Toppbilden, visa:    


Rapport från en byggbänk

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Godafton!
Tänkte bara visa vad som försiggått under flitens lampa, denna oääändlliga vinter.
Ett axplock av beställningsmodellerna, i de mest skiftande skalor från Z (1:220) och uppåt.

Så här ser byggbordet ut precis nu, med sedvanligt kreativt kaos:

Bild
Gäller ju att hålla koll på de minsta modellerna så de inte åker ut med soporna...

Turistbussen är den här:

Bild
Skala !:60 : VanHool Altano i privat livré. Målningen var inget att leka med :shock:
Har ju gjort fler bussar, men de finns i annan tråd här på forumet!

Bild
H0 1:87 : Tunnelvagn litt C4 (statisk)

Bild
H0 1:87 : SJ diesellok litt Tb, med drivning från Roco-diesel.

Bild
H0 1:87 : Skönviksbanan (Sundsvall) nr 50-54 (statisk)

Bild
H0 1:87 : Norsk färja från Oslotrakten, "Sjöbad II"

Bild
TT 1:120 : SJ X2000 i 90-talsfärger

Bild
N 1:160 : SJ Rb3, med drivning från Fleischmann

Bild
Minsta hittills i år, Z-skala 1:220 : SJ Ra i 2 skepnader.

Kommer mera framöver!

Hälsningar Jörgen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Johan Molin »

Ser att du har några viktiga ingredienser för lyckat modellbygge, Jörgen! Inte minst "mjukgörare" åt byggherren själv!

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Johan Molin skrev:Ser att du har några viktiga ingredienser för lyckat modellbygge, Jörgen! Inte minst "mjukgörare" åt byggherren själv!
Visst serru, när inte limångorna räcker till får man komplettera med andra grejer som öppnar upp sinnena... :D

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av jogra »

Återigen fås det konstateras, dina byggen är i en egen klass, Jörgen! [JC_doubleup.gif]

Annat är det med oss glada amatörer... :oops:

Fortsätt för allt i världen att visa vad du producerar, det ger inspiration!
Kom ihåg att komma ihåg.

Sikforsände
Inlägg: 94
Blev medlem: 17 jan 2012, 16:18

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Sikforsände »

Vill bara korrigera en liten detalj beträffande Rb 1006. Drivningen är Rocos ÖBB 1044. Loket går utmärkt och fick lufta sig rejält på Dreamtrack.
Modellbyggena håller hög klass, tjusigt!
Vi ses snart igen Jörgen! ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Johan Molin »

Skönviksbanan har ju varit aktuell i dagarna ...

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=127757

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Sikforsände skrev:Vill bara korrigera en liten detalj beträffande Rb 1006. Drivningen är Rocos ÖBB 1044. Loket går utmärkt och fick lufta sig rejält på Dreamtrack.
Modellbyggena håller hög klass, tjusigt!
Vi ses snart igen Jörgen! ;)
Visst ja, ROCO var det (såg fel i mina anteckningar). Hmm, vinet???
Kul att Rb´t uppför sej, alltid kul att få livstecken från tidigare byggda beställjobb.
Tack, Sikforsände!

Har roat mej sista tiden med att tillverka "lågprisbussar" i N-skalan, att ha i lager. På ledig tid, höll jag på att säga.. :mrgreen:
Tanken är att våra yngre UFI (=utan fast inkomst) -rallare ska ha en chans till en buss med igenkänningsfaktor på anläggningen.

Mest SL-bussar:
Bild

Men även X-trafik, t ex:
Bild

Även dessa byggda enligt "plastfilmsmetoden"- ni vet där man tar en bit overheadfilm och skär bort allt som inte liknar en Volvo 8500 LE...
Dock med vissa förenklingar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Johan Molin »

Kom på en faktiskt ganska svår fråga, som jag själv har ställt mig m h t alla de båtar jag själv byggt av "kartong och snören". Jag ser framför mig en framtid när dessa åker ut i papperskorgen pga sin obeständighet, antingen genom min egen försorg eller genom så småningom efterlevande barns.

Hur ser du själv på dina byggnadsmaterial? Vad jag kan förstå så finns det ingen garanterad materialbeständighet i det du gör heller, oavsett att det är smycken av yppersta konstnärliga klass? Har du haft samma ruelser, eller klarar du av att konstatera att "det är inte mitt problem"? Egentligen en rent existentiell fråga för modellbyggare; vad hoppas vi åstadkomma till eftervärlden, om något alls? Handlar allting enbart om ren skaparglädje, eller finns det en dimension till?

(Förlåt att jag gör tillvaron jobbig för dig nu, troligen är jag påverkad av äventyr som jordfästning av sista äldre medlemmen av familjen i dag innan man själv står där framför den framtida ättestupan och så, men i alla fall; jag tycker frågan är rätt spännande och handlar ytterst om varför vi gör det vi gör som modellbyggare. Att frågan ställs just här ska du nog se som en hedersbevisning just genom de fantastiska alster du skapar!)

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jan Frelin »

Det mesta är mer eller mindre förgängligt. Även om mässing och nysilver är mer eller mindre beständigt, kan metallmodeller drabbas av tennpest t.ex.

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Johan Molin skrev:Kom på en faktiskt ganska svår fråga, som jag själv har ställt mig m h t alla de båtar jag själv byggt av "kartong och snören". Jag ser framför mig en framtid när dessa åker ut i papperskorgen pga sin obeständighet, antingen genom min egen försorg eller genom så småningom efterlevande barns.

Hur ser du själv på dina byggnadsmaterial? Vad jag kan förstå så finns det ingen garanterad materialbeständighet i det du gör heller, oavsett att det är smycken av yppersta konstnärliga klass? Har du haft samma ruelser, eller klarar du av att konstatera att "det är inte mitt problem"? Egentligen en rent existentiell fråga för modellbyggare; vad hoppas vi åstadkomma till eftervärlden, om något alls? Handlar allting enbart om ren skaparglädje, eller finns det en dimension till?

(Förlåt att jag gör tillvaron jobbig för dig nu, troligen är jag påverkad av äventyr som jordfästning av sista äldre medlemmen av familjen i dag innan man själv står där framför den framtida ättestupan och så, men i alla fall; jag tycker frågan är rätt spännande och handlar ytterst om varför vi gör det vi gör som modellbyggare. Att frågan ställs just här ska du nog se som en hedersbevisning just genom de fantastiska alster du skapar!)
Beklagar verkligen bortfallet av dina anförvanter, jordfästning och dylikt är mer plikt än äventyr. Snart ett år sedan jag själv blev "föräldralös", och som äldste bland mina syskon står kanske även jag näst på tur...
Men först har jag en del som måste uträttas - beta av listan av modellbyggen t´x :)

Ang. filosoferandet om byggmaterial, är hållfastheten och beständigheten ständiga frågor att fördriva arbetsdagen med :roll: Precis som Jan nämnde, finns det nog få material som håller måttet och formen över en längre tid. Är det bara jag som drömt mardrömmar om att alla ens alster plötsligt pulvriseras - samtidigt!?
Modellerna i min "egen" samling är endast pur skaparglädje, men kanske inte några under av hållfasthet. Vitrinloken i Gävle har dock stått där i tio år nu - utan några synliga tecken på åldrande. Peppar peppar....! De tidigaste modellerna hade "papperskorgar", men är nu utbytta mot karosser i grov plastfilm - som klarar fukt m m.

Ut-jobben däremot, kommer i ett helt annat läge. Där har ju kunden betalat för något som ska hålla (livet ut?). Så förutom den yttre plastfilmen i karosserna, måste det fyllas upp invändigt med allehanda styva material, som plasticard o dyl. Allt för att skjuta upp pulvriseringen inom överskådlig tid ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Johan Molin »

Spännande att höra! Och, givetvis, man kan inte förvänta att någonting håller i evighet,förstås.

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Hej igen!
Ett litet svep över de senaste alstren, från maj månad:


Bild
H0: Nässundet station. Trevlig kåk, med förebild från södra Inlandsbanan.

Bild
Ett annat stationshus, denna gång i N-skalan: Jaren fra Gjövikbanen/ Norge....

Bild
...med tillhörande godsmagasin.

Bild
N-skala: ett par "skiftetraktorer", NSB Skd 224

Bild
N-skala: NSB BM 66

Några bussar har det också blivit, dessa kommer att behandlas i en annan tråd :)

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Hallå!
Sommaren är slut (vart tog den vägen...?), och en byggintensiv höst väntar på pulpeten framför mej :)
Dock, en del modeller har faktiskt tillkommit intill hängmattan. Sommar´n bjuder ju på "gratis dragskåp" när man kan sitta utomhus med lim och lacker, utan att man riskerar bli en kul typ...

Här en handfull jobb, mest åt privatkunder:


Bild
Oslo-veteran, sporvogn type A2 med släpvagn (H0)

Samt en serie NSB teakvagnar i H0:

Bild
CDFo nr 917

Bild
CFo nr 325

Bild
Co nr 318


En tredelad Berlinmur har också tillkommit, H0 3-räls:

Bild
SJ X40-3 Dubbeldäckaren

Bild
Dito, lite från ovan.


N-skala:

Bild
SJ X12 i senaste grå outfit (vitrinmodell)

Bild
SJ X55 "SJ 3000" (vitrinmodell)

Och så en liten en: SL tvärbanevagn typ A32. På ett lite felaktigt chassie vad gäller längden - men den rullar!

Bild


Till sist det som jag har för händerna precis nu:

Bild
Någon som kan gissa på detta schabrak, vars embryo här visas :?: :?:

Hälsningar Jörgen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Johan Molin »

En av de stockholmska trådbussarna som tillverkades i Italien; de gick väl från Slussen längs Hornsgatan och någonstans i närområdet västerut ...

(Om jag har rätt så blir det väl en veckas semester i Eslöv härnäst, eller möjligen Öregrund :? ...)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Johan Molin »

Kollat upp i ett av sommarens verkliga litterturklipp; "Södertur" 1 och 2: Linje 98 Slussen - Ekensberg (band del 1 = Söder öster om Götgatan, det i detta sammanhang aktuella band 2 följaktligen Söder väster om Götgatan. Fullkomligt underbara böcker!!!).

Är det månne Spårvägsmuseet som är beställaren?

Dessa bussar var väl dessutom något så udda för svenska förhållanden, som byggda av Alfa Romeo?

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Johan Molin skrev:Kollat upp i ett av sommarens verkliga litterturklipp; "Södertur" 1 och 2: Linje 98 Slussen - Ekensberg (band del 1 = Söder öster om Götgatan, det i detta sammanhang aktuella band 2 följaktligen Söder väster om Götgatan. Fullkomligt underbara böcker!!!).

Är det månne Spårvägsmuseet som är beställaren?
Bingo, Johan!

Visst är det Alfa Romeo- bussarna Stockholms Spårvägar beställde 1950. 10 st till antalet, och trafikerade linje 98 fram till 1964.
Modellen är i skala 1:25 - hela 70 cm lång - och Spvm/ Stockholm är som du anade beställaren!

Inredd med för den tiden typiska, italienska rotting-säten ;) .

Bild

Bild
En stol i 1:1 finns i museets samlingar, dokumenterad från alla håll inför bygget...

Återkommer med bilder på bussbjässen när den är i mål!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Johan Molin »

1. Bussen var byggd för vänstertrafik.
2. Bussen hade de dubbla dörrarna och smala fönster som för mig skrek "Italien". Bilder av italienska trådbussar vid Stazione di Termini, från den ärevördiga tidskriften Svensk Lokaltrafik på 1950-talet gjorde det för mig självklart varifrån bussarna kom. Dessa fotografier har jag levt med sedan jag var cirka 15 bast.
3. Jag hade någonstans tidigare snappat att Stockholm köpte några italienbyggda trådbussar.
4. Du Jörgen är en så otroligt duktig byggare så man kan bums ana originalet bakom det du bygger.
5. Man anar ju den ledade bakdelen av bussen i ditt foto.

Ergo: Det måste vara en av dessa stockholmska trådbussar. Sedan "råkade" jag inhandla dessa ovannämnda underbara böcker på Akademibokhandeln i Stockholm i somras, när vi botaniserade där.

Vilket gjorde det ganska enkelt att leta fram "rätt" bok, i densamma finns en tecknad bild av hur dessa bussar såg ut.

Slutligen: Den skala du bygger bussen i känns distinkt udda för att någon av oss mj-fantaster skulle vilja ha den som trådbuss och allt, på en egen hemmaanläggning. MÖJLIGEN som ren vitrinskåpsmodell. Så det sista var en mer eller mindre bondförnuftig gissning.

För övrigt lär väl SPQR låtit återinviga busslinje 90 som trådbusslinje i dessa sista av dagar ...

Summa summarum från ditt inlägg: Läge för att besöka Spårvägsmuseet nästa år igen!!!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av jogra »

Inte kan man beskylla dej Jörgen för att vara en alltför enträgen gäst i hängmattan! Snygga jobb allihopa!
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Johan Molin skrev:1. Bussen var byggd för vänstertrafik.
2. Bussen hade de dubbla dörrarna och smala fönster som för mig skrek "Italien". Bilder av italienska trådbussar vid Stazione di Termini, från den ärevördiga tidskriften Svensk Lokaltrafik på 1950-talet gjorde det för mig självklart varifrån bussarna kom. Dessa fotografier har jag levt med sedan jag var cirka 15 bast.
3. Jag hade någonstans tidigare snappat att Stockholm köpte några italienbyggda trådbussar.
4. Du Jörgen är en så otroligt duktig byggare så man kan bums ana originalet bakom det du bygger.
5. Man anar ju den ledade bakdelen av bussen i ditt foto.

Ergo: Det måste vara en av dessa stockholmska trådbussar. Sedan "råkade" jag inhandla dessa ovannämnda underbara böcker på Akademibokhandeln i Stockholm i somras, när vi botaniserade där.

Vilket gjorde det ganska enkelt att leta fram "rätt" bok, i densamma finns en tecknad bild av hur dessa bussar såg ut.

Slutligen: Den skala du bygger bussen i känns distinkt udda för att någon av oss mj-fantaster skulle vilja ha den som trådbuss och allt, på en egen hemmaanläggning. MÖJLIGEN som ren vitrinskåpsmodell. Så det sista var en mer eller mindre bondförnuftig gissning.

För övrigt lär väl SPQR låtit återinviga busslinje 90 som trådbusslinje i dessa sista av dagar ...

Summa summarum från ditt inlägg: Läge för att besöka Spårvägsmuseet nästa år igen!!!
1:25 är faktiskt den största skalan jag byggt hittills - nästan dubbla Nollan 1:43...
F4-modellen ska stå i monter, i ett diorama med någon slags miljö från 50-talets Söder.
Om några år ska ju Spårvägsmuseet flytta till Värta-området, med mindre lokalyta som följd :cry: Betyder att man inte kan ha alla fullskalefordon uppställda som idag, utan modeller får ersätta i vissa fall. Bra för mej... :D
jogra skrev:Inte kan man beskylla dej Jörgen för att vara en alltför enträgen gäst i hängmattan! Snygga jobb allihopa!
Tack Jogra, man vill väl kokettera lite med närheten till hängmattan. I själva verket har den tyvärr stått oanvänd denna sommar. Tidstjuvar som hundvalp, balkongrenovering på landstället i Hälsingland, ständigt växande gräsmattor - behöver jag säga mer :lol:

tågtyckarn

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av tågtyckarn »

Personligen undrar jag om när du tänker bygga Caltrains Corodia Duplex. Med tankepå alla andra Corodiavarianterdu har. :)

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

tågtyckarn skrev:Personligen undrar jag om när du tänker bygga Caltrains Corodia Duplex. Med tankepå alla andra Corodiavarianterdu har. :)
Caltrains´dubbeldäckare står inte överst på min önskelista till N-samlingen... amerikanska tåg är (förutom ASEA:s X995 "Mighty Mouse" och AEM-7 "toasters") hittills undantagna.

Bild
Luxemburgs och Frankrikes svar på vår X40/ Coradia Duplex.
Europa räcker bra för mej :)

Fler av mina kontinentala dubbeldäckare finns avbildade här: (scrolla ned!)
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=56.325

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Pust MJ-vänner :)

Det Kreativa Kaoset är värre än vanligt på bordet just nu! Inför MJ-mässa, Hjulmarknad m m, är det många projekt på G.

Här en lägesrapport på vad som färdigställts sista veckorna:


Bild

Oslo Sporvejers typ A2 med släp (H0)
Hembyggd drivning.


Bild

Bild

SL tunnelvagn C12, som de såg ut på 80-talet. (HO, statisk modell)


Bild

Postsläptill SJ Y6, litt UDFo20 (H0, på UGJ-chassie)


Bild
Bild

Turistbuss boggie, Marcopolo/Volvo, respektive VanHool Astronef/Volvo (skala 1:60)

Bild

Bild

NSB BM 66 3-delat motorvagnståg, respektive SJ T44 (N-skala)


Bild

Kabe husbil (N-skala, 48 mm lång)


Bild

Östgöta-pendeln X61 (N-skala, statisk modell)


Ha det gött i höstsolen!

Jörgen

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av jogra »

Jörgen Edgar skrev: Bild
Den var då helhärlig! :D

Skön höst på dej med, Jörgen!
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av cgn1954 »

Hej hej

Okunnig är jag: Va betyder statisk modell? Inget driv? Är den i så fall möjligen tillbyggbar med driv?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

cgn1954 skrev:Hej hej

Okunnig är jag: Va betyder statisk modell? Inget driv? Är den i så fall möjligen tillbyggbar med driv?
Halloj cgn 1954,

Statisk= stillastående. I mitt fall modeller utan drivning, att ställa i bokhyllan/vitrinen. Eller som pynt på anläggningen?
Oftast förbereder jag för senare motorisering, som med H0-modellen av SL C12.

Öschöta-trafikens X61 gjordes dock enbart som statisk displaymodell. Ötraf ville ha det så, står väl på någons skrivbord just nu.

Beställaren bestämmer ;)
jogra skrev:
Jörgen Edgar skrev: Bild
Den var då helhärlig! :D

Skön höst på dej med, Jörgen!
Tack detsamma, Jogra! Tror det var mitt minsta vägfordon hittils.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Johan Molin »

Viss skillnad på den och den italienska trådbussen ...

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Johan Molin skrev:Viss skillnad på den och den italienska trådbussen ...
...skulle man ju kunna säga..! ;)

Nästan samma storleks-ratio som dessa två byggen - från förra året:

Bild

Jättebussen är en SLO-Volvo från tidigt 50-tal, skala 1:50.
Masken på taket är en X10 i skala T, 1:450, med drivning!

Lite om T-skalan här: http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=10087.0

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av cgn1954 »

Hej hej

T-skalan väl lite extrem - finns det kommersiella produkter? Jag tycker redan Z är litet. Rent teoretiskt går det nog att fixa ännu mindre skalor men det vore ju inte så kul leta efter hela anläggningen med förstoringsglas när man ska ner i hobbylokalen.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av PeO »

En marknadsöversikt kan du hitta på http://www.t-gauge.net/
En producent fanns med på Intermodellbau 2011, kan inte säga om den var med redan 2010.

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

cgn1954 skrev:Hej hej

T-skalan väl lite extrem - finns det kommersiella produkter? Jag tycker redan Z är litet. Rent teoretiskt går det nog att fixa ännu mindre skalor men det vore ju inte så kul leta efter hela anläggningen med förstoringsglas när man ska ner i hobbylokalen.
T-skalan är extrem, just driftsäkerheten trots litenheten är det som fascinerar. Jag brukar ta med min räls-rundel vid publika tillfällen, och köra min X10:a varv efter varv utan mankemang.
AA-batteriernas livslängd är väl det som begränsar körningen.

T-gauge.se är en svensk återförsäljare http://www.t-gauge.se/shop/index.php?route=common/home, vet dock inte hur aktiva dom är idag.
Ett aber är väl att det (mej veterligen) endast finns en motorvagn av japansk förebild http://www.t-gauge.se/shop/index.php?ro ... duct_id=54
på marknaden. Ett dylikt 2-delat tågsätt kan duga som donator till diverse svenska pendeltåg - om man trär över nya kåpor...

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Hallå MJ-folket!

En liten bildsvit på ett urval ur produktionen sedan oktober. Så här årets sista skälvande minuter..
Och med detta önskar jag eder ett Gott Nytt 2014 :!:

Börjar med största skalan - ett par SS-provbussar i skala 1:50:

Bild

Bild

SS H17B (Volvo/ ASJ, 1952) 1 st.


Bild

Bild

SS H17E (Volvo/ ASJ, 1954) 1 st.

Bild

En häckbild på originalet, som jämförelse.


Sedan lite H0- stuff:

Bild

IBAB Y1, i senaste målningen. (AC, på märklinchassie)


Bild

SJ Ra 846, i ursprunglig livré. (AC, på märklins Rc-chassie)


Bild

Bild

NSB dieselmotorvagn BM 88b (DC)


Bild

SSS (Sundsvall) spårvagn nr 55 (statisk modell). Europas längsta.....


Och till sist N-skala:

Bild

HNJ snabbmotorvagn litt Yho (Tomitec-drivning)

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av arcego »

Jörgen,
Som alltid fantastiskt fina och intressanta modeller.

Ber att få önska dig ett Gott Nytt År, och fortsatt lycka till med firman!
Chassiedonatorn till Ra i leveransutförande är inhandlad. Ska bara återförpackas och vederbörligt fraktas till Tumba!

Bästa hälsningar Thomas

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av jogra »

Gott Nytt på dej du med Jörgen!

Måste säga att jag fascineras så av din konst att få till de välvda formerna! Och färgsättandet!
Kom ihåg att komma ihåg.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Arne Lindgren »

Oj... H17.. Varför såg vindrutan (-rutorna) ut så? Skulle man kunna luta sig fram och se hur nära nånting man var?

.. Joo, Gott Nytt År!!! på dig, och tack för att du gör modeller så man får se hur sånt man aldrig sett, faktiskt såg ut. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Arne Lindgren skrev:Oj... H17.. Varför såg vindrutan (-rutorna) ut så? Skulle man kunna luta sig fram och se hur nära nånting man var?

.. Joo, Gott Nytt År!!! på dig, och tack för att du gör modeller så man får se hur sånt man aldrig sett, faktiskt såg ut. [JC_doubleup.gif]
Tackar! Rutorna på H17B har jag också gått och grunnat på. Ser alldeles för tilltänkt ut, för att bara vara något modenyck...

Bild

Samma "glasmästarglädje" kan man även finna på kontinenten - på t ex äldre italienska stadsbussar!

arcego skrev:Jörgen,
Som alltid fantastiskt fina och intressanta modeller.

Ber att få önska dig ett Gott Nytt År, och fortsatt lycka till med firman!
Chassiedonatorn till Ra i leveransutförande är inhandlad. Ska bara återförpackas och vederbörligt fraktas till Tumba!

Bästa hälsningar Thomas
:) :) :) Då inväntar jag med spänning ett paket från södra skåne. Bra att veta att man har jobb även under 2014!

Hälsar Jörgen (från ett nyårs-städat byggbord)

http://jorgenedgar.se/bestall.html
http://jorgenedgar.se/galleri/galleri.html

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

God afton!
Här kommer ett uppsamlingsheat... Lite ur produktionen från vintern/våren.

Först ut några H0-alster:

Bild
NSB:s trevliga rälsbuss BM 87

Bild
En till norsk, NSB skiftetraktor Skd 221

Bild
Spårvagnar från Trondheim. Den skarpögde noterar att båda är nr 4 (två norska beställare som ville ha varsin, såklart!)


Bild

Bild
Scania Vabis L60


Bild

Bild
Stockholms Spårvägars litt A24 "ängbyvagn" (vitrinmodell)

Bild
SSLidJ (Lidingöbanan) litt A24. Färgen benämnes Venetianskt röd, hoppas jag träffat någorlunda rätt. (Vitrinmodell)


Bild
SL Roslagsbanan litt X10p + UBxp (vitrinmodeller, men förberedda för motorisering)

Bild
Dito, komplett tåg: X10p+UBp+UBxp


N-skala:

Bild
SJ Z66. Under kåpan hittar vi en Minitrix-drivning.

Bild
Green Cargo Z70 (vitrinmodell)


Skala TT, !:120

Bild
Kåpor till SJ B7

Bild
Kåpor till SNCF TGV-Duplex


Lite nya bussar har också blivit till sen sist, kommer strax i min busstråd.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Johan Molin »

Din produktivitet är häpnadsväckande Jörgen! Har du koll på hur många fordon du byggt totalt?

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Johan Molin skrev:Din produktivitet är häpnadsväckande Jörgen! Har du koll på hur många fordon du byggt totalt?
Tack Du, det gäller ju att hålla en viss styrfart när man har detta som levebröd ;)
En del av arbetstiden går åt att jaga material (ritningar, bilder etc) till framtida beställningsjobb. Så när det är dags för bygge, bör allt finnas samlat.

Modeller åt mej själv (vitrinmodell-samlingen i N-skala) byggs det inte lika frekvent numera:

Bild

Tiden räcker inte till, skulle behöva ytterligare två händer... De sista 2 veckorna har jag iaf fotat om alla tyska lok & motorvagnar i samlingen, Se här: http://jorgenedgar.se/tys/galleri/tyskland.html
Alla mina ungdomssynder ordnat efter "Baureihe". Plus lite DB-nyheter sedan 5 år t´baks.

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Goderafton!

Det var ett tag sen det kom ett livstecken från arbetspulpeten. Man har liksom haft fullt upp. Barnbarn och bygge av växthus i (båda i skala 1:1) tar ju sin lilla tid, gudbevars.
Här några av modellerna som skruvats ihop sen sist.

H0:

Bild
Bild

SJ elrevisionsvagn Qgz-ä (typ Hilding Carlson, 2-räls)


Bild

NSB Lm2, norsk motsvarighet till SJ-krabaten ovan (2-räls).


Bild

NSB Skd 220 (2-räls).


Bild

SL X60, statisk displaymodell.


Bild

SJ kalkvagn Udg, typ "Rättvik".


Bild

DSB S-tog typ MC/FC (3. generationen). Statisk modell.


Bild

Plattformstruck (KVAB) med bagagevagn.



N-skala:

Bild

Bild

Paris Metro: olika vagnstyper ur 1. generationen (Sprague Thomson). Tomytec-drivning.


Skala 1:50:

Bild

Oslo T-banen, senaste vagnen, typ MX 3000. Statisk.

Bild

Transportband "Stacker 230" 23 m.


En del bussar har också producerats, men de tänker jag visa senare ;)

Hagalund
Inlägg: 74
Blev medlem: 12 jun 2012, 11:52
Ort: Nykil

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Hagalund »

Man blir mållös! [JC_doubleup.gif]

Mats

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av jogra »

Jo, verkligen bra! Härligt att få se.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Tackar!
Modellerna är beställningsjobb byggda i ett ex, "ur hand i mun". Det är knappt jag hinner plåta, innan jobben packas och postas.
Plattformstrucken byggdes dock i ett större antal till mitt lilla lager http://jorgenedgar.se/bestall.html.

Lagermodellerna - mestadels bussar i H0 och N - tar jag med till Modelltåg 14 den 11-12 okt, och givetvis till MJ Hobbymässan i Älvsjö :)
Håller även på och filar på en liten hemlighet, som ska presenteras därstädes...

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av arcego »

Jörgen Edgar skrev: Håller även på och filar på en liten hemlighet, som ska presenteras därstädes...
Vaaa, den missade jag trots att vi tog i hand och allt!
Bilder, bilder, bilder!!

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

arcego skrev:
Jörgen Edgar skrev: Håller även på och filar på en liten hemlighet, som ska presenteras därstädes...
Vaaa, den missade jag trots att vi tog i hand och allt!
Bilder, bilder, bilder!!
Hallå Arcego!
"Lilla hemligheten" bestod av 2 olika lingrävare, en välkänd baklastare (Volvo BM) samt en lika välkänd SJ perrongtruck... som en liten test i H0.
Till MJ-hobbymässan förra helgen tog jag med lagret, och *Schlabonk* sa det och allt såldes slut under lördagen :!:
Ritningar och mallar har jag kvar - så det är väl bara att spotta upp sej och göra fler inför kommande marknader.

Bilder på ovanstående vehiclar kommer strax, jag lovar ;)

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

Här bilder på H0-alstren:

Bild Bild
Bild
Lingrävare Åkerman 750. Notera frånvaron av linor, dessa får man "föreställa sej" 8-) Jämför utelämnade kontaktledningar på många H0-banor.
På nedre bilden syns Åkermannen i arbete på en modul under Modelltåg-14 i Gävle...

Bild
Bild
Lingrävare Landsverk L-58

Bild Bild
Bild
Baklastare Volvo BM LM 620


Sist men minst:

Bild
Plattformstruck typ Kalmar (redan visad bakåt i tråden). Längden blir endast 27 mm i H0!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av jogra »

Dom är verkligen tuffa grävarna! [JC_doubleup.gif]

En sån där LM620 har man rattat ett otal timmar på olika byggen i stan... :D Trevligt att du gjort en, snygg blev den!
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av alsum »

Snyggt baklast traktorn och haft tillverkat i Skellefteå. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

alsum skrev:Snyggt baklast traktorn och haft tillverkat i Skellefteå. [JC_doubleup.gif]
Tackar, jo baklastaren var en nyhet, något jag aldrig snickrat ihop tidigare. Visste ej så mycket om förebilden heller - mer än att det funnits många olika varianter på´n.
Lite googlande gav vid handen att just LM620 var den modell som levererats i överlägset flest ex = mest utbredda! (Hur sökte man info förr, innan internet...?)

Som sagt, man har fått blodad tand och det kommer byggas fler i baklastare H0 (troligen oxå i N). Och fler lingrävare, och...

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av P Falk »

Fantastiskt vilka snygga modeller! Förstår inte hur du kan få till det så snyggt. [JC_doubleup.gif]
Baklastaren är ju en riktig skönhet. Tror de flesta har ett förhållande till en sådan på något sätt. Hos mig betyder det att det står en hos grannen med gafflar för lyftning av pallar. Sedan, det där med linor...
Jag gissar att du redan testat töjbar tråd utan framgång... Heavy kanske annars kan simulera vajer? http://www.berkshirejunction.com/ezline.html ?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Jörgen Edgar
Inlägg: 150
Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
Ort: Tumba
Kontakt:

Re: Rapport från en byggbänk

Inlägg av Jörgen Edgar »

P Falk skrev:Fantastiskt vilka snygga modeller! Förstår inte hur du kan få till det så snyggt. [JC_doubleup.gif]
Baklastaren är ju en riktig skönhet. Tror de flesta har ett förhållande till en sådan på något sätt. Hos mig betyder det att det står en hos grannen med gafflar för lyftning av pallar. Sedan, det där med linor...
Jag gissar att du redan testat töjbar tråd utan framgång... Heavy kanske annars kan simulera vajer? http://www.berkshirejunction.com/ezline.html ?
Mitt förhållande till baklastare (som parvel) var komplicerat; varför dom åkte baklänges? Skopan tycktes monterad i fel ände... Men grymma var dom ;)

Tack för lin-tipset! Ska genast beställa och testa. Med linor ser modellerna troligen mer "riktiga" ut.

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"