Toppbilden, visa:    


M3t

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

mikath skrev:Amazing!!!
/Mika
Tack Mika.
Mölle-Mats skrev: Katt har jag, men inte f-n hjälper det ... :oops:
Katt i hobbyrummet hjälper inte, våra är alldeles för nyfikna. De tror att de bygger bättre än en själv.. :D

Har fått fram ytterligare en del till växellådan, sidan till mitten:

Bild

Här har jag plockat ihop de befintliga delarna med lite häftmassa för att se hur det ser ut:

Bild

Nu kanske man kan se hur det är tänkt att sitta ihop.

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av cgn1954 »

Har hittat denna tråden nu - o läst hela.

[JC_doubleup.gif] Mycket trevligt... fantastiskt arbete.

Serieproduktion? Hur många får man köpa? :D
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

cgn1954 skrev:Har hittat denna tråden nu - o läst hela.
[JC_doubleup.gif] Mycket trevligt... fantastiskt arbete.
Serieproduktion? Hur många får man köpa? :D
Tack cgn.

Serieproduktion? Ha, ha, ha - det blir nog bara en per 10 år då med den takten jag håller… :D :D

Jag kör som Ola A (en vagn om dagen), men här är det en del om dagen:

Bild
Bild

Nu kanske man kan se att det börjar likna växellådan till turbinen. Återstår naturligtvis ganska många delar innan jag kan börja montera ihop det. Antagligen bara för att inse att nästan allt måste ändras och fräsas om… :D :D (jag räknar kallt med att det inte kommer att funka perfekt i första försöket).

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: M3t

Inlägg av P Falk »

Ett fantastiskt arbete du gör Kjelle. Det är rena magin i mina ögon när du förvandlar materialet till dylika smycken! Häftigt att få se hur det växer fram, sakta men säkert! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

P Falk skrev:Ett fantastiskt arbete du gör Kjelle. Det är rena magin i mina ögon när du förvandlar materialet till dylika smycken! Häftigt att få se hur det växer fram, sakta men säkert! [JC_doubleup.gif]
Tack Peter. Ditt Garage gå inte av för hackor heller (om det nu inte vore för den taskiga takläggningen eller el-dragningen…… :D :D :D :D ). Jag tycker att det är väldigt fint, speciellt när man ser det live. Ett mycket fint bygge!

Har spottat ut lite mer delar under dagen.
Bild

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: M3t

Inlägg av PeO »

Den uppläggningen mnåste ge den känslan som Mats Björkelund beskrev i sin artikel om etsning i "Modelltåg 96"
"Du vet att plåten är av mässing, men för dig ser den ut att vara av renaste guld" :D
(Intressant att se även kraven på dator , minst 486SX/25MHz, helst snabbare)
Artikeln finns i moderniserad form på WNJ:s hemsida.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av cgn1954 »

Visst är detta ett sådant lok i skala 1:1?

Se första delen
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=145491
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

PeO skrev:Den uppläggningen mnåste ge den känslan som Mats Björkelund beskrev i sin artikel om etsning i "Modelltåg 96"
"Du vet att plåten är av mässing, men för dig ser den ut att vara av renaste guld" :D
(Intressant att se även kraven på dator , minst 486SX/25MHz, helst snabbare)
Artikeln finns i moderniserad form på WNJ:s hemsida.
Det var just den artikeln som fick mig att vilja prova ott etsa, har säkert inspirerat många att prova på etsningen (fast i dag behöver man nog en snabbare dator.. :D ).
cgn1954 skrev:Visst är detta ett sådant lok i skala 1:1?
Se första delen
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=145491

Jepp, visst är det ett sånt.

Har roat mig med att plocka ihop växellådan löst för att se om delarna passar och ser man på, de verkar göra det :D :
Bild

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

HansR

Re: M3t

Inlägg av HansR »

Imponerande!
Har sett vissa delar och hållit dem i min hand, kan bara säga DU ÄR FÖRBASKAT DUKTIG Kjell.
Själv sitter jag och tillverkar tegel.........

//Hans

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: M3t

Inlägg av MatsN »

Mycket snyggt och imponerande Kjell.
Såg det du gjort förra året i Skövde, DET gjorde mig imponerad.
Men fortsättningen...
Salivsug anbefalles!!! [JC_doubleup.gif]
HansR skrev: Själv sitter jag och tillverkar tegel.........
//Hans
å ja som trodde du satt och lödde på en H1... kylvagn... :mrgreen:
fast jag kan ju inte säga så mycket...
...jag har ju inte börjat bygga på X7 ännu... :oops:

/Mats

HansR

Re: M3t

Inlägg av HansR »

Precis Mats,
Jag väntar, börja du.

//Hans

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av cgn1954 »

En till länk:

Mt3 - färgbilder 1966
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=145554
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Hej,
Har varit ute på en "käka-väldigt-mycket-ris-jobba-som-attan-resa", därav frånvaron av uppdateringar här 
HansR skrev:Imponerande!
Har sett vissa delar och hållit dem i min hand, kan bara säga DU ÄR FÖRBASKAT DUKTIG Kjell.
Själv sitter jag och tillverkar tegel.........
//Hans
Tackar Hans! Teglet jag sett ser mer än bra ut!
MatsN skrev:Mycket snyggt och imponerande Kjell.
Såg det du gjort förra året i Skövde, DET gjorde mig imponerad.
Men fortsättningen...
Salivsug anbefalles!!! [JC_doubleup.gif]
/Mats
Tack Mats, uppskattas!

Har bara hunnit lite sedan jag kom hem:

Bild
Bild

Man kan konstatera att underdelen blev lite för svår att få ihop bra. Får ta och fixa till lite fästpunkter på sidorna så att allt blir lättare att passa in parallellt. Var nog också lite för snål i toleranserna.


Bild

Som vanligt får man ta ett par rundor innan man blir nöjd (dessutom glömde jag en hel del hål i första fräsningen). Men hoppas på att visa lite mer i Skövde i år (tar tid det här :D ).

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av mikath »

WOW! Awesome!

/Mika
Bild

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av cgn1954 »

Ja, kul följa bygget.

Vore kul se skapelsen invid en tändsticka eller en peng oxå, som storleksjämförelse bara.

Vi som inte hajjar hur stort (!) detta är.

Peng
Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

mikath skrev:WOW! Awesome!
/Mika
Tack Mika!
cgn1954 skrev:Ja, kul följa bygget.
Vore kul se skapelsen invid en tändsticka eller en peng oxå, som storleksjämförelse bara.
Vi som inte hajjar hur stort (!) detta är.

Jag får väl sila tugget så att ni hajjar :D :D

Växellådan bredvid en "peng":
Bild

Hålen i sidan är 0.4mm. Ganska smått alltså. Men sitter just nu framför datorn och håller på att ändra konstruktionen en del för att det ska bli lättare att få ihop den. Första varianten blev lite för knepig för att det ska bli riktigt bra.

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: M3t

Inlägg av P Falk »

:shock: :shock: :shock: Oj, oj, oj, oj, så smått detta är. Våga inte tappa ngt i ryamattan, vad du gör... :?
Fantastiskt jobb du lägger ned på detta, Kjelle. Absolut 6 pinnfräsar av 5 möjliga!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

P Falk skrev::shock: :shock: :shock: Oj, oj, oj, oj, så smått detta är. Våga inte tappa ngt i ryamattan, vad du gör... :?
Fantastiskt jobb du lägger ned på detta, Kjelle. Absolut 6 pinnfräsar av 5 möjliga!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Tack Peter! Ryamatta är förbjuden i hobbyrummet (inkluderar katter :D). Apropå pinnfräsar så behövs det snart fler (man har ju en viss tendens att klanta sig.... :mrgreen:

Var nere i Dortmund tillsammans med några MRW kamrater och kom hem med en 4:e axel till fräsmaskinen. Var självklart tvungen att prova den och se vad man kan åstadkomma. Så här blev resultatet efter en hel del klurande och programmerande:
Bild

Tror nog att man kan få till vissa delar riktigt bra. Ytan ser helt naturligt lite randig ut på närbilden (skorstenen är totalt 7mm hög i verkligheten), men det är inte mycket. En lätt avputsning borde räcka för att få det bra. Mer justeringar av fräsen behövs också för att få det att funka så att jag blir nöjd. Vi får se vad man kan göra av det hela.

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Johan Molin »

Hur är det; har du gått urmakarskolan i Borensberg eller? [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Johan Molin skrev:Hur är det; har du gått urmakarskolan i Borensberg eller? [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Ha, ha, ha, nix, fortfarande inte Johan.. De skulle antagligen gråta över den här simpla precisionen. Men jag är övertygad om att det skulle vara väldigt intressant att gå en utbildning där :D :D

Bild
Bild

Några fler bilder ovan. Det som är knepigt med det här är dels att rita de dubbelkrökta ytorna där skorstenen ligger an mot pannan och dels att lista ut ett sätt att fräsa dem på. Sen ska man få fräsen att göra som man tänkt. Som ni ser är inte skorstenens insida urfräst ordentligt och det beror på att någon (nämner inte vem :oops: ) tafflade sig i programmeringen så att fräsen tappade bort sig just när det var dags att byta verktyg för att komma ner ordentligt.

Mycket jobb det här, men det kul (annars skulle man väl inte hålla på med det ;) ).

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Johan Molin »

Tandtekniker är väl en annan utbildning som kan vara till hjälp inför denna typ av arbete?

Som sagt, man ömsom dreglar och ömsom blir grön av avundsjuka över denna ekvilibristiska talang! (OBS! Det är stooor skillnad på avundsjuka och missundsamhet!)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: M3t

Inlägg av PeO »

Jag fick hålla den lilla pinalen i min hand igår kväll. Fotot avslöjar det som ögat inte ser, jag kunde absolut inte se några ränder, förmodligen inte kameran heller efter målning.
Den cirkulära delen av skorstenen skulle väl gå an an svarva, men rundningen mot pannan!!!

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Johan Molin skrev:Tandtekniker är väl en annan utbildning som kan vara till hjälp inför denna typ av arbete?Som sagt, man ömsom dreglar och ömsom blir grön av avundsjuka över denna ekvilibristiska talang! (OBS! Det är stooor skillnad på avundsjuka och missundsamhet!)
Tackar Johan! Inte tror jag att du är missundsam du behöver inte vara orolig. Men om du lär mig att fixa ett kejsarsnitt så lär jag dig att CNC-fräsa :D :D , deal?
Tandtekniker är jag inte, roar mig med något helt annat i verkliga livet (typ telefoner med antenner..).
PeO skrev:Jag fick hålla den lilla pinalen i min hand igår kväll. Fotot avslöjar det som ögat inte ser, jag kunde absolut inte se några ränder, förmodligen inte kameran heller efter målning.
Den cirkulära delen av skorstenen skulle väl gå an an svarva, men rundningen mot pannan!!!
Kameror är inte roliga, men bra. Men man ser ordentligt i alla fall :mrgreen: .

Så här såg uppsättningen ut innan fräsen bet in:
Bild
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Johan Molin »

Tackar Johan! Inte tror jag att du är missundsam du behöver inte vara orolig. Men om du lär mig att fixa ett kejsarsnitt så lär jag dig att CNC-fräsa :D :D , deal?
It's a deal! Vi bör nog dock inte testa detta i Malmö, jag har en kollega som hade den dåliga smaken att låta sitt 16-åriga syskonbarn testa att göra själva snittet genom huden vid ett planerat kejsarsnitt förrförra sommaren, och det blev inte helt uppskattat om man säger så. Det är förunderligt att hon fick lov att jobba kvar, men Regions Skånes irrgångar är förunderliga.

På ett djupare plan förstår jag vad du menar. Ja, för mig är det ganska lätt efter alla år att göra ett kejsarsnitt. Det man kan tenderar ju att verka lätt för de som står och tittar på och inte kan. Vilket ju i allt väsentligt är min roll, när jag ser din finmekanik växa fram. Så det är alltfort haklappen på när man ska in och titta i denna tråd!

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Johan Molin skrev:It's a deal! Vi bör nog dock inte testa detta i Malmö, jag har en kollega som hade den dåliga smaken att låta sitt 16-åriga syskonbarn testa att göra själva snittet genom huden vid ett planerat kejsarsnitt förrförra sommaren, och det blev inte helt uppskattat om man säger så. Det är förunderligt att hon fick lov att jobba kvar, men Regions Skånes irrgångar är förunderliga.
På ett djupare plan förstår jag vad du menar. Ja, för mig är det ganska lätt efter alla år att göra ett kejsarsnitt. Det man kan tenderar ju att verka lätt för de som står och tittar på och inte kan. Vilket ju i allt väsentligt är min roll, när jag ser din finmekanik växa fram. Så det är alltfort haklappen på när man ska in och titta i denna tråd!
Man skall aldrig slut att förundra sig över saker och ting, helt otroligt det du berättar!

Men du kan vara lugn med mig :D , har sett två stycken live (när ungarna förlöstes, båda med snitt) och jag svimmade ingen av gångerna (det du :D ). Tyckte det gick professionellt till då, men det är mer än 20 år sedan. Kanske var det bättre då?

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Johan Molin »

Det mesta i sjukvården var bättre då ...

Ska jag nu bli ytterligt "högdragen" (vilket ligger nära tillhands efter en avkopplande lördagskväll med ett antal glas gott vin) så blir jag ju helt enkelt tvungen att informera om att det är alltid mamman som blir förlöst ("från sitt barn"). Barn föds.
Det här är uppenbarligen en gammalsvensk formulering, jämför psalmer och bibelcitat där man pratar om att förlossningens stund är nära, vilket inte innebär att det ligger en blivande mamma och krystar, utan jag har tolkat det som att "förlossning" betyder "befrielse".

När det gäller att bli kejsarsnittad så finns det visserligen vissa medicinskt ökade risker med det, men det enda som är viktigt i slutändan är ju att man har en frisk mamma och ett (eller flera ...) friskt/friska barn! Av din beskrivning vill jag tro och hoppas att så är fallet i ditt fall. Och då är det ju, som i mitt fall, bara att hänga med i några år till, så kommer den underbara tidpunkt när barnbarnen börjar dyka upp! Har själv två bonus-dito nu, till stor lycka, och jag vill tro att sonen inom ett fåtal år börjar producera sådana (han är trots allt sambo sedan 4-5 år tillbaka). Dottern Cornelia, 19, får gärna vänta några år till!

Slut med språkpolisiära övningar för ikväll, och hoppas att du inte tar illa upp. Det finns kolleger till mig som inte kan hålla reda på begreppen, och tyvärr är en av mina defekter (vill inte torgföra alla dessa i din tråd!) att jag är "språk-allergiker". Är fullkomligt solklart övertygad om att alla andra som läst ditt inlägg förstått exakt vad du menade, och uppfattar, med viss rätt, när de läser mina jeremiader att "what's the big deal?". :oops:

Åter således till ditt spännande projekt! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: M3t

Inlägg av 1956 »

Bild

Bild

Bild

Bild




Det talades om tandtekniker, här är måhända ordentligt OT, några bilder från en sådan verksamhet.

Bilderna visar den CadCam-fräs som vi använder för att fräsa i cobolt-crom, titan och zirkonia. Zirkonia (ZrO2) är ett keramiskt material som visat sig ha mycket lämpliga egenskaper för framställning av helkeramiska ersättningar i munnen.

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

1956 skrev: Det talades om tandtekniker, här är måhända ordentligt OT, några bilder från en sådan verksamhet.
Bilderna visar den CadCam-fräs som vi använder för att fräsa i cobolt-crom, titan och zirkonia. Zirkonia (ZrO2) är ett keramiskt material som visat sig ha mycket lämpliga egenskaper för framställning av helkeramiska ersättningar i munnen.
Jamän Rikard, du har ju resurserna, bara att styra om produktionen från tänder till lokdelar i stället (säkert mycket roligare :D, men "antagligen" betydligt mindre lönsamhet på det :mrgreen: :mrgreen: ).

CAD programmet och fräsen har fått gå varma de senaste dagarna. Nedan ett första försök till stora domen. Blev hyggligt lyckat, lite måste som vanligt ändras. Det är en sak att rita i datorn och en helt annan när fräsen biter in.
Bild
Bild
Bild

Hur som helst, tror jag börjar få in snitsen hyggligt med 4:e axeln. Det som är absolut svårast är att nolla fräsen mot arbetsstycket, lite fel och felet fortplantar sig under fräsningen.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: M3t

Inlägg av PeO »

Den ena lilla juvelen efter den andra. För att travestera Joakim von Anka, många bitar små blir ett lok utå.
Ser fram mot att se dina framsteg på bankalaset om 4 veckor och kanske lite till i Gräfsnäs om två månader.

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: M3t

Inlägg av bermod »

Efter att sett allt detta Kjell som du åstadkommit så tror jag att jag slutar att få ordning i mitt tänkta hobbyrum efter flytten och går ut och plockar maskrosor istället för dom behöver varken svarv eller fräs,jag är djupt imponerad [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] :D :D :D
bermod

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: M3t

Inlägg av PeO »

bermod skrev: ut och plockar maskrosor istället för dom behöver varken svarv eller fräs,
Njae... nog är en jordfräs effektiv.
Senast redigerad av PeO den 17 maj 2014, 20:20, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av mikath »

@KOLO
Tjusigt så det är svårt att avgöra om det är modell eller fullskala!!!

/Mika
Bild

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: M3t

Inlägg av bermod »

PeO skrev:
bermod skrev: ut och plockar maskrosor istället för dom behöver varken svarv eller fräs,
Njae... nog är en jordfräs effektiv.
Då är det bara att införskaffa en så :D :D :D dan

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

bermod skrev:Efter att sett allt detta Kjell som du åstadkommit så tror jag att jag slutar att få ordning i mitt tänkta hobbyrum efter flytten och går ut och plockar maskrosor istället för dom behöver varken svarv eller fräs,jag är djupt imponerad [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] :D :D :D
bermod
Tack Berra, hobbyrummet fixar du utan problem, skit i maskrosorna, gräsklipparen fixar dem :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
mikath skrev:@KOLO
Tjusigt så det är svårt att avgöra om det är modell eller fullskala!!!
/Mika
Tack Mika.
PeO skrev:Den ena lilla juvelen efter den andra. För att travestera Joakim von Anka, många bitar små blir ett lok utå.
Ser fram mot att se dina framsteg på bankalaset om 4 veckor och kanske lite till i Gräfsnäs om två månader.
Å andra sidan kostar det på när fräsar och borrar går av……….

Har fräst en del till:
Bild
Svårt som attan att få till nollan, men jag jobbar på det. Vi får se vad jag kommer fram till, krävs en del funderande till.
Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

En liten video och några bilder på loket just nu:

Ja, loket kan faktiskt rulla :D

Bild
Bild

En hel del jobb kvar, men tror jag är igenom det värsta nu (tror alltså…).

Glad Midsommar på er,
Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Johan Molin »

Glad midsommar själv! Jag borde ha kommit ihåg att ta på mig haklappen INNAN jag klickar in mig för att titta på dina bilder ...

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av cgn1954 »

Samma - läckert... f'låt en amatör: Vad betyder "Få till nollan"?

Ändr: Fast läser man igen lite ovan så verkar det ha med att nollställa hela apparaten och maskiner och objekt i x-y-z-led. Nåt...

Å andra sidan, har loggat ut hjärnan en stund... :!: det är ju midsommar å lite konjak i TV-soffan.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Johan Molin skrev:Glad midsommar själv! Jag borde ha kommit ihåg att ta på mig haklappen INNAN jag klickar in mig för att titta på dina bilder ...
Tack Johan!
cgn1954 skrev:Samma - läckert... f'låt en amatör: Vad betyder "Få till nollan"?
Ändr: Fast läser man igen lite ovan så verkar det ha med att nollställa hela apparaten och maskiner och objekt i x-y-z-led. Nåt...
Å andra sidan, har loggat ut hjärnan en stund... :!: det är ju midsommar å lite konjak i TV-soffan.
Helt riktigt noterat, men jag tänker inte ge mig på det i dag, dillen har helt klart efterverkningar…., konstigt….
Lite mer bilder, det tar sig:
Bild
Bild
Bild
Bild
Man kan konstatera att sotskåpet sitter liter snett, beror på att undertecknad försökte sig på att använda cyano för att punkta dit det hela innan bankalaset, om man tittar riktigt noga ser man kanske lite skinn från tummen och pekfingret på pannan……
.
Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: M3t

Inlägg av P Falk »

Uj, uj, uj... så mycket detaljer där är. Ett otroligt arbete det här Kjelle.
Nej... någon skinnbit från ditt finger hittar jag inte... ;) [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av BR78 »

Oj Oj där ligger man ilä så att säga very nice

[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Pilligt blir det...

Jag har inte fräst så mycket under sommaren utan har försökt att förstå mig på ett nytt CAM program (alltså det som genererar verktygsbanan till fräsen). Har också jobbat en del med ramstagen i CAD programmet för att få lite mer djup i dem.

Efter mycket funderande börjar jag känna mig mogen för att prova teorin i praktiken. Kanske under dagen. Återkommer med rapport.

Bild


Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: M3t

Inlägg av bermod »

Djupt imponerad. [JC_doubleup.gif]
bermod

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

bermod skrev:Djupt imponerad. [JC_doubleup.gif]
bermod
Tack Berra, men vi får se om jag verkligen får ihop det.

Efter mycket funderande och jävlandes med CAM programmet (tog som vanligt betydligt längre tid än beräknat för att få ordning på det hela, antagligen fel på programmet :) :), för det kan ju inte vara operatören eller :)) vågade jag mig på en provfräsning av ramstagen.

Bild[/URL]

Funkade bra till slut, men det var mycket pillande i mjukvaran innan jag fick till det. Stagen är frästa i 1 mm mässing, ser ut att ge hyggligt rätt djup på de bredaste ställena, de ”lägsta” konturerna sticker upp 0.3 mm från botten av stagen.

Man kan väl konstatera att det som alltid är mer jobb än man förväntar sig. Kvarstår är fortfarande att få till dom/skorsten/sanddom på ett riktigt bra sätt, rita en etsplåt och få till tendern. Nästan ingenting alltså...... :lol: :lol: :lol: :lol:

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: M3t

Inlägg av MatsN »

KOLO skrev:Man kan väl konstatera att det som alltid är mer jobb än man förväntar sig. Kvarstår är fortfarande att få till dom/skorsten/sanddom på ett riktigt bra sätt, rita en etsplåt och få till tendern. Nästan ingenting alltså...... :lol: :lol: :lol: :lol:

Kjell
Så gott som färdig då alltså...
...då får man snart se en bild på den målad och dekalerad rullandes på MRW's anlägg? :mrgreen:
Mycket snyggt jobb. Man kan inte bli annat än djupt imponerad! [JC_doubleup.gif]

/Mats

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: M3t

Inlägg av bermod »

Kjell det är ju bara en baggis som du har kvar. :D :D Håller tummarna. [JC_doubleup.gif]
bermod

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

MatsN skrev:
Så gott som färdig då alltså...
...då får man snart se en bild på den målad och dekalerad rullandes på MRW's anlägg? :mrgreen:
Mycket snyggt jobb. Man kan inte bli annat än djupt imponerad! [JC_doubleup.gif]

/Mats
Dekaler??? Märkningen sprutar man väl på frihand med airbrush? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
bermod skrev:Kjell det är ju bara en baggis som du har kvar. :D :D Håller tummarna. [JC_doubleup.gif]
bermod
Mats & Berra: Jag sliter på, vi får se hur lång tid det tar. Men det är ju som med alla projekt, motivationen/inspirationen går upp och ner. Sen har man ju ett ”riktigt” arbete som man måste masa sig i väg till på vardagarna och göra nytta för lönen (missförstå mig rätt, jag gillar verkligen mitt jobb) och det tar ju tid från det här.

Nedan: provmontering av ramstagen. Fästena i ramen kommer att behöva ändras för att det ska passa. Men, men, jag tror f..n i mig att det börjar likna en M3t ram :)

Bild

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av BR78 »

Se där taklagsfest snart ! Ett mästerverk.

[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: M3t

Inlägg av alsum »

Jag tyckte var så mycket svårt att göra ramverk. Men du är så duktigt att göra ramverk och tålamod flera månader :o . Men ta det lugn och rätta till och passar till ;) . Men jag känner inte till Mt3 ånglok och från TGOJ. Jag har sett bilder. Håll tummen upp. [JC_doubleup.gif]

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

BR78 skrev:Se där taklagsfest snart ! Ett mästerverk.

[JC_doubleup.gif]
Tack, men det här blir väl att lägga pannan i stöd... (alltså pannan på loket :) :))
alsum skrev:Jag tyckte var så mycket svårt att göra ramverk. Men du är så duktigt att göra ramverk och tålamod flera månader :o . Men ta det lugn och rätta till och passar till ;) . Men jag känner inte till Mt3 ånglok och från TGOJ. Jag har sett bilder. Håll tummen upp. [JC_doubleup.gif]
Ja det här tar nog mer än ett par månader, mycket prova sig fram här och mycket lärotid. Men det tar sig. Kul att se dig på forumet igen Alf!

Har inte hunnit så mycket den senaste veckan, har jäklats lite med CAM programmet, det gör inte riktigt som jag vill (men skam den som ger sig).

Så här ser det ut i CAD'en just nu.
Bild
Bild

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Hej,

Det har varit trögt på byggfronten ett tag, men har hunnit med att rita lite:
Bild

Börjar nog närma sig att fräsa den slutgiltiga versionen av ramen (tror jag..., antagligen kommer man på att man glömt ett antal saker... :D ).

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ånglok"