Toppbilden, visa:    


Konkurser och uppsagda kontrakt i Kina

Uppsnappade nyheter från mj-industrin
tågtyckarn

Konkurser och uppsagda kontrakt i Kina

Inlägg av tågtyckarn »

Enligt en notis på 20th centuries hobbies hemsida så var det kroniska leveranssvårigheter från Kina, de stora tillverkarna verkar enbart leverera till de stora och dom små har gått i konkurs.

Jag vet inte om det stämmer eller inte men MJhobbyexperten har ju ändrat status på både reginan och cf bussen, någon som vet? :)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Konkurser och uppsagda kontrakt i Kina

Inlägg av 1956 »

Rent allmänt är det ju så att det mesta som tillverkas i Kina är av tveksam kvalité. Javisst finns det undantag från regeln men de är ytterst få. Tyvärr har inte jag fått erfara dessa vid några tillfällen när jag har köpt lok från MJ-Hobbyexperten.

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Konkurser och uppsagda kontrakt i Kina

Inlägg av Cor van der Meijde »

Även Brekina har stora svårigheter att skapa modeller.

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Konkurser och uppsagda kontrakt i Kina

Inlägg av ubjs »

Richard, vad är det för fel på dina Jeco-modeller?
På vår modulbana rullar varje gång massor av Jeco-modeller och jag har inte uppmärksammat några särskilda problem med dom.

Mvh UB

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Konkurser och uppsagda kontrakt i Kina

Inlägg av 1956 »

Har ett Ra och ett Y6-set. Ra:n är mycket snygg, men jag har haft den hos MJ-Hobbyexperten 2 eller 3 gånger för att få åtgärdat drivningen som lät förskräcklig och fortfarande gör det i ena riktningen. Efter utförda åtgärder går det nu inte att fästa kåpan förmodligen beroende på tveksam plastkvalité (tråkigt nog har jag dessutom själv fått stå för fraktkostnaderna i ena riktningen). När det gäller Y6:an så är även den mycket snygg men ytterst bräcklig både vad gäller drivning och utförandet i övrigt. Jag har t.ex. tvingats att hitta en egen lösning på sammankopplingen av de tre delarna för att de inte skall lossna från varandra.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Konkurser och uppsagda kontrakt i Kina

Inlägg av Svante Andersson »

1956 skrev:Har ett Ra och ett Y6-set. Ra:n är mycket snygg, men jag har haft den hos MJ-Hobbyexperten 2 eller 3 gånger för att få åtgärdat drivningen som lät förskräcklig och fortfarande gör det i ena riktningen. Efter utförda åtgärder går det nu inte att fästa kåpan förmodligen beroende på tveksam plastkvalité (tråkigt nog har jag dessutom själv fått stå för fraktkostnaderna i ena riktningen). När det gäller Y6:an så är även den mycket snygg men ytterst bräcklig både vad gäller drivning och utförandet i övrigt. Jag har t.ex. tvingats att hitta en egen lösning på sammankopplingen av de tre delarna för att de inte skall lossna från varandra.
På Jecos Ra får man oftast ordna om kabeldragningen så att den inte trycker kåpan uppåt. Det är den missen som gör att snäppena i korgen till slut upphör att funka. Och med egen efrarenhet från Kinatillverkade produkter inom elektronikindustrin är det bara att konstatera hur undermålig KInesernas egen kvalitetskontroll är... man måste alltid ha någon som står och gluttar över axeln axeln på dem. Annars blir det bara slarv och fusk!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

tågtyckarn

Re: Konkurser och uppsagda kontrakt i Kina

Inlägg av tågtyckarn »

Här har ni lite ytterligare om leveransfrågan.

http://model-railroad-hobbyist.com/node/8658

Skriv svar

Återgå till "Industrispionage"