Toppbilden, visa:    


M3t

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

loktok skrev:Verkligen både imponerande o spännande att se detta projektet växa fram.Ett av få ånglok jag verkligen saknar som modell...
Kul att du uppskattar tråden, dina byggen går inte av för hackor heller!
tågtyckarn skrev:Jag har försökt att studera modellen men jag kan inte se isoleringen, vare sig av tappar eller lager.
Finns det någon grundkurs i mässingsbygge på nätet där man själv kan ta reda på den här typen av grundfrågor. :)
Om man tittar noga på bilden nedan så ser man att man kan se "igenom" hjulen mellan centrum och hjulringen. Där ligger isoleringen, som är en tunn remsa genomskinlig film. Alltså alla hjul är isolerade och jag har löst det på det här sättet. Man kan garanterat isolera på 1000 olika sätt det är väl bara uppfinningsrikedomen som sätter stopp.
Bild
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

tågtyckarn

Re: M3t

Inlägg av tågtyckarn »

Bildem ovanför leder till min nästa fråga. På bilden syns det att ett av hjulen har förskjututs i sidled, vilket är helt naturligt, skulle man inte kunna röra dom i sidled så skulle man inte kunna klara kurvor, frågan är dock hur man fixerar det främre och bakre hjulet i drivningen i sidled. :)

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

tågtyckarn skrev:Bildem ovanför leder till min nästa fråga. På bilden syns det att ett av hjulen har förskjututs i sidled, vilket är helt naturligt, skulle man inte kunna röra dom i sidled så skulle man inte kunna klara kurvor, frågan är dock hur man fixerar det främre och bakre hjulet i drivningen i sidled. :)
Bakre axeln är fixerad i växellådan, resten kan röra sig i sidled. Löphjulet ligger förvisso fast i sidled i vaggan men hela vaggan kan ju så klart röra sig i sidled. Vaggan styrs sedan mot mittläget med en tunn pianotråd eller fosforbronstråd.

Har fräst lite mer under kvällen, jag satsar på att ha med mig lite till Norra Sandbyn, kanske inget nytt ramverk som rullar men lite nytt i alla fall. Vi får se hur långt jag kommer till nästa lördag.

Ny blindhjulsupphängning, ser nästan ut som på originalet (jag säger nästan för när jag tittade lite noggrannare på mina bilder av loket såg jag att det inte blev riktigt rätt….).
Bild
Bild

Fjädrar (förbenat små prylar…): tanken är att det ska komma på en etsad "framdel" på fjädern, så att det ser ut som en fjäder. Tänkte prova att gravera i 0.3 plåt för att se hur det blir.
Bild
Bild

Vad det här är får ni lista ut själva… :mrgreen:
Bild
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av mikath »

Riktigt mästerligt hantverk!!!

/Mika
Bild

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

@Mika: Tackar!

Ett litet klipp när förra versionen av ramen rullar så långsamt som det går för egen maskin:


Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: M3t

Inlägg av BoIS:aren »

MÄKTIGT!! [JC_doubleup.gif]
/Janne

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

BoIS:aren skrev:MÄKTIGT!! [JC_doubleup.gif]
/Janne
Tackar Janne, det ser jag som ett bra betyg. Tycker att det hela rör på sig på ett bra sätt (om jag nu får säga det själv.. :mrgreen: )

Har varit borta under helgen med frugan, hon roade sig med sitt och jag hann med att rita en del. Har fixat till lite detaljer på loket. Sett till att man ska kunna fräsa delar som senare ska etsas, lite justeringar här och där helt enkelt. Konsoler har kommit på plats, etc. Hursomhelst så här ser det ut just nu:
Bild
Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: M3t

Inlägg av alsum »

Det syns lika axelavstånd som R-ånglok.

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Affetuff skrev:Det syns lika axelavstånd som R-ånglok.
Hej Affe, kul att höra av dig igen hoppas att det går bra med byggena uppe i norr!

Axelavståndet skiljer sig en del mellan R och M3t (måtten är H0 - 1:87 på ritningen nedan);
Bild

Däremot är hjulen nästan lika stora: R 1300mm och M3t 1350mm, ekerantal är 14 på båda loken. Utseendet på hjulcentrum skiljer sig dock ganska mycket mellan loken.
R blir nästa projekt, jag lovar.. :? Nu börjar jag ju få in snitsen… :mrgreen:

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: M3t

Inlägg av alsum »

Häpp inte samma drivhjul och axelavstånd och tack KOLO. Bra att veta. [JC_doubleup.gif]

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Då har jag monterat på bromsar och fjäderpaket, funkade ganska bra (ok - lite pilligt var det :mrgreen: ).

Bild
Bild
Bild

Som alltid kommer man på lite ändringar och förbättringar när man pillar ihop det hela.

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Har get mig på att montera ihop den nya versionen av ramen med bromsar. Blev ganska lyckat ( :mrgreen: ). Bromsarmarna behöver lite modifiering för att bli helt bra.

Bild

Det ser ut som det kommer behöva att bli en version till av ramen, man kommer alltid på hur man skulle ha gjort när man sitter och pillar ihop det hela….

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Johan Molin »

Kan jag känna precis just så inför en sketans NN- vagn av sent 1910-talsstuk så begriper jag fuller väl dina våndor ...

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Johan Molin skrev:Kan jag känna precis just så inför en sketans NN- vagn av sent 1910-talsstuk så begriper jag fuller väl dina våndor ...
Våndor är till för att fixas, kan ju inte bli mer än fel (vilket det blir med jämna mellanrum). Ritade om bromsarmarna lite och fräste en fixtur för att få bromsbackarna i rätt läge. Apropå våndor, första fixturen blev fel, den andra var klar och jag skulle bara suga bort spånen, men, men, jag lyckades suga upp 2h jobb i damsugaren (jisses :shock: ). Fick köra om det hela, många svordomar föll i herr Olovssons hobbyrum.

Så här ser det ut just nu:

Bild

Tråden som sticker upp är 0.5mm, hålen på sidan av backen är 0.3mm, för att ge någon storleksuppfattning. Delarna är inte tvättade så det är lite gegg och spån kvar på bilden.

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Då har jag pillat ihop nya bromsar:
Bild

Här är en provmonterad:
Bild

Blev en hel del bättre och enklare med fixturen. Känns som man kan minska ner hållaren någon tiondel så att bromsen kommer längre in mot ramen. Fegade väl lite när jag ritade det hela.. :mrgreen:

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: M3t

Inlägg av P Falk »

Apropå våndor, första fixturen blev fel, den andra var klar och jag skulle bara suga bort spånen, men, men, jag lyckades suga upp 2h jobb i damsugaren (jisses ). Fick köra om det hela, många svordomar föll i herr Olovssons hobbyrum.
Begagnad nylonstrumpa funkar fint som filter... 8-)
Funkade även bra för att förhindra uppsugning av ungarnas legobitar förr i världen, andra användningsområden är förfilter för ventilationssystemet, eller pumpen i dammen, torktumlaren... Ryamattor och dammsugare är inga kompisar till frästa pytteprylar i mässing...
För övrigt ett fantastiskt fint jobb du lägger ner på detta, Kjelle! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

P Falk skrev:Begagnad nylonstrumpa funkar fint som filter... 8-)
Funkade även bra för att förhindra uppsugning av ungarnas legobitar förr i världen, andra användningsområden är förfilter för ventilationssystemet, eller pumpen i dammen, torktumlaren... Ryamattor och dammsugare är inga kompisar till frästa pytteprylar i mässing...
För övrigt ett fantastiskt fint jobb du lägger ner på detta, Kjelle! [JC_doubleup.gif]
Ahh, du menar en sån där man brukar dra över huvudet när man ska till banken och göra ett större uttag( :mrgreen: )? Skämt åsido, bra idé som ska anammas! Tack Peter!

Har roat mig med att sätta dit bromsar justera lite hit och dit och faktiskt fått det att rulla utan kortslutningar.

Bild
Bild
Bild

Nästa del i projektet är att få till en vettig strömupptagning. Just nu är det bara en tråd som ligger på tenderhjulen och det funkar inget bra alls.

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: M3t

Inlägg av 1956 »

När jag ser vad du presterar undrar jag vad jag själv håller på med. Jag är djupt imponerad!

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: M3t

Inlägg av alsum »

Det var jäkla svårt och jobbigaste bromskloss. Vilken duktigt jobb hade KOLO. Själv klart kan jag inte göra sånt broms. :D [JC_doubleup.gif]

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

1956 skrev:När jag ser vad du presterar undrar jag vad jag själv håller på med. Jag är djupt imponerad!
Väldigt mycket tack Rickard. Men du, har du sett mitt landskap ( :D )?
Affetuff skrev:Det var jäkla svårt och jobbigaste bromskloss. Vilken duktigt jobb hade KOLO. Själv klart kan jag inte göra sånt broms. :D [JC_doubleup.gif]
Tack Alf!

Monterat:
Bild

Har plockat in en liten justeringsskruv för flexchassit, dvs man kan justera loket i våg med skruven beroende på hur tyngden ligger över ramen. Inte helt oviktigt om man tänker på att det ska dit en stor "klump" (turbin och växellåda) långt fram på ramen.
Bild
Verkar fungera bra, men jag måste testa lite mer innan jag kan säga att det fungerar (alltså turbin och växellåda kommit dit).

Tillsist en liten taskig video när loket rullar på rullstället (ingen kortslutning här inte :mrgreen: )



Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Här går det långsamt framåt. Man har ju "tyvärr" en verklighet att ta hand om också som tar "lite" tid från byggandet. Men, men har pillat vidare på bromsutrustningen och strömupptagningen. Nya bromsarmar med backar har konstruerats:
Bild

I kväll ligger ett antal backar/armar i fräsen:


Fräsen är 0.5mm ( ;) )

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se


KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Många har hört av sig och undrat om jag lagt ner bygget. Men så är inte fallet! Den senaste månaden har jag roat mig med att göra ordning ett "riktigt" (nåja vi får se när det blir färdigt) hobbyrum. Jag kände att det inte gick längre med alla prylar utspridda på bord, flyttkartonger, 10x10 cm att bygga på och jag vet inte vad. Jag tog itu med det hela och röjde ur det hela och bestämde mig för att bygga en riktig bänk med bra förvaringsutrymme. Nu börjar jag komma på plats och har hittat M3t som har provkörts.

Bild
Bild

Nytt golv måste läggas innan jag är på plats igen. Just nu försöker jag förstå vad jag höll på med inan "kaoset" bröt ut 

Gott Nytt År på er alla!

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

gynther54
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 nov 2013, 20:28

Re: M3t

Inlägg av gynther54 »

KOLO skrev:Många har hört av sig och undrat om jag lagt ner bygget. Men så är inte fallet! Den senaste månaden har jag roat mig med att göra ordning ett "riktigt" (nåja vi får se när det blir färdigt) hobbyrum. Jag kände att det inte gick längre med alla prylar utspridda på bord, flyttkartonger, 10x10 cm att bygga på och jag vet inte vad. Jag tog itu med det hela och röjde ur det hela och bestämde mig för att bygga en riktig bänk med bra förvaringsutrymme. Nu börjar jag komma på plats och har hittat M3t som har provkörts.

Bild
Bild

Nytt golv måste läggas innan jag är på plats igen. Just nu försöker jag förstå vad jag höll på med inan "kaoset" bröt ut 

Gott Nytt År på er alla!

Kjell

Jag tror att fräsen skull må bra att vara monterad på fet plåt ca 10-12 mm
tar troligtvis bort en del resonans som kan fortplanta sig
Under det kan dörrstoppar monteras som du har redan
Kul bygge Gott slut och Gott nytt år

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Johan Molin »

Jag upplever det här som något man måste ha haklapp till och gärna en försvarlig sked Coccilana-Etyfin innanför västen så att man minskar salivbildningen, för att beskåda.

Har KOLO månne gått på urmakarskolan i Borensberg? Finmekanik på högsta nivå är det i varje fall (säger jag som gluttat lite på "verkligheten" i Norra Sandby i höstas!)

Det är möjligt att man skulle kunna lära sig detta, men jag har inte tio år på mig att öva. Under tiden har jag missat allt annat jag behöver lära mig, och bygga, för att förverkliga mina orimliga visioner ...

Under tiden är det bara att vara super-lycklig över att få förmånen att se detta projekt ta form!

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

gynther54 skrev:
Jag tror att fräsen skull må bra att vara monterad på fet plåt ca 10-12 mm
tar troligtvis bort en del resonans som kan fortplanta sig
Under det kan dörrstoppar monteras som du har redan
Kul bygge Gott slut och Gott nytt år
Fräsen står stadigt på "fötterna" har kört den så här i mer än ett år nu och det funkar utmärkt. Träbiten den står på är en skärbräda från IKEA (de har faktiskt en del användbara grejor där :D ).
Johan Molin skrev:Jag upplever det här som något man måste ha haklapp till och gärna en försvarlig sked Coccilana-Etyfin innanför västen så att man minskar salivbildningen, för att beskåda.
Jag tror jag föredrar Renat och en sillbit framför hostmedicin, men herr doktor Molin har säkert mer erfarenhet i frågan :D .
Johan Molin skrev: Har KOLO månne gått på urmakarskolan i Borensberg? Finmekanik på högsta nivå är det i varje fall (säger jag som gluttat lite på "verkligheten" i Norra Sandby i höstas!)
Nix den känner jag inte till, roar mig med helt annat i verkliga livet. Tack för uppskattningen Johan!
Johan Molin skrev: Det är möjligt att man skulle kunna lära sig detta, men jag har inte tio år på mig att öva. Under tiden har jag missat allt annat jag behöver lära mig, och bygga, för att förverkliga mina orimliga visioner ...
Ähh kom igen, det tar inte tio år, du grejar det här på en kvart….
Johan Molin skrev: Under tiden är det bara att vara super-lycklig över att få förmånen att se detta projekt ta form!

Tack Johan!
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: M3t

Inlägg av PeO »

KOLO skrev: 10x10 cm att bygga på
Gott Nytt År på er alla!

Kjell
Då har du det trängre än Iain Rice anser att den typiske byggaren har; arbetsbänken belamrad och 6" x 6" byggyta.
Dräglar fortfarande emellanåt över ditt lokbygge, och inte minst över dina växlar, men jag har så många fler på min bana och blir nog inte gammal nog för att bygga alla så noggrant. Dagens dieselavgasmättade luft tar alltför hårt på mina lungor. Större andel av minskade totala transporter på tåg skulle minska energiåtgången och tillåta även allergiker att överleva.

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

PeO skrev: Då har du det trängre än Iain Rice anser att den typiske byggaren har; arbetsbänken belamrad och 6" x 6" byggyta.
Dräglar fortfarande emellanåt över ditt lokbygge, och inte minst över dina växlar, men jag har så många fler på min bana och blir nog inte gammal nog för att bygga alla så noggrant. Dagens dieselavgasmättade luft tar alltför hårt på mina lungor. Större andel av minskade totala transporter på tåg skulle minska energiåtgången och tillåta även allergiker att överleva.
Hmm, överdrev kanske lite :D , hade nog minst 6x6"…. Men jag har en känsla av att jag kommer att krypa ner mot "Ricekonstanten" för byggyta så fort jag sätter igång igen… :mrgreen:

Kul att du gillar M3t bygget och växlarna. Har ju ett etsat växelklot som jag funderar på hur jag ska pilla på plats. Har några idéer, vi får se hur det blir.

Så här är status just nu på "rummet" just nu:
Bild
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: M3t

Inlägg av alsum »

OJOJ så väl städat i rummet och ren. Min hobby rum bara skräp och smuts även skräp på golvet. Trevligt hade KOLO rummet och blir glädje hobby.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: M3t

Inlägg av P Falk »

Oj, oj, oj så snyggt detta blir. Bara att få till målade väggar och alla fina skåp gör ju det hela mycket roligare. Bra belysning och arbetsyta är ju också faktorer som gör det roligare. Förstår, när jag ser detta, att du inte kan ha hunnit att äta mycket sill eller skinkmacka under helgerna.
Man blir tårögd, så fint det är...

Inte ett rödvinsglas så långt ögat når,
endast en tom kaffemugg där står.
Vit lyser väggen och taken,
endast Kolo är vaken...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Johan Molin »

Kan bara hålla med Peter. Rödvinsglas har ju en tendens att skräpa till miljön alldeles väldigt ... :oops: ( :mrgreen: )

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Tack Peter. Ha, ha plockade bort alla tjeckiska pilsnerflaskor som hittills gått åt under bygget innan bilden togs :D, gick åt några från Götet också. :D . Blunda för det Italienskinspirerade golvet för tillfället, kåken är byggd på sent 60 tal, så vissa utrymmen lämnar för tillfället lite att önska :D

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Johan Molin skrev:Kan bara hålla med Peter. Rödvinsglas har ju en tendens att skräpa till miljön alldeles väldigt ... :oops: ( :mrgreen: )
Får nog anmäla avvikande uppfattning här :D , en pilsner känns bättre när man försöker vara snickare. Däremot förkastar jag inte ett bra rödvin vid rätt tillfälle., men maten måste passa.
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Johan Molin »

Blunda för det Italienskinspirerade golvet för tillfället
Blev för ett ögonblick liite orolig för just det, det stämde inte överens med den övriga prydliga estetiken ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: M3t

Inlägg av PeO »

KOLO skrev: Har ju ett etsat växelklot som jag funderar på hur jag ska pilla på plats. Har några idéer, vi får se hur det blir.
Lite av skammens rodnad, etsade växelställen 2007, fick först i julhelgen kopplat ihop ett med en växel för första gången. Skulle vilja haft lite större slaglängd på växeln, klotet pekar lite drygt 45 grader uppåt, borde gå ner lite längre. Det viktigaste är kanske ändå att den växlar läge. Ska försöka få till en bild när jag målat den och satt fast ordentligt.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: M3t

Inlägg av Beeblebrox »

Hela den här tråden får mig att dregla och vilja springa in i mitt hobbyrum och bygga något kul [JC_doubleup.gif]
Kul att se att det är fler som gillar ordning och reda, det känns som jag ligger i lä där. Jag visade ju mitt hobbyrumsbygge här:http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... 2#msg25652
En sak som jag är mycket nöjd med är den rullbara hurtsen som är fruktansvärt smidig, och även att jag har satt ledbelysning under många av hyllorna för att jag lättare skall hitta sakerna jag tappar (när, inte om).
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Kul att ni uppskattar tråden.

Tyvärr har det inte blivit så mycket modellbygge de senaste månaderna. Det fortfarande en del kvar att göra i rummet innan det är klart. Nytt golv ska läggas, vatten ska dras in. Att ha vatten/avlopp nära där man bygger är något som jag verkligen har suktat efter, gör det 10 tusen gånger lättare att tvätta av delar, byggen, etc. Nu får jag springa upp till köket och tvätta vilket inte alltid uppskattas av den andra hälften ;). Så en del mer jobb återstår innan jag kan ta itu med M3t och andra projekt på riktigt igen.

Ordning, jo det ser bra ut just nu när allt står prydligt undanstoppat, men vänta tills jag har kommit i gång och bygga igen :D

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: M3t

Inlägg av P Falk »

KOLO skrev:Kul att ni uppskattar tråden...
Ordning, jo det ser bra ut just nu när allt står prydligt undanstoppat, men vänta tills jag har kommit i gång och bygga igen :D
Kjell
Visst uppskattar man tråden!
Frågan är bara vart jag la haklappen sist jag hade den. Jag har precis städat byggbordet o nu e den borta.... :oops:
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Har inte "checkat" in på länge, mest beroende på att jag har haft mycket att göra på jobbet och att man fått leka snickare, golvläggare, etc, etc. Men tillslut så börjar man se slutet av renoveringsprojektet.
Som man kan konstatera på bilden nedan har det mycket vackra 70-talsgolvet fått gett vika för ett modernare sådant:

Bild

Skärm för CNC styrning har monterats på väggen och maskinerna har börjat komma på plats på de rätta ställena:

Bild

Dessutom har jag hunnit provat svarven. Hjulringar RP25 C88 i mässing. Jag, vet jag vet skall inte vara i mässing men man måste öva sig någonstans så att måtten sitter. Kan bara konstatera att mer övning behövs… :D

Bild

Sist men inte minst har jag hittat inspirationen att rita lite mer på M3t, har passat in turbinen. En hel del kvar innan det är klart. Men känns inte omöjligt att få ihop det.

Bild
Nu gäller det att fundera ut hur turbinen ska tas fram, har ett par idéer, återkommer.
Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: M3t

Inlägg av PeO »

Kul att se dig på banan igen. Det nya golvet ser mycket bekvämare ut att leta bortsprungna småprylar på.
Väntar spänt på fortsättning, har saknat dig de senaste veckorna.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: M3t

Inlägg av P Falk »

Härligt att se att du är tillbaka igen. Och vilken verkstad du fått till... Wow! [JC_doubleup.gif]
Det blir helt klart... 5 leriga stövlar av 5 möjliga... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

PeO skrev:Kul att se dig på banan igen. Det nya golvet ser mycket bekvämare ut att leta bortsprungna småprylar på.
Väntar spänt på fortsättning, har saknat dig de senaste veckorna.
Golvet borde ge en möjlighet att hitta prylar lättare, i teorin. I praktiken har jag redan legat på knäna och letat…….
P Falk skrev:Härligt att se att du är tillbaka igen. Och vilken verkstad du fått till... Wow! [JC_doubleup.gif]
Det blir helt klart... 5 leriga stövlar av 5 möjliga... ;)
Tanken är att leriga stövlar ska stå här (igen i teorin… :D )
Bild

Sen var det självklart inte turbinen jag passade in utan växellådan, turbinen ska sitta till vänster om lådan.

Bild

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: M3t

Inlägg av PeO »

KOLO skrev: I praktiken har jag redan legat på knäna och letat…….
Om du hade varit den ende som klarat sig från den sysslan hade jag sagt som Findus, Det är orättvist.
Kanske är det det som håller kroppen rörlig, så man inte sitter och stelnar till?

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

PeO skrev: Om du hade varit den ende som klarat sig från den sysslan hade jag sagt som Findus, Det är orättvist.
Kanske är det det som håller kroppen rörlig, så man inte sitter och stelnar till?
Jo, man håller sig rörlig men får f..n så ont i knäna :D
 
Fräsen har fått jobba igen, känns väldigt bra!

Bild

Nedre vänstersida av växellådan. Den här varianten kommer inte gå att använda, det var någon som klantade sig vid programmeringen (ingen nämnd ingen glömd :mrgreen: :mrgreen: )

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Gav mig på överdelen av växellådan till turbinen förra helgen men det gick åt helsike. Knäckte 4 st svindyra fräsar (jepp :mrgreen: ). Tillbaks till ritbordet och gör om, gör rätt. Efter en veckas (nåja jag jobbad med verkliga saker i mellan, tur det :D ) funderande och ritande kom jag fram till att det var några misstag i hur jag fräste och fick ändra lite på hur delen såg ut. Efter ett par timmar i fräsen i kväll ser överdelen på växellådan ut så här:

Bild

Tror jag hittat hyggligt rätt med den delen, det återstår en hel del fräsningar innan den blir klar, men som sagt jag tror jag är på rätt spår (förbaskad komplicerad del det här)

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Bild

Så här ser det ut när det är klart. Återstår självklart en hel del jobb innan det börjar bli bra. Men tror nog att man fått en bra grund att utgå från.

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: M3t

Inlägg av S Johansson »

Åh så fina delar. Alla glänser som guld! Törs du måla loket, när det är färdigt?
/SJ

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

S Johansson skrev:Åh så fina delar. Alla glänser som guld! Törs du måla loket, när det är färdigt?
/SJ
Tack Stig. Jag kan bara konstatera att det här kommer att ta tid :D

Bild
Bild

Under kvällen har ytterligare en del till "turbinväxellådan" blivit klar. Det tar sig sakta men säkert. Det är bara ca 20 delar kvar innan alla delar till lådan är framme (alltså snudd på ingenting … :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av mikath »

Amazing!!!

/Mika
Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: M3t

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:
Är den gemensamma nämnaren att man måste ha katt för att lyckas?
Tack Stig! Nu har jag äntligen någonting att skylla på, som aldrig haft katt!
Katt har jag, men inte f-n hjälper det ... :oops:
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ånglok"