Toppbilden, visa:
M3t
M3t
M3t
Konstiga lok har alltid fascinerat mig, R, Ma/Mb (ångloken) och inte minst M3t:
Hon är vacker är hon inte, dessutom drar hon malm. Allt som behövs för att man ska gå i gång på alla tolv cylindrar (kunde ha sagt åtta här men tolv känns mer rätt i sammanhanget, möjligen sex raka)
Hur tar man itu med ett sån här best? Man får helt enkelt skaffa sig ritningar och börja fundera. Sen får man dra upp en del skisser för att se om teori stämmer med verklighet:
Ovan några idéer om hur ramen skulle kunna se ut, till att få sin slutgiltiga form på de nedre bilderna.
När man börjar känna sig hyggligt nöjd med ritandet får man ta och börja tillverka delarna:
Kvalitetskontroll är som alltid extremt viktigt, fick klart underkänt här, gör om gör rätt
Någonstans under resans gång inser man att det inte duger med hjul som har fel diameter och fel antal ekrar. Så vad gör man:
Ungefär så här långt har jag kommit med projektet. Det hela är provrullat på MRW's anläggning. Flex upphängningen av chassit är testat, men behöver justeras. Tyngdpunkten behöver flyttas något för att det ska balanseras ut ordentligt. Koppelstänger behöver fräsas och testas. En del jobb återstår innan man kan säga att ramen är klar, men det tar sig sakta men säkert.
Någon månad till (kanske till mitten av juni) så ska det kanske gå att köra runt ramen…..
Kjell
Konstiga lok har alltid fascinerat mig, R, Ma/Mb (ångloken) och inte minst M3t:
Hon är vacker är hon inte, dessutom drar hon malm. Allt som behövs för att man ska gå i gång på alla tolv cylindrar (kunde ha sagt åtta här men tolv känns mer rätt i sammanhanget, möjligen sex raka)
Hur tar man itu med ett sån här best? Man får helt enkelt skaffa sig ritningar och börja fundera. Sen får man dra upp en del skisser för att se om teori stämmer med verklighet:
Ovan några idéer om hur ramen skulle kunna se ut, till att få sin slutgiltiga form på de nedre bilderna.
När man börjar känna sig hyggligt nöjd med ritandet får man ta och börja tillverka delarna:
Kvalitetskontroll är som alltid extremt viktigt, fick klart underkänt här, gör om gör rätt
Någonstans under resans gång inser man att det inte duger med hjul som har fel diameter och fel antal ekrar. Så vad gör man:
Ungefär så här långt har jag kommit med projektet. Det hela är provrullat på MRW's anläggning. Flex upphängningen av chassit är testat, men behöver justeras. Tyngdpunkten behöver flyttas något för att det ska balanseras ut ordentligt. Koppelstänger behöver fräsas och testas. En del jobb återstår innan man kan säga att ramen är klar, men det tar sig sakta men säkert.
Någon månad till (kanske till mitten av juni) så ska det kanske gå att köra runt ramen…..
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: M3t
Ojojoj! Det värsta är att när det är någon som verkligen kan sina saker, då ser det så lätt ut!
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: M3t
Och att det är TGOJ, fast visserligen före "min" period, gör ju inte saken sämre!
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: M3t
Så roligt att få se här på forumet dessa fina lok, vagnar, hus och annat som växer fram. Mycket kunskaper och mycket arbete! Dessutom: Är den gemensamma nämnaren att man måste ha katt för att lyckas?
SJ, tyvärr numera utan katten Gäsper
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: M3t
Tack Stig! Nu har jag äntligen någonting att skylla på, som aldrig haft katt!Är den gemensamma nämnaren att man måste ha katt för att lyckas?
Re: M3t
Krister Brandt skrev en gång att meningsfullt modellbyggande är omöjligt utan katt.
På en hemsida med 009 Lynton and Barnstaple finns en högskolemässig utredning med utvikningar, deras "organic method" är värd mycket.
Banan fanns f.ö. utställd i Dortmund för två år sedan, granne med Jaques Treves och Bernard Junk. Jag nämde om min och Lasses uppskattning av "the organic method" och fick svaret: "Oh, I see you're a cat lover".
Hemsidan finns på: http://www.009.cd2.com/
På en hemsida med 009 Lynton and Barnstaple finns en högskolemässig utredning med utvikningar, deras "organic method" är värd mycket.
Banan fanns f.ö. utställd i Dortmund för två år sedan, granne med Jaques Treves och Bernard Junk. Jag nämde om min och Lasses uppskattning av "the organic method" och fick svaret: "Oh, I see you're a cat lover".
Hemsidan finns på: http://www.009.cd2.com/
Re: M3t
Jo, pappslöjd kan ju vara nog så svårt,…., du är för rolig Rickard, kommentaren uppskattas1956 skrev:Minst sagt imponerande, jag tror att jag går över till pappslöjd istället!
Det är en Proxxon MF70 som är konverterad till CNC, 20 000 RPM. Fräsar från 0.4 till 1.5 mm. (borren som är på bilden är 0.3 mm). Det jag har fräst är i 0.5 till 3 mm mässing.tågtyckarn skrev:Lite antagligen dumma småfrågor.
Vilken typ av fräs använder du , vilka fräshuvuden och vilka material väljer du?
Tack Johan.Johan Molin skrev:Ojojoj! Det värsta är att när det är någon som verkligen kan sina saker, då ser det så lätt ut!
Men det är väl dags att börja köra riktiga lok i stället för det där moderna "el tjafset" du håller på medSvante Andersson skrev:
Och att det är TGOJ, fast visserligen före "min" period, gör ju inte saken sämre!
SA
Tack Mika!mikath skrev:AWESOME!!!!
/Mika
Stig, ingen katt, det går inte, vi har en tokstolle som kan sitta, räcka tass och apportera. Sen har vi en annan som inte kanske är lika duktig men de sa att de gärna flyttar hem till dig (inget att ha i hobbyrummet, de tror att det bygger bäst själva….) .S Johansson skrev: Så roligt att få se här på forumet dessa fina lok, vagnar, hus och annat som växer fram. Mycket kunskaper och mycket arbete! Dessutom: Är den gemensamma nämnaren att man måste ha katt för att lyckas?
SJ, tyvärr numera utan katten Gäsper
Håller med så länge de stannar utanför hobbyrummet, i alla fall de katter vi har de är alldeles för nyfikna för att hålla tassarna borta.PeO skrev:Krister Brandt skrev en gång att meningsfullt modellbyggande är omöjligt utan katt.
På en hemsida med 009 Lynton and Barnstaple finns en högskolemässig utredning med utvikningar, deras "organic method" är värd mycket.
Banan fanns f.ö. utställd i Dortmund för två år sedan, granne med Jaques Treves och Bernard Junk. Jag nämde om min och Lasses uppskattning av "the organic method" och fick svaret: "Oh, I see you're a cat lover".
Hemsidan finns på: http://www.009.cd2.com/
Lite bilder på hur byggbordet ser ut just nu (borde kanske städa upp lite, blir mindre och mindre yta kvar att bygga på, känns kanske igen? ).
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Trevligt Kjell
Imponerad av jobbet du lägger ner.
/Martin
Imponerad av jobbet du lägger ner.
/Martin
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: M3t
Nä, nu har den sista spiken slagits i kistan. Det blir inga mer tåg för mig! Tydligen var ju inte pappslöjd heller så enkelt men klarar Rickard det så ska jag ägna mig åt att vara åskådare när han bygger i papp.KOLO skrev:
Men det är väl dags att börja köra riktiga lok i stället för det där moderna "el tjafset" du håller på med
Kjell
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
Re: M3t
Jag tolkar svaret som att det bara blir ånglok för dig framtidenSvante Andersson skrev:Nä, nu har den sista spiken slagits i kistan. Det blir inga mer tåg för mig! Tydligen var ju inte pappslöjd heller så enkelt men klarar Rickard det så ska jag ägna mig åt att vara åskådare när han bygger i papp.KOLO skrev:
Men det är väl dags att börja köra riktiga lok i stället för det där moderna "el tjafset" du håller på med
Kjell
SA
Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Apropå katter, jag kanske skulle gett en direktlänk till sidan, http://www.009.cd2.com/cats_and_modelling.htm , börjar två tredjedelar ner på sidan.
Fortsätt gärna att leta i alla fall, sidan har oerhört många byggtips, alla väl utprovade.
John har många synpunkter på hur anläggningar ställs ut, provade "the hard way", han sitter i rullstol. Bl. a. inverkar detta på anläggningens höjd, anpassas för sittande personer. Ett alternativ är att tillhandahålla ett periskop för kortväxta, uppskattades mycket av ett par engelska skolpojkar på en utställning jag besökte.
En amerikanare som hamnade i rullstol efter en olycka förekom i Model Railroader för ett par nummer sedan, han hade före olyckan köpt en anlägning som Dave Frary byggt och visat i tidningen för tjugo år sedan, nu fick han planera om. Ett antal bekanta + Dave, som råkade bo i närheten, hjälpte honom med grovarbetet, själv byggde han framför allt en mängd hus (Bar Mills och FSM tjänade nog en hacka)
Ursäkta avvikelsen från ämnet, modelljärnvägande ÄR en mångfacetterad hobby.
Fortsätt gärna att leta i alla fall, sidan har oerhört många byggtips, alla väl utprovade.
John har många synpunkter på hur anläggningar ställs ut, provade "the hard way", han sitter i rullstol. Bl. a. inverkar detta på anläggningens höjd, anpassas för sittande personer. Ett alternativ är att tillhandahålla ett periskop för kortväxta, uppskattades mycket av ett par engelska skolpojkar på en utställning jag besökte.
En amerikanare som hamnade i rullstol efter en olycka förekom i Model Railroader för ett par nummer sedan, han hade före olyckan köpt en anlägning som Dave Frary byggt och visat i tidningen för tjugo år sedan, nu fick han planera om. Ett antal bekanta + Dave, som råkade bo i närheten, hjälpte honom med grovarbetet, själv byggde han framför allt en mängd hus (Bar Mills och FSM tjänade nog en hacka)
Ursäkta avvikelsen från ämnet, modelljärnvägande ÄR en mångfacetterad hobby.
Re: M3t
@PeO, ingen fara alltid kul med lite katthistorier.
En närbild på ett av hjulen. Det tar en rackans tid att fräsa ett centrum. Men det blir ganska bra när det är klart.
Kjell
En närbild på ett av hjulen. Det tar en rackans tid att fräsa ett centrum. Men det blir ganska bra när det är klart.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Snyggt! Detta är verkligen ett scratchbygge av prima klass som tilltalar en gammal maskiningenjör!
Det väcker också frågor om fräsmaskinen.
- Är CNC-konverteringen av egen konstruktion eller ett kit? (Det lär finnas sådana på marknaden).
- Har skruvarna för X- och Y-matningen tillräcklig precision, dvs litet glapp, i originalutförandet, eller är de ändrade? Det är ju i grunden en liten ”billig” maskin som går att köpa för ca 250 € i Tyskland.
En färdigbyggd Proxxon MF70 CNC finns på marknaden för drygt 1000 €.
http://www.usovo.de/shop/CNC-Maschinen/ ... ::261.html
Det väcker också frågor om fräsmaskinen.
- Är CNC-konverteringen av egen konstruktion eller ett kit? (Det lär finnas sådana på marknaden).
- Har skruvarna för X- och Y-matningen tillräcklig precision, dvs litet glapp, i originalutförandet, eller är de ändrade? Det är ju i grunden en liten ”billig” maskin som går att köpa för ca 250 € i Tyskland.
En färdigbyggd Proxxon MF70 CNC finns på marknaden för drygt 1000 €.
http://www.usovo.de/shop/CNC-Maschinen/ ... ::261.html
Re: M3t
Jag har använt SolidWorks för att rita loket, men det spelar ingen större roll vilket CAD program man använder bara att de kan exportera i ett format som är förståligt för programmet som genererar koden till fräsen (blev det begripligt?). För 3D fräsbanorna så exporterar man STL (i det här fallet) och för 2D har jag använt mig av DWG. Sen får man importera STL eller DWG i programmen som genererar G-kod till fräsen och välja verktyg, matning, etc. Generera G-kod (fräs program) som fräs mjukvaran kan förstå.tågtyckarn skrev:Fler frågor.
Vilket CAD program använder du och vilken typ av filer konverterar du till.
Är fräsen sedan självgående eller måster du jobba moment för moment.
I det här fallet så kan fräsen gå själv så länge man använder sig av samma verktyg (fräs). Jag har inget automatiskt verktygsbyte i maskinen (lite för komplicerat på en sån här liten maskin). Så man får vara där och byta då och då, men annars så funkar den av sig själv.
Tack Kjedlund (från en annan maskinare )Kjedlund skrev:Snyggt! Detta är verkligen ett scratchbygge av prima klass som tilltalar en gammal maskiningenjör!
Det väcker också frågor om fräsmaskinen.
- Är CNC-konverteringen av egen konstruktion eller ett kit? (Det lär finnas sådana på marknaden).
- Har skruvarna för X- och Y-matningen tillräcklig precision, dvs litet glapp, i originalutförandet, eller är de ändrade? Det är ju i grunden en liten ”billig” maskin som går att köpa för ca 250 € i Tyskland.
En färdigbyggd Proxxon MF70 CNC finns på marknaden för drygt 1000 €.
http://www.usovo.de/shop/CNC-Maschinen/ ... ::261.html
Det är precis den fräsen som du länkar till som jag använder mig av. Men den är "trimmad" med kulskruvar och en ER11 chuck. Kulskruvarna för att få bättre precision (mindre backlash) i X/Y/Z, ER11 chucken för att kunna välja mellan ett större antal fräsar och lite bättre precision. Sen köpte jag på mig en verktygslängds sensor för att kunna byta fräsar i programmet.
Ganska mycket jobb innan man får det att funka, men det är förbenat kul att sitta och titta när fräsen "plockar" fram en ramsida eller ännu roligare när det hela börjar kunna fräsa dubbelkrökta ytor.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
En liten film på en provrullning av flex-upphängningen. Alla hjul är länkade (utom, förståss, hjulet med växellådan).
Kjell
(och nej, det ska inte var stjärnekerhjul med spetslagrade axlar på löphjulet, men det var det jag hade hemma med hyggligt rätt diameter )
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Lite mer övning med fräsen under natten/dagen:
Man kan konstatera at det tar tid att fräsa en ram.
Första försöket till tenderunderredet:
Kjell
Man kan konstatera at det tar tid att fräsa en ram.
Första försöket till tenderunderredet:
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Efter mycket pill och justerande har man fått snurr på grejorna. Det hela rullar riktigt smidigt (om jag får säga det själv ).
Återstår en del arbete med underredet innan jag känner mig helt nöjd. Rullstället är förresten inköp i Skövde, en riktigt trevlig konstruktion om som funkar riktigt bra. Var som vanligt trevligt att vara där och prata med liksinnade.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: M3t
Ojojoj! Lyckan måste vara fullständig för varje sann TGOJ-vän att följa denna tråd -och givetvis för oss andra med! ( )
Re: M3t
Kan bara instämma med föregående talare.
Såg grejorna *irl* i Skövde och kan bara säga att det var bland det "vassaste" jag sett.
Mycket fint och snyggt arbete in i minsta detalj.
Och jag lovar... detaljerna är många.
Imponerad över de utfrästa hjulnaven också.
De filar man inte ut för hand hur som helst.
Fast det finns ju de som gjort det också...
Ska bli spännande att se fortsättningen, Kjell!
/Mats
Såg grejorna *irl* i Skövde och kan bara säga att det var bland det "vassaste" jag sett.
Mycket fint och snyggt arbete in i minsta detalj.
Och jag lovar... detaljerna är många.
Imponerad över de utfrästa hjulnaven också.
De filar man inte ut för hand hur som helst.
Fast det finns ju de som gjort det också...
Ska bli spännande att se fortsättningen, Kjell!
/Mats
Re: M3t
Johan. Mats och Rickard,
Tackar för kommentarerna, uppskattas!
Lite mer bilder:
Snygg decoder installation
Trevlig Midsommar!
Kjell
Tackar för kommentarerna, uppskattas!
Lite mer bilder:
Snygg decoder installation
Trevlig Midsommar!
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: M3t
Kjell, vilket projekt och vilken fantastisk konstruktion! Finns egentligen inte mer att säga än att önska en "Trevlig Midsommar".
Jo, en Midsommardröm skulle förstås kunna vara att locka dig att titta närmre på G-loket (det äldsta alltså), ursprungsloket som du skulle behöva till dina gamla malmvagnar (tänk dig tre kopplade framför en rad M-vagnar) och jag till mina gamla godsvagnar. Eller varför inte en smalspårsutmaning, Malletloketen från DONJ, men då skulle du ju behöva gå över till smalspår så.....
Världen är full av utmaningar.
/Ola
Jo, en Midsommardröm skulle förstås kunna vara att locka dig att titta närmre på G-loket (det äldsta alltså), ursprungsloket som du skulle behöva till dina gamla malmvagnar (tänk dig tre kopplade framför en rad M-vagnar) och jag till mina gamla godsvagnar. Eller varför inte en smalspårsutmaning, Malletloketen från DONJ, men då skulle du ju behöva gå över till smalspår så.....
Världen är full av utmaningar.
/Ola
Re: M3t
Har kanske inte funderat på G loket men däremot så har jag tänk en hel del på SNJ's 8 kopplade lok. Vi får se vart det hela slutar.Lihkströmsverken skrev:Kjell, vilket projekt och vilken fantastisk konstruktion! Finns egentligen inte mer att säga än att önska en "Trevlig Midsommar".
Jo, en Midsommardröm skulle förstås kunna vara att locka dig att titta närmre på G-loket (det äldsta alltså), ursprungsloket som du skulle behöva till dina gamla malmvagnar (tänk dig tre kopplade framför en rad M-vagnar) och jag till mina gamla godsvagnar. Eller varför inte en smalspårsutmaning, Malletloketen från DONJ, men då skulle du ju behöva gå över till smalspår så.....
Världen är full av utmaningar.
/Ola
Vad jag också tänkt en hel del på är hur man får till pannan på M3t. Visst den ska normalt sätt etsas (och så även i det här fallet någon gång), men som allrid är det inte helt lätt att bocka en plåt så att man får helt rätt form. Sen har man ju problemet att det inte är helt lätt att rita plåten till rätt form i första försöket (CAD programmet hjälper ju till en del här men man vill ändå prova).
Vad jag efter en del funderande bestämde mig för att prova var att bygga pannan som man bygger en flygplanskropp eller ett båtskrov med spant. Sagt och gjort ritade upp ett antal spant som följer formen på panna, eldstad, etc. Ritade också upp en fixtur som man sätter fast spanten under lödning.
Nu kan man fräsa ut beklädnaden i mindre delar och löda fast mot spanten (låter ju enkelt… ) och på det sättet borde det vara enklare att få rätt form på det hela. Fortsättning följer…..
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: M3t
Jag säger som Sten Broman: Synnerligen intressant!
Re: M3t
Det här ser spännande ut. Ser med intresse fram emot fortsättningen.
/Jan
/Jan
Re: M3t
Lite mer försök under kvällen.
Provade att fräsa ur pannbeklädnaden i 0.15 mm mässingsplåt. Plåtbitarna glödgades och bockades över spanten, drog ihop dem med tråd och lödde fast. Gick förvånansvärt lätt.
(om någon ser något som skulle kunna tänkas vara nitar på sotskåpet så ser ni fel…. Ett litet misslyckat försök att göra nitar i en plåtbit, man ska ge f..n i att prova för mycket på en gång)
Vad man kan konstatera är att plåten (som alltid) blir väldigt mjuk efter glödgningen och man skulle nog ha behövt ett antal spant till för att inte trycka den platt på undersidan av pannan. Alternativt att man rullar den utan att glödga. En bieffekt av byggsättet är (tror jag innan man får färg på det) att man får mer "liv" i pannan. Om man tittar på en riktig pannbeklädnad så är den ju inte direkt jätte jämn, utan har lite "bucklor" och "skiftningar" i plåten. Kanske kan man få till det på det här sättet.
Känner mig ganska nöjd med första försöket, ska prova att klä hela pannan innan jag lägger till fler spant (och framför allt får jag nog ta och öva mig på att göra nitar…… ).
Kjell
Provade att fräsa ur pannbeklädnaden i 0.15 mm mässingsplåt. Plåtbitarna glödgades och bockades över spanten, drog ihop dem med tråd och lödde fast. Gick förvånansvärt lätt.
(om någon ser något som skulle kunna tänkas vara nitar på sotskåpet så ser ni fel…. Ett litet misslyckat försök att göra nitar i en plåtbit, man ska ge f..n i att prova för mycket på en gång)
Vad man kan konstatera är att plåten (som alltid) blir väldigt mjuk efter glödgningen och man skulle nog ha behövt ett antal spant till för att inte trycka den platt på undersidan av pannan. Alternativt att man rullar den utan att glödga. En bieffekt av byggsättet är (tror jag innan man får färg på det) att man får mer "liv" i pannan. Om man tittar på en riktig pannbeklädnad så är den ju inte direkt jätte jämn, utan har lite "bucklor" och "skiftningar" i plåten. Kanske kan man få till det på det här sättet.
Känner mig ganska nöjd med första försöket, ska prova att klä hela pannan innan jag lägger till fler spant (och framför allt får jag nog ta och öva mig på att göra nitar…… ).
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Otroligt snyggt, Kjell. Att du kan få till det så fint, de e helt otroligt. Du konstruerar väl pannan nu som man gör i skala 1:1, gissar jag. Numera fusk att använda helrör i mässing i fortsättningen. Vinner man något att bygga på detta sätt, eller är det mer kosmetisk och för att se om det går? Hur som helst, himla snyggt är det infalla fall.
Har du börjat semestern ännu, förresten?
Har du börjat semestern ännu, förresten?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: M3t
Tack Peter. Plåtsvepen går som på originalet. Vet inte om man vinner något på det här sättet, det som känns enklare är att man har mindre bitar att bocka åt gången (nu kanske det inte var så enkelt som undertecknad trodde från början..). Nix går inte att bygga panna av gamla rör i fortsättningen.P Falk skrev:Otroligt snyggt, Kjell. Att du kan få till det så fint, de e helt otroligt. Du konstruerar väl pannan nu som man gör i skala 1:1, gissar jag. Numera fusk att använda helrör i mässing i fortsättningen. Vinner man något att bygga på detta sätt, eller är det mer kosmetisk och för att se om det går? Hur som helst, himla snyggt är det infalla fall.
Har du börjat semestern ännu, förresten?
Jajemän jag har semester! Köpte ny kedja till motorsågen häromdan, men av någon anledning så ligger den kvar i förpackningen……..
Tack, vi får se hur det ser ut när man fått färg på det hela.thorpe skrev:Elegant! Just det där litet "ojämna" skulle vara intressant att se.
Tack Rickard.1956 skrev:Vilket bygge!
Tittade som sagt på motorsågskedjan och bestämde mig för att löda… Nu blev det betydligt svårare. Provade också för första gången Carr's 140 gradiga tennpasta (ingen bra idé alls kladdade något fruktansvärt). Har efter mycket om och men fått dit plåtarna, men det är en hel del på spantkonstruktionen jag måste ändra på om det ska bli bekvämt att bygga. Så här är det ju när man provar nya grejer man måste prova, fundera och ändra allt eftersom. Men jag tror fortfarande att det kan bli jäkligt bra om man får till konstruktionen med spanten.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Ja, låt den ligga där den ligger. Annars får du bara börja slipa den direkt efter att den använts... Det e sååå jobbigt!Jajemän jag har semester! Köpte ny kedja till motorsågen häromdan, men av någon anledning så ligger den kvar i förpackningen……..
Väldigt läckert sätt att bygga på. Men nog är det så att man höjer ribban lite för varje gång. Man måste ju testa om det går...?
Metodutveckling och arbetet kring detta är min vardag, så jag förstår hur du tänker. Ett försök är inget försök, två försök är en början...
Ha en skön semester och lycka till med sågningen, förlåt lödningen, menar jag...
Inte säkert det blir MRW för mig imorgon, vi får se hur dagsverket klaras av här hemma först...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: M3t
Slipa motorsågskedjor är förbenat jobbigt, det var därför jag köpte en ny. Men den är tyvärr inpackad i en sån där jobbig ny plastförpackning som får en att börja undra om man är efterbliven när man ska ha ut eländet. Så den få ligga och mogna i en dag till.P Falk skrev: Ja, låt den ligga där den ligger. Annars får du bara börja slipa den direkt efter att den använts... Det e sååå jobbigt!
Väldigt läckert sätt att bygga på. Men nog är det så att man höjer ribban lite för varje gång. Man måste ju testa om det går...?
Metodutveckling och arbetet kring detta är min vardag, så jag förstår hur du tänker. Ett försök är inget försök, två försök är en början...
Ha en skön semester och lycka till med sågningen, förlåt lödningen, menar jag...
Inte säkert det blir MRW för mig imorgon, vi får se hur dagsverket klaras av här hemma först...
Metod, absolut, det här är ju första försöket och man brukar få köra några rundor innan man hittar rätt. Ribban ligger på 2.80 och jag ska göra ett försök på 2.85, skämt åsido, självklart försöker man att pressa det hela, ibland så går det och ibland kraschar det. Men jag tror på att det här ska funka (envis som en gris ).
Ska se om jag får något lött, menar sågat i morgon. Tittar nog inte ner måste ju såga.........
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Lite mer har jag hunnit gjort på pannan
Den här gången glödgade jag inte plåten utan rullade den som dem var. Känns mycket mer lättarbetat än den glödgade plåten. Tricket är väl att rulla plåten så att man blir av med spänningar i den innan man löder fast. Nitarna är gjorda med ett GW tools nitverktyg. Tog nog i lite för mycket, har gått hål på ett antal ställen. Men det tar sig sakta men säkert.
Kjelle
Den här gången glödgade jag inte plåten utan rullade den som dem var. Känns mycket mer lättarbetat än den glödgade plåten. Tricket är väl att rulla plåten så att man blir av med spänningar i den innan man löder fast. Nitarna är gjorda med ett GW tools nitverktyg. Tog nog i lite för mycket, har gått hål på ett antal ställen. Men det tar sig sakta men säkert.
Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: M3t
Ja, man kan bara bli stum av beundran. Det är människor som du som sakta men säkert knuffar vår hobby framåt i kunskap och teknik. Jag ska härnäst försöka bygga färdigt min silo med kartonghus och löda ihop några Np-vagnar ...
Re: M3t
Har inte direkt byggt så mycket på M3t den senaste tiden. Däremot har jag varit hyggligt flitigt med ritandet och rättat till sånt som inte var så bra på de första versionerna.
Har som man kanske kan se jobbat en del med bromsarna på loket. Tror jag har fått till det på ett sätt som gör att man ska kunna få dit dem hyggligt enkelt och att de inte tar i hjulen och kortsluter det hela (känns problemet igen med bromsbackar som kortsluter hela tiden?).
Nästa steg är att försöka lista ut hur fjäderpaketen ska göras och fästas, sen borde det vara dags att dra igång fräsen igen.
Kjell
Har som man kanske kan se jobbat en del med bromsarna på loket. Tror jag har fått till det på ett sätt som gör att man ska kunna få dit dem hyggligt enkelt och att de inte tar i hjulen och kortsluter det hela (känns problemet igen med bromsbackar som kortsluter hela tiden?).
Nästa steg är att försöka lista ut hur fjäderpaketen ska göras och fästas, sen borde det vara dags att dra igång fräsen igen.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Det är ingen dum fråga alls. Jag har funderat en hel del på det själv. Jag tror att antingen skaffar man sig en 4:e axel till maskinen (finns att köpa) så att man kan snurra på delen och komma åt över allt. Eller så får man fräsa skorstenen i två halvor och löda ihop. På skorstenen kan nog två halvor funka men på domen blir det värre.tågtyckarn skrev:Förlåt en okunnig fråga, men hur åstadkommer du innerradier, speciellt kring skorstensfoten?
Vet inte riktigt hur man ska hantera den ännu. Men man får ta det problemet när man kommer dit. Sen kan man alltid 3D-printa……
Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Lite mer har blivit fräst:
Har efter mycket ritande gett mig på att fräsa ramsidor version 72 eller något sådant.
Bromsupphängning, skruvarna är M0.6, gängat i ramen……
Kjell
Har efter mycket ritande gett mig på att fräsa ramsidor version 72 eller något sådant.
Bromsupphängning, skruvarna är M0.6, gängat i ramen……
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Du é inte klok Kjelle!KOLO skrev:
Har efter mycket ritande gett mig på att fräsa ramsidor version 72 eller något sådant.
Bromsupphängning, skruvarna är M0.6, gängat i ramen……
Fantastiskt snyggt!
Mycket hög imponeringsfaktor...
...tror du det nånsin blir färdigt?
/Mats
Re: M3t
Ja, med det argumentet får jag nog vika mig.
Man är ju van att vänta några år på "kommande" modeller.
Jag brukar aldrig ha brått.
Menade mest att vara lite "elak".
Dessutom... min Oa började jag bygga på 1987....
...det är 26 år sedan...
...och den är inte färdig ännu
Keep up the good work och som sagt, mycket snyggt!
/Mats
Man är ju van att vänta några år på "kommande" modeller.
Jag brukar aldrig ha brått.
Menade mest att vara lite "elak".
Dessutom... min Oa började jag bygga på 1987....
...det är 26 år sedan...
...och den är inte färdig ännu
Keep up the good work och som sagt, mycket snyggt!
/Mats
Re: M3t
Självklart är man helt knäpp som ger sig på något sånt här MatsN skrev: Du é inte klok Kjelle!
Fantastiskt snyggt!
Mycket hög imponeringsfaktor...
...tror du det nånsin blir färdigt?
/Mats
Vi får väl se hur lång tid det tar innan (om) man blir klar, men som sagt ett år har gått sedan vi mätte upp loket. Men det känns som jag är över den värsta puckeln nu (nu snackar jag helt säkert en massa gojja…… ), det hela rullar ju fint, sen är det bara resten kvar (nästan inget jobb alls )wen skrev:Ja grymt imponerande Kjell!
Men det är klart att den blir färdig, det har ju bara gått ett år sen vi var och mätte upp henne i Grängesberg och i mj-världen är det inte mycket att bråka om.
/Stefan V
Tack grabbar för de uppmuntrande orden! Jag satsar på att spöa dina 26 år Mats (vi får väl se hur det går med det)MatsN skrev:Ja, med det argumentet får jag nog vika mig.
Man är ju van att vänta några år på "kommande" modeller.
Jag brukar aldrig ha brått.
Menade mest att vara lite "elak".
Dessutom... min Oa började jag bygga på 1987....
...det är 26 år sedan...
...och den är inte färdig ännu
Keep up the good work och som sagt, mycket snyggt!
/Mats
Bromsbackar frästa i 0.5 mm mässing, väldigt små att hantera. En del försvann i tvätten, så det blir till att fräsa ett nytt gäng, måste nog ha några i reserv.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se