Toppbilden, visa:
M3t
Re: M3t
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: M3t
Tack för länken, jag laddade ner alla bilder intressant läsning.
Jag har inte byggt så mycket den senaste tiden, men har däremot ritat desto mer:
Återstår en hel del (”en hel del” är nog årets underdrift.. ) detaljer. Lite kvar att göra på ramen innan jag törs skicka in den i fräsen. Tänkte att den här varianten skulle bli den sista. Men även efter allt ritande så kan jag ge mig f..n på att det är något hål som sitter fel. Ganska komplext när man får så många delar.
Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Ser att det är ”mer” än en månad sedan jag uppdaterade tråden. Det har absolut inte stått stilla på M3t fronten men den mesta tiden har tillbringats framför datorn för att försöka fixa till de missar som man gjort i de första versionerna. Nå väl, ingen är väl bättre än att man kan ändra sig . Har jobbat vidare med ramverket och tror att jag fått till det (återstår att bevisas). Pannan har blivit omarbetad, provfräst och rullad. Resultatet ser ni nedan, pannan behöver lite mer jobb innan den är bra (hmm, en hel del jobb ).
Kjell
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: M3t
Det här måste vara vår hobbys ultimata filigran-arbete. KOLO utvecklar sig mer och mer till att bli svensk mj-hobbys Fabergé. (Jodå, jag har sett såväl KOLO:s tidiga arbeten med denna modell som Fabergés ägg, det förstnämnda i Norra Sandby, det senare på Minneapolis konstmuseum i en specialutställning, så jag har en liiiten aning om varför jag jämför dessa bägge storheter ...)
Re: M3t
Ingen fara jag gillar din Franska, svär för mycket själv , Tack!SWJ skrev:Suck… så jävla vackert – ursäkta min franska.
Tommy(SWJ)
Herr Doktor Molin, tack!. Men ta det lugnt, det är långt kvar innan det här kommer upp i den klassen. Dessutom , vad jag vet, gjorde Farbegé några fler ägg än ett par TGOJ lokJohan Molin skrev:Det här måste vara vår hobbys ultimata filigran-arbete. KOLO utvecklar sig mer och mer till att bli svensk mj-hobbys Fabergé. (Jodå, jag har sett såväl KOLO:s tidiga arbeten med denna modell som Fabergés ägg, det förstnämnda i Norra Sandby, det senare på Minneapolis konstmuseum i en specialutställning, så jag har en liiiten aning om varför jag jämför dessa bägge storheter ...)
Tack Stefan!wen skrev:Lyfter på hatten och torkar tårar och dregel.
/Stefan Vendelsten
Fick äntligen lite ledigt i julstöket och kunde gå ner och prova fräsen, fick fram ett par smådelar (jag menar små) till växellådan. Inte 100% lyckat, jobbade med för små toleranser mot fräsen. Men som alltid man får ändra sig mot vad som är möjligt. Hålen är borrade med 0.4mm borr. Kanten är alldeles för nära på några ställen, ett par steg fel och det skiter sig.
Men jag tycker att det blev en trevlig bild när man fick in allt på en krona, den gamla sorten ”Plikten Framför Allt”
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Tack Kolo för att du delar med dig av detta fantastiska projekt.
Att få se detta lok växa fram från scratch är fascinerande. Dessutom tycker jag att allt som har anknytning till Bergslagen och malmtåg är högintressant.
I somras besökte jag muséet i Grängesberg och kunde då se alla tre M3t-loken:
Tyvärr var ljusförhållandena inte de allra bästa. Jag tror man hade behövt en slavblixt i varje lokstallsport...
Att få se detta lok växa fram från scratch är fascinerande. Dessutom tycker jag att allt som har anknytning till Bergslagen och malmtåg är högintressant.
I somras besökte jag muséet i Grängesberg och kunde då se alla tre M3t-loken:
Tyvärr var ljusförhållandena inte de allra bästa. Jag tror man hade behövt en slavblixt i varje lokstallsport...
Re: M3t
I min iver att leta fakta, bilder samt modeller i H0 av svenska ånglok så hittade jag denna tråd samt "systertråden" i Stinsen där Kjell visar ett begynnande bygge av litt R.
Har fått städa Äpplepaden många gånger då jag tagit mig fram igenom sidorna!
Är mycket imponerad av dessa händiga människor som scratch bygger dessa fantastiska modeller!
Ser fram emot både M3t samt litt R, rullandes på spår.
Hoppas att dessa två modeller på något sätt göres åtkomliga för oss samlare av svenska modeller.
Just nu håller jag tummarna att Tumba's modell av litt B kommer för växelströmsdrift.
Trots Loktok' s försök att få mig att överge Märklinspåren så tvingas jag nog tyvärr att bibehålla 3-rälsdrift.
Så Kjell, vi är nog många som hoppas på en etsplåt och drivningar som bygger på ditt gedigna arbete!
Keep on!
Har fått städa Äpplepaden många gånger då jag tagit mig fram igenom sidorna!
Är mycket imponerad av dessa händiga människor som scratch bygger dessa fantastiska modeller!
Ser fram emot både M3t samt litt R, rullandes på spår.
Hoppas att dessa två modeller på något sätt göres åtkomliga för oss samlare av svenska modeller.
Just nu håller jag tummarna att Tumba's modell av litt B kommer för växelströmsdrift.
Trots Loktok' s försök att få mig att överge Märklinspåren så tvingas jag nog tyvärr att bibehålla 3-rälsdrift.
Så Kjell, vi är nog många som hoppas på en etsplåt och drivningar som bygger på ditt gedigna arbete!
Keep on!
Re: M3t
Tack Magnus. Vi var uppe ett par stycken för ett (två?) år sedan och plåtade loken. Då fick vi 71 och 73 utdragna, gör det betydligt lättare att fotografera. Inne i lokstallet blir det betydligt svårare.Magnus P3 skrev:Tack Kolo för att du delar med dig av detta fantastiska projekt.
Att få se detta lok växa fram från scratch är fascinerande. Dessutom tycker jag att allt som har anknytning till Bergslagen och malmtåg är högintressant.
I somras besökte jag muséet i Grängesberg och kunde då se alla tre M3t-loken:
Tyvärr var ljusförhållandena inte de allra bästa. Jag tror man hade behövt en slavblixt i varje lokstallsport...
Tack! Jag jobbar på så gott det går . Men man har ju lite annat att syssla med också, typ arbete . Vi får se hur det hela utvecklas, men målsättningen kvarstår, att det ska bli en plåt och ett driv.arcego skrev:I min iver att leta fakta, bilder samt modeller i H0 av svenska ånglok så hittade jag denna tråd samt "systertråden" i Stinsen där Kjell visar ett begynnande bygge av litt R.
Har fått städa Äpplepaden många gånger då jag tagit mig fram igenom sidorna!
Är mycket imponerad av dessa händiga människor som scratch bygger dessa fantastiska modeller!
Ser fram emot både M3t samt litt R, rullandes på spår.
Hoppas att dessa två modeller på något sätt göres åtkomliga för oss samlare av svenska modeller.
Just nu håller jag tummarna att Tumba's modell av litt B kommer för växelströmsdrift.
Trots Loktok' s försök att få mig att överge Märklinspåren så tvingas jag nog tyvärr att bibehålla 3-rälsdrift.
Så Kjell, vi är nog många som hoppas på en etsplåt och drivningar som bygger på ditt gedigna arbete!
Keep on!
Litt R känns just nu som en baggis, ren och fin panna, inte mycket detaljer på loket. M3t är värre än ett Tyskt ånglok med 250 tusen delar på utsidan....
Har i alla fall fräst lite till:
Panna i ”platt” tillstånd, tror det börjar likna något.
Överdelen till pannsadeln i platt tillstånd.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Har funderat över det här med lagerboxar till tendern, de syns ju ganska väl. Efter lite letande kom jag fram till att man får ta och göra egna, hittade inga som passade på marknaden (visst man kan köpa ett NMJ M3b och slakta, men det kändes onödigt ).
Efter en hel del funderande, ritande och fräsande blev resultatet så här:
Nedan de ingående delarna:
Var ganska pilligt att få ihop, har skjutit iväg en ansenlig mängd skruvimitationer med pinceten innan jag fick ihop det.....
Kjell
Efter en hel del funderande, ritande och fräsande blev resultatet så här:
Nedan de ingående delarna:
Var ganska pilligt att få ihop, har skjutit iväg en ansenlig mängd skruvimitationer med pinceten innan jag fick ihop det.....
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 461
- Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09
Re: M3t
Slog hakan i skrivbordet!
Fantastiskt snygg jobbat!
Fantastiskt snygg jobbat!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.
Re: M3t
Tack grabbar!
Kronan är egentligen 15 cm i diameter........
Har pillat vidare med fjädrar och fjäderupphängning:
Inte helt nöjd, för knepigt att få ihop. En liten omkonstruktion krävs.
Kjell
Kronan är egentligen 15 cm i diameter........
Har pillat vidare med fjädrar och fjäderupphängning:
Inte helt nöjd, för knepigt att få ihop. En liten omkonstruktion krävs.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Undrar hur kan göra form mutter och jätte små detaljer. Hur jobba du? Visst hade du tålamod detaljer. Jag bara haka över halv meter mot golvet. Jag blev bara frågtecken och hur. Måste vara smart jobba och mycket skickligare än jag tror. Absolut kan jag inte göra som han gjorde.
Re: M3t
OK.... Så det var skruv o mutter imitationer de där små... Du milde! Fattar inte hur du bär dig åt!
Nu har jag slut på haklappar, nu får det rinna bäst det vill...
Nu har jag slut på haklappar, nu får det rinna bäst det vill...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: M3t
Ja, igår fick vi alla nöjet att se delarna i verkligheten nere på MRW.
I en pytteliten zip-påse låg dom och vi höll alla andan när KOLO hällde ut delarna på ett papper. Hualigen... en nysning då hade varit förödande...
I en pytteliten zip-påse låg dom och vi höll alla andan när KOLO hällde ut delarna på ett papper. Hualigen... en nysning då hade varit förödande...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: M3t
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: M3t
Mja, det blir självklart ganska många kompromisser som alltid, men jag tänker inte berätta vart....Göran T skrev:Kompromissovillighet är också en egenskap värd att nämna och som jag ibland önskar att jag hade.
Snyggt Kjell!
/Göran T
Tack Göran!
Ha, ha, ingen var ju förkyld som tur varP Falk skrev:Ja, igår fick vi alla nöjet att se delarna i verkligheten nere på MRW.
I en pytteliten zip-påse låg dom och vi höll alla andan när KOLO hällde ut delarna på ett papper. Hualigen... en nysning då hade varit förödande...
Inte så kul läsning. Just 71 och 73 är fotade i detalj till det här ”lilla” projektet. 73'an finns med i början av tråden.
Har jobbat på lite till med fjädringen. En första provfräsning av ramsidan till tendern har kommit fram under dagen. Måste ändra lite så att det blir lättare att få ihop. Självklar inser man att det saknas några hål och nitar här och där (och det funkar ju inte att det saknas en nit.............)
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Har slitit vidare med tenderramen.
Lite delar har kommit fram under helgen:
Ena sidan har börjat monterats, pilligt men det går.........
Kjell
Lite delar har kommit fram under helgen:
Ena sidan har börjat monterats, pilligt men det går.........
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Tack Alf!alsum skrev:Hur kan komma in axel samt fjäder på boggisidan? Man borde lager som kan rörelse fjäder. Det syns lås? Men men kanske du hade annan idé. Mycket snyggt boggi, fjäder och lager. Otroligt din jobbet hobby.
Självklart är det fusk . Yttersidorna är bara kosmetiska, axlarna är lagrad i en inre ram. Bakre axeln kan vippa i sidled medans främre axeln är fast. På bilden kanske men kan se hur det hänger ihop.
Strömupptagningen lämnar en hel del övrigt att önska för tillfället............. men ny är på gång.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Då fick jag tummen ur och lödde fast fjäder, hängen och lagerbox i ramsidan. Pilligt men inte omöjligt, gäller bara att fatta hur tokstollen till konstruktör har tänkt sig det hela (byggbeskrivning finns ju inte heller.... ).
Kjelle
Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Glöm inte bort att komma ihåg att du har dåligt minne, (Låter mye mer moro på norsk) Jag försöker emellanåt sätta ihop grejer jag etsade 2007, då tänkte jag att det här är så enkelt, ett det behöver jag inte skriva nerKOLO skrev: gäller bara att fatta hur tokstollen till konstruktör har tänkt sig det hela
Loket gick ju i alla fall fint, så länge det fanns spänning på spåret och ställverksförman lade växlarna rätt idag, när WNJ besökte MRW.
Re: M3t
Var väldigt länge sedan jag uppdaterade tråden men det innebär inte att bygget stått still (nåja det har hänt en del i alla fall).
Har koncentrerat mig på hjulen på senaste tiden. Köpte på mig ett par svarvstål till hjulprofiler förra sommaren (men då var det för varmt för att göra något ). Hursomhelst har jag fått tummen ur för att försöka göra ”riktiga” hjul till loket. Kanske lite överkurs men man måste ju prova gränserna. Fräste ju hjul förut till loket för HNJ axlar, men det blev inte riktigt bra, lite grova och svåra att inte få att wobbla när man drog ihop dem med mina centrum alltså.
Fräste nya betydligt tunnar centrum, svarvade hjulringar RP25 C100, provade att fräsa hjulcentrum med motvikter och provade att fräsa motvikter löst. Svarvade till 2.5 mm axlar som ligger väldigt nära verkligheten. Mycket provande och misslyckanden, men jag tror att jag fått till det (tror jag...).
Ekrarna ligger på 0.4 mm mot ringen och ca 0.6 mm mot centrum, väldigt nära så som det ska vara i skala . Formen stämmer hyggligt, lite kompromisser är man tvungen till.
Bredden på profilen är C100, alltså 2.54 mm, lite för brett ska prova att gå ner till C88 2.24 mm. Är inte övertygad om att det funkar på vanligt spår men man få prova.
Lite mer provande återstår
Så här blev det:
Kjell
Har koncentrerat mig på hjulen på senaste tiden. Köpte på mig ett par svarvstål till hjulprofiler förra sommaren (men då var det för varmt för att göra något ). Hursomhelst har jag fått tummen ur för att försöka göra ”riktiga” hjul till loket. Kanske lite överkurs men man måste ju prova gränserna. Fräste ju hjul förut till loket för HNJ axlar, men det blev inte riktigt bra, lite grova och svåra att inte få att wobbla när man drog ihop dem med mina centrum alltså.
Fräste nya betydligt tunnar centrum, svarvade hjulringar RP25 C100, provade att fräsa hjulcentrum med motvikter och provade att fräsa motvikter löst. Svarvade till 2.5 mm axlar som ligger väldigt nära verkligheten. Mycket provande och misslyckanden, men jag tror att jag fått till det (tror jag...).
Ekrarna ligger på 0.4 mm mot ringen och ca 0.6 mm mot centrum, väldigt nära så som det ska vara i skala . Formen stämmer hyggligt, lite kompromisser är man tvungen till.
Bredden på profilen är C100, alltså 2.54 mm, lite för brett ska prova att gå ner till C88 2.24 mm. Är inte övertygad om att det funkar på vanligt spår men man få prova.
Lite mer provande återstår
Så här blev det:
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Äntligen.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: M3t
Har provat att montera ett hjulpar (det än så länge ända existerande.. ) i ramen. Ramen har också blivit sprutad med primer för att bättre kunna se hur det ser ut. I vanlig ordning vill man ändra en massa... Några små ändringar på ramen skall göras, den kändes lite för knepig att få ihop i det här utförandet, för lätt att skada vissa delar under monteringen (vilket självklart undertecknad lyckades med).
Tycker att de nya hjulen ser ok ut. Man kanske, som sagt, ska ta och göra hjulringarna något smalare (nu är de 2.54 mm breda, C100). Problemet som inträffar när man får på hjulcentrum med så här fina ekrar är att man helt plötsligt ser vad som finns bakom hjulen... nå, man kanske inte ska vara alltför petig
Inte alltför mycket ritande kvar innan man kanske törs sig på en etsplåt. Så här ser det ut just nu:
Kjelle
Tycker att de nya hjulen ser ok ut. Man kanske, som sagt, ska ta och göra hjulringarna något smalare (nu är de 2.54 mm breda, C100). Problemet som inträffar när man får på hjulcentrum med så här fina ekrar är att man helt plötsligt ser vad som finns bakom hjulen... nå, man kanske inte ska vara alltför petig
Inte alltför mycket ritande kvar innan man kanske törs sig på en etsplåt. Så här ser det ut just nu:
Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Det här är som jag uppfattar det Mötesspårets mest avancerade projekt/bygge som vi får följa och jag hoppas verkligen att jag med detta sagt inte trampar någon annan modellbyggare på tårna. Hur som helst är vi säkert många som ser fram emot slutresultatet som säkert kommer att bli något helt enastående!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: M3t
Eftersom Kjell också varit så oerhört generös att låta oss följa varje steg - med foto och också i verkligheten! - finns ju inget som helst tvivel om att han kommer att landa detta projekt med den äran. Jag hoppas innerligt att jungfruresan filmdokumenteras!
Re: M3t
? Jag trodde vi skulle få vara med?Johan Molin skrev:Jag hoppas innerligt att jungfruresan filmdokumenteras!
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: M3t
Jomen såklart! Det vill vi ju allesamman!
Re: M3t
Utrolig imponerende og inspirerende prosjekt!
Håper på mange oppdateringer fremover, mye å lære her.
Noen konkrete spørsmål:
Når du profilfreser messingplåt, feks med 1mm fresebit, hva kjører du med som RPM på fresen, og hvilken matehastighet kjører du med?
Og hvor dype kutt kjører du?
Lurer også på hva slags fresebiter du benytter og hvor du kjøper dem.
Til slutt, hva slags messing benytter du og hvor kjøper du den?
Holder selv med på endel messingfresing, men er ikke fornøyd med resultatene så langt. Prøver å finne "the sweet spot" for kombinasjonen av RPM, matehastighet og fresedybde
Tror ikke problemet er messingtypen, benytter gravyrmessing (CZ120) fra College Engineering http://www.collegeengineering.co.uk/.
Skal starte min egen tråd med mine egne erfaringer etterhvert.
Håper på mange oppdateringer fremover, mye å lære her.
Noen konkrete spørsmål:
Når du profilfreser messingplåt, feks med 1mm fresebit, hva kjører du med som RPM på fresen, og hvilken matehastighet kjører du med?
Og hvor dype kutt kjører du?
Lurer også på hva slags fresebiter du benytter og hvor du kjøper dem.
Til slutt, hva slags messing benytter du og hvor kjøper du den?
Holder selv med på endel messingfresing, men er ikke fornøyd med resultatene så langt. Prøver å finne "the sweet spot" for kombinasjonen av RPM, matehastighet og fresedybde
Tror ikke problemet er messingtypen, benytter gravyrmessing (CZ120) fra College Engineering http://www.collegeengineering.co.uk/.
Skal starte min egen tråd med mine egne erfaringer etterhvert.
Mvh Håvard H.
Remembrance Of Trains Past
Remembrance Of Trains Past
Re: M3t
Tack gubbar. Första provkörningarna finns ju på videosnuttar tidigare i tråden (ok, ok inte klart men det rullar i alla fall ).
Har provat olika fräsar med varierande resultat. Det som verkar trivas bäst i hop med mässing verkar vara fräsar avsedda för aluminium. Jag har provat en hel del härifrån http://www.shop-apt.co.uk/carbide-end-mills.html och de funkar väldigt bra, speciellt de med små diametrar. Titta på de som är avsedda för aluminium. Köpte ett antal såna här nyligen och de skär väldigt fint i mässing: http://www.shop-apt.co.uk/end-mills-for ... rbide.html
Mässingen är MS58 (gravyrmässing) och jag har handlat från Wilms i Tyskland http://www.wilmsmetall.de/. De brukar ha erbjudande för modellbyggare (tittade just och de har det forfarande http://www.wilmsmetall.de/static/downlo ... lbauer.pdf ).
Dra gärna i gång en tråd det skulle vara inspirerande.
Själv har jag svarvat lite lager och hjulringar i går:
Vi får se om jag lyckas få i hop någon mer axel i dag
Kjell
Tack Hauk. Har sett dina byggen på annat forum och de är väl om något imponerande och inspirerande.Hauk skrev:Utrolig imponerende og inspirerende prosjekt!
Håper på mange oppdateringer fremover, mye å lære her.
För 1 mm fräs brukar jag ligga på någonstans mellan 20 000 – 23 000 RPM, vilket har visat sig fungera bra i mitt fall. Matning någonstans mellan 60 – 150 mm/min lite beroende på som fräses. 60 mm/min för en profil och 150 mm/min om man fräser en ficka (pocket).Hauk skrev:Noen konkrete spørsmål:
Når du profilfreser messingplåt, feks med 1mm fresebit, hva kjører du med som RPM på fresen, og hvilken matehastighet kjører du med?
Djupet på skäret för en 1 mm fräs brukar jag sätta till max 0.2 mm, man kan kanske gå något djupare men jag ”fegar” lite härHauk skrev:Og hvor dype kutt kjører du?
Lurer også på hva slags fresebiter du benytter og hvor du kjøper dem.
Til slutt, hva slags messing benytter du og hvor kjøper du den?
Har provat olika fräsar med varierande resultat. Det som verkar trivas bäst i hop med mässing verkar vara fräsar avsedda för aluminium. Jag har provat en hel del härifrån http://www.shop-apt.co.uk/carbide-end-mills.html och de funkar väldigt bra, speciellt de med små diametrar. Titta på de som är avsedda för aluminium. Köpte ett antal såna här nyligen och de skär väldigt fint i mässing: http://www.shop-apt.co.uk/end-mills-for ... rbide.html
Mässingen är MS58 (gravyrmässing) och jag har handlat från Wilms i Tyskland http://www.wilmsmetall.de/. De brukar ha erbjudande för modellbyggare (tittade just och de har det forfarande http://www.wilmsmetall.de/static/downlo ... lbauer.pdf ).
Kollade snabbt och CZ120 verkar vara BS – British Standard som skall motsvara DIN Ms58 så mässingen ska funka bra.Hauk skrev:Holder selv med på endel messingfresing, men er ikke fornøyd med resultatene så langt. Prøver å finne "the sweet spot" for kombinasjonen av RPM, matehastighet og fresedybde
Tror ikke problemet er messingtypen, benytter gravyrmessing (CZ120) fra College Engineering.
Skal starte min egen tråd med mine egne erfaringer etterhvert.
Dra gärna i gång en tråd det skulle vara inspirerande.
Själv har jag svarvat lite lager och hjulringar i går:
Vi får se om jag lyckas få i hop någon mer axel i dag
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 461
- Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09
Re: M3t
KOLO! Vilket jätteprojekt du tagit dig an, och vilken jättebedrift att Du fixar det! Läste först nu hela tråden, och kan inte annat än att meddela att det var det finaste och grundligaste lokbygge i H0 jag hittills skådat! Följer fortsättningsvis tråden med stort intresse. Jättekul att skåda, och aldrig i min vildaste fantasi skulle jag våga mig på detta! Vartför? Helt enkelt för att jag saknar kompetens för att klara av det!
Övriga lokbyggare får ursäkta, men detta är helt fantastiskt och definitivt i en klass för sig!
Övriga lokbyggare får ursäkta, men detta är helt fantastiskt och definitivt i en klass för sig!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.
Re: M3t
Tack Pennstativ.
Vi får väl se om man ror det i land eller inte. Men i det här fallet är det själva byggandet som är kul. Så mig gör det inget om det tar tid
Har under veckan roat mig med att fräsa/svarva lite mer hjulcentrum/ringar. På bilden nedan är det två hjul i C88 (2.24 mm bredd) som är redo för svarven för att få RP25 profil.
Ett försök till jämförelse mellan C88 och C100. Inte helt lätt då C100 hjulen är svarvade och C88 hjulet bara är grovsvarvat. Men jag tycker att man ändå kan se skillnaden. Det skiljer alltså 0.3 mm men det syns (tycker jag i alla fall )
Hjulcentrum som det ser ut innan montering:
Lite till experimenterande återstår innan det är klart.
Kjell
Vi får väl se om man ror det i land eller inte. Men i det här fallet är det själva byggandet som är kul. Så mig gör det inget om det tar tid
Har under veckan roat mig med att fräsa/svarva lite mer hjulcentrum/ringar. På bilden nedan är det två hjul i C88 (2.24 mm bredd) som är redo för svarven för att få RP25 profil.
Ett försök till jämförelse mellan C88 och C100. Inte helt lätt då C100 hjulen är svarvade och C88 hjulet bara är grovsvarvat. Men jag tycker att man ändå kan se skillnaden. Det skiljer alltså 0.3 mm men det syns (tycker jag i alla fall )
Hjulcentrum som det ser ut innan montering:
Lite till experimenterande återstår innan det är klart.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Hjultillverkning i full gång:
Nedan ringar och centrum innan montering. Det tar några timmar att fräsa fram 10 st centrum. Nu behöver loket bara 8 st hjul, men jag räkanr kallt med att något går åt helsike vid monteringen så det är lika bra att ha lite marginal.
Hjulcentrum och ringar monterade. På de två översta hjulen har profilen blivit svarvad.
Kjell
Nedan ringar och centrum innan montering. Det tar några timmar att fräsa fram 10 st centrum. Nu behöver loket bara 8 st hjul, men jag räkanr kallt med att något går åt helsike vid monteringen så det är lika bra att ha lite marginal.
Hjulcentrum och ringar monterade. På de två översta hjulen har profilen blivit svarvad.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Ser bra ut!KOLO skrev:Hjultillverkning i full gång
Forstår jeg det rett så grovsvarver du hjulringene før montering, og så svarver du rent etterpå?
Hvordan spenner du opp hjulene i dreibenken for den siste svarvingen?
Og hvordan gjør du isoleringen av hjulene?
Mvh Håvard H.
Remembrance Of Trains Past
Remembrance Of Trains Past
Re: M3t
Först spänner jag upp hjulcentrumet i en spännhylsa i svarven och borrar/brotschar upp axelhålet. Spännhylsan är inköpt från Fohrmann i Tyskland.
Sedan monterar jag hjulringen i en hemmagjord fixtur som är tänkt att centrera hjulcentrum så långt det är möjligt i hjulringen. Hjulringen är svarvad så innerdiametern är ca 0.20 mm större än hjulcentrumet. Sen är det bara att smeta Loctite 638 på ringen och centrumet, dra i hop det hela och vänta i 20 min innan man bänder loss det från fixturen. Limmet får torka i ett dygn innan man kan ge sig på svarvningen av hjulprofilen. Det trevliga med Loctite 638 är att det klarar av spalter som är upp till 0.25 mm och isolerar elektriskt. Det är alltså limmet som är isoleringen. Dessutom är det starkt och klarar av att hålla ringen på plats under svarvningen, man måste bara se till att det inte blir för varmt när man svarvar för då släpper det. Alltså små skär.
Sedan spänner jag upp hjulet i en hållare som också är inköpt hos Fohrmann. Profilen svarvas med ett RP25 stål från Techmann också i Tyskland.
På det här sättet får man ju axelhålet att sitta mitt i hjulet så att säga och behöver inte vara orolig för att hjulet inte ska bli centrerat.
Kjell
Sedan monterar jag hjulringen i en hemmagjord fixtur som är tänkt att centrera hjulcentrum så långt det är möjligt i hjulringen. Hjulringen är svarvad så innerdiametern är ca 0.20 mm större än hjulcentrumet. Sen är det bara att smeta Loctite 638 på ringen och centrumet, dra i hop det hela och vänta i 20 min innan man bänder loss det från fixturen. Limmet får torka i ett dygn innan man kan ge sig på svarvningen av hjulprofilen. Det trevliga med Loctite 638 är att det klarar av spalter som är upp till 0.25 mm och isolerar elektriskt. Det är alltså limmet som är isoleringen. Dessutom är det starkt och klarar av att hålla ringen på plats under svarvningen, man måste bara se till att det inte blir för varmt när man svarvar för då släpper det. Alltså små skär.
Sedan spänner jag upp hjulet i en hållare som också är inköpt hos Fohrmann. Profilen svarvas med ett RP25 stål från Techmann också i Tyskland.
På det här sättet får man ju axelhålet att sitta mitt i hjulet så att säga och behöver inte vara orolig för att hjulet inte ska bli centrerat.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Jag känner paff att du är så duktigt att göra ekerhjul och hjulskena ( flänshjul ). Det syns mycket jobbigt och exakt ekrar hjul och sen flänshjul satt på ekerhjul. Mycket fina verktyg och materialer. Tyckte att du hade så stora tålamod och tagit långtid att göra hjul.
Re: M3t
Jajemän, här tillverkas hjul i full fart
Nedan första exemplaret av ett centrum till löphjulen:
Anledningen till att ytterkanten är ”fet” är att jag inte har någon spännhylsa som är mindre än 10 mm till svarven. Får alltså svarva ned diametern ca 1 mm innan jag monterar den i hjulringen. Ett moment till, men som tur är finns det bara 2 st löphjul på loket
Kjell
Nedan första exemplaret av ett centrum till löphjulen:
Anledningen till att ytterkanten är ”fet” är att jag inte har någon spännhylsa som är mindre än 10 mm till svarven. Får alltså svarva ned diametern ca 1 mm innan jag monterar den i hjulringen. Ett moment till, men som tur är finns det bara 2 st löphjul på loket
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Lite jobb med hjulen har det blivit under helgen, montering, profilsvarvning av hjulringarna och grundmålning.
Återstår montering på axel, kommer antagligen att bli en nervös skräckupplevelse .
Kjell
Återstår montering på axel, kommer antagligen att bli en nervös skräckupplevelse .
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: M3t
Fint att du regelbundet rapporterar här om hur bygget framskrider. Många följer fortsättningen med stort intresse!
Ett imponerande bygge! Hur många timmar har gått åt hittills?
Ett imponerande bygge! Hur många timmar har gått åt hittills?