Toppbilden, visa:    


M3t

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av cgn1954 »

Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

cgn1954 skrev:Hej

Sett denna? http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=154933
Tack för länken, jag laddade ner alla bilder intressant läsning.

Jag har inte byggt så mycket den senaste tiden, men har däremot ritat desto mer:

Bild
Bild
Bild
Bild

Återstår en hel del (”en hel del” är nog årets underdrift.. :D ) detaljer. Lite kvar att göra på ramen innan jag törs skicka in den i fräsen. Tänkte att den här varianten skulle bli den sista. Men även efter allt ritande så kan jag ge mig f..n på att det är något hål som sitter fel. Ganska komplext när man får så många delar.

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Ser att det är ”mer” än en månad sedan jag uppdaterade tråden. Det har absolut inte stått stilla på M3t fronten men den mesta tiden har tillbringats framför datorn för att försöka fixa till de missar som man gjort i de första versionerna. Nå väl, ingen är väl bättre än att man kan ändra sig :). Har jobbat vidare med ramverket och tror att jag fått till det (återstår att bevisas). Pannan har blivit omarbetad, provfräst och rullad. Resultatet ser ni nedan, pannan behöver lite mer jobb innan den är bra (hmm, en hel del jobb :D ).

Bild

Bild

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: M3t

Inlägg av SWJ »

Suck… så jävla vackert – ursäkta min franska. :D
Tommy(SWJ)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Johan Molin »

Det här måste vara vår hobbys ultimata filigran-arbete. KOLO utvecklar sig mer och mer till att bli svensk mj-hobbys Fabergé. (Jodå, jag har sett såväl KOLO:s tidiga arbeten med denna modell som Fabergés ägg, det förstnämnda i Norra Sandby, det senare på Minneapolis konstmuseum i en specialutställning, så jag har en liiiten aning om varför jag jämför dessa bägge storheter ...)

wen
Inlägg: 45
Blev medlem: 14 jan 2012, 18:09

Re: M3t

Inlägg av wen »

Lyfter på hatten och torkar tårar och dregel. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

/Stefan Vendelsten

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

SWJ skrev:Suck… så jävla vackert – ursäkta min franska. :D
Tommy(SWJ)
Ingen fara jag gillar din Franska, svär för mycket själv :), Tack!
Johan Molin skrev:Det här måste vara vår hobbys ultimata filigran-arbete. KOLO utvecklar sig mer och mer till att bli svensk mj-hobbys Fabergé. (Jodå, jag har sett såväl KOLO:s tidiga arbeten med denna modell som Fabergés ägg, det förstnämnda i Norra Sandby, det senare på Minneapolis konstmuseum i en specialutställning, så jag har en liiiten aning om varför jag jämför dessa bägge storheter ...)
Herr Doktor Molin, tack!. Men ta det lugnt, det är långt kvar innan det här kommer upp i den klassen. Dessutom , vad jag vet, gjorde Farbegé några fler ägg än ett par TGOJ lok :)
wen skrev:Lyfter på hatten och torkar tårar och dregel. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

/Stefan Vendelsten
Tack Stefan!

Fick äntligen lite ledigt i julstöket och kunde gå ner och prova fräsen, fick fram ett par smådelar (jag menar små) till växellådan. Inte 100% lyckat, jobbade med för små toleranser mot fräsen. Men som alltid man får ändra sig mot vad som är möjligt. Hålen är borrade med 0.4mm borr. Kanten är alldeles för nära på några ställen, ett par steg fel och det skiter sig.
Bild


Men jag tycker att det blev en trevlig bild när man fick in allt på en krona, den gamla sorten ”Plikten Framför Allt” :)

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: M3t

Inlägg av Magnus P3 »

Tack Kolo för att du delar med dig av detta fantastiska projekt. [JC_doubleup.gif]

Att få se detta lok växa fram från scratch är fascinerande. Dessutom tycker jag att allt som har anknytning till Bergslagen och malmtåg är högintressant.

I somras besökte jag muséet i Grängesberg och kunde då se alla tre M3t-loken:

Bild

Tyvärr var ljusförhållandena inte de allra bästa. Jag tror man hade behövt en slavblixt i varje lokstallsport...

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: M3t

Inlägg av arcego »

I min iver att leta fakta, bilder samt modeller i H0 av svenska ånglok så hittade jag denna tråd samt "systertråden" i Stinsen där Kjell visar ett begynnande bygge av litt R.
Har fått städa Äpplepaden många gånger då jag tagit mig fram igenom sidorna!
Är mycket imponerad av dessa händiga människor som scratch bygger dessa fantastiska modeller!
Ser fram emot både M3t samt litt R, rullandes på spår.
Hoppas att dessa två modeller på något sätt göres åtkomliga för oss samlare av svenska modeller.
Just nu håller jag tummarna att Tumba's modell av litt B kommer för växelströmsdrift.
Trots Loktok' s försök att få mig att överge Märklinspåren så tvingas jag nog tyvärr att bibehålla 3-rälsdrift.

Så Kjell, vi är nog många som hoppas på en etsplåt och drivningar som bygger på ditt gedigna arbete!
Keep on! [JC_doubleup.gif]

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Magnus P3 skrev:Tack Kolo för att du delar med dig av detta fantastiska projekt. [JC_doubleup.gif]

Att få se detta lok växa fram från scratch är fascinerande. Dessutom tycker jag att allt som har anknytning till Bergslagen och malmtåg är högintressant.

I somras besökte jag muséet i Grängesberg och kunde då se alla tre M3t-loken:

Bild

Tyvärr var ljusförhållandena inte de allra bästa. Jag tror man hade behövt en slavblixt i varje lokstallsport...
Tack Magnus. Vi var uppe ett par stycken för ett (två?) år sedan och plåtade loken. Då fick vi 71 och 73 utdragna, gör det betydligt lättare att fotografera. Inne i lokstallet blir det betydligt svårare.

arcego skrev:I min iver att leta fakta, bilder samt modeller i H0 av svenska ånglok så hittade jag denna tråd samt "systertråden" i Stinsen där Kjell visar ett begynnande bygge av litt R.
Har fått städa Äpplepaden många gånger då jag tagit mig fram igenom sidorna!
Är mycket imponerad av dessa händiga människor som scratch bygger dessa fantastiska modeller!
Ser fram emot både M3t samt litt R, rullandes på spår.
Hoppas att dessa två modeller på något sätt göres åtkomliga för oss samlare av svenska modeller.
Just nu håller jag tummarna att Tumba's modell av litt B kommer för växelströmsdrift.
Trots Loktok' s försök att få mig att överge Märklinspåren så tvingas jag nog tyvärr att bibehålla 3-rälsdrift.

Så Kjell, vi är nog många som hoppas på en etsplåt och drivningar som bygger på ditt gedigna arbete!
Keep on! [JC_doubleup.gif]
Tack! Jag jobbar på så gott det går :). Men man har ju lite annat att syssla med också, typ arbete :). Vi får se hur det hela utvecklas, men målsättningen kvarstår, att det ska bli en plåt och ett driv.

Litt R känns just nu som en baggis, ren och fin panna, inte mycket detaljer på loket. M3t är värre än ett Tyskt ånglok med 250 tusen delar på utsidan.... :)

Har i alla fall fräst lite till:

Bild

Panna i ”platt” tillstånd, tror det börjar likna något.

Bild

Överdelen till pannsadeln i platt tillstånd.

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Har funderat över det här med lagerboxar till tendern, de syns ju ganska väl. Efter lite letande kom jag fram till att man får ta och göra egna, hittade inga som passade på marknaden (visst man kan köpa ett NMJ M3b och slakta, men det kändes onödigt :)).

Efter en hel del funderande, ritande och fräsande blev resultatet så här:
Bild

Nedan de ingående delarna:
Bild

Var ganska pilligt att få ihop, har skjutit iväg en ansenlig mängd skruvimitationer med pinceten innan jag fick ihop det.....

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: M3t

Inlägg av PeO »

Nu säger jag som Findus, "det är inte rättvist", haklapp räcker inte.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: M3t

Inlägg av Pennstativ »

Slog hakan i skrivbordet!

Fantastiskt snygg jobbat!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: M3t

Inlägg av TuveB »

Ett tips från Ipmsstockholms forum, använd en bit häftmassa i änden på något lämpligt appliceringsverktyg.
#JB17

Sture Bylén

Re: M3t

Inlägg av Sture Bylén »

Det var den största enkrona jag sett!! :o :o

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: M3t

Inlägg av jogra »

Största en kronan, jaa, hugaligen vicket pill! [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Tack grabbar!

Kronan är egentligen 15 cm i diameter........ :mrgreen: :mrgreen:

Har pillat vidare med fjädrar och fjäderupphängning:

Bild
Bild

Inte helt nöjd, för knepigt att få ihop. En liten omkonstruktion krävs.

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: M3t

Inlägg av alsum »

Undrar hur kan göra form mutter och jätte små detaljer. Hur jobba du? Visst hade du tålamod detaljer. Jag bara haka över halv meter mot golvet. Jag blev bara frågtecken och hur. Måste vara smart jobba och mycket skickligare än jag tror. Absolut kan jag inte göra som han gjorde. :o

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: M3t

Inlägg av P Falk »

OK.... Så det var skruv o mutter imitationer de där små... Du milde! :shock: Fattar inte hur du bär dig åt!
Nu har jag slut på haklappar, nu får det rinna bäst det vill... :oops:
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: M3t

Inlägg av Göran T »

Kompromissovillighet är också en egenskap värd att nämna och som jag ibland önskar att jag hade.
Snyggt Kjell!
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: M3t

Inlägg av P Falk »

Ja, igår fick vi alla nöjet att se delarna i verkligheten nere på MRW. [JC_doubleup.gif]
I en pytteliten zip-påse låg dom och vi höll alla andan när KOLO hällde ut delarna på ett papper. Hualigen... en nysning då hade varit förödande... :shock:
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av cgn1954 »

Lokförarens blogg om Mt3.

https://lokforaren.wordpress.com/
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Göran T skrev:Kompromissovillighet är också en egenskap värd att nämna och som jag ibland önskar att jag hade.
Snyggt Kjell!
/Göran T
Mja, det blir självklart ganska många kompromisser som alltid, men jag tänker inte berätta vart....

Tack Göran!
P Falk skrev:Ja, igår fick vi alla nöjet att se delarna i verkligheten nere på MRW. [JC_doubleup.gif]
I en pytteliten zip-påse låg dom och vi höll alla andan när KOLO hällde ut delarna på ett papper. Hualigen... en nysning då hade varit förödande... :shock:
Ha, ha, ingen var ju förkyld som tur var :)
cgn1954 skrev:Lokförarens blogg om Mt3.

https://lokforaren.wordpress.com/
Inte så kul läsning. Just 71 och 73 är fotade i detalj till det här ”lilla” projektet. 73'an finns med i början av tråden.

Har jobbat på lite till med fjädringen. En första provfräsning av ramsidan till tendern har kommit fram under dagen. Måste ändra lite så att det blir lättare att få ihop. Självklar inser man att det saknas några hål och nitar här och där (och det funkar ju inte att det saknas en nit.............)

Bild

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Har slitit vidare med tenderramen.

Lite delar har kommit fram under helgen:

Bild

Ena sidan har börjat monterats, pilligt men det går.........

Bild

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: M3t

Inlägg av alsum »

Hur kan komma in axel samt fjäder på boggisidan? Man borde lager som kan rörelse fjäder. Det syns lås? Men men kanske du hade annan idé. Mycket snyggt boggi, fjäder och lager. Otroligt din jobbet hobby. [JC_doubleup.gif]

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

alsum skrev:Hur kan komma in axel samt fjäder på boggisidan? Man borde lager som kan rörelse fjäder. Det syns lås? Men men kanske du hade annan idé. Mycket snyggt boggi, fjäder och lager. Otroligt din jobbet hobby. [JC_doubleup.gif]
Tack Alf!

Självklart är det fusk :D . Yttersidorna är bara kosmetiska, axlarna är lagrad i en inre ram. Bakre axeln kan vippa i sidled medans främre axeln är fast. På bilden kanske men kan se hur det hänger ihop.

Bild

Strömupptagningen lämnar en hel del övrigt att önska för tillfället............. men ny är på gång.


Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: M3t

Inlägg av alsum »

AAHH jag förstår det. Det syns inte. Nu fattade jag det. Bra gjort.

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Då fick jag tummen ur och lödde fast fjäder, hängen och lagerbox i ramsidan. Pilligt men inte omöjligt, gäller bara att fatta hur tokstollen till konstruktör har tänkt sig det hela (byggbeskrivning finns ju inte heller.... :D :D ).

Bild

Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: M3t

Inlägg av PeO »

KOLO skrev: gäller bara att fatta hur tokstollen till konstruktör har tänkt sig det hela
Glöm inte bort att komma ihåg att du har dåligt minne, (Låter mye mer moro på norsk) Jag försöker emellanåt sätta ihop grejer jag etsade 2007, då tänkte jag att det här är så enkelt, ett det behöver jag inte skriva ner :oops:
Loket gick ju i alla fall fint, så länge det fanns spänning på spåret och ställverksförman lade växlarna rätt idag, när WNJ besökte MRW.

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Var väldigt länge sedan jag uppdaterade tråden men det innebär inte att bygget stått still (nåja det har hänt en del i alla fall).

Har koncentrerat mig på hjulen på senaste tiden. Köpte på mig ett par svarvstål till hjulprofiler förra sommaren (men då var det för varmt för att göra något :)). Hursomhelst har jag fått tummen ur för att försöka göra ”riktiga” hjul till loket. Kanske lite överkurs men man måste ju prova gränserna. Fräste ju hjul förut till loket för HNJ axlar, men det blev inte riktigt bra, lite grova och svåra att inte få att wobbla när man drog ihop dem med mina centrum alltså.

Fräste nya betydligt tunnar centrum, svarvade hjulringar RP25 C100, provade att fräsa hjulcentrum med motvikter och provade att fräsa motvikter löst. Svarvade till 2.5 mm axlar som ligger väldigt nära verkligheten. Mycket provande och misslyckanden, men jag tror att jag fått till det (tror jag...).

Ekrarna ligger på 0.4 mm mot ringen och ca 0.6 mm mot centrum, väldigt nära så som det ska vara i skala :). Formen stämmer hyggligt, lite kompromisser är man tvungen till.

Bredden på profilen är C100, alltså 2.54 mm, lite för brett ska prova att gå ner till C88 2.24 mm. Är inte övertygad om att det funkar på vanligt spår men man få prova.

Lite mer provande återstår :D

Så här blev det:

Bild
Bild
Bild


Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av cgn1954 »

Äntligen. :)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Har provat att montera ett hjulpar (det än så länge ända existerande.. :)) i ramen. Ramen har också blivit sprutad med primer för att bättre kunna se hur det ser ut. I vanlig ordning vill man ändra en massa... Några små ändringar på ramen skall göras, den kändes lite för knepig att få ihop i det här utförandet, för lätt att skada vissa delar under monteringen (vilket självklart undertecknad lyckades med).
Bild

Bild

Tycker att de nya hjulen ser ok ut. Man kanske, som sagt, ska ta och göra hjulringarna något smalare (nu är de 2.54 mm breda, C100). Problemet som inträffar när man får på hjulcentrum med så här fina ekrar är att man helt plötsligt ser vad som finns bakom hjulen... nå, man kanske inte ska vara alltför petig :)

Inte alltför mycket ritande kvar innan man kanske törs sig på en etsplåt. Så här ser det ut just nu:

Bild


Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: M3t

Inlägg av 1956 »

Det här är som jag uppfattar det Mötesspårets mest avancerade projekt/bygge som vi får följa och jag hoppas verkligen att jag med detta sagt inte trampar någon annan modellbyggare på tårna. Hur som helst är vi säkert många som ser fram emot slutresultatet som säkert kommer att bli något helt enastående! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Johan Molin »

Eftersom Kjell också varit så oerhört generös att låta oss följa varje steg - med foto och också i verkligheten! - finns ju inget som helst tvivel om att han kommer att landa detta projekt med den äran. Jag hoppas innerligt att jungfruresan filmdokumenteras!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av cgn1954 »

Johan Molin skrev:Jag hoppas innerligt att jungfruresan filmdokumenteras!
? Jag trodde vi skulle få vara med? 8-)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Johan Molin »

Jomen såklart! Det vill vi ju allesamman!

Hauk
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 apr 2013, 21:07
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Hauk »

Utrolig imponerende og inspirerende prosjekt!

Håper på mange oppdateringer fremover, mye å lære her.

Noen konkrete spørsmål:
Når du profilfreser messingplåt, feks med 1mm fresebit, hva kjører du med som RPM på fresen, og hvilken matehastighet kjører du med?

Og hvor dype kutt kjører du?
Lurer også på hva slags fresebiter du benytter og hvor du kjøper dem.
Til slutt, hva slags messing benytter du og hvor kjøper du den?

Holder selv med på endel messingfresing, men er ikke fornøyd med resultatene så langt. Prøver å finne "the sweet spot" for kombinasjonen av RPM, matehastighet og fresedybde

Tror ikke problemet er messingtypen, benytter gravyrmessing (CZ120) fra College Engineering http://www.collegeengineering.co.uk/.

Skal starte min egen tråd med mine egne erfaringer etterhvert.

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Tack gubbar. Första provkörningarna finns ju på videosnuttar tidigare i tråden (ok, ok inte klart men det rullar i alla fall :)).
Hauk skrev:Utrolig imponerende og inspirerende prosjekt!

Håper på mange oppdateringer fremover, mye å lære her.
Tack Hauk. Har sett dina byggen på annat forum och de är väl om något imponerande och inspirerande.
Hauk skrev:Noen konkrete spørsmål:
Når du profilfreser messingplåt, feks med 1mm fresebit, hva kjører du med som RPM på fresen, og hvilken matehastighet kjører du med?
För 1 mm fräs brukar jag ligga på någonstans mellan 20 000 – 23 000 RPM, vilket har visat sig fungera bra i mitt fall. Matning någonstans mellan 60 – 150 mm/min lite beroende på som fräses. 60 mm/min för en profil och 150 mm/min om man fräser en ficka (pocket).

Hauk skrev:Og hvor dype kutt kjører du?
Lurer også på hva slags fresebiter du benytter og hvor du kjøper dem.
Til slutt, hva slags messing benytter du og hvor kjøper du den?
Djupet på skäret för en 1 mm fräs brukar jag sätta till max 0.2 mm, man kan kanske gå något djupare men jag ”fegar” lite här :)

Har provat olika fräsar med varierande resultat. Det som verkar trivas bäst i hop med mässing verkar vara fräsar avsedda för aluminium. Jag har provat en hel del härifrån http://www.shop-apt.co.uk/carbide-end-mills.html och de funkar väldigt bra, speciellt de med små diametrar. Titta på de som är avsedda för aluminium. Köpte ett antal såna här nyligen och de skär väldigt fint i mässing: http://www.shop-apt.co.uk/end-mills-for ... rbide.html

Mässingen är MS58 (gravyrmässing) och jag har handlat från Wilms i Tyskland http://www.wilmsmetall.de/. De brukar ha erbjudande för modellbyggare (tittade just och de har det forfarande http://www.wilmsmetall.de/static/downlo ... lbauer.pdf ).

Hauk skrev:Holder selv med på endel messingfresing, men er ikke fornøyd med resultatene så langt. Prøver å finne "the sweet spot" for kombinasjonen av RPM, matehastighet og fresedybde

Tror ikke problemet er messingtypen, benytter gravyrmessing (CZ120) fra College Engineering.

Skal starte min egen tråd med mine egne erfaringer etterhvert.
Kollade snabbt och CZ120 verkar vara BS – British Standard som skall motsvara DIN Ms58 så mässingen ska funka bra.
Dra gärna i gång en tråd det skulle vara inspirerande.

Själv har jag svarvat lite lager och hjulringar i går:

Bild

Vi får se om jag lyckas få i hop någon mer axel i dag :)

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: M3t

Inlägg av Pennstativ »

KOLO! Vilket jätteprojekt du tagit dig an, och vilken jättebedrift att Du fixar det! Läste först nu hela tråden, och kan inte annat än att meddela att det var det finaste och grundligaste lokbygge i H0 jag hittills skådat! Följer fortsättningsvis tråden med stort intresse. Jättekul att skåda, och aldrig i min vildaste fantasi skulle jag våga mig på detta! Vartför? Helt enkelt för att jag saknar kompetens för att klara av det!

Övriga lokbyggare får ursäkta, men detta är helt fantastiskt och definitivt i en klass för sig!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Tack Pennstativ.

Vi får väl se om man ror det i land eller inte. Men i det här fallet är det själva byggandet som är kul. Så mig gör det inget om det tar tid :lol:

Har under veckan roat mig med att fräsa/svarva lite mer hjulcentrum/ringar. På bilden nedan är det två hjul i C88 (2.24 mm bredd) som är redo för svarven för att få RP25 profil.

Bild

Ett försök till jämförelse mellan C88 och C100. Inte helt lätt då C100 hjulen är svarvade och C88 hjulet bara är grovsvarvat. Men jag tycker att man ändå kan se skillnaden. Det skiljer alltså 0.3 mm men det syns (tycker jag i alla fall :))

Bild

Hjulcentrum som det ser ut innan montering:
Bild

Lite till experimenterande återstår innan det är klart.

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Hjultillverkning i full gång:

Nedan ringar och centrum innan montering. Det tar några timmar att fräsa fram 10 st centrum. Nu behöver loket bara 8 st hjul, men jag räkanr kallt med att något går åt helsike vid monteringen så det är lika bra att ha lite marginal.
Bild

Hjulcentrum och ringar monterade. På de två översta hjulen har profilen blivit svarvad.
Bild


Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Hauk
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 apr 2013, 21:07
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av Hauk »

KOLO skrev:Hjultillverkning i full gång
Ser bra ut!

Forstår jeg det rett så grovsvarver du hjulringene før montering, og så svarver du rent etterpå?
Hvordan spenner du opp hjulene i dreibenken for den siste svarvingen?

Og hvordan gjør du isoleringen av hjulene?

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Först spänner jag upp hjulcentrumet i en spännhylsa i svarven och borrar/brotschar upp axelhålet. Spännhylsan är inköpt från Fohrmann i Tyskland.

Bild

Sedan monterar jag hjulringen i en hemmagjord fixtur som är tänkt att centrera hjulcentrum så långt det är möjligt i hjulringen. Hjulringen är svarvad så innerdiametern är ca 0.20 mm större än hjulcentrumet. Sen är det bara att smeta Loctite 638 på ringen och centrumet, dra i hop det hela och vänta i 20 min innan man bänder loss det från fixturen. Limmet får torka i ett dygn innan man kan ge sig på svarvningen av hjulprofilen. Det trevliga med Loctite 638 är att det klarar av spalter som är upp till 0.25 mm och isolerar elektriskt. Det är alltså limmet som är isoleringen. Dessutom är det starkt och klarar av att hålla ringen på plats under svarvningen, man måste bara se till att det inte blir för varmt när man svarvar för då släpper det. Alltså små skär.

Bild

Sedan spänner jag upp hjulet i en hållare som också är inköpt hos Fohrmann. Profilen svarvas med ett RP25 stål från Techmann också i Tyskland.

Bild

På det här sättet får man ju axelhålet att sitta mitt i hjulet så att säga och behöver inte vara orolig för att hjulet inte ska bli centrerat.


Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: M3t

Inlägg av alsum »

Jag känner paff att du är så duktigt att göra ekerhjul och hjulskena ( flänshjul ). Det syns mycket jobbigt och exakt ekrar hjul och sen flänshjul satt på ekerhjul. Mycket fina verktyg och materialer. Tyckte att du hade så stora tålamod och tagit långtid att göra hjul. :=KOMP [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: M3t

Inlägg av BR78 »

KOLO Train Shop

:-T [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Jajemän, här tillverkas hjul i full fart :)

Nedan första exemplaret av ett centrum till löphjulen:
Bild

Anledningen till att ytterkanten är ”fet” är att jag inte har någon spännhylsa som är mindre än 10 mm till svarven. Får alltså svarva ned diametern ca 1 mm innan jag monterar den i hjulringen. Ett moment till, men som tur är finns det bara 2 st löphjul på loket :D

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

KOLO
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 feb 2012, 21:53

Re: M3t

Inlägg av KOLO »

Lite jobb med hjulen har det blivit under helgen, montering, profilsvarvning av hjulringarna och grundmålning.

Bild
Bild
Bild

Återstår montering på axel, kommer antagligen att bli en nervös skräckupplevelse :).

Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: M3t

Inlägg av S Johansson »

Fint att du regelbundet rapporterar här om hur bygget framskrider. Många följer fortsättningen med stort intresse!
Ett imponerande bygge! Hur många timmar har gått åt hittills?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: M3t

Inlägg av PeO »

Räkna inte! :=u
Vi vill se resultatet. :=KOMP

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: M3t

Inlägg av MickeC »

Ett alldeles fantastiskt bygge. Man blir alldeles häpen. [JC_doubleup.gif]
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ånglok"