Toppbilden, visa:
En modell om dagen - igen?
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En modell om dagen - igen?
En fullkomligt lysande serie för övrigt, som med lysande pedagogik förklarar allt från hur man bygger mässingslok, installerar dekodrar respektive bedriver "trafik" på ett riktigt sätt. Med Tony Wright, Tim Shackleton, Bob Essery och många andra. Och som sagt, med typiskt underfundig engelsk humor!
Tyvärr finns inte serien längre. Det är möjligt att enstaka titlar går att få tag på.
Här ett litet smakprov från Right Track 15, en av mina favoriter i serien. Härifrån kan man nå flera andra smakprov också!
Tyvärr finns inte serien längre. Det är möjligt att enstaka titlar går att få tag på.
Här ett litet smakprov från Right Track 15, en av mina favoriter i serien. Härifrån kan man nå flera andra smakprov också!
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Efter viss (?) utsvävning om vådan att vara modellbyggare återförs tråden till "En modell om dagen - igen?".
Då bygget just nu är några provplåtar tvingas (?) jag modifiera Rimbo Grandes TB-koppelhållare för att få den på plats på B2b vagnen.
Svårigheten att få dit en sådan etsbit känner jag igen från bygget av vagnarna av Norrlandsmodell då "lådan" som skall innehålla värmeledningen av system Lilliehöök ställer till problem. Lösningen är helt enkelt att "kapa av" och reducera detaljen så den kan lödas dit. Samtidigt gäller det att få den i nivå med de borrade hålen för bygeln vilket i detta fall innebär att en mässingsbalk läggs mellan.
Så var det det här med fjäderpaket och lagerboxar. Ingen av våra "producenter" har en korrekt fjäder och lagerbox i mässing eller vitmetall. Möjligen fanns en gång i tiden en vitmetallsgjutnimg från TeknoBygg men det är troligen nu historia. Däremot finns/fanns en platsgjutning från VVA med personvagnsfjäder m/78 och Danska lagerboxen. Korrekt lagerbox är dock "tyska boxen" men detta är det närmsta jag kan komma idag och troligt byggalternativ Har föreslagit konstruktören en etsad lösning men vad resultatet blir får vi se.
/Ola
Då bygget just nu är några provplåtar tvingas (?) jag modifiera Rimbo Grandes TB-koppelhållare för att få den på plats på B2b vagnen.
Svårigheten att få dit en sådan etsbit känner jag igen från bygget av vagnarna av Norrlandsmodell då "lådan" som skall innehålla värmeledningen av system Lilliehöök ställer till problem. Lösningen är helt enkelt att "kapa av" och reducera detaljen så den kan lödas dit. Samtidigt gäller det att få den i nivå med de borrade hålen för bygeln vilket i detta fall innebär att en mässingsbalk läggs mellan.
Så var det det här med fjäderpaket och lagerboxar. Ingen av våra "producenter" har en korrekt fjäder och lagerbox i mässing eller vitmetall. Möjligen fanns en gång i tiden en vitmetallsgjutnimg från TeknoBygg men det är troligen nu historia. Däremot finns/fanns en platsgjutning från VVA med personvagnsfjäder m/78 och Danska lagerboxen. Korrekt lagerbox är dock "tyska boxen" men detta är det närmsta jag kan komma idag och troligt byggalternativ Har föreslagit konstruktören en etsad lösning men vad resultatet blir får vi se.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Årets första (?) modell börjar närma sig målningsstadiet.
Försvisso återstår lödning av trådbygeln, 0.3 mm tråd och fjäderpaket/lagerboxar ...
... liksom en rengöring av modellen ...
-- inför grundmålning i en grön nyans.
Sen blir det en fråga om märkning där jag har ganska klart för mig hur det skall gå till ....
/Ola
Försvisso återstår lödning av trådbygeln, 0.3 mm tråd och fjäderpaket/lagerboxar ...
... liksom en rengöring av modellen ...
-- inför grundmålning i en grön nyans.
Sen blir det en fråga om märkning där jag har ganska klart för mig hur det skall gå till ....
/Ola
Re: En modell om dagen - igen?
Lysande! Möjligen kan engelskan som talas kännas lite torftig.Johan Molin skrev:En fullkomligt lysande serie för övrigt, som med lysande pedagogik förklarar allt från hur man bygger mässingslok, installerar dekodrar respektive bedriver "trafik" på ett riktigt sätt. Med Tony Wright, Tim Shackleton, Bob Essery och många andra. Och som sagt, med typiskt underfundig engelsk humor!
Tyvärr finns inte serien längre. Det är möjligt att enstaka titlar går att få tag på.
Här ett litet smakprov från Right Track 15, en av mina favoriter i serien. Härifrån kan man nå flera andra smakprov också!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En modell om dagen - igen?
Ja, man saknar ju onekligen det färgstarka cockney-stuket!
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Försöker ännu en gång att få upp tråden på rätt spår och nu med att visa en plansch som SJK tog fram och sålde 1981. Då var jag mest fascinerad av det F-loksdragna 1930-talståget längst ner på planschen men ju längre tid som gått är jag mer intresserad av de äldre tågen;
Överst är ett tidstypiskt (?) tåg från 1870, därefter ett från 1890, så ett från 1910 och nederst ett från 1930. Fordonen beskrivs i text men jag har vissa invändningar på främst de äldre tågen. Till exempel är det tveksamt om att de så kallade Kurirtågsvagnarna i tåget från 1890 normalt var kopplade med C1 och DC1-vagnar. Här borde nog snarare så kallade Norrlandsmodellvagnar i så fall använts. Nåväl, intressant och prydlig plansch.
/Ola
Överst är ett tidstypiskt (?) tåg från 1870, därefter ett från 1890, så ett från 1910 och nederst ett från 1930. Fordonen beskrivs i text men jag har vissa invändningar på främst de äldre tågen. Till exempel är det tveksamt om att de så kallade Kurirtågsvagnarna i tåget från 1890 normalt var kopplade med C1 och DC1-vagnar. Här borde nog snarare så kallade Norrlandsmodellvagnar i så fall använts. Nåväl, intressant och prydlig plansch.
/Ola
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En modell om dagen - igen?
Var det inte något liknande GMJS tillverkade till SJ-utställningen 1962? Man gjorde ju ett antal "årgångståg". Och kan ju konstatera att 1800-talstågen var betydligt mer färgstarka än vad som kom sedan! Vilket ju syns på din plansch också.
Re: En modell om dagen - igen?
I avtalet ingick väl ett tåg per decennium.
Lasse Bernström menade bestämt, att de vackraste tågen var kontinenttågen från 1909.
Tack LYR för din inspirerande artikel i "järnvägar" 1984.
Lasse Bernström menade bestämt, att de vackraste tågen var kontinenttågen från 1909.
Tack LYR för din inspirerande artikel i "järnvägar" 1984.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En modell om dagen - igen?
1890-talståget på din plansch är mycket intressant! Det skulle vara roligt om det ginge att få tag på ett sådant Da-ånglok som passar med dina många fina vagnar! (Givetvis är jag lite egoist här också, eftersom MHJ köpte just ett sådant lok från SJ år 1918! Men är det verkligen bara du och jag som skulle ha glädje av ett sådant?).
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Två kommentarer dock;Johan Molin skrev: 1890-talståget på din plansch är mycket intressant! Det skulle vara roligt om det ginge att få tag på ett sådant Da-ånglok som passar med dina många fina vagnar! (Givetvis är jag lite egoist här också, eftersom MHJ köpte just ett sådant lok från SJ år 1918! Men är det verkligen bara du och jag som skulle ha glädje av ett sådant?).
Nä, det är inte min planschen det är SJK:s. Så det avbildade ångloket till 1890-talståget; Det är ett Ca lok inte ett Da. Skillnaden är väl dock inte så stor, mest handlar det väl om hjulens diameter, men rätt skall vara rätt. Sedan håller jag med om att loken, Ca eller Da, saknas som modell - kanske någon känner sig manad?
/Ola
Re: En modell om dagen - igen?
Enda Da:n som jag sett rulla, har rullat mellan Kvarstad och Mölltorp Byggd av Tillorps Mek. Verkst., bygget blev försenat några år av Lasses stroke, men torde vara färdigt till nästa bankalas.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Förutom Kurirtågsvagnen så byggs det just nu på B1b nr 675.
/Ola
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Åter till Kurirtågsvagnen;
Har så monterat fjäderpaket och lagerboxar på vagnen .....
Då personvagnsfjäder m/1878 inte finns som mässingsdetalj fick det bli en i plast. VVA lät tillverka dessa på 80-talet (?) och där plockade jag nu personvagnsfjädrarna. Ur samma sats tog jag "Danska lagerboxen" som får fungera som substitut till "Tyska lagerboxen".
Egentligen föredrar jag mässingsdetaljer särskilt där dessa ofta utsätts för påverkan. Just lagerboxar/fjäderpaket är en sådan detalj som lätt kan lossna när jag monterar på och av hjul/hjulaxlar. Men just nu finns inget alternativ. Dessutom hade jag inte tänkt igenom mitt provbygge ordentligt, då hade jag flyttat in mina skruvar för ihopmontering av korg och underrede något, som det nu är tar den del av fjäderpaketet som limmas på insidan av långbalken emot. För att eliminera detta fick jag reducera delen och därmed få en mindre limbar yta.
Två byggmoment återstår. Dels trådbygeln och dels några öglor på taket. Sedan blir det rengöring och målning ....
/Ola
Har så monterat fjäderpaket och lagerboxar på vagnen .....
Då personvagnsfjäder m/1878 inte finns som mässingsdetalj fick det bli en i plast. VVA lät tillverka dessa på 80-talet (?) och där plockade jag nu personvagnsfjädrarna. Ur samma sats tog jag "Danska lagerboxen" som får fungera som substitut till "Tyska lagerboxen".
Egentligen föredrar jag mässingsdetaljer särskilt där dessa ofta utsätts för påverkan. Just lagerboxar/fjäderpaket är en sådan detalj som lätt kan lossna när jag monterar på och av hjul/hjulaxlar. Men just nu finns inget alternativ. Dessutom hade jag inte tänkt igenom mitt provbygge ordentligt, då hade jag flyttat in mina skruvar för ihopmontering av korg och underrede något, som det nu är tar den del av fjäderpaketet som limmas på insidan av långbalken emot. För att eliminera detta fick jag reducera delen och därmed få en mindre limbar yta.
Två byggmoment återstår. Dels trådbygeln och dels några öglor på taket. Sedan blir det rengöring och målning ....
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Dags för att löda ledningsdragningen på taket på B1a nr 675.
Tyvärr blev det lite "hittepå" då jag saknar en takritning ovanifrån som visar ledningsdragningen på just denna enslig till vagn. Ritningarna jag har som visar taket ovanifrån är i vagnens utseende som Statsvagn medan den efter ombyggnaden fått en ny inredning med kupeér. Rätt placering för lampkuporna har jag så med lite logik tror jag att det blev rätt. Men osvuret är bäst.
/Ola
Tyvärr blev det lite "hittepå" då jag saknar en takritning ovanifrån som visar ledningsdragningen på just denna enslig till vagn. Ritningarna jag har som visar taket ovanifrån är i vagnens utseende som Statsvagn medan den efter ombyggnaden fått en ny inredning med kupeér. Rätt placering för lampkuporna har jag så med lite logik tror jag att det blev rätt. Men osvuret är bäst.
/Ola
Re: En modell om dagen - igen?
De omtalade plansherna från L E B, fotogarfreades från bildduk i mitten av 80talet.Johan Molin skrev:
1890-talståget på din plansch är mycket intressant! Det skulle vara roligt om det ginge att få tag på ett sådant Da-ånglok som passar med dina många fina vagnar! (Givetvis är jag lite egoist här också, eftersom MHJ köpte just ett sådant lok från SJ år 1918! Men är det verkligen bara du och jag som skulle ha glädje av ett sådant?).
BJ
Resultatet lämnar en del att önska.
Sissta vagnen efter Mg loket på nedre bilden är en Koppartrans vagn! Dessa såg dagen ljus, först i början av 50talet.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Intressant! Finner flera detaljer som både stödjer och som motsäger mina teorier som jag framfört i olika artiklar.BoJ skrev:
Det första, översta, B-loksdragna tåget har två täckta G-vagnar (?). Den andra är en låg, alltså av 1856-års modell. Den första är högre; Kan möjligen vara en G-vagn av 1863 års modell, en H-vagn eller mest troligt en gråmålad Packvagn.
Det andra tågsättet, draget av ett A-lok, har en gulmålad postvagn. Denna färgsättning är omnämnd i olika publikationer men ersattes snart av en gul med svart nederdel. Mest intressant är dock personvagnarna. Tycker mig se att dessa är målade i blått och svart och troligen en helblå 3:e klassvagn. Därefter en 2:a klassvagn som har svart över blått och så en kombinerad 1:a och 2:a klassvagn med för mig en helt ny tolkning av färgkombinationer. Möjligen är den målad med grön färg för 1:a klass omgivet av blå färg för 2:a klass - intressant!
/Ola
Re: En modell om dagen - igen?
Ola!
Bilder på din E-post i högre upplösning.
BoJ
Bilder på din E-post i högre upplösning.
BoJ
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En modell om dagen - igen?
Tack Bo! Det är den större planschen jag minns från utställningen. Har för mig att jag fick ett vykort m/större med avbildning av denna plansch, men det har sannolikt skattat åt förgängelsen för längesedan.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Intressant! Dock en aning förvillande då det finns en illustration i Modelltåg 95, sidan 7, som visar GMJS byggda årgångståg men som påminner om den "först planschen", vilka tågsätt byggdes?
Så till mina byggen;
Nu har B1a 675 fått såväl tankar för belysningsgas som vakumbromsslangar monterade....
Nu återstår trådbygeln och slutsignalhållare samt TB-koppelhållaren och VVA:s fjäderpaket/lagerboxar samt skalkoppel. Sedan är det rengöring och målning.
De två provbyggda vagnarna syns här bredvid varandra;
/Ola
Så till mina byggen;
Nu har B1a 675 fått såväl tankar för belysningsgas som vakumbromsslangar monterade....
Nu återstår trådbygeln och slutsignalhållare samt TB-koppelhållaren och VVA:s fjäderpaket/lagerboxar samt skalkoppel. Sedan är det rengöring och målning.
De två provbyggda vagnarna syns här bredvid varandra;
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
I samband med skrivandet av en artikel om Statsbanornas äldsta postvagnar, ännu (?) en av mina artiklar om gamla vagnar, har jag nu påbörjat bygget av ännu en postvagn littera D2 men en som skall byggas i något som skall försöka föreställa leveransutförande och i leveransmärkning.
Om det sedan blir en artikel i Modelljärnvägsmagasinet det får vi se.
/Ola
Om det sedan blir en artikel i Modelljärnvägsmagasinet det får vi se.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Lite målarjobb på provplåten av Kurirtågsvagnen från Vagnverkstaden;
Nä, vagnen skall inte bli brun. Det handlar om ett vagnen fått en strykning (?) av primer för att den gröna färgen bättre skall fästa.
Och visst skall underredet målas svart. Lagom till målningsarbetet kommer så Vagnverkstaden ut med serieplåtarna. Glädjande att notera att mina synpunkter beaktats. Nu gäller det bara att övertyga vagnverkstaden om att vi byggare även vill ha (?) A2 och AB2 vagnarna för att kunna skapa ett korrekt Kurirtåg. Hjälp mig att tjata.....
/Ola
Nä, vagnen skall inte bli brun. Det handlar om ett vagnen fått en strykning (?) av primer för att den gröna färgen bättre skall fästa.
Och visst skall underredet målas svart. Lagom till målningsarbetet kommer så Vagnverkstaden ut med serieplåtarna. Glädjande att notera att mina synpunkter beaktats. Nu gäller det bara att övertyga vagnverkstaden om att vi byggare även vill ha (?) A2 och AB2 vagnarna för att kunna skapa ett korrekt Kurirtåg. Hjälp mig att tjata.....
/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 16 mar 2016, 21:52, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Parallellt med bygget av Kurirtågsvagnen bygger jag provplåten av B1a nr 675, fd, Kronprinsens vagn. Har nu även fått serieplåtarna som innehåller etsade fjäderpaket och lagerboxar men då provplåten saknar dessa fick jag leta fram VVA3122 som innehåller såväl Personvagnsfjäder m/78 som Danska lagerboxen gjutna i plast,
Snart går såväl Kurirtågsvagnen som B1a vagnen till målning. Byggd vagn nr 1 och 2 för 2016?
/Ola
Snart går såväl Kurirtågsvagnen som B1a vagnen till målning. Byggd vagn nr 1 och 2 för 2016?
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Kunde inte låta bli att testa hur det såg ut när vagnen var ihop monterad;
Förutom "rengöring" återstår att löda trådbygeln.
/Ola
Förutom "rengöring" återstår att löda trådbygeln.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Ännu ett påbörjat byggprojekt och ännu ingen färdigbyggd modell under 2016!
Det blev ännu en postvagn nämligen en littera D3 från HNJ:verkstad som legat till sig ett par år. I samband med författandet av artikeln om de äldsta postvagnarna berör jag det faktum att ett antal vagnar av littera D1 byggdes om, förvisso vid en tidpunkt som ligger utanför (efter) artikelns tidsperiod men jag tycker ändå att vagnstypen bör nämnas och illustreras med en bild.
Därför blir det ny ett "snabbygge" för att hinna med bilden till presstopp men jag bedömer möjligheten god då konstruktionen och detaljerna påminner om Norrlandsvagnarna som "massbyggdes" häromåret.
Så kan jag inte låta bli att känna mig nöjd. Detta eftersom jag idag förstått att Vagnverkstaden avser komma med ytterligare två Kurirtågsvagnar, littera A2 och AB2. Riktigt roligt och ett bevis att det går att påverka våra producenter!
/Ola
Det blev ännu en postvagn nämligen en littera D3 från HNJ:verkstad som legat till sig ett par år. I samband med författandet av artikeln om de äldsta postvagnarna berör jag det faktum att ett antal vagnar av littera D1 byggdes om, förvisso vid en tidpunkt som ligger utanför (efter) artikelns tidsperiod men jag tycker ändå att vagnstypen bör nämnas och illustreras med en bild.
Därför blir det ny ett "snabbygge" för att hinna med bilden till presstopp men jag bedömer möjligheten god då konstruktionen och detaljerna påminner om Norrlandsvagnarna som "massbyggdes" häromåret.
Så kan jag inte låta bli att känna mig nöjd. Detta eftersom jag idag förstått att Vagnverkstaden avser komma med ytterligare två Kurirtågsvagnar, littera A2 och AB2. Riktigt roligt och ett bevis att det går att påverka våra producenter!
/Ola
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En modell om dagen - igen?
Kul att du inte blir utan sysselsättning framöver!
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Bygget av de två postvagnarna fortgår ....
... i ett försök att hålla deadline.
/Ola
... i ett försök att hålla deadline.
/Ola
Re: En modell om dagen - igen?
oj vilket byggtempo...o snyggt blir det o
Roger(Forden)
Roger(Forden)
Roger(Forden)
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Bygget på en postvagn littera D3 fortgår men inte problemfritt;
Då denna vagnstyp (förebilden alltså) är en moderniserad (?) vagn som ursprungligen byggts som en postvagn littera D1 men som fått ett nytt ett nytt underrede och en ombyggd korg ...
... blir jag konfunderad när jag plötsligt studerar foton på vagnen. Dessa visar att vagnen har bibehållet från D1:orna flera vertikala täcklister vilket saknas på etsplåten ovan. Misstänker att anledningen är att ritningarna ur särtryck från 1907 är svårtolkade. Då jag vill att vagnen skall vara så lik förebilden som möjligt blev det till att återskapa dessa saknade täcklister.
Jag försöker alltid göra det så lätt som möjligt för mig så här valde jag 0,4 mm mässingstråd som löddes dit och därefter slipades ner för att få en plan yta.
/Ola
Då denna vagnstyp (förebilden alltså) är en moderniserad (?) vagn som ursprungligen byggts som en postvagn littera D1 men som fått ett nytt ett nytt underrede och en ombyggd korg ...
... blir jag konfunderad när jag plötsligt studerar foton på vagnen. Dessa visar att vagnen har bibehållet från D1:orna flera vertikala täcklister vilket saknas på etsplåten ovan. Misstänker att anledningen är att ritningarna ur särtryck från 1907 är svårtolkade. Då jag vill att vagnen skall vara så lik förebilden som möjligt blev det till att återskapa dessa saknade täcklister.
Jag försöker alltid göra det så lätt som möjligt för mig så här valde jag 0,4 mm mässingstråd som löddes dit och därefter slipades ner för att få en plan yta.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Postvagnen littera D3 har nu såväl fotsteg som plattform och grindar på plats.
Återstår fjäderpaket/lagerboxar, gastank, övergångsbrygga och vakumslagar, skalkoppel och TB-koppel, slutsignalhållare, handräcken och så givetvis takutrustningen men jag ser slutet på bygget närma sig.
/Ola
Återstår fjäderpaket/lagerboxar, gastank, övergångsbrygga och vakumslagar, skalkoppel och TB-koppel, slutsignalhållare, handräcken och så givetvis takutrustningen men jag ser slutet på bygget närma sig.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Inte så mycket kvar på bygget;
- slutsignalhållare
- ledningsdragning på taket
- igensättning av hålen för brevlådorna och upptagning av nya
- TB-koppelbygel
Sedan är det rengöring, målning och märkning samt glas i fönstern.
/Ola
- slutsignalhållare
- ledningsdragning på taket
- igensättning av hålen för brevlådorna och upptagning av nya
- TB-koppelbygel
Sedan är det rengöring, målning och märkning samt glas i fönstern.
/Ola
-
- Inlägg: 461
- Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09
Re: En modell om dagen - igen?
rackarns snyggt .-)!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Ledningsdragning till takets åtta gaslampor ....
... har påbörjats. Upp längs gaveln till vänster. över lanterninen, och så till motsatta gavelns lampa. Nu skall de övriga sju lamporna anslutas till ledningen.
/Ola
... har påbörjats. Upp längs gaveln till vänster. över lanterninen, och så till motsatta gavelns lampa. Nu skall de övriga sju lamporna anslutas till ledningen.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Allt, utom TB-koppelbygeln, på plats.
Med vädrets makter på min sida blir det målning på balkongen i morgon.
/Ola
Med vädrets makter på min sida blir det målning på balkongen i morgon.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Uppehållsväder, sol och plusgrader - som gjort för grundmålning av D3:an på balkongen;
/Ola
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Bygget av postvagnen littera D2 är nu klar. Innan jag går och lägger mig för kvällen blir det lite mekanisk (?) rengöring och så får vagnen torka över natten. Så blir det, med vädergudarna på min sida, balkongmålning i morgon ....
/Ola
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Inga färdiga vagnar än under 2016 men det drar ihop sig;
Förutom de fyra på bilden är en "skånevagn" i stort sett klar. Detta innebär att jag förhoppningsvis innan april månad är över kan fått klart fem vagnar!
/Ola
Förutom de fyra på bilden är en "skånevagn" i stort sett klar. Detta innebär att jag förhoppningsvis innan april månad är över kan fått klart fem vagnar!
/Ola
Re: En modell om dagen - igen?
Tjusigt jobbat Ola
Re: En modell om dagen - igen?
Som alltid när det kommer från Olas hand, ett grymt hantverk samt en fantastisk historielektion.
Mycket intressant!
Mycket intressant!
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Färdigställandet av flera vagnar pågår samtidigt;
Först ut är en postvagn littera D, senare D2;
Här handlar det om bland annat märkning och takmålning ...
Sedan är det en postvagn littera D3;
Här ar det rambalksmärkning och viss detaljmålning ..
Sedan en "kurirtågsvagn";
Även hä är det rambalksmärkning och detaljmålning ...
Slutligen fd Kronprinsens vagn;
Förutom rambalksmärkning och detaljmålning är det tvunget att ersätta en "försvunnen" lagbox;
Var och hur denna försvann har jag ingen aning om men då den är av plast och då den var limmad med tvåkomponentlim misstänker jag den lossnat under målnings eller rengöringsarbetet.
För samtliga modeller handlar det dessutom att modellerna skall mattlackas för att få bort den blanklack som just nu dominerar.
/Ola
Först ut är en postvagn littera D, senare D2;
Här handlar det om bland annat märkning och takmålning ...
Sedan är det en postvagn littera D3;
Här ar det rambalksmärkning och viss detaljmålning ..
Sedan en "kurirtågsvagn";
Även hä är det rambalksmärkning och detaljmålning ...
Slutligen fd Kronprinsens vagn;
Förutom rambalksmärkning och detaljmålning är det tvunget att ersätta en "försvunnen" lagbox;
Var och hur denna försvann har jag ingen aning om men då den är av plast och då den var limmad med tvåkomponentlim misstänker jag den lossnat under målnings eller rengöringsarbetet.
För samtliga modeller handlar det dessutom att modellerna skall mattlackas för att få bort den blanklack som just nu dominerar.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
19:e april och årets första modell klar;
D3 nr 754.
/Ola
D3 nr 754.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Den 21:e april och så vagn nummer två klar.
B1a nr 675, en särling bland "Norrlandsvagnarna", då den är en tidigare Statsvagn. Kronprinsens vagn blev efter slopning som Statsvagn ombyggd och numrerad som 2:a klass personvagn.
/Ola
B1a nr 675, en särling bland "Norrlandsvagnarna", då den är en tidigare Statsvagn. Kronprinsens vagn blev efter slopning som Statsvagn ombyggd och numrerad som 2:a klass personvagn.
/Ola
-
- Inlägg: 461
- Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09
Re: En modell om dagen - igen?
Rackarns snyggt
Lackat med sprayburkar även dessa?
Lackat med sprayburkar även dessa?
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.
Re: En modell om dagen - igen?
Går de inte att ordna en tvådagarskurs för oss behövande på Hobbymässan i Älvsjö i höst?
Vore en välgärning. . . .
Vore en välgärning. . . .
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Sorry, men jag åker ogärna norr om semaforen i Eslöv.cgn1954 skrev:Går de inte att ordna en tvådagarskurs för oss behövande på Hobbymässan i Älvsjö i höst?
Vore en välgärning. . . .
Så till dagens fynd. Letade efter mina blekgula kräppapper men förgäves. Tog därför "cykelen till Triangelen" och hittade detta hos Slöjd-Detaljer;
"Gardiner" i mängd! Dock tror jag att jag ratar de turkosa och rosa ......
/Ola
Re: En modell om dagen - igen?
Aha... så en kurs vid semaforen eller i närheten är möjlig? Fixa! Jag kommer . . .Lihkströmsverken skrev:Sorry, men jag åker ogärna norr om semaforen i Eslöv./Ola
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Nu har jag ångan (?) uppe. Årets tredje modell klar;
Vagnverkstaden B2b nr 931, en av de 40 2:a klass Kurirtågsvagnarna m/86.
Har några vagnar av samma serie liggande och snart har vi förhoppningsvis två varianter till, A2 och AB2, på gång från Vagnverkstaden. Kan bli ett intressant tåg (draget av en Cc?).
Och ja! Det skall inte finnas några fotsteg på plattformen.
/Ola
Vagnverkstaden B2b nr 931, en av de 40 2:a klass Kurirtågsvagnarna m/86.
Har några vagnar av samma serie liggande och snart har vi förhoppningsvis två varianter till, A2 och AB2, på gång från Vagnverkstaden. Kan bli ett intressant tåg (draget av en Cc?).
Och ja! Det skall inte finnas några fotsteg på plattformen.
/Ola
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Och så, för april månads utgång, är årets vagn nummer fyra klar;
D2a nr 239 i levarnsutförande (?)
Anledningen till bygget är en artikel i kommande nummer av Modelljärnvägsmagasinet där jag försöker avhandla Statsbanornas första postvagnar ...
/Ola
D2a nr 239 i levarnsutförande (?)
Anledningen till bygget är en artikel i kommande nummer av Modelljärnvägsmagasinet där jag försöker avhandla Statsbanornas första postvagnar ...
/Ola
Re: En modell om dagen - igen?
Mycket fina och trevliga modeller!Lihkströmsverken skrev:
Har några vagnar av samma serie liggande och snart har vi förhoppningsvis två varianter till, A2 och AB2, på gång från Vagnverkstaden. Kan bli ett intressant tåg (draget av en Cc?).
/Ola
Hmmm.... var det där med Cc någon sorts "flirt"?
...och, är inte Cc ett för modernt lok för att dra dessa vagnar?
/Mats
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: En modell om dagen - igen?
Jo, men vad är alternativet för närvarande? Är det verkligen bara (?) jag som efterlyser ett D/Da eller C/Ca, alltså ett Borsig-lok?MatsN skrev: ...och, är inte Cc ett för modernt lok för att dra dessa vagnar?
/Mats
Så till mitt "byggberg". Kan nu bocka av fyra vagnar;
... men det återstår hela 44 påbörjade. Dessutom kommer i närtid några resgodsvagnar att packas upp och bearbetas inför en kommande artikel i Modelljärnvägsmagasinet. Negativ kurva ......
/Ola