Toppbilden, visa:    


En modell om dagen - igen?

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Efter att nu varit pensionär i fyra månader tänkte jag försöka ta tag i alla påbörjade modeller som blivit liggande. Jag gjorde ett liknande försök för några år sedan som jag kallade "En modell om dagen" och som jag beskrev i saligen insomnade Modellrallaren. Nådde förvisso aldrig riktig fram och med det jag fick klart var det lite av fuskande (?) då flertalet modeller var nästan färdiga och bara behövde en sista handpåläggning. Har dock inte samma planer denna gång utan tänkte bara beta av berget och som en första åtgärd tog jag fram tänkbara objekt. Är dock övertygad om att minst lika många påbörjade modeller döljer sig i lådor och skrymsel.

Passade på att ta en "före" bild;
En om dagen bild 1.jpg
men kommer inte med några utfästelser avseende slutresultat och "En modell om dagen" - glöm det, möjligen en i veckan eller två i månaden eller.....

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 04 aug 2017, 21:36, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av jogra »

Eller, en nu som då... :D

Så trevligt att se att vi är flere som har 'tillvaron tryggad'. 8-)

Så Ola, keep on! [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

tågtyckarn

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av tågtyckarn »

Mick Jagger levde också efter devisen en modell om dagen. :oops:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Johan Molin »

Möjligen slagen av George Best som brukade hävda att "en gång bestämde jag mig för att sluta med sprit, sex och droger, och det var de värsta tjugo minuterna i mitt liv" ...

För övrigt den enda person jag hört talas om som fått genomgå TVÅ levertransplantationer.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Jag vill minnas att jag hade sex veckors semester sommar 2007 och i konkurrens med en spännande Tour de France blev det 20 modeller som blev färdigställda under måttot "en modell om dagen".

Bild

Rent matematiskt blev det med 44 dagar en modell på 2,2 dagar något som jag knappast klarar av en gång till men en rolig byggtråd blev det den gången...

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

"Högen" av påbörjade modeller som visas först i denna tråd har nu minskat med två. Förvisso har fler påbörjade modeller hittats men två vagnar har sedan den 6:e maj fullbordats.

Först ut en vagn som visas lite dold, detta då byggprojektet och förebilden presenteras i kommande nummer av Smalspårigt och läsaren skall därför hållas lite på halster....
En om dagen 2013 bild 1.jpg
Den andra, P-vagnen till höger på bilden, presenteras här på Mötesspåret i en särskild tråd...
En om dagen 2013 vagn 2.jpg
Två vagnar klara, många (?) kvar....

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 04 aug 2017, 23:03, redigerad totalt 2 gång.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Dags att "bocka av" en vagn till från den första bilden.
G m66 bromstorn bild 22.jpg
Elva dagar sedan senaste - långt ifrån "en om dagen"....
G m66 bromstorn bild 21.jpg
får väl skylla på all sport på Tv:n

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 06 aug 2017, 19:26, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Johan Molin »

Likafullt en helt underbart säregen och egensinnig modell!

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av mikath »

Och bocka av den modellen kan du göra med flaggan i topp!!!

/Mika
Bild

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Nionde juni och G 605 kan prickas av.
G 605 bild 1.jpg
Återigen en G-vagn av 1856 års modell, denna gång tillhörande 1:a Trafikdistriktet i Stockholm.

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 06 aug 2017, 19:28, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Tionde juni och G 738 kan prickas av.
G 738 bild 1.jpg
Efter att inventerat mina påbörjade modeller, kan inte garantera att flera ligger gömda i garderoben, fick jag ihop 39 modeller. Av dessa kan nu fem kryssas över som klara, se nedan;
10 juni bild 1 19 vagnar.jpg
10 juni bild 2 11 vagnar.jpg
10 juni bild 3 9 vagnar.jpg
Så efter den sista (?) bilden togs hittades en 40:e vagn, en VGJ O-vagn, undrar hur många till påbörjade som skall dyka upp?

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 06 aug 2017, 19:33, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Inte en "ny modell" utan snarare en bild av en av de i tråden tidigare byggda. I och med att Smalspårigt nummer 123 nu finns i brevlådorna känner jag mig inte längre tvingad att "dölja" modellen som skymtat i tidigare inlägg utan här är en bild;
SRJ C 20 bild 39.jpg
Vagnen ifråga är sjukvagn nr 20 från SRJ och såväl modellbygget som vagnens historia beskrivs som sagt i Smalspårigt nr 123.

/Ola

Tyvärr saknas bilder i de kommande inläggen då dessa laddats upp via TinyPics som numera inte är tillgängligt. Avsikten är när tid ges att rekonstruera inläggen med synliga bilder. För närvarande återfinns inlägg med bilder från och med sidan 13.
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 15 apr 2021, 10:16, redigerad totalt 2 gång.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Strax kan ytterligare två vagnar avföras från "att göra listan";

Bild

Avsikten är att avhandla bygget av dessa två vagnar i kommande nummer, nr 124, av tidningen Smalspårigt.

Statusrapport från "dåliga samvetet" enligt nedan;

Bild

Bild

Bild

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 15 apr 2021, 10:13, redigerad totalt 2 gång.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

I morgon är det en månad sedan senaste vagnen blev färdig men idag lyckades jag faktiskt få till denna;

Bild

nämnligen postvagn nr 119 från Hjo-Stenstorps Järnväg. Modellen är i grunden den träklädda fyrförnstervagnen från GOSVV/HNJV, ännu en fyrfönstervagn som jag så gärna bygger. Jag har med hjälp av foton och riningar försökt efterlikna vagnen i sitt senare utförande strax före förstatligandet. Helt utan bevis har jag valt att måla vagnen i ett "furu-utseende" något som lika gärna kunde varit teak. Men, det är mitt bygge och mitt val.

Status av byggberget nedan;

Bild
Bild
Bild

Som synes lär jag inte vara sysslolös, dessutom är en helt ny plåt på ingång från England....

/Ola

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av TuveB »

Ett snitt på en i månaden är inte fy skamm. en i veckan bättre, men en on dagen? Är inte du pensionär som ska ta det lugnt på ålderns :? höst?
#JB17

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det finns mycket som kan bromsa upp ett modellbygge, familjeåtagande är ett, avsaknad av modellkomponenter en annan och så kanske det vanligaste av allt - bristande inspiration.

De flesta av de ovanstående skälen bidrar till byggtorkan för egen del men i och med dagen har i alla fall ett problem löst sig. Lösningen kom i ett paket från SV&LV och var resultatet av ett beställningsjobb jag lyckats få lagt där. Hittills har jag tvingats scratchbygga mina äldsta vagnsbuffertar och desperata försök att hitta något som påminner om dessa från 1850/60-talet på de brittiska öarna har varit resultatlösa. Inte heller på kontinenten har jag hittat något bra substitut trots förhoppningen att, då dessa gamla vagnar tillverkats i Tyskland, att lämpliga buffertar skulle kunna uppbringas, men resultatlöst. Att fortsätta med scratchbygge av buffertar med hjälp av olika rörbitar, svarv saknar jag och gjutning i utlandet efter mastertillverkning var inte ekonomiskt realistiskt, slog det mig att 3D-printning i Holland kunde vara ett alternativ. Utseendet på bufferten gjorde att plastbuffertar, för övrigt använder jag TB-koppel så belastningen på buffertar är minimal, verkade kunna vara en lösning.Så fick jag SV&LV, efter upprepat tjat att nappa på min önskan, och nu har jag "mina buffertar" hemma.

Bild

Bild

Credit för konstruktionsarbetet skall givetvis gå till SV&LV och jag är tacksam för att jag fått mina buffertar så snabbt och smidigt. Nu kan jag snabbt beta av några modeller till från byggberget....

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så blev ännu en vagn från byggberget färdigställd, SV&LV:s 2:a klassvagn från WFÖJ;

Bild

Fortfarande långt från "en om dagen" men nästa vagn under färdigställande och det är......

/Ola

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av P Falk »

Väldigt snyggt blir det! Ett riktigt smycke! :D
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av mikath »

Roligt att du uppskattar buffertarna jag gjorde till dig.
Tyckte det var ett lite roligt jobb, för jag vet hur mycket du värdesätter mitt jobb med att ta fram buffertar till dina gamla godsvagnar.

/Mika
Bild

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så blev NBJ C nr 71 klar...

Bild

I grund och botten NVHJ-vagnen från SV&LV som byggts "stright out of the box" med undantaget att vagnen fått den takutrustning som förebilden hade.

Bild

Ser med viss tillfredsställelse att antalet "kryssade" vagnar ökar även om byggtakten inte är alltför hög, månne byggberget snart vara avverkat?

Bild

/Ola

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av P Falk »

Se där, de tar på't... Tycker du skall vara mer nöjd att få till såpass...
Så länge du inte fyller på med mer halvfabrikat i andra änden, så går det ju ändå framåt.
Och för att använda en sliten klyscha: "Det är ju resan som e målet..." :oops:
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ja så blev det som vanligt igen. Förutsattsen att bygga färdigt alla påbörjade modeller innan någon ny skulle påbörjas kom som vanligt på skamm. Idag sattes nämligen lödkolven i en packvagn m/1858 .....

Bild

en vagn som kommer att passa ihop med de gamla personvagnarna från samma period.

Bild

Om de blir en av de sex vagnarna som levererades 1858 med vikdörrar eller en av de år 1860 levererade med traditionella skjutdörrar får avgöras senare, nu löds det i alla fall på en ny modell.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Lödde lite i kväll på "packvagnen" i avsikt att testa de 3D-printade buffertarna. Resultatet syns på bilden nedan:

Bild

Mycket byggande återstår och på bilden är bara korg och underrede löst ihopmonterade. Dock hoppas jag få modellen färdig till Norra Sandbyträffen och buffertarna - jovisst de passade.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Packvagnen fick sina skjutdörrar på plats, ännu utan ramar, och nitimitation på långbalken.

Bild

Passade på att ta en jämförande bild som visar höjdskillnaderna på gamla vagnar...

Bild

packvagnen (m/58) till vänster, i mitten G-vagn m/56 och till höger G-vagn m/66.

Så Packvagnen med G m/56

Bild

och slutligen tillsammans med G m/66

Bild

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Johan Molin »

Hoppas att få se dem live inom kort! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av mikath »

Förlåt Ola att jag tränger mig på...

Jag idag byggt klart vagn tre på dag tre!
Det är GJ litt. AC

Bild

Fredag: Fångvagnen
Lördag: B-vagnen
Idag: AC-vagnen
Måndag: ???
Bild

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av MatsN »

Måndag: kök? :lol:

/Mats

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Jag har dock fått dit lite mer detaljer på min F-vagn m/58;

Bild

Nitförbanden runt skjutdörren, delar av bromsutrustningen och så fjäderpaket och lagerboxar.

Bild

/Ola

Adde Johansson
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:34
Ort: H0sjö

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Adde Johansson »

F-vagnen påminner mig mycket om en engelsk "brakevan". Det kan väl inte direkt vara en tillfällighet?
Riktigt snitsigt byggt för övrigt.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

När jag ändå kastat mina principer överbord och istället för att avverka mitt "byggberg" givit mig i kast med den nya plåten (?) kan jag lika bra fortsätta....

Bild

Ånnu en F-vagn m/58 av 1860 års leverans har påbörjats liksom en av 1858 års leverans. Vagnen till höger är en G-vagn m/63 som är en av de Kockumstillverkade modifierade Launsteinvagnar (m/56).

Bild

Just möjligheten att konvertera F-vagnen från 1860 års leveransserie till 1858 års var en intressant möjlighet som jag länge diskuterade med konstruktören/ritaren under framtagandet av plåten. Det finns väldigt få bilder, har bara hittat två, som visar vagnstypen och här gäller en del gissande. Modellbyggtekniskt "skars" en sektion bort från plåten och ersattes med svängdörrarna, en i sig enkel operation men en åtgärd som måste göras innan korgen viks och löds ihop (och där fick ni förklaringen till att ytterligare en F-vagn, den tredje, byggs just nu).

Bygget inför Norra Sandbyträffen fortsätter.....

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Bygget fortsätter om än i ytterst låg takt.

Bild

En G-vagn m/1863, märkt för 1:a Trafikdistriktet, klar....

Bild

liksom en Pakvagn m/1858, dock ur 1860 års leverans, klar i 2:a Trafikdistriktets färg.

Det dåliga (?) samvetet gör sig till tals och en fjärde bild som visar påbörjade modeller syns nedan;

Bild

Knappast "en modell om dagen", snarare "en i månaden"....

Intresserad att se vad min Brevbärare levererar? Se min tråd på Smalspårssajten;
http://www.smalsparigt.org/gamla_forume ... 192&hilit=

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

För att få annat att tänka på så tar jag mig an mitt berg av ofullbordade. Plockade igår kväll fram två vagnar som inte kräver så mycket för att fullbordas. Först ut är en fd MYJ vagn som jag delvis beskrivit i denna tråd
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=28&t=1055

Bild

Avsikten är att det skall bli SJ EC3c 9191. Bilden ovan visar vagnen endast löst ihopmonterad varför eventuella glipor och felplacerade plattformsgrindar får sin förklaring.

Den andra vagnen är en sovvagn, fd BJ från 1923 med nummer 26. Förstatligad fick den littera ABo1 och nummer 4102, senare littera WLAo1d.

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Julhelgen blev annorlunda mot tidigare år och det är dags att inse att livet är föränderligt. För att komma ifrån alla mörka tankar satte jag mig vid arbetsbordet och byggde klart EC3c vagnen...

Bild

Det är lätt att bli efterklok och nu erkänna att denna samprodukt mellan Perl och HNJ verkstad är en modell som jag gärna köpt fler av men nu är det för sent.

Innan jag gör bokslut för (bygg-) året 2013 kanske jag hinner med att fullborda en modell till, vi får se. Statusen på byggbergets "bild 1" är i alla fall så här nu;

Bild

Om humöret är med mig så kan det bli lite byggt imorgon oxså.

/Ola

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av arcego »

Ola, hoppas nya året bjuder fler och bättre glädjeämnen då.
Hur som helst presenterar du i denna tråd fantastiskt fina och välbyggda modeller.
Är så avundsjuk på er som så förtjänstfullt hanterar lödkolvar och färgsprutor.
Vill så gärna prova.

Keep on och ta väl hand om dig!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av P Falk »

Lihkströmsverken skrev:Julhelgen blev annorlunda mot tidigare år och det är dags att inse att livet är föränderligt. För att komma ifrån alla mörka tankar satte jag mig vid arbetsbordet och byggde klart EC3c vagnen... Om humöret är med mig så kan det bli lite byggt imorgon oxså. /Ola
Vi hoppas att humöret är med dig både idag och kommande dagar. Livet förändras och mörka tankar kommer och går, och definitivt inte alltid när man själv vill och orkar. Om det kan vara någon tröst så sprider dina fina mässingsmodeller väldigt mycket ljus och värme omkring sig, därmed kan vi andra också få glädjas åt det vackra du producerar och så föredömligt delar med dig av.
Tror det finns flera, inklusive mig själv, som skulle vilja hantera lödkolven på det sätt som du gör. [JC_doubleup.gif]
God fortsättning!/Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Modellbyggarbokslutet detta "skitår" 2013 blev trots all 17 byggda modeller...

Bild

fördelade på 11 normalspårs- och 6 smalspårsmodeller. Skuret på annat sätt blev det;
- 5 personvagnar
- 1 sjukvagn
- 1 postvagn
- 2 resgodsvagnar
- 7 täckta godsvagnar
- 1 öppen godsvagn

Nu kan 2014 bara bli bättre!

/Ola

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Stefan Jönsson »

Ett snyggt och välbyggt gäng vagnar, Ola!

Önskar dig ett riktigt bra 2014!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Sex veckor in på det nya året och endast en vagnsmodell färdigbyggd. Jag är oförbätterlig och har istället för att fullborda gamla byggsynder gett mig i kast med fem nya vagnsbyggsatser samt funnit två sedan tidigare påbörjade.

Bild

Den enda fullbordade vagnen är "dold" då den ingår i en kommande artikel i nästa nummer av Smalpårigt. Ser med spänning fram hur den artikeln skall uppfattass då jag där ifrågasätter flera "sanningar" i vår järnvägshistoria. De övriga avbildade vagnarna är två tankvagnar, en smalspårig och en normalspårig, en "skånevagn" (presenterad här på forumet i separat tråd) samt tre (sent) 1870-talsvagnar. Högen av "obyggt" växer....

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Nog byggs det allt även om takten är låg av förklarliga skäl. Årets första "färdiga" modell syns nedan;

Bild

En SJ vagn i en målning som jag inte trodde fanns. Nyfiken på historien och min teori? Titta då närmre på Smalspårigt nr 126 som kommit ut i veckan.

Förutom denna 2:a klasssvagn pågår bygge av flera vagnar inför en kommande artikel i en av våra mj-tidskrifter men resultatet av detta dröjer.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Tre månader med råge in på 2014 och den andra modellen för året klar....

Bild

Knappast "en modell om dagen" men snart lämnas det tömda föräldrahemmet och saker ting, pensionärslivet alltså, kan återgå till normal rutin. Hoppas att bygglädjen återkommer och modellbygget kan återupptas, intill dess visas i alla fall årets andra byggda modell;

Bild

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets tredje modell klar....

Bild

men berget av påbörjade och ofullbordade tenderar att öka.

/Ola

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av MatsN »

Ser ju bra ut... [JC_doubleup.gif]
...var det före eller efter "Påskebrygden" du fullbordade vagnen??? :mrgreen:
...Kanske ska shoppa mindre och bygga mer...
...så du blir färdig med alla modellerna.
Vi andra köper naturligtvis inte fler än vi hinner bygga.... :oops: :roll: :lol:
/Mats

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av mikath »

@Lihkströmsverken
Kul att du får lite ro att bygga igen, och snyggt bygge!
Den som väntade på något gott...


@MatsN
Vi andra köper naturligtvis inte fler än vi hinner bygga....
Gör vi inte ... :roll:

/Mika
Bild

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så är årets fjärde modell färdig. Vagnen i fråga är en H-vagn från 1863 och är resultatet av flera års sökande som plötsligt kom till sin lösning i vintras i och med en ritning. Modellbygget, vagnen och systervagnarnas historia samt ritning kommer att publiceras i ett kommande nummer av Smalspårigt. Nyfikna får ge sig till tåls.

Bild

/Ola

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av KOLO »

Lihkströmsverken skrev:Så är årets fjärde modell färdig. Vagnen i fråga är en H-vagn från 1863 och är resultatet av flera års sökande som plötsligt kom till sin lösning i vintras i och med en ritning. Modellbygget, vagnen och systervagnarnas historia samt ritning kommer att publiceras i ett kommande nummer av Smalspårigt. Nyfikna får ge sig till tåls.
Bild

/Ola
Har missat den här Ola, men jag tycker att det ser ut att vara en väldigt intressant vagn, helt i min smak! Att du fått till dekalerna på det sättet du fått gör det inte sämre. Ser väldigt bra ut.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Årets femte modell klar och lagom till lördagens Bankalas, vilket slump.

Bild

Packvagn, littera F, nr 1001 tillhörande 3:e Trafikdistriktet i Malmö och målad/märkt i det utförande som jag uppfattar vagnen hade mellan 1861 och 1874.

/Ola

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av MatsN »

Intressant modell Ola.
Ska bli kul att se den på lördag!

Färgsättningen får mig att fundera...
...kan inte ha varit roligt att arbeta med underhåll av vagnar på den tiden, speciellt inte på 3:e distriktet
(och inte på 2:a heller för den delen).
Kan tänka att det varit mycket tvättande och putsande på den tiden.
De hade nog gärna haft en av de moderna vagntvättarna till hands!
/Mats

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Sjätte byggda vagnen för i år klar. Det blev DC1b nr 827, en byggsats från HNJ verkstad som blev byggd.

Bild

Inte "en modell om dagen", inte heller verkar jag uppnå 2013 års byggresultat om 17 vagnar, men det återstår fyra månader.....

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Oj, två om dagen! Nja, i alla fall idag men det är ett undantag. Årets sjunde modell, B1b nr 449 från HNJ verkstad, läggs till handlingarna.

Bild

Elva modeller till och 2013 års resultat slås....

/Ola

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En modell om dagen - igen?

Inlägg av PeO »

Lihkströmsverken skrev:

Elva modeller till och 2013 års resultat slås....

/Ola
Över 16 veckor kvar. en i veckan och ledigt i december. 8-)

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"