Toppbilden, visa:
Rapport från en byggbänk
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Nytt år och nya projekt i kikaren!
Här är en liten resumé sedan sist. Det blev en hel del norskt i slutet av förra året...
Skala 1:43 :
Några Oslo-ambulanser, Ford E 350
H0 1:87:
Oslo T-banen typ T1-2
Oslo T-banen typ T6
NSB B67, mellanvagn till lokaltåg type 67.
Omålade kåpor till Pågatågen X10 resp. X11
SJ X40 "Dubbeldäckaren", med drivning/chassin från Joef.
Valparaiso (Chile) Metro, 2-delad
Skala 1:25 , just nu på arbetsbordet:
En bildquiz att ligga å fundera på under natten..
Vad ska detta bli (Embryots undersida, obs!)
Här är en liten resumé sedan sist. Det blev en hel del norskt i slutet av förra året...
Skala 1:43 :
Några Oslo-ambulanser, Ford E 350
H0 1:87:
Oslo T-banen typ T1-2
Oslo T-banen typ T6
NSB B67, mellanvagn till lokaltåg type 67.
Omålade kåpor till Pågatågen X10 resp. X11
SJ X40 "Dubbeldäckaren", med drivning/chassin från Joef.
Valparaiso (Chile) Metro, 2-delad
Skala 1:25 , just nu på arbetsbordet:
En bildquiz att ligga å fundera på under natten..
Vad ska detta bli (Embryots undersida, obs!)
Re: Rapport från en byggbänk
Bra finns kors tråd som man kan lika styra på spåret. Hur kan du bygga så många och massor många modeller. Du är så mycket duktigt bygga allt olika modeller och fina modeller.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Påminner mig faktiskt om MHJ:s ångvagn!
Re: Rapport från en byggbänk
Kranvagn?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Rapport från en byggbänk
Hej!
Jag tror Johan är på rätt spår. Jag skulle t.o.m. drista mig till att gissa på en ångspårvagn från Stockholms Södra Spårvägar.
Kanske den här; http://lundarallarna.se/ritningar/aangspaarvagn.gif
Med Vänliga Hälsningar
Per N
Jag tror Johan är på rätt spår. Jag skulle t.o.m. drista mig till att gissa på en ångspårvagn från Stockholms Södra Spårvägar.
Kanske den här; http://lundarallarna.se/ritningar/aangspaarvagn.gif
Med Vänliga Hälsningar
Per N
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Så är det nog! Ångspårvagnarna tillkom ju för att trafikera Hornsgatan, eftersom den dåvarande Hornsgatspuckeln inte kunde forceras av hästspårvagnar.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Snabbtänkt och klarsynt av er
Alla rätt - visst är det Stockholms enda ångspårvagn från 1888!
Byggd åt SSB i 10 exemplar (nr 1-10) av Borsig och Atlas.
I skala 1:25 blir modellen ca 36 cm lång. Trots massor av forskning (och behjälplig personal på Spårvägsmuseet) blir det mycket gissningar. Färger, t ex.
Här några interiörbilder, innan locket lades på... taket alltså:
Närbild på den stående ångpannan, strax bakom förarplatsen:
Återkommer med exteriörbilder, när det finns nåt att visa
Alla rätt - visst är det Stockholms enda ångspårvagn från 1888!
Byggd åt SSB i 10 exemplar (nr 1-10) av Borsig och Atlas.
I skala 1:25 blir modellen ca 36 cm lång. Trots massor av forskning (och behjälplig personal på Spårvägsmuseet) blir det mycket gissningar. Färger, t ex.
Här några interiörbilder, innan locket lades på... taket alltså:
Närbild på den stående ångpannan, strax bakom förarplatsen:
Återkommer med exteriörbilder, när det finns nåt att visa
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Jag antar att detta också är ett bygge åt Spårvägsmuseum, precis som den italienska trådbussen? Du tycks ju m a o ha en viss faiblesse för fordon som trafikerat Hornsgatan!
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Javisst Johan, Södermalm (och Slussen i synnerhet) var det epicentrum, i vilken man befann mej i som väldigt ung diggare! Bodde i Nacka fram till högertrafikomläggningen, gula bussen in till Folkungagatan - byte till buss/spårvagn och plötsligt var man därJohan Molin skrev:Jag antar att detta också är ett bygge åt Spårvägsmuseum, precis som den italienska trådbussen? Du tycks ju m a o ha en viss faiblesse för fordon som trafikerat Hornsgatan!
Modellen är en vitrinmodell dedikerad Spvm, kommer att stå bakom glas. Förebilden är borta sen länge, tyvärr ingen bevarad.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Även om det hade funnits ett ex bevarat hade det väl troligen varit besvärligt att få lov att köra den. Kolrök, växthus effekt osv. Miljöpartisterna i Stockholm med omnejd försökte ju, när de förstod att ångbåtar drevs med kol eller olja, förfäkta tanken att de skulle ha en pråm på släp med ved som man kunde elda ångpannorna med.
Vilket bevisar det nära släktskapet mellan ångpannor och galenpannor, åtminstone när man eldar på med en gnutta naivistisk politik ...
Vilket bevisar det nära släktskapet mellan ångpannor och galenpannor, åtminstone när man eldar på med en gnutta naivistisk politik ...
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Johan Molin skrev:Även om det hade funnits ett ex bevarat hade det väl troligen varit besvärligt att få lov att köra den. Kolrök, växthus effekt osv.
Idag blev "växthuseffekt-vagnen" leveransfähig. Har precis baxat den till Spårvägsmuséet.
Modellen är i 1:25, scratchbyggd - och visar vagnen i sommarutförande, med borttagna sidofönster (dåtida AC).
Inte fel att kunna titta in i modellens olika kupéer...
Några bilder på den innan den bytte ägare:
Här en bild på "häcken", tillika entréänden.
Re: Rapport från en byggbänk
Tjusigt! Det enda som fattas nu är en ljudslinga som spelar "Hesselby-steppen" med Hjalmar Meissners "militärorkester"!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Jag har faktiskt noterna till Hesselby-steppen liggandes någonstans! "I Hesselby, i Hesselby, där är så hyvens kul ..."
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Oj, det här var ju en gammal klassiker också (om än inte så gammal som själva låten!):
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Vilken klämmig brottarhit! Någon slik ljudslinga ingick tyvärr inte i specen för modellen, så man får väl tipsa museet i efterhand
Eller inte - de kan möjligen tänka sej en ljudfil av ångmaskinen och andra tidstypiska "hornsgatska" ljud...
Eller inte - de kan möjligen tänka sej en ljudfil av ångmaskinen och andra tidstypiska "hornsgatska" ljud...
Re: Rapport från en byggbänk
Jörgen Edgar skrev:Vilken klämmig brottarhit! Någon slik ljudslinga ingick tyvärr inte i specen för modellen, så man får väl tipsa museet i efterhand
Eller inte - de kan möjligen tänka sej en ljudfil av ångmaskinen och andra tidstypiska "hornsgatska" ljud...
Re: Rapport från en byggbänk
Jaså med ljud i filmen. Det visste jag inte. Jag tittade bara filmen och kunde inte höra själv för jag är Dövhet. Roligt för er som kan höra ljud.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Här kommer lite mer stuff från arbetsbordet, sedan sist.
H0-skala
En till Stockholmsvagn:
SL C20, som vitrinmodell
När jag ändå hade materialet framme, fick det (förutom i H0) även bli samma vagn i N-skala resp. "arkitektskalan" 1:200!
Ett stationshus för omväxlings skull: Uppsala Östra. SRJ:s funkisbakelse - tyvärr riven sedan decennier. Istället invigde man som bekant ett nytt stn-hus för ULJ/Lennakatten 2012: http://www.lennakatten.se/resmal-och-ut ... sala-ostra
Här säckstationens fasad mot spåren.
Fra Norge kommer en välkänd Oslo-vagn:
Oslo Sporvejer typ SL-79
Mer norskt:
NSB El.1 med tyska motsvarigheten E 71 som rivningsdonator. Modellen visar loket i ombyggt utförande (breddade hytter, en strömavtagare m m)
Rjukanbanen´s ellok nr. 9, med handbyggd drivning.
Fler byggen kommer strax
H0-skala
En till Stockholmsvagn:
SL C20, som vitrinmodell
När jag ändå hade materialet framme, fick det (förutom i H0) även bli samma vagn i N-skala resp. "arkitektskalan" 1:200!
Ett stationshus för omväxlings skull: Uppsala Östra. SRJ:s funkisbakelse - tyvärr riven sedan decennier. Istället invigde man som bekant ett nytt stn-hus för ULJ/Lennakatten 2012: http://www.lennakatten.se/resmal-och-ut ... sala-ostra
Här säckstationens fasad mot spåren.
Fra Norge kommer en välkänd Oslo-vagn:
Oslo Sporvejer typ SL-79
Mer norskt:
NSB El.1 med tyska motsvarigheten E 71 som rivningsdonator. Modellen visar loket i ombyggt utförande (breddade hytter, en strömavtagare m m)
Rjukanbanen´s ellok nr. 9, med handbyggd drivning.
Fler byggen kommer strax
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Svenska 60-tals lingrävare i all ära. Men visst var dessa norska hydraulmaskiner (från samma epok) rätt fräcka:
Bröyt X2 (H0 1:87)
Hade ingen egen framdrivning, utan fick släpa sej fram med skopan Eller, vid längre transport, "hänka" efter en lastbil...
Gjorde i a f intryck på mej!
En del N-skala har också bankats till under vintern.
Mest från utlandet;
Täckt vägbro, av typ "Broarna från Madison County".
Dansk manövervagn ADns, från OHJ
Paris Metro: vagn ur 1:a generationen.
SNCF Z 4100 och Z 5100 - två klassiska parisiska förortståg, från olika epoker.
Z-skala (1:220)
Lillfingerstora SJ Ra 846, i urspr. utseende.
Till sist: Skala 0 (1:43)
Stockholms Spårvägars A25 "Mustang".
Mer finns i kameran, men får visas nån annan gång.
Nu ska här ut o firas Valborg. Trevlig helg, alla forumister!
Bröyt X2 (H0 1:87)
Hade ingen egen framdrivning, utan fick släpa sej fram med skopan Eller, vid längre transport, "hänka" efter en lastbil...
Gjorde i a f intryck på mej!
En del N-skala har också bankats till under vintern.
Mest från utlandet;
Täckt vägbro, av typ "Broarna från Madison County".
Dansk manövervagn ADns, från OHJ
Paris Metro: vagn ur 1:a generationen.
SNCF Z 4100 och Z 5100 - två klassiska parisiska förortståg, från olika epoker.
Z-skala (1:220)
Lillfingerstora SJ Ra 846, i urspr. utseende.
Till sist: Skala 0 (1:43)
Stockholms Spårvägars A25 "Mustang".
Mer finns i kameran, men får visas nån annan gång.
Nu ska här ut o firas Valborg. Trevlig helg, alla forumister!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Dito och tack för generös visning av fina modeller!
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Nu har Ångspårvagnen fått sin "slutförvaring".
Var på Spårvägsmuseet i går, och modellen i 1:25 ingår nu i utställningen. Buteljerad bakom vitringlas - i ett södermalms-diorama:
Visar hur det kunde sett ut vid ändhållplatsen vid Slussen, på 1890-talet. Och jo - medelst en knapptryckning roterar vändskivan makligt
Monter- och dioramabyggare: Per Lindroos, Spvm. Som f ö utlovade lite gubbar och annat livskapande.
För några år sedan skruvade jag ihop samma vagn i N-skalan. Här i samvaro med andra lillfingerstora Sthlms-typer:
I H0 har följande hänt sen sist:
SJ:s vagnbjörn, med en Kaelble dragbil. Notera Udg-kalkvagnen, byggd åt en dalkarl i Leksand.
Redan historia: Värmlandstrafikens Y1 - som vagnarna såg ut för sisådär 15 år sedan.
Drivning: Rivarossi ALn 668.
Var på Spårvägsmuseet i går, och modellen i 1:25 ingår nu i utställningen. Buteljerad bakom vitringlas - i ett södermalms-diorama:
Visar hur det kunde sett ut vid ändhållplatsen vid Slussen, på 1890-talet. Och jo - medelst en knapptryckning roterar vändskivan makligt
Monter- och dioramabyggare: Per Lindroos, Spvm. Som f ö utlovade lite gubbar och annat livskapande.
För några år sedan skruvade jag ihop samma vagn i N-skalan. Här i samvaro med andra lillfingerstora Sthlms-typer:
I H0 har följande hänt sen sist:
SJ:s vagnbjörn, med en Kaelble dragbil. Notera Udg-kalkvagnen, byggd åt en dalkarl i Leksand.
Redan historia: Värmlandstrafikens Y1 - som vagnarna såg ut för sisådär 15 år sedan.
Drivning: Rivarossi ALn 668.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Sommaren har ju som bekant bjudit på byggväder, så en hel del har man lyckats snyta fram!
H0:
Arlanda Express X3, vitrinmodell åt Arlanda Express.
Volvo BM "LM 620" baklastare
Postverkets egen Kalmar-truck
Dito från Trafikrestauranger. För fournering av 70-talets restaurangvagnar.
Nu finns mitt modellbyggeri även på Facebook https://www.facebook.com/jorgenedgar.modellbyggare
(Gubben måste ju hänga med... )
F ö hittar ni mej på Järnvägsmuséet/ Gävle nu på lördag 12/9, som vanligt bakom ett bord.
När jag inte kollar in krokodiler och sånt, vill säga.
H0:
Arlanda Express X3, vitrinmodell åt Arlanda Express.
Volvo BM "LM 620" baklastare
Postverkets egen Kalmar-truck
Dito från Trafikrestauranger. För fournering av 70-talets restaurangvagnar.
Nu finns mitt modellbyggeri även på Facebook https://www.facebook.com/jorgenedgar.modellbyggare
(Gubben måste ju hänga med... )
F ö hittar ni mej på Järnvägsmuséet/ Gävle nu på lördag 12/9, som vanligt bakom ett bord.
När jag inte kollar in krokodiler och sånt, vill säga.
Re: Rapport från en byggbänk
Åter ett gäng med mästerverk!
Förstås är ju LM620an favoriten i detta gäng. Med en sån inledde man sin chaufförskarriär i tiderna.
Förstås är ju LM620an favoriten i detta gäng. Med en sån inledde man sin chaufförskarriär i tiderna.
Kom ihåg att komma ihåg.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Tack Jogra,jogra skrev:Åter ett gäng med mästerverk!
Förstås är ju LM620an favoriten i detta gäng. Med en sån inledde man sin chaufförskarriär i tiderna.
Har aldrig spakat en sådan, men visst var den häftig.
Som liten parvel förundrades jag mycket över "traktorn som åkte baklänges"
Apropå liten:
Här är barnbarnet i full koncentration vid arbetsbordet. Snart 2 år, och ärligt intresserad...
Re: Rapport från en byggbänk
En lite senkommen kommentar, men jag var här med telefonen härom veckan och tog en bild...
Du behöver ju inte gå över Atlanten för förebilder. Vaholms brohus över Tidan står sig väl i konkurrensen tycker jag... fast inte med Clint Eastwood och Meryl Streep förstås.
/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Ett lika senkommet svar - tack för bilden, Bengt!
Hade det nästan på känn, borde finnas åtminstone EN täckt vägbro i Sverige... otroligt lik "Clintan-bron".
Passar på att tanka upp ytterligare några färdigställda H0-jobb.
Fra Norge:
NSB snöslunga Di.R1
NSB ackumulatorlok Ska 223
I N-skalan har följande tillkommit:
SJ:s typiska "Köttbulle", eller mer korrekt: MDR 127. Modellen är som en tumnagel i storleken..
Åkerman 700 lingrävare.
Just nu står nästa jobb till Spårvägsmuseet på bordet: Djursholmsbanans första elektr. motorvagn nr. 4 (byggår 1893!)
Skalan är 1:25, d v s gigantisk
Det blir bilder på´n när den är i mål.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Rapport från en byggbänk
Jag bevistade ju Eltåg 100-eventet vid Sveriges Järnvägsmuséum i Gävle härförleden, och for väl mest omkring som en rikoschetterande Päronhalva där ute på bangården och videofilmade och fotade de verkliga förebilderna till vår kära modelljänrvägshobby. Men en liten sväng in på muséet hann jag också med, och passade då förstås på att morsa lite på och få en trevlig pratstund med broder Jörgen som hade ett bord där framför vitrinerna med alla modeller som han förfärdigat:
Och förstås - dagen till ära - så förevisade han en egenhändigt byggd modell av Krokodilen i skala N!
Och förstås - dagen till ära - så förevisade han en egenhändigt byggd modell av Krokodilen i skala N!
Also sprach der Matserschmitt!
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Se där, bildbevis på att man befann sig vid sin "läst" och inte rände runt på krokodiljakt hela museida´n
Min egen Be 6/8 III gav dock inte samma upplevelse som the real thing...
Sedan sist, har det kommit lite nya modeller av vitt skilda slag.
Följande har mejlats fram:
Sveriges äldsta elmotorvagn: Djursholmsbanan SRJ nr 4 (ur serien 1-4) från 1895. Skalan är 1:25, samma som ångspårvagnen.
Med asymmetrisk hytt och allt. Detta var en av de få bilder jag hade vid bygget.
Skala H0:
Åkerman 700 lingrävare. Beställaren vill ha det så här: vädrad, skitig med öppna luckor.
Motortralla MTR 032, här även i N-skala. Dessa kommer med till mitt bord på MJ-mässan på lördag!
En "Trikk" från Bergen (1947, 10 st, tillv. Strömmen)
Danska OHJ nr 64 (MaK). SJ har haft motsvarande, som Z69.
Min egen Be 6/8 III gav dock inte samma upplevelse som the real thing...
Sedan sist, har det kommit lite nya modeller av vitt skilda slag.
Följande har mejlats fram:
Sveriges äldsta elmotorvagn: Djursholmsbanan SRJ nr 4 (ur serien 1-4) från 1895. Skalan är 1:25, samma som ångspårvagnen.
Med asymmetrisk hytt och allt. Detta var en av de få bilder jag hade vid bygget.
Skala H0:
Åkerman 700 lingrävare. Beställaren vill ha det så här: vädrad, skitig med öppna luckor.
Motortralla MTR 032, här även i N-skala. Dessa kommer med till mitt bord på MJ-mässan på lördag!
En "Trikk" från Bergen (1947, 10 st, tillv. Strömmen)
Danska OHJ nr 64 (MaK). SJ har haft motsvarande, som Z69.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Lite däst (efter helgernas excesser), kastar jag yrvaket en blick på arbetsbordet - och i planeringskalendern för 2016.
Många kul jobb väntar under året, bl a nya grävmaskiner, pålningsaggregat, spårvagnar och förstås bussar.
Bland beställningar som "sticker ut" är ett 2-vagnars T-banetåg typ C14 i skala 1:43 (0:an), så även en Dm3 i N-skala
Oklart vad för drivning som ska petas in.
Här ett potpurri av senaste byggena, t o m sista december.
H0 1:87 inleder:
Fiktiva ÖSlJ mallet-lok "Lessebo nr 1" (H0e) i svart livré. Nr 1 hos nämnda bana IRL, är som bekant ångloket "Lotta".
Drivning: Fleischmann-lok i N-skala.
Till Modelljärnvägens Hus byggdes denna:
Ävenledes fiktiva SRJ nr 40 (H0n3), misstänkt lik SRJ "Stortysken"
Drivning: amerikanskt smalspårslok.
Med passande vagnmaterial:
Något överexponerad
Jättelingrävaren Landsverk L-77
Välkända MDR 127 och MTR 032, här med Banverket-loggor...
Oslo Sporvejers T-banevagn T1 1089 i senaste färgschemat.
Oslo Sporvejers berömda trikk typ E1 "Gullfisk"
Övriga skalor: coming up
Många kul jobb väntar under året, bl a nya grävmaskiner, pålningsaggregat, spårvagnar och förstås bussar.
Bland beställningar som "sticker ut" är ett 2-vagnars T-banetåg typ C14 i skala 1:43 (0:an), så även en Dm3 i N-skala
Oklart vad för drivning som ska petas in.
Här ett potpurri av senaste byggena, t o m sista december.
H0 1:87 inleder:
Fiktiva ÖSlJ mallet-lok "Lessebo nr 1" (H0e) i svart livré. Nr 1 hos nämnda bana IRL, är som bekant ångloket "Lotta".
Drivning: Fleischmann-lok i N-skala.
Till Modelljärnvägens Hus byggdes denna:
Ävenledes fiktiva SRJ nr 40 (H0n3), misstänkt lik SRJ "Stortysken"
Drivning: amerikanskt smalspårslok.
Med passande vagnmaterial:
Något överexponerad
Jättelingrävaren Landsverk L-77
Välkända MDR 127 och MTR 032, här med Banverket-loggor...
Oslo Sporvejers T-banevagn T1 1089 i senaste färgschemat.
Oslo Sporvejers berömda trikk typ E1 "Gullfisk"
Övriga skalor: coming up
Re: Rapport från en byggbänk
Otroligt snygga grejer.........
/Janne
/Janne
Re: Rapport från en byggbänk
snygga byggen,,,,Lingrävare härliga pjäser...roliga att se i modell i stället för maskiner med hydraltuber
Roger
Roger
Roger(Forden)
Re: Rapport från en byggbänk
Snyggt, åter en gång!
Vad använde du för linor grävarn?
Vad använde du för linor grävarn?
Kom ihåg att komma ihåg.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Tackar! visst är (var) de diggabla, lingrävarna!! Iaf för oss betraktare... enligt en pensionerad grävmaskinist jag känner var det ständiga problem med tekniken, så som havererade linor etc. Lägg till arbetsmiljön - skakigt, bullrigt och dragigt.ford1929 skrev:snygga byggen,,,,Lingrävare härliga pjäser...roliga att se i modell i stället för maskiner med hydraltuber
Roger
Jogra:
Linorna är från EZ-line http://berkshirejunction.com/ez-line/. Otroooligt töjbara
Dessa är att betrakta som statiska modeller, men med möjlighet att ställa bom/skopa i olika positioner.
Linorna är fastlimmade, löper alltså inte på roterande hjul. Komplicerat så det räcker ändå
Re: Rapport från en byggbänk
Roger(Forden)
Re: Rapport från en byggbänk
EZ-line är det enda som ser ut som kraftledning/friledning/teleledning. MYCKET lättare än sytråd att göra staket av. Tyvärr verkar det inte finnas någon som säljer i Sverige, men bl. a. Epoke i Danmark.
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Rapport från en byggbänk
Gullfisken minns jag från 70talet när jag var och jobbade i Oslo.
Helt underbar, men att man lät estetiken gå före möjligheten att köra åt valfritt håll förundrar mig fortfarande.
Och ackumulatorloket. Jag har ett 9mm chassie som ska få ackumulatorkarross för H09.. jag har bara inte vetat hur den skulle se ut, på ett ungefär. Fördelen med ackumulator som modell är att man varken behöver dieselljud eller luftledning. Man klarar sig med ljudfri dekoder. Tack!
Helt underbar, men att man lät estetiken gå före möjligheten att köra åt valfritt håll förundrar mig fortfarande.
Och ackumulatorloket. Jag har ett 9mm chassie som ska få ackumulatorkarross för H09.. jag har bara inte vetat hur den skulle se ut, på ett ungefär. Fördelen med ackumulator som modell är att man varken behöver dieselljud eller luftledning. Man klarar sig med ljudfri dekoder. Tack!
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Rätt tänkt - enda ljudet från ett ackumulatorlok är väl det stilla klickljudet från kontaktorerna... m a o försumbart i 1:87Arne Lindgren skrev:Gullfisken minns jag från 70talet när jag var och jobbade i Oslo.
Helt underbar, men att man lät estetiken gå före möjligheten att köra åt valfritt håll förundrar mig fortfarande.
Och ackumulatorloket. Jag har ett 9mm chassie som ska få ackumulatorkarross för H09.. jag har bara inte vetat hur den skulle se ut, på ett ungefär. Fördelen med ackumulator som modell är att man varken behöver dieselljud eller luftledning. Man klarar sig med ljudfri dekoder. Tack!
Fler framvärkta modeller: Här i N-skala
Återigen Norge (!):
Ekebergbanen (Oslo) nr 1011, statisk modell.
Oslo Sporvejer "Höka"-vagn, statisk.
Franska SNCF Z7100 enkelmotorvagn, vanligen kopplad till manövervagn. Strömavtagare saknas ännu vid fototillfället...
Vattenbåtar har det blivit några i N-skala, bl a norska bifärjorna "Levang" och "Naus".
Fler modeller med utländsk förebild, i skala TT 1:120
Beställarna önskade endast färdiga kåpor, sedan tog de fram egna drivningar.
SNCF:s egen krokodil, BB-12000
Tyska VT 670 (privatbanemålning) samt DR ET 279
Lufthansa Express ET 403 "Donald Duck"
Till sist alla snabbtågs urmoder:
Japanska Shinkansen, series 0 (4-vagnars prototyp)
Re: Rapport från en byggbänk
Men, så bra det blev med de där linorna. Och så trevligt att kunna justera bom/skopa lite grann.Jörgen Edgar skrev: Linorna är från EZ-line http://berkshirejunction.com/ez-line/. Otroooligt töjbara
Dessa är att betrakta som statiska modeller, men med möjlighet att ställa bom/skopa i olika positioner.
Linorna är fastlimmade, löper alltså inte på roterande hjul. Komplicerat så det räcker ändå
Kanonsnyggt! Helt klart 6 skopor makadam av 5 möjliga!!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Tackar, jo linorna är ett litet h-e att montera - men ger onekligen ett mervärde! Jämför fartygsrigg.P Falk skrev:Men, så bra det blev med de där linorna. Och så trevligt att kunna justera bom/skopa lite grann.Jörgen Edgar skrev: Linorna är från EZ-line http://berkshirejunction.com/ez-line/. Otroooligt töjbara
Dessa är att betrakta som statiska modeller, men med möjlighet att ställa bom/skopa i olika positioner.
Linorna är fastlimmade, löper alltså inte på roterande hjul. Komplicerat så det räcker ändå
Kanonsnyggt! Helt klart 6 skopor makadam av 5 möjliga!!
Nästa Landsverk "till rakning" blir en L-77 med pålningsaggregat. Får se hur mycket som blir rörligt på den...
Återkommer med rapport.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Hallå igen!
Dags att redovisa vad som knådats fram, sedan januari.
Skalorna skiftar... H0 är förstås vanligast, men även Nollan och TT hör till uppdragen.
Först och störst: 1:43 (skala 0):
SS A5 med släpvagn B5. Även kallad "Jitterbuggen" pga gångegenskaperna
Fronten på A5:an, innan linjenummer etc tillkommit.
H0 1:87 :
SS A24 "Ängbyvagn" (vitrinmodell)
Åkerman 610 pålkran, från 60-tal. Någon Landsverk L-77-variant blev det inte, hade för klent underlag.
Den gula färgen är lite av ett långskott, då jag bara hade sv/v bilder. Jag har inte blivit motbevisad - ännu...
Arlanda Express X3, som robust barnmodell. "Det ska böjas i tid..."
NSB BM 65a, där beställaren skräddarsydde drivningen.
Skala TT, 1:120 :
ÖBB Railjet, österrikes svar på X2000. Manövervagn, 6 mellanvagnar och ett Tauruslok (saknas på bild) som driv.
DB V65
DB V160 (förserielok )
DB V320
N-skala :
3-delad SJ X40, på Fleischmann-drivning.
Nu i helgen (19-20/3) flyttar jag ut modellverkstan´ till Spårvägsmuseet. Kl 11.00-16.00, båda dagarna!
Ska omvandla ett stycke plastfilm till bussar och annat skoj...
Dags att redovisa vad som knådats fram, sedan januari.
Skalorna skiftar... H0 är förstås vanligast, men även Nollan och TT hör till uppdragen.
Först och störst: 1:43 (skala 0):
SS A5 med släpvagn B5. Även kallad "Jitterbuggen" pga gångegenskaperna
Fronten på A5:an, innan linjenummer etc tillkommit.
H0 1:87 :
SS A24 "Ängbyvagn" (vitrinmodell)
Åkerman 610 pålkran, från 60-tal. Någon Landsverk L-77-variant blev det inte, hade för klent underlag.
Den gula färgen är lite av ett långskott, då jag bara hade sv/v bilder. Jag har inte blivit motbevisad - ännu...
Arlanda Express X3, som robust barnmodell. "Det ska böjas i tid..."
NSB BM 65a, där beställaren skräddarsydde drivningen.
Skala TT, 1:120 :
ÖBB Railjet, österrikes svar på X2000. Manövervagn, 6 mellanvagnar och ett Tauruslok (saknas på bild) som driv.
DB V65
DB V160 (förserielok )
DB V320
N-skala :
3-delad SJ X40, på Fleischmann-drivning.
Nu i helgen (19-20/3) flyttar jag ut modellverkstan´ till Spårvägsmuseet. Kl 11.00-16.00, båda dagarna!
Ska omvandla ett stycke plastfilm till bussar och annat skoj...
Re: Rapport från en byggbänk
Åter en häftigt snygg sats du visar upp, Jörgen!
Å visst, så kan man ju också lösa byggandet av tornet på pålmaskin.
Men, en helgul Åkerman..., hm, kanske, inte kan jag heller motbevisa dej. Hade den dock varit en Lokomo så hade det ju varit mitt i prick för de Åkerman jag sett har nog varit ljus gula upptill och orange som nederdel. Så kanske...
Å visst, så kan man ju också lösa byggandet av tornet på pålmaskin.
Men, en helgul Åkerman..., hm, kanske, inte kan jag heller motbevisa dej. Hade den dock varit en Lokomo så hade det ju varit mitt i prick för de Åkerman jag sett har nog varit ljus gula upptill och orange som nederdel. Så kanske...
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Rapport från en byggbänk
Ja du Jörgen! Den enda tanke jag lyckas identifiera i mitt kalkbrott till hjärna är: HUR F-N GÖR DU???
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
jogra skrev:Åter en häftigt snygg sats du visar upp, Jörgen!
Å visst, så kan man ju också lösa byggandet av tornet på pålmaskin.
Men, en helgul Åkerman..., hm, kanske, inte kan jag heller motbevisa dej. Hade den dock varit en Lokomo så hade det ju varit mitt i prick för de Åkerman jag sett har nog varit ljus gula upptill och orange som nederdel. Så kanske...
Tackar!
Min beställare godkände i a f gulingen...och det är det viktigaste
Tornet är uppbyggt av tvenne 1 mm plexilängder, med "tvärförband" emellan. Lite fusk kanske - men gosse, vad hållfast!
Här en (gul?) Åkerman in action:
Thorpe: Man tager ett stycke plast, och skär bort allt som inte liknar en Åkerman 610
En del sitter även i ryggmärgen, svårt att förklara...
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Rapport från en byggbänk
Låter ju busenkelt!Jörgen Edgar skrev: ... Man tager ett stycke plast, och skär bort allt som inte liknar en Åkerman 610
Ja, det där är nog en grundförutsättning är jag rädd!Jörgen Edgar skrev:En del sitter även i ryggmärgen, svårt att förklara...
Även om jag ju nu gör mina taffliga rookie-försök att sälla mig till modellbyggarnas ädla skara, så är det nog bäst att jag håller mig till att kit basha "halvfabrikat"-byggsatser och "förstöra" gamla Märklin-lok - min ryggmärg lider nog allvarlig brist på just den där erforderliga beståndsdelen ...
Also sprach der Matserschmitt!
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Förädla gamla märklinlok heter det väl?Mölle-Mats skrev:Låter ju busenkelt!Jörgen Edgar skrev: ... Man tager ett stycke plast, och skär bort allt som inte liknar en Åkerman 610Ja, det där är nog en grundförutsättning är jag rädd!Jörgen Edgar skrev:En del sitter även i ryggmärgen, svårt att förklara...
Även om jag ju nu gör mina taffliga rookie-försök att sälla mig till modellbyggarnas ädla skara, så är det nog bäst att jag håller mig till att kit basha "halvfabrikat"-byggsatser och "förstöra" gamla Märklin-lok - min ryggmärg lider nog allvarlig brist på just den där erforderliga beståndsdelen ...
"Ryggmärg" var kanske fel ordval av mej... Även simma, cykla (och t o m borsta tänderna) sorterar väl under denna reptila funktion.
Nog har jag tungan rätt i mun hela tiden vid byggbordet, så man inte slinter med penseln. Eller med skalpellen - och råkar skära av fingerspetsar
Blir ibland avundsjuk på frugan, som utan vidare utövar sitt hantverk (stickning) OCH samtidigt kollar på teve!
Re: Rapport från en byggbänk
Det var ju då detta med kvinnligt och manligt....Jörgen Edgar skrev: Blir ibland avundsjuk på frugan, som utan vidare utövar sitt hantverk ... OCH samtidigt ...
Och, så försöker vissa att få till ett helt jämlik samhälle. Omöjligt, vi är inte lika, kvinnor och män.
Dock, lika betalt för lika arbete, det är nåt helt annat.
Kom ihåg att komma ihåg.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Rapport från en byggbänk
Tnx mate!Jörgen Edgar skrev: Förädla gamla märklinlok heter det väl?
Also sprach der Matserschmitt!
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Nu ska vi se, lite av vad som nedkommit sen sist...
Som vanligt går jag från största till minsta skalan:
Skala 1:43
Ett "Höghus" från Eken, eller SS H15 som de var littererade.
H0 1:87
SS A25 "Mustang" (vitrinmodell)
SL A36, Lidingöbanans nya 40 m långa vagnar. Tillverkade av CAF (vitrinmodell)
Oslo Sporveiers typ MBO, "Höka" (vitrinmodell)
SJ Mg, drivningen fick tyska E93 släppa till.
SJ:s minsta lokomotor Bycf typ II (ej Z-littererad), av "Breuer"-typ.
SJ banavdelningens motordressin, MDR 131
Postverkets kalmartruckar. Identiska med SJ:s plattforms-dito.
N 1:160
Swebus Volvo, med den gamla kantiga målningen.
Z 1:220
Typisk pressbyrå-tjorre från 50-60-talet. Notera Sonny Hultbergs legendariska tidningsmoppe!
Rc 1000 har jag för mej den var littererad...
Tror den här är minsta modellen som passerat mina händer - 5 mm liten.
Som vanligt går jag från största till minsta skalan:
Skala 1:43
Ett "Höghus" från Eken, eller SS H15 som de var littererade.
H0 1:87
SS A25 "Mustang" (vitrinmodell)
SL A36, Lidingöbanans nya 40 m långa vagnar. Tillverkade av CAF (vitrinmodell)
Oslo Sporveiers typ MBO, "Höka" (vitrinmodell)
SJ Mg, drivningen fick tyska E93 släppa till.
SJ:s minsta lokomotor Bycf typ II (ej Z-littererad), av "Breuer"-typ.
SJ banavdelningens motordressin, MDR 131
Postverkets kalmartruckar. Identiska med SJ:s plattforms-dito.
N 1:160
Swebus Volvo, med den gamla kantiga målningen.
Z 1:220
Typisk pressbyrå-tjorre från 50-60-talet. Notera Sonny Hultbergs legendariska tidningsmoppe!
Rc 1000 har jag för mej den var littererad...
Tror den här är minsta modellen som passerat mina händer - 5 mm liten.
Senast redigerad av Jörgen Edgar den 26 okt 2017, 21:56, redigerad totalt 1 gånger.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Hallå!
Har ju blivit en hel del nybyggen sen sist, i de flesta skalor. Här en sammanställning av de jag är mest nöjd med.
Vi börjar med H0:
Norrtälje stationshus. På skylten står fiktiva "Norrgrund", beställarens eget val...
MTAB:s tunga växellok T46, i sällskap med N-skaledito.
TGOJ Ma i ursprungsfärger. Strömavtagare saknas vid fototillfället.
Kåpa till SJ Y1.
Sveriges första "Flirt": MTR X74 (MTR Express). Originalet är egentligen 5-delad.
Ett urval museumsvagnar från Kristianstads Jvm:
Banverkets PMV (ex Y6), motortralla, motordressin, "Ambulans" ex CF4 och SSA tankvagn
SJ CF4
"Immelvagnen"
Sist, lite fra Norge:
NSB sovvagn WLAB2
Brandbilar från Oslo (1950-tal). Hytter och huvar är uppbyggda i självhärdande lera.
Fler byggen kommer!
Har ju blivit en hel del nybyggen sen sist, i de flesta skalor. Här en sammanställning av de jag är mest nöjd med.
Vi börjar med H0:
Norrtälje stationshus. På skylten står fiktiva "Norrgrund", beställarens eget val...
MTAB:s tunga växellok T46, i sällskap med N-skaledito.
TGOJ Ma i ursprungsfärger. Strömavtagare saknas vid fototillfället.
Kåpa till SJ Y1.
Sveriges första "Flirt": MTR X74 (MTR Express). Originalet är egentligen 5-delad.
Ett urval museumsvagnar från Kristianstads Jvm:
Banverkets PMV (ex Y6), motortralla, motordressin, "Ambulans" ex CF4 och SSA tankvagn
SJ CF4
"Immelvagnen"
Sist, lite fra Norge:
NSB sovvagn WLAB2
Brandbilar från Oslo (1950-tal). Hytter och huvar är uppbyggda i självhärdande lera.
Fler byggen kommer!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Rapport från en byggbänk
Ojojojoj, jag har ofta förundrats över hur fina du brukakr få till dina modellbyggen - speciellt i skala N - men den här tar priset! Den får ju Sture Byléns lådbil att framstå som jättelik i jämförelse!
Dessutom så tycker jag det är extra kul att du gjort Sonny Hultbergs flakmope i modell, den var ju en riktig "Holy Graal" för oss järnvägsentusiaster (jag hoppas att originalet finns bevarat någonstans).
Also sprach der Matserschmitt!