligen beror problemet på att jag inte varit tillräckligt noga med bockningen av taket, trots glödgning, för det kan väl inte vara så att taket är för smalt?

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Efter några dagar utan motivation att sätta mig med lödkolven tog jag mig själv i kragen och plockade fram .....
2020-04-01 158-160 o byggda.JPG
några malmvagnar till. Nu skall vagnarna 31-33 byggas men ett litet problem uppstod då jag inte kunde hitta min lilla handborr. Letade överallt men fick till sist ge upp, lyckligtvis hade jag ett substitut i en liten klumpigare handborr, som jag tidigare rtat, men med ett nytt 0,4 borr funkade det att ta upp hål till TB-koppelbygeln i buffertbalkarna.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ett påskris med malmvagnar.
Sex TGOJ malmvagnar 2020-04-07.JPG
Nu gäller detaljeringen och så ett besök i målarverkstaden. Kanske läge för någon kylvagn härnäst?

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Seriebygge på gott och ont.
Skalkoppel till sex vagnar.JPG
Skalkoppelimitation till sex vagnar, varken ett inspirerade bygge eller något där man ser ett snabbt resultat men något som gör ett seriebygge effektivare.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ibland när det blir diskussioner om modellbygge brukar jag hävda att alla vi modellbyggare (?) har någon form av bokstavssyndrom. Detta stämmer säkert i någon form då vi, i alla fall flertalet, har en förmåga att snöa in på något särskilt. Nu vill jag inte tro att modelljärnvägare utmärker sig speciellt, det återfinns säkert i de flesta hobbies oavsett om det handlar om frimärkssamling, macrame eller orkidéer, men visst är det lätt att fastna i ett intressefack. Dock gäller det nog att kunna se förnuftigt och ha viss självinsikt och distans innan det går överstyr.

Inser att just nu, efter en period att bygga olika normalspåriga flakvagnar, har jag fastnat för TGOJ malmvagnar littera M2 och M3. Sedan hösten 2018 har jag med undantag för två smalspåriga personboggivagnar, en smalspårig godsvagn och en smalspårig postvagn bara (?) byggt malmvagnar.

Med 27 stycken klara och nio till på gång har jag snart fått ihop ett trovärdigt TGOJ malmtåg.
Nio TGOJ vagnar maj 2020.JPG
Kvar att bygga, förutom dessa 36 vagnar är tre M2:or och 11 M3:or som ligger i vänteläge, sedan hoppas jag på några M4:or och M5:or, snacka om bokstavskombinationssyndrom ....

/Ola

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av MatsN »

Tja, kanske det...
Men om man istället ser dig som en historiker som försöker återskapa något som tidigare funnits i en modell så verkar det ju inte så knepigt!
I just malmtåg fanns det ju många likadana vagnar.
Jag är istället imponerad över att du öht orkar bygga så många likadana vagnar som mässingmodeller!
Strongt!

/Mats

Användarens profilbild
runhällen
Inlägg: 67
Blev medlem: 08 jan 2017, 17:55

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av runhällen »

Jag/VVA håller på att ta fram uppdaterade filmer för malmvagnarna som Ola byggt (+några modernare typer) och därmed behövde jag provbygga vagnarna igen. Efter att ha byggt ett (1) exmplar av varje vagn kan jag konstatera 1) det ser ganska bra ut, och 2) det var erbarmligt tråkigt. Alla dessa beslag som ska dit både på utsida och insida. Hur någon orkat bygga 27 övergår mitt förstånd.

(OK, jag vet att Ola "förenklar" sina vagnar lite. Det blir väl inte så mycket hästdragöglor eller säkerhetskoppel med kedjor, kanske inte ens kopplarhandtag eller nitar på buffertbalken men ändå. Rätta mig om jag har fel.)

De modernare malmvagnarna däremot, ser ut att bli relativt lättbyggda saker. En modell om dagen kan vara fullt tänkbart. Vilket säger mer om TGOJs rationalisering av sina vagnar än om VVA.

/Mats B

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

runhällen skrev: 03 maj 2020, 09:05 OK, jag vet att Ola "förenklar" sina vagnar lite. Det blir väl inte så mycket hästdragöglor eller säkerhetskoppel med kedjor, kanske inte ens kopplarhandtag eller nitar på buffertbalken men ändå. Rätta mig om jag har fel.
Du har helt rätt, jag förenklar till stor del. Anledningen till detta är flera; Jag har inga kopplarhandtag på vagnarna då jag alltid lyckas "stuka" dessa till oigenkänlighet, jag avstår också att "slå ut" nitar på buffertbalken då dessa till största delen försvinner under mitt brutala rengöringsarbete av vagnskorgen. Hästdragöglor och säkerhetskoppel höjer utseendet på den färdiga modellen men ställer samtidigt ett noggrant krav i samband med montering av TB-koppel. Tvärt emot byggbeskrivningens rekomendationer gör jag ett stelt chassie. Den i byggbeskrivningen förekommande lösningen fungerar bra men jag har hittat min metod. Vagnen blir givetvis mer "skramlig" men ett malmtåg skall inte rulla i hög hastighet så oljudet märks inte så mycket. Slutligen ersätter jag vitmetallsgjutningarna med dito av mässing, blir lite dyrare men jag vill helst kunna löda (och jag vet att det går att även löda vitmetall) och tycker att det känns lite stabilare.
VVA fyra M3 vagnar bild 2 15 april 2019.JPG
VVA fyra M3 vagnar bild 3 18 april 2019.JPG
VVA fyra M3 vagnar bild 5 28 april 2019.JPG
VVA fyra M3 vagnar bild 6 28 april 2019.JPG
VVA fyra M3 vagnar bild 9 28 april 2019.JPG
VVA fyra M3 vagnar bild 10 28 april 2019.JPG
En modell om dagen? Ja rent tidsmässigt kan det nog stämma men med torktid i samband med målning drar det nog ut till bortemot en vecka. Seriebygge är därför en tidsbesparande åtgärd. Mest tidskrävande och tråkigt är givetvis "rengöringen" och borttagandet av allt överskottstenn.

/Ola

Martin960115
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 aug 2016, 15:20
Ort: Kristianstad

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Martin960115 »

Eftersom du bygger många av M20/M30 vagnarna. Men man blir imponerand av ditt malmtåg.

Men det kommer ytterligare ett malmtåg till mj-klubben i Malmö.
Fast av ett annat slag som då kommer att innehålla både M20/M30 vagnar men även de nya M4 från Rimbogrande och VVA M5 vagnar...
Bilagor
FB_IMG_1588514152375.jpg
FB_IMG_1588514171101.jpg
Nästa Generation modellbyggare.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så var den sista (?) batchen för den här gången klar för att få sina dekaler monterade.

Vill minnas att det var våren 2018 som jag fick för mig att jag skulle löda ihop några VVA M2 och M3 vagnar för att få något att hänga i kroken på mitt TGOJ M3b ånglok. Idag står så 13 vagnar, tre obromsade M3, sex bromsade M2 och så fyra obromsade M2:or som väntar på sista handpåläggningen.
Tio vagnar 200605.JPG
När väl dessa är klara så blir det 40 byggda malmvagnar, hälften M2 och hälften M3, byggda under en tidsperiod på strax över två år.

/Ola

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av loktok »

Imponerande Ola !!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Med 40 vagnar i kroken blir det lite längre än filmen du Lasse spelade in för några månader sedan. Där var det "bara" 27 vagnar.
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo

En film som jag tycker till del visar TB-kopplets funktion, förutom enkelt och prisvärt även fungerande.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det som inte borde hända, hände.....

Häromdagen när jag satt i telefon med en mj-kamrat hörde jag ett oljud. Det visade sig vara mina malmvagnar som valde att falla ner i golvet, lyckligtvis var fallet bara några decimeter men ändå!
13 malmvagnar.JPG
Med den metod jag använder mig av när det gäller målning går det enkelt (?) att bättringsmåla de skavanker som uppstått. Dock känns det en aning onödigt arbete men det är lätt att vara efterklok. I kväll har fyra malmvagnar fått sina dekaler, upp till 28 per vagn, på plats......

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets andra, tredje, fjärde och femte modell är så klara.
Fyra klara 20200616.JPG
Återigen några TGOJ malmvagnar nämligen en bromsad M2 och tre obromsade M3:or. Tillsammans med tidigare malmvagnar består just nu mitt "malmtåg" av 31 vagnar, ytterligare nio på gång.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets sjätte och sjunde modell klar.
Två TGOJ M2 20200617.JPG
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Åttonde och nionde modellerna för året kan så bockas av.
Två M2 20200619 bild 1.JPG
Två M2 20200619 bild 2.JPG
TGOJ M2 912
TGOJ M2 912 bild 4.JPG
och TGOJ M2 921
TGOJ M2 921 bild 4.JPG
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så blev de sista (?) TGOJ M2 vagnarna klara.
De fem sista M2 och M3 vagnarna.JPG
Det blev modellerna nummer 10-14 som blivit klara detta år. Samtidigt blir nr 14/2020 (TGOJ M2 951) den 100:e modellen som jag byggt klar sedan jag gick i pension för sju och ett halvt år sedan. Av dessa 100 modeller är 40% TGOJ malmvagnar fördelade på hälften M2 och hälften M3.
TGOJ M2 951 bild 1.JPG
Det betyder dock inte att jag är sysslolös, det finns ytterligare 67 påbörjade modeller och många fler byggsatser som ligger till sig.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Har haft känningar av vad jag trodde var njur- eller gallsten sedan i början av februari. Har konsulterat såväl akuten som vårdcentralen ett antal gånger men avfärdats då man inte hittat något. Så kulminerade det för ett par veckor sedan och jag blev akut opererad och är nu hemma igen men utan en elak galla. Har tagit några veckor innan suget för lödning återkom men nu, som ett friskhetstecken, har jag satt lödkolven i - några malmvagnar!
2020-06-14 168-170 3 obyggda.JPG
Tänkte att bygga något som jag fått rutin på och därmed snabbt kunna se ett resultat i.

/Ola

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av BR78 »

Kan bara :-T vilken energi :play:
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Inte för att jag är trött (?) på att bygga TGOJ malmvagnar M2 och M3 men ikväll satte jag lödkolven i en TGOJ M5.
TGOJ M5 5002 bild 1.JPG
TGOJ M5 5002 bild 2.JPG
TGOJ M5 5002 bild 3.JPG
VVA malvagnsbyggsats är av sedvanlig hög kvalité och efter att byggt ett antal modeller från nämnda producent vet jag, för det mesta, hur jag skall gå tillväga. Valde att först bygga del av underredet och inte som byggbeskrivningen föreslår baljan, mest för jag var nyfiken på hur vikningen skulle fungera. Som jag misstänkte (antyds även i beskrivningen) gäller det att rista nästan helt igenom vikdelarna då materialet är ett minimum. Utan ristning är det svårt att få vinkelräta och plana ytor. Skall bli intressant att se hur fort en vagn byggs ihop?

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Varför bara (?) bygga en när man kan bygga tre?
TGOJ M5 5002 ild 4.JPG
Byggbeskrivningen rekommenderar att man skall ritsa etsmarkeringen för kantjärnet näst intill genombrott. Låter brutalt men är en förutsättning för att kunna få en snygg 90 graders vinkel, tro mig. Fegade ut när det gällde den första vagnen vilket straffade sig. Gick dock att fixa till med hjälp av diverse tänger men ett onödigt arbete, men man tjänar på att våga.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Till VVA byggsatser levereras oftast vitmetallsgjutningar med. Jag har dock haft en mental spärr emot att löda vitmetall trots att jag flera gånger fysiskt sett hur byggare gör. Med de senaste (?) byggsatserna har VVA även etsat fjäderpaket så nu med bygget av några TGOJ M5 modeller tänkte jag försöka löda rullagerboxar och buffertar. Tipset jag fått av konstruktören är att först förtenna mäsingsytan där vitmetalldetaljen skall fästas, därefter tillföra rikligt med lödvatten, ändra temperaturen på lödstationen till runt 250 grader och så, efter att placerat vitmetallsdetaljen på plats, fösa lödtenn med lödspetsen mot vitmetallsdetaljen. Med lödtenn på 135 grader (?) och med vitmetallsdetalj av "hög kvalité" så är, även om den finns, risken att smälta vitmetallsdetaljen liten. Våga är att vinna!

Nedan några bilder från mitt lödförsök
TGOJ M5 5002 bild 5.JPG
TGOJ M5 5002 bild 6.JPG
TGOJ M5 5002 bild 7.JPG
TGOJ M5 5002 bild 8.JPG
Snart dags att fortsätta försöken ....

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Nu har den fösta av tre TGOJ M5 vagnar fått buffertar (bilderna tagna innan de två sista buffertarna blev ditlödda) och rullagerboxar lödda på plats.
TGOJ M5 5002 bild 9.JPG
TGOJ M5 5002 bild 10.JPG
TGOJ M5 5002 bild 11.JPG
TGOJ M5 5002 bild 12.JPG
Rädslan jag tidigare haft kom på skam. Det var lättare an jag trodde, visst brände jag fingrarna, men metoden verkar fungera betydligt bättre än att limma.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Seriebygge (?), nu gäller det dock att ta ställning till om det blir att följa byggbeskrivningen med ett "lagergaffelpaket" som är upphängt med tråd eller om det blir ett stelt underrede i likhet med det som jag praktiserat vid bygget av M2 och M3 vagnarna?
TGOJ M5 5002 bukd 13.JPG
/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

På byggbordet just ikväll står tre TGOJ M3 malnvagnar och tre TGOJ M5 malmvagnar. Praktiserar visst seriebygge ...
TGOJ M5 5002 bild 16.JPG
till sex treaxliga vagnar måste 18 axelpaket lödas ihop
VVA M3 bild 19.JPG
här har lagergafflarna monterats på de tre M3 vagnarna
TGOJ M5 5002 bild 14.JPG
medan den första M5 korgen lötts ihop
TGOJ M5 5002 bild 15.JPG
och här även fått sina luckor på plats medan lagergafflar/hjul bara (?) provisoriskt monterats.

/Ola

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av ford1929 »

löpandeband pricip,,,verkar ju funka här också...
Har själv varit som du rädd för att löda vitmetall.
förtenning är det viktigaste vad jag lärt mej...sen måste man öva
också...lite pirrigt är det ännu...men man lär väl sej
så småning om..
Roger(Forden)

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Seriebygge kan ske på gott och ont.

Gott kan man kanske anse bygget av de första tre av "många" (?) TGOJ M5 vagnar är;
TGOJ M5 5002 bild 17.JPG
medan bygget av de tre M3 vagnarna kan anses tillhöra "ont". Efter att byggt tjugo vagnar lyckades jag med dessa tre glömma hur jag tidigare gjort
VVA M3 bild 20.JPG
Eftersom jag bygger stela underreden och använder Rimbo Grandes "TB-koppel etsning" måste jag bearbeta lagergafflarnas mellandel så etsningen skall passa, detta glömde jag bort. Därför blev det en "bearbetad" etsdetalj!
VVA M3 bild 21.JPG
Efter ett telefonsamtal med den lokala Mekonomenbutiken fick jag på nytt ett negativt besked, blanklacken var fortfarande slut, däremot fanns den i en butik i andra ändan av staden. Bara att ge sig ut på en cykeltur, bättre idag innan högsommarvärmen kommer i morgon, men jag upptäckte att det var såväl uppförsbacke som motvind! Samma sak när jag skull hem, påminner om Karlskrona där det alltid blåser från alla väderstreck. Nåväl, nu har jag såväl ett lager med blanklack och "SJ-röd m/ä".
Mekonomen 20200805.JPG
Nu kan några modeller till slutföras.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Noterade att det idag är två månader sedan jag senast fick en modell färdig. Detta fick mig idag att börja måla tre malmvagnar till (?);
VVA M3 bild 22.JPG
VVA M3 bild 23.JPG
Nu återstår bara de åtta arbetsmomenten som krävs innan vagnarna är klara.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

"Jobbet" med de tre senaste TGOJ M3 vagnarna fortsätter;

Efter en dusch av primer, SJ brunt, målades insidan av korgen grå.
VVA M3 bild 24.JPG
Efter ett dygns torktid blev insidan "gnuggad av svart och brunt färgpigment" och så hela modellen/modellerna blanklackade.
VVA M3 bild 25.JPG
VVA M3 bild 26.JPG
Nu är det dags för dekaler.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Malmvagnsbygget fortsätter och nu med mina tre M5 vagnar;
TGOJ M5 5002 bild 18.JPG
TGOJ M5 5002 bild 19.JPG
TGOJ M5 5002 bild 20.JPG
TGOJ M5 5002 bild 21.JPG
Den första vagnen får fungera som provvagn för den fortsatta byggnationen;
TGOJ M5 5002 bild 22.JPG
TGOJ M5 5002 bild 23.JPG
Ett enklare bygge än M2 och M3 vagnarna men det tar sin tid att få till momenten, bygget av kommande vagnar blir säkert både enkalare och snabbare.

/Ola

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av d680ae »

Lihkströmsverken skrev: 27 aug 2020, 20:25 ...
Den första vagnen får fungera som provvagn för den fortsatta byggnationen;
...
/Ola
Kan det vara bara en synvilla att buffertbestyckningen ser så imponerande ut?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

d680ae skrev: 27 aug 2020, 23:00 Kan det vara bara en synvilla att buffertbestyckningen ser så imponerande ut?
Ja till del. Till dessa M5 vagnar har jag valt att använda de medföljande vitmetllagjutningarna av buffert m/27 och inte använt mig av dyrare mässingsdetaljer. Anledningen är att jag tänkte lära mig vitmetallödning och så lite av tendensen "snålhet". Håller med om att de ser långa och kraftiga ut på bilderna men fotovinkeln och närbilder gör sitt till. Jämförde med anledning av frågan med några mässingsbuffertar och konstaterar att de i vitmetall har en marginellt längre hylsa (frågan är dock vilken som är längdmässigt korrekt?) men framför allt är buffertallrikarna på vitmetallgjutningarna kraftigare. Man kan diskutera anledningen men min gissning skulle vara rent gjutteknisk. Hade du inte kommenterat det hela hade jag inte reagerat men jag kommer att behålla ditlödda buffertar och tror att dels synvillan, dels konstaterad "grovhet", kommer att försvinna optiskt när övriga detaljer kommer på plats på och i närheten av buffertbalken.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Johan Molin »

Ja, och inte minst när de blir målade väl?

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"